Sydän jäi Brasiliaan

Forro

Olimme juuri kahden viikon lomalla Porto de Calinhasissa.
Se on ehdottomasti paras paikka,missä olen koskaan käynyt. Euroopan lomakohteet on nähty ja ne eivät säväytä enää tämän jälkeen mitenkään.
Jo nyt seikkailen netissä ja tutkin uusia kohteita ,jonne Brasiliassa voisi suunnata.

Porto de Calinhas on pieni ja rauhallinen paikka.
Brasilialaisia käy siellä paljon lomailemassa. Se on siis aika paikallinenkin -vielä.Ja se näkyy heti hotellialueiden ulkopuolella selvästi.
Vakituista asutusta on ihan vieressä ja se ei suomalaisittain ole aina silmää hivelevää,mutta se on paikallinen tapa ja hyvä niin.

Rannat ovat paikan paras anti. Keskustasta molempiin suuntiin on tyhjää merenrantaa lenkkeilyyn ja kuljeskeluun kilometritolkulla.
Vain Calinhasiksen keskustan kohdalla on aurinkotuolikeskittymä,joiden kaupustelijat uskovat hyvin,kun sanoo "ei". Peukku vain ylös ja hymyä ja menoksi.

Kaikenlaisia kaupustelijoita rannalla liikkuu,mutta kukaan ei tyrkytä tai käyttäydy epämiellyttävästi,mihin olemme tottuneet vaikkapa Turkin vierailuillamme,jos kieltäytyy ostoksista. Taas vain peukku ylös,kaikki ok ja hymy!

Olimme Marupiara-hotellissa,joka oli meidän luokituksiemme mukaan majoitustiloiltaan noin xxx. Ruoka oli asiallista ja erittäin hyvin esillä. Kylmät olivat kylmiä,kuumat kuumia ja kaikki suojassa. Kärpäsiä ei pörrännyt,vaikka kuuma olikin.
Joka paikassa siivottiin ja siistittiin koko ajan. Huoneisiinkin vaihdettiin pyyhkeet ja lakanat joka päivä.Voin suositella tämän puolesta.

Keskustaan hotellilta oli matkaa 4km,joka sujui joko rannalla laskuveden aikaan lenkkeilemällä(mahtavaa!) tai sitten varsinkin pimeässä taksilla.Suosittelen oman turvallisuuden kannalta.
Hotellin edessä oli aina taksi odottamassa.
Yhden suunnan hinta on 10 realia. Enempää ei pidä maksaa ja matkan alussa kannattaa sopia hinta heti taksiin tullessa. Jotkut voivat yrittää tuplahintaakin,jos ei sovi.

Keskusta on aika pieni,nopeasti sen saa hallintaan. Rahaa voi vaihtaa ainakin parissa paikassa ihan liikenneympyrän lähellä. Myös VISA-automaatti toimi,ainakin huoltoaseman luona. Sirukortti saattaa tuottaa ongelmia.
Keskustassa on normaaleja turisteille tarkoitettuja kauppoja,t-paitoja,bikinejä,keramiikkaa,puuveistoksia ,koruja.Halvalla tai ,paikallisittain ainakin, kalliilla.
En tiedä,onko meidän mittapuun mukaamme vielä paikallinen kallis kallista. Riippuu matkailijasta.
Käsin tehdyt korut miellyttivät minua ja ne olivat 10-20 realin haarukassa eli noin 4-8 euroa.
Paikallista sokeriruokoviinasta tehtyä cachachaa(toivottavasti nyt on oikein kirjoitettu) kannattaa maistaa. Sen makua monet kuvailivat pontikan mauksi. Minusta se oli hyvää limetin ja jäiden kanssa ilman sokeria. Sokeria laitetaan siihen normaalisti parikin ruokalusikallista. Keinotekoisen makeutuksen saa myös.
Kaikenlaisten hedelmämurskien seassa se maistuu myös.Jäitä voi ottaa,koska ne tehdään pulloveteen. Kraanavesi on juomakelvotonta ja paikallisetkaan eivät sitä mielellään kai juo.
En saanut ainakaan mahatautia,vaikka otin juomani jäillä ja söin kaikenlaiset tuoreet salaatinlehdet hyvällä halulla.

Elämän rentous jäi parhaiten mieleeni. Iltaisinkaan ei tarvitse vetää ykkösiä päälle. Kävimme Santeria-ravintolassa,jossa oli oikea forro-orkesteri soittamassa ja sielläkään kellään ei ollut muuta,kuin shortseja ja pikkumekkoja.Ei mitään juhlallista.
Mitään kummempaa,kuin uikkarit ja t-paitoja ja ihan kevyimpiä hellevaatteita(onko sellaisia Suomessa:-P) tarvitaan. Aina on lämmin. Yöt ja päivät.

Retkille kannattaa myös mennä. Ihan itse keskustan edessa lautan kyydissä riutoille tutkimaan mereneläviä ja seuraavan niemen kärkeen samanlaisella lautalla lahdenpoukamaan merihevosia metsästämään. Samoin muualle maaseudulle on tarjolla paikallisten järjestämiä kiertoajeluja. Kannattaa ottaa esitteet ja tutkia,koska ne matkat ovat paljon halvempia,kuin matkanjärjestäjien tarjoamat samat matkat. Kielimuuri voi olla tietysti este,mutta ainakin meillä oli matkanjohtajanan Robert,joka puhui englantia ja ranskaa. Kaikki tuli selvitettyä.Käsillä voi myös puhua ja kaikilla maailman kielillä.Jostain se yhteinen sana lopulta löytyy.

Sen verran kannatta opetella portugalin kieltä,että muutamia fraaseja osaa. Vaikka Suomi-Portugali-sanakirjasta. Saimme heti ystäviä recifeläisistä rouvista,kun yritimme jutustella ja huidoimme käsin ja etsimme kaikki mahdolliset ilmaukset eri kielistä.Heistä oli mukavaa,että yritimme.Nyt on puhelinnumerot ja meiliosoitteet,joihin ottaa yhteyttä. Kukaan ei todellakaan naura,jos yrittää vääntää heidän kielellään jotain,vaan kannustavat ja taas peukkua ylös!
Ruuasta sen verran,että suola ja sokeri ovat päämausteet,eikä ainakaan meidän kohdallemme sattunut mitään kulinaristista taivasta. Ainoa ,joka teki vaikutuksen oli ihanat, tuoreet ja maukkaat hedelmät!Asiallista ruokaa,muttei mitään halleluujaata huudattanut ennenkuin...
Samainen Robert vei meidät yhtenä iltana keskustan sivukadulla olevaan argentiinalaiseen pikkuravintolaan,jossa saimme koko reissun parhaat pihvit. Se on liikenneympyrästä päin katsoen kävelykatua kulkiessa vasemmalla poikkikadulla aika lähellä rantaa. Vaatimaton paikka,mutta paikallinen ja siksi juuri ruoka oli hyvää ja edullista. Kaksi henkeä söi ja joi kunnon ilallisen n.70 realilla. Ei paha?

Tästä paikasta olisi kerrottavana vaikka mitä,mutta en taida enempää kertoa. Jos joku haluaa kysellä,koetan vastata.
Muuta en osaa sanoa,kuin ,että suosittelen lämpimästi ja toivon,että pääsen pian takaisin Brasilian aurinkoon ja lämpöön.
Muuten, kannattaa sitten ostaa paikan päältä aurinkorasvat. Täällä meillä en ole edes nähnyt 50-70 suojakertoimia. Suomalaisen nahka käryää ilman niitä. Trust me ,I know!
Hyvää matkaa kaikille,jotka ovat tuonne menossa tai suunnittelevat menevänsä sinne!

12

2629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • féria

      Oikeassa olet -> ihana paikka ja ihana maa. Ihmiset ystävällisiä ja vaikka yhteistä kieltä ei ole niin kaikki sujuu hyvin.

      Olen ollut siellä muutaman kerran ja nyt tammikuussa uudelleen. Talven lomaltani haen lepoa ja lämpöä, Eurooppaan suuntautuvilla kaupunkilomilla sitten shoppailen ja biletän.

      Mä kyllä tykkään brassilaisesta ruuasta ja moni ruoka onkin ollut ihana nautinto, kuten mm. hotdog kärryistä myytävät lihavartaat. nami nami!

      Ja caipirinha on hyvää, ihan jano tulee ku sitä ajattelee :) Onneksi ei tarvi enää kauaa odottaa.

      Kiitos sulle mukavasta matkakertomuksesta!

    • Forro

      Kokeneempi Brasilian kävijä siis?
      Onko sinulla kokemusta pousada-majoituksesta?
      Kun seuraavan kerran matkustan maahan.ajattelin kokeilla sitä. Lieneekö tarjolla pelkkiä lentoja maahan ja sitten omatoimimajoitusta?
      Onko joku kokeillut?
      Asiallinen peti,vessa ja suihku riittävät ja kenties kunnon aamupalamahdollisuus. Kukapa siellä asunnossa muutoin aikaansa haluaa viettää?

      • féria

        Hei, mä oon googlettanu pousadoja ja niitä tuli tosi paljon ja ihan hyvältä vaikutti. Hinnat oli muistaakseni kukkorolle erittäin sopivia, mutta sitten toinen juttu olikin jo lennot... pelkät lennot maksoi enemmän kuin koko pakettimatka :( ystäväni kyllä sai edulliset lennot Rioon, mutta opiskelija kun hän on niin alunnukset laski hintaa hyvin. Mä olen ollut nyt viimeiset kaksi kertaa pousada do galossa ja se on viihtyisä, pieni hotelli. Näillä sivuilla en ole vielä ko. pousadasta mitään juttua kuullutkaan vaikka se on siisti ja hyvä pousada ja hyvällä paikalla ja aamupala on monipuolinen =)


      • pernambucano
        féria kirjoitti:

        Hei, mä oon googlettanu pousadoja ja niitä tuli tosi paljon ja ihan hyvältä vaikutti. Hinnat oli muistaakseni kukkorolle erittäin sopivia, mutta sitten toinen juttu olikin jo lennot... pelkät lennot maksoi enemmän kuin koko pakettimatka :( ystäväni kyllä sai edulliset lennot Rioon, mutta opiskelija kun hän on niin alunnukset laski hintaa hyvin. Mä olen ollut nyt viimeiset kaksi kertaa pousada do galossa ja se on viihtyisä, pieni hotelli. Näillä sivuilla en ole vielä ko. pousadasta mitään juttua kuullutkaan vaikka se on siisti ja hyvä pousada ja hyvällä paikalla ja aamupala on monipuolinen =)

        Hei Forro!
        Kerroit paikallisesta Robert nimisestä kaveristä joka on matkanjohtajana. Olemme kaverin kanssa lähdössä matkalle helmikuussa ja haluaisimme tehdä mahdollisimman paljon retkiä eri kohteisiin. Viimekerrasta oppineena emme lähde matkatoimiston kalliille retkille.
        Haluaisimme myös kuulla kaiken mahdollisen Argentiinalaisesta pihvi paikasta.

        Kiitoskia etukäteen vastauksista!


    • pakanat

      aika törppö kun tolla tavalla hukkaat arvokkaita elimiä minäkin kävin siellä mutta ei sinne jäänyt muuta kuin euroja

    • : =============

      Suomesta saa apteekista 50-70 kerrointa mutta kyllä brasseissa paljon halvempaa. Meillä on enää yhdeksän päivää ja sit mennään taas.

      • työ liiotelko

        30 riittää vallan mainiosti. Olin tuossa vasta Australiassa ja siellä tultiin hyvin toimeen 30 rasvoilla.
        Pari kertaa myös Fortalezassa käyneenä sanon että
        tollanen 30 on vallan sopiva kaikille. 50 on jo ehkä liikaa , mutta eipä se kyllä pahaksikaan ole.


      • .........
        työ liiotelko kirjoitti:

        30 riittää vallan mainiosti. Olin tuossa vasta Australiassa ja siellä tultiin hyvin toimeen 30 rasvoilla.
        Pari kertaa myös Fortalezassa käyneenä sanon että
        tollanen 30 on vallan sopiva kaikille. 50 on jo ehkä liikaa , mutta eipä se kyllä pahaksikaan ole.

        Brasseis paikalliset käyttää 30 suojakerrointa et eikö me Pohjolan turistit oikeasti tarvi vähä korkeampaa ku ne? Niin mä kyllä ainaki luulen..


      • : =========
        ......... kirjoitti:

        Brasseis paikalliset käyttää 30 suojakerrointa et eikö me Pohjolan turistit oikeasti tarvi vähä korkeampaa ku ne? Niin mä kyllä ainaki luulen..

        Noh olihan meilläkin viime vuonna suomalainen mies isolla M, oli 0 kertoimella. Itse kuitenkaan en leikkisi, Olen nähnyt kun äitini kuoli auringosta saatuun melanoomaan. Mutta varmaan 30 on riittävä riippuu kuin makoilee, auringossa vai palmun alla, me kun reilun viikon päästä taas lähdemme niin eka viikko 50 ja sit toka viikko 30.Ja tietty riippuuhan se myös ihon laadusta.järki käteen.


      • forro
        työ liiotelko kirjoitti:

        30 riittää vallan mainiosti. Olin tuossa vasta Australiassa ja siellä tultiin hyvin toimeen 30 rasvoilla.
        Pari kertaa myös Fortalezassa käyneenä sanon että
        tollanen 30 on vallan sopiva kaikille. 50 on jo ehkä liikaa , mutta eipä se kyllä pahaksikaan ole.

        Mulla oli 30 suojakerroin kotomaasta... Sain ihan hienon kuorinnan muutaman päivän päästä,kun siitä huolimatta paloin. Onneksi ei ollut kipeänä kaikki nahkaosat.Sitten ostin paikallisesta farmasiasta paikallista suojaa-ja pidin puseroa päällä,kun olin isommin auringon alla. Niin se vaan on kuomaseni.
        Riippuu varmaankin pigmentimäärästä,mitä tarvitsee.Jollakin on enemmän kestävä nahka.
        Paikallisetkin suojaavat itseään jopa vaatteilla ollessaan enemmän auringossa. Ja kyllä se uv ym säteily vahingoittaa mustaakin ihoa siinä missä meitä maitonaamojakin.
        Mutta jokainen menee siten,kuin haluaa ja se siitä.


      • pekka karvonen
        forro kirjoitti:

        Mulla oli 30 suojakerroin kotomaasta... Sain ihan hienon kuorinnan muutaman päivän päästä,kun siitä huolimatta paloin. Onneksi ei ollut kipeänä kaikki nahkaosat.Sitten ostin paikallisesta farmasiasta paikallista suojaa-ja pidin puseroa päällä,kun olin isommin auringon alla. Niin se vaan on kuomaseni.
        Riippuu varmaankin pigmentimäärästä,mitä tarvitsee.Jollakin on enemmän kestävä nahka.
        Paikallisetkin suojaavat itseään jopa vaatteilla ollessaan enemmän auringossa. Ja kyllä se uv ym säteily vahingoittaa mustaakin ihoa siinä missä meitä maitonaamojakin.
        Mutta jokainen menee siten,kuin haluaa ja se siitä.

        ite kolme talvee olleena voin kertoo ett se ihosta kiinni,itse en ole käyttäny ikinä mitn rasvoja enkä ole palanu,ruskee kun mikä..


    • pekka karseinen

      Mut eiköhän se ole kuiteski porto de galinhas...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1020
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe