Pirkka koiranruoka = Eläinrääkkäystä?

wimmy

Onko täällä ketään muuta, joka EI syötä koirallensa kalliita eläinkaupan kuivaruokia, vaan tavallisesta marketista saatavaa pirkkaa,friskiesiä,pedigreetä tms??? Keskustelupalstoja lukiessani olen huomannut että lähes jokainen syöttää koirillensa kallista ruokaa ja halveksuu markettiruokia.
Itse syötän Pirkan kuivaruokaa, joka on sopinut koiralle täyedellisesti - ei mitään allergioita tai muita ongelmia. Tässä yksi päivä kuulin että markettiruokien syöttäminen on kuin eläinrääkkäystä! MITÄ HELVETTIÄ???

En koe olevani yhtään huono koiran omistaja vaikka en syötäkään mitään Royal Canineja sun muita.

Lisäksi koirani on onnellinen ja terve. Mitä vielä tarvitsee?

122

18974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinun pitäisi

      tietää, sopiiko kyseinen ruoka koirallesi vai ei. Jos koira voi hyvin eikä mitään ongelmia ole, siitä vaan. Olen itsekin syöttänyt näitä markettien ruokia, sopii ihan hyvin useammalle, muutama koira on ruvennut rapsuttelemaan itseään niistä eli nämä koirat ovat herkempiä kuin toiset. Ainoa, mikä itseäni häiritsee useassa markettiruuassa on se, että niitä pitää antaa niin paljon. Koirat paskoo aivan älyttömästi.

      Mutta, jos kaikki on hyvin ja koira voi hyvin, siitä vaan. Itse sen tiedät parhaiten.

      • -RiiRii-

        "Ainoa, mikä itseäni häiritsee useassa markettiruuassa on se, että niitä pitää antaa niin paljon"

        Osan ruuastahan voi korvata ihan tavallisella kotiruualla, jolloin pääsee vähemmällä ruokamäärällä melkein jopa parempaan lopputulokseen kuin pelkällä markettiruualla. Se, mikä markettiruuissa mättää proteiini-, rasva- ja typettömien uuteaineiden (lue hiilihydraattien) pitoisuuksien suhteen, voidaan korvata kotona vaihtamalla pieni osa annoksesta esim. kananmunaan. :)


    • chihulliina

      itse en henkilökohtaisesti näitä pirrka-ruokia osta mutta siihen on ihan hyvä syy: paketit ovat suuria ja koira niin pieni, että se saisi parikin vuotta natustaa yhdestä pussista. Siksi ostan royal caninea ja hillssiä. mutta varmasti jos omistaisin isomman koiran jonka ruokakulut olis ihan eri luokkaa kun meidän chihun niin syöttäisin sille halvempaa merkkiä. Jos se sille siis vaan sopisi.

    • markettiruokia mutta niiden ruokien sisältö ei aina ole se paras mahdollinen.
      vertaa ihmisten ruokavalioon. (sisältääkö ruoka tarvittavat vitamiinit, tarpeellisen määrän rasvaa jne.)
      huonommallakin ruualla koira pysyy elossa ja näyttää voivan hyvin mutta pitemmän päälle sitten?
      kissoilleni ostin aikaisemmin yhtä kaupan ruokaa ja kissat alkoivat pissimään verta. yhtä kissaa ei enää saatu pelastettua mutta toiset selvisi vaihtamalla ruokamerkkiä.
      joissakin ruuissa on niin paljon aineita mitä eläimen elimistöt eivät sulata ja munuaiset saattavat vaurioitua. myöskin karvanlaadusta näkee usein jos koira ei saa tarpeellista ravintoa ruuastaan. jäännöksiä tulee tuhottoman paljon. koira lihoo vaikka ei saisi paljon ruokaa jne. se on kyllä aika viidakko tämä eläinten ruokinta. itse olen satsannut hyvään ruokaan. koirilla on tosi kiiltävät turkit ja mahat toimii säännöllisesti ja koirat on sopusuhtaisia. yhdelläkään koiralla ei ole hilsettä turkissa.
      eläinrääkkäykseksi en sitä kuitenkaan kutsuisi.
      se on jokaisen oma valinta.

    • fanja84

      Joskus ihan piruuttaan tehdä vertailu siitä mitä se marketti ruokasi sisältää: Ensimmäisenä aineena tuoteselostuksessa on se, mitä ruoka sisältää eniten ja litania jatkuu siinä järjestuksessä.
      Marketti ruokiin liha myös voidaan punnita "märkänä" kun taas eläinkaupan ruuissa liha punnitaan kuivana ja näin ollen tulee sen todellinen määrä suhteessa kaikkeen muuhun.
      Olisi myös hyvä että tuoteselosteessa lukisi liha, ei eläinperäiset tuotteet sillä esim. kana ruuassa se tarkoittaa rustoja, sulkia, nahkaa ja muuta pas*aa mistä koiralle ei ole tuon taivaallista hyötyä. Itse syötän koirilleni vain ruokaa joka on valmistettu ihmistenkin käyttöön soveltuvasta lihasta (esim. purina pro plan, royal canin, pro pac).
      Sen lisäksi itselleni (ts. koirilleni) on tärkeää että ruoka sisältää KAIKKI koirieni tarvitsemat vitamiinit kuten glukosamiinin ja chondroitin sulfaatin/ niiden lähteen. LÖydätkö edellä mainitut aineet marketti pussistasi?
      Sitten päästään niihin "piilo viljoihin". Kuinka paljon ruokaan voidaan piilottaa ylimääräistä "mahan täytettä" mistä johtuu se järjetön paskan määrä mikä tulee kun syöttää marketti ruokia. Ruuasta voi löytyä esim. vehnää, maissia, maissi gluteiinia, maissi tmv. jauhoa.... Eli pointti on se että mitä usemassa muodossa viljoja/ täytteitä laitetaan sen vähemmältä se saadaan näyttämään. Tärkeää siis olisi myös ihan itse laskea kuinka paljon viljaa se ruoka todellisuudessa sisältää. Tämä sen vuoksi (kuten varmasti tiesitkin) koirahan ON lihansyöjä.koiralla siis on lyhyt, lihansyöjän ruuansulatus elimistö ja sen lisäksi koiralta puuttuu sylkientsyymi amylase joka on tarkoitettu tärkkelyksen sulattamiseen. Eli siis RASVA on koiran energian lähde, ravinnon pää lähteestä olisi siis hyvä löytyä kahta eri rasvanlähdettä energian ja rasvahappojen tarpeeseen. Marketti ruuastasi ei varmasti löydy myöskään linoli happoa, mikä on myös koiralle erityisen tärkeä rasvahappo, etenkin yhdistettynä laadukkaisiin eläinrasvoihin.Linoli happoa koirasi tarvitsee solujen kalvojen ylläpitoon. Solujen kalvot taasen ylläpitävät solun voitelua, jolloin elektrolyytit voivat liikkua solun sisällä. Linolihappoja eli omega 3&6 rasvahappoja tarvitaan myös kun ihossa on esim. tulehdus tila (naarmu, hyttysen purema...) Omega 6 esim. vaikuttaa verihiutaleiden paksuuntumisee ja hyytymiseen.

      Eli nyt kun ruuasta löytyy eläinrasvat ja rasvahapot, kolmantena tarpeeseen tulevat yksinkertaiset hiilihydraatit ja yhdistelmä hiilihydraatit: yksinkertaisessa esim. riisi kaura tai maissi (vehnä) ja kuitu, yli yhdistelmä hiilareina itse suosin sokerijuurikasta.
      Ruuan säilöminen ja väri-aineet: miksi tahtoisin värjätä koirani paskan? Miksi haluaisin syöttää koirilleni lisä ja väri aineita kun ruokia saa ilman väriaineita, pikkuisen tylsemmän muotoisena nappulana säilöttynä C/E vitamiiniin.

      Koirani myös syövät hyvin eläinkaupan ruokia, ainakin jos verrataan marketti paskaan.

      Tämän selostuksen lisäksi välttäisin ruokaa joka sisältää suurissa määrin maissin alkiojauhoa tai soijaa eri muodoissansa.
      Myös kaikki akanoita välttäisin kaikkissa muodoissansa, myös pähkinän kuoria.

      Eli siis lyhyesti: tieto tuo tuskaa, itse ennemmin myisin koirani ellei olisi rahaa ruokkia niitä laadukkailla ruuilla. Onneksi otin asioista selvää jo ENNEN kuin otin koiria.

      • Minfrd

        Jep jep. Omalle seropilleni oon syöttäny eläinkaupparuokaa. Mahtavan laadukasta on joo, Royal Caninin _Sensiblellä_ koira oli ripulilla koko ajan, Roburin Maintenancea taas sietää hyvin, mutta nyt ostin Purina Onen Adult Lammas & Riisiä (=markettiruoka) kun oli kerennyt jo eläinkauppa menemään kiinni. Näistä vuodatuksista inspiroituneena päätinkin sitten oikeesti verrata ruuan sisältöä.

        "Olisi myös hyvä että tuoteselosteessa lukisi liha, ei eläinperäiset tuotteet sillä esim. kana ruuassa se tarkoittaa rustoja, sulkia, nahkaa ja muuta pas*aa ---
        Sen lisäksi itselleni (ts. koirilleni) on tärkeää että ruoka sisältää KAIKKI koirieni tarvitsemat vitamiinit kuten glukosamiinin ja chondroitin sulfaatin/ niiden lähteen."

        Mahtavaa tietoa on juu, mm. kananrustohan on glukosamiinin ja chondroitin sulfaatin lähde, glukosamiinia esiintyy vieläpä ainoastaan äyriäisissä ja rustoissa :) Jos englanti taipuu niin tämän voipi tarkastaa tuolta http://en.wikipedia.org/wiki/Chondroitin_sulfate
        Purina Onessa raaka-ainelistan ensimmäinen aine on lammas, ja siipikarjaproteiinia löytyy myös.

        "Sitten päästään niihin "piilo viljoihin". Kuinka paljon ruokaan voidaan piilottaa ylimääräistä "mahan täytettä" mistä johtuu se järjetön paskan määrä mikä tulee kun syöttää marketti ruokia. Ruuasta voi löytyä esim. vehnää, maissia, maissi gluteiinia, maissi tmv. jauhoa.... --- Eli nyt kun ruuasta löytyy eläinrasvat ja rasvahapot, kolmantena tarpeeseen tulevat yksinkertaiset hiilihydraatit ja yhdistelmä hiilihydraatit: yksinkertaisessa esim. riisi kaura tai maissi (vehnä) ja kuitu, yli yhdistelmä hiilareina itse suosin sokerijuurikasta."

        Eli siis ruuassa pitää olla esim. maissia ja ei saa olla maissia? :D Noh, edelleen pääraaka-aineena on lammas; riisiä, maissia ja kauraa löytyy myös. Eri pituisista hiilareista sen verran, että sokerijuurikkaan "yhdistelmä hiilari" on sakkaroosia eli tavallista sokeria :D Muutenkin elimistössä kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi, joten niiden pituudella on eroa vain ja ainoastaan energiansaannin kannalta (vrt. syötkö karkkia vai perunaa), ja koiran painoa tarkkaillenhan se oikea annostus ruuasta sitten löytyy. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sokeri ja http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilihydraatti kannattaisi varmaan lukaista :D

        "Eli siis RASVA on koiran energian lähde, ravinnon pää lähteestä olisi siis hyvä löytyä kahta eri rasvanlähdettä energian ja rasvahappojen tarpeeseen. Marketti ruuastasi ei varmasti löydy myöskään linoli happoa, mikä on myös koiralle erityisen tärkeä rasvahappo, etenkin yhdistettynä laadukkaisiin eläinrasvoihin."

        Kyllä löytyy, kalaöljy on raaka-ainelistalla ja paketissa mainitaan ruuan sisältävän Omega 3:sta ja 6:sta. Eläinrasva on myös raaka-ainelistalla ja rasvaa ruuassa 16%, kun taas esim. Royal Caninin Medium Adultissa 14%.

        "Ruuan säilöminen ja väri-aineet..."

        Ainoita lisäaineita ovat lisätyt vitamiinit ja kivennäiset.

        "Tämän selostuksen lisäksi välttäisin ruokaa joka sisältää suurissa määrin maissin alkiojauhoa tai soijaa eri muodoissansa.
        Myös kaikki akanoita välttäisin kaikkissa muodoissansa, myös pähkinän kuoria."

        Ei ole näistä mitään. Voisin vielä mainita että proteiinipitoisuus on 25%, sama kuin vaikkapa Pro Pac Lammas & Riisissä.

        "Eli siis lyhyesti: tieto tuo tuskaa, itse ennemmin myisin koirani ellei olisi rahaa ruokkia niitä laadukkailla ruuilla. Onneksi otin asioista selvää jo ENNEN kuin otin koiria."

        Olet tainnut "ottaa asioista selvää" juttelemalla jonkun kalliiden koiranruokien myyjän kanssa :D Tietysti voi olla, että myynnissä on myös huonolaatuisia koiranruokia, mutta ei se, että ruokaa myydään marketissa siitä huonoa tee, näköjään :)


      • NIKSIMIKSI
        Minfrd kirjoitti:

        Jep jep. Omalle seropilleni oon syöttäny eläinkaupparuokaa. Mahtavan laadukasta on joo, Royal Caninin _Sensiblellä_ koira oli ripulilla koko ajan, Roburin Maintenancea taas sietää hyvin, mutta nyt ostin Purina Onen Adult Lammas & Riisiä (=markettiruoka) kun oli kerennyt jo eläinkauppa menemään kiinni. Näistä vuodatuksista inspiroituneena päätinkin sitten oikeesti verrata ruuan sisältöä.

        "Olisi myös hyvä että tuoteselosteessa lukisi liha, ei eläinperäiset tuotteet sillä esim. kana ruuassa se tarkoittaa rustoja, sulkia, nahkaa ja muuta pas*aa ---
        Sen lisäksi itselleni (ts. koirilleni) on tärkeää että ruoka sisältää KAIKKI koirieni tarvitsemat vitamiinit kuten glukosamiinin ja chondroitin sulfaatin/ niiden lähteen."

        Mahtavaa tietoa on juu, mm. kananrustohan on glukosamiinin ja chondroitin sulfaatin lähde, glukosamiinia esiintyy vieläpä ainoastaan äyriäisissä ja rustoissa :) Jos englanti taipuu niin tämän voipi tarkastaa tuolta http://en.wikipedia.org/wiki/Chondroitin_sulfate
        Purina Onessa raaka-ainelistan ensimmäinen aine on lammas, ja siipikarjaproteiinia löytyy myös.

        "Sitten päästään niihin "piilo viljoihin". Kuinka paljon ruokaan voidaan piilottaa ylimääräistä "mahan täytettä" mistä johtuu se järjetön paskan määrä mikä tulee kun syöttää marketti ruokia. Ruuasta voi löytyä esim. vehnää, maissia, maissi gluteiinia, maissi tmv. jauhoa.... --- Eli nyt kun ruuasta löytyy eläinrasvat ja rasvahapot, kolmantena tarpeeseen tulevat yksinkertaiset hiilihydraatit ja yhdistelmä hiilihydraatit: yksinkertaisessa esim. riisi kaura tai maissi (vehnä) ja kuitu, yli yhdistelmä hiilareina itse suosin sokerijuurikasta."

        Eli siis ruuassa pitää olla esim. maissia ja ei saa olla maissia? :D Noh, edelleen pääraaka-aineena on lammas; riisiä, maissia ja kauraa löytyy myös. Eri pituisista hiilareista sen verran, että sokerijuurikkaan "yhdistelmä hiilari" on sakkaroosia eli tavallista sokeria :D Muutenkin elimistössä kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi, joten niiden pituudella on eroa vain ja ainoastaan energiansaannin kannalta (vrt. syötkö karkkia vai perunaa), ja koiran painoa tarkkaillenhan se oikea annostus ruuasta sitten löytyy. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sokeri ja http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilihydraatti kannattaisi varmaan lukaista :D

        "Eli siis RASVA on koiran energian lähde, ravinnon pää lähteestä olisi siis hyvä löytyä kahta eri rasvanlähdettä energian ja rasvahappojen tarpeeseen. Marketti ruuastasi ei varmasti löydy myöskään linoli happoa, mikä on myös koiralle erityisen tärkeä rasvahappo, etenkin yhdistettynä laadukkaisiin eläinrasvoihin."

        Kyllä löytyy, kalaöljy on raaka-ainelistalla ja paketissa mainitaan ruuan sisältävän Omega 3:sta ja 6:sta. Eläinrasva on myös raaka-ainelistalla ja rasvaa ruuassa 16%, kun taas esim. Royal Caninin Medium Adultissa 14%.

        "Ruuan säilöminen ja väri-aineet..."

        Ainoita lisäaineita ovat lisätyt vitamiinit ja kivennäiset.

        "Tämän selostuksen lisäksi välttäisin ruokaa joka sisältää suurissa määrin maissin alkiojauhoa tai soijaa eri muodoissansa.
        Myös kaikki akanoita välttäisin kaikkissa muodoissansa, myös pähkinän kuoria."

        Ei ole näistä mitään. Voisin vielä mainita että proteiinipitoisuus on 25%, sama kuin vaikkapa Pro Pac Lammas & Riisissä.

        "Eli siis lyhyesti: tieto tuo tuskaa, itse ennemmin myisin koirani ellei olisi rahaa ruokkia niitä laadukkailla ruuilla. Onneksi otin asioista selvää jo ENNEN kuin otin koiria."

        Olet tainnut "ottaa asioista selvää" juttelemalla jonkun kalliiden koiranruokien myyjän kanssa :D Tietysti voi olla, että myynnissä on myös huonolaatuisia koiranruokia, mutta ei se, että ruokaa myydään marketissa siitä huonoa tee, näköjään :)

        2x sekamaeytelisoppaa,toinen vetää HAU HAUTA,TOINEN JAHTIA..LISÄKSI TUORETTA LIHAA KERRANPÄIVÄSSÄ,KANANMUNAA,ANANASTA.......


      • Merja Lahti

        Täytyy sanoa että hyvä kirjoitus, täytyy muistaa että osissa markettiruokia saattaa olla jopa sahanpurua mukana se on aivan sallittua kun ei ole käytetty kyllästettyä puuta. En ymmärrä kuka haluaa syöttää koiralleen ruokaa missä on sahanpurua mukana. Itse olen käyttänyt Sweitsiläistä Biomilla ruokaa se on mielestäni tällä hetkellä markkinoiden paras ruoka. Ei väriaineita ja säilöntäaineina käytetään vain rosmariiniuutetta sekä alfa-, beta-, delta- ja gamma-tokoferoleja, jotka ovat kaikki luonnontuotteita. Täytyy myös muistaa että että lihapitoisuus kun ilmoitetaan tässä ruuassa niin se tarkoittaa kuivalihaa niin ja raaka-aineet eivät ole rehutuotannosta eli täyttää ihmisravinnon vaatimukset.


      • yrwj

        No voi hyvä luoja!?

        Tiedätkö itse mitä kaikkia sulfaatteja ja muita yhdisteitä tarvitset ja missä suhteissa? punnitsetko ruoka-aineesi ja valmistat pelkästään terveellisiä ja laadultaan parhaita sapuskoita itsellesi? Et kai vaan aja hesen kautta kotiin Hill'sin ruokasäkki takakontissa? SIIS IHAN OIKEASTI!? Mä ymmärän noi spesiaaliruoat vaan jos koiralle ei sovi ns. peruskoiranruoka (markettimuona)
        Koirat on eläny hyvinvoivina ja terveinä jo 50- luvulla jollon ruokinta oli mitä sattu kaapissa lojumaan. Hyvin me ihmisetkin pärjätään euroshopperin ja pirkan pöperöillä ja satunnaisesti käydään syömässä sitä paheksuttua roskaruokaa. Ymmärrän ehkä hieman paremmin innostuksesi mikäli itsekin syöt pelkästään ravintoarvoiltaan HUIPPULAATUA ja vahdit samalla haukan katseella omien ruokiesi ravintoarvoja.
        Todennäköisesti kyseessä on kumminkin ihan tavallinen kaduntallaaja omine vkl kaljoineen ja herkkuineen, joten miksi koiranruoka nostetaan jalustalle ja tutkitaan viimeisintä ainesosaa unohtamatta ja omaan suuhun tungetaan välillä mitä sattuu?

        Ei ne koirat niiden markettiruokien takia kuole aikaisemmin mikäli ne vaan vatsalle sopivat ja mukana muistetaan antaa muitakin ruokia (jauhelihaa, piimää, kalaa yms yms...)


    • eläinrääkkäystä ole.

      Minulla on ollut koiria 16 vuotta ja olen kasvattanut 11 vuotta. Rotuina tanskandoggi sekä kääpiöpinseri. Isännän myötä meillä on myös suomenpystykorva ja pari harmaata.
      Kerran olen syöttänyt dogilleni hill' ssiä ja se kyllä vallan mainiosti riitti, oksensi ne pois viikon ajan! Kun siirryimme takaisin tähän normaaliin ruokaan eli sertiä, pedigreetä jne.. ja lisänä raakaa jauhelihaa sekä kotiruokaa, niin eipä ollut ongelmia.
      Koiria on tullut ja mennyt, allergiaa ei ole ollut kellään. Pennut 'opiskelee' syömistä raa' alla jauhelihalla, sitten lisätään liotettua aikuisen sertiä sekä viiliä/ piimää, sekä kalaa jne.. kotiruokaa. Näin ovat kasvaneet niin dogit, kuin kääkätkin, joten miksipä vaihtaisin??
      Ei se mitään rääkkäystä ole. Voihan sitä alkaa tuijottaa ja lukea pussin kyljestä tekstejä, mutta minä syötän koirilleni sitä, millä ne kestävät kunnossa.
      Onko kukaan miettinyt kuinka paljon eukanuba, hill' s jne muut ns. paremmatkin ruuat sisältää säilöntäaineita?
      Tänä päivänä koirillahan esiintyy yhä enemmässä määrin allergioita ja herkkä vatsaisuutta, olisiko syynä kenties lähes pelkän valmisruuan syöttäminen?
      Tätä voi jopa verrata siihen, että nykyajan lapsillakin on vaikka sun mitä vaivaa.. johtuu mistä?? Kaikesta valmiista ja liian hygieenisistä valmistusprosesseista..
      Nooh, nämä on taasen omia mietteitäni, jokainenhan huolehtii koiransa sillä parhaalla tavalla, miten sen on oppinut :o)

      • niksu

        on myös huonoja kokemuksia Hill´s:stä. Sitä mukaa kun koirat syö, toisesta päästä tuli ihan järjettömän isoja läjiä ja usein. Hinta oli älytön siihen nähden, mitä laatu on.
        Itse syötän Jahti ja Vahtia, Hau Hau Championia ja raakaa lihaa ja mahaa sekä luita saavat järsittäviksi.


    • eaglepack

      en usko että markettiruokien syöttäjiä nyt halveksuttaisiin... monihan niitä tuntuu syöttävän, kun marketeissa niitä on niin paljon tarjollakin.

      eläinkaupan ruoista olen kuullut että jotkut "hienommat merkit" syötetään pusseihin tehtaalla ihan samasta letkusta kuin markettienkin ruoat...

      itse syötän kuitenkin koiralleni luomu eaglea. ajattelen niin, että kun mahdollisuus ja hieman ylimääräistä rahaa on, niin miksen ostasi koiralleni sillä parasta.

      • minä vain.

        ei tod. tule samosita letkuista, tarkista ihan vaikka tuoteselosteesta.
        Marketti ruokia syöttävät ne jotka ei ole harkinnut aikoinaan koiran ottamista ja sitä että koirankin terveyteen tulee sijoittaa rahaa. Kyllähän se koira sillä marketti paskallakin elää mutta jossain vaiheessa se kostautuu kuitenkin, itse en ainakaan pelaisi venäläistä rulettia koirani terveydellä.


      • huomaa eron
        minä vain. kirjoitti:

        ei tod. tule samosita letkuista, tarkista ihan vaikka tuoteselosteesta.
        Marketti ruokia syöttävät ne jotka ei ole harkinnut aikoinaan koiran ottamista ja sitä että koirankin terveyteen tulee sijoittaa rahaa. Kyllähän se koira sillä marketti paskallakin elää mutta jossain vaiheessa se kostautuu kuitenkin, itse en ainakaan pelaisi venäläistä rulettia koirani terveydellä.

        Onhan niissä ruuassa jo silmin ja käsin kosketellen ero kuin yössä ja päivässä =D
        Ja huomaa sen koirassakin, saako se vähä energistä vai rasvaista energistä proteiinipitoista ruokaa. Näin ainakin aktiivisesti liikkuvan työkoiran kohdalla.


      • minäkään
        minä vain. kirjoitti:

        ei tod. tule samosita letkuista, tarkista ihan vaikka tuoteselosteesta.
        Marketti ruokia syöttävät ne jotka ei ole harkinnut aikoinaan koiran ottamista ja sitä että koirankin terveyteen tulee sijoittaa rahaa. Kyllähän se koira sillä marketti paskallakin elää mutta jossain vaiheessa se kostautuu kuitenkin, itse en ainakaan pelaisi venäläistä rulettia koirani terveydellä.

        Siis en kai sitä sertiä jne.. minäkään syöttäisi koirilleni, mutta olen sen vuosien saatossa havainnut ihan hyväksi täydennykseksi lihan ja muun ruuan lisukkeeksi.
        Eaglet ja eukanubat saa minun puolesta seistä eläinkaupoissa ja sitä saa hakea ne, jotka ei viitsi koirilleen muuta ruokaa antaa, kuten raaka liha, raa' at luut, kala, yrjölänpuuro jne..
        Onhan se helppoa ja toki turvallista jos on ensimmäinen koira kyseessä. Mutta kannattaa myös miettiä, että teollinenkaan ruokinta ei ole se parhain vaihtoehto... Koirahan tarvitsee lihaakin, siis siinä alkuperäisessä muodossaan, eikä kuivattuna raksujen joukossa..


      • 2+9
        minä vain. kirjoitti:

        ei tod. tule samosita letkuista, tarkista ihan vaikka tuoteselosteesta.
        Marketti ruokia syöttävät ne jotka ei ole harkinnut aikoinaan koiran ottamista ja sitä että koirankin terveyteen tulee sijoittaa rahaa. Kyllähän se koira sillä marketti paskallakin elää mutta jossain vaiheessa se kostautuu kuitenkin, itse en ainakaan pelaisi venäläistä rulettia koirani terveydellä.

        Itse syötin koiralleni pitkään noita marketin raksuja, ja ne sopivat hyvin. Niiden etuna oli myöskin helppo saatavuus, eläinkauppoja kun ei ihan joka kulmalla ollut. Nykyään kyllä joudun hakemaan eläinkaupasta, koska sopivaa raksuyhdistelmää ei löydy marketeistä, eli energiapitoista senioriruokaa, ja en halua hirveästi pelailla lisättävillä aineilla. Koirani on erittäin terve, rotunsa edustajaksi jo hyvin iäkäs, ja voi hyvin. Tämä on siis eläinlääkärin arvio, ei omani. Ja tunnen muitakin samoin syötettyjä. Päinvastoin, tunnen myös paljon hyvin sairaita yksilöitä, jotka eivät ole ikinä saaneet muuta kuin sitä "parasta". Nämäkin pitäisi muistaa näissä syyttelyissä. Vain ruoalla ei vaikuteta koiran elämään ja sen laatuun. Tärkeämpiäkin tekijöitä on, kuten aktiivisuus, elintasosairauksien ehkäisy (lihavuus), mielekäs koiramainen elämä jne...

        Itse en ainakaan ole ikinä millään lailla syyllistämässä, noissa markettiruoissa on omat huonot puolensa, kuten ainakin meillä, isot läjät suhteessa syötyyn määrään. Mutta toisaalta, esimerkiksi Hillssissä huomasin saman, vaikka olikin ihan törkeän kallista sapuskaa.

        Ei voi väittää,että markettiruokien syöttäminen kostautuisi väistämättä jossakin vaiheessa. Se on aivan liian sinisilmäistä. Koirasta näkee, kun se voi hyvin. Ja moni koira voi hyvin, vaikka söisikin "markettisafkoja".

        Meillä tosin on käytössä myöskin raaka liha ja lihaisat raa'at luut.Mutta ei niitäkään jokapäivä välttämättä ole tarjolla :)


      • PYH JA PAH SEKÄ POH
        minä vain. kirjoitti:

        ei tod. tule samosita letkuista, tarkista ihan vaikka tuoteselosteesta.
        Marketti ruokia syöttävät ne jotka ei ole harkinnut aikoinaan koiran ottamista ja sitä että koirankin terveyteen tulee sijoittaa rahaa. Kyllähän se koira sillä marketti paskallakin elää mutta jossain vaiheessa se kostautuu kuitenkin, itse en ainakaan pelaisi venäläistä rulettia koirani terveydellä.

        Ensinnäkin.. "markettipaskallakin" HALOO!! Se on mukiinmenevää ruokaa, ei todellakaan paskaa! Ei tarkoita sitä, että jos markettiruokia syöttää, ettei aikoinaan ole koiran ottamista ja rahansijoitusta harkinnut! Ei tod tarkoita! Koirani on elänyt jo 3 vuotta markettiruoilla ilman sairauksia, ja on terve ja hyvinvoiva koira!


      • _möfnöf_
        PYH JA PAH SEKÄ POH kirjoitti:

        Ensinnäkin.. "markettipaskallakin" HALOO!! Se on mukiinmenevää ruokaa, ei todellakaan paskaa! Ei tarkoita sitä, että jos markettiruokia syöttää, ettei aikoinaan ole koiran ottamista ja rahansijoitusta harkinnut! Ei tod tarkoita! Koirani on elänyt jo 3 vuotta markettiruoilla ilman sairauksia, ja on terve ja hyvinvoiva koira!

        Mutta otitko huomioon, että koira elää koosta riippuen sen 9-13 vuotta?
        Pitkällä aikavälillä huomaat, että koirasi ei ehkä olekaan niin hyvinvoiva enää, kuin nyt vielä on...


      • öilkjl

        No mistäs tiedät, etteikö myös tuo sinun "paras" tulisi myös siitä "samasta letkusta kuin markettienkin ruuat" :DDD???!


      • fsfsddfsd
        _möfnöf_ kirjoitti:

        Mutta otitko huomioon, että koira elää koosta riippuen sen 9-13 vuotta?
        Pitkällä aikavälillä huomaat, että koirasi ei ehkä olekaan niin hyvinvoiva enää, kuin nyt vielä on...

        meidän belgi on syönyt 13 vuotta markettiruokia ja tuossahan tuo vielä elelee vallan mainiosti...


      • ggf
        minä vain. kirjoitti:

        ei tod. tule samosita letkuista, tarkista ihan vaikka tuoteselosteesta.
        Marketti ruokia syöttävät ne jotka ei ole harkinnut aikoinaan koiran ottamista ja sitä että koirankin terveyteen tulee sijoittaa rahaa. Kyllähän se koira sillä marketti paskallakin elää mutta jossain vaiheessa se kostautuu kuitenkin, itse en ainakaan pelaisi venäläistä rulettia koirani terveydellä.

        No ei se kyllä noin mene, että ei kukaan sellainen muka harkitsisi koiran ottamista, jos ei osta sille elukkakaupoista ruokaa. Toi on ihan naurettavaa jo! Minkäs takia kaupoissa sitten myydään koiran ruokaa ja vieläpä niin monia erilaisia, mistä voit valita koirallesi parhaimman, jos kerta se olisi muka jotenkin vaaraksi niille? Toi on kyllä surkein kuulemani väite koiran omistamisesta.


    • riippuu

      Jos koira ei liiku aktiivisesti, niin mikäs ettei se koiralle käy.

      Itse liikutan koiraani paljon ja silloin mielestäni pirkan proteiini ja rasvan määrä ei riitä.

      Pirkan täysravinnossa on rasvaa alle 10
      ja proteiinia alle 23

      Omani syö ruokaa, jossa rasvaa on yli 20 ja proteiinia yli 30

    • eläinrääkkäystä

      Mielestäni markettiruokien syöttäminen ei ole millään tavalla eläinrääkkäystä, ja jokainen valitsee itse lemmikeilleen sopivat ruuat. Itse syötän sekä koiralleni että kahdelle kissalleni eläinkaupan kuivaruokaa, sekä lisäksi raakaa lihaa, raejuustoa, piimää jne.

      Eläinkaupan ruokiin olen pätynyt siitä syystä, että kissat eivät siedä ollenkaan markettiruokia, vaan "pierevät verta" niitä syötyään. Myös koiran vatsa toimii paremmin, kun ruoka on laadukasta, ja ulosteen määrä on huomattavasti pienempi ja jätökset siistimpiä. En valitse ruokia hinnan perusteella, vaan puhtaasti tuoteselosteen mukaan.

      Vaikka markettiruoka onkin eläinkaupan ruokia halvempaa, joutuu sitä kuitenkin syöttämään eläimille enemmän kuin laadukkaita ruokia, sillä laadukas ruoka on myös täyttävämpää. Joten mielestäni eläinkaupan ruuissa hinta ei ole laatuun nähden mitenkään kallis.

    • pasaati1

      Potkin koiriani,kuin syötän kuivamuonaa.

      • Shefu3

        asiatonta!!


    • mennnä

      vaan jos omatunto antaa periksi!
      Syöttäähän noita moni koirillensa, mutta tosiasia on että ovat täyttä sontaa.
      Kai sitä ajatellaan, että koska niitä kerrn myydään niin eivät voi olla niin huonoja. Omasta mielestäni niiden myynti pitäisi kieltää. Markettikissanruoathan esimerkiksi ovat kissoille hengenvaarallisia. Silti niitä syötetään.

      • taas alkaa

        Siis haloo, ei kai tämä taas ala??
        Nythän oli kyse ainoastaan, siitä, että kuka syöttää markettiruokia, mutta se tarkoittanee joidenkin mielestä sitä, että niitä ihmisiä täytyy nyt oikein olan takaa mollata..
        Jokainen on varmaankin omalle koiralleen kokeillut, mikä on juuri sille sopiva ruoka. Kun kaikkihan ei sovi kaikille, oli kyse marketti tahi eläinkaupan ruuista.. eikö?
        Yrittäkäähän pärjäillä ;o) Rauhaisaa Uutta Vuotta Kaikille!!!


    • -T-

      Meillä koira on syönyt Pedigreetä ennen raakaruokaan vaihtamista. Hyvin pysyi hengissä, karva kiilsi jne. Eikä edes saanut mitään lisiä (lihaa tmv) siihen päälle kuin anoppilassa kaurapuuroa ja tankkimaitoa.
      Anoppilassa hirvestyskoira ja "kotikoira" söivät Pedigreetä monta vuotta. Nyt vanhuksella on dieettiruoka (anoppi kun antoi vähän kaikkea vielä sen nappulan päälle ja typy hiukan lihoi) ja toinen koissu vetää jotakin energiaruokaa-> treenaavat ja metsästävät tälle hetkellä aika aktiivisesti joten tarvitsee enemmän rakennusainetta. Vaihtavat tosin taas "oikeasta" kuivamuonasta pois, kun liikunta vähenee.

      Oman koiran kasvattaja ihmetteli, kun kerroin koiran syövän Pedigreetä, että miten se on noin hyvässä kunnossa. Eli ennakkoluuloja oli taas. Ja koira vielä sai reippaasti alle sen, mitä pussin kyljessä annettiin suositukseksi (20kg koira söi 2x 1,5dl nappulaa/pvä).

      Joten jos koiralle sopii, niin miksi ei syöttäisi? Tuskin ketään haittaa millä toinen koiransa ruokkii, jos koira sillä pysyy kunnossa (karva, iho, lihakset, paino, iloisuus, jne).
      Meilläkin koiran ruokintaa muutettiin ihan meikäläisen omista mieltymyksistä, ruoassa ei ollut vikaa. Tiedän kyllä monia herkkiä koiria, joille käy vaan muutama kallis ruokamerkki tai pelkkä raakaruokinta.

      Ja kaupoissa ei myytäisi mitään eläinten ruokaa joka tutkitusti aiheuttaisi eläinten kuolemia. Allergiat tietysti erikseen. Että aivot päähän ja sitten kommentoimaan tänne "myrkyllisyydestä"..

      • juustosammakko

        Itelläni on 2 työkoiraa ja vanhempi niistä söi elämänsä ekat 4kk:tta Pedigreetä ja Sertiä. Tuloksena: Järjetön määrä paskaa 3-4krt/päivä, vuotavat silmät, haiseva henki ja piereskely. Ruokaa meni yhellä koiralla samanverran kuussa kun menee Advancea kahdella koiralla nykyään viidessä viikossa. Loppujen lopuksi koiralla oli melkein 4 viikkoa kestävä ripuli, joka loppui kuin seinään ku vaihdettiin vehnättömään, lisäaineettomaan ja väriaineettomaan ruokaan. Myös jaksaminen parani yli puolella ja muutkin oireet hävis.Olihan se opiskelijalle hintavaa mutta päätin panostaa koiriini mako mitä makso!

        Nuorempi koira tuli aikanaan ja söi Nutra Nuggetsin Puppya, kaikki meni loistavasti. Alamäki alko kun siirryttiin Pedigreehen, koska halusin vielä kokeilla josko se tauaon jälk.sopis myös vanhemmalle koirallekin.

        Nuoremman korvat alko oireileen, turkki hilseili ja irtoili tupsuina, hengitykset haisi ja paskaa tuli mielettömästi. Ihottumien jms.takia lääkäri käski vaihtaa laaturuokaan ja niin tehtiin, enkä ole katunu.

        Nyt molemmat syö Advancen lohi-riisiä ja jaksamine n hupussaan, turkit kiiltää ja ruokaa kuluu tosi vähän!! Lisänä jauhelihaa, rustoja, munaa, maksaa ja muita sellasia.

        Jokainen tyylillään, mutta kaupan ruoat ovat ainakin omilla kokemuksillani täyttä paskaa ja olen todella sitä mieltä että laatu maksaa!


      • just joo
        juustosammakko kirjoitti:

        Itelläni on 2 työkoiraa ja vanhempi niistä söi elämänsä ekat 4kk:tta Pedigreetä ja Sertiä. Tuloksena: Järjetön määrä paskaa 3-4krt/päivä, vuotavat silmät, haiseva henki ja piereskely. Ruokaa meni yhellä koiralla samanverran kuussa kun menee Advancea kahdella koiralla nykyään viidessä viikossa. Loppujen lopuksi koiralla oli melkein 4 viikkoa kestävä ripuli, joka loppui kuin seinään ku vaihdettiin vehnättömään, lisäaineettomaan ja väriaineettomaan ruokaan. Myös jaksaminen parani yli puolella ja muutkin oireet hävis.Olihan se opiskelijalle hintavaa mutta päätin panostaa koiriini mako mitä makso!

        Nuorempi koira tuli aikanaan ja söi Nutra Nuggetsin Puppya, kaikki meni loistavasti. Alamäki alko kun siirryttiin Pedigreehen, koska halusin vielä kokeilla josko se tauaon jälk.sopis myös vanhemmalle koirallekin.

        Nuoremman korvat alko oireileen, turkki hilseili ja irtoili tupsuina, hengitykset haisi ja paskaa tuli mielettömästi. Ihottumien jms.takia lääkäri käski vaihtaa laaturuokaan ja niin tehtiin, enkä ole katunu.

        Nyt molemmat syö Advancen lohi-riisiä ja jaksamine n hupussaan, turkit kiiltää ja ruokaa kuluu tosi vähän!! Lisänä jauhelihaa, rustoja, munaa, maksaa ja muita sellasia.

        Jokainen tyylillään, mutta kaupan ruoat ovat ainakin omilla kokemuksillani täyttä paskaa ja olen todella sitä mieltä että laatu maksaa!

        kyllähän niitä halvempia syöttäis jos niihin ei olis työnnetty sitä kuminsäilöntäainetta jota eläintenrehuíhin saa laittaa, mutta ihmisten kamoista säilytettävä erillään visusti...


      • -T-
        juustosammakko kirjoitti:

        Itelläni on 2 työkoiraa ja vanhempi niistä söi elämänsä ekat 4kk:tta Pedigreetä ja Sertiä. Tuloksena: Järjetön määrä paskaa 3-4krt/päivä, vuotavat silmät, haiseva henki ja piereskely. Ruokaa meni yhellä koiralla samanverran kuussa kun menee Advancea kahdella koiralla nykyään viidessä viikossa. Loppujen lopuksi koiralla oli melkein 4 viikkoa kestävä ripuli, joka loppui kuin seinään ku vaihdettiin vehnättömään, lisäaineettomaan ja väriaineettomaan ruokaan. Myös jaksaminen parani yli puolella ja muutkin oireet hävis.Olihan se opiskelijalle hintavaa mutta päätin panostaa koiriini mako mitä makso!

        Nuorempi koira tuli aikanaan ja söi Nutra Nuggetsin Puppya, kaikki meni loistavasti. Alamäki alko kun siirryttiin Pedigreehen, koska halusin vielä kokeilla josko se tauaon jälk.sopis myös vanhemmalle koirallekin.

        Nuoremman korvat alko oireileen, turkki hilseili ja irtoili tupsuina, hengitykset haisi ja paskaa tuli mielettömästi. Ihottumien jms.takia lääkäri käski vaihtaa laaturuokaan ja niin tehtiin, enkä ole katunu.

        Nyt molemmat syö Advancen lohi-riisiä ja jaksamine n hupussaan, turkit kiiltää ja ruokaa kuluu tosi vähän!! Lisänä jauhelihaa, rustoja, munaa, maksaa ja muita sellasia.

        Jokainen tyylillään, mutta kaupan ruoat ovat ainakin omilla kokemuksillani täyttä paskaa ja olen todella sitä mieltä että laatu maksaa!

        -T-:"Tiedän kyllä monia herkkiä koiria, joille käy vaan muutama kallis ruokamerkki tai pelkkä raakaruokinta."

        Tämä teidän tapauksessa. Meillä koira sai 0/1 ja A/B tulokset kyynäristä ja lonkista. Vastaavasti pentueen toinen koira, joka söi "oikeaa" kuivaruokaa sai 1/1 ja B/B. Eli eroa ei ole juurikaan.
        Meillä koira saa nytkin mahantäytettä, josta ei energiaa juurikaan saa (kasvista). Koira lihoo helposti, mutta liian pienistä annoksista oksentaa. Ja tiedän monta koiraa joilla näin.

        juustosammakko:"Olihan se opiskelijalle hintavaa mutta päätin panostaa koiriini mako mitä makso! "
        Tuskin sitä markettiruokaa valitaan sen takia, että se on halvempaa. En usko, että ketään katselee ripuloivaa/kutisevaa/muuten oireilevaa koiraa kovin kauaa. Ja on niissä kalliimmissakin merkeissä aineita, joille koirat herkistyvät ja alkavat oireilla. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta monessa on hinta-laatusuhde kait aika keturallaan..

        Kuitenkin hyvää uutta vuotta 2007, jokainen ruokkikoot koiransa koiralle sopivalla tavalla!


      • __-_
        -T- kirjoitti:

        -T-:"Tiedän kyllä monia herkkiä koiria, joille käy vaan muutama kallis ruokamerkki tai pelkkä raakaruokinta."

        Tämä teidän tapauksessa. Meillä koira sai 0/1 ja A/B tulokset kyynäristä ja lonkista. Vastaavasti pentueen toinen koira, joka söi "oikeaa" kuivaruokaa sai 1/1 ja B/B. Eli eroa ei ole juurikaan.
        Meillä koira saa nytkin mahantäytettä, josta ei energiaa juurikaan saa (kasvista). Koira lihoo helposti, mutta liian pienistä annoksista oksentaa. Ja tiedän monta koiraa joilla näin.

        juustosammakko:"Olihan se opiskelijalle hintavaa mutta päätin panostaa koiriini mako mitä makso! "
        Tuskin sitä markettiruokaa valitaan sen takia, että se on halvempaa. En usko, että ketään katselee ripuloivaa/kutisevaa/muuten oireilevaa koiraa kovin kauaa. Ja on niissä kalliimmissakin merkeissä aineita, joille koirat herkistyvät ja alkavat oireilla. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta monessa on hinta-laatusuhde kait aika keturallaan..

        Kuitenkin hyvää uutta vuotta 2007, jokainen ruokkikoot koiransa koiralle sopivalla tavalla!

        amerikassa noi royalit on ihan sonta ruokaa eli siis marketti ruokaa ja halpaa! mutta suomeen se on tuotu kalliina hienona ruokana! ihmettelen jos kissa voi kuolla markettiruokaan eipä toi meidän misu ole niihin kuollu! hiiret ne kissalle on parasta ravintoa jos kissa sais valita! eli marketti ruuilla on jo 4-v eläny! ja koirat jahti vahilla et näin....


      • muuta
        __-_ kirjoitti:

        amerikassa noi royalit on ihan sonta ruokaa eli siis marketti ruokaa ja halpaa! mutta suomeen se on tuotu kalliina hienona ruokana! ihmettelen jos kissa voi kuolla markettiruokaan eipä toi meidän misu ole niihin kuollu! hiiret ne kissalle on parasta ravintoa jos kissa sais valita! eli marketti ruuilla on jo 4-v eläny! ja koirat jahti vahilla et näin....

        kuin virtsakiviä odotellessa ;)

        Alkaa kisusi olla siinä iässä missä niitä ongelmia alkaa pikkuhiljaa tulemaan. Markettiruokien ongelmathan näkyvät vasta ajan myötä. Mut hei, sähän tiedät mikä kissalles on parasta, eikö?


      • tiedät
        __-_ kirjoitti:

        amerikassa noi royalit on ihan sonta ruokaa eli siis marketti ruokaa ja halpaa! mutta suomeen se on tuotu kalliina hienona ruokana! ihmettelen jos kissa voi kuolla markettiruokaan eipä toi meidän misu ole niihin kuollu! hiiret ne kissalle on parasta ravintoa jos kissa sais valita! eli marketti ruuilla on jo 4-v eläny! ja koirat jahti vahilla et näin....

        Että se amerikan royali on koostumukseltaan samaa kuin suomen eläinkaupan?! Faktatietoa kiitos.


      • !!!!!!!!!!
        tiedät kirjoitti:

        Että se amerikan royali on koostumukseltaan samaa kuin suomen eläinkaupan?! Faktatietoa kiitos.

        voi kissa kuolee muka marketin raksuihin kas kas kissa on kohta kymmenen vee.. ja ikänsä syöny hiiriä ja tavallisia ruokia! jos noi marketti ruuat kissan tappais niin miks ei tapauksia ole tullut julki? kyllä mäkin luulisin et noi roalit suun muut on aivan samoja missä päin mailmaa tahansa! miks ne sitä suomeen tuotaessa muuttais! ihmettelen vaan! ja se on jokaisen oma asia mitä eläimilleen syöttää!


      • gegs
        !!!!!!!!!! kirjoitti:

        voi kissa kuolee muka marketin raksuihin kas kas kissa on kohta kymmenen vee.. ja ikänsä syöny hiiriä ja tavallisia ruokia! jos noi marketti ruuat kissan tappais niin miks ei tapauksia ole tullut julki? kyllä mäkin luulisin et noi roalit suun muut on aivan samoja missä päin mailmaa tahansa! miks ne sitä suomeen tuotaessa muuttais! ihmettelen vaan! ja se on jokaisen oma asia mitä eläimilleen syöttää!

        No.. sano mitä haluat mutta itselläni on ainakin ihan omakohtaista kokemusta.

        Kun asuin viellä vanhemmillani meillä oli noin 6-vuotias uros kastroitu uros kissa. Päällisin puolin erit. hyvässä kunnossa. Turkki kiilsi, kissa itse kiisi paikasta toiseen ja oli aktiivinen.
        Ruoan suhteen se oli erikoinen, ei syönyt paljoa kuin kuivaruokia, harvemmin mitään tuoreruokia tai muutakaan. Vanhempani syöttivät kissoille kuivaruokana markettiruokia, he eivät halunneet maksaa kalliista eläinkaupan raksuista ja sanoivat että ihan turhaa kun kissat on hyvässä kunnossa ja samanlaisia ne el.kpn ruoatkin ovat >_>

        Sitten yksi ilta, äitini syntymäpäivänä, toinen kissoistamme (tämä kastr.uros-nappuloiden syöjä) rupesi kyykistelemään ja huusi. Minä hätäännyin heti ja varattiin sinä iltana aika kissalle lääkäriin. Kissa oli jo todella tuskissaan. Eläinlääkäri tutki kissan ja kertoi äidilleni että virtsakivet ovat tukkineet kissamme virtsatiet niin pahasti, että kissa on lopetettava sillä mitään ole enää tehtävissä. Kissa olisi todennäköisesti kuollut parin tunnin sisällä. Varotteli näistä markettien kissankuivanappuloista, ettei niitä kannata syöttää. Monta kissaa on mennyt niiden takia.
        Kissa jäi eläinlääkäriin ja nukkui ikiuneen.
        Syytin tästä pitkään vanhempiani .... kyllä siihen ruokintaan kannattaa panostaa, etenkin juuri nappuloiden kohdalla.


      • mutta
        gegs kirjoitti:

        No.. sano mitä haluat mutta itselläni on ainakin ihan omakohtaista kokemusta.

        Kun asuin viellä vanhemmillani meillä oli noin 6-vuotias uros kastroitu uros kissa. Päällisin puolin erit. hyvässä kunnossa. Turkki kiilsi, kissa itse kiisi paikasta toiseen ja oli aktiivinen.
        Ruoan suhteen se oli erikoinen, ei syönyt paljoa kuin kuivaruokia, harvemmin mitään tuoreruokia tai muutakaan. Vanhempani syöttivät kissoille kuivaruokana markettiruokia, he eivät halunneet maksaa kalliista eläinkaupan raksuista ja sanoivat että ihan turhaa kun kissat on hyvässä kunnossa ja samanlaisia ne el.kpn ruoatkin ovat >_>

        Sitten yksi ilta, äitini syntymäpäivänä, toinen kissoistamme (tämä kastr.uros-nappuloiden syöjä) rupesi kyykistelemään ja huusi. Minä hätäännyin heti ja varattiin sinä iltana aika kissalle lääkäriin. Kissa oli jo todella tuskissaan. Eläinlääkäri tutki kissan ja kertoi äidilleni että virtsakivet ovat tukkineet kissamme virtsatiet niin pahasti, että kissa on lopetettava sillä mitään ole enää tehtävissä. Kissa olisi todennäköisesti kuollut parin tunnin sisällä. Varotteli näistä markettien kissankuivanappuloista, ettei niitä kannata syöttää. Monta kissaa on mennyt niiden takia.
        Kissa jäi eläinlääkäriin ja nukkui ikiuneen.
        Syytin tästä pitkään vanhempiani .... kyllä siihen ruokintaan kannattaa panostaa, etenkin juuri nappuloiden kohdalla.

        Näitä tapauksia on ja paljon. Kaverilla 4v kissa sai just virtsakividiagnoosin ja toisen kaverin kissa kitui loppuvuotensa toipilaana samasta, koskaan parantumatta (ja kalliilla erikoisruualla).

        Markettipöperöiden syöttämiseen ei toki kissa tai koira heti kuole, mutta ongelmia varmasti tulee. Lisäksi ihmisraukat ovat mainonnan uhreja, kukapa nyt ei uskoisi kun telkussa sanotaan että Parasta Kissallesi! Kannattaisi tutustua kissan ruokintaan! Kysyppä vaikka eläinläääriltäsi hänen mielipidettään.


      • pipa1987
        mutta kirjoitti:

        Näitä tapauksia on ja paljon. Kaverilla 4v kissa sai just virtsakividiagnoosin ja toisen kaverin kissa kitui loppuvuotensa toipilaana samasta, koskaan parantumatta (ja kalliilla erikoisruualla).

        Markettipöperöiden syöttämiseen ei toki kissa tai koira heti kuole, mutta ongelmia varmasti tulee. Lisäksi ihmisraukat ovat mainonnan uhreja, kukapa nyt ei uskoisi kun telkussa sanotaan että Parasta Kissallesi! Kannattaisi tutustua kissan ruokintaan! Kysyppä vaikka eläinläääriltäsi hänen mielipidettään.

        Meillä labradoriurospentu söi aluksi frieskies penturuokaa, mutta sitte alkoi ripuli. Vaihdoin ruuan jahti&vahti penturuokaan (vehnätön) ja nyt syö Best Friendin sentive balance ruokaa, myös vehnätön. Loppui ripulit siihen paikkaan kun ruokaa vaihdettiin. Eli luultavammin vehnäallergikko. En rupea maksamaan KOSKAAN koiran ruoasta 50€/15kg.. itsekkään en syö kalleinta kaupasta löytyvää ruokaa, joten miksi syöttäisin sitä koiralleni?
        Mites te, jotka syötätte koirallanne niitä "huippumahtavia" eläinkaupan ruokia, syöttekö itsekin kalleinta ruokaa, jota kaupasta löytyy?


      • `´``````"
        pipa1987 kirjoitti:

        Meillä labradoriurospentu söi aluksi frieskies penturuokaa, mutta sitte alkoi ripuli. Vaihdoin ruuan jahti&vahti penturuokaan (vehnätön) ja nyt syö Best Friendin sentive balance ruokaa, myös vehnätön. Loppui ripulit siihen paikkaan kun ruokaa vaihdettiin. Eli luultavammin vehnäallergikko. En rupea maksamaan KOSKAAN koiran ruoasta 50€/15kg.. itsekkään en syö kalleinta kaupasta löytyvää ruokaa, joten miksi syöttäisin sitä koiralleni?
        Mites te, jotka syötätte koirallanne niitä "huippumahtavia" eläinkaupan ruokia, syöttekö itsekin kalleinta ruokaa, jota kaupasta löytyy?

        olen samaa mieltä sun kanssa meilläkin kolme koiraa kaks saksanpaimenta ja collie mä syötän kaikille jahdin energiaa mä en millään pystyis syötään enkä syöttäiskään mitään 50-60 e ruokaa! tulis er kalliiks ja toi jahti on tosi maukasta ja laadukasta! meilläkin pennusta asti syöneet marketin nappulaa ja kasvaneet aivan normaalisti ja ovat olleet terveitä!


      • ripuli ei ole
        pipa1987 kirjoitti:

        Meillä labradoriurospentu söi aluksi frieskies penturuokaa, mutta sitte alkoi ripuli. Vaihdoin ruuan jahti&vahti penturuokaan (vehnätön) ja nyt syö Best Friendin sentive balance ruokaa, myös vehnätön. Loppui ripulit siihen paikkaan kun ruokaa vaihdettiin. Eli luultavammin vehnäallergikko. En rupea maksamaan KOSKAAN koiran ruoasta 50€/15kg.. itsekkään en syö kalleinta kaupasta löytyvää ruokaa, joten miksi syöttäisin sitä koiralleni?
        Mites te, jotka syötätte koirallanne niitä "huippumahtavia" eläinkaupan ruokia, syöttekö itsekin kalleinta ruokaa, jota kaupasta löytyy?

        Ripuli ei yleensä ole allergian oire. Todennäköisesti ripuli johtui jostain aivan muusta syystä.

        Ja vehnäallergia ei olekaan se yleisin allergian aiheuttaja, vaan varastopunkki, jota esiintyy mm. kuivamuonissa.


      • huviksenne*
        pipa1987 kirjoitti:

        Meillä labradoriurospentu söi aluksi frieskies penturuokaa, mutta sitte alkoi ripuli. Vaihdoin ruuan jahti&vahti penturuokaan (vehnätön) ja nyt syö Best Friendin sentive balance ruokaa, myös vehnätön. Loppui ripulit siihen paikkaan kun ruokaa vaihdettiin. Eli luultavammin vehnäallergikko. En rupea maksamaan KOSKAAN koiran ruoasta 50€/15kg.. itsekkään en syö kalleinta kaupasta löytyvää ruokaa, joten miksi syöttäisin sitä koiralleni?
        Mites te, jotka syötätte koirallanne niitä "huippumahtavia" eläinkaupan ruokia, syöttekö itsekin kalleinta ruokaa, jota kaupasta löytyy?

        joskus markettiruoan ja eläinkaupparuoan kilohintoja.. Saattaa yllättyä. Raakaesimerkki: Markettiruoka 3kg 8e -kilohinta 2,6e
        Eläinkaupparuoka 15kg 40e -kilohinta 2,6e

        Hämmästyttävää.

        Itse en pidä eläinkaupan ruokia mitenkään "huippumahtavina". Kuivaruoka yleensä ei ole koiralle luonollista ravintoa. Eläinkaupparuoka vaan on kahdesta pahasta se vähemmän paha.
        Markettiruokien syöttämistä pidän ainoastaan välinpitämättömyytenä.


      • monet eläinkaupan
        pipa1987 kirjoitti:

        Meillä labradoriurospentu söi aluksi frieskies penturuokaa, mutta sitte alkoi ripuli. Vaihdoin ruuan jahti&vahti penturuokaan (vehnätön) ja nyt syö Best Friendin sentive balance ruokaa, myös vehnätön. Loppui ripulit siihen paikkaan kun ruokaa vaihdettiin. Eli luultavammin vehnäallergikko. En rupea maksamaan KOSKAAN koiran ruoasta 50€/15kg.. itsekkään en syö kalleinta kaupasta löytyvää ruokaa, joten miksi syöttäisin sitä koiralleni?
        Mites te, jotka syötätte koirallanne niitä "huippumahtavia" eläinkaupan ruokia, syöttekö itsekin kalleinta ruokaa, jota kaupasta löytyy?

        ruuat mutta edullisempaa. Eläinkaupan ruuissa merkki ja hienot mainokset lisäävat ruuan hintaa niin niissä on paljon katetta vaikka ei olisikaan erityisen laadukasta.


      • käy lukemassa
        monet eläinkaupan kirjoitti:

        ruuat mutta edullisempaa. Eläinkaupan ruuissa merkki ja hienot mainokset lisäävat ruuan hintaa niin niissä on paljon katetta vaikka ei olisikaan erityisen laadukasta.

        Mitäs noista kiistelemään. Käy lukemassa tossa ylempänä tuo rehuja ja "rehuja" kirjoitus. Sitten tarkistele Jahti&Vahti ruokapussin kylkeä.
        Itse en tiedä mitä se sisältää, joten en kommentoi sen enempää sen ruuan hyvyydestä tai huonoudesta.
        Tuo J.A.U:n artikkeli on HYVÄ!


      • tiedätköhän
        gegs kirjoitti:

        No.. sano mitä haluat mutta itselläni on ainakin ihan omakohtaista kokemusta.

        Kun asuin viellä vanhemmillani meillä oli noin 6-vuotias uros kastroitu uros kissa. Päällisin puolin erit. hyvässä kunnossa. Turkki kiilsi, kissa itse kiisi paikasta toiseen ja oli aktiivinen.
        Ruoan suhteen se oli erikoinen, ei syönyt paljoa kuin kuivaruokia, harvemmin mitään tuoreruokia tai muutakaan. Vanhempani syöttivät kissoille kuivaruokana markettiruokia, he eivät halunneet maksaa kalliista eläinkaupan raksuista ja sanoivat että ihan turhaa kun kissat on hyvässä kunnossa ja samanlaisia ne el.kpn ruoatkin ovat >_>

        Sitten yksi ilta, äitini syntymäpäivänä, toinen kissoistamme (tämä kastr.uros-nappuloiden syöjä) rupesi kyykistelemään ja huusi. Minä hätäännyin heti ja varattiin sinä iltana aika kissalle lääkäriin. Kissa oli jo todella tuskissaan. Eläinlääkäri tutki kissan ja kertoi äidilleni että virtsakivet ovat tukkineet kissamme virtsatiet niin pahasti, että kissa on lopetettava sillä mitään ole enää tehtävissä. Kissa olisi todennäköisesti kuollut parin tunnin sisällä. Varotteli näistä markettien kissankuivanappuloista, ettei niitä kannata syöttää. Monta kissaa on mennyt niiden takia.
        Kissa jäi eläinlääkäriin ja nukkui ikiuneen.
        Syytin tästä pitkään vanhempiani .... kyllä siihen ruokintaan kannattaa panostaa, etenkin juuri nappuloiden kohdalla.

        Tiedätkö sellaista pikkuseikkaa, että pelkän kuivamuonan syönti aiheuttaa/lisää mahdollisuutta virtsakiviin?
        Ei siinä merkkiä kysellä!

        Ja kun väität, että kissa kuoli markettiruokien takia, mihin perustat väitteesi? Tiedätkö, että kissa kuoli juuri markettiruokien vuoksi? Vai vain oletatko näin tapahtuneen?


      • gegs
        tiedätköhän kirjoitti:

        Tiedätkö sellaista pikkuseikkaa, että pelkän kuivamuonan syönti aiheuttaa/lisää mahdollisuutta virtsakiviin?
        Ei siinä merkkiä kysellä!

        Ja kun väität, että kissa kuoli markettiruokien takia, mihin perustat väitteesi? Tiedätkö, että kissa kuoli juuri markettiruokien vuoksi? Vai vain oletatko näin tapahtuneen?

        että olin silloin aika nuori ja kissamme olivat vanhempieni vastuulla. Minä en pahemmin niiden ruokinnasta tiennyt, sillä vanhempani ruokkivat ne ja ostivat näin ollen ruoat.
        Tästä tapahtumasta on jo vuosia aikaa! Mahdoitkohan myöskään lukea viestiäni kunnolla? Kissa joka menehtyi raksujen takia oli NIRSO eikä suostunut paljon muuta syömään kuin napuja. Eikä sen kurkkuun tuoreruokia voitu työntää.

        Mitä minun tietämykseeni tulee, osaan kyllä kissani ruokkia.
        Itselläni on tällä hetkellä kaksi vuoden ikäistä kissaa. Vanhemmillani on myös kaksi kissaa, 10-11 vuotias Pikku 2½-vuotias Rocco. Tämä vanhempi kissa on siltä ajalta, jolloin tämä jo edesmennyt kissa eli.

        "Perustan" vastaukseni siihen mitä ELÄINLÄÄKÄRI SANOI tutkiessaan kissan ja "haastatellessaan" äitiäni kissan hoidosta ja ruokinnasta.

        Jos on viellä jotain mussuttamisen aihetta niin esiinny edes omalla, tunnistettavissa, olevalla nimimerkilläsi/nimelläsi? Naurettavaa tulla arvostelemaan tuolla tavalla kun et itse edes asioista tiedä.


      • pipa1987
        ripuli ei ole kirjoitti:

        Ripuli ei yleensä ole allergian oire. Todennäköisesti ripuli johtui jostain aivan muusta syystä.

        Ja vehnäallergia ei olekaan se yleisin allergian aiheuttaja, vaan varastopunkki, jota esiintyy mm. kuivamuonissa.

        Eläinlääkäri suositteli vaihtamaan vehnättömään, ja oli sitä mieltä että juuri vehnäallergiasta on kyse...


      • ---
        gegs kirjoitti:

        No.. sano mitä haluat mutta itselläni on ainakin ihan omakohtaista kokemusta.

        Kun asuin viellä vanhemmillani meillä oli noin 6-vuotias uros kastroitu uros kissa. Päällisin puolin erit. hyvässä kunnossa. Turkki kiilsi, kissa itse kiisi paikasta toiseen ja oli aktiivinen.
        Ruoan suhteen se oli erikoinen, ei syönyt paljoa kuin kuivaruokia, harvemmin mitään tuoreruokia tai muutakaan. Vanhempani syöttivät kissoille kuivaruokana markettiruokia, he eivät halunneet maksaa kalliista eläinkaupan raksuista ja sanoivat että ihan turhaa kun kissat on hyvässä kunnossa ja samanlaisia ne el.kpn ruoatkin ovat >_>

        Sitten yksi ilta, äitini syntymäpäivänä, toinen kissoistamme (tämä kastr.uros-nappuloiden syöjä) rupesi kyykistelemään ja huusi. Minä hätäännyin heti ja varattiin sinä iltana aika kissalle lääkäriin. Kissa oli jo todella tuskissaan. Eläinlääkäri tutki kissan ja kertoi äidilleni että virtsakivet ovat tukkineet kissamme virtsatiet niin pahasti, että kissa on lopetettava sillä mitään ole enää tehtävissä. Kissa olisi todennäköisesti kuollut parin tunnin sisällä. Varotteli näistä markettien kissankuivanappuloista, ettei niitä kannata syöttää. Monta kissaa on mennyt niiden takia.
        Kissa jäi eläinlääkäriin ja nukkui ikiuneen.
        Syytin tästä pitkään vanhempiani .... kyllä siihen ruokintaan kannattaa panostaa, etenkin juuri nappuloiden kohdalla.

        ei eläinlääkäri suositellut enää kuivaruokaa, kun sai myös nuo kivet. Sanoi, että kaksi kertaa voidaan maksimissaan katetroida kissalta virtsaputki auki, mutta sitten ei ole enää mitään tehtävissä tai jos tilanne ehtii todella pahaksi ei voida enää mitään. Ruokinnassa sääntönä nyt se, että raksut on mentävä liotettuna, jos ei maistu, niin seuraavalla ruokintakerralla jo maistuu. Lisäksi on ilmeisesti olemassa jotain erikoisruokaa, jonka ei pitäisi aiheuttaa kiteitä. Tietysti nirsot kissat on tosi hankalia, kun ei perheen jäsentä ilman ruokaa voi jättää...


      • ssssa
        gegs kirjoitti:

        No.. sano mitä haluat mutta itselläni on ainakin ihan omakohtaista kokemusta.

        Kun asuin viellä vanhemmillani meillä oli noin 6-vuotias uros kastroitu uros kissa. Päällisin puolin erit. hyvässä kunnossa. Turkki kiilsi, kissa itse kiisi paikasta toiseen ja oli aktiivinen.
        Ruoan suhteen se oli erikoinen, ei syönyt paljoa kuin kuivaruokia, harvemmin mitään tuoreruokia tai muutakaan. Vanhempani syöttivät kissoille kuivaruokana markettiruokia, he eivät halunneet maksaa kalliista eläinkaupan raksuista ja sanoivat että ihan turhaa kun kissat on hyvässä kunnossa ja samanlaisia ne el.kpn ruoatkin ovat >_>

        Sitten yksi ilta, äitini syntymäpäivänä, toinen kissoistamme (tämä kastr.uros-nappuloiden syöjä) rupesi kyykistelemään ja huusi. Minä hätäännyin heti ja varattiin sinä iltana aika kissalle lääkäriin. Kissa oli jo todella tuskissaan. Eläinlääkäri tutki kissan ja kertoi äidilleni että virtsakivet ovat tukkineet kissamme virtsatiet niin pahasti, että kissa on lopetettava sillä mitään ole enää tehtävissä. Kissa olisi todennäköisesti kuollut parin tunnin sisällä. Varotteli näistä markettien kissankuivanappuloista, ettei niitä kannata syöttää. Monta kissaa on mennyt niiden takia.
        Kissa jäi eläinlääkäriin ja nukkui ikiuneen.
        Syytin tästä pitkään vanhempiani .... kyllä siihen ruokintaan kannattaa panostaa, etenkin juuri nappuloiden kohdalla.

        huono kissa vaa


      • dedededededed
        gegs kirjoitti:

        että olin silloin aika nuori ja kissamme olivat vanhempieni vastuulla. Minä en pahemmin niiden ruokinnasta tiennyt, sillä vanhempani ruokkivat ne ja ostivat näin ollen ruoat.
        Tästä tapahtumasta on jo vuosia aikaa! Mahdoitkohan myöskään lukea viestiäni kunnolla? Kissa joka menehtyi raksujen takia oli NIRSO eikä suostunut paljon muuta syömään kuin napuja. Eikä sen kurkkuun tuoreruokia voitu työntää.

        Mitä minun tietämykseeni tulee, osaan kyllä kissani ruokkia.
        Itselläni on tällä hetkellä kaksi vuoden ikäistä kissaa. Vanhemmillani on myös kaksi kissaa, 10-11 vuotias Pikku 2½-vuotias Rocco. Tämä vanhempi kissa on siltä ajalta, jolloin tämä jo edesmennyt kissa eli.

        "Perustan" vastaukseni siihen mitä ELÄINLÄÄKÄRI SANOI tutkiessaan kissan ja "haastatellessaan" äitiäni kissan hoidosta ja ruokinnasta.

        Jos on viellä jotain mussuttamisen aihetta niin esiinny edes omalla, tunnistettavissa, olevalla nimimerkilläsi/nimelläsi? Naurettavaa tulla arvostelemaan tuolla tavalla kun et itse edes asioista tiedä.

        kuivamuonaa se eläinkaupastakin ostettu ruoka on


      • Minä..
        mutta kirjoitti:

        Näitä tapauksia on ja paljon. Kaverilla 4v kissa sai just virtsakividiagnoosin ja toisen kaverin kissa kitui loppuvuotensa toipilaana samasta, koskaan parantumatta (ja kalliilla erikoisruualla).

        Markettipöperöiden syöttämiseen ei toki kissa tai koira heti kuole, mutta ongelmia varmasti tulee. Lisäksi ihmisraukat ovat mainonnan uhreja, kukapa nyt ei uskoisi kun telkussa sanotaan että Parasta Kissallesi! Kannattaisi tutustua kissan ruokintaan! Kysyppä vaikka eläinläääriltäsi hänen mielipidettään.

        koira saa normaalia Friskiesiä!! Eikä ongelmia oo ollu!! Koira tosin on vasta 2,7 vee..


    • ...

      vertaappa joskus markettiruoan ja eläinkaupassa myytävän ruoan pussinkyljessä olevaa tuoteselostetta. Useissa markettiruuissa on suurin osa vehnää ja vain. n.4% lihaa/eläinperäisiä tuotteita, mikä voi tarkoittaa että siinä ruuassa on höyheniä ja kanan nokkia. Onko tämä todella hyvää ruokaa sinun mielestäsi? rasavvakin markettipöperöissä on melko vähän.

    • lepakkoleino

      Koira syö kallista-halpaa-kotiruokaa. Kallis on jotain eläinkaupasta ostettua, halpa marketista ja kotiruoka on hirvenjauhelihaa, broileria, riisiä yms.

    • BARF

      Vain BARF on luonnonmukaista ja sopivaa ruokaa koirille! ! ! ei mitään teollista nappula p*sk**. . . jotka kehitetty vain omistajien laiskuuden takia. . .

      • ............

        Kaikille koirille barffaus ei sovi, joten sitä on turha aina tyrkyttää sinä ainoana oikeana vaihtoehtona.


    • hau

      Meidän koira on koko ikänsä syönyt marketin kakeloita ja koti ruokaa ei mitään ongelmia ole ollut, en ole edes harkinnut siirtyväni ruokaan joka maksais 50€/kg-> sitä rahaa voi tietääkseni säästöönkin laittaa.

      • hau

        korjaus äskeiseen *50e/15kg


      • kotiruokaa koirille!
        hau kirjoitti:

        korjaus äskeiseen *50e/15kg

        Koiralle paras ruoka on mielestäni kotiruoka. Voi olla varma aina, että koira saa tarvittavat vitamiinit sun muut ja ettei ruoka sisällä säilöntäaineita. Kotiruoka on myös halvempaa. Mutta sehän on vain helvetin helppoa meille ihmisille avata pussi ja antaa sieltä koiralle ruokaa. Sitten taas mietitään: onko tämä ruoka hyvää koiralle?

        Meillä koirille annetaan vain hätätapauksissa kuivaruokaa. Silloin HauHauta. Muulloin se saa kotiruokaa. Siitä huolimatta koiramme ovat olleet terveitä, leikkisiä ja pitkäikäisiä.


      • DEEDEEDEE
        kotiruokaa koirille! kirjoitti:

        Koiralle paras ruoka on mielestäni kotiruoka. Voi olla varma aina, että koira saa tarvittavat vitamiinit sun muut ja ettei ruoka sisällä säilöntäaineita. Kotiruoka on myös halvempaa. Mutta sehän on vain helvetin helppoa meille ihmisille avata pussi ja antaa sieltä koiralle ruokaa. Sitten taas mietitään: onko tämä ruoka hyvää koiralle?

        Meillä koirille annetaan vain hätätapauksissa kuivaruokaa. Silloin HauHauta. Muulloin se saa kotiruokaa. Siitä huolimatta koiramme ovat olleet terveitä, leikkisiä ja pitkäikäisiä.

        Näin meilläkin.Vuosien kokemuksen perusteella en koskaan enää syöttäisi koirilleni mitään tehdasvalmisteista sontaa.Niistä ei tule kuin terveysongelmia ja koira parat joutuvat syömään mautonta kuivaa kikkaraa.Mielestäni koira on onnellinen kun saa arvailla että mitäs me tänään syödään?kanaa,kalaa vai lihaa ja millä lisukkeilla. hmm.kulinaarista nautintoa myös koirille!


      • Jep jep.
        DEEDEEDEE kirjoitti:

        Näin meilläkin.Vuosien kokemuksen perusteella en koskaan enää syöttäisi koirilleni mitään tehdasvalmisteista sontaa.Niistä ei tule kuin terveysongelmia ja koira parat joutuvat syömään mautonta kuivaa kikkaraa.Mielestäni koira on onnellinen kun saa arvailla että mitäs me tänään syödään?kanaa,kalaa vai lihaa ja millä lisukkeilla. hmm.kulinaarista nautintoa myös koirille!

        Olen kanssa sitä mieltä että kotiruoka on koiralle parasta. Ennen ei koirille ollut kuivanappuloita, koiranmakkaroita ja purkki ruokia. Koirat ovat enen näitä syöneet kotiruokaa/ruuan tähteitä ja olivat terveitä. Meillä koirat syövät kotiruokaa eli milloin mitäkin ja ruuan tähteet joissa on myöskin mausteita koska emme itse syö maustamatonta ruokaa.
        Olemme yhdelle aikaisemmalle koiralle antaneet koiranruokaa koko ikänsä niin koira eli vain 10-vuotiaaksi. Sen jälkeen olemme aina antaneet koirillemme kotiruokaa ja kaikki koirat ovat eläneet reilusti yli 10-vuotiaiksi. Parhaimmillaan 17-vuotiaiksi.


      • ennennnn
        Jep jep. kirjoitti:

        Olen kanssa sitä mieltä että kotiruoka on koiralle parasta. Ennen ei koirille ollut kuivanappuloita, koiranmakkaroita ja purkki ruokia. Koirat ovat enen näitä syöneet kotiruokaa/ruuan tähteitä ja olivat terveitä. Meillä koirat syövät kotiruokaa eli milloin mitäkin ja ruuan tähteet joissa on myöskin mausteita koska emme itse syö maustamatonta ruokaa.
        Olemme yhdelle aikaisemmalle koiralle antaneet koiranruokaa koko ikänsä niin koira eli vain 10-vuotiaaksi. Sen jälkeen olemme aina antaneet koirillemme kotiruokaa ja kaikki koirat ovat eläneet reilusti yli 10-vuotiaiksi. Parhaimmillaan 17-vuotiaiksi.

        Otitko huomioon että "ennen" koiria ei oltu niin ylijalostettu että ne kärsisivät ongelmista? allergioista, kehityshäiriöistä jne..
        Otitko huomioon ettei "ennen" koiria pahemmin tutkittu eläinlääkäreissä.
        Nykyään rotukoirat ovat niin sairata että ne vaativat kaikenmaailman roturuokia ja lisäravinteita pysyäkseen kasassa.


      • ennennnn kirjoitti:

        Otitko huomioon että "ennen" koiria ei oltu niin ylijalostettu että ne kärsisivät ongelmista? allergioista, kehityshäiriöistä jne..
        Otitko huomioon ettei "ennen" koiria pahemmin tutkittu eläinlääkäreissä.
        Nykyään rotukoirat ovat niin sairata että ne vaativat kaikenmaailman roturuokia ja lisäravinteita pysyäkseen kasassa.

        Kyllä niitä koiria on ennenvanhaan tutkittu,vaikkei lekureita samoissa määrin ollutkaan.Mutta ei ollut koiriakaan.Varsinkin kaupunkikoirat ihan samoin hoidettiin kuin nytkin.Tosin kaikista sairauksista ei tietoa ollut niinpaljon kuin nyt.
        Moni sairaus tulee perimästä,eikä niihin yhtään sen paremmin pysty millään roturuuilla tai "hienomerkkisillä" teollisilla.Omasta mielestäni nuot on vaan pitkälti hyvin markkinoitu myyntikikka.Laadukas(jos nyt voi sanoa noin teollisesta) voi olla ilman kovaa hintaakin.Riippuu sisällyksestä.
        ihan samalla lailla,kuten ennenkin koissut pystyy syömään kotiruokaa,ilman että tarvii kuivamuonaa,jalostuksesta sun muusta huolimatta.Tässä tullaan ainoastaan siihen,mitä se kotiruoka kellekkin on.Ennenhän se oli monipuolista,kunnon perusaineista.
        Niin,ja ellei ihan kivikauteen mennä :D,niin kyllä ennenvanhaan myös tehtiin ruokaa koiralle,lisänä,varsinkin isoille ja myöskin lisäravinteet on olleet käytössä jossain määrin.


    • tytyväinen

      En syötä koirilleni mitään kalliita erikois nappuloita. Meillä kaikki koirat syövät J&V (Jahti-Vahti) nappulaa, jota saa isoissa säkeissä maatalousmyymälöistä. On vehnätön, ei keinotekoisia väri,- eikä makeutusaineita, eikä säilöntäaineita. Suht edullinen, hinta-laatusuhde hyvä. Jää edullisemmaksi, kun marketnappulat.
      Valinnaisesti 4 eri laatua. Koirat ovat terveitä ja turkit kiiltää.

      • Isotpojat

        Jahtia ja Vahtia sitä täälläkin syötetään ja joskus jos on nappulat päässeet vähiin olen ostanut eläinkaupan kalliita nappulapusseja ja suurin osa on jäänyt koirilta syömättä, joskus olen ostanut tavall. kaupasta jotain kanariisi nappuloita mutta vaihtelevasti ovat niitäkin syöneet, beneful ainoa joka maistuu. Eli parempi pysyä tossa j&v:ssä, ei mene rahat hukkaan. Taas pussinpohja ammottaa tyhjyyttään eli se on agrimarketin keikka...


    • Sekaruoka-syöttäjä

      Itse syötin ennen koiralleni markettiruokaa, Friskiesin Sertiä enimmäkseen. Kyllähän koira sitä söi "kun oli pakko", mutta markettiruoan ohella annoin helokkiöljyä ja vitamiinivalmisteita, kun markettiruoasta tuli usein ripulia, oksentelua ja turkki huononi ja hilseili eikä kiiltänyt enää. Eivät ne nappulat kovin näyttäneet maistuvankaan, kuppiin jäi usein ruokaa. Koirani söi mielummin "ruoantähteitä" eli sellaista mitä itse ei tullut syötyä esim. raakaa lihaa ja naudan luita, mutta myös perunaa, kasviksia, hedelmiä, kaurapuuroa, piimää ym. Kotiruoasta koiran koko olemus kirkastui, joten itse en markettiruokaa syöttäisi edellämainittujen seikkojen vuoksi, mutta omistajanhan valinta se on mitä koirallensa syöttää. Markettiruokahan on halvempaa, mutta laatu tuntuu olevan sen verran huono että ennemmin valitsisin BARFin tai ne "kalliit" merkkiruoat.
      En kyllä tuomitse niitä, jotka markettiruokaa koirallensa syöttävät, tapansa kullakin, ja jos koira voi hyvin, niin miksi pitäisi ruokamerkkiä vaihtaa. :)

    • Kyyyyyykäärmeeee

      No itsehän päätät mitä koirallesi syötät.. Mutta monissa marketti ruuissa on vain juuri ja juuri sen verran kuin koira tarvitsee. Jos katsot tuoteselostetta näet hyvin useasti sanan "eläinperäisiä tuotteita". Tiedätkös mitä tämä tarkoittaa, se on teurasjätettä! Mukaan on jauhettu lintujen nokat ja jalatkin. Paljon on käytetty sellaista mikä ei ole koiralle välttämätöntä, kuten hiilihydraatit. En epäile, ettei koiralle maistuisi, mutta eläinkaupoissa on kuitenkin laadukkaampaa ruokaa. Ja ei missään nimessä kannata ostaa värillisiä nappuloita, koska niissä on käytetty hyvin paljon väriaineita. :)

    • Parish**

      Minkä ihmeen takia edes hankitte mitään elukoita jos 50 e/15 kg on teidän mielestänne "liian kallista" !!!???
      Äly hoi älä jätä. Ne aivot voi kaivaa sieltä narikasta jos sattuu toimimaan.

      Pirkka kuivamuonat on suoraan sanottuna täyttä paskaa. Ihan sama kun syöttäisitte lapsillenne pelkästään pullaamössöä maidon kera...kyllähän se riittää ja varmasti saa kaikki vitamiinit.
      Jahti&Vahti toki on hitusen parempaa, mutta omille koirilleni en moista silti syöttäisi.

      Enkä sano, että nyt pitäisi syöttää sitä kalleinta eläinkaupan ruokaa. Toki järjenkäyttö on tuossakin sallittua.
      Tosi asia vaan on, että eläinkaupan ruuissa lihapitoisuus on korkeampi kuin marketin moskissa ja ne
      vitamiinit...ne vitamiinit...

      En mainosta merkkejä, joita omat koirani syövät, mutta ostan koirilleni ruuat eläinkaupasta eikä noita ole
      tarvinnut lääkärissä käyttää muuten kuin rokotuksilla.
      Jopa kanini, joka syö eläinkaupan ruokia tuoreruokaa alkaa olla lähemmäs 10v.
      Koirani ovat syöneet pennusta asti laadukkaita ruokia, lonkat a/a, että repikää siitä!

      Mieluummin säästän omista menoistani kuin koirieni ja kanieni hyvinvoinnista!

      • karkinsyojä

        Jos minulle annetaan eri lautasille vaihtoehdoiksi esimerkiksi puuroa, salattia, silakoita tai täytekakkua, valitsen mukisematta täytekakun. Eli voin tehdä johtopäätöksen että täytekakku on terveellisintä, koska syön sitä mieluiten.


      • karkinsyöjä
        karkinsyojä kirjoitti:

        Jos minulle annetaan eri lautasille vaihtoehdoiksi esimerkiksi puuroa, salattia, silakoita tai täytekakkua, valitsen mukisematta täytekakun. Eli voin tehdä johtopäätöksen että täytekakku on terveellisintä, koska syön sitä mieluiten.

        Edellä poistatetussa viestissä kerrottiin testatun mitä ruokaa koira syö mieluiten. Mainitsen tämän ihan vaan siksi, ettei näytä siltä että höpisen täällä itsekseni... Jos on sääntöjen vastaista kirjoittaa poistetuista viesteistä, tämänkin voi poistaa mielihyvin.


    • suuu

      Itse syötin pirkkaa muttakun älysin tosi asiats iirryin heti, en osta mitään satojen eurojen pusseja vaan laaduaksta normi ruokaa eläinkaupasta.
      Pirkka,Pedigree ja muut marketti ruuat sisältävät 4-8% lihaa mikä on liian vähän koiralle. Sama kun ihmiselle heittäisi paahtoleipä pussin ja lihapullan... Koira on lihan syöjä ja tarviaa liha pitoista ruokaa. Eli itse siirryin kyllä laadukkaampaan ruokaan tuon tiedon saatuani. Jos ihminen syö hiilihydraatti pitoista ruokaa on väsynyt ja voimaton, eihän ihminenkään vehnäleivällä pärjäisi. Meillä pirkka sopi koirille mutta kun vaihdoin niin jätökset pienini monin kertaisesti. Mustista ja Mirristä saa esim ruokaa missä on liha pitoisuus 28% tai jotain tuota luokkaa eikä maksa paljoa, oliko 20kg säkki päälle 20e? Jahti&Vahti myös huippu merkki ja halpa. Lihapitoisuudet on reilusti enemmän kun marketti ruuissa

      • Lihapullanakki

        Viherpiipertäjät ja muut kasvissyöjäthän näyttävät väsyneiltä ja voimattomilta. Jos ihminen olisi tarkoitettu kasvissyöjäksi, sillä olisi verkkomaha, pötsi ja satakerta.


      • gina02

        Useissa markettien kevyt,seniori ja adult ruuissa raakaproteiinin määrä on usein tuo 28%.
        Meidän koira sairastuisi moisesta ruuasta = virtsakiviä alkaisi tulemaan.
        Vuosia syötin tuttavieni tutun maahantuomaa ruokaa. NYt en sitä enään saa ja onkin ollut kova työ löytää koirallemme sopivaa ruokaa.
        Useimpien markettiruokien jälkeen koira kakkii 2X niin paljon kuin yleensä.
        Nyt RpOyal Canin on tehnyt koiramme rodulle (Dalmis) oman ruuan. Ajattelin kokeilla tuota seuraavaksi,vaikken ikinä Royalia olekkaan ostanut.
        NYt koiramme popsii Boschin senioriruokaa. Oikein hyvä ja kohtuuhintainen.
        Jahti ja vahdissakin koiramme kakkamäärä lisääntyi huomattavasti,joten ikäväkseni jouduin luopumaan sen ruuan syöttämisestä.
        Tuossa Royalin Dalmiksen ruuan esitteessä puhuttiin rodun herkästä ihosta. Jotain ihottumia on tälläkin hetkellä. Täytyy kokeilla vaikuttaisiko tuo juuri Dalmikselle suunniteltu ruoka tähän.

        Tarkkana saan aina olla kun ostan uutta ruokaa. Raakaproteiinia lykätään hirmuisia määriä suurinpaan osaan ruokaa.


    • Vaihdanko parempaan?

      Mietin tässä juuri, kun luin nämä kaikkien kommentit, että alkoi vähän kuulostaa siltä että pitäis vaihtaa markettiruuista esim jahti-vahtiin. Koirani on kyllä kieltämättä voinut hyvin vaikka sille olen lähes ne 2 vuotta, jotka se on elänyt, syöttänyt pirkka ja rainbow- ruokia. Ehkä eläinkaupan kuivamuona olisi kuitenkin hieman parempi vaihtoehto. Vaikka kyllä sekoitan kotiruokaa ja kaupanruokia, jotta saisi kaikki tarvitsemansa vitamiinit yms. Nyt olisin kyllä valmis vaihtamaan kalliimpaan eli LAADUKKAAMPAAN merkkiin.

    • iänikuista

      oletteko muuten koskaan miettineet sitä, että missä vaiheessa nämä RC:n roturuuat erikseen mm. Sakemanneille, ties mille puudeleille ja näille lyttykuonoisille koirille ovat tulleet tarpeellisiksi. Esittäisin tässä nyt varmasti kaikkia vihastuttavan väitteen, että kyseinen "tutkimus" on vain markkinointikikka. Bulldoggisi voi siis paremmin kun se ylijalostettuna saa syödä pehmeitä nappuloita eikä joudu käyttämään leukojaan niiden pureskelemiseen? Missähän vaiheessa keksitään jokaiselle rodulle, jokaiseen ikäkauteen ja jokaisen perinnöllisen sairauden parantavat ruoat? Jokaisen oma asia mitä koiralleen syöttää, mutta itse ainakin kehottaisin lukemaan perusteellisesti alan kirjallisuutta kun sitä nykyään on ja pitämään jokaista koiraa yksilönä, jota ei ruokita vain uusimpien tutkimusten ja mielipiteiden mukaan vaan kokeilemalla. Ei se ole koiran terveydellä leikkimistä että kokeilee muutamaa eri ruokaa koirallensa vaikkapa niitä markettipöperöitä ja seurailee mikä on omalle murrelle sitä sopivinta.

      • Akitanarttu

        vaan laatu. Kallis ei tarkoita automaattisesti hyvää, eikä halpa huonoa. Marketista saa mm. Hauhau-ruokaa, joka on mahdollisesti jopa parempaa kuin eläinkaupan kalliit ruoat. Mutta muita merkkejä en suosittele marketista ostamaan, vaan katsomaan eläinkaupasta sen parhaan merkin, jossa on lihapitoisuus enemmän kuin se markettiruoan 4%. Jahti&Vahti on oikein mainio ja halpa koiranruokamerkki. Siinä hinta-laatusuhde on kohdillaan.


      • Nita24
        Akitanarttu kirjoitti:

        vaan laatu. Kallis ei tarkoita automaattisesti hyvää, eikä halpa huonoa. Marketista saa mm. Hauhau-ruokaa, joka on mahdollisesti jopa parempaa kuin eläinkaupan kalliit ruoat. Mutta muita merkkejä en suosittele marketista ostamaan, vaan katsomaan eläinkaupasta sen parhaan merkin, jossa on lihapitoisuus enemmän kuin se markettiruoan 4%. Jahti&Vahti on oikein mainio ja halpa koiranruokamerkki. Siinä hinta-laatusuhde on kohdillaan.

        Olen nyt lukenut koko huiman viestiketjun. Muutamassa viestissä hieman ihmetyttää kun on rinnastettu lonkkien tulokset ja ruokinta. Että jos laittaa koiran eteen kallista ruokaa niin tulee hyvät lonkat? Vähän kyllä väittäisin, että perintötekijät vaikuttaa hieman enemmän kuin ruoka. Tuskin sillä muuten olisi mitään väliä millaiset lonkat vanhemmilla on jos saadaan A/A lonkat kun pistetään kallista ruokaa eteen.. No joo saanen olla erimieltä tästä. Koirallani ei ole vielä virallisia kuvia otettu, mutta kelpo lonkat tuntuu olevan ja koirani siis syö markettiruokaa. Koirani veli sen sijaan jouduttiin lopettamaan huonojen lonkkien takia vaikka söikin eläinkuapan ihme ruokaa.. Että voi hohhoijaa... jotain rajaa nyt. Toki jos koirani oireilisi jotenkin markettiruuasta vaihtaisin toki merkkiä, mutta kun on oikein energinen ja karva kiiltää ja muutenkin hienossa kunnossa niin miksi vaihtaisin? En voi ymmärtää tällaista suvaitsemattomuutta. Ja kyllä, olen puhunut ruokinnasta KAHDEN eri eläinlääkärin kanssa ja molempien mielestä on ollut ihan ok syöttää sitä mitä syötän koska se selkeästi koiralleni ainakin toistaiseksi hyvin sopii.


      • on se
        Nita24 kirjoitti:

        Olen nyt lukenut koko huiman viestiketjun. Muutamassa viestissä hieman ihmetyttää kun on rinnastettu lonkkien tulokset ja ruokinta. Että jos laittaa koiran eteen kallista ruokaa niin tulee hyvät lonkat? Vähän kyllä väittäisin, että perintötekijät vaikuttaa hieman enemmän kuin ruoka. Tuskin sillä muuten olisi mitään väliä millaiset lonkat vanhemmilla on jos saadaan A/A lonkat kun pistetään kallista ruokaa eteen.. No joo saanen olla erimieltä tästä. Koirallani ei ole vielä virallisia kuvia otettu, mutta kelpo lonkat tuntuu olevan ja koirani siis syö markettiruokaa. Koirani veli sen sijaan jouduttiin lopettamaan huonojen lonkkien takia vaikka söikin eläinkuapan ihme ruokaa.. Että voi hohhoijaa... jotain rajaa nyt. Toki jos koirani oireilisi jotenkin markettiruuasta vaihtaisin toki merkkiä, mutta kun on oikein energinen ja karva kiiltää ja muutenkin hienossa kunnossa niin miksi vaihtaisin? En voi ymmärtää tällaista suvaitsemattomuutta. Ja kyllä, olen puhunut ruokinnasta KAHDEN eri eläinlääkärin kanssa ja molempien mielestä on ollut ihan ok syöttää sitä mitä syötän koska se selkeästi koiralleni ainakin toistaiseksi hyvin sopii.

        mikä sopii. Olen saanut kunnian olla kuuntelemassa luentoa, jossa ruokintaa ja varsinkin kuivanappuloitten asioita käsiteltiin. On koiria, jotka ovat herkkiä vaikka syöttäisit mitä... Suurin ongelma noitten sulkien yms. kanssa on BHT ja BHA. Molempien koostumuksesta suurin osa rengasteollisuuden kumijätettä ja sitä moni ruokavalmistaja käyttää säilöntäaineena. Soitin luennon jälkeen muutamaan Suomessa niin suosittuun kalliiseen ruokamerkin myyjän taholle... Royal Caninilta lyötiin suoraan luuri korvaan, Hills siirsi asian eteenpäin jne... en jaksa edes kaikkia kirjoittaa... itse en ole syöttänyt eläimilleni muita ruokia, kuin niitä joissa säilöntä on hoidettu E-vitamiinilla... jos marketista hätätilassa olen pussin ostanut, niin ostan sit kananmunapaketin samalla ;O) Hyvistä ja halvoista ruuista kyllä liputan JV:N on ainakin täällä toiminut


      • mää ja haukut
        on se kirjoitti:

        mikä sopii. Olen saanut kunnian olla kuuntelemassa luentoa, jossa ruokintaa ja varsinkin kuivanappuloitten asioita käsiteltiin. On koiria, jotka ovat herkkiä vaikka syöttäisit mitä... Suurin ongelma noitten sulkien yms. kanssa on BHT ja BHA. Molempien koostumuksesta suurin osa rengasteollisuuden kumijätettä ja sitä moni ruokavalmistaja käyttää säilöntäaineena. Soitin luennon jälkeen muutamaan Suomessa niin suosittuun kalliiseen ruokamerkin myyjän taholle... Royal Caninilta lyötiin suoraan luuri korvaan, Hills siirsi asian eteenpäin jne... en jaksa edes kaikkia kirjoittaa... itse en ole syöttänyt eläimilleni muita ruokia, kuin niitä joissa säilöntä on hoidettu E-vitamiinilla... jos marketista hätätilassa olen pussin ostanut, niin ostan sit kananmunapaketin samalla ;O) Hyvistä ja halvoista ruuista kyllä liputan JV:N on ainakin täällä toiminut

        on tärkeää syöttää koiralle sitä ruokaa millä se voi hyvin. Minun kaikki kolme koiraani ovat syöneet marketin ruokaa, Friskiesin kana-riisiä, ja vanhemmiten, kun energian tarve väheni, lightia. Toinen, norwitchin terrieri, täytyi päästää 15,5 vuotiaana kuurona ja sokeana lepoon ja toinen, corgi, halvauksen vuoksi 16 vuotiaana. Molemmat olivat koko ikänsä terveitä, mitään ongelmia ei ollut, lääkärissä niiden kanssa käytiin ainoastaan rokotuksilla. Nyt kaksi vuotias corgi jatkaa samalla linjalla, syö hyvin, voi hyvin. Jos tulee ongelmia, kokeillaan jotain muuta.


      • minä vaan......
        Akitanarttu kirjoitti:

        vaan laatu. Kallis ei tarkoita automaattisesti hyvää, eikä halpa huonoa. Marketista saa mm. Hauhau-ruokaa, joka on mahdollisesti jopa parempaa kuin eläinkaupan kalliit ruoat. Mutta muita merkkejä en suosittele marketista ostamaan, vaan katsomaan eläinkaupasta sen parhaan merkin, jossa on lihapitoisuus enemmän kuin se markettiruoan 4%. Jahti&Vahti on oikein mainio ja halpa koiranruokamerkki. Siinä hinta-laatusuhde on kohdillaan.

        pennulleni JV puppya...ja paskaa kyllä tulee aikast reilusti monta kertaa päivässä, jopa aamuisin löytyy 2 läjää vaikka vikalla kävelyllä kakkinutkin...tekis kyllä mieli kokeilla jotain muuta.
        marketti ruoka käy vallan mainiosti jos on laadukasta.


    • paisia

      Täällä yksi. Meidän koirille syötetään Hauhauta (sitä vehnätöntä) ja jahtiaikana JahtiVahtia koska sisältää enemmän energiaa.

      Pääsääntöisesti siis menee Hauhau ja tykkäävät kovasti. Ensimmäiselle koiralle tuli syötettyä pentuna niitä kalliita eläinkaupan ruokia mutta tuoteselostetta vertaillessa vehnätön Hauhau on osoittautunut parhaimmaksi.

      • mamma ja koissut

        kaikki ei käy kaikille sitten millään. Itse olen edelleen Nutron Lammas&Riisin kannalla, mutta kun tiedän mitä maksaa sisään ostettuna el.kauppaan ja ulosmyyntihinnan katselen korvaavaa tuotetta herkälle koiralleni.
        JahtiVahtia, vehnättömänä kokeiltu on. Tulos paskaa tuli samanverran ellei enemmän, ja paljon piti antaa, siis mitä jäi koiraan tästä ruokinnasta. Nyt olen antanut jonkin aikaa HauHaun lammasriisiä, vehnätön- tietysti ! Näyttää siltä, että koira laihtuu, hirenlihaa saa lisänä. kyseessä jämtti. Karhukoirat ovat saaneet HauHau regular ja nartulla nyt kyljessä kutiseva alue, siis siirrymme vehnättömään tuotteeseen. Joku höpisi ketjussa punkeista, jotka aiheuttavat allergiaa- miks'hän eläinlääkärit kyllä puhuvat suoraan vehnäallergiasta. !?!
        Barfait on ruokintamuotona hyvä ja varmaankin luonnonmukaisin sekä monelle sopiva huomioiden allergiat. Samoin Yrjölän-puuro sekä Reikon Neu-tuotteet. Jokin vuosi sitten tutkittiin kauran vaikutusta myös koiran ruokinnassa, hevosilla ja kotieläimillä tutkimustietoa on enemmän. Mutta se on viljana yleensä hyvin siedetty ja kotieläintuotannossa tunnetaan rasvaviljana, ohra valkuaisena (korvauslukuna 1laskettaessa ruokinta-arvoja, kauran kl 1,3) soijan ohella.
        Meillä nyt pidetään tuo lammas-riisi yhdistelmä jämttillä ja neiti karhukoissulla, aktiivikauteen kokeillaan tätä Biofarmin tuottamaa Jeppe Aktiivi Plussaa lisänä muille paitsi neidille ( lihava ), oli vehnätön.
        Perheessämme on tällä hetkellä 7 koiraa ruokittavana ja kissa, enkä entisenä eläinkauppiaana syötä koirilleni mitä vain, vaan huomioin hinta/laatusuhteen sekä ennenkaikkea vaikutuksen ruokittavaan eläimeen. Meilläkin ruokinnassa on tukena liha ja koiruoka, kumpikin kun metsästää :DD


      • ................
        mamma ja koissut kirjoitti:

        kaikki ei käy kaikille sitten millään. Itse olen edelleen Nutron Lammas&Riisin kannalla, mutta kun tiedän mitä maksaa sisään ostettuna el.kauppaan ja ulosmyyntihinnan katselen korvaavaa tuotetta herkälle koiralleni.
        JahtiVahtia, vehnättömänä kokeiltu on. Tulos paskaa tuli samanverran ellei enemmän, ja paljon piti antaa, siis mitä jäi koiraan tästä ruokinnasta. Nyt olen antanut jonkin aikaa HauHaun lammasriisiä, vehnätön- tietysti ! Näyttää siltä, että koira laihtuu, hirenlihaa saa lisänä. kyseessä jämtti. Karhukoirat ovat saaneet HauHau regular ja nartulla nyt kyljessä kutiseva alue, siis siirrymme vehnättömään tuotteeseen. Joku höpisi ketjussa punkeista, jotka aiheuttavat allergiaa- miks'hän eläinlääkärit kyllä puhuvat suoraan vehnäallergiasta. !?!
        Barfait on ruokintamuotona hyvä ja varmaankin luonnonmukaisin sekä monelle sopiva huomioiden allergiat. Samoin Yrjölän-puuro sekä Reikon Neu-tuotteet. Jokin vuosi sitten tutkittiin kauran vaikutusta myös koiran ruokinnassa, hevosilla ja kotieläimillä tutkimustietoa on enemmän. Mutta se on viljana yleensä hyvin siedetty ja kotieläintuotannossa tunnetaan rasvaviljana, ohra valkuaisena (korvauslukuna 1laskettaessa ruokinta-arvoja, kauran kl 1,3) soijan ohella.
        Meillä nyt pidetään tuo lammas-riisi yhdistelmä jämttillä ja neiti karhukoissulla, aktiivikauteen kokeillaan tätä Biofarmin tuottamaa Jeppe Aktiivi Plussaa lisänä muille paitsi neidille ( lihava ), oli vehnätön.
        Perheessämme on tällä hetkellä 7 koiraa ruokittavana ja kissa, enkä entisenä eläinkauppiaana syötä koirilleni mitä vain, vaan huomioin hinta/laatusuhteen sekä ennenkaikkea vaikutuksen ruokittavaan eläimeen. Meilläkin ruokinnassa on tukena liha ja koiruoka, kumpikin kun metsästää :DD

        Nämä allergeenit ovat täysin eri asia, osa on vehnäallergikko, osalle oireita tuottaa vaikkapa varastopunkki. Joita on kaikissa noissa kuivaraksutuotteissa, jolloin on varminta pakastaa raksutkin tai jotain sellaista :) Ainakin pakastamalla ne punkit kuolevat. Usein vehnä on se josta lähdetään liikkeelle allergiaepäilyissä, on myöskin rotuja, joille kasvattajat suosittelevat täysin vehnätöntä ruokaa, esimerkiksi koirvatulehdustaipumusten vuoksi.

        Meillä on nyt koiran iho ja korvat saatu kuntoon Brit caren raksuilla, On sopinut myöskin vatsalle, aikaisemmat ilmavaivat ja ulosteen löysyys ongelmat ovat ohi myös. Tällä ruoalla on myöskin läjien koko pudonnut hyvin pieneksi. Tämän lisäksi menee lohiöljy, sekä raakaa lihaa, tarkoituksena on siirtyä raakaruokintaan, kunhan koira on pentuikänsä ohittanut.


      • punkkipiru
        ................ kirjoitti:

        Nämä allergeenit ovat täysin eri asia, osa on vehnäallergikko, osalle oireita tuottaa vaikkapa varastopunkki. Joita on kaikissa noissa kuivaraksutuotteissa, jolloin on varminta pakastaa raksutkin tai jotain sellaista :) Ainakin pakastamalla ne punkit kuolevat. Usein vehnä on se josta lähdetään liikkeelle allergiaepäilyissä, on myöskin rotuja, joille kasvattajat suosittelevat täysin vehnätöntä ruokaa, esimerkiksi koirvatulehdustaipumusten vuoksi.

        Meillä on nyt koiran iho ja korvat saatu kuntoon Brit caren raksuilla, On sopinut myöskin vatsalle, aikaisemmat ilmavaivat ja ulosteen löysyys ongelmat ovat ohi myös. Tällä ruoalla on myöskin läjien koko pudonnut hyvin pieneksi. Tämän lisäksi menee lohiöljy, sekä raakaa lihaa, tarkoituksena on siirtyä raakaruokintaan, kunhan koira on pentuikänsä ohittanut.

        Nappulan pakastaminen ei auta, koska kyse on "punkkiproteiinista" miöle koira on allerginen. Eli ihan sama onko kyseessä kuollut vai elävä punkki.


    • hehashe

      ihan väärin muista niin tuo royal caninkin oli aikoinaan marketin hyllyllä

      • pienet murheet

        Maailmalla liikkuessa näkee miten järkyttävällä "ruokinnalla" koirat joutuvat elämään köyhemmissä maissa. Sama ruokavalio kuin sialla, ja teurasjäte on ravintoa parhaasta päästä. Onhan se sentään valkuais- ja rasvapitoista. Hämmästyttää ja kauhistuttaa miten koirat elävät jopa pelkällä kuivalla leivällä. No, selvää on, että turkki ei kiillä eikä virkeyttä ole - mihinkäs sitä ketjun päässä tarvitaankaan. Siihen nähden tuntuu saivartelulta tämä inttäminen markettipaska vastaan eläinkaupan erikoishyvät. Toivoisin kyllä, ettei yhdenkään koiran tarvitse pelkällä nappulalla elää. Pitää olla luja usko markkinamiesten vakuutteluihin, jolla selittää oman laiskuutensa. En tuomitse, itsekin laiskana ruokin 1/3 nappulaa, 2/3 lihaa ja kotiruokaa. Koirat ovat yksilöitä ja yleensä erinomaisen sopeutuvaisia elämään lähes millä tahansa.


    • .......

      Näistä tuntuu aina olevan kauhee polemiikki käynnissä.. :) Oma mielipiteeni on se, että merkki ei todellakaan aina takaa sitä onko ruoka laadukasta vai ei. Esimerkiksi Suomessa jotakin Hill'siä hehkutetaan laadukkaana ruokana, kun taas jenkeissä se on sitä markettipaskaa. Hill'sin ruuat sisältää paljon turhia ja hyödyttömiä täyteaineita, esimerkiksi sitä sahanpurua, myrkyllisiä säilöntäaineita ym. enkä siis pidäi sitä laadukkaampana kuin vaikka hau haun tai pirkan ruokia. Väitän että suomessa raha ratkaisee, ja eläinlääkärit myyvät ja siksi siis suosittelevat ruokia, joiden myynnistä he itse myös hyötyvät.

    • Eläinlääkäri sanoo

      "Markettiruoka käy hyvin ravinnoksi lemmikille

      Eläinlääkärit myyvät suureksi osaksi samoja merkkejä kuin eläinkaupat. Ne ovat eläinlääkärien kehittämiä tuotteita ja niiden sanotaan olevan laadukkaampia kuin markettiruoan.
      - Hirveät rahathan niissä varmasti nykyään liikkuvat ja joskus jotkut ruoat tuntuvat kovinkin kalliilta, jos sanoisin, että liekö hatusta temmattu, niin en usko että olen kovinkaan väärässä, naurahtaa eläinlääkäri Janne Sillman. Hän puolustaa markettiruokia ja jatkaa:

      -Monet kissat ja koirat tulevat melko vaatimattomallakin eläinruoalla toimeen ja on olemassa paljon tilanteita, joissa ne ovat terveellisempiä kuin sellaiset ruuat jotka sisältävät liian paljon tiettyjä ainesosia.

      Edes tuotteiden valvoja ei vannoisi hintalapun nimeen.

      - Näetkö itse eroa eläinkauppojen ja markettiruoan välillä?

      - En,en näe, toteaa tarja Root.

      - Niissähän on hintaeroja, onko kalliimpi parempaa?

      - No omasta mielestäni ei ole."

      http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1689

      Että sikäli.

      Kannattaa myös huomioida, että marketissa on myös hyviä ruokia, jotka ei sisällä säilöntäaineita, värejä ja koostumus on samanlainen kuin keskimäärin eläinkaupan ruuissa. Ja ennenkaikkea, jokainen koira on erilainen ja oli ruoka mikä tahansa, se sopii koiralle jos koira syö sitä, voi hyvin kaikinpuolin ja jätökset on pieniä.

    • Minävaan :)))

      No huhhuh mitä setttiä. En ole koirani treveydessä huomannut eroja vaikka olenkin syöttänyt First Pricen halpis ruokaa, pedigreetä, jahtia, hau hauta varmaan 100 eri eläin kaupan valmistetta.. Ainoa ruoka josta koirani ei saa hillitöntä ihottumaa on Pedigreen kana-riisi. Onhan niissä eroja mutta tuo meni jo todella pahasti yli ymmärryksen että

      ''Marketti ruokia syöttävät ne jotka ei ole harkinnut aikoinaan koiran ottamista ja sitä että koirankin terveyteen tulee sijoittaa rahaa. Kyllähän se koira sillä marketti paskallakin elää mutta jossain vaiheessa se kostautuu kuitenkin, itse en ainakaan pelaisi venäläistä rulettia koirani terveydellä.''

      Itselläni koirat ovat merketti safkojen vulla eläneet oikein hyvin ja mitään vaivoja ei ole ollut paitsi tuolla allergikolla kuten yllä mainitsin. Naurattaa kyllä tälläinen keskustelu, kyllähän e n tyhmäkin huomaa milloin koira voi hyvin ja milloin ei, ja osaa vaihtaa ruokavaliota.

    • Kettunen_90

      Laiskoina päivinä koira ja kissat saavat kippoonsa nappulaa, koira HauHaun kana-riisiä, nuorempi kissa James WellBelovedin ankka-riisi hypoallergiaa ja vanhempi kissa Perfect Fitin kana-riisi leikattujen kissojen nappulaa. Kaikki voivat hyvin omilla eväillään, koira on pärjännyt myös Nero Goldilla ja Jahti&Vahdilla, Royal Caninista meni pakki sekaisin.

      Mutta enimmäkseen koiran kuppiin lentää raaka-aineksia kuten lihatuotteita (possu, nauta, broileri, lammas, maksa, sydän, munuaiset, haima, maha), rustoja, luita, kananmunaa, kalaa, raastettua porkkanaa, omenaa, lohiöljyä, raejuustoa, piimää, kermaviiliä ja siikaa. Kissat saavat lihatuotteita ja kalaa ja öljyjä.

      Ei se eläimen ruokkiminen mitään ydinfysiikkaa tarvitse olla. Jokaiselle eläimelle sitä millä se voi hyvin. Tutun koirat elivät Friskies kananmuna ruisleipä koiranmakkara perunamössällä ja elävät yhä, vanhin koira 13 -vuotias ja nuorin 10. Mikäs siinä, jos ei haittaa noukkia isompia läjiä.

    • bf

      Itselläni rotikkavaava 8vko. Ostin pussin Friskiesin penturuokaa 3kg kun en päässyt lähikauppaa kauemmaksi. Kun pääsen isompaan markettiin tai eläinkauppaan, aijon ostaa ehdottomasti VEHNÄTÖNTÄ ja mahdollisimman proteiini- ja rasvapitoista ruokaa. Mutta en aijo maksaa säkistä 35euroa enempää.
      Ehkä näin kasvuiässä voisin ostaa hieman kalliimpaa, kun sitä ruokaa ei niin paljon vielä mene, mutta kasvuiän jälkeen hieman halvempi vehnätön ruoka varmasti käy ihan hyvin.

      • Terve koira , paremp

        Itselläni Rottweileri , 7,5 kuukautta ja syö Royal Canin rottweiler junior ruokaa.
        Hyvää ruokaa , vatsa toimii ja koira kasvaa tasaisesti kilon viikossa.
        Aion suöttää tuota koko kasvuajan .

        jahti vahteihin en koske , en myöskään marketin halpoihin tuotteisiin.


    • m.

      http://www.viheraho.com/friskies/friskies.jpg

      Kuka haluaa syöttää koirallensa tuollaisen määrän erilaisia lisäaineita? Syöttäkää edes kasvuaika kunnon eläinkaupan ruokaa jossa Ca/P suhde ja muut ravintoarvot ovat kohdallansa. Sen jälkeen on ihan sama mitä koiraanne työnnätte.

      Terkuin omistaja, joka tyhmänä syötti ensimmäiselle koirallensa pentuajan markettien ruokia ja koira ilmeisesti kärsi ravintoaineiden puutostilasta ja nyt sillä on kasvulinjojen umpeutumattomuuden vuoksi kovia kipuja. Toki ei ole 100% varmaa että vika oli markettiruoassa mutta se on suuri epäilys.

      Omat koirat ovat olleet terveenä todella pitkään (lukuunottamatta yo tapausta). Kyllä kunnon ruokaan kannattaa panostaa tai ainakin katsoa ettei ruoka sisällä tuhatta lisäainetta ja että ravintoarvot ovat kohdallaan ja että proteiini tulee oikeasti jonkinsortin lihasta eikä kanan nokista ja sulista. Jahti ja Vahti on laadukasta, mutta edullista ruokaa esimerkiksi.

    • polskis

      Jokainen itse päättää mitä koiralleen syöttää.
      Luulisi vaan jokaisen, jolle koira on vähänkin rakas, syöttävän sitä terveellisesti.
      Voihan olla että ihmiset jotka valitsevat koirallensa sen halvimman nappulan marketista eivät itsekään välitä siitä mitä suuhunsa panevat, eivät siis syö terveellisesti.
      Monet ehkä ostavat ruokakaupasta koska saa halvemmalla...tuleeko se loppujen lopuksi halvemmaksi koska ruokakaupan nappuloita täytyy syöttää enemmän kuin eläinkaupan ruokaa.
      Kaikenlisäksi koira paskoo isompia kasoja sen pirkka ruuan tai pedigreen ym. takia.

      Eihän se mitään eläinrääkkäystä ole jos kaupan nappuloita syötät, toivon kuitenkin että syötät koirallesi nappuloiden lisäksi vaihtelevasti eri lihoja. Ehkä silloin tällöin myös raejuustoa. Lohiöljyä kantsii myös antaa, pitää turkin ja ihon kunnossa.

      Itse olen valinnut koiralleni eläinkaupan nappulat, koska niitä voi syöttää pelkästään ja voin olla varma että koirani saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja ravintoaineet oikeassa suhteessa. Ei edes tule kalliimmaksi kuin ruokakaupan ruuat.

    • markettipaskaa

      Voi elämä näitä koirien vauhko-omistajia! :D Ihan älytöntä shaissea koittaa lytätä markettisafkat ja niiden ostajat ja koirien terveys ja olla itse sitten niin oikeassa ja koiran terveyttä edistämässä kun vähän kalliimpa ja kauempaa hakee että! :D Jos ihan SUPER ruokaa koiralle antaisi, niin sitten mennään kyllä ihan teurastamolle ja hoidetaan safkat eteen luonnollisella tavalla. Mikään kalliskaan teollinen pelletti ei ole koiran "alkuperäistä" ravintoa! Toiseksi, mitä helvettiä täällä koitetaan sanoa että kauppojen koiransafkat on jotenkin terveydelle haitallisia??? Kaikki kohtuudella ja lisukkeeksi tai jatkeeksi lihaa tai muuta terveellistä murkinaa! Hitto miten tyhmiä ihmisiä! Vuffelle vaan glitteripannat kaulaan ja tossut ja paidat päälle kun ensimmäiset pikkupakkaset iskee ja ostakaa vaan sitä kalleinta safkaa (joissain tapauksissa turhaankin) kyllä se raha koiraruokatehtaille kelpaa! :) Eiköhän jokainen koiran omistaja tiedä mitä oma hauva tarvitsee pysyäkseen terveenä ja milloin se alkaa voimaan huonosti. Markettien koiranruuat ja ihmisten markettiruuat on aivan sama asia. Syön marketin jauhelihaa ja muuta "shaissea" enkä käy ostamassa sitä kalleinta kauppahalleista ja torimyyjiltä - ELÄNKIN VIELÄ! Ps. Ja koirani syö royal caninia syystä että appivanhempani ovat aivan yhtä vinksahtaneita ja kiertävät "markettipaskan" kaukaa.. tuovat koiralle kallista murkinaa kun eivät anna minun markettipaskaa sille syöttää vaikka hyvin on voinut ja maistunut. omatpahan ovat rahansa! :)

    • -,-

      Kuule sen tiedän että melkeen kaikki marketti ruuat ovat täysin paskaa !! jos et tahdo syötää niinkään kallista osta Jahtia&vahtia or golden eagle. Sen tieDän että ROYAL CANIN RUOKA ON MYÖS TÄYTTÄ SONTAA "!!

    • Meiän koiralle syötetään Hau Hau:ta,on pysynyt hyvässä kunnossa.Mitään Pirkkaa tai Rainbowta en syöttäisi sen takia kun niissä ei paljon proteiiniakaan ole.Välillä koira saa myös puuroa,lihaa,kananmunaa ym.että olisi vähän monipuolisempaa ruokintaa.Ei meillä ainakaan olisi edes varaa syöttää mitään kalliita ruokia kuten Acanaa,Orijen,tms.

    • kukin tavallaan

      hassua miten jotkut ihmiset täällä alkavat heti puhua niistä huonoimmista markettiruuista. kun kyse oli ylipäätään markettiruuista niin kommentit ovat sitä että jotkut sisältää sitä ja sitä mutta ei ollenkaan tätä, on marketti ruuissakin sellaisia vaihtoehtoja että sisältää yhtälailla koiran tarvitsemaa ravintoa kuin eläinkauppojenkin ruuat. kuten Hau Hau / Jahti ja Vahti marketti ruuista.

      Ei marketista tarvitse sitä huonointa ostaa eikä se että marketista ruuan ostaa koirallekkin tarkoita että otetaan se halvin ja vähä ravinteisin ... -.-

      ja se että joku väittää kissansa kuolleen marketti ruokaan niin meillä on ainakin kissat eläneet 13vuotiaaksi vähintään, ja marketti ruokaa ollaan aina syötetty joskus myös pirkkaa jos muuta ei ole ollut lähikaupassa, mutta ystävälläni jolla on parivuotias kissa joka syö eläinkaupan 'laadukasta' ruokaa ja kärsii nyt virtsakivi ongelmista, eli ei se marketti ruoka siihen syyllinen ole että virtsakiviä tulee.. nyt syö sitten loppulämänsäkin eläinkaupasta entistä kalliimpaa ruokaa joka liuottaa virtsakiviä..

    • gögögögögö

      Jostain olen kuullut että marketti ruuat voivat lisätä virtsakivien syntymistä? Kissoilla toki enemmän mutta silti. Ja itse syötin friskien koirannappulaa yhden ison säkin koiralleni ja se paskan määrä! Tuntui että vähintään kaikki tuli ulos mitä sisään meni. Toki jos tälläinen halppis ruoka (pedigree,friskies yms) on OSANA koiran ruokavaliota niin sillon itsekki voisin niitä syöttää. Mutta tuntuu että todella moni syöttää koiraansa VAIN näillä markettiruuilla. Eikä ruokaan lisäillä ollenkaan aitoja luita,lihaa yms. Itsellä koirat syövät J&V ja saavat n.3krt viikossa vielä lihaa luita ja kasviksia.Toki aina reissun päällä käyn sieltä marketista ostamassa sen säkin pedigreetä mutta silloinki luita ja lihoja lähtee matkaan!.Ja tuota roal canin ihkuttamista en ymmärrä, siinäkin taisi olla jotain ainesosia jotka lisäävät kasvainten riskiä?.ja jossain maissa löytyy jo markettien hyllyiltä eikä enään eläinkaupasta. Mutta tuo pirkkaruoka. En ikinä syöttäisi. rotilleni olen tainnut joskus sitä syöttää. Pahin taitaa viellä olla kun ihmiset syöttävät KISSALLE näitä "lihaa&kasviksia kastikkeessa" pussiruokia. Kissa on LIHANSYÖJÄ niin mitä hittoa ne kasvikset siellä tekee.

    • mmimim

      Hyi sua!! Mulla kolme kissaa ja koira kaikki syö tätä ''kallista'' ruokaa. Ja kaikki syö oman makunsa ja terveyden tilan mukaan. Ei markettiruoka poista karvapalloja, liikalihavuutta tai karvan huonokuntoisuutta! Ja turha nyt pistää ananaksia pyllyyn, että oon hoitanu eläimeni huonosti ja ne joutuu syömää erikoisruokia. Noi oli esimerkkejä vaan ja muutenki nää muka kalliit ruoat on eläimelle paljon ravitsevimpia! Turkille, luustolle, hampaille, suolistolle ja silmille! Niistä saa kaiken, vitamiinit proteiinit yms.

    • jhkjslökäöla

      meillä royal canin ja eukanuba pisti silmät rähmimään, joka päivä sai putsata silmiä ja kakan määrä oli mahoton.

      Kerran sitten syötin väliaikaisesti purina one penturuokaa kun en eläinkauppaan päässyt niin kakan määrä kutistui ihan pikku kikkareiksi ja rähmiminen lopui lähes kokonaan.

      Meillä tosin koira saa aika paljon kaikea muutakin syödäkseen nappuloiden lisäksi ihan jauhelihasta pizzaan asti, melkeen kaikkea oikeastaan mitä nyt satutaan itse milloinkin syömään eli toisin sanoen kotiruokaa.

    • hurjaaon

      Niin, ja joissakin amerikkalaisissa muonissa sanoo Ulla Kivimäki kirjassaan "Koiran luonnonmukainen hoito" muun muassa kuituosuuden voivan muodostua teurasjätekarvasta,maapähkinän kuorista ja jopa sanomalehtipaperista tai muusta sulamattomasta materiaalista.

      Ja rehulain mukaan koirien ja kissojen ruuassa saa käyttää mm.turkiseläinruhoja,sorkkia,kavioita,höyheniä,villaa ja sarvia.

      Ja useissa muonissa on myös teurasjätettä,joka sisältää rauhasjäämistä ja sikiökalvoista peräisin olevia hormoneja.

      Ja vitamiinit ovat oma lukunsa myös, kuten esim.yhden esimerkin mainitakseni tuoteselosteessa oleva rauta voi olla rautaoksidia,mikä tunnetaan paremmin nimellä ruoste. Ym.

      Puhumattakaan sitten Suomessakin myytävien eläinruokien sisältämät lisäaineet joiden lyhenteet ovat BHA (E320) ja BHT (E321),joilla on aiheutettu koe-eläimille vakavia aivovaurioita ja ne aiheuttavat myös munuais-,maksa- ja sikiövaurioita sekä aineenvaihduntahäiriöitä ja kolesteroliarvojen nousua kertoo Ulla Kivimäki tuossa kirjassaan, joten käykääpä kirjastosta vaikkapa lainaamassa tämä kirja ja lukekaa ,sillä siellä on enemmänkin tietoa vielä myös,jota en nyt tähän kaikkea ala kirjoittaa, kun tulisi muuten niin pitkä tästä tekstistä.

    • Ihan vaan

      Ihan vain sitä tähän väliin että eikö markettiruuan syöttäjillä ikinä tule mieleen että minkälaista kananlihaa saa niin halpaan kilohintaan että sitä voidaan mm jahti vahdissa myydä sitten 20-30 euroa säkki, sisältäen vähintään 40% kananlihaa tmv... Ei taatusti mitään priimaa ja just sisältäen kaikki mahdolliset turhat roippeet mukana..

      Itse olen aina eläinkaupan ruokia syöttänyt ja sillä linjalla aion myös pysyä! Minulle ei hinnalla ole mitään väliä silloin kun kyseessä on koiran terveys, ennemmin maksan säkistä sen 50-70 ja olen varma että se sisältää ainoastaan laadukkaita raaka-aineita jne.. Eikä minun tarvitse syöttää sitä 600kg päivässä kuten PIRKKA ruokaa tulisi syöttää keskikokoiselle koiralle että joku vitamiinin tarve täyttyisi. Tämän olen lukenut täysin puolueettomasta vertailusta, en muista enää mikä aine oli tuo, mutta aika shokki luettavaa noiden vitamiinien jne vähimmäisvaatimusten täyttymisestä.. Parhaaksi siinä luettiin BRIT CARE merkki, tosin tämä ei ole se mikä itselläni on tällä hetkellä käytössä..

      • marketista itsekin

        Syön itsekin marketti ruokia, niin en ymmärrä miksei sitten koira, ja kyllä luen pakkausselosteet tarkasti, joten voit itse miettiä mistä maksat. Meillä koira saa nappuloiden kanssa kotiruokaa.


    • pirkkalainee

      Suosittelen tilaamaan koiran lisäravinteet suoraan netistä osoitteesta www.iherb.com

      -toimitus suoraan kotiovelle
      -hinnat HUOMATTAVASTI edullisemmat kuin Suomessa
      -pystyy maksamaan mm Visa electronilla
      -ensimmäisen tilauksen yhteydessä kun kysytään alennuskoodia niin syötä koodikenttään PEK241 niin saat 5 dollarin alennuksen!

      Löytyy PALJON TUNNETTUJA LAATU MERKKEJÄ vain PALJON HALVEMMALLA KUIN SUOMESTA!

    • En minäkään syötä sairaan kallista eläinkaupan rahastusruokaa koirilleni. Ennen syötin royal caninin adult sensitiveä, ei hitto ole koskaan ollu noilla koirilla turkki niin paskassa kunnossa. Nyt jahti&Vahti kotiruoka ja turkki kiiltää, korvaongelmat hävinny, ei rähmi silmät enää... :) (tääkin on tosin yksilöllistä)

      • unohdin käydä korjaamassa että ei royal canin vaan pro planin :D


    • oskarsso

      Mä oon kokeillu eläinkauppojen kaikkia allergiselle koiralle tarkotettuja ruokia ja kaikista on tullu allergia ongelmia! Pirkka ruoka ainoa mistä ei tule ongelmia, lisäilen välillä lihaa ja kasviksia itse ruokaan ja hyvin ollaan pärjätty.

    • Shineshineshineä

      Lihaa ja nappuloita. Nappulat menee lähinnä täydentämässä lihan rinnalla joten perus HauHau:kin on meillä mennyt. Turkki kiiltää ja hampaat hohkaa valkoisena :)
      RC:lläkin meilläkin kutisi ja hilseili turkki ugh!
      Lisäilen lihan sekaan myös öljyjä ja piimää yms. Pysyy koira kunnossa.

    • Minna O.

      Mä ihan periaatteesta en suostu koiralle syöttämään Hill's, royal canin yms propaganda ruoat, jotka ei oo yhtään sen parempia mut hintaa on monin kertasesti. Markettiruokia, esim. pedigree ja friskies, boikotoin siksi, että ne niissä on väriaineita, yms turhaa.

      Jos haluaa antaa hyvää markettiruokaa niin hau hau taitaa olla paras, siinä ei ole mitään ylimääräsiä värimössöjä. Toinen on sit JahtiVahti.

    • ....

      Marketin kaikkiin nappuloihin, kuten myös osaan eläinkaupan nappuloista pääte sama asia kuin saarioisten ym. eineksiin.
      Kyllä niitä syö ennemmin kuin turpiinsa ottaa, mutta ei ne oikeaa ruokaa ole, jokapäiväiseen ravitsemukseen.

      E-koodeja, säilöntäaineita, GM-viljoja. Miettikää nyt ihan itsekkin...
      Syöttäisitkö omille lapsillesi päivittäin valmishampurilaisia ruuaksi?
      Miksi siis syöttäisit värjättyä, e-maustettua einestä koiralle?
      Ei se välttämättä siihen lyhyellä aikavälillä reagoi, mutta eliniästä se on pois.

    • KoirienPuolesta

      Kyllä ihmiset osaa olla niin tyhmiä!! :D

      Kuka ääliö, vajaa älyinen idiootti syöttää AIKUSTEN OIKEESTI JOTAIN FRISKIESIÄ/PIRKKAA/PEDIGREETÄ???

      Niissähän on väriaineita, joilla koira ei tee yhtään mitään. Nappulat on oikein ihkun värisiä just sen takia että ostajat innostuu kun voi hellanlettas on niin söpön värisiä kivoja nappuloita että koiralle pittää kyllä nyt tätä ostaa. Ja oho on niin halpaakin että!

      BHA/BHT säilöntäaineina! Hei halooo ihmiset?? Onko kiva syöttää myrkkyjä koiralle?? Huh huh.. Ostakaa ny helevata edes sellasta missä lukee että säilöntäaineena on käytetty tokoferolia/E-tokoferoli. Jommalla kummalla nimellä.

      Lisäksi pedigreet, friskiesit sisältää paljon viljaa. Näkeehän sen jo tuoteselostetta katsomalla.

      Voi hellanlettas kun on niin ihQQQQ hankkia sessu kun monilla muillakin on mutta sitten ei viitsitä YHTÄÄN PANOSTAA RUOKINTAAN, ETTÄ OTTAA PÄÄHÄN TÄLLÄSET ITSEKKÄÄT IHMISET !!!!

      Sitten monet ihmettelee että mikähän meidän pikku mustia vaivaa kun rapsuttaa kauheena, jyrsii itteensä, paskat on isoja ja sitä tulee oikein kunnolla, silmätki tuntuu rähmivän, korvissakin töhnää. Siltikään monet ei kehtaa edes ruokaa vaihtaa parempaan vaan jatketaan sillä samalla myrkkypaskaruoalla, kun ei raaskita laittaa muutamia kymppejä lisää että voitaisiin EDES KOKEILLA JOTAIN PAREMPAA RUOKAA KUIN NIITÄ MARKETTIEN SAPUSKOITA !!!

      Korkeintaan ostetaan kaikenmaailman öljyjä ja lytätään niitä siihen ihkuun Pedigree/Friskies höttöön että kyllä se siitä!

      Järki hoi älä jätä !!!!

      Kivaa tulla tänne sitten pätemään kuinka meijän sessukka elää ja voi oikein hyvin sillä väriainemoskalla...

      Kyllähän koira elää varmasti tuollasellakin hötöllä juuri ja juuri, mutta hyvinvoivana koira ei pysy. Elossa, mutta ei hyvinvoivana. Piste.

      Voihan sen koiran turkki näyttää esim. ihan siistiltä ja hyvältä mutta ettepä tiedä mitä siellä koiran elimistössä tapahtuu. Siellä ne myrkyt alkaa tekemään tepposiaan, nuo kemialliset säilöntäaineet kun eivät mitään terveyttä edistäviä ole.

      Ja jos sattuu että koiralle tulee syöpä, epilepsia tms. Niin kannattaa pikkasen miettiä mitä on koiralle syöttänyt, vika voi olla ruoassa!

    • marja+koirat

      Hei wimmy!
      Minäkin syötän koirillani normaaleja markettejen ruokia. Koirat voivat hyvin, ja ovat energisia. Lisäksi keitän kalaa tai jauhelihaa makaronin kera, viikottain annan ydin luita, että hampaat ja leuat saavat toimintaa..
      Sinä ET ole millään lailla eläinrääkkääjä- se joka tuollaista väittää on itse väärässä. Mitähän ennen vanhaan heitettiin kotikoirille syötäväksi?! Ei ainakaan kokeellisesti testattuja ruokia, ja toimivat hyvin sekä olivat terveitä. Kyllähän oman koiran kunnon näkee onko se kunnossa vai ei..
      Hyvää Juhannusta, marja

    • kekki

      näkyypi olevan tekstiin eu sallima antioksidantti siotettu syöpää aiheuttavat säilöntä aineet kuten etoksikiini saa laittaa eläin rehuun ja bha bht.näitä käyttävät lähes jokainen huippuruuan valmistajat ja marketti ruuart.ovat joutuneet marketista erikois ruoka kauppoihin myrkkyjen takia.itsellä aukeaa sormenpäät kun käsittelee huippuhyvää ja kallista koiran muonaa.

    • huokaus

      Kuka sanoo että market ruoat on halpoja?
      Ei minusta ainaskaan,kun liki kympin maksaa kolmen kilon pussi.
      Ja kun tutkii kalliin ja halvan tehdasta,niin sama valmistaja.
      Koiria ollut aina,ensimmäinen eli 16v,ja söi Sertiä.
      Ja kun joku napisee ruoissa olevan kanankoipia,nokkia yms,niin eikös se villi ja vapaa koirakin syö saaliinsa kokonaan?
      Nykyiset söisi mieluiten juurikin marketruokia,eivät eläinkaupan merkkiruoista välitä,mutta kannustuksen vuoksi olen tutuilta eläinkauppialta ruoat ostanut.

    • Raksuja

      Samaa "sontaa" on eläinkauppojen ja markettien nappulat. Omalle koiralle on kokeiltu Eaglet, Royal Caninit, Belcandot, Eukanubat jne. kuten myös Hauhaut ja Jahtivahdit. Sama korvatulehdus/hiivakierre kaikista. RC ehkä pahin (ja vielä kyseisen rodun "rotunappula"!) ja Jahtivahti tai Eagle paras. Jos nyt parhaaksi voi sanoa. Sisältö sen pitkälti ratkaisee, mutta noista merkeistä valitsin kyllä aina vähintäänkin vehnätöntä. Ei auttanut. Niinpä meillä syödään osittain raakaruokaa ja osittain valmista märkäruokaa. Ja käytetään ihan marketinkin märkäruokaa: best-in, cesar ja välillä jopa Pirkka! Välillä taas haetaan eläinkaupasta Almo Naturea, Applawsia tms. Ja lisäksi sitten mm. NEU:ta ja raakaa & puolikypsää lihaa ja sisäelimiä. Ja hyvin voivat. Minun koiralleni ei siis käy ne "kuivatut papanat" ihan yleisesti. Eli kyse on muustakin kun vain viljasta. Löytyyhän nappuloista mm. varastopunkkiakin. Hyvä ruokamuoto niille koirille, joille nappulat sopii. Kaikille ne ei käy.

      Ja jos nyt pitää jotain hyvää keksiä niistä "huonoista nappuloista", niin isäni metsästyskoirat (yksi vähiten jalostetuista roduista) syövät Jahtivahtia. Vanha mamma on kohta 16v. ja nyt alkaa pikku hiljaa vanhuus painaa. Uros on jo yli 12v. ja nuorinkin 11v. Vanha narttu sai iho-oireita nappuloista ja Jahtivahti oli ainoa nappula, mistä niitä ei tule. Että näin. Jokainen syöttäköön sitä, millä koira voi hyvin. Minunkin koirani saattoivat paskoa vähemmän niillä eläinkaupan hienoilla ja kalliilla nappuloilla, mutta sen vastapainoksi oli hiivaa korvissa ja varpaiden väleissä! Meillä ei syödä enää nappulaa muuta kuin joskus Frolicia ja Jahtivahtia herkkumielessä (lelun sisällä, pihanurmelle etsittäväksi heitettynä jne.). Ja eläinlääkäriltä tuli viimeksi kehut koirien erinomaisesta kunnosta ja suurimmaksi osaksi kunto on saatu aikaan ihan markettipöperöillä ( ehdottomasti raakaa lihaa!).

    • Raksuja

      Yksi lisäys oli pakko vielä postata. Eli kun vouhkataan siitä miten lihan osuudesta niin iso osa on nokkaa/nahkaa/ ym. roippeita.. Niitähän siitä syötävästä elukasta tulee ja ne kaikki se "villi koirakin" syö! Rustot tulee tarpeeseen, samoin jauhetut luut (jyrsittävät luut tietty erikseen) ja nahassakaan en näe mitään pahaa. Siinäkin on mm. rasvaa (kokkaapa itse nahallisia broilerinkoipia, niin huomaat kuinka paljon!) jne. Koira ei tarvitse mitään sisäfilepihvejä, tosin jokainen on vapaa niitäkin syöttämään jos tahtoo. Toki itsekin syötän välillä vaikka karjalanpaisti- ym. ihmisten syötäväksi tarkoitetut lihat, mutta meillä ainakin koirat itse tykkää enemmän niistä "roskalihoista", missä on vähän kaikkea muutakin makua antamassa.

    • Raksuja

      Yksi lisäys oli pakko vielä postata. Eli kun vouhkataan siitä miten lihan osuudesta niin iso osa on nokkaa/nahkaa/ ym. roippeita.. Niitähän siitä syötävästä elukasta tulee ja ne kaikki se "villi koirakin" syö! Rustot tulee tarpeeseen, samoin jauhetut luut (jyrsittävät luut tietty erikseen) ja nahassakaan en näe mitään pahaa. Siinäkin on mm. rasvaa (kokkaapa itse nahallisia broilerinkoipia, niin huomaat kuinka paljon!) jne. Koira ei tarvitse mitään sisäfilepihvejä, tosin jokainen on vapaa niitäkin syöttämään jos tahtoo. Toki itsekin syötän välillä vaikka karjalanpaisti- ym. ihmisten syötäväksi tarkoitetut lihat, mutta meillä ainakin koirat itse tykkää enemmän niistä "roskalihoista", missä on vähän kaikkea muutakin makua antamassa.

    • Murkinat

      Minun mielestäni jokaisen koiran ruoka on hyvä suunnitella koiran yksilöllisten tarpeiden mukaan. Myös edullisemmat markettiruoat varmasti tietyissä tilanteissa sopivat, mutta itselleni kun selvisi niiden sisältämät tuhkamäärät niin päätin, että kierrän ne kaukaa.

      Jos nyt markettiruokaa syöttää tai mitä tahansa kuivamuonaa niin kohtuullista olisi varmasti myös antaa vaihteluksi ihan kotiruokaa joukkoon.

      Minä syötän kallista ruokaa proplania yhdelle koiristani hänen allergioiden takia, ja kyseinen ruoka ainoa joka pitää oireet poissa. Ja muille koirille syötän RC:tä koska sen olen kokenut hyväksi kasvatuksessa, sillä se sisältää riittävästi hyviä ainesosia ja energiaa muun muassa emolle, kun pentuja saattaa tulla tusinan verran. Ja toisaalta pennutkin kasvavat ruoalla isoiksi.

      Toki kaikille koirilleni syötän lisäksi ihan tavallista kotiruokaa.

    • kuivamuonatehtaalla

      Täällä on vouhkattu "ruokien sisältämistä tuhkamääristä" niin on pakko vähän oikaista asiaa. Ruokiin ei tietenkään lisätä ainesosaksi tuhkaa vaan kuten jotkut valmistajat ilmoittavatkin "hehkutusjäännös" on osuvampi nimike. Tietty määrä kuivaruokaa kun poltetaan niin orgaaniset ainekset palavat taivaan tuuliin ja jäljelle jää epäorgaanisia kivennäisaineksia, eli tuhkaa. Tämä määrä ilmoitetaan sitten prosentteina. Eli vaikka kotiruuan tai raakaruoka-annoksen polttaisi niin samalla lailla siitäkin jää jotakin jäljelle tuhkana.

    • Sydäri tulloo varmaa

      Aiheutan varmaan halvauksen kun kerron lapsuudestani yhden koiran joka eli friskiesillä, koiranmakkaroilla, ruuan tähteillä ja maksalaatikolla 20 vuotiaaksi asti ilman sairauksia. Minkä vouhkauksen omistaja olisi saanut jos olisi erehtynt guruille kertomaan koiran ruokavaliosta ;)

      Virkeä vanhus se oli jaksoi vielä viimeisenä kesänä juosta pallon perässä ja lähteä metsälle hirviä katselemaan. Hieno koira jolla oli täysi elämä viimeiseen asti ilman eläinkaupan muonia :)

      • 633

        Kyllähän ihminenkin elää vaikka loppuelämänsä roskaruualla. Eri asia että missä kunnossa sisuskalut ovat. Ja miksi pitää tietoisesti ottaa se riski, että koira sairastuu saadessaan sille sopimatonta ruokaa?


    • 7+3

      En halveksu, mutta kannattaisi vähän katsoa tuota pirkan koiranruoan sisältöä. On olemassa myös kohtuuhintaisia ja suht. laadukkaita. Esim. jahti & vahti on melko laadukasta koiranruokaa (ja myös viljatonta, monilla koirilla vilja-allergia. Laadukkaan määrittelen niin, ettei siinä ole turhia ainesosia ja koira saa siitä tarvittavat vitamiinit). 15kg säkki jahti&vahti koiranruokaa on 31 euroa. Pirkan raksuissa on mm. viljaa, vehnälesettä.. koira ei saa niistä _mitään_ irti. Ei mitään. Suolaakin nuo raksut sisältävät, suola voi vaikuttaa negatiivisesti koiran terveyteen. Ilmeisesti laitettu makua parantamaan.. Lihajauhoa lihan sijasta, huh. Eläähän ihminenkin epäterveellisellä ruokavaliolla, ei siihen heti kuole. Mutta sitten kun tulee vanhaksi, alkaa se näkyä. Sitten kun koira on vanha ja sairas, maksatko eläinlääkärikulut vai vietkö piikille? Veikkaan kakkosvaihtoehtoa. Ostaisit vähän laadukkaampaa koiranruokaa, kun sitä saa suht. halvallakin. Se on sun lemmikki ja sun pitäis pitää siitä huolta.

    • Anonyymi

      Pirkka tai homeesta, viikkoja jäljellä ja homeessa juustot on

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1807
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      59
      1115
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe