Punaiset silmät

bbb

Tämä kysymys on esitetty erityisesti palstan Silmälääkärille, mutta muutkin voivat toki kommentoida.

Mistä johtuu silmien pitkäaikainen punoitus? Silmieni sisä- ja ulkonurkkiin on ilmaantunut viime kuukausien aikana paljon punaisia verisuonia, jotka näkyvät sekä yksittäisinä suonina että verkkomaisena muodostelmana. Lisäksi alaluomen reunat punoittavat usein ja aina välillä toinen silmä punoittaa vuorokauden verran, jonka jälkeen punoitus häviää itsestään. Silmät eivät ole varsinaisesti kipeät, mutta iltapäivisin ne tuntuvat usein väsyneiltä ja rasittuneilta. Työskentelen päivittäin tietokoneella 8-9 tuntia ja käytän miinusmerkkisiä laseja. Lähityö-laseja minulla ei ole.
Yleislääkäri on tutkinut silmäni ja epäillyt minulla olevan kuivat silmät.
Osaatko sanoa, mikä silmiäni vaivaa? Mistä punaiset verisuonet johtuvat ja häviävätkö ne koskaan silmistäni? Luuletko, että kyseessä on kuivasilmäisyys vai voisivatko oireet johtua esim. siitä että teen lähityötä miinuslaseilla?

8

18750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Sidekalvon verisuonet voivat laajentua sidekalvon ärtyessä ja syynä voi olla kuivasilmäisyys tai sidekalvon/luomireunan ärsytystilat eli vaikkapa blefariitti eli silmäluomen rauhasten ärtyminen, bakteeri-infektio tai kyynelnesteen koostumuksen muuttuminen (usein ikääntymisen myötä).

Kostutustipat saattavat tuoda helpotusta tilanteeseen. Jos näet työskennellä tietokoneen ääressä hyvin ilman laseja, voit toki koettaa työskennellä ilman lasejasi ja kokeilla, helpottavatko oireet.

• bbb

Suuret kiitokset vastauksestasi!

Kosteuttavia tippoja olen käyttänyt jo usean kuukauden ajan, mutta niistä ei ole ollut mitään apua. Silmistä ja luomista on myös otettu erilaisia labranäytteitä (mm. eosinofiilit ja bakteeritulehdus) joten allergiat ja tulehdukset on suljettu pois. Ikääntymiseen liittyvistä muutoksistakaan ei ole kyse, sillä olen vielä nuori.

Kysyisin vielä, voiko kyseessä olla joku vakava silmäsairaus? Asia vaivaa kovasti mieltäni ja olen menossa silmälääkärin vastaanotolle, mutta haluaisin vähän "ennakkotietoa" asiasta. Mikäli sidekalvo on ärtynyt, onko olemassa jotain tippoja tms. jolla asiaa voidaan auttaa?

• mbnea
        bbb kirjoitti:

Suuret kiitokset vastauksestasi!

Kosteuttavia tippoja olen käyttänyt jo usean kuukauden ajan, mutta niistä ei ole ollut mitään apua. Silmistä ja luomista on myös otettu erilaisia labranäytteitä (mm. eosinofiilit ja bakteeritulehdus) joten allergiat ja tulehdukset on suljettu pois. Ikääntymiseen liittyvistä muutoksistakaan ei ole kyse, sillä olen vielä nuori.

Kysyisin vielä, voiko kyseessä olla joku vakava silmäsairaus? Asia vaivaa kovasti mieltäni ja olen menossa silmälääkärin vastaanotolle, mutta haluaisin vähän "ennakkotietoa" asiasta. Mikäli sidekalvo on ärtynyt, onko olemassa jotain tippoja tms. jolla asiaa voidaan auttaa?

kävin silmälääkärillä silmien punoituksen takia, ja hän sanoi että kyseessä on selvästi allerginen reaktio. silmäni ovat olleet aina herkät, ja olen muutenkin allerginen (heinänuha, pienempänä kissa ja koira, joulukukat, maito, jne.). silmät ovat alkaneet punoittaa viimeisen vuoden aikana erityisen paljon. Käytän piilolinssejä (n. 4 krt/vko) ja kotonamme on ollut 10v koira, mutta nyt asun yksin eikä lemmikkieläimiä ole.

Muuta muutosta elämässäni en hoksaa, kuin muuton. Voiko uuden kämpän homevauriot aiheuttaa punoitusta silmässä? tekijöitä voi tietysti olla vaikka kuinka! pöly, piilolinssineste, meikki, ruoka...

Koska allergian syytä on lähes mahdotonta itse selvittää, kysynkin, että pääseekö allergiatesteihin helposti? Selviääkö allergiatesteistä silmien punoitus?

• moikka2

Joo, mulla aivan sama,

Mulla on Sänky ja päädyssä vähän pölyinen viltti ja Pelaan tietokoneella

• Punoitusta ei

Pesen tilavaatteet 60 asteessa kerran kuukaudessa.
      Lopetin makkaran syönnin ja meikkauksen.

• Ei punoita

2x päivässä kosteustippoja.

• Punasilmä

Mulla toinen silmä punoittanut pari viikkoa.. Silloin sain tk:sta fucithalmic tippoja.. Suihkun jälkeen silmä punoittaa paljon sidekalvolta.. Ei ole kipeä.. Onko muilla kokemuksia?

• 12v

poltat kannabista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4143
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3161
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      160
      2550
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1875
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe