TASKUVARKAAT !

Alibarba

-varokaa, varokaa ja vielä kerran varokaa. Lompakko häviää kuin taikasanalla, käsilaukusta, povitaskusta, takataskusta varmasti ja reisitaskusta myös, eikä kaulalompsakaan ole niin varma.
Itseltä hävisi reisitaskusta vetoketjun takaa ratikassa, enkä edes huomannut. Olen sentään kiertänyt maailmaa enemmänkin, mutta koskaan aikaisemmin ei ole näin käynyt. Rahaa tosin ei mennyt kuin 50 euroa, ajokortti ja pankkivisayhdistelmä rahan lisäksi. Opas kyllä varoitteli etukäteen, mutta siltikin olin liian huolimaton. Velipoika lähti seuraavana vuonna vaimonsa kanssa ja varoittelin häntä ennakkoon. Velipoika sanoi, että se on omaa huolimattomuutta, jos antaa lompakkonsa anastaa. Jo toisena päivänä velipojan vaimo soitteli ja kertoi olevansa Prahan poliisiasemala tekemässä rikosilmoitusta, kun häneltä oli lompsa anastettu käsilaukusta.

12

2902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on..

      Prahassa jyllää Baltiasta tulevat ammattilaiset; todella taitavia. Tyypillinen tilanne on juuri ratikassa tai metrossa keskellä ruuhkaa tapahtuva väkivallaton ja huomaamaton ryöstö. Näin kävi myös minulle, mutta se ei toistu ikinä missään maailman kolkassa. Rahat on yksinkertaisesti vaan piilotettava vaikka rintsikoihin tai miehillä esim. setelivyöhön. Houkuttimena voi pitää perstaskussa tai muutoin näkyvillä vanhaa lompsaa, jossa on esim. sanomalehtipaperia. Siitäpäs saavat. Mutta niitä kaiffareita ei pidä aliarvioida. Ne ovat
      taskuvarkaiden aatelia.

      Mitään arvotavaraa ei kannata Prahassa kuljettaa mukana. Kaikki lähtee alle aikayksikön ihan keskellä kirkasta päivää. Sinällään outoa, ettei tätä rikollisuutta siellä saada kuriin, koska Prahalle kuitenkin turismi on merkittävä tulonlähde. Mutta kuten sanottu, minua ei kukaan oman kokemukseni jälkeen ryöstä niin, että selviäisi siitä elävänä. Kokemus on karmaiseva ja jättää sieluun haavan pitkäksi aikaa.

      • giljotiiniin

        Poliisi on voimaton taskuvarkaiden edessä. Varkaudesta ei voi vangita. Ja jos varas saadaan kiinni, hän saa vain sakon, jonka tietenkin jättää maksamatta. Taskuvarkaat Prahassa ovat lähes kaikki mustalaisia tai bulgarialaisia tai romanialaisia ammattivarkaita. Varkaita on kaikkialla, missä on paljon ihmisiä. Rooma, Barcelona, Pariisi ovat varkauksien määrän suhteen aivan omaa luokkaansa, eikä sielläkään ole saatu hommaa kuriin. Ja onhan niitä varkaita Helsingissäkin, vaikka ei mikään matkailukaupunki olekaan.
        Mitä ehdottaisit, että saataisiin asia kuriin? Kuolemantuomio??


    • pitää

      Itsellä todella "puhtaat" kokemukset Prahasta, ei mitään hämminkiä. Roomassa meidät sen sijaan yritettiin putsata parikin kertaa, Prahassa ei kertaakaan. Mielestäni oli todella ystävällisten ja rehellisten ihmisten kaupunki! Pari viikkoa ko. paikassa olleena sanon ettei varastelua kerta kaikkiaan esiinnny, kunhan katselee hiukankin omiensa perään. Ystävällinen ja kerta kaikkiaan ihq kaupnki!

    • Vinoprankku

      Itse olen työni vuoksi asustellut Prahassa pisimmillään puoli vuotta yhtä jaksoisesti (lisäksi lyhyempiä jaksoja), sekä käynyt työ- ja turistimatkoilla yhteensä n. 15-20 kertaa. Kertaakaan ei minulta ole viety mitään sen kummemmin julkisissa kulkuneuvoissa kuin kujillakaan.
      Hyvä tuuri ja terve järki lienee auttanut.

    • Kissus

      Niin mukava kaupunki kuin mitä Praha onkin, on juuri nuo taskuvarkaan iso ongelma. Usein liikkeellä on joukkio, jotka aiheuttaa uhrin ympärille kaaoksen ja yksi hoitaa itse näpistyksen. Mukana on niin vaareja, mummoja kuin lapsiakin. Yleisin lienee ns. lipuntarkastaja, joka vaatii nähdä esim. paperit ja matkalipun. Sillä aikaa kun hätääntynyt turisti penkoo laukkuaan ja taskujaan, toinen hoitaa putsauksen.
      Mielestäni paras keino välttää putsatuksi tuleminen niin Prahassa kuin muuallakin on se, että ei pukeudu prameasti ja käyttäydy kuin turisti vaan pyrkii sulautumaan joukkoon. Mieluiten pukeutuu hieman köyhän näköiseksi ja kaikki (myös rihkamakorut) jätetään kotiin. Turistikartan kanssa kadun kulmassa nököttäminen on myös kuin majakan valo kaikille taskuvarkaille. Samoin rahanvaihtopisteiden kulmilla notkuu läjäpäin alan yrittäjiä. Siinähän näkee varsin hyvin minne rahasi laitoit ja mistä ne tulee putsata.

      • Marit

        Kaunis Praha todella matkaoppaiden mukaan kuhisee varkaita. Henkilökohtaisesti en Prahan matkallani tuntenut itseäni uhatuksi, mutta samalla matkalla ollut yksin matkustanut nainen oli joutunut tällaisen "perheen" piirittämäksi, mutta hänet oli ohikulkeva paikallinen pelastanut. Vääristä lipuntarkastajista myös varoitettiin ja opas sanoikin, että jos lippu on OK ja "lipuntarkastaja" muuta väittää kannattaa sanoa vain "police", niin usein häipyvät. Ravintolassa sattui myös, että nuoret tarjoilijapojat yrittivät vähän huijata meikä-tätejä aiheettomilla palvelumaksuilla, joten tarkka kannattaa olla.


      • tebis
        Marit kirjoitti:

        Kaunis Praha todella matkaoppaiden mukaan kuhisee varkaita. Henkilökohtaisesti en Prahan matkallani tuntenut itseäni uhatuksi, mutta samalla matkalla ollut yksin matkustanut nainen oli joutunut tällaisen "perheen" piirittämäksi, mutta hänet oli ohikulkeva paikallinen pelastanut. Vääristä lipuntarkastajista myös varoitettiin ja opas sanoikin, että jos lippu on OK ja "lipuntarkastaja" muuta väittää kannattaa sanoa vain "police", niin usein häipyvät. Ravintolassa sattui myös, että nuoret tarjoilijapojat yrittivät vähän huijata meikä-tätejä aiheettomilla palvelumaksuilla, joten tarkka kannattaa olla.

        Ehkä laitan rahat rintsikoihin :) ....mies ei rahaa tarvitse,koska vien hänet "synttärilahjaksi" prahaan...

        -tosin onhan se vähän noloa maksaa esim.ruokailusta ravintolassa naisena (ehkä sitten kaivelen ne rahat esiin vaikka vessassa,jotta mies voi maksaa :)


      • kipsu82
        tebis kirjoitti:

        Ehkä laitan rahat rintsikoihin :) ....mies ei rahaa tarvitse,koska vien hänet "synttärilahjaksi" prahaan...

        -tosin onhan se vähän noloa maksaa esim.ruokailusta ravintolassa naisena (ehkä sitten kaivelen ne rahat esiin vaikka vessassa,jotta mies voi maksaa :)

        Apua, nyt kyllä alkoi taas pelottamaan tuo varkaushomma Prahassa. Itse pitäisi sinne miehen kanssa lähteä ensi kesänä ja kun en ole ennen ollut juuri missään, niin en kyllä osaa varoa asioita. Tietysti järjen käyttö onnistuu, mutta voidaanko esimerkiksi kamera viedä suurinpiirtein käsistä?Ja pakkohan se on rahaakin jonkin verran kuljetella mukana..


      • tebis
        kipsu82 kirjoitti:

        Apua, nyt kyllä alkoi taas pelottamaan tuo varkaushomma Prahassa. Itse pitäisi sinne miehen kanssa lähteä ensi kesänä ja kun en ole ennen ollut juuri missään, niin en kyllä osaa varoa asioita. Tietysti järjen käyttö onnistuu, mutta voidaanko esimerkiksi kamera viedä suurinpiirtein käsistä?Ja pakkohan se on rahaakin jonkin verran kuljetella mukana..

        ...joo muakin kiinnostaa tuo kipsu82 kysymys kamerasta?
        ei kai nyt sentään kädestä viedä digikameraa vai?

        voisko joku ystävällisesti vastata ja kertoa mielipiteensä tai mahd. kokemuksiaan! kiitos etukäteen.


      • varokaa vaan
        tebis kirjoitti:

        ...joo muakin kiinnostaa tuo kipsu82 kysymys kamerasta?
        ei kai nyt sentään kädestä viedä digikameraa vai?

        voisko joku ystävällisesti vastata ja kertoa mielipiteensä tai mahd. kokemuksiaan! kiitos etukäteen.

        Voi lähteä digikamera kädestä ihan hyvin, varokaa vaan. Mulla kerran lähti pikkuhousut jalasta, aamulla vasta hotellissa huomasin!


      • tarkkana kuin porkkana
        tebis kirjoitti:

        ...joo muakin kiinnostaa tuo kipsu82 kysymys kamerasta?
        ei kai nyt sentään kädestä viedä digikameraa vai?

        voisko joku ystävällisesti vastata ja kertoa mielipiteensä tai mahd. kokemuksiaan! kiitos etukäteen.

        Olen matkustanut paljon, eikä koskaan ole mitään viety. Kyllä se on itsestä kiini. olkaa tarkkoja siellä maailmalla lapset!


      • james
        tarkkana kuin porkkana kirjoitti:

        Olen matkustanut paljon, eikä koskaan ole mitään viety. Kyllä se on itsestä kiini. olkaa tarkkoja siellä maailmalla lapset!

        Roomassa oltiin tyttöystävän kanssa ja mustalaistytöt yrittivät pari kertaa törkeää ryöstöä.Videokamera yritettiin viedä kädestä,jos ei olisi ollut hyvin kiinni remmillä kädessä,niin siitä olisi lähtenyt.
        Viikon päästä Prahaan,en ota kameraa matkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe