onko normaalia pentukäyttäytymistä, että koira yrittää nylkyttää omistajaansa(ikäänkuin kokeillakseen rajojaan), vai onko se merkki että koira luulee nyt olevansa perheen pomo?
meidän pentu alkaa nylkyttää erityisesti kun leikitään, eli ilmeisesti kun se innostuu vähän liikaa. aina kun se on tehnyt niin, niin on kielletty ja työnnetty se rajusti pois.
pentu nylkyttää meitä
25
21218
Vastaukset
- ensikertalainen2
huomasin että edellisen viestin kirjoittaja on myös nimimerkillä "ensikertalainen"... emme kuitenkaan ole sama kirjoittaja. sorry olisin valinnut muun nimimerkin, jos olisin huomannut aiemmin.
- sama juttu meillä
no meil on samojedi joka on kyl jo 8 vuotta (leikattu) se nylkytti pentuna leikkien yhteydessä ja myös ihan 2-6 iässäkin,nuoren se sit leikattiin ja niin se väheni mut ei loppunut kokonaan, nyt ku se on 8 v, se vielki vähän JOSKUS HARVOIN kylläkin nylkyttää mut ei enää paljon, villi se vielki on!;D
- dogzer
Tuo asia on suht. Helppo ratkaista. Kun pentu nylkyttää lopeta leikki samantien. Jatka vähän ajan päästä uudestaan ja jos pentu jatkaa nylkyttämistä toista, kunnes pentu oppii. Jos sanoo jatkuvasti ei, joillain roduilla (esim. Taistelutahtoiset) se on vain innoste tai haaste. Kannattaa siis kokeila tätä. Pentu ei myöskään heti opi asiaa, vaan siinä voi mennä viikkokin.
- dogzer
dogzer kirjoitti:
Tuo asia on suht. Helppo ratkaista. Kun pentu nylkyttää lopeta leikki samantien. Jatka vähän ajan päästä uudestaan ja jos pentu jatkaa nylkyttämistä toista, kunnes pentu oppii. Jos sanoo jatkuvasti ei, joillain roduilla (esim. Taistelutahtoiset) se on vain innoste tai haaste. Kannattaa siis kokeila tätä. Pentu ei myöskään heti opi asiaa, vaan siinä voi mennä viikkokin.
Ja joskus ei sanakin vois siis auttaa, sitä en tarkoita. Mutta joo, se on dominointia tai stressiä, älä anna missään nimessä kohdistua ihmiseen kertaakaan.
- toiskertalainen
Meidän pentu teki sitä kyllä (uros). Yrittää vain kokeilla rajojaan ja päästä pomoksi. Teki sitä isompanakin, kun leikki kävi vähän rajuksi. Kannattaa kieltää esim. läpsäistä sanomalehdellä EI kädellä.
- millä lyödään
Ja mitä eroa sillä on että lyödäänkö sitä pentua sanomalehdellä vai kädellä? Jos nyt laumateoriaa kannatetaan niin johtajuushan saadaan aikaiseksi ihan muulla keinoin kuin väkivallalla, juuri päinvastaisella käyttäytymisellä. JOhtaja ei lähde mukaan tuollaiseen valtataisteluun.
Kieltää toki voi mutta jos pentu ei osaa EI sanaa on ihan turha sitä läpsiä kun se ei sitä tottele.
Ei sanaa voi opettaa vaikka ottamalla pentu hihnaan ja kävelemällä lattialle/maahan laitetun namun/lelun ohi. Kun pentu huomaa sen kielletään ja pidetään hihna tiukalla että ei pääse ottamaan ja sitten palkka omasta kädestä. Lattialla olevaa ei saa palkaksi.
Myöhemmässä vaiheessa itse en kyllä ikinä ole palkannut Ei-sanan tottelemisesta, sitä vain totellaan ja piste. Joskus olen käyttänyt pakotteena myös suihkupulloa ja ihan hihnaa.Kaikki tämän koiran mukaan, jotkut eivät kestä mitään pakotetta mutta toiset taas kestävät hyvinkin paljon. - Rice
millä lyödään kirjoitti:
Ja mitä eroa sillä on että lyödäänkö sitä pentua sanomalehdellä vai kädellä? Jos nyt laumateoriaa kannatetaan niin johtajuushan saadaan aikaiseksi ihan muulla keinoin kuin väkivallalla, juuri päinvastaisella käyttäytymisellä. JOhtaja ei lähde mukaan tuollaiseen valtataisteluun.
Kieltää toki voi mutta jos pentu ei osaa EI sanaa on ihan turha sitä läpsiä kun se ei sitä tottele.
Ei sanaa voi opettaa vaikka ottamalla pentu hihnaan ja kävelemällä lattialle/maahan laitetun namun/lelun ohi. Kun pentu huomaa sen kielletään ja pidetään hihna tiukalla että ei pääse ottamaan ja sitten palkka omasta kädestä. Lattialla olevaa ei saa palkaksi.
Myöhemmässä vaiheessa itse en kyllä ikinä ole palkannut Ei-sanan tottelemisesta, sitä vain totellaan ja piste. Joskus olen käyttänyt pakotteena myös suihkupulloa ja ihan hihnaa.Kaikki tämän koiran mukaan, jotkut eivät kestä mitään pakotetta mutta toiset taas kestävät hyvinkin paljon.Tässä nyt en ota muuhun kantaa kun tuohon "ihan sama läpsäistäänkö kädellä vai millä". Koiraa ei missään tapauksessa tule läpsiä kädellä. Läpsippä koiraasi kädellä ja saat ensikerrallalla hampaan jäljet käteesi kun yrität vain silittää tai laittaa pantaa. Läpsimällä kädellä oppii koirasi muistamaan, että tuo käsi kun tulee luokse niin sitten taas sattuu.
Itse en myöskään kannata fyysistä väkivaltaa, saatte koiranne vain hermostumaan. - .........
Rice kirjoitti:
Tässä nyt en ota muuhun kantaa kun tuohon "ihan sama läpsäistäänkö kädellä vai millä". Koiraa ei missään tapauksessa tule läpsiä kädellä. Läpsippä koiraasi kädellä ja saat ensikerrallalla hampaan jäljet käteesi kun yrität vain silittää tai laittaa pantaa. Läpsimällä kädellä oppii koirasi muistamaan, että tuo käsi kun tulee luokse niin sitten taas sattuu.
Itse en myöskään kannata fyysistä väkivaltaa, saatte koiranne vain hermostumaan.Niskasta silloin kiinni, niinkuin emo tekee... pentu alistuu ja rauhoittuu.
- millä lyödään
Rice kirjoitti:
Tässä nyt en ota muuhun kantaa kun tuohon "ihan sama läpsäistäänkö kädellä vai millä". Koiraa ei missään tapauksessa tule läpsiä kädellä. Läpsippä koiraasi kädellä ja saat ensikerrallalla hampaan jäljet käteesi kun yrität vain silittää tai laittaa pantaa. Läpsimällä kädellä oppii koirasi muistamaan, että tuo käsi kun tulee luokse niin sitten taas sattuu.
Itse en myöskään kannata fyysistä väkivaltaa, saatte koiranne vain hermostumaan.Se on sitten ihan sama onko siinä kädessä sanomalehti vai ei. Käsi pitelee sanomalehteä joten ihan samalla tavalla se koira sen tulkitsee.
Joten todetaan tässä että ei lyödä niitä koiria millään. - itsestään
millä lyödään kirjoitti:
Se on sitten ihan sama onko siinä kädessä sanomalehti vai ei. Käsi pitelee sanomalehteä joten ihan samalla tavalla se koira sen tulkitsee.
Joten todetaan tässä että ei lyödä niitä koiria millään.mulla on ollut koiria 80-luvun alkupuolelta alkaen joten luullakseni voin ottaa kantaa tähänkin asiaan.
mulla on ollut liki puolet koirista pentuina nylkyttäjiä. Aluksi olin hämmentynyt ja kieltelin, mutta havaitsin myöhemmin, että tämä pentuaikainen harjoittelu menee ohi itsestään koiran aikuistuessa. Ei pidä ottaa paniikkivaihdetta näissä asioissa.
Samoin nämä koulutuksen ihmeet olen kokeillut ja nähnyt liki kaikki ja olen tullut siihen lopputulokseen, että se miten pentua koulutetaan riippuu aivan täysin siitä koirasta eli sen "älyn" mukaan mennään. Mulla on kääpiöpinseri jolle ei ole koskaan tarvinnut opettaa yhtään mitään, se on niin fiksu nimittäin, että on oppinut itsekseen ja sitten dobbereita joita on kuusikuukautisina saanut nostaa seinälle uhittelun takia. Ja luupäisyyden. - kokenut2
millä lyödään kirjoitti:
Myöhemmässä vaiheessa itse en kyllä ikinä ole palkannut Ei-sanan tottelemisesta, sitä vain totellaan ja piste. Joskus olen käyttänyt pakotteena myös suihkupulloa ja ihan hihnaa.Kaikki tämän koiran mukaan, jotkut eivät kestä mitään pakotetta mutta toiset taas kestävät hyvinkin paljon.IKINÄ ei saa opettaa että herkku tulee kädestä. aina kun käsket istua se alkaa katsoa käsiäsi. ja ei muutenkaan mutta kyllä herkkuja kädestä saa antaa mutta kannattaa herkut laittaa maahan/lattialle.
- dogzer
......... kirjoitti:
Niskasta silloin kiinni, niinkuin emo tekee... pentu alistuu ja rauhoittuu.
Emo ei KOSKAAN ravistele pentua. Yleensä se vain näykkäisee kuonosta tai kaulan alueelta kevyesti.
- Esther79
Meidän poika teki sitä ainoastaan ekan päivän. Sanottiin vaan lujasti(ei huutamalla, vaan vaan vakavalla äänellä ja katsella) "ei" ja nostettiin nopeasti sivuun. Tuon jälkeeen(1,5 vko kuluttua) niin kävi vain yhden kerran kun oli pitkä matka kotiin.400km autossa laivamatka Tukholmasta Suomeen, eli laittaisin tuolloisen tapahtuman stressaavan päivän piikkiin.
Nyt hän on 11vk ja toivon , ettei sitä enää tapahdu. Ja vaikka niin kävisikin, ei KOSKAAN tulisi mieleeni LYÖDÄ toista. Sitten vielä ihmetellään miksi jotkin koirat ovat agressiivisia. Kyllä koira niin kuin lapsetkin on kasvatettava väkivalloitta, niin terve järkikin sanoo. Eri juttu on ns. voimakas ote, jotta koira ymmärtää sinun olevan tosissasi. Mutta että lyödä...huhhuh.
Tämä siis oli minun mielipiteeni.- Esther79
Unohdin laittaa, että meidän kasvattaja kertoi tuon nylkytyksen kuvastavan dominointia. Se yrittää siis dominoida, eli älä annan koiran dominoida sinua.
- 123
EN tiedä onko normaalia, mutta meidän kääpiösnautserimme on nylkyttänyt jo 3-4kk iästä alkaen. Tosin aika harvoin.
- lue pari kirjaa
Tuohon aikaisempaan kommenttiin sen verran että emo EI kurita pentujaan niskasta nostelemalla. jos pennut hyppii silmille emo rähähtää ja antaa hellästi hammasta pennulle. tuo niskasta ravistelu on ikivanha ja vanhentunut käsitys.
- TietääMistäPuhuu
"meidän pentu alkaa nylkyttää erityisesti kun leikitään"
Nylkytys on leikin yhteydessä ikään kuin haaste (nylkkivä pentu siis haastaa toisen painiin/takaa-ajoleikkiin). Eli ihan leikki mielessä pentusi varmaan sitä tekee.
Aina kun pentusi alkoittaa nylkyttämisen muutu täysin passiviseksi. älä työnnä sitä pois, älä nouse seisomaan, älä esen vilkaise siihen. Älä tee yksin kertaisesti mitään. Jähmety vain paikallesi ja odota että pentu lopettaa ja nousee pois. Pennun lopettaessa sinun on aika toimia. Kehu ja silitä pentuasi niin iloisesti, että se kiemurtelee onnesta. Leiki sen kanssa ja huomioi sitä.
Älä heitä toivoasi menevään. Pentu voi olla yllättävän sitkeä tapansa kanssa, mutta lopulta se ymmärtää syy- ja seuraus suhteen. :) - hhhh22
Samaa mieltä olen että kantsii lopettaa leikki , jos koiraa läpsii kun se nylkyttää ja joskus meinoo pentuja teettää niin kuis se sitten nylkkäämättä onnistuu.
- koiriakokoikä
"Samaa mieltä olen että kantsii lopettaa leikki , jos koiraa läpsii kun se nylkyttää ja joskus meinoo pentuja teettää niin kuis se sitten nylkkäämättä onnistuu."
Ei se koira ihmistä siittääkseen pikkupentunapentuna nylkytä -,-' huoh. Sukukypsä vasta noin 7 kk iässä jollain saattaa hämmennyksissään sitä yrittääkin. Pennun nylkytys voi olla dominointia tai liiasta innostumisesta johtuvaa. Huomautan vielä että pennut työntää siitintään ulos leikkiessään/innostuessaan ihan ilman syytä eikä se aina ole yhteydessä nylkyttämiseen. Koirat on toki kaikki erilaisia joten on mahdollista että "vahinkonylkytys" jatkuu vähän pidempäänkin. Huomaat kyllä koiran eleistä milloin on kyseessä dominointi tai pyrkimys siittää.
Aloittaja, riippuu pennun iästä. Jos kyseessä on ihan pikkupentu niin se ei kyllä ole dominointia. Pikkupennulla viittaan -5kk ikäiseen. - Emon kuritus
Itse olen kyllä nähnyt että emo koira aina rankastikin kurittaa pentujaan.
Juurikin "heittelee niskasta" tyyliin....Nojuu, kannataakin joo viskoa niitä pentuja, repiä ja heitellä, jos haluaa aran ja arvaamattomasti käyttäytyvän koiran. Olen itsekin nähnyt miten ymmärtämätön koiranomistaja pari kertaa viskaisi niskanahasta pennun pois kun pentu teki jotain ei niin toivottavaa; eikä siinä sen enempää tarvittu, pentu luikki pitkin seinän vierustaa. Piti rautalangasta vääntää miten se komentaminen tehdään hellävaroen ja turhia säikyttelemättä.
Kaikki emot eivät ole erinomaisia emoja, osa voi jopa hyljätä pentunsa.
- ei aina näitä
Koirat nylkyttää kun innostuvat, koiranpentu ei pomota vaan on innostunut. Aivan järjetöntä jokaisesta teósta etsiä pomotusta, meillä tuo kohta kaksivuotiaskin innostuu nylkyttään kun jotain uutta oppii ja tykkää siitä kehut vielä innostuttavat lisää, en ota sitä pomottamisena. Tullessaan yhdeksänviikkoisena saattoi puoliunissaan nylkytysliikkeitä tehdä, eikä takuulla ollut mitään pomottamista.
- 14+2
Meillä pentu teki samaa, nylkytti jalkaa, hyppi lapsen kumoon ja nylkytti sitä. Minä otin niskasta kiinni ja siirsin sen pois ja sanoin EI! Se loppu aika äkkiä :)
Nykyään yrittää välillä nylkyttää koirakamuja, mutta aika hyvin koirakamut antaa nenille ;)
Meillä kyseessä kovapäinen jäärä kamu, joka ei ole kärsinyt minun koulutusmetodeistani.
- Anonyymi
Nylkytys johtuu innostukseta/ylivireydestä/stressistä. On vanhanaikaista ja virheluuloista pitää sitä jonain dominansaina. Joa koiraa stressaa, kannattaa mietitä mikä sitä stressaa. Jos se on tylsistynyt, vie lenkille tai vaihda sallittuun leikkiin. Voit vain hellästi työntää koiran pois ja todeta napakasti "ei". Sen jälkeen huomion siirto muualle lelu... temppu tms.
- Anonyymi
No meillä tyttö koira (pentu) just saman laisessa tilanteessa ikäänkuin nylkyttää että niinku kyllä poikakoiradta ymmärtäs mutta tyttö koiralla on jo vähän outoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379