lukekaa

kyselijä

olen ostamassa micra vm-98.1.3 monipisteruiskulla.onko kestävä ja yleensä lämmin talvella.mikkä on yleisimmät tyyppiviat tässä mallissa??

2

1626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuli tuotantoon

      v. 93 joten tyyppiviat ovat ohi.
      Jos niitä olikaan.
      Ehkä kevyt rakenne, ja sitä myöten ruostumisvaraa ei paljoa ole jos ei suojattu.
      Lämmin on.
      Itse olen ajanut Micralla tyytyväisenä vuodesta -92
      (nykyinen -00 malli)

      • viat 93

        AUTOJEN VIKASARJA
        HENKILÖAUTOJEN MALLIKOHTAISIA VIKOJA

        Nissan Micra (1993-2005)


        Moottoriviat


        Vanhoissa Microissa on esiintynyt jakohihnan katkeamisia.
        Moottorin, vaihteiston ja vetopyörästön öljyvuotoa.
        Virranjakajan kannen sisäpuolelle muodostuu kosteutta.
        Sytytysjohdinvikoja.
        Jäähdytysnesteletkuvikoja
        Ajonestolaitteen vika.

        Jarruviat


        Takajarrusylinterit jumittuvat.
        Etujarrut puoltavat.
        Etujarrulevyt kuluvat nopeasti.
        Käsijarrun vaijeri ja vivusto juuttuu.
        Jarruputket ruostuvat.
        Alipaineletkut hauraita.

        Vaihteiston ja voimansiirron viat


        Vaihteiston synkronointivikoja.
        Kytkinvikoja.

        Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat


        Ohjauspyörän keskiöpultti löysällä. Takaisinkutsu 04/2003.

        Sähköviat ja valoviat


        Ajovalovikoja.

        Sekalaiset viat


        Kuljettajan istuimen siirtomekanismin vika. Takaisinkutsu 03/2003.

        Pakoputkistoviat


        Pakoputkiston takapää ruostuu nopeasti.

        Ruosteviat


        Ruostevikoja johtuen puutteellisesta ruostesuojauksesta.




        Autojen vikasarja on päivitetty tammikuussa 2007 ja se sisältää 278 automallin viat.



        Vikasarjaa koskevaa palautetta voit lähettää osoitteeseen [email protected]



        Eri automalleissa on kullekin mallille tyypillisiä vikoja. Usein kyseessä on normaali kulumavika, joka kuitenkin tulee tähän automalliin keskimääräistä aikaisemmin. Nyt julkaistava lista on toistakymmentä vuotta kestäneen selvitystyön viimeisin tulos. Kaikkien mallien vuosimallikohtaisia vikoja ei ole pystytty erittelemään. Tehtävässä kuitenkin edetään jokaisessa tyyppivikalistan päivityksessä. Toivottavasti listasta on puutteineenkin apua käytetyn auton omistajalle ja ostoa harkitsevalle.



        Vikalistan lähteenä on käytetty lukuisia julkaisuja kuten saksalaisia ADAC Gebrauchtwagen ja TUV Auto Report. Ruotsin Autokatsastuksen ja Kuluttajaviraston yhteisesti julkaiseman kirjasen Bilar-starka sidor&svaga punkter sisältämiä autojen vikatietoja on otettu mukaan. Tietoja on kerätty myös seuraavista lehdistä: Auto Motor und Sport, Autobild, Teknikens Värld, Vi bilägare, Tuulilasi ja Tekniikan Maailma



        Vikalistan tarkistuksessa on käytetty hyväksi kirjoittajan, autoinsinööri Antero Puukan, tekemiä tarkastuksia, jotka on julkaistu Helsingin Sanomissa käytettyjen autojen kuntotesteinä. Listan laadinnassa ovat avustaneet myös Helsingin Hakuninmaan Autotohtoriaseman henkilökunta sekä eräiden automaahantuojien edustajat. HS.fi:n lukijoilta on tullut erinomaista apua listan kehittämisessä.



        Kaikkia kyseisen mallin vikoja ei löydy jokaisesta autosta.
        Listan tarkoituksena on, että ostaja osaa kiinnittää erityistä huomiota luettelossa mainittuihin seikkoihin. Kannattaa varmistua, onko autosta korjattu listan sisältämiä vikoja vai onko korjaus vielä edessä.



        Esimerkiksi eräiden automallien kohdalla maininta ”vaihteistovikoja” tarkoittaa yleensä vakavaa vikaa, jonka korjaamiseen hupenee helposti tuhansia euroja. Kyseessä voi olla laakerivika, synkronointivika, siirtäjävika tai hammaspyörävika. Jos harkitsee tällaisen automallin ostamista, koeajo pitää tehdä huolellisesti. Vaihteisto ei saa pitää ääntä ajettaessa. Moottorijarrutuksessa vaihde ei saa pudota pois päältä.



        Eri automallien vikalistojen pituus riippuu siitä, miten laajat tiedot automallin vioista on ollut saatavilla. Mainittujen vikojen lukumäärästä ei voi päätellä sitä, onko joku automalli huonompi kuin toinen.



        Vikalistaan perehtyessä tulee selvästi ilmi, miten tärkeää on auton kunnon tarkkailu ja kuluvien osien määräajoin tapahtuva vaihto. Monet viat johtuvat osien luonnollisesta kulumisesta.
        Takajarrut juuttuvat monessa autossa ruostumisen tai huollon laiminlyömisen johdosta. Esimerkiksi tiettyjen automallien huollossa takajarrurummut irrotetaan ja jarruosat puhdistetaan säännöllisesti. Muussa tapauksessa takajarruongelmia esiintyy melko varmasti. Ostajan tulee tarkastaa, että huollot on tehty ajallaan ja jarrut toimivat.

        Säännöllisesti huolletusta autosta ei yleensä esimerkiksi jakohihna katkea aiheuttaen mahdollisia lisävaurioita siinä tapauksessa, että männät osuvat venttiileihin. Tulee kuitenkin ottaa huomioon, että jakohihnan kestoiässä on eri automallien kesken yli kolminkertaisia eroja.



        Autoissa on myös erilaisia pienehköjä vikoja, puutteita ja ominaisuuksia, joita ei esitetä vikalistassa, koska niistä yleensä aiheutuu vain eriasteista haittaa. Ajoa ne eivät yleensä estä. Tällaisia vikoja ovat kiusallinen kojelaudan heijastuminen tuulilasiin, ovien tiivisteiden kautta kuuluva suhina, huono istuin ja väsyttävä ajoasento, heikko näkyvyys taaksepäin ja voimakas ajomelu varsinkin tietynlaisilla tienpinnoilla.



        Autoissa esiintyy usein uuden mallin ensimmäisinä vuosina lastentauteja eli normaalia enemmän vikoja, koska uusi malli pyritään saamaan mahdollisimman nopeasti myyntiin. Tällöin sen lopputestaus jää ostajan tehtäväksi. Viat korjataan yleensä takuuna. Rakennetta parannetaan vuosien myötä. Käytetyn auton ostajan kannattaa ottaa tämä huomioon eikä valita ensimmäisten mallivuosien autoa.



        Markkinoille tulee jatkuvasti uusia automalleja. Niiden vikatiedot tulevat tietoon muutaman vuoden viiveellä. Vikalista on päivitetty ajan tasalle, mutta siinä on mukana vanhojakin automalleja, joita esiintyy vielä käytettyjen autojen kaupassa tai joita kohtaan on muutenkin mielenkiintoa.



        Vikalistaa kehitettäessä pyritään ottamaan huomioon lukijoiden toivomukset. Listassa on automallien valmistusvuodet, jolloin kyseisiä vikoja esiintyy. Lisäksi viat on ryhmitelty seuraavasti:

        Moottoriviat
        Vaihteiston ja voimansiirron viat
        Jarruviat
        Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
        Sähköviat ja valoviat
        Sekalaiset viat
        Pakoputkiston viat
        Ruostuminen

        Useassa automallissa esiintyy moottorinohjausjärjestelmän vikoja. Moottorinohjausjärjestelmällä tarkoitetaan elektronista mikroprosessoreihin perustuvaa järjestelmää, joka säätää sekä suihkutuksen polttoaineseosta että sytytyksen ajoitusta ja muitakin moottorin toimintoja kuten kaasuläpän asentoa, pakokaasun kierrätystä ja käynnistyksen estoa. Korjaus voi tulla kalliiksi, sillä nykyään osia ei korjata, vaan vaihdetaan. Näin ollen korjaukseen voi huveta helposti tuhat euroa.



        Takaisinkutsut
        Vakavia valmistusvikoja henkilöautoissa ovat sellaiset viat, jotka aiheuttavat merkittävää vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa vaaraa ympäristölle. Ajoneuvon valmistajan tai maahantuojan tulee huolehtia siitä, että tällaiset viat korjataan kaikista Suomessa käytössä olevista ajoneuvoista. Ajoneuvohallintokeskukselle (AKE:lle) tulee ilmoittaa korjauksen edellyttämästä takaisinkutsukampanjasta. AKE pitää luetteloa takaisinkutsukampanjoista. Luettelo on nähtävissä AKE:n kotisivulta.
        AKE:n takaisinkutsuluettelosta on otettu tietoja vikalistaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      102
      4487
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      382
      1243
    3. Missä mustasusi on?

      Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1052
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1032
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      85
      921
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      901
    7. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      891
    8. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      856
    9. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      852
    10. Onko se niin

      Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      826
    Aihe