Millainen on hyvä isonen? Tähän yksinkertaiseen kysymykseen kaipaisin vastauksia riparin käyneiltä tai vaikkapa ensi kesän riparilaisilta.
Olen nyt isoskoulutuksessa ekaa vuotta, mutta välillä musta tuntuu, että olen sotkenut itseni ihan väärään liemeen. En ole sosiaalinen, vaikkakin muuten ihan mielenkiintoinen persoona. Ryhmätyöskentely kyllä onnistuu, mutta en tunne olevani kovinkaan hauska. Meidän leirillä kaikki isoset olivat sellaisia pirteitä huumoripakkauksia ja iltaohjelmien valopilkkuja. En haluaisi olla porukan ilonpilaaja ja inhokki-isonen. Kelpaavatko siis muutkin?
-Kiitos-
Hyvä isonen!?
10
4501
Vastaukset
- kuljeta ja johda
Olen myös ekaa vuotta isoskoulutuksessa, ja välillä mietin,että onko minusta koko hommaan. Omat isoseni olivat niin upeita että rima tuntuu minulle olevan aivan liian korkealla.Mutta kun on mukana toimimassa, suuntautuu ulospäin ja on ennenkaikkea rohkea,niin kyllä sillä pärjää hienosti . PS:Kun muistaa olla luonnollinen eli oma itsensä,niin kaikki sujuu hyvin
- Umpiluterilainen
...ei pelkää Jeesusta, on pyytänyt syntejään anteeksi Jumalalta (=tullut uskoon), kertoo pelastuksesta riparilaisille mutta ei pakota muottiin, rukoilee ja lukee Raamattua, pitää iltahartauksia mutta ei puhu pehmoisia ja ympäripyöreitä.
- iiiiiiina
Hyvä isonen on mielestäni henkilö, joka omaa sosiaalisia taitoja, kykyä kommunikoida kaikenlaisten ihmisten kanssa ikään, sukupuoleen tai ulkonäköön katsomatta ja kohtelee kaikkia leiriläisiä tasa-arvoisesti, kunnioittavasti.
- Isoisonen
Itse olen neljännen vuoden isonen ja toimin nykyään pääsääntöisesti isoisosena ( Isoisonen = joissain seurakunissa on isosporukalla oma isonen eli isoisonen). Kokemuksestani huolimatta kysymyksesi on hankala.
Jokainen isonen on erilainen tietenkin. Isoset voidaan kuitenkin mielestäni jakaa kahteen ryhmään: niihin, jotka ovat leirillä leiriläisten takia, ja niihin, jotka ovat leirillä itsensä takia.
He, jotka ovat leirilä itsensä takia, yritttävät pääsääntöisesti viihdyttää itseään. Tehtävät jää puoliksi tekemättä ja ryhmätunnit puhutaan jöötä eikä keskitytä asiaan. Hartauksissa nukutaan ja iltaohjelmissa tehdään sellaista, että itse viihtyy.
Mielestäni tämänlaiset isoset ovat "huonoja" ja he eivät palvele isosen "oikeaa" tarkoitusta.
Toisaalta he, jotka ovat leirillä leiriläisiä varten, ovat mielestäni "hyviä" isosia. Vaikka hekin pitävät leirillä hauskaa, ajatukset ovat kuitenkin suunnattu leiriläisiin ja heidän hyvinvointiin.
Kumpaan ryhmään sitten kuuluu? Itselläni meni muutama vuosi ennen kuin tajusin sen itse. Varsinkin tämä "suuntautuminen" on ensimmäisen vuoden isosille hankala valinta.
-----------------------------------------------
Periaatteessa isoset voidaan jakaa toisellakin tavallla on heitä, jotka
- tykkäävät iltaohjelmista
- pitävät hartauksista
- pitävät ryhmätunneista
"Iltaohjelmaisoset" tykkäävät pitää hauskaa, mutta heitä ei välttämättä kiinnosta ryhmätunnit. Heillä yleensä läppä lentää.
"Hartausisoset" tykkäävät hartauksista ja haluavat itsekin pitää hartauksia (jos kiinnostaa, kannattaa kysyä leirin vetäjältä). Heitä ei välttämättä huvita iltaohjelmat tai niiden teko. Ovat hieman vakavampia.
"Ryhmätunti-isoset" tykkäävät pitää ryhmätunteja ja olla ryhmänsä kanssa.
Täkin jako on ontuva ja suuntaa antava. Jokainen isonen on noiden ryhmien sekoitus. Mikä on sitten "paras" sekoitus? En tiedä.
----------------------------------------------
Olipas pitä kirjoitus.
Muutamia viimehetken vihjeitä:
- ole oma itsesi ja hoida hommat omalla tavallasi (Älä välitä siitä, jos et ole porukan hauskin. Hauskuus on katsojan silmissä.)
- muista, että saat kysyä apua/neuvoja/tukea
- muista, että leiri ei ole sinua varten, vaan sinä olet leiriä varten. (Leiri on siis leiriläisille, ei isosille)
Siunausta työllesi. - Pastori ->
Hyvä isonen on sellainen joka saa helposti lasten mielen hallintaan ja on näin tehokas aivopesijä. Lapsillahan tämä kriittinen ajattelukyky kehittyy viimeisenä ja tätä ennen lapsi olisi hyvä aivopestä jumalauskoon. Myöhemmin se on jo huomattavasti vaikeampaa.
- vampyrli
isonen olen itsekkin ja olinkin viime kesänä ensimmäistä kertaa isosena. tuntuu että olen itse aivan samanlainen kuin sinäkin, ei niin sosiaalinen mutta silti mielenkiintoinen persoona ja ryhmätyöskentely onnistuu mutta ei silti oikein hauskaa osaa pitää siinä. noh, ilmeisesti olin kuitenkin pidetty isonen sillä leirin hiukan hiljaisemmat eivät ilmeisesti saaneet yhteyttä näihin aina jotain omaa häslääviin isosiin, mutta kylläkin minuun sitten. vaikka sitten leiriläiset jotka aina myös häsläävät jotain omaa saattavat nimetä sitten inhokki-isosekseen juuri tälläiset meidän kaltaisemme, niin sitten hiljaisemmat saattavat nimetä meidänlaisemme lempi-isosekseen.
kyllä siis muunkinlaiset isoset kelpaavat, samallalailla kuin ihmisetkin ovat erilaisia ja pitävät eri asioista. - isonen
hyvä isonen on sellainen joka on rehellinen ja pysyy kotonaan
- Nimetön
tuli selailtuu näit sivui ja halusin rekisteröityy vaan siks et saan vastattuu tähä viestiin :D. Eli millanneen on hyvä isonen? Mun mielest hyvä isonen on semmonnee, joka on ihan oma itsensä ja ottaa asiat huumorilla, kuten esimerkiksi kiukuttelevat pikkuset ;D, MUTTA osaa kuitenkin olla vaadittaessa tiukka. Kuitenkaan ei pidä ryhtyä yleiseksi "lainvalvojaksi" ja alkamaan nipottamaan jokaisesta asiast joita he tekevät väärin omasta mielestäsi tai muiden mielestä. Isonen on kaveri jokaiselle.
- munki
munki isonen oli kaveri kaikille, saatanallekkin tietämättä, tai siis ymmärtämättä sitä ennenku se sit eros kirkosta ja tuli Jumalaan uskovaksi
- minäkin isonen
kaikista tuntuu samalta meillä on myös käsitelty asiaa isos koulutuksessa ja monista tuntuu siltä että ei ole tarpeeksi hyvä joten ei kannata lopettaa jokainen leiri on erilalinen ei pidä pyrkiä olemaan samallainen kuin omat isoset sillä muuten voit pilata leirin itseltäsi ja ehkä muiltakin ja eikä pidä myöskään yrittää saada leiristä samallaista kuin oma oli ETTÄ OLKAA VAIN OMA ITSENNE NIIN KAIKKI ONNISTUU :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833