Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

wiccaa

satanisti?

Onko sellaista lahkoo, mikä ei uskois suoraan äitijumalattareen, vaan luontoon itseään, luonnonvoimiin...?

23

961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ateisti

      Voithan sinä katsoa vapaasti, että luonto itsessään on se Jumaluus tai palvonnan kohde, mihin ihmeeseen sinä tarvitset samalla lailla ajattelevaa lahkoa? Käsityksesi ei varmasti ole ristiriidassa Wiccojen yleisen Jumalatar-käsityksen kanssa, joten voinet olla minkä tahansa covenin jäsen ja silti pitää kiinni näkemyksestäsi. Eivät Wiccat ole mitään Helluntai-hillujia joilla onvähän helevetintiukka dogmi. Wiccat eivät osaa tarkalleen edes määritellä oppejaan koska eivät halua sitoutua tiukkoihin oppeihin. näin ollen sinulla on helppoa missä tahansa wicca-porukassa.

    • Ymir

      Liikut samalla asialla kuin minäkin täällä sivuilla. Me emme todellakaan tarvitse mitään nimettyä "jumalaa/jumalatarta Luonnon taakse. Luonto itse on "jumaluus", suuri kokonaisuus. Olemassaolo on mysteeri joka kätkeytyy Luontoon itseensä. Me voimme etsiä vastauksia tuntemattomasta tieteen keinoin, tai mystisen kokemuksen kautta. Me voimme luoda riittejä jotka tuovat juhlavuutta ja arvokkuutta tiettyihin tilaisuuksiin kuten häät, hautajaiset, lasten nimijuhla jne..!

      Meidän ei kuitenkaan tarvitse kuvitella mitään Luonnosta erillään olevaa olentoa jolla selitämme kaiken mihin järkemme ei muuten pysty. Kristityt hihhulit ovat tästä paras esimerkki. Uskoa uskon vuoksi. Itsepetosta. Valhetta.

      Meidän tulee luoda uusi kulttuuri juutalaikristillisen kulttuurin tilalle joka on perustuva puhtaaseen luontomystiikkaan, filosofiaan, kulttiin...mitä nimityksiä siitä nyt sitten haluammekaan käyttää. Kulttuuriin joka tekee luonnollisuudesta elämäntavan.

      Luonnollisuus on kai sitä mitä uuspakanuudessa kutsutaan Oikeankäden Poluksi.

      • Satanisti?

        Mistä löytäisin infoa siitä?


      • ateisti

        Uskovaiset hihhulit haluavat vain rajoittaa ihmisten elämää uskonsa nojalla kun taas ajatteleva ateisti tai luonnonuskonnon kannattaja kykenee antamaan vapauden muille eikä nojaa johonkin hemmetin tiukkaan dogmiin. Asiasta pahvilaatikkoon...
        Minä osaan kunnioittaa luontoa sen itsensä tähden, en tarvitse siihen Jumalia tai Jumalattaria väliin enkä sen puoleen mitään ihmeellisiä oppejakaan. Voin nähdä luonnon suuruuden ja jylhyyden siinä itsessään ja kunnioittaa luontoa yrittämällä elämässäni ainakin omalta osaltani toimia jollain lailla luonnonmukaisesti. (Kannattaa lukea Linkolaa...)


      • Ymir
        Satanisti? kirjoitti:

        Mistä löytäisin infoa siitä?

        Ei ole infoo, koska sellaista valmista kulttia tai organisaatiota joka perustuisi puhtaaseen luonnonvoimien etsintään tai käyttöön ei ole olemassa.

        Meidän tulisi luoda sellainen. Tämä "kultti" ei perustuisi itseasiassa uskoon lainkaan vaan pikemminkin etsintään. Tässä maailmankatsomuksessa hyväksyttäisiin Luonto sellaisenaan kuin me sen näemme ja ymmärrämme. Tietysti paljon jää ymmärryksemme ulkopuolelle. Siihen on tarjolla kaksi tapaa etsiä tietoa; tiede, ja mystisen kokemuksen tavoittelu. En nyt tässä yhteydessä ala tarkemmin selittämään mitä mystiikka varsinaisesti on. Siitä on ihmisillä kuitenkin melko puutteeliset käsitykset.

        Tällainen uuspakanallinen seura pyrkisi tietysti ottamaan kirkon paikan. Se voisi olla suvaitsevainen muita pakanallisia suuntauksia kohtaan, muttei "jerusalemin uskontoja".

        Estetiikka olisi hyvä ammentaa omista muinaispakanallisista muodoista, ei kuitenkaan orjallisesti plagioiden vaan soveltaen nykyaikaan sopivaksi.

        Tällaista olen jo pitkään ideoinut, mutten ole täällä netissä saanut liiemmin vastakaikua ajatuksilleni. Pidetään nyt kekustelua yllä eikä päästetä asiaa unohtumaan. Saamme vielä luoduksi tästä oman suuntauksen jolle varmasti tulee kannattajia, varsinkin niiden taholta jotka eivät halua leimautua minkään uskonnon kannattajiksi.

        Tuosta mystiikasta senverran, että kannattaa käydä vilkaisemassa Lehdon sivuja, siellä on aiheesta melko hyvä kirjoitus.


      • Satanisti?
        Ymir kirjoitti:

        Ei ole infoo, koska sellaista valmista kulttia tai organisaatiota joka perustuisi puhtaaseen luonnonvoimien etsintään tai käyttöön ei ole olemassa.

        Meidän tulisi luoda sellainen. Tämä "kultti" ei perustuisi itseasiassa uskoon lainkaan vaan pikemminkin etsintään. Tässä maailmankatsomuksessa hyväksyttäisiin Luonto sellaisenaan kuin me sen näemme ja ymmärrämme. Tietysti paljon jää ymmärryksemme ulkopuolelle. Siihen on tarjolla kaksi tapaa etsiä tietoa; tiede, ja mystisen kokemuksen tavoittelu. En nyt tässä yhteydessä ala tarkemmin selittämään mitä mystiikka varsinaisesti on. Siitä on ihmisillä kuitenkin melko puutteeliset käsitykset.

        Tällainen uuspakanallinen seura pyrkisi tietysti ottamaan kirkon paikan. Se voisi olla suvaitsevainen muita pakanallisia suuntauksia kohtaan, muttei "jerusalemin uskontoja".

        Estetiikka olisi hyvä ammentaa omista muinaispakanallisista muodoista, ei kuitenkaan orjallisesti plagioiden vaan soveltaen nykyaikaan sopivaksi.

        Tällaista olen jo pitkään ideoinut, mutten ole täällä netissä saanut liiemmin vastakaikua ajatuksilleni. Pidetään nyt kekustelua yllä eikä päästetä asiaa unohtumaan. Saamme vielä luoduksi tästä oman suuntauksen jolle varmasti tulee kannattajia, varsinkin niiden taholta jotka eivät halua leimautua minkään uskonnon kannattajiksi.

        Tuosta mystiikasta senverran, että kannattaa käydä vilkaisemassa Lehdon sivuja, siellä on aiheesta melko hyvä kirjoitus.

        Tuo kuulostaa järkevältä...ihmiset kaipaavat jotain yliluonnollista, enemmän kuin uskomista, niin eikö siis luontoa voi "palvoa" ilman, että tarvitsee siihen erilaisia nimiä, joita nuo wiccat opettelee ulkoa...? Minulle riittäisi vain olla metsässä ja tuntea luonnon olemassaolon...itseensä syventyen voi saada paljon aikaan...entä mitä mieltä olet "rituaaleista"? Mielestäni niissä on kyllä järkeä...se voima, mitä siitä ajasta syntyy, tulee "taikuriin" sisään...omasta mielestäni ainakin...no, "satanismisellä" kannalta...en tiedä, kuulostaako selitykseni järkevältä, mut siinä mun tän hetkiset ajatukseni...:)


      • Ymir
        Satanisti? kirjoitti:

        Tuo kuulostaa järkevältä...ihmiset kaipaavat jotain yliluonnollista, enemmän kuin uskomista, niin eikö siis luontoa voi "palvoa" ilman, että tarvitsee siihen erilaisia nimiä, joita nuo wiccat opettelee ulkoa...? Minulle riittäisi vain olla metsässä ja tuntea luonnon olemassaolon...itseensä syventyen voi saada paljon aikaan...entä mitä mieltä olet "rituaaleista"? Mielestäni niissä on kyllä järkeä...se voima, mitä siitä ajasta syntyy, tulee "taikuriin" sisään...omasta mielestäni ainakin...no, "satanismisellä" kannalta...en tiedä, kuulostaako selitykseni järkevältä, mut siinä mun tän hetkiset ajatukseni...:)

        Aivan, kyllä rituaalit kuuluu ihmiskulttuuriin aina. Onhan meillä häät, lasten nimenantojuhla (ristiäiset), ja hautajaisseremoniat huolimatta siitä olemmeko uskovaisia vai emme. Me kaikki haluamme suorittaa tietyt asia sitä vaativalla arvokkuudella.

        Myös vuodenkierron juhlia haluamme viettää. Onhan meillä joulu, pääsiäinen, vappu, juhannus. Kaikki muinaispakanallisia juhlia joita kristityt ensin vastustivat, mutta sitten luovuttivat ja omaksuivat ne omikseen vaihtaen vain niiden nimet.

        Metsässä tai metsätemppeleissä harjoitetut suggestiiviset riitit antavat henkistä voimaa ja herättävät meissä esiin esoteerisia "yliluonnollisia" voimia. Se on luonnonvoimien ei-materiaalista hyväksikäyttöä.

        Me tarvitsisimme oman sivuston jonne voisivat kirjoitella vain naturalistisen/oikeankäden polun, ja panteismin omaksuneet.


      • Vilja
        Satanisti? kirjoitti:

        Tuo kuulostaa järkevältä...ihmiset kaipaavat jotain yliluonnollista, enemmän kuin uskomista, niin eikö siis luontoa voi "palvoa" ilman, että tarvitsee siihen erilaisia nimiä, joita nuo wiccat opettelee ulkoa...? Minulle riittäisi vain olla metsässä ja tuntea luonnon olemassaolon...itseensä syventyen voi saada paljon aikaan...entä mitä mieltä olet "rituaaleista"? Mielestäni niissä on kyllä järkeä...se voima, mitä siitä ajasta syntyy, tulee "taikuriin" sisään...omasta mielestäni ainakin...no, "satanismisellä" kannalta...en tiedä, kuulostaako selitykseni järkevältä, mut siinä mun tän hetkiset ajatukseni...:)

        >ilman, että tarvitsee siihen erilaisia nimiä, joita nuo wiccat opettelee ulkoa...?

        Pakko kommentoida: wiccat eivät opiskele ulkoa jotain jumalten nimiä. Useimmat mieltävät jumaluudet yksinkertaisesti Jumalaksi ja Jumalattareksi tai feminiiniseksi ja maskuliiniseksi energiaksi ilman sen kummempia nimiä.


      • satanisti?
        Ymir kirjoitti:

        Aivan, kyllä rituaalit kuuluu ihmiskulttuuriin aina. Onhan meillä häät, lasten nimenantojuhla (ristiäiset), ja hautajaisseremoniat huolimatta siitä olemmeko uskovaisia vai emme. Me kaikki haluamme suorittaa tietyt asia sitä vaativalla arvokkuudella.

        Myös vuodenkierron juhlia haluamme viettää. Onhan meillä joulu, pääsiäinen, vappu, juhannus. Kaikki muinaispakanallisia juhlia joita kristityt ensin vastustivat, mutta sitten luovuttivat ja omaksuivat ne omikseen vaihtaen vain niiden nimet.

        Metsässä tai metsätemppeleissä harjoitetut suggestiiviset riitit antavat henkistä voimaa ja herättävät meissä esiin esoteerisia "yliluonnollisia" voimia. Se on luonnonvoimien ei-materiaalista hyväksikäyttöä.

        Me tarvitsisimme oman sivuston jonne voisivat kirjoitella vain naturalistisen/oikeankäden polun, ja panteismin omaksuneet.

        Tehdään sitten. Missä se mainostetaan? Laitetaan Lehtoonkiin siitä juttua...?


      • Ymir
        satanisti? kirjoitti:

        Tehdään sitten. Missä se mainostetaan? Laitetaan Lehtoonkiin siitä juttua...?

        Muilla forumeilla voi aina silloin tällöin käydä mainostamassa. Ensin pitää tehdä kotisivu jossa on sellainen keskustelupalsta jota pääsee itse sheriffinä kontrolloimaan. Minä en sellaista osaa tehdä.

        Missä kaukana oleilet? Itse asustelen Etelä-Suomessa. Kertokoot myös muut joilla samansuuntaisia ajatuksia on, millä ilmansuunnalla vaikuttavat!


      • Satanisti?
        Ymir kirjoitti:

        Muilla forumeilla voi aina silloin tällöin käydä mainostamassa. Ensin pitää tehdä kotisivu jossa on sellainen keskustelupalsta jota pääsee itse sheriffinä kontrolloimaan. Minä en sellaista osaa tehdä.

        Missä kaukana oleilet? Itse asustelen Etelä-Suomessa. Kertokoot myös muut joilla samansuuntaisia ajatuksia on, millä ilmansuunnalla vaikuttavat!

        Voitais ensin Vieraskirjassani tai täällä sopia erilaisista yksityiskohdista...tehdään foorumin/keskustelupalstan...voitais käydä mun sivuja, tai ihan uusia...www.geocities.com/nadrealia siä ei ole paljon, mut muutan sen tarkoituksen meidän uutta suuntausta varten...sit voidaan kirjoittaa sinne jotain tietoja siitä kaikesta....


      • Ymir
        Satanisti? kirjoitti:

        Voitais ensin Vieraskirjassani tai täällä sopia erilaisista yksityiskohdista...tehdään foorumin/keskustelupalstan...voitais käydä mun sivuja, tai ihan uusia...www.geocities.com/nadrealia siä ei ole paljon, mut muutan sen tarkoituksen meidän uutta suuntausta varten...sit voidaan kirjoittaa sinne jotain tietoja siitä kaikesta....

        Hieno juttu, että sinulla on sellainen vieraskirja jo valmiina, siitä on hyvä aloittaa niin saadaan homma käyntiin. Myöhemmin voidaan luoda vaikka miten fiinit kotisivut ja keskusteluforumit. Kun olet saanut tarpeelliset muutokset sivuihisi, niin ilmoittele. Ajelen muuten aina silloin tällöin kotiseutumatkoillani Tampereen ohi.


      • Satanisti?
        Ymir kirjoitti:

        Hieno juttu, että sinulla on sellainen vieraskirja jo valmiina, siitä on hyvä aloittaa niin saadaan homma käyntiin. Myöhemmin voidaan luoda vaikka miten fiinit kotisivut ja keskusteluforumit. Kun olet saanut tarpeelliset muutokset sivuihisi, niin ilmoittele. Ajelen muuten aina silloin tällöin kotiseutumatkoillani Tampereen ohi.

        Kerkiätkö tulla nyt chattiin? Ja mitä laitan sivuihin?


      • Ymir
        Satanisti? kirjoitti:

        Kerkiätkö tulla nyt chattiin? Ja mitä laitan sivuihin?

        Voisihan sitä kokeilla keskustelua chatin kautta, vaikkapa kohdasta Tampere. Siis se chat jonne pääsee deitti netin kautta. Käytän tätä samaa tutuksi tullutta nimimerkkiäni.


      • satanisti?
        Ymir kirjoitti:

        Voisihan sitä kokeilla keskustelua chatin kautta, vaikkapa kohdasta Tampere. Siis se chat jonne pääsee deitti netin kautta. Käytän tätä samaa tutuksi tullutta nimimerkkiäni.

        Mun nimimerkki on Nadja...siis deitti.netin Tampere see u here now.


      • satanisti?
        Ymir kirjoitti:

        Voisihan sitä kokeilla keskustelua chatin kautta, vaikkapa kohdasta Tampere. Siis se chat jonne pääsee deitti netin kautta. Käytän tätä samaa tutuksi tullutta nimimerkkiäni.

        ok, sinne...satanisti on nicki...


      • -
        Ymir kirjoitti:

        Muilla forumeilla voi aina silloin tällöin käydä mainostamassa. Ensin pitää tehdä kotisivu jossa on sellainen keskustelupalsta jota pääsee itse sheriffinä kontrolloimaan. Minä en sellaista osaa tehdä.

        Missä kaukana oleilet? Itse asustelen Etelä-Suomessa. Kertokoot myös muut joilla samansuuntaisia ajatuksia on, millä ilmansuunnalla vaikuttavat!

        Olen samaa mieltä kanssanne. Wicca-uskonto sopii mulle muuten kuin nyrkki silmään, paitsi se jumalatar/jumala-juttu. Sitä asiaa mä en oikein sulata...

        Pistäkää mulle mailia jos innostutte tosissanne värkkäämään semmosta lahkoa tai joitain sivuja!
        [email protected]


      • Ymir
        - kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssanne. Wicca-uskonto sopii mulle muuten kuin nyrkki silmään, paitsi se jumalatar/jumala-juttu. Sitä asiaa mä en oikein sulata...

        Pistäkää mulle mailia jos innostutte tosissanne värkkäämään semmosta lahkoa tai joitain sivuja!
        [email protected]

        Keskustelupalstaa valmistellaan par´aikaa, mutta "satanisti" osaa kertoa siitä paremmin.


    • Thuleia

      Wiccassa on yleensä polariteetit Jumala ja Jumalatar, osa painottaa uskonsa Jumalaan, suuri osa Jumalattareen, mutta yleensä nämä ovat tasapainossa.
      Jotkin wiccat näkevät jumaluudet luonnollisina energioina ja luonnonvoimina.

      Sanoisin kuitenkin, että enemmän yleisesti uuspakanuudesta ja luonnonuskontojen parista löytyy tuota näkemystä kuin wiccasta, joka tuppaa olemaan aika jumalkeskeinen.

      • ateisti

        Hmm... Eihän Wicca-liike ole onnistunut vieläkään kategorisoimaan itseään saati sitten määrittelemään oppejaan mitenkään yhtenäisesti ja oppirakennelmatkin ovat käsittääkseni coven-kohtaiset. Tältä pohjalta on vaikea sanoa kuka mihinkin ja mitenkin uskoo. Toivon vain, että Wicca pitäytyykin pienissä koulukunnissa eikä yritä tehdä itsestään jäykkää ja dogmaattista järjestelmää.


      • Pihlaja
        ateisti kirjoitti:

        Hmm... Eihän Wicca-liike ole onnistunut vieläkään kategorisoimaan itseään saati sitten määrittelemään oppejaan mitenkään yhtenäisesti ja oppirakennelmatkin ovat käsittääkseni coven-kohtaiset. Tältä pohjalta on vaikea sanoa kuka mihinkin ja mitenkin uskoo. Toivon vain, että Wicca pitäytyykin pienissä koulukunnissa eikä yritä tehdä itsestään jäykkää ja dogmaattista järjestelmää.

        >>...ja oppirakennelmatkin ovat käsittääkseni coven-kohtaiset.


    • kettu

      Täsmennetäänpä mm. wiccan periaatetta; jos uskoo Jumalattareen, uskoo luontoon itseensä, luonnonvoimiin. Tämä johtuen siitä, että Jumalatar on kaikki.

      Ei hyvänen aika, ethän sinä tarvitse mitään 'lahkoja' tai valmiita uskontoja siihen että voit uskoa johonkin. Eritoten, jos kyse on luontoon itseensä uskomisesta; sinä tulet kyllä ajallasi löytämään ihmisiä jotka siihen uskovat ja pääset vaihtamaan tietojasi ja kokemuksiasi heidän kanssaan, mutta mitään valmista opaskirjaa ei kenelläkään ole antaa. (Jos on, voisin melkeinpä vannoa että kannattaa kuitata juttu kohteliaalla kieltäytymisellä, tässä tilanteessa ainakin.)

      Kun uskoo johonkin, suurimmalla osalla meistä on tarve tuntea yhteenkuuluvuutta muiden kaltaistensa kanssa. Se ei tarkoita välttämättä sitä että harjoittaisi uskontoaan heidän kanssaan, keskustelu on monille riittävä. Jos uskot luontoon itseensä, voit olla varma ettet löydä pyhiä kirjoja tai valmiita sääntöjä siitä kuinka uskoasi harjoitat; ainut tapa niitä oppia on mennä sinne luontoon ja kuunnella sekä korvilla että sydämellä.

      Se, millaiseksi luonto mielessäsi muodostuu, muovautuu ajan mittaan; joillakin se ilmaantuu Jumalattarena, joillakin se on voima joka ei kaipaa sen tarkempaa määrittelyä.

    • Wiccaksi isona

      En tidä lahkoista, mutta jumalatar ja jumala ovat osa wiccaa.
      Druidi ehkä saattais olla, se suunta, druidit uskoo hyvin paljon luontoon, ja kuun vaiheisiin, jne.. Eli opiskelua vaatii myös druidin polku...
      Onnea vaan!

      Blessed be

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      31
      1781
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1530
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      67
      1496
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1402
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1364
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1322
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe