Armeijan kalusto / Niinisalo

Menossa

Millaista kalustoa TykPr:stä mahtaa löytyä, onko kaikki noita pieniä Sisuja, kun itse olen Niinisaloon menossa ja alustavasi kuljettakasi merkattu, joka tietysti ei tarkoita vielä mitään..

Mutta miten noin pienillä autoilla voi ajaa BECE-korttia, kun pieni maastokuorma-auto jolla vedetään jotain tykkiä perässä? Onko joku itse ajellut ja tietää että mitä kalustoa löytyy ja kuvia vaikkapa?

23

11463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkoa
      • siellä

        Enpä ole koskaan nähnyt kenenkään kiskovan tykkiä ajokorttiin liittyvissä ajoissa. Tavallisilla kuorma-autoilla Sisu SK, Scania yms. armeijassa nuo kortit ajetaan, pienen täysperävaunun kanssa.

        Maastovehkeet on erittäin mielenkiintoinen kokemus. Armeija aikana jo opin pitämään rypemisestä ja sen jälkeenkin on tullut ruvettyä:)


      • Junior-Trucker

        No eipä tuo RaSi mikään niin pieni auto ole sitten missään suhteessa. Tehoakin on se 350 heppaa ja momentinmuunnin autosta löytyy jne. Ihan varmasti käy kunnon kuorma-autosta. Missään koulutuskäytössä noita sen sijaan ei ole, vaan RaSin tai MaSin saa sitten kuittiautoksi kun on kortin saanut. Myös HMTV-Sisuja on paljon, joita Armeijan ympyröissä kutsutaan "Eemeleiksi". Kyllähän noilla Maastokuorma-autoillakin vähän ajetaan kuljettajakoulutuksen aikana, mutta aika vähiin jää. E-kortti ajetaan siis SL tai SK- Sisulla tai Scanialla, ja ihan yleisellä tiellä. Sitten peruutusta harjoitellaan jossain isolla kentällä missä on keiloista tehty rata. Kärry on yleensä 2-akselinen täysperävaunu. 114/380 6x2 taitaa olla yleisin Scania ja SK 181 yleisin Sisu koulutuskäytössä...

        Ei tosiaan ole aina mitään pieniä nuo armeijan autot. Jos vaikka saat Grazin allesi jossain vaiheessa, niin siinä on sitten jatkuvasti ylileveän merkit kiinni...voit siitä kuvitella auton kokoa..


      • Moduuli
        Junior-Trucker kirjoitti:

        No eipä tuo RaSi mikään niin pieni auto ole sitten missään suhteessa. Tehoakin on se 350 heppaa ja momentinmuunnin autosta löytyy jne. Ihan varmasti käy kunnon kuorma-autosta. Missään koulutuskäytössä noita sen sijaan ei ole, vaan RaSin tai MaSin saa sitten kuittiautoksi kun on kortin saanut. Myös HMTV-Sisuja on paljon, joita Armeijan ympyröissä kutsutaan "Eemeleiksi". Kyllähän noilla Maastokuorma-autoillakin vähän ajetaan kuljettajakoulutuksen aikana, mutta aika vähiin jää. E-kortti ajetaan siis SL tai SK- Sisulla tai Scanialla, ja ihan yleisellä tiellä. Sitten peruutusta harjoitellaan jossain isolla kentällä missä on keiloista tehty rata. Kärry on yleensä 2-akselinen täysperävaunu. 114/380 6x2 taitaa olla yleisin Scania ja SK 181 yleisin Sisu koulutuskäytössä...

        Ei tosiaan ole aina mitään pieniä nuo armeijan autot. Jos vaikka saat Grazin allesi jossain vaiheessa, niin siinä on sitten jatkuvasti ylileveän merkit kiinni...voit siitä kuvitella auton kokoa..

        e-korttia ei pelkästään saada:))Haminassa muistaakseni sai 2 kertaa vuonna-97 yrittää kulmaan ja jos ei onnistunut niin varma c-kortillinen


      • taskuun
        Moduuli kirjoitti:

        e-korttia ei pelkästään saada:))Haminassa muistaakseni sai 2 kertaa vuonna-97 yrittää kulmaan ja jos ei onnistunut niin varma c-kortillinen

        Haminassa vuonna-06 sai kulmaan peruutusta koittaa 3 kertaa, sitten siirtyi c-kuskiksi. Kortti ajettiin joko SK-sisulla tai 4-sarjan Scanialla. Ei muuten mikään hauskin paikka harjoitella yhdistelmän ajoa se Haminan kaupunki. Muistaakseni 1 tai 2 kaveria siirtys c-kortiin kun peruutus ei oikeen sujunu.


      • jos
        taskuun kirjoitti:

        Haminassa vuonna-06 sai kulmaan peruutusta koittaa 3 kertaa, sitten siirtyi c-kuskiksi. Kortti ajettiin joko SK-sisulla tai 4-sarjan Scanialla. Ei muuten mikään hauskin paikka harjoitella yhdistelmän ajoa se Haminan kaupunki. Muistaakseni 1 tai 2 kaveria siirtys c-kortiin kun peruutus ei oikeen sujunu.

        Niin Haminassa on tuollaisia vehkeitä, miten Niinisalossa kun mainostavat että on 144 ajoneuvoa, mutta onko kanssa noita samoja Sisuja ja Scanioita, vai onko peräti joka paikassa samat vehkeet?

        Lähinnä mietin että jos sinne sattuisi pääsemään niin ei millään sellaisella minkä kuvaan laitoin kauheasti huvittaisi kun on kesätöiden puolesta tullut FH12:stakin ajeltua ym.

        Onkohan tuo kolme(3) peruutusta -> C-kuskiksi -sääntö Niinisalossakin, jännältä tuntuu. En ole ikinä kokeillut tuollaisen peruutusta, kuinka kauan sitä saa harjoitella ennen tuota "testiä"?


      • harjotella
        jos kirjoitti:

        Niin Haminassa on tuollaisia vehkeitä, miten Niinisalossa kun mainostavat että on 144 ajoneuvoa, mutta onko kanssa noita samoja Sisuja ja Scanioita, vai onko peräti joka paikassa samat vehkeet?

        Lähinnä mietin että jos sinne sattuisi pääsemään niin ei millään sellaisella minkä kuvaan laitoin kauheasti huvittaisi kun on kesätöiden puolesta tullut FH12:stakin ajeltua ym.

        Onkohan tuo kolme(3) peruutusta -> C-kuskiksi -sääntö Niinisalossakin, jännältä tuntuu. En ole ikinä kokeillut tuollaisen peruutusta, kuinka kauan sitä saa harjoitella ennen tuota "testiä"?

        Niin åaljon saa harjotella ku viittii


      • teppo
        jos kirjoitti:

        Niin Haminassa on tuollaisia vehkeitä, miten Niinisalossa kun mainostavat että on 144 ajoneuvoa, mutta onko kanssa noita samoja Sisuja ja Scanioita, vai onko peräti joka paikassa samat vehkeet?

        Lähinnä mietin että jos sinne sattuisi pääsemään niin ei millään sellaisella minkä kuvaan laitoin kauheasti huvittaisi kun on kesätöiden puolesta tullut FH12:stakin ajeltua ym.

        Onkohan tuo kolme(3) peruutusta -> C-kuskiksi -sääntö Niinisalossakin, jännältä tuntuu. En ole ikinä kokeillut tuollaisen peruutusta, kuinka kauan sitä saa harjoitella ennen tuota "testiä"?

        Kaikissa varuskunnissahan tuo kouluajoissa käytettävä kalusto taitaa olla melko samankaltaista. Nelisen vuotta sitten Niinisalossa annettiin ajokoulutus puoliksi SK Sisuilla ja 114-sarjan Scanioilla. Yhdistelmän pituus taisi olla jotain 19 metrin paikkeilla. Peruutusharjoittelu tehtiin Masilla, niin ei tarvinnut turhaan luistattaa kytkintä kun sai maastovälitykset päälle. Peruutusta ja inssiä sai muistaakseni kumpaakin koittaa kolme kertaa.

        Peruutusta saa varmasti harjoitella riittävästi tutkinnon läpäisemiseksi, muttei sillä määrällä kuitenkaan miksikään virtuoosiksi tule.

        Tutkinnon jälkeen pudotus todellisuuteen on raju, ja ajettavaksi voi tulla lähes mitä tahansa varuskuntaan viimeisten 25-30 vuoden aikana tullutta kalustoa. Kannattaa miettiä asiaa siltäkin kannalta onko mieluummin kasarmilla/hallipalveluksessa vai ajaako mieluummin sillä mitä ikinä sattuu allensa saamaan. Vaikka itsekin on armeijan jälkeen tullut ajettua kaikennäköistä kalustoa ottaisin silti armeijan kalustosta metsäajoa varten paljon mieluummin sen yli 20 vuotta vanhan Masin, kuin uuden E-Sisun. Olihan nuo uudet Sisut paljon mukavempia, mutta niin pahuksen kömpelöitä kun piti tulla tieltä pois. Linkittämässäsi kuvassa olleita Raseja ei Niinisalossa tuolloin enää ollut, vaan ne oli jo silloin siirretty johonkin toiseen varuskuntaan ja tilalle oli tullut Eemeleitä.


      • kerralla
        taskuun kirjoitti:

        Haminassa vuonna-06 sai kulmaan peruutusta koittaa 3 kertaa, sitten siirtyi c-kuskiksi. Kortti ajettiin joko SK-sisulla tai 4-sarjan Scanialla. Ei muuten mikään hauskin paikka harjoitella yhdistelmän ajoa se Haminan kaupunki. Muistaakseni 1 tai 2 kaveria siirtys c-kortiin kun peruutus ei oikeen sujunu.

        sen saatanan pomppulauta sisun sinne vitun nurkkaan. ja sitten piti viel katkasta ja kytkeä uudelleen noin. 4 min koko paska ja sitten järvenpään keskustaan ajaa muutama risteys ja kortti taskuun kiitos


    • J@nne

      ...oli ajo-opetuksessa ja inssissä Scanian 4-sarja tai SK-Sisu, kulmaanperuutuksessa oli "Masi".

      Kuljettajakoulutus tapahtui ainakin vuonna 2003 Porin lennoston tiloissa (Porin lentoaseman ja sairaalan lähettyvillä) lisäksi kuskit koulutettiin kahdessa erässä.

      Porin-aika oli ihan mukavaa vaihtelua mortti-kaudelle ja siellä oli sopivan rentoa että mielenkiinto säilyi koulutukseen.

      Peruuttelua sai harjoitella iltaisin ihan vapaasti, myöskin Uaz:lla ajeltiin pihapiirissä.

      Inssi ajettiin Porin keskustassa, jossa on muutamia vittumaisia paikkoja, ole tarkkana kaistojen ja outojen risteyksien kanssa!

      Silloin noita Scanioita oli peräti 2kpl, SK-Sisuja oli varmaankin n. 5kpl.
      Sisut olivat Valmetin koneella ja 8-vaihteisella ZF:n lootalla, EI Fullerilla!

      Kalustoa vuonna 2003:

      Proto-Sisuja muutama kpl. (osa Chevyn V8-dieselillä ja automaatilla)

      "Maseja" oli paljon, alussa keikat aina näillä!

      "Eemeleitä" oli aika paljon, tosin ensin suoritettiin Eemeli-kurssi että sillä sai ajaa (tämä oli aika naurettavaa, auto on kuitenkin helppo ajaa) vain yksi 8x8 Eemeli oli silloin!

      "Pommi-autoina" eli ammuskuljetus-autoina oli 6x6 SK-Sisuja Fullerilla ja 6x6 Eemeleitä, näihin luon nollisesti tarvitaan ADR-lupa (pieni osa saa ADR-koulutksen)

      Venäläisiä ei ollut kuin UAZ:eja ja GAZ 66-kuormureita (bensa V8), GAZ:eilla ajoivat yleensä C-kortilliset ja ne olivat jotain radio-autoja.

      "Paseja" löytyy myös.

      "Tatra T815" Näitä on muutama, liikkuvat varuskunnista toiseen. Raketinheitin-autona, mahtava peli 19-litran tuplaturbo V-12, vetotapa 8x8, vain muutama saa koulutuksen tähän!

      "Nasuja" löytyy myös elikkä tela-kuorma-auto

      Lisäksi löytyi vaihtolava autoja (SK, SL, Kontio/Karhu-Sisuja)

      "Sotku-autoja" joku 508-Mersu ja vanha Bedford kauppa-auto!

      Lisäksi paljon henkilö, paketti, maasto-autoja, ambulansseja, pikku-busseja (transporttereita).

      Myös pyöräkuormaajia, puskukone, Sisu SM-säiliö-auto, pari linja-autoa!

      Valmet 802-4 traktori (varuskunta-taksina usein, eli apulais-päivystäjä vie sillä ruokaa ja postia varuskunnan alueella, joskus ajopelinä oli myös V8-proto!

      Siinäpä ne lähes kaikki joita oli vuonna 2003, niitä paljon haukuttuja Renuja ei ollut yhtään.
      Maantie autoilla ei ollut juurikaan keikkaa/ajoa inssin jälkeen.
      Henkilö-auto keikkoja oli aika usein, esim. klo.02.00 Parkanon asemalta hakemaan herra iso herra kassulle ja takas nukkumaan!

      Kaikin puolin jäi hyviä muistoja Niinisalon kuskina olemisesta, ja kuljetuskeskuksen silloinen päällkkö oli tosi reilu ja asiallinen äijä!

      Harjoitus-alueet lähellä kassua, Pohjankankaalla ajaminen aika kummallinen kokemus (alue on kuin aavikkoa ja silti Suomessa!) Metsässä sai ajella aika paljon, pahoissakin paikoissa ja se oli kivaa!
      Rovajärvellä tuli oltua 2 kertaa, se on myös hieno kokemus ajella pitkin lapin erämaata.

      Suosittelen kuskiksi menemistä, onhan siitä hyötyä kun saa BECE-kortinkin!

      Toivottavasti tästä oli apua!

      • ---

        Mitä tarkoitat "sotku-autolla", saiko sotkuun ym. paikkoihin mennä autolla??

        Muutenkin kuulostaa aika rennolta, eli olisi kyllä ihan mielenkiintoinen jos saisi sen kortin..

        Kuinka moni tietää tapauksia että ajoja ei olekaan tullut täyteen ja on jäänyt siviilikortti saamatta?

        Entä oliko missään vaiheessa koulutusta kuljetuksia pidemmälle Suomeen?

        Istuuko ns. ajotehtävissä aina kapiaiset kyydissä vai onko itsenäisiä tai "kaverin kanssa" -ajoja?

        Alkoi vaan enemmän kiinnostaa tämä, vaikka en edes tiedä pääsenkö tuonne kuljettajaksi, mutta mielenkiinnosta ainakin ellei onnaa..


      • on sellanen
        --- kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "sotku-autolla", saiko sotkuun ym. paikkoihin mennä autolla??

        Muutenkin kuulostaa aika rennolta, eli olisi kyllä ihan mielenkiintoinen jos saisi sen kortin..

        Kuinka moni tietää tapauksia että ajoja ei olekaan tullut täyteen ja on jäänyt siviilikortti saamatta?

        Entä oliko missään vaiheessa koulutusta kuljetuksia pidemmälle Suomeen?

        Istuuko ns. ajotehtävissä aina kapiaiset kyydissä vai onko itsenäisiä tai "kaverin kanssa" -ajoja?

        Alkoi vaan enemmän kiinnostaa tämä, vaikka en edes tiedä pääsenkö tuonne kuljettajaksi, mutta mielenkiinnosta ainakin ellei onnaa..

        ns.kauppa-auto,eli esim. metsässä kun ollaan pitempään tulee auto sinne missä myydään samoja tuotteita kuin sotilaskodissa...munkeja kahvia karkkia jne jne...


      • ((((((((((((((((((((((((
        on sellanen kirjoitti:

        ns.kauppa-auto,eli esim. metsässä kun ollaan pitempään tulee auto sinne missä myydään samoja tuotteita kuin sotilaskodissa...munkeja kahvia karkkia jne jne...

        jää saamatta, jos vaan hoitaa palveluksensa kunnialla. Ajoa tulee riittävästi, jotta kortin saa mukaansa. Itse olen palvellut Niinsalossa upseerikokelaana ja sain kortin, kuten myös kaikki alikessutkin. Meidän ajoista suurin osa tuli N:salo - Pori ruokakuljetuksista tai kaluston siirroista eri varuskuntien välillä. Useinmiten kilometreissä pitkät keikat tulee koksuille tai ryhmänjohtajille, jolloin he ovat taas nopeasti käytettävissä muihin tehtäviin. Tavallisella kuskilla saattaa mennä viikko metsässä ja kilsoja tulee alle sata.


      • valikoimista
        (((((((((((((((((((((((( kirjoitti:

        jää saamatta, jos vaan hoitaa palveluksensa kunnialla. Ajoa tulee riittävästi, jotta kortin saa mukaansa. Itse olen palvellut Niinsalossa upseerikokelaana ja sain kortin, kuten myös kaikki alikessutkin. Meidän ajoista suurin osa tuli N:salo - Pori ruokakuljetuksista tai kaluston siirroista eri varuskuntien välillä. Useinmiten kilometreissä pitkät keikat tulee koksuille tai ryhmänjohtajille, jolloin he ovat taas nopeasti käytettävissä muihin tehtäviin. Tavallisella kuskilla saattaa mennä viikko metsässä ja kilsoja tulee alle sata.

        Tupakkaahan tuolla sotkuautossa ei enää myydä nyt kun koko kasarmialue on savuton, toisin sanoen missään ei saa enää polttaa, ei edes ulkona.


      • e tupakointia??
        valikoimista kirjoitti:

        Tupakkaahan tuolla sotkuautossa ei enää myydä nyt kun koko kasarmialue on savuton, toisin sanoen missään ei saa enää polttaa, ei edes ulkona.

        joo o mä olin 97 armeijassa laskettiin ettei saa rööki askia ja munkki kahveita päivärahoilla kuten ennen.

        nyt vissiin loppuu röökaaminen myös muualla koko maa savuttomaksi saatana


      • II/01
        --- kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "sotku-autolla", saiko sotkuun ym. paikkoihin mennä autolla??

        Muutenkin kuulostaa aika rennolta, eli olisi kyllä ihan mielenkiintoinen jos saisi sen kortin..

        Kuinka moni tietää tapauksia että ajoja ei olekaan tullut täyteen ja on jäänyt siviilikortti saamatta?

        Entä oliko missään vaiheessa koulutusta kuljetuksia pidemmälle Suomeen?

        Istuuko ns. ajotehtävissä aina kapiaiset kyydissä vai onko itsenäisiä tai "kaverin kanssa" -ajoja?

        Alkoi vaan enemmän kiinnostaa tämä, vaikka en edes tiedä pääsenkö tuonne kuljettajaksi, mutta mielenkiinnosta ainakin ellei onnaa..

        sotkukuskin hommat oli mukavia aikanani olin sotkuauton kuskina ja sillä isolla munkilla oli kyl aika villiä vetä mettäs


    • ------------------

      Menkää Säkylään siellä sitä kalustoa vasta on paremmin kuin Niksulassa.

      • Höpöhöpö

        Säkylässä ei ole mitään muita kuin Paseja ja niitä nyt ei kukaan halua ajaa, romuja & rumia.


      • Ratti-Matti

        Itse kun pääsin kuskiksi, luulin että yhdistelmää pääsee ajamaan paljon, mutta oikeasti henkilö/paketti-autolla tuli ajeltua n.80 prosenttia, toki lähdot ja kilsat tuli täyteen eli ei siinä mitään. Ne Masit ja Rasit näyttää kuvissa aika paskoilta, mutta voin vakuuttaa että ne on ihan hauskoja vehkeitä. Ihan samamlaiset oli itsellä ajatukset kun oli myös tullut ennen inttiä ajeltua "paremmilla autoilla".

        Ei se kuskin homma aina niin hauskaa ole, mutta eipä siinä niin paljon rasittumaan pääse. Ja on se kortti aikamoinen boonus sitten kun joskus pääsee pois...

        PS. Alokaskausi eli ensimmäinen 8 viikkoa on todennäkoisesti täyttä paskaa, mutta sitten se meno helpottaa...


      • ensimmäisen
        Ratti-Matti kirjoitti:

        Itse kun pääsin kuskiksi, luulin että yhdistelmää pääsee ajamaan paljon, mutta oikeasti henkilö/paketti-autolla tuli ajeltua n.80 prosenttia, toki lähdot ja kilsat tuli täyteen eli ei siinä mitään. Ne Masit ja Rasit näyttää kuvissa aika paskoilta, mutta voin vakuuttaa että ne on ihan hauskoja vehkeitä. Ihan samamlaiset oli itsellä ajatukset kun oli myös tullut ennen inttiä ajeltua "paremmilla autoilla".

        Ei se kuskin homma aina niin hauskaa ole, mutta eipä siinä niin paljon rasittumaan pääse. Ja on se kortti aikamoinen boonus sitten kun joskus pääsee pois...

        PS. Alokaskausi eli ensimmäinen 8 viikkoa on todennäkoisesti täyttä paskaa, mutta sitten se meno helpottaa...

        8 viikon aikana enemmän runtua, paino laskee, kuskikurssi alkaa, lepihommat alkaa , keissi kasvaa hyvin se lopun 9 kuukauden aikana


      • --------------
        Höpöhöpö kirjoitti:

        Säkylässä ei ole mitään muita kuin Paseja ja niitä nyt ei kukaan halua ajaa, romuja & rumia.

        No et ole varmaan edes Säkylässä inttiä käynyt kun et tiedä että siellä on puolustusvoimien paras kalusto.

        On uutta mersua (pientä ja isoa), uutta scaniaa, pari lavetti vehjettä, paseja, eemeleitä (6x6 ja 8x8), maseja, raseja, nasuja, ym...


    • Käsittääkseni

      Tuossa BECE-hommassa on se puoli että 12kk ottaa ja sulkee käytännössä AUKin pois. Moto-AUK on mahdollinen mutta käsittääkseni siihen pääsee vain yksi ryhmästä tai vastaavaa.

      Näin olen käsittänyt, mutta en vastaa tietojen oikeellisuudesta. Pointtina vain jos tuota puolta harkitset.

      • nyt lähtee

        toiseen kertaan käymään p-kauden elikkä aukkiin, kapiaisten juoksupojaks, suurin osa moto-auista oli täysiä pellejä jotka ei tienneet mistään mitään vaan kaikki piti lukea lapusta.

        ps. itse en edes käynyt missään aukin kokeissa, joten turha heti kommentoida että hyvä se on itkeä kun ei ite päässyt aukkiin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6494
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3883
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3280
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1033
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe