En tiedä kuuluuko tämä tänne palstalle, muttatulipa nyt kuitenkin.
Kaverini umpisuoli siis puhksesi. Olimme koulussa kentällä pelaamassa ja hän oli ihan hiljaa ja kalpea, eikä pelannut. Hän nyt vain on sellainen, hän ei koskaan valita. Sitten hän seuraavalla tunnilla lähti kotiin. Illalla kun soitin hänelle, hän sanoi vain, että hänellä on pientä vatsatautia ja kuumetta. Kaverini ei ollut seuraavana päivänä koulussa. Hänen äitinsä oli vienyt kaverini aamulla lastensairaalaan. Umpisuoli oli ollut tulehtunut ja puhjennut ja se leikattiin. Sitten kaverilleni tuli vatsakalvontulehdus tai jokin sellainen... Hän on nyt sairaalassa.
Millainen sairaus se on? Onko jollain kokemuksia? Omilta vanhemmiltani en ole kysynyt mitään, he vain huolestuvat. Jos olisin huomannut kaverini olevan kipeä aikaisemmin, olisiko hän säästynyt tulehdukselta?
Vatsakalvotulehdus tms.
1
2105
Vastaukset
- Tumppixx
Kyseessä on vatsakalvon tulehdus eli peritoniitti. Hoitona on leikkaus ja suonensisäinen antibioottihoito. Yleisin syy on tulehtuneen umpilisäkkeen puhkeaminen, niin kuin kaverillasi kävi. Tulehtuneen umpilisäkkeen hoito on leikkaus, eli tulehtunut umpilisäke poistetaan. Joskus umpilisäke pääsee puhkeamaan tulehduksen seurauksena jolloin taudinaiheuttajat pääsevät vatsaonteloon.
"Jos olisin huomannut kaverini olevan kipeä aikaisemmin, olisiko hän säästynyt tulehdukselta?"
Älä nyt ihmeessä itseäsi siitä syytä. Kaveri varmaan itsekin tunsi olevan kipeä, mutta ei aina tule mieleen umpilisäke. Vatsakivun, oksentelun, kuumeilun syitä on kymmeniä.
Peritoniitin leikkaushoidosta ei ole sen enempää tietoa, mutta jos sairaala sijaitsee jossain lähellä, voit varmasti käydä moikkaamassa kaveria ja kyselemässä kuulumisia. Ja vaikka samalla kysyä leikkauksesta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289