Hei kaikki!
Haimme Ruotsista ranskalaisen paimenkoiran, beauceronin. Nyt poika on 10vkoa. Jos sinulla on kokemusta tästä rodusta, olisi kiva kuulla kuinka on pennun kasvaminen aikuiseksi mennyt! Meidän söpöli on melkein jo oppinut sisäsiistiksi ja on ihmeen rauhallinen(mikä kuuluu rotuun kuulema). Uumoilen vaan, että voiko kasvattaminen jatkua näin helppona? Tiedän, ettei saa nuolaista ennenkuin tipahtaa... :)
Hyviä pyhiä kaikille ja kiitän mahdollisista vastauksista!
Beauceron-pentu
9
1889
Vastaukset
- että se on
luokiteltu ensimmäisen luokan "vaarallisiin" koiriin ainakin Ranskassa.Kun sanot "paimenkoira", hiukan ihmettelen oletko tutustunut kunnolla rotuun ennen sen hankkimista.Ranskassa sitä käyttävät paljon vartiokoirana.
Neuvoisin vain vakavasti että ota yhteys kunnolliseen kouluttajaan viimeistään neljän kuukauden ikäisenä.Ei kannata yrittää itse.- liioittelua
älä liioittele rodun vaarallisuutta. Naapurissamme asuu aikuinen beauceron eikä todellakaan ole vaarallinen vaikka haastava koulutettava onkin jo kokonsakin takia.
- sano..
"Ei kannata yrittää itse."
Mitähän tällä tarkoitat? Tietysti haastavan (tai minkä tahansa) rodun kanssa on hyvä mennä kunnolliseen koirakouluun, mutta enpä menisi sanomaan että älä itse yritä. Onhan se tärkeää, että omistaja itse kouluttaa koiraa, jotta se oppii kunnioittamaan omistajaansa ja tietää paikkansa.
Ja mitä tarkoittaa että beauceron on "vaarallinen"? Niin kuin vaikka saksanpaimenkoira? Dobermanni? Tiedän monia tällaisia, ja omistajat ovat saaneet ne koulutettua ihan normaalijärjellä, vaikka vaativia ovatkin.
Älä aliarvio aloittajan kykyjä, tai kyseenalaista kuinka hyvin hän on asioista ottanut selvää. - Esther79
sano.. kirjoitti:
Mitähän tällä tarkoitat? Tietysti haastavan (tai minkä tahansa) rodun kanssa on hyvä mennä kunnolliseen koirakouluun, mutta enpä menisi sanomaan että älä itse yritä. Onhan se tärkeää, että omistaja itse kouluttaa koiraa, jotta se oppii kunnioittamaan omistajaansa ja tietää paikkansa.
Ja mitä tarkoittaa että beauceron on "vaarallinen"? Niin kuin vaikka saksanpaimenkoira? Dobermanni? Tiedän monia tällaisia, ja omistajat ovat saaneet ne koulutettua ihan normaalijärjellä, vaikka vaativia ovatkin.
Älä aliarvio aloittajan kykyjä, tai kyseenalaista kuinka hyvin hän on asioista ottanut selvää.Harmi kun heti ajatellaan , että olen joku teini joka haluaa kivan söpön pennun. Siitä ei siis ole kyse. Sille joka sanoi, etten ole perehtynyt rotuun..haha. Olemme käyneet poikaystävän kanssa kahdessa eri perheessä ottamassa selvää tästä rodusta, tavanneet siis aikuisia beauceroneja. Ja kenneli on upean naisen omistama , joka vastaa puheluihin, mitä ikinä haluammekaan kysyä.
Ja beauceron on paimen-JA vahtikoira, mutta muistakaamme, että KAIKKI koirat ovat vahtikoiria. Beauceron ei kuulu vaarallisiin, ihan puppua toi. Sitäpaitsi luotan Ruotsin koiramaailmaan enemmän kuin Ranskan. On pitkälle kasvattajasta ja kouluttajasta kiinni minkälainen koirasta tulee.
Anyway, vastasin nyt kaikille tässä samaan aikaan. Jos siis löytyy joku jolla itse on beauceron, tai tuntee tuon rotuisen koiran, olisi kiva kuulla kokemuksianne!
ps. ensi viikolla aloitamme pentukurssin!!jee! - Esther79
sano.. kirjoitti:
Älä aliarvio aloittajan kykyjä, tai kyseenalaista kuinka hyvin hän on asioista ottanut selvää.kun vastasit tuole joka pelkää beauceroneja. sääli kun ihmisillä on tuollaisia ennakkoluuloja eläimistä.
- hölöpöp
on ranskalainen paimen-ja vahtikoira
- Kateellinen
Itse hain ties miten kauan beussia, ja lopulta päädyin sakemanneihin koska ei ollut varaa lähteä ulkomailta hakemaan kunnon koiraa (suomessa kys. rotu on aika harvassa). Tai siis kyllä koirani ovat KUNNON koiria, mutta tarkoitan ettei ollut varaa lähteä hakemaan tervettä hyvää beussia, ja silloin kuulemma suomen kannassa oli hyvin vähän terveitä koiria.
Mutta kuitenkin. Jos olet itse aktiivinen ja soitat kasvattajalle ja KYSYT aina kun vähänkin siltä tuntuu, niin hyvin menee. Onneksi olkoon hyvästä rotuvalinnasta :)- Esther79
Kiitos vastauksestasi! Olen huomannut, ettei beussia näe paljoa Suomessa,ei itseasiassa Ruotsissakaan. Se kasvattaja on kyllä magee!! Ollaan soitettu jo kaksikin kertaa kysyäksemme, toimimmeko oikein... Tuntuu kyllä olevan hieno rptu: lähes 12viikkoinen pentumme on melkein oppinut sisäsiistiksi, ja istuu,rauhoittuu tarvittaessa(mitä nyt joskus menee väsymys yli äyräiden). Nojoo, saapi nähdä, onnistummeko pilaamaan tuon uljaan ,kun ensikertalasia olemme;)
Ärsyttävää kun kaikki luulee sitä Rottweileriksi... Vaikka ei mulla Rottiksia vastaan mitään ole. Hassua vaan , ettei ihmiset huomaa ulkonäköeroja!
Minkä ikäisiä koirasi on? Inko sulla jotakin vinkkiä, kuinka opettaa koira olla hyppimättä vieraiden päälle? Siis hyväähän se rassu haluaa, mutta kun vielä tuo näykkiminen , niin ei viitsi ottaa riskiä, että vieras hiiltyy... :( Emmekä halua myöskään koko ajan kieltää pentua menemästä kenenkään luo. Miten toimia?
- Anonyymi
Hei,mistä saa listan ulkomaalaisista kasvattajista?haluan ko rodun ja miel esim Ruotsista.keneltä te haitte?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346