Haluaisin lisätietoa iriitistä. Mitkä ovat oireet ja miten vaiva hoidetaan? Voiko yleislääkäri havaita iriitin vai vaatiiko diagnoosi aina silmälääkärin tutkimusta? Liittyykö irittiin punaisten verisuonten näkyminen silmän pinnalla? Miten oireet yleensä kehittyvät, paheneeko vaiva nopeasti vai voivatko oireet pysytellä samankaltaisina jopa kuukausien ajan?
Iriitti
3
1040
Vastaukset
- iituli
Iriitti on silmän värikalvon tulehdus, johon liittyy verestys silmässä. Oireena särky. Yleislääkäri voi diagnosoida, mutta se on joskus vaikeaa ja saattaa vaatia ainakin erikoislääkärin konsultointia. Hoitona käytetään steroideja ja mydriaatteja (silmän mustuaista laajentavia lääkkeitä). Viimeiseen kysymykseesi osaa lääkäri vastata.
- sr-reuma82
Heip!
Mulle just iski taas iriitti kuukauden tauon jälkeen. En pääse vaivasta eroon ollenkaan.. Oireina siis punoitus, särky, valonarkuus, ja pidemmälle edenneenä näön aleneminen. Nuo punaiset verisuonet näkyvät ja silmä punoittaa huomattavan paljon. Oireet tulevat mulle ainakin tosi nopeasti ja kehittyy pahaksi parin päivän aikana, ja silloin on kiire lääkäriin. Mitä nopeammin hoito aloitetaan, sitä vähemmän kiinnikkeitä ja pysyviä vaurioita. Vaikka mun iriitti on jo kroonistunut, niin silti siinä tulee aina välissä tämä "akuutti" vaihe.
Mulle on ohjeistettu, että aina silmälääkärille, ja jos olen yleislääkärille mennyt, aina on laitettu kiireellinen lähete silmäpolille. Mielestäni diagnoosin voi tehdä ainoastaan silmälääkäri, koska heillä on asianmukaiset laitteet. Kyllä kai se iriitti aina tulee aika äkkiä, eikä kuukausien mittaan oireile pikkuhiljaa..
Mulla on kovin vaikea tilanne, iriitti uusii aina vaan, vaikka päällä on solusalpaajalääkityskin. Taustalla selkärankareuma. Olen vasta 24-vuotias, ja lääkäri ei antanut enää toivoa, että iriitti saataisiin kuriin. Pitkän ajan mittaanhan iriitti nakertaa tuota näköhermoa ja lopulta jopa sokeuttaa. Se pelottaa, koska mulla on aika ärhäkäs iriitti ja näkö on huonontunut ja mennyt sumeaksi, että miten pitkään voin enää olla töissäkään, vaikka vasta työuranikin aloitin.. Autoa en enää saa ajaa. Jos jollain on samanlaisia kokemuksia, niin vinkkejä kaivattaisiin täällä epätoivoisesti! Hyvää uutta vuotta kaikille! =) - sr-reuma81
Hoitoina käytetään, ainakin mulla, kortisonia. Kortisonitippoja paikallisesti silmiin ja välillä olen syönyt sisäisestikin tabletteina kuurimuotoisesti. Ja sitten laajentavat tipat, jotka yleensä mulla on 2-3 viikoa päällä. Ja yöksi rasvaa, siinäkin kai kortisonia. Nyt olen viikon sairaslomallakin, kun iriitti oli niin paha taas, eikä silloin saisi oikein rasittaa itseään, että silmät parantuisivat nopeammin. Ilman laseja en näe muutenkaan, ja nuo laajentavat tipat heikentävät lähinäköä, johon auttaa ainakin alkuun tavalliset lukulasit. Tuota kortisonitippaa laitettiin alkuun parin kuukauden verran, eli aika pitkiä kuureja nuo iriitin hoidot ovat. Nyt mulla menee koko ajan tippaa, tavallaan estolääkityksenä. Ja siinä rinnalla sitten vielä tuo solusalpaaja (Trexan), jota olen vuoden verran käyttänyt 15mg/vk. Senkin pitäisi hillitä iriittiä, mulla tämä lähinnä selkärankareumaan määrätty. Kyllä lääkäriin kannattaa mennä jos epäilee iriittiä, ettei tule pahoja seurauksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi1014006Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693850Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks432237Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä562214- 582104
- 521766
- 271439
Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1101228Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151193- 601129