Mikä on

punainen valo

Minun käsitykseni mukaan punainen valo (katolla) on siksi kun poliisi pysäyttää autoilijan takaapäin.
Olen nähnyt tilanteita (tampereella), siviiliauto pysäyttää autoilijaa takana ajellen, sinisiä valoja kyllä vilkkuu joka suunnalla, mutta punaista ei näy.

Hatanpäänvaltatiellä jokin aika sitten tapahtui pysäytys , poliisi raivosi pysäytetylle koska tämä ajeli melko pitkään ennenkuin pysähtyi. En itsekään pysähdy jos poliisi ajelee perässä siniset vilkut päällä, jos ei näy punaisia en pysähdy.
Olisiko liikaa vaadittu, että poliisit toimisivat lakien mukaan ja jos ei ole tietoa auton kunnosta , voihan ennen pysäyttämistä käydä ulkona toteamassa virka-auton kunnon.

18

4837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kfsdkfds

      ei ne sokeat ajelijat välttämättä näe sitä siviiliauton punaista valoa, koska se on niin alhaalla. Silmä käteen siis.

      Ja miten poliisiauton kunto liittyy siihen, saako poliisi tarkastaa muita autoja? Ei mitenkään. Suuri osa poliisiautoista on paskoja mutta se ei mitenkään jäävää liikennevalvontaa suorittavia poliiseja.

      • selventäjämestari

        "ei ne sokeat ajelijat välttämättä näe sitä siviiliauton punaista valoa, koska se on niin alhaalla. Silmä käteen siis."

        Ei se poliisiauto metrin päässä pysäytettävästä ajele. Jos näkee peileistään takanaan olevan auton, näkee kyllä myös sen vilkuttaman punaisen valon. Se on kyllä totta, että hyvin moni autoilija seuraa taustapeilejään tuskin ollenkaan, eivätkä ihan heti huomaisi vaikka takaapäin vilkuteltaisiin minkä värisiä valoja ja millä korkeudella tahansa.

        "Ja miten poliisiauton kunto liittyy siihen, saako poliisi tarkastaa muita autoja? Ei mitenkään. Suuri osa poliisiautoista on paskoja mutta se ei mitenkään jäävää liikennevalvontaa suorittavia poliiseja."

        Edellinen kirjoittaja tarkoitti tuolla kunnon tarkistamisella selvästikin sitä, että poliisin olisi syytä varmistua siitä, että punainen pysäytysvalo toimii, ennenkuin sillä yritetään ketään pysäyttää, puhumattakaan siitä, että kiukutellaan pysähtymättä jättämisestä.


    • ...

      merkitys muuten pitäisi tietää? Ei sitä ainakaan autokoulussa opetettu.

      Itse en ainakaan ekalla kerralla ymmärtänyt, mitä se valo tarkoittaa ja KENELLE poliisi sitä näyttää, kun ruuhkassa sattui olemaan autoja ihan riittävästi. Poliisi ei edes pysäyttänyt liikennesääntöjen rikkomisen takia vaan katsastusasioiden takia. Mistä mun olisi pitänyt tietää, että poliisi haluaa pysäyttää minut, kun en ollut mitään tehnyt?

      Siviiliautoilla liikkuvat poliisit laittaa sen punaisen valon kojelaudan päälle, mistä sen huomaa lähinnä vahingossa.

      • sitten

        jossain vaiheessa huomaa ketä yritetään pysäyttää, voin vaikka vannoa....


      • sinulle tietämätön

        TLL
        38 §
        Valojen virheellisen käytön kielto

        Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.

        Ajoneuvossa ei saa käyttää laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa eikä, jollei siitä ole erikseen toisin määrätty, laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poliisiautossa ja poliisin virkatehtävässä olevassa autossa sekä poliisin moottoripyörässä, jota käytetään hälytysajoneuvona, saa kuitenkin käyttää edellä ajavan ajoneuvon pysäyttämiseksi eteenpäin punaista vilkkuvaa valoa näyttävää laitetta samanaikaisesti vilkkuvan sinisen hälytysvalon kanssa.


      • 7 luku...

        48 §

        Poliisi- tai tullimiehen moottoriajoneuvosta samanaikaisesti sinisen vilkkuvan hälytysvalon kanssa näyttämä punainen vilkkuva valo merkitsee, että edellä ajavan ajoneuvon on siirryttävä tien reunaan ja pysähdyttävä.


      • tieliikennelaki mukana
        7 luku... kirjoitti:

        48 §

        Poliisi- tai tullimiehen moottoriajoneuvosta samanaikaisesti sinisen vilkkuvan hälytysvalon kanssa näyttämä punainen vilkkuva valo merkitsee, että edellä ajavan ajoneuvon on siirryttävä tien reunaan ja pysähdyttävä.

        ja kaikki muutkin lakikirjat,Kuka kaikki tietää.


      • kakkdsf
        tieliikennelaki mukana kirjoitti:

        ja kaikki muutkin lakikirjat,Kuka kaikki tietää.

        No ei, mutta tuo on kyllä ihan perustietoa autoilijalle. Aika heikko on tietämys, jos ei tuota tiedä.


      • miehenkuva
        tieliikennelaki mukana kirjoitti:

        ja kaikki muutkin lakikirjat,Kuka kaikki tietää.

        Lakikirjaa ei tarvitse mukana olla, mutta jos sitten sakot tulee, niin se ei auta, että kertoo, ettei tunne kaikkia pykäliä.
        Eli, lain tuntemattomuus ei poista vastuuta.


      • kuvien kanssa

      • miehenkuva
        kuvien kanssa kirjoitti:

        kuvatekstit ja kaikki ;))

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

        Kiitos paljon.
        Enpä aikaisemmin ole huomannut, että siinä yhdessä pykälässähän luki, että jos ei tunne lakia, niin saa ajella sitten omien lakien mukaan miten vaan.


      • kuvien kanssa
        miehenkuva kirjoitti:

        Kiitos paljon.
        Enpä aikaisemmin ole huomannut, että siinä yhdessä pykälässähän luki, että jos ei tunne lakia, niin saa ajella sitten omien lakien mukaan miten vaan.

        enpä huomannutkaan, laitatko pykäläviittauksen ;))


      • kuulossa vikaa???

        kyll autokouluss kerrotaan milloin poliisi käskee pysähtymään, kuulosi tainnut olla sillä hetkellä valikoiva. minun kohdalle jopa sattui kirjallisessa kokeessa tuo kyseinen punainen valo. ja kyllähän sen tarkoituksen tiesin
        ja tietää kyll varmaan suurin osa autoilijoista, ja kyllä sen huomaa jos poliisi auto tulee vilkut päällä peräss oli sitä punaista tai ei tien reunaan on kuitenki hiljennettävä, siinä vaiheessa sen sit viimeistään huomaa et sinua pysäyttää ku sekin hiljentää perässä


      • kuulossa vikaa??? kirjoitti:

        kyll autokouluss kerrotaan milloin poliisi käskee pysähtymään, kuulosi tainnut olla sillä hetkellä valikoiva. minun kohdalle jopa sattui kirjallisessa kokeessa tuo kyseinen punainen valo. ja kyllähän sen tarkoituksen tiesin
        ja tietää kyll varmaan suurin osa autoilijoista, ja kyllä sen huomaa jos poliisi auto tulee vilkut päällä peräss oli sitä punaista tai ei tien reunaan on kuitenki hiljennettävä, siinä vaiheessa sen sit viimeistään huomaa et sinua pysäyttää ku sekin hiljentää perässä

        kuulleeni, taisi joko jäädä kertomatta tai sitten oli sen verran hälinää etten kuullut.

        Enkä edes muista onko vilkkunut. Pysäytetty on. Tulin risteyksestä tielle, vastaan tuli partio pillit päällä, heitti U-käännöksen ja lähti pillit päällä tulemaan samaa kaistaa. Päätin väistää, ne sammutti ne valot joten ajattelin että hälytys ohi ja meinasin jatkaa matkaa, kun ne laitto ne valot uudelleen päälle.
        Mulle ei kyllä huudettu, kai ne erehty autosta, koska mitään syytä pysäytykseen ei ilmeisesti ollut tai ainakaan sellaista ei sanottu.


      • pysäytykseen, heh
        premiata kirjoitti:

        kuulleeni, taisi joko jäädä kertomatta tai sitten oli sen verran hälinää etten kuullut.

        Enkä edes muista onko vilkkunut. Pysäytetty on. Tulin risteyksestä tielle, vastaan tuli partio pillit päällä, heitti U-käännöksen ja lähti pillit päällä tulemaan samaa kaistaa. Päätin väistää, ne sammutti ne valot joten ajattelin että hälytys ohi ja meinasin jatkaa matkaa, kun ne laitto ne valot uudelleen päälle.
        Mulle ei kyllä huudettu, kai ne erehty autosta, koska mitään syytä pysäytykseen ei ilmeisesti ollut tai ainakaan sellaista ei sanottu.

        Ihan vaan piruuttaan sinut pysäyttivät, heh, heh


      • pysäytykseen, heh kirjoitti:

        Ihan vaan piruuttaan sinut pysäyttivät, heh, heh

        mutta oltiin maaseudulla, missä ei asuinkuntaan kuulumattomia poliiseja juurikaan näy pimeään aikaan.

        Kävin silloin vakituiseen töissä että tulojen puolesta olisi voinut sakottaa, mutta ei ne kysyny kun ajokorttia ja toivotti sen nähtyään hyvää matkaa. Eli todennäköisesti oli jonkun pilasoiton tai sitten toisen auton takia hälytysajossa. Siit on aikaa varmaan noin 4 vuotta eli tuskimpa niillä asiaa oli, kutsu olis käyny, jos olis ajat sitten. Täällä oli toinen samanmoinen auto paikkakunnalla, oliskohan se ollut sinä viikonloppuna nuorison käytössä.


    • ja asiallisia

      vastauksia, niistä kiitos. Uutta tietoa tampereelta on tullin auto, joka pysäyttelee vihreällä valolla, ei viranomaiset paljon välitä miten pysäyttelevät tietäessään lähes jokaisen pysähtyvän vaikka heiluttelisi takana kynttilää.

      • punaviher

        Eikö värisokeilla juuri mene nuo värit sekaisin? ;)))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe