Pääsykokeisiin lukeminen

milloin?

Milloin alatte lukea pääsykoekirjoja? Millä lukutekniikalla luette kirjat läpi?

23

9733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensin

      Ainaskin minä olen jo aloittanut pääsykokeisiin valmistautumisen. Olen etsinyt jo pääsykoekirjat, nyt sitten lomien aikana olisi tarkoitus suomentaa ne. Siinä hommassa oppii englantia ja sisäistää kirjan sisällön kohtuullisen hyvin. Luen vähän kerrallaan, joka viikko sellaisen 30-50 sivua. Elikkäs vähän kerrallaan, mutta siten, että lukemisesta jää jotain päähänkin. Haaveena on yliopisto.

      • fuksiina

        Kolme tärkeintä tekniikkaa:

        Motivaatio, istumalihakset, aikatualu

        Ensinnäkin motivaation pitää olla kohdallaan. Pitää TODELLA haluta sinne minne pyrkii. Toiseksi pitää USKOA siihen, että pääsee, ja lukea TOSISSAAN. Sellasella menttaliteetillä, että "mä tässä vähän kokeilen, jos pääsisin tuurilla"... ei todennäköisesti pääse.

        Uskonvahvistusta voi hakea esim. valmennuskurssilta, lukea lukupiirissä (myös netissä) tai vaikkapa käydä yliopiston lukusalissa lukemassa ja "fiilistelemässä".
        Jos lukee tosissaan on pakko sanoa kavereille, työssä käymiselle ym. ulkopuoliselle elämälle hetkeksi "adjö", mutta se kannataa ja fiksut kaverit ymmärtää.

        Toiseksi onnistuminen pääsykokeissa vaatii perslihaksia ja pitkää pinnaa. Ne kirjat pitää vaan lukea läpi riittävän monta kertaa. Ja ulkoa. Siinä ei kannata kauheasti miettiä, että tarviinko tätä oppia vai en, koska pääsykokeen tarkoitushan on vaan karsia isosta porukasta ne, jotka pääsee opiskelemaan.

        Kolmentena kannattaa pitää kiinni aikatauluista. Itse esim. pyrin opiskelemaan biotieteellistä alaa (yliopistoon). Aikataulutun lukemisen niin, että aloitin kirjojen silmäilyn jo joululomien jälkeen ja kirjoitusten jälkeen luin joka päivä yhden n. 100 sivuisen pääsykoekirjan läpi. Luin kaikki 4 kirjaa siis n. 5 kertaa ajatuksella läpi. Ulos en lähtenyt ennekuin kirja oli luettu, koska aikataulun saa tosi helposti aivan sekaisin. Ja jossakin vaiheessa se aika loppuu kuitenkin.

        Käytännössä eristäydyin kaikesta normaalista elämästä ;) n. kuukaudeksi. Jäin pois töistä lukulomalle. Kävin joskus kavereiden kanssa leffassa ym, mutta ei biletystä eikä shoppailua.


      • suomeksi?

        Ajattelin myös pyrkiä, mutta minusta nuo 2 kirjaa ovat suomeksi, eikös?


      • kyllä vain
        suomeksi? kirjoitti:

        Ajattelin myös pyrkiä, mutta minusta nuo 2 kirjaa ovat suomeksi, eikös?

        Kummatkin ovat suomenkielisiä.


      • Tsemppaaja
        fuksiina kirjoitti:

        Kolme tärkeintä tekniikkaa:

        Motivaatio, istumalihakset, aikatualu

        Ensinnäkin motivaation pitää olla kohdallaan. Pitää TODELLA haluta sinne minne pyrkii. Toiseksi pitää USKOA siihen, että pääsee, ja lukea TOSISSAAN. Sellasella menttaliteetillä, että "mä tässä vähän kokeilen, jos pääsisin tuurilla"... ei todennäköisesti pääse.

        Uskonvahvistusta voi hakea esim. valmennuskurssilta, lukea lukupiirissä (myös netissä) tai vaikkapa käydä yliopiston lukusalissa lukemassa ja "fiilistelemässä".
        Jos lukee tosissaan on pakko sanoa kavereille, työssä käymiselle ym. ulkopuoliselle elämälle hetkeksi "adjö", mutta se kannataa ja fiksut kaverit ymmärtää.

        Toiseksi onnistuminen pääsykokeissa vaatii perslihaksia ja pitkää pinnaa. Ne kirjat pitää vaan lukea läpi riittävän monta kertaa. Ja ulkoa. Siinä ei kannata kauheasti miettiä, että tarviinko tätä oppia vai en, koska pääsykokeen tarkoitushan on vaan karsia isosta porukasta ne, jotka pääsee opiskelemaan.

        Kolmentena kannattaa pitää kiinni aikatauluista. Itse esim. pyrin opiskelemaan biotieteellistä alaa (yliopistoon). Aikataulutun lukemisen niin, että aloitin kirjojen silmäilyn jo joululomien jälkeen ja kirjoitusten jälkeen luin joka päivä yhden n. 100 sivuisen pääsykoekirjan läpi. Luin kaikki 4 kirjaa siis n. 5 kertaa ajatuksella läpi. Ulos en lähtenyt ennekuin kirja oli luettu, koska aikataulun saa tosi helposti aivan sekaisin. Ja jossakin vaiheessa se aika loppuu kuitenkin.

        Käytännössä eristäydyin kaikesta normaalista elämästä ;) n. kuukaudeksi. Jäin pois töistä lukulomalle. Kävin joskus kavereiden kanssa leffassa ym, mutta ei biletystä eikä shoppailua.

        Onnea ja ponnisteluja vielä jatkoon. Kyllä meillä on mahtavia suomalaisia nuoria.


    • Paras kaikista

      Pääsen lukematta sisään, joten keskityn vain juhlimiseen.

      • jollakin on vain tuuria

        Voi sinua onnekasta! Käy ihan kateeksi.


    • pääsin

      Itse pääsin tkk:lle 2 päivän lukemisella. Takana tietenkin oli yo kokeet. Älä stressaa siitä ei tuu mitään. Lue vähän kerralla mutta ajatuksella. Tee omat muistiinpanot jossa kerrot asian itselle. Eti joku tyhmä kaveri jolle selittää asiat. Keskity bilettämiseen

      • Suoraan lukiosta

        Hei!

        Itse pyrin Helsingin yliopistoon suoraan lukiosta. Takana oli ylioppilaskirjoitukset, joten en todellakaan miettinyt pääsykokeita ennen kuin viimeinenkin ylioppilaskoe oli takana. Sitten pidin kaksi viikkoa lomaa ja ostin pääsykoekirjat. Otin osaa valmennuskurssille, jossa ensimmäisessä tapaamisessa kävi ilmi, että osa oli jo siinä vaiheessa lukenut kirjat useampaan kertaan läpi, mikä aiheutti minussa kohtuullista paniikkia. Itse olin kerran häthätää yhden kirjan kahlannut läpi ja toiseen en ollut koskenutkaan. Valmennuskurssista meni paljon ohi, sillä en ollut vielä ehtinyt lukea asioita. Kirjoittelin kuitenkin kaiken kuulemani ylös kirjan marginaaleihin, ja kun lukiessani siihen kohtaan sitten pääsi, ymmärsin, mitä siellä valmennuskurssilla oli tarkoitettu. Siitä hetkestä alkaen kun valmennuskurssi alkoi luin jo täydellä teholla, joka päivä n. 7 tuntia. En käynyt juurikaan ulkona koko keväänä. Ei harmittanut, sillä olin ylpeä siitä, että minulla oli Tavoite.
        Yhteensä luin siis reilun kuukauden, mutta hyvin intensiivisesti. Tein ideakarttoja ja tiivistelmiä. Kirjan lukujen rakenteesta tein listoja. Jälkikäteen tehokkaimmalta tuntui ideakarttojen tekeminen siten, että tein sen ulkomuistista ja täydensin sitä aina kun opin uuden asian ja kaivoin sen muististani.

        Pääsin sisälle kertaheitolla ja olin yksi kuudesta tuoreesta ylioppilaasta 70 uuden opiskelijan joukossa.

        Suosittelen suoraan kirjoitusten jälkeen pyrkimistä. Kirjoitusten jäljiltä on lukurutiinia vielä jäljellä, eikä "oppimista" ole ehtinyt unohtaa purilaisia paistaessa.

        Tsemppiä ja päämäärätietoisuutta!

        Ai niin... ne kurssin vasta alkaessa jo 6 kertaa kirjat lukeneet ei päässeet sisään.


    • täälläpäin....

      Itse en lukenut pääsykokeisiin minuttiakaan ja pääsykokeisiin menin karmeessa darrassa ja nyt sitä aloitan opinnäytetyön tekemisen..ei se aina niin vaikeeta ole..:)

      • jallaaa

        Pääsit ammattikorkeaan, jonne ei ole edes pääsykokeita vaan soveltuvuustesti. Muuten et varmaan tekisi OPINNÄYTETYÖTÄ.

        Pääsin itsekin kännissä amk:hon mutta yo:n kokeisiin piti lukea.


      • 1x2

        xxx


      • käy onnenlahjat!
        jallaaa kirjoitti:

        Pääsit ammattikorkeaan, jonne ei ole edes pääsykokeita vaan soveltuvuustesti. Muuten et varmaan tekisi OPINNÄYTETYÖTÄ.

        Pääsin itsekin kännissä amk:hon mutta yo:n kokeisiin piti lukea.

        Itse pääsin yliopistoon pienellä lukemisella ja valmennuskurssilla, mutta en päässyt edes pääsykokeeseen haluamalleni AMK-linjalle! Yliopistojen pääsykokeisiin pääsevät kaikki, ja sisällekin helposti ahkeralla lukemisella.


    • Ruhtinas^

      Itse olen päässyt valtsikkaan sekä kauppikseen (Turun) vain sillä että olen lukenut tolkuttomasti. Maaliskuusta, asti molempia 2-5 h päivässä ja viikonloppuina enemmän.
      Istumalihaksia se sisäänpääsy lähinnä vaatii. Molenpiin paikkoihin tosin ollut jelppinä valmennuskeskusten itseopiskelumateriaali, joka ollut varsin vaihtelevan laatuista. Molempiin luin sen 5 -6 kertaa kaikki kirjat. Ja kauppikseen oli se nykyvaatimusten mukainen 5 kirjaa, viime vuonna kun hain.
      Sori kun tuotan pettymyksen( tai hyvä kun lohduntan) mutta, oikeesti siihen että pääsee sisään ei ole muuta oiketietä kuin lukea hemmetisti. Mitkään valmennuskurssit ei auta niin paljon kuin oma lukeminen.
      Ja joo, sisällä ollaan tällä hetkellä molemmissa :). Eli mielestäni tiedän mistä puhun.

      • milloin?

        Mistä tilasi itseopiskelumateriaalit? Olen itsekin ajatellut et tilaisin.


    • Ei nero

      Luin kerran läpi ajatuksella ja toisen kerran kerraten (olin kolmivuorotöissä, joten aikaa lukemiseen ei ollut paljon) Yhteiskuntatieteelliseen pääsin huippupistein eka yrittämällä. Minusta paras tulos tulee, kun pääsykokeissa on noheva, mutta rento olo. Mieletön nipotus ja jäykistely tuhoaa hyvänkin valmistautumisen.

    • fil.yo.

      itse hain 1997 jä pääsin! Ny 10v opiskelua takana...

      itse neuvoisin niin että kannattaa tietty lukea ne pääsykoekirjat hyvin...niin hyvin kuin jaksaa ja toinen on että lukee myös alaan liittyviä ajankohtaisuuksia läpi jos joutuu vastaamaan soveltaviin kysymyksiin.

      Usein kokeiss kysellään ns. päivän aiheita...pinnalla olevia asioita..eli että lukis muutakin hiukan laajemmin! Vaikka alaan liiyytyvää muutakin kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita. Ettei vastaus mene pelkästää ulkomuistista lateluksi. myös sitä omaa ajattelua ne usein etsii...

      tärkein asia kuitenkin lienee se, että miettii tarkasti mitä kysytään. Usein kysymys voi olla vaikeasti ymmärrettävissäkin...eli miettii rauhassa mitä aikoo vastata...mietii kysymyksen laajasti..ja mitä halutaan kysyä. Ettei suinpäin ala kirjoittaa jotain mikä menee huti..vaikka luulisi osaavan het vastata... ja niin eespäin pois!

      • kannattaa....

        Itse pääsin heti lukion jälkeen opiskelemaan unelma-alaani eli kieliä yliopistoon. Kaikki se aika ja vaiva jonka pääsykokeisiin lukemiseen käytin ei kaduta hetkeäkään! Olen sitä mieltä, että motivaation merkitys pääsykokeissa on lähemmäs 80%, koska se ensinnäkin ohjaa paljolti sitä, miten valmistautuu kokeeseen ja miten tosissaan koko hakuprosessin ottaa. Vaikka yo-kirjoituksista saa monesti lähtöpisteitä, niin usein pääsykoe kuitenkin on se jolla on enemmän painoarvoa.

        Onnea vaan kaikille jotka ovat pyrkimässä ensi syksyksi opiskelemaan ja valmistautuvat kenties jo henkisesti luku-urakkaan..

        Nimimerkillä saman helvetin läpikäynyt... mutta se kannattaa!!


      • haaveilen
        kannattaa.... kirjoitti:

        Itse pääsin heti lukion jälkeen opiskelemaan unelma-alaani eli kieliä yliopistoon. Kaikki se aika ja vaiva jonka pääsykokeisiin lukemiseen käytin ei kaduta hetkeäkään! Olen sitä mieltä, että motivaation merkitys pääsykokeissa on lähemmäs 80%, koska se ensinnäkin ohjaa paljolti sitä, miten valmistautuu kokeeseen ja miten tosissaan koko hakuprosessin ottaa. Vaikka yo-kirjoituksista saa monesti lähtöpisteitä, niin usein pääsykoe kuitenkin on se jolla on enemmän painoarvoa.

        Onnea vaan kaikille jotka ovat pyrkimässä ensi syksyksi opiskelemaan ja valmistautuvat kenties jo henkisesti luku-urakkaan..

        Nimimerkillä saman helvetin läpikäynyt... mutta se kannattaa!!

        kielten opiskelusta yliopistossa. Kirjoitan tänä keväänä ylioppilaaksi ja tarkoituksenani olisi hakea opiskelemaan germaanista tai pohjoismaista filologiaa. Kirjoitin syksyllä pitkän saksan, mutta sain siitä valitettavasti vain B:n (ajan puute ainakin vaikutti, lisäksi avoimet kysymykset kuunteluissa on vaikeita sekä kovat painokertoimet..). Onko minulla enää mitään toiveita pääsystä yliopistoon? Toisaalta, jos en pääse kerralla sisään, voisin lähteä puoleksi vuodeksi Keski-Eurooppaan au pairiksi. Lisäksi aion uusia pitkän saksan yo-kokeen ensi syksynä, vaikka saisinkin opiskelupaikan korkeakoulusta. Onneksi kokeet voi sentään uusia :) Ei menneet pari muutakaan koetta syksyllä kummoisesti, mutta uusin ne keväällä, koska nyt aion todella panostaa kokeisiin, ja onneksi on lukulomakin kovaa vauhtia tulossa :)


    • 1x2

      Minä luin kirjat pari kertaa läpi, ilman kursseja tai erityisempiä lukutekniikoita, ja pääsin valtiotieteelliseen.

    • Jeps.

      Oikikseen luin kirjat kerran läpi ja lisäksi luin kirjoista tekemääni referaattia.

    • Safiiri

      Pääsin lukemaan alaani toisella yrittämällä, sisäänpääsy prosentti joka vuosi alle 7. Ekalla kerralla aloitin lukemisen kirjoitusten jälkeen, tokalla kerralla heti joulun jälkeen. Luin päivässä minimissään 5h (tein aikataulun) ja puolen tunnin välein pidin 5 min tauon. Tein kaikista kappaleista myös muistiinpanoja ja viimeisinä päivinä luin vain niitä. Kannattaa myös lukea kirjoja välillä viimeisestä kappaleesta ensimmäiseen, mikäli mahdollista! Todennäköisesti alku kappaleet osaa paremmin, mutta lopussa lukeminen voi olla jo "hauki on kalaa" ja asiat epäselviä.

      Muita vinkkejä. Veden juominen on tärkeätä! Se piristää, mutta sokerisia juomia kannattaa välttää. Välillä kannattaa syödä jotain kevyttä, kuten esim. hedelmän. Känny kiinni tai jättää sen kokonaan pois matkasta (jos siis opiskelee esim. kirjastossa). Lukemispaikan kannattaa valita oman mieltymyksen mukaan, joillekuille sopii kirjasto, toisille oma sänky tai jokin muu. Aamulla ja illalla on hyvä tehdä esim. kävely-ja/tai pyörälenkki, että saa paremmin nukutuksi.

      Katsoin myös (amerikkalaisia) katastrofielokuvia ja kirjasin ylös niissä olevat virheet ja oikeat vastaukset (ite opiskelen maantiedettä). Dokumentit ovat myös hyviä tietolähteitä.

      Olen ollut valmennuskurssilla opiskelijana ja myöhemmin itse tutorina. Valmennuskurssi ei ole sellainen että ottaa automaattisesti "niska peppu otteen ja heittää yliopistoon", mutta jos itse on motivoitunut ja lukenut paljon, se voi aivan hyvin olla se joka tekee sen pienen eron jolla pääsee sisään. Itse valmmennuskurssilla opein vastaustekniikan ja sain tukea muilta, varsinkin ensiksi mainittu oli tärkeä ja todennäköisesti teki omalla kohdallani sen eron että pääsin sisään.

      Kannattaa ehdottomasti satsata pääsykokeisiin! Vaikka muutaman kuukauden elämässä ei olekaan mitään mitään muuta kuin lukeminen, palkkio on sitäkin suurempi sisään päästessään!

      • milloin

        Kiitos fiksusta vastauksesta!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      288
      704
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe