lukekaa

kyselijä

olen ostamassa micra vm-98.1.3 monipisteruiskulla.onko kestävä ja yleensä lämmin talvella.mikkä on yleisimmät tyyppiviat tässä mallissa??

2

1652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuli tuotantoon

      v. 93 joten tyyppiviat ovat ohi.
      Jos niitä olikaan.
      Ehkä kevyt rakenne, ja sitä myöten ruostumisvaraa ei paljoa ole jos ei suojattu.
      Lämmin on.
      Itse olen ajanut Micralla tyytyväisenä vuodesta -92
      (nykyinen -00 malli)

      • viat 93

        AUTOJEN VIKASARJA
        HENKILÖAUTOJEN MALLIKOHTAISIA VIKOJA

        Nissan Micra (1993-2005)


        Moottoriviat


        Vanhoissa Microissa on esiintynyt jakohihnan katkeamisia.
        Moottorin, vaihteiston ja vetopyörästön öljyvuotoa.
        Virranjakajan kannen sisäpuolelle muodostuu kosteutta.
        Sytytysjohdinvikoja.
        Jäähdytysnesteletkuvikoja
        Ajonestolaitteen vika.

        Jarruviat


        Takajarrusylinterit jumittuvat.
        Etujarrut puoltavat.
        Etujarrulevyt kuluvat nopeasti.
        Käsijarrun vaijeri ja vivusto juuttuu.
        Jarruputket ruostuvat.
        Alipaineletkut hauraita.

        Vaihteiston ja voimansiirron viat


        Vaihteiston synkronointivikoja.
        Kytkinvikoja.

        Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat


        Ohjauspyörän keskiöpultti löysällä. Takaisinkutsu 04/2003.

        Sähköviat ja valoviat


        Ajovalovikoja.

        Sekalaiset viat


        Kuljettajan istuimen siirtomekanismin vika. Takaisinkutsu 03/2003.

        Pakoputkistoviat


        Pakoputkiston takapää ruostuu nopeasti.

        Ruosteviat


        Ruostevikoja johtuen puutteellisesta ruostesuojauksesta.




        Autojen vikasarja on päivitetty tammikuussa 2007 ja se sisältää 278 automallin viat.



        Vikasarjaa koskevaa palautetta voit lähettää osoitteeseen [email protected]



        Eri automalleissa on kullekin mallille tyypillisiä vikoja. Usein kyseessä on normaali kulumavika, joka kuitenkin tulee tähän automalliin keskimääräistä aikaisemmin. Nyt julkaistava lista on toistakymmentä vuotta kestäneen selvitystyön viimeisin tulos. Kaikkien mallien vuosimallikohtaisia vikoja ei ole pystytty erittelemään. Tehtävässä kuitenkin edetään jokaisessa tyyppivikalistan päivityksessä. Toivottavasti listasta on puutteineenkin apua käytetyn auton omistajalle ja ostoa harkitsevalle.



        Vikalistan lähteenä on käytetty lukuisia julkaisuja kuten saksalaisia ADAC Gebrauchtwagen ja TUV Auto Report. Ruotsin Autokatsastuksen ja Kuluttajaviraston yhteisesti julkaiseman kirjasen Bilar-starka sidor&svaga punkter sisältämiä autojen vikatietoja on otettu mukaan. Tietoja on kerätty myös seuraavista lehdistä: Auto Motor und Sport, Autobild, Teknikens Värld, Vi bilägare, Tuulilasi ja Tekniikan Maailma



        Vikalistan tarkistuksessa on käytetty hyväksi kirjoittajan, autoinsinööri Antero Puukan, tekemiä tarkastuksia, jotka on julkaistu Helsingin Sanomissa käytettyjen autojen kuntotesteinä. Listan laadinnassa ovat avustaneet myös Helsingin Hakuninmaan Autotohtoriaseman henkilökunta sekä eräiden automaahantuojien edustajat. HS.fi:n lukijoilta on tullut erinomaista apua listan kehittämisessä.



        Kaikkia kyseisen mallin vikoja ei löydy jokaisesta autosta.
        Listan tarkoituksena on, että ostaja osaa kiinnittää erityistä huomiota luettelossa mainittuihin seikkoihin. Kannattaa varmistua, onko autosta korjattu listan sisältämiä vikoja vai onko korjaus vielä edessä.



        Esimerkiksi eräiden automallien kohdalla maininta ”vaihteistovikoja” tarkoittaa yleensä vakavaa vikaa, jonka korjaamiseen hupenee helposti tuhansia euroja. Kyseessä voi olla laakerivika, synkronointivika, siirtäjävika tai hammaspyörävika. Jos harkitsee tällaisen automallin ostamista, koeajo pitää tehdä huolellisesti. Vaihteisto ei saa pitää ääntä ajettaessa. Moottorijarrutuksessa vaihde ei saa pudota pois päältä.



        Eri automallien vikalistojen pituus riippuu siitä, miten laajat tiedot automallin vioista on ollut saatavilla. Mainittujen vikojen lukumäärästä ei voi päätellä sitä, onko joku automalli huonompi kuin toinen.



        Vikalistaan perehtyessä tulee selvästi ilmi, miten tärkeää on auton kunnon tarkkailu ja kuluvien osien määräajoin tapahtuva vaihto. Monet viat johtuvat osien luonnollisesta kulumisesta.
        Takajarrut juuttuvat monessa autossa ruostumisen tai huollon laiminlyömisen johdosta. Esimerkiksi tiettyjen automallien huollossa takajarrurummut irrotetaan ja jarruosat puhdistetaan säännöllisesti. Muussa tapauksessa takajarruongelmia esiintyy melko varmasti. Ostajan tulee tarkastaa, että huollot on tehty ajallaan ja jarrut toimivat.

        Säännöllisesti huolletusta autosta ei yleensä esimerkiksi jakohihna katkea aiheuttaen mahdollisia lisävaurioita siinä tapauksessa, että männät osuvat venttiileihin. Tulee kuitenkin ottaa huomioon, että jakohihnan kestoiässä on eri automallien kesken yli kolminkertaisia eroja.



        Autoissa on myös erilaisia pienehköjä vikoja, puutteita ja ominaisuuksia, joita ei esitetä vikalistassa, koska niistä yleensä aiheutuu vain eriasteista haittaa. Ajoa ne eivät yleensä estä. Tällaisia vikoja ovat kiusallinen kojelaudan heijastuminen tuulilasiin, ovien tiivisteiden kautta kuuluva suhina, huono istuin ja väsyttävä ajoasento, heikko näkyvyys taaksepäin ja voimakas ajomelu varsinkin tietynlaisilla tienpinnoilla.



        Autoissa esiintyy usein uuden mallin ensimmäisinä vuosina lastentauteja eli normaalia enemmän vikoja, koska uusi malli pyritään saamaan mahdollisimman nopeasti myyntiin. Tällöin sen lopputestaus jää ostajan tehtäväksi. Viat korjataan yleensä takuuna. Rakennetta parannetaan vuosien myötä. Käytetyn auton ostajan kannattaa ottaa tämä huomioon eikä valita ensimmäisten mallivuosien autoa.



        Markkinoille tulee jatkuvasti uusia automalleja. Niiden vikatiedot tulevat tietoon muutaman vuoden viiveellä. Vikalista on päivitetty ajan tasalle, mutta siinä on mukana vanhojakin automalleja, joita esiintyy vielä käytettyjen autojen kaupassa tai joita kohtaan on muutenkin mielenkiintoa.



        Vikalistaa kehitettäessä pyritään ottamaan huomioon lukijoiden toivomukset. Listassa on automallien valmistusvuodet, jolloin kyseisiä vikoja esiintyy. Lisäksi viat on ryhmitelty seuraavasti:

        Moottoriviat
        Vaihteiston ja voimansiirron viat
        Jarruviat
        Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
        Sähköviat ja valoviat
        Sekalaiset viat
        Pakoputkiston viat
        Ruostuminen

        Useassa automallissa esiintyy moottorinohjausjärjestelmän vikoja. Moottorinohjausjärjestelmällä tarkoitetaan elektronista mikroprosessoreihin perustuvaa järjestelmää, joka säätää sekä suihkutuksen polttoaineseosta että sytytyksen ajoitusta ja muitakin moottorin toimintoja kuten kaasuläpän asentoa, pakokaasun kierrätystä ja käynnistyksen estoa. Korjaus voi tulla kalliiksi, sillä nykyään osia ei korjata, vaan vaihdetaan. Näin ollen korjaukseen voi huveta helposti tuhat euroa.



        Takaisinkutsut
        Vakavia valmistusvikoja henkilöautoissa ovat sellaiset viat, jotka aiheuttavat merkittävää vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa vaaraa ympäristölle. Ajoneuvon valmistajan tai maahantuojan tulee huolehtia siitä, että tällaiset viat korjataan kaikista Suomessa käytössä olevista ajoneuvoista. Ajoneuvohallintokeskukselle (AKE:lle) tulee ilmoittaa korjauksen edellyttämästä takaisinkutsukampanjasta. AKE pitää luetteloa takaisinkutsukampanjoista. Luettelo on nähtävissä AKE:n kotisivulta.
        AKE:n takaisinkutsuluettelosta on otettu tietoja vikalistaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      129
      14300
    2. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      29
      5934
    3. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      154
      5495
    4. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      301
      4349
    5. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      39
      4097
    6. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      100
      3654
    7. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      6
      3582
    8. Vanhat miehet eivät muista

      Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      22
      3548
    9. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      63
      2635
    10. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      93
      1428
    Aihe