huurtuuko

teillä b-zafira

pikkupakkasella 3-hengen kuormalla sivulasit huurussa, jos vähänkin lattialle puhallusta ja puhallin asennossa-2. sisäilman kierto ei päällä

5

1318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kantinatikesa

      ja muutenkin ilmanvaihto pelaa paremmin kuin yhdessäkään edellisessä autossani (20kpl)

    • huurtuu

      Kyllä helposti huurtuu. Ehkei ihan 3-hengen kuormalla, mutta kuitenkin. Ainakin jos on yksikin märkä lapsi tai joku, jolla kuuma. Tai kengissä tullut vähänkin lunta.

      Juuri eilen huomasin huurtumista 5-hengen kuormalla. Lämpötilasäätö oli 18 astetta, jotta ei tule kuuma talvivaatteissa. Huurtuu välittömästi automaatti asennossa, koska sillä lämpöasetuksella puhallin lähes nollassa. Puhallinasento 1-2 on melko hiljaisella eikä auta. Huurua ei tule ikkunaan, kun laittoi asennoksi manuaaliseksi noin 3 eli niin, että ilma ihan oikeasti kulkee.

      Ei siinä säätimessä kai mitään portaatonta säätöä ole, ellei sitten elektronisessa ilmastointiversiossa ole. En nyt muista, mutta varmaankin 4 asentoa siinä on. Ainakin 1-2 tuntuu huvin hiljaiselta, puhallusta alkaa tulla kunnolla kun laittaa kolmoselle. Varmaan yksi isompi vielä on. Automaatti ei sovellu ollenkaan kosteaan talvisäähän ainakaan kompressori off-asennossa, koska puhallin ohjelämpötilan saatutettuaan menee lähes nollaan eikä ilma enää vaihdu ollenkaan.

      Et kai ole ilmastointia käyttänyt? Jos se on päällä, se pitää olla päällä koko ajan. Jos se menee päältä pois kun lämpötila laskee alle kompuran jäätymisrajapaineen (olisiko yleensä noin 3), niin kompura sammuu ja ikkunat vetää välittömästi höyryyn. Niin suuren kosteusmäärän se tunkee äkkiä sulaessaan sisälle. Huurteenpoistossa ilmastointi on periaatteessa hyvä, mutta auta armias kun laitat sen pois päältä. Sama huuru on salamana taas ikkunoissa takaisin ja tuplasti.

      Kokeilepa puhallinta asennossa kolme. Huomaat äänestä, milloin se lähtee oikeasti puhaltamaan. Kyllähän sen kostealla säällä ison tilavuuden autossa pitää oikeasti kunnolla puhaltaa jotta taka-ikkunatkin pysyy selvinä eikä vain "henkäillä". Ja lämpötila tarpeeksi alas, ettei kenelläkään ole hiki. Ellei sekään auta ja lämpö on plussalla, niin ilmastointi päälle niin huurut lähtee heti samantien.

    • Kantinatikesa

      Eli autossani ei ole automaattista eikä elektroonista ilmastointia vaan manualinen ilmastointi joten siksi ongelma on minulle vieras, edellisessä autossani oli automaattinen ilmastointi ja huomasin että siitä ei käytännössä ole juuri mitään hyötyä suomen oloissa joten valitsin tähän pelkän manuaalisen, eikä tarvinnut maksaa turhasta.

      on muuten hieno asia että Opeliin saa valita minkä haluaa.

      • on kyllä ok

        Mun mielestä se (puoli)automaatti, siis ei mikään elektroninen, on ihan OK. Sen sininen-punanen asteikon sijasta on lämpötila ja puhallinnopeuksien lisäksi on "A" eli automaatti. Se on kyllä melko tyhmä talvikeleillä, mutta puhallinnopeusvalinnan automatiikan voi ohittaa helposti. Mutta lämpötila-automatiikka on hyvä, ei tarvi käännellä edestakaisin kun laittaa vaikkapa 20 astetta siihen. Puhallinta joutuu manuaalille laittamaan, koska muuten se sammuu melkein tyystin kun saavuttaa asetusarvonsa.

        Erityinen etu (puoli)automaatissa on ilmastointikäytössä kesällä. Kun säätimessä on termostaatilla 20 astetta eikä pelkkä käsin veivattava punainen-sininen, jota saa säädellä edestakaisin moottorin lämpötilan ja ulkolämmön vaihtelujen mukaan, että tulee sopivaa sisälle. Kesällä toimii täysin automaattisesti kaikki, kunhan pitää ilmastointinapin päällä. Muuten se huutaa A-asennossa kuin mielipuoli yrittäen turhaan saavuttaa helteellä sen asetetun 20 astetta ilman ilmastointia :-)

        Onko manuaalisessa sitä erillistä huurteenpoistonappia, joka laittaa yhdellä painalluksella puhalluksen täysille ylös laseja kohti ja muistaakseni myös kytkee ilmastointikompuran päälle?

        Sekin on kyllä hikisissä urheiluvaatteissa vähän kaksipiippuinen juttu kun pitää sen päällä näkee kyllä ulos, muttei voi enää sammuttaa ennen kotipihaa tai sama huuru tulee takaisin heti. Ja kun lähtee pihasta seuraavana aamuna, ilmastointikennosta hönkäisee ensitöikseen huurut takaisin kun ei kenno näillä säillä kuivu ainakaan ulkona itsestään.


      • Kantinatikesa
        on kyllä ok kirjoitti:

        Mun mielestä se (puoli)automaatti, siis ei mikään elektroninen, on ihan OK. Sen sininen-punanen asteikon sijasta on lämpötila ja puhallinnopeuksien lisäksi on "A" eli automaatti. Se on kyllä melko tyhmä talvikeleillä, mutta puhallinnopeusvalinnan automatiikan voi ohittaa helposti. Mutta lämpötila-automatiikka on hyvä, ei tarvi käännellä edestakaisin kun laittaa vaikkapa 20 astetta siihen. Puhallinta joutuu manuaalille laittamaan, koska muuten se sammuu melkein tyystin kun saavuttaa asetusarvonsa.

        Erityinen etu (puoli)automaatissa on ilmastointikäytössä kesällä. Kun säätimessä on termostaatilla 20 astetta eikä pelkkä käsin veivattava punainen-sininen, jota saa säädellä edestakaisin moottorin lämpötilan ja ulkolämmön vaihtelujen mukaan, että tulee sopivaa sisälle. Kesällä toimii täysin automaattisesti kaikki, kunhan pitää ilmastointinapin päällä. Muuten se huutaa A-asennossa kuin mielipuoli yrittäen turhaan saavuttaa helteellä sen asetetun 20 astetta ilman ilmastointia :-)

        Onko manuaalisessa sitä erillistä huurteenpoistonappia, joka laittaa yhdellä painalluksella puhalluksen täysille ylös laseja kohti ja muistaakseni myös kytkee ilmastointikompuran päälle?

        Sekin on kyllä hikisissä urheiluvaatteissa vähän kaksipiippuinen juttu kun pitää sen päällä näkee kyllä ulos, muttei voi enää sammuttaa ennen kotipihaa tai sama huuru tulee takaisin heti. Ja kun lähtee pihasta seuraavana aamuna, ilmastointikennosta hönkäisee ensitöikseen huurut takaisin kun ei kenno näillä säillä kuivu ainakaan ulkona itsestään.

        tulisi panna pois päältä aina n.2km ennen pysähtymistä siis esim koti jolloin kenno ehtii kuivua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4622
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1897
    3. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1590
    4. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      124
      1125
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1071
    6. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1036
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

      Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      933
    8. Miks et tahtonut

      Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      896
    9. Hyvää huomenta!

      Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      872
    10. Mulla on tarkat korvat

      Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      838
    Aihe