Nyt iski tenkkapoo! Käyn vähän väliä hiplailemassa ihania vauvanvaatteita kaupoissa (kukapa ei isoine mahoineen) ja näyttää nyt siltä että en tiedä noista koko asioista yhtään mitään!
Voisiko joku kokeneempi kertoa, minkä kokoisia vaatteita pitäisi ostaa vastasyntyneelle ja siitä eteenpäin se ensimmäinen kuukausi? Paljonko lapsi normaalisti kasvaa kuukaudessa, että miten nopeasti ne koot vaihtuu?
Huomasin että itselläni hyllyt notkuu 62 centtisiä potkareita...Ne varmaan käy sitten vasta vähän myöhemmin?
Entäs, onko 54 cm liian iso vai pieni vastasyntyneelle?
Huh, paljon kysymyksiä, mutta jos joku voisi myös kertoa minkälainen vaatevarasto olisi järkevä, sanotaan, 3:ksi ekaksi kuukaudeksi, olisin tosi iloinen!
Ja hyvää ale-aikaa kaikille! =D
Vaatekokoja!_
20
2280
Vastaukset
- vauva..
syntyy ajallaan, niin osta muutama 56cm vaate ja sitten niitä 62cm voi olla jo enemmänkin. Kasvu ensimmäisenä (ja vielä toisenakin) kuukautena on huimaa!
- Elfarran
on ihan vauvasta ja vaatteiden mitoituksesta kiinni.
Meinaan eri merkkisissä vaatteissa se numerointi voi olla to-del-la erilainen.
Mutta jos on tulossa iso vauva niin viiskymppiset ei välttämättä mene kuin pari viikkoa. Toisaalta jotkut vauvat on niin pieniä syntyessä, että niihin viiskymppisiinkin hukkuu.
Meidän tyttö oli syntyissään tasan 4kg ja 51cm (eli aika iso) ja nyt (4kk 1vko) alkaa 62 koko olla tosi knafti.
Mutta voisi näin yleisesti sanoa, että just vaan pari alle 60 vaatetta ja varmaan yleensä 60 koko menee kyllä 3 kk.
Meillä ekat 3kk tykättiin nauhapaidoista tai nauhabodeista. Helppo laittaa päälle, ei tartte pään yli nyhertää. Siihen normaalit potkarit. Ei meillä ainakaan jaksettu hienostella "aikuismaisilla" vaatteilla. Mahollisimman helppoja vaan. Nyt myöhemmin on muutamia hauskoja housuja ja semmosia niinkun "näyttäviä" asusteitakin käytetty. - poika ku
syntyi,hän oli 51cm,ja käytettiin tosi kauan kokoa 50..se on kuulemma se tavallisisn koko,mitä kannattaa ostaa vastasyntyneelle...mutta jokainen tyylillään=)
- realniina
En usko että koko 50 on tavallisin koko....eikä noin pieniä vaatteita kannata edes harkita ostamaan, vaikka vauva olisi n.50 cm pitkä, jos painoa on sitten enemmän.
- vain mitä
realniina kirjoitti:
En usko että koko 50 on tavallisin koko....eikä noin pieniä vaatteita kannata edes harkita ostamaan, vaikka vauva olisi n.50 cm pitkä, jos painoa on sitten enemmän.
meille perhevalmennuksessa sanottiin,kun joku kysyi juuri tuota samaaa kysymystä,että mitä kokoa kannattaa ostaa..sanoivat että 50 on tavallisin ja niitä kannattaa ostaa..mutta eri kokoisia vauvoja kun on,niin eihän sitä varmuudella voi tietää..
kaverin poika oli 4,350kg ja 55cm,ja käyttivät pitkän ajan kokoa 50..
josp ostaa vaikka yhden pienemmän ja yhden isomman,ja jos on liian pieni,käy palauttamassa ja jos on sopiva,niin voihan niitä isompia käyttää sitten mylhemmin kun vaavi kasvaa... - 1.5kk tytön äippä
vain mitä kirjoitti:
meille perhevalmennuksessa sanottiin,kun joku kysyi juuri tuota samaaa kysymystä,että mitä kokoa kannattaa ostaa..sanoivat että 50 on tavallisin ja niitä kannattaa ostaa..mutta eri kokoisia vauvoja kun on,niin eihän sitä varmuudella voi tietää..
kaverin poika oli 4,350kg ja 55cm,ja käyttivät pitkän ajan kokoa 50..
josp ostaa vaikka yhden pienemmän ja yhden isomman,ja jos on liian pieni,käy palauttamassa ja jos on sopiva,niin voihan niitä isompia käyttää sitten mylhemmin kun vaavi kasvaa...meillä koko 50/56 alkaa jäämään nyt pieneksi pikku hiljaa, tyttö syntyi 3300g./49cm jonkun viikon on nuo 2-4kk tarkoitetut (h&m) vaatteet olleet jo ihan siedettävän kokoisia. eikä meilläkään kovin paljoa noita ihan pikkuisia hankittu etukäteen. aluksi tietysti tuntui että lasta ei löydy ollenkaan puseron sisältä mutta äkkiä se sieltä alkaa näkyä. hihat voi kääntää ja sukat pelastaa monet liian isot potkarit.
- Sohvin mamma
Mä en kyllä ostais 50cm vaatteita... ne jää tosi nopeasti pieneks ja sitten vaan harmittaa. Mulla oli itellä muistaakseni 3 bodya kokoa 54cm, kaikki muut vaatteet sitten 60cm tai siitä isompia (sain paljon käytettyjä vaatteita, ni tuli noita isompiakin jo varastoon). Bodyista (siis niistä 60cm kokosista) tartti alussa vaan kääriä hihoja vähän lyhyemmiks, se vartalo osa ei nii häirinny vaikka olikin löysempi.
Potkuhousuja/pukuja mulla ei ollu tota pienempää kokoa yhtään, ja kyllähän niissä oli alussa paljon tyhjää tilaa... mutta kun laittoi nilkkasukat päälle, ni sen ylimääräisen saa hyvin "kerättyä" silleen ettei jalkoihin jää tyhjää.
54 koko jäi pieneks noin 1,5 kk iässä, nyt 3kk iässä 60cm on just passeli.
- oli...
poika syntyessään 48cm. Parit 50 cm vaatteet oli kaverilta lainassa, muuten oli muutamat 56 cm ja loput 62 cm. Hyvin pärjäsi, sen ikäinen kun ei vielä liiku edes kovin paljon, niin ei haittaa, vaikka vähän olisi väljää vaatteissa.
Meille kävi niin että poika sitten kasvoikin aika paljon lyhyessä ajassa ja iski hätä kun 62 cm jäikin pieneksi. poika on nyt 6 kk ja vaatekoko on 74 cm tai 80 cm. - Iso lapsi
Katselkaapa omia kasvukäyriänne vauva-ajoilta, jos ne on tallessa.
Meillä on iso tyttö, nyt 4,5kk iässä vaatekoko on jo 70-80. Pituus yli 70 cm, ja paino yli 8kg.
Kaikki, missä on suljetut lahkeet (pyjamat, potkuhousut), ovat kokoa 74 ->. Jalat ovat kamalan pitkät.
Alle 74 bodejakaan on turha yrittää vängätä päälle. Vaatteen pään yli vetäminen on tosi tiukassa.
70 kokoa menee vielä housut ja jotkut reilummin mitoitetut paidat. Ne vaan on ärsyttäviä, kun rullautuvat koko ajan päältä pois..
Tutan vaatteet on reilun kokoisia ja kestäviä. (!)
Ciraf -merkkiset on huomattavasti pienempiä.
Napero -kerhon vaatteet Cittarissa on jossain niiden keskivaiheilla..
Eilen laitettiin tytölle ensimmäistä kertaa pyjama kokoa 86, merkkiä Ciraf (Prisman tuotteita). Tutan pyjama kokoa 80 on ihan yhtä reilu.. Joten eroja on!
Meillä ei alle koon 60 vaatteita käytetty ollenkaan. Synnärillä tytölle vedettiin kokoa 60 päälle suoraan.
Kaikki ostamani 10kpl 56 kokoa olevaa bodia odottaa tuossa paketissa täysin käyttämättömänä jonkun muun vauvaa.. =)
Ei kannata ostella pieniä kokoja kovinkaan paljoa. Ihan pikkuisia vaatteita on lisäksi todella hankala yrittää vauvan päälle, joka on vielä kovin "hauras" ja hankala puettava ihan pienenä.. Vauva kasvaa ensimmäisten kuukausien aikana ihan valtavasti! (Meillä 1cm/vko, nyt vasta tasaantuu kasvu 0,5cm/vko.)
Vinkkinä vielä: kietaisubodit on ihan pienen kanssa tosi näppäriä. Ei tarvi yrittääkään survoa haurasta pikku päätä kaula-aukosta..- Iso lapsi
Niin, siis meidän tytön kasvukäyrä on täysin samanlainen kuin minun (äidin) silloin aikoinaan. Minäkin olin iso lapsi,ja olen tietysti pitkä edelleenkin. =D
Bodeja tarvitsee ehkä 6 kpl, potkuhousuja saman verran. Potkupuvut on käteviä, niitä yön ajaksi jokunen.. Vaatemäärät riippuu omasta pesuaktiivisuudesta. Jos pyörittää konetta kerran viikossa, tarvii vaatetta olla jokaiselle päivälle 1-2 kappalettta.
Kaikenlaista pyykkiä tulee vauvan kanssa kuitenkin aika paljon, joten.. Tee niinkuin hyvältä tuntuu! - alkuperäinen kirj.
Iso lapsi kirjoitti:
Niin, siis meidän tytön kasvukäyrä on täysin samanlainen kuin minun (äidin) silloin aikoinaan. Minäkin olin iso lapsi,ja olen tietysti pitkä edelleenkin. =D
Bodeja tarvitsee ehkä 6 kpl, potkuhousuja saman verran. Potkupuvut on käteviä, niitä yön ajaksi jokunen.. Vaatemäärät riippuu omasta pesuaktiivisuudesta. Jos pyörittää konetta kerran viikossa, tarvii vaatetta olla jokaiselle päivälle 1-2 kappalettta.
Kaikenlaista pyykkiä tulee vauvan kanssa kuitenkin aika paljon, joten.. Tee niinkuin hyvältä tuntuu!Monipuolisia mielipiteitä mutta eiköhän tästä jotenkin rämmitä johonkin suuntaan, luulenpa että en hommaa ollenkaan noita 54 cm vaatteita, alotan siitä 56 cm:stä, tuntus olevan järkevintä.
Kiitokset kaikille vastanneille! - realniina
Iso lapsi kirjoitti:
Kaikenlaista pyykkiä tulee vauvan kanssa kuitenkin aika paljon, joten.. Tee niinkuin hyvältä tuntuu!Ei meillä ainakaan vaihdeta joka päivä uutta vaatetta päälle, johtuen ehkä siitä, että vauva ei ole pulauttelu tyyppiä ja vaatteet pysyy suht puhtaina kauemmin.
Minkä verran on paljon vaatetta, siis mitä pesette vaikka viikoittain (vauvan)?
Kun meillä sitä ei tule juuri lainkaan...
- ----
Meidän poika oli syntyessään 50 cm pitkä ja painoi pikkuisen vajaa 4,5 kg. Olin varannut hänelle kotiutumisvaatteiksi samat 50 cm vaatteet, joita hänen isot siskonsa olivat käyttäneet hyvällä menestyksellä ensimmäiset 2-6 viikkoa. Pojalla käytettiin jo sairaalassa pääsääntöisesti 60 cm vaatteita, mutta välillä jopa 70 cm, eikä nekään ihan kamalan suurilta näyttäneet.
Minä pääsin kotiin 2 päivää aikaisemmin kuin vauva, ja kun pääsin kotiin, vaihdoin vauvan vaatekassiin isommat vaatteet, ja keräsin kaikki 50 cm vaatteet pois vauvan kaapista.
4 kk ikäisenä hänellä oli jo 80 cm paitoja käytössä, koska 70 cm:t alkoivat käydä hartioista pieniksi. - mamitsu1980
Poika oli syntyessään 50cm ja noita paria 54cm bodya käytettiin n.3vko sitte käytettiin n.60cm jonneki ehkä 4kk ikään. Nyt kun poika 8kk ollaan käytetty 70cm jo pari kuukautta. Ja jotku 84cm jotka on tarkotettu 12-18kk on jo niin tiukkoja ettei meinaa saada päälle. Eli koot on hyvin merkkikohtasia esim. jonkin merkkinen 62cm voi olla samankokoinen ku toisen merkin 84cm.
Mutta sen voin sanoa että kaikki vaikeasti puettavat jäi kyllä käyttämättä vaikka oisivat olleet kuinka ihania! Näitä saatiin enimmäkseen lahjaki ihmisiltä joilla ei itsellä lapsia. - näin....
Vauva oli syntyessään 51 cm (ja vähän yli 4 kg) ja sairaalasta lähdettiin 50 cm kokoisissa vaatteissa (H&M) jotka olivat sopivia, jopa ehkä vähän isoja.
- nöpönuukaa...
Meillä lähdettiin 60cm vaatteista. En jaksanut hirveästi raskauden loppuvaiheessa stressata. Luotin äitiyspakkaukseen antiin. En oikeastaan ostanut kuin yhden bodyn ja ulkopuvun (ilman vuoria) 56cm ennen vauvan syntymää. 60cm koon vaatteilla pärjättiin hyvin 3kk:n ikään asti.
Isoilta kaikki vaatteet tuntuu sellaisen pienen nyytin kanssa, mut tulet huomaamaan että vauhdilla kasvaa nämä palleroiset. Huomasin tässä eräs päivä ennen neuvolaa tunkevani 62cm vaatteita lapselle ja vasta neuvolassa havahduin kun täti sanoi, että 67cm. Eli ei se ole niin sentilleen, riippuu valmistajasta. Tutan vaatteet on reiluja, vieläkin menee 62cm:n yökkäri päälle (lapsi nyt melkein 5kk).
Ihanaa aikaa sinulle ja tulevalle palleroiselle! - 62senttisii
Meillä vauva syntyessään 54cm ja painoo yli 4kg ja alusta asti käytettiin myös 62 senttisiä, vähän oli reiluja mutta ei niihin hukkunu ja äkkiä sitten olivatkin sopivan kokosia. Jokunen 56 senttinen on varmaan hyvä olla, mutta niitähän voit saada sairaalaankin tuliaisina ja niitä ei tarvii kun pienen hetken. Riippuu tietenkin vauvan koosta.
Liikaa ei kannata aleista vaatteita haalia, kun kuitenkin haluu sitten ostaa uusia ja just omalle sopivia; värit ja muut. Mutta jotakin tietenkin "on pakko" hankkia, kun niitä on niin ihana jo odotusaikana hypistellä yms. Muistan kyllä ;) - Minni 34
Hei !
Itse luotin äitiyspakkauksen tuotteisiin. Muutama viikko ennen laskettua aikaa ostin yhden 56 cm puvun kotiintulovaatteeksi, MUTTA minulla meni kyllä "hermo" niiden isojen vaatteiden kanssa. Poikamme painoi 3200 g ja 50 cm pitkä ja lopulta pistin isännän kauppaan ostamaan muutaman pienenmmän vaatteen. Meillä käytettiin 50/56 cm vaatteita reilu 3 kk. Poika siis nyt reilut 11 kk ja sopivia vaatteita ovat 74 cm vaatteet (poikkeuksiakin on) .... joulupukki onneksi toi jo 80 cm vaatteita, mutta suurin osa niistä on vielä tosi isoja. - niin pieniä
Meidän poika oli syntyessään 3640g ja 52cm, ei muistaakseni mahtunut 50-56cm, aloitettiin 62cm. Siitä melko nopeasti 68cm ja 74cm. Nyt poika kohta 8kk, ja koot on 80-86cm :)
- poika 5 kk ja äp vaatteet j...
Esimerkiksi äitiyspakkauksen vaatteet 60 cm jäi pois käytöstä kun 60 cm tuli pituutta. Muutenkin voisi luulla että kun vaate on kokoa 60, niin se sopisi ainakin 63 cm asti, mutta ei. H&M vaatteet on ollut yleensä reilumpia, ainakin nuo 50 - 68 koot. Nyt pituutta on 70 cm ja loputkin ÄP vaatteet on jäänyt pieneksi. On niissä H&M vaatteissakin kokoeroja esim. yksi 68 cm body on isompi kuin 3 74 cm. Kaikki nyt käytössä.
Lyhyesti: Ota vaate ajoissa käyttöön, paljon ennen mitä kokolapussa on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842