Klapi-Tuiko

Viki

Onko kokemuksia ko vehjeksestä. Olisi sellainen käytettynä tarjolla, ja kaveriporukassa sitä on sekä kehuttu että moitittu. Tuntuvat mielipiteet jakautuvan aika rankasti.

Se mitä olen kuullut:
nopeus
yksinkertainen rakenne (kestävä???)

- ei mahda mitään yli 6 tuuman puille (valmistajan mukaan max 20 cm)
- liian paksu puu voi jumittaa koneen ja hankala poistaa jumi
- klapit ovat sellaista silppua ettei kattella viitti
- tehontarve, valmistajan mukaan 25 kW (34 hv), pelaako 35 ferkulla jossa 42 hv (ainaski ollut joskus)

Minkälaisilla kierroksilla konetta käytetään?

Mitä vikoja tai uusimista sekä huoltoa vaativia juttuja ja kuinka usein?

22

12768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...vastaava

      Olen käyttänyt "tehdas"-mallin tuikoa muutamana vuonna aiemmin. Kone toimi hyvin uutena, mutta jo parin vuoden käytön jälkeen osoittautui runsaasti vikoja. Runkokehys on ainevahvuudeltaan liian heiveröinen, akselit ja varsinkin laakerointi on liian heiveröinen ja voimansiirtoketjut ja rattaat liian heiveröisiä. Rakenne on sinällään erinomainen ja käyttöominaisuudet hyvät, kun edellä mainitut puutteet korjataan. Ei tikkuja, kuin nimeksi, jos kirves on terävä ja katkaisupinnoissa ei ole välystä, kuin milli
      kaksi. Myin "tehdas" tuikon pois ja rakensin parannetun version tuplakirveellä ( kaksi terää samalla akselilla samassa kiinnityspisteessä hieman eri kulmissa ). Laitoin vahvan rungon ja samoin laakeroinnin ja akselit. Hyvin menee 30 cm:n puutkin vielä pilkkeiksi, tosin tehoa se kysyy traktorilta. Kun itse kunnolla tekee koneen
      vahvoista materiaaleista saa aina paremman, kuin kaupasta ostamalla. Omaani ei saa varmasti rikki puita pilkkomalla ikinä, jos huoltaa ( rasvaus mm.) sen normaalisti. Painoa koneellani on n. tonni. Kolmisentuhatta irtokuutiota olen sillä erilaista pilkettä tehnyt. Hyvin ovat myyntiin kelvanneet. Laatua on kehuttu. Vielä mainitsen, että on tärkeää opetella eri puulajien erilaiset halkeamisominaisuudet, tällöin silppua tulee todella vähän,jos kone on kunnollinen. Puuta ei pidä työntää kitaan, kun heikkopäinen. On seurattava erityisesti paksua runkoa ja asetettava se optimaalisesti katkaisu- ja halkaisuasentoon.Sen ehtii ja jaksaa hyvin tehdä.

      • JP

        (itselläni myös omavalmiste ja toimii) tehdaskoneissa (kokemusta vähän) on mielestäni turhan nopeat välitykset, eli paksun pöllin kanssa tulee kiire kun yrittää työntää sen stoppariin asti. ja traktori joutuu käymään turhan pienillä kierroksilla (ei tehoja) omassa hitaampi välitys ja harvoin sammuu (klapikone kestää sammumisen väännöt). paksuutta rajoittaa aukon koko, ja sammumaan saa kun tunkee esim. koivun jossa on tolkuttoman iso oksa halkaisukohdalla, eli kuten edellinen kirjoitti, vähän katsoo mistä kohden katkaisee, ni hyvin menee. itsetehdyt tehdasmalleja parempia. ja tulevat vähän osaavalle muutos aika halvaksi.


      • jptr70
        JP kirjoitti:

        (itselläni myös omavalmiste ja toimii) tehdaskoneissa (kokemusta vähän) on mielestäni turhan nopeat välitykset, eli paksun pöllin kanssa tulee kiire kun yrittää työntää sen stoppariin asti. ja traktori joutuu käymään turhan pienillä kierroksilla (ei tehoja) omassa hitaampi välitys ja harvoin sammuu (klapikone kestää sammumisen väännöt). paksuutta rajoittaa aukon koko, ja sammumaan saa kun tunkee esim. koivun jossa on tolkuttoman iso oksa halkaisukohdalla, eli kuten edellinen kirjoitti, vähän katsoo mistä kohden katkaisee, ni hyvin menee. itsetehdyt tehdasmalleja parempia. ja tulevat vähän osaavalle muutos aika halvaksi.

        Tervehdys.........kuinka paksua ketju siinä on? Onko tuumanen ketju liian heikkoa?


      • Meinaatko että
        jptr70 kirjoitti:

        Tervehdys.........kuinka paksua ketju siinä on? Onko tuumanen ketju liian heikkoa?

        edellisen viestin kirjoittaja vielä 8,5 vuoden jälkeen tarkistaa tämän viestiketjun :-D


      • jptr70
        Meinaatko että kirjoitti:

        edellisen viestin kirjoittaja vielä 8,5 vuoden jälkeen tarkistaa tämän viestiketjun :-D

        No itse ainakin tarkistan tämän viestiketjun aika-ajoin..............

        Edelleen Klapi-Tuiko olisi aiheellinen juttu.


    • Janne69

      > liian paksu puu voi jumittaa koneen ja hankala poistaa jumi

      Jumitus poistuu helposti pyörittämällä putkenpätkällä tms. voimansiirtoakselia takaperin. Sopivan paksuinen tanko menee mukavasti ylikuormituskytkimen jousien väliin.

      Toinen vaihtoehto on pyörittää konetta Zetorilla. Jos puu ei katkea, moottori lähtee käymään takaperin. Kone pakittaa, kunnes sammuu taas, kun terän hamarapuoli osuu puuhun ja lähtee taas etuperin käymään. Nyt puu useinmiten katkeaa tai sitten Zetori jatkaa edestakaisin rytkyttelyä ;-)

      > klapit ovat sellaista silppua ettei kattella viitti

      Eihän tuollainen poikki rouhaistu halko niin siisti ole, kuin sahattu, mutta kyllä se palaa.

      > Minkälaisilla kierroksilla konetta käytetään?

      Voimanottoakseliin 540 rpm. Noissa vanhoissa vehkeissähän tuo 540 rpm löytyy alhaisilla moottorin kierroksilla, joten paksuun puuhun sammuu helposti. Konetta voi tietysti käyttää kovemmilla kierroksilla, mutta sitten ei oikein ehdi puuta syöttää...

      Mukava voimakone on tehokas traktori, jossa 1000 rpm voimanotto. Ei tarvitse moottoria huudattaa, kun 540 rpm löytyy läheltä tyhjäkäyntikierroksia ja voima kuitenkin riittää.

      Ketju venyy ajanmittaan ja sen saattaa joutua vaihtamaan. Terät kannattaa toisinaan teroittaa ja säätää välys. Kuljettimen hihnakin saattaa lahota vanhuuttaan.

      • zetori

        Zetorissahan on myös sellainen loistava harvinainen ominaisuus, että ulosottoa voi pyörittää paikalliskäytössä myös ajovaihteiston kautta ajovoimanotolla, aluevaihteiston ollessa vapaalla. Näin ulosotolle saadaan useita erinopeuksia vaihdekepistä valitsemalla, lisäksi laittamalla pakin päälle tukoksen voi poistaa kätevästi. Tällä konstilla moottoria voi kierrättää korkeillakin kierroksilla(ei pikeenny ja löytyy voimaa),mutta ulosotto pyörii silti riittävän hitaasti, jää peliaikaa syöttää rankaa!!!


    • porchella pyörii

      Itselläni on ollut kyseinen pilkekone 9 vuotta. Sain sen käytettynä työpalkkoja vastaan ja olen ollut tyytyväinen. Huomioitavaa koneessa on terien hyvä kunto ja oikea kierrosnopeus. Super porchella pyörii hyvin matalillakin kierroksilla, koska turbiinikytkin joustaa sopivassa suhteessa. Kyllä sen jumiinkin saa, mutta harjoittelulla onnistuu. Itse olen pilkkonut niin paksua tavaraa kun vaaan syöttöaukosta sisään mahtuu. Kierroksia tietty sillon enämpi. Leikkuu jälki on kieltämäti karkeampi, kuin m-sahan jäljiltä, mutta syttyminenkin on vaivattomampaa. Ihan kiva peli ja nopea. Lujakin on kun mikä. Mulla vielä alkuperäiset ketju-ratassarjat ja laakerit myös. Vuosimalli on muistaakseni -81. Näin Egyptinkorvessa.

    • Ok

      Klapi-tuiko ei silppua sen enempää kuin hyrdauli halkojat, väittäisin että vähemmän. Mitä sitkeämpi puu on sitä vähemmän tulee silppua,talvella kun puu on jäässä silppua tulee enemmän itse pilkon puut vasta sulana. Pientä puuta ei tarvitse edes halkaista kun syöttää kirveen vierestä,tuiko ei lyö käsille niin kuin moni muu giljotiini katkoja varsinkin kun vastaterä on suora. Ketjua voi kiristää jos venyy ja öljytä välillä ja nippoihin vaseliinia. Pilkoin viime keväänäkin yli 60 kiintokuutiota ja joka vuosi noin 20 kiintokuutiota, olen käyttänyt tuikoa reilut viisitoista vuotta hyvä kone suosittelen.

      • multi-pover

        ITSE käytän tuikoa 165:lla jos se jää jumiin nostan hieman ylös laitan ajo voiman oton päälle ja ajan pienen puolen pakilla taa aukeaa helposti voi hyvin ajaa myös eteen eikä kone tästä mene rikki


      • Eläkeläinen
        multi-pover kirjoitti:

        ITSE käytän tuikoa 165:lla jos se jää jumiin nostan hieman ylös laitan ajo voiman oton päälle ja ajan pienen puolen pakilla taa aukeaa helposti voi hyvin ajaa myös eteen eikä kone tästä mene rikki

        Sama homma. MF 165 pyörittää ja eipä tarvitse olle moottorissa kierroksia yli 1200 kun riittää hyvin ja ainakin minun fergussa parhas moottorin vääntö löytyy niiltä vaihein. Hyvin harvoin jöö puita jumiin. Ison puun kun lykää sisään niin kyllä melkoisen sinisen savupilven saattaa lykätä mutta sammunut ei ole ikinä. Tuo ajo voimanulosotto on kyllä pirun kätevä jumiutuneen puun irroitukseen. Samalla koneella olen pilkkonut puut viimeiset 25 vuotta.


    • turvekuski1964

      moi.roskaa tulee,mutta sehän on hyvää sytykettä.ei pal tehoa tarvi,majori käyttää tyhjäkäynnillä.olen sen kokoista puuta laittanu sisään mikä reiästä mahtuu.ei jumita.hyvä kone,hiljainen.

    • 25m3 vuodessa

      No kyllä on melkoista jumppaa, kun punnertaa takapuoli pitkällä puuta tuonne koko päivän. Selkä pitää olla kunnossa. Käsin pitää kannatella ja vähän väliä sammutella ulosottoja jumin sattuessa.
      Rankaa tuolla pätkii, mutta paksummalle sirkkeli ja ruuvi kevyempi ja nopeampi, ne ei jumittele. Eikä tartte kannatella puuta koko matkan ajan.

      • Klapeja joskus tehny

        Jos tekee klapeja 25m3 vuodessa, niin siihen juuri sopiva kone ja edullinen tälläinen Klapi-Tuiko taikka Nokka-Pilke taikka Estre, jotka toimii samalla lailla giljotiinilla.
        Sirkkelit ja ruuvit voi jättää suosiolla niille, jotka niiden kanssa haluaa touhuilla.
        Nämä giljotiiniklapikoneet on halpoja ja pienet puut menee kerrasta halki/poikki ja kuljettimella suoraan kuivumaan.

        Teen itse vuosittan n. 50m3 klapeja häkkeihin http://aijaa.com/peYvWM ja yli 20cm puista halkoja trukinlavoille 20m3 http://aijaa.com/Nk4iye.


    • Rasirankaa

      " Rankaa tuolla pätkii, mutta paksummalle sirkkeli ja ruuvi kevyempi "

      Puiden keveyteen voi toki vaikuttaa kun kaataa polttopuunsa ensin ns. rasiin kuivumaan. Puut on helpompi vanhankin miehen kasata, kuljettaa ja pieniä. Ja liiterissä kuivuminen tapahtuu kunnolla ilman homehtumista.

    • järvisuomalainen

      Itse olen tykännyt Pilke-Patusta, varsikin kun siihen saa peräkärryn suoraan perään. Teen puuni yleensä peltojen ja teiden reunoilta, niin tuo yhdistelmä on kätevä koska ei tarvitse erikseen kuljetella puita laanille. Jättää vain rangat pieniin kasoihin ja käy traktorilla pilkkomassa paikanpäällä. Koivu halkeaa nätisti samoin kuusi, mutta leppä tahtoo ikävästi silppuuntua.

      Taitaa kuitenkin olla niin että nuo pilkekoneet alkaa olla jo historiaa, sillä puun lämmityskykyä suurempi tekijä taitaa olla polttopuun ulkonäkö.

    • järki käteen

      regon.fi

      • Anonyymi

        Täys paska


    • järvisuomalainen

      Mistähän voisi tiedustella kuljettimen mattoa tuollaiseen Viininpunaiseen Pilke Patuun?

      • tekkijä

        Laitilan rautarakenne OY,siellä luulisi olevan. Kumi palvelu liikkeestä metri tavarasta ja kokoaa itse toinen vaihtoehto.


      • Klapeja joskus tehny

    • Anonyymi

      Klapikoneitten kiistaton ykkönen,tulee oheistuottena myös sytytystikkua, mitä ei sahakoneissa synny.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe