Kokemuksia unilääkeriippuvuudesta?

Vapautunut

Hei!

Haluaisin kuulla kokemuksianne unilääkkeiden käytöstä ja unilääkekierteestä vapautumisesta.

Minulle määrättiin noin 4 vuotta sitten unilääkkeitä unettomuusoireisiin, joita aiheutti vaikea elämäntilanne rahahuolineen ja pätkätyökierteineen. Arkielämässä oli kaikenlaisia vaikeuksia ammatti-identiteetin etsimisestä suoranaiseen työpaikkakiusaamiseen saakka. Minun oli vaikea nukahtaa iltaisin ja aloin heräillä aamuöisin enkä saanut enää unta. Silloinen lääkärini teki ilmeisesti aikamoisen rajun reseptinkirjoituksen ja kirjoitti minulle Stilnoct-lääkemääräyksen - en ollut käyttänyt minkäänlaisia unilääkkeitä aikaisemmin. Resepti oli lisäksi näin jälkikäteen ajateltuna todella suuri, se sisälsi useita paketteja. Voi olla, että työterveyslääkäri halusi päästä minusta eroon nopeasti tällä tavalla. Lääkkeen haittavaikutuksista ja pitkäaikaisen käytön vaaroista hän ei puhunut ollenkaan.

Käytin Stilnoctia useita vuosia. Työterveyslääkäriltä sai reseptin uusittua helposti, sen kun jätti reseptin uusittavaksi ja haki sen seuraavana päivänä vastaanotolta uusittuna. Omassa elämässäni työpaikat vaihtuivat edelleen ja monenlaisia muitakin harmeja oli, osaan niistä reagoin aivan ylimitoitetusti (syytän siitä jatkuvaa lääketokkuraa, jonka vangiksi jouduin). Oloni oli koko ajan sumea, syytin siitä kovaa markkinatalousyhteiskuntaa, joka ei antanut minulle mahdollisuutta sitoutua työelämässä minnekään. Unilääkkeitä kului edelleenkin, ja pian en uskaltanut mennä nukkumaan ilman niitä. Pelkäsin, että heräisin ja palaisin takaisin raakaan todellisuuteen. Aivan joka yö en unilääkettä onneksi tarvinnut, mutta kierre oli jo valmis. Pelkäsin lääkkeen loppumista ja aamuyön heräämistä yli kaiken. Kävin ajoittain työterveyspsykologilla keskustelemassa työelämän ongelmista. Sain sieltä apua ja helpotusta paineisiin. Unilääkkeitä kului silti edelleen. Stressin ja työkiireiden takia en ymmärtänyt, miten paljon lääkkeitä itse asiassa kuluikaan.

Viime syksynä kävin pohjalla. Sain vihdoin ja viimein vakituisen työpaikan - ja muutaman kuukauden jälkeen romahdin henkisesti. Jouduin sairaslomalle, koska henkiset paineet ja pahaksi äitynyt unettomuus veivät pohjan altani. Uusi vakituinen työpaikkanikin osoittautui olevan täynnä ongelmia, joita kaadettiin uuden työntekijän niskaan.

Vasta nyt alettiin puuttumaan unilääkkeiden käyttööni. Uuden työpaikkani työterveyshuolto puuttui asiaan, sekä terveydenhoitaja että lääkäri muistuttivat, että Stilnoctia saisi käyttää vain väliaikaisesti. Lääkäri ei enää suostunut kirjoittamaan yhtä suuria reseptejä kuin aiemmin. Ehkä osasyynä oli se, että oman heikon tilani takia he otaksuivat minun olevan itsetuhoinen.

Tästä lähtien tajusin itsekin, että olen salakavalasti joutunut unilääkekoukkuun. Aloin tietoisesti yrittää päästä irti Stilnoctin käytöstä. Vähensin annostusta (en koskaan kuitenkaan käyttänyt enemmän kuin maksimiannostus oli enkä koskaan ottanut esim. alkoholia Stilnoctin kanssa) ja viime kevään aikana pystyin rajaamaan tablettien ottamista yhä enemmän. Työterveyshuollosta saamani terapia-apu auttoi, samoin työpaikalta löytyneet kollegat, jotka tukivat ongelmissani.

Kesälomani jälkeen en ole joutunut ottamaan yhtään Stilnoctia, viimeisestä unilääkkeen ottamisesta on siis puoli vuotta. Oloni ja mieleni on kohentunut paljon, oma mieleni on tullut jollakin tavalla koko ajan kirkkaammaksi. Satunnaisesti huonosti nukuttu yö ei enää häiritse ja nukahtaminen onnistuu paremmin. Joogaaminen ja meditaatio ovat omalta osaltaan auttaneet univaikeuksien ratkaisemisessa.

Tällainen on pääpiirteissään oma tarinani unilääkeriippuvuudesta, josta olen nyt toivottavasti päässyt lopullisesti eroon. Tuntuu kuin olisin saanut elämäni jälleen takaisin, olen terveempi ja onnellisempi kuin aikoihin. Nyt jälkikäteen olen miettinyt paljon lääkekierteeseen joutumistani. Silloisen lääkärin reseptinkirjoitus tuntuu nyt hyvin holtittomalle. Tosin minulla ei ole selkeää kuvaa siitä, miten vahva ja miten pahasti riippuvuutta aiheuttava lääke Stilnoct on.

Kuulisin mielelläni teidän kokemuksianne unilääkeriippuvuudesta. Jouduitteko lääkekoukkuun yhtä salakavalasti kuin minäkin? Miten olette päässeet eroon unilääkkeiden käytöstä? Tekivätkö unilääkkeet myös teidätkin tokkuraisiksi valvetilassa siten, että monien asioiden oivaltaminen hankaloitui? Olen jostakin lukenut, että unilääkkeet vaikeuttaisivat aivojen kognitiivisia prosesseja. Pidän tätä eräänä syynä siihen, että omalla kohdallani stressioireet pitkittyivät niin, että jouduin sairaslomalle saakka.

15

6908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei auttanut mua yhtään

      Minäkin sain kerran Stilnoc unilääkkeitä. minulle ne ei vaikuttanu mitenkään. En päässyt niillä uneen. Sitten lääkräi kirjoitti Imovanea ja sen avulla olen nukkunut jo varmaan viitisen vuotta. Niissäkin lukee, että tilapäisiin unihäiriöihin. Olen yrittänyt olla ilman, mutta valvominen vie hermot.
      En ole kummemmin huomannut sen mitään sivuvaikutuksia aihetttavan. mitä nyt jos yöllä tulee vessahätä, niin vähä on tokkurainen meno.
      Ennemmin käytän vaikka lpun ikääni unilääkettä tai nukahtamislääkettähän tää imovane kai on. Mutta ennen käytän kuin valvon.

      • Vapautunut

        On totta, että on parempi nukkua kuin valvoa. Hyvä, jos et ole huomannut mitään sivuoireita. Minulle tuli päiväsaikainen tokkurainen olotila. Mutta toisaalta unenpuutekin olisi ollut todella huono vaihtoehto.


    • kokenut

      Mulla vähän sama tarina kuin sulla. Yksi työterveyslääkäri kirjoitti, mitä halusin. Sitten tuli uusi lääkäri, joka oli nipottaja (vähensi määriä). Suutuin ämmälle niin, että lopetin unilääkkeet seinään. Kolmen unettoman yön jälkeen nukuin ilman lääkkeitä. Nykyään minulla ei ole enää unilääkkeitä käytössä. Jos joskus en saa nukutuksi, otan muita väsyttäviä lääkkeitä (esim. Atarax - allergialääke), jotka eivät kuitenkaan koukuta.

    • hämärän vartija

      Sekä Stilnoct että Imovane ovat aika voimakkaita lääkkeitä, joihin jää helposti koukkuun jos käyttää niitä pidempään. Tota Stilnoctia annetaan myös A-klinikoilla katkaisuhoitona alholismin vieroitusoireisiin ja univaikeuksiin - tästäkin mulla on omia kokemuksia koska mulla on myös ollut tuo juomisongelma. Kumpaakaan lääkettä en voi nykyään enää käytttää, koska saan jo pienistä määristä hirveät parin päivän vieroitusoireet seuraaviksi päiviksi. Välillä käytin Tenox-nimistä lääkettä, joka ei aiheuttanut niin pahaa ja sekavan tokkuraista oloa seuraavaksi päiväksi, mutta siihenkin jää koukkuun ja nyt lääkäri on kieltäynyt jatkamasta sen reseptiä, olen kai käyttänyt sitä(kin) liikaa.

      Noissa vieroitusoireissa eri pillereistä olen saanut apua ainakin sellaisista Valeriaanaa sisältävistä luontaistuotteista kun Valispert ja Herbival. Ne ovat hyvin mietoja eikä niihin voi jäädä koukkuun, kovempiin aineisiin tottuneille niistä tosin ei aina ole kummoistakaan hyötyä (tai kannattaa ottaa niitä reilusti yli ohjeen mukaisen määrän, niistä kun ei voi saada yliannostusta), mutta toisaalta niitä saa vapaasti ostaa apteekista ilman mitään reseptiä. Kyllä niistä ainakin mulle on ollut pientä apua rentoutumisessa ja nukahtamisessa.

      Viimeksi työterveyslääkäri kirjoitti mulle sellaista lääkettä kuin Melpax, joka tuntuu myös väsyttävän ja auttavan nukahtamisessa, mutta ei aiheuta huonoa oloa seuraavana päivänä (tai ei ainakaan vielä ole aiheuttanut, olen vasta muutaman kerran kokeillut...)

      http://www.tohtori.fi/?page=0545318&searchtype=1&searchstring=^M&searchpage=1&id=3647854

    • yötyö...............

      mulla on ollut sama lääke jo 4-5v ja n.3 kertaa viikossa otan yhden kun tulen yöllä 03.00 töistä. Pakko se on silloin ottaa, ihminen ei voi kerrostalossa kävellä ja koluta öisin vaikka kehossa on adrenaalia kiivaan työn jälkeen. Ei tulisi uni muuten ja kesällä varsinkin kun on niin valoisaa.En ole huomannut mitään oireita, ainoa ehkä se että jos päivävuoro edessä yövuoron jälkeen, mikä alkaa klo 11, silloin väsyttäisi kyllä enemmän ja on tokkurainen olo joka kyllä sitten häviää.

      • artemisia_absinthium

        Lääkäri määräsi unettomuuteen stilnoctia ja aluksi toimi tosi hyvin siis nukuin 8tuntia tajuttomana mikä tuntui todella upealta kun sitä ennen nukkunut joku puoli vuotta vain 2-5tuntia yössä.

        Mutta aika nopeasti vaikutus loppui ja annostusta piti nostaa jne. Suurin haitta pitempi aikaisesta käytöstä oli että ennen nukahtamista saattoi tehdä asioita mitä ei aamulla muistanut tehneensä (kamalaa) ja sitten niitä tabuja oli pakko ottaa kun pelkäs sitä ettei nukahda tai nuku ja siitä se kierre sitten alkaa. Ja sitten kun vielä tietää,että kun lopettaa niin ei nuku ollenkaan muutamaan päivään.

        Mulla oli parin vuoden kierre jonka lopulta päätin lopettaa kun oli niin ahdistavaa miettiä,että riittääkö lääkkeet ja milloin saa lisää jne. lopetin lomalla jolloin valvominen ei haitannut niin paljon. En nuku edelleenkään joka yö, välillä tulee valvottua koko yö ihan aamuun asti ja välillä taas nukkuu jopa koko yön. Paljon auttaa kun syö terveellisesti ja säännöllisesti,on vähintään tunnin päivässä ulkona ja ei katso ennen nukkumaan menoa televisiota tai käytä tietokonetta tai harrasta raskasta liikuntaa...

        Mutta sanoisin,että jos kärsitte unettomuudesta niin yrittäkää miettiä joku muu vaihtoehto kuin lääkkeet niihin jää todella helposti koukkuun...


    • Systeri

      mainiosti, kun olet päässyt unilääkkeidenkoukusta! Oma tarinani on aika samanlainen, tosin kokonaan koukkuun jäin sellaisen vuoden aikana, jolloin minulla oli kipuja joka päivä ja yö (välilevynpullistuma selässä ja jäätynyt olkapää samana vuonna).

      Minä en ole päässyt unilääkkeistä eroon, mutta unettomuuteen perehtyneeltä lääkäriltä (Jukka Alihanka) sain unilääkityksen, joka ei tee tokkuraa ja lienee hyvin turvallinen lääkitys.

      Minulla on ollut vahvanettomuustaipumus lapsuudesta saakka ja aikuisiällä olen sairastunutkin kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Se lienee unettomuudenkin tärkeimpiä selittäjiä. Siihen on pieni annos iltaisin Seroquel-neuroleptia ja tämän lisäksi siis 1 mg Rivatrilia ja 5-10 ml disykloveriiniliuosta. Näillä nukun hyvin ja tarpeeksi enkä enää pelkää, jos joskus on huonompi yä välissä. Eläkkeelle kuitenkin olen joutunut niin psyykkisten kuin fyysistenkin sairauksieni takia.

      Hyvää hoitoa unettomuuteen: www.unettomat.net

      HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2007 KAIKILLE!!!:)

    • Guitar83

      Stilnoctia olen itsekin reilut pari vuotta syönyt, mutta homma on riittävän hyvin kontrollissa. Olen päättänyt olla uusimatta reseptiä useammin kuin kuukauden välein (pari poikkeusta joutunut tekemään, mutta vain poikkeustapauksissa) ja se on tuntunut toimivan. Liikaahan niitä menee, mutta en ole vielä ainakaan kokenut sitä pahemmaksi kuin jatkuvaa univelkaa.

      Välillä on kyllä myös tuntunut siltä että nyt ei kovin paljoa tarvittaisi lääkekierteen aikaansaamiseksi, mutta sitten on vähän kelailtu ja oltu ilman lääkitystä. Tällä hetkellä esimerkiksi olen ollut yli kuukauden syömättä niitä, eikä ole tuntunut siltä että niitä olisi saatava, lukuunottamatta tietysti niitä hetkiä kun kolmatta tuntia pyörii vittuuntuneena sängyssä.

      Mielelläni lopettaisin niiden syönnin silti kokonaan, mutta kun niiden avulla jaksaa huomattavasti paremmin työelämässä (ennen oli jatkuvia väsymyksestä johtuvia sairaslomia, nyt ei vuoteen yhtäkään), niin menköön nyt toistaiseksi nykyisellä linjalla. Pitäisi vain oppia vähän paremmin vielä säännöstelemään noita. Olisi ihan hyvä jos 20 tabletilla pärjäisi kuukauden sijaan kaksi.

      • lääkitys

        tulisi unettomuuteen perehtyneeltä lääkäriltä. Stionoct ja kaikki nukahtamislääkkeet voimakkaita, vaikkakin lyhytvaikuuteisia lääkkeitä. Aiheuttavat pitkään käytettyinä muistin heikkenemistä. Sinulla on onneksi pitkiä taukoja, joiden aikana aivot ja keskushermosto ehtivät palautua. Parempi joka tapauksessa töissä nukkuneena kuin unettoman yön jälkeen. Mieti kuitenkin erikoislääkärillä käynnin mahdollisuutta, jos näyttää että tilanteesi "krooninen". www.unettomat.net, sieltä tietoa ja apua.


      • muisti pätkii
        lääkitys kirjoitti:

        tulisi unettomuuteen perehtyneeltä lääkäriltä. Stionoct ja kaikki nukahtamislääkkeet voimakkaita, vaikkakin lyhytvaikuuteisia lääkkeitä. Aiheuttavat pitkään käytettyinä muistin heikkenemistä. Sinulla on onneksi pitkiä taukoja, joiden aikana aivot ja keskushermosto ehtivät palautua. Parempi joka tapauksessa töissä nukkuneena kuin unettoman yön jälkeen. Mieti kuitenkin erikoislääkärillä käynnin mahdollisuutta, jos näyttää että tilanteesi "krooninen". www.unettomat.net, sieltä tietoa ja apua.

        En ottanut nukahtamislääkettä ja tässä valvon. Seuraavan päivän en jaksa mitään , sen tiedän.

        Paha aine tuo Stilnoct. Koukuttaa. Epäilen, että vaikuttaa lipidoonkin. Ei enää seiso kunnolla, eikä aina huvitakkaan (57v )

        Muisti kärsii. Ei millään muista asioita.

        Alkoholin kanssa tosi paha. Muisti menee totaalisesti. Vaimolle tulee sanottua "totuuksia" joita ei varmasti haluisi sanoa. Ei muista mitä on sekoillut.

        Voi yöllä soittaa jollekkin, mutta ei muista mitä on sanonut. Kännykästä vaan näkee, että yöllä on soittanut.

        Lihoaa, kun tulee yöllä nälkä (ei tarvitse alkoa) ja tyhjentää jääkaapin.

        Mutta miten voi olla työelämässä, kun muuten olisi ihan poikki päivällä, kun ei saa nukahdettua.

        Alko olisi vaihtoehto nukahtamislääkkeelle, mutta aamulla särkee päätä. Muisti kyllä pelaa alkon jälkeen. Stilnoctin jälkeen ei muista myöskään aamun tunneista mitään.

        Onnelisia ovat ne jotka nukahtavat ja nukkuvat kuin tukki.

        Stilnoct ei kuitenkaan normiannoksena 1 tai 0,5 tabua aiheuta unessa painajaisia, kuten jotkut muut aineet.

        Älä ala käyttämään kuin viimeisessä hädässä. Menee kyky (erektio), muisti ja kuorsatessa kurkunpää kipeäksi.

        Tämä kirjoitettu yön hetkinä, kun en ottanut mitään ja jouduin valvomaan. Huominen päivä pilalla, kun nukuttaa ja ajatus ei kulje. Mutta..... kompromissiä koko elämä.


      • ..
        muisti pätkii kirjoitti:

        En ottanut nukahtamislääkettä ja tässä valvon. Seuraavan päivän en jaksa mitään , sen tiedän.

        Paha aine tuo Stilnoct. Koukuttaa. Epäilen, että vaikuttaa lipidoonkin. Ei enää seiso kunnolla, eikä aina huvitakkaan (57v )

        Muisti kärsii. Ei millään muista asioita.

        Alkoholin kanssa tosi paha. Muisti menee totaalisesti. Vaimolle tulee sanottua "totuuksia" joita ei varmasti haluisi sanoa. Ei muista mitä on sekoillut.

        Voi yöllä soittaa jollekkin, mutta ei muista mitä on sanonut. Kännykästä vaan näkee, että yöllä on soittanut.

        Lihoaa, kun tulee yöllä nälkä (ei tarvitse alkoa) ja tyhjentää jääkaapin.

        Mutta miten voi olla työelämässä, kun muuten olisi ihan poikki päivällä, kun ei saa nukahdettua.

        Alko olisi vaihtoehto nukahtamislääkkeelle, mutta aamulla särkee päätä. Muisti kyllä pelaa alkon jälkeen. Stilnoctin jälkeen ei muista myöskään aamun tunneista mitään.

        Onnelisia ovat ne jotka nukahtavat ja nukkuvat kuin tukki.

        Stilnoct ei kuitenkaan normiannoksena 1 tai 0,5 tabua aiheuta unessa painajaisia, kuten jotkut muut aineet.

        Älä ala käyttämään kuin viimeisessä hädässä. Menee kyky (erektio), muisti ja kuorsatessa kurkunpää kipeäksi.

        Tämä kirjoitettu yön hetkinä, kun en ottanut mitään ja jouduin valvomaan. Huominen päivä pilalla, kun nukuttaa ja ajatus ei kulje. Mutta..... kompromissiä koko elämä.

        Yksi tapa siirtyä unilääkkeistä luonnontuotteisiin on pikkuhiljaa vähentää unilääkettä ja korvata se pikkuhiljaa luonnontuotteilla. Luonnontuotteita voisivat olla;
        - melatoniini
        - tryptofaani
        - teaniini
        Luonnontuotteet eivät aiheuta riippuvuutta ja niiden avulla voi päästä koko ongelmasta irti.
        Jos on kiinnostunut unilääkkeistä vierottautumiseen, kannattaa lukea kirja Stefan Borg "Irti unilääkkeistä ja rauhoittavista aineista"
        http://books.google.fi/books/about/Irti_unilääkkeistä_ja_rauhoittavista.html?id=lO0SAAAACAAJ&redir_esc=y


    • jlkjkljlkjl

      Tein edellisessä työpaikassa 3-vuorotyötä. Käytin imovanea aina aamuvuoroissa joka alkoi kello 6 aamulla. Oli vaikeuksia käydä nukkumaan kello 23 illalla.

      Ilman lääkettä saattoi valvoa aamu kolmeen asti ja parin tunnin unien jälkeen piti lähteä töihin. Usein oli töiden jälkeen niiin väsynyt että piti ottaa päiväunet ja joskus tuli nukuttua kello 15-22 ja valvottua seuraava yö ja sitten taas päivä töissä väsyneenä.

      Onneksi pääsin eroon noista vuorotöistä, työpaikka oli muutenkin huono pomo kyttäsi liukuhihnalla ja lisäsi vauhtia, työpaikka oli muutenkin ihan paskaduuni.

    • Dorkajumi

      Minulla on voimakas unilääkeriippuvuus. Annokset on kasvaneet moninkertaisiksi, onneksi on useita yksityislääkäreitä joilta käyn vuoronperään ruinaamassa reseptejä. Jos ei lekurit suostu kirjoittaa, haen kadulta sitten. Nyt on tilanne mennyt sellaiseksi että jos otan illalla esim. viisi Stilnoctia ja Dormicumia, täytyy heti aamulla ottaa lisää, vieroitusoireet muutoin helvetilliset. Tenox 20 mg saa syödä päivän aikana kuin karkkia. Halcionit, Imovanet ym. lumelääkkeet ei tunnu enää missään, tenoxit korkeintaan helpottavat vieroitusoireita. Dorkajumit on ainoat joilla saa unta js stilkkareilla pääsee laajentamaan tajuntaa kun näkee voimakkaita hallusinaatioita ja voi mm. jutella esineiden kanssa kun ne heräävät eloon. Lisäksi poltan pilveä ja artut ja tramalit maistuu. Ei tässä enää kauan jaksa elää tässä helvetissä, yhdeksän millin burana korvan taakse enää auttaa .

      • Lue Jobin kirja

        niin tiedät mitä on helvetti ja siitäkin selviää.


    • Doubletrouble70

      Apua, mielelläni jättäisin Stilnoctin mutta ei onnnistu. Alkon kans tulee niin hyvä sekotus että!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6033
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3665
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1945
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1758
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      75
      1611
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1532
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      12
      1430
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1428
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      25
      1341
    Aihe