Saaristomatkailu

TimoStone

Illan pimeydessä haaveillen karttaa katsomassa...Onko kukaan kiertänyt Turun saaristossa Korppoosta Houtskärin kautta edelleen Velkualle? Entäs Korpposta Ålantiin ja sieltä Vårdön kautta Kustaviin?
Mietin tässä perinteistä motoristin telttamatkailua siihen suuntaan. Mites siellä saa bensaa?
Olen siellä paljonkin kulkenut eri syistä, mutten pyörällä koskaan, joten sikäli "maisema" on tuttu.

13

2898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xs2jammu

Saariston rengastie on tullut tutuksi ja siellä ainakin onnistuu tuo majoitus kuin tankkaaminenkin ihan hyvin. Toisaalta ajomatkat jää aika lyhyiksikin että senkin puolesta ei polttoainepula ihan heti yllätä. Sapuskaa saa monestakin paikkaa. Itse olen kerran mennyt tai tarkemmin sanottuna tullut Ahvenanmaalta Kustaviin ja siellä muutaman saaren läpi mentiin. Mökkejä ainakin on vähän siellä sun täällä. Toisaalta teltanhan voi jokamies oikeudella laittaa metsän reunaan pystyyn jos haluaa, kunhan ei häiritse muita.

• Repe

Viime kesänä tehtiin viiden päivän Ahvenanmaan reissu pikku porukalla. Illalla lähdettiin Kustavista oltiin eka yö Brändössä ja seuraavana päivänä jatkettiin Vårdon kautta Ahvenanmaalle missä menikin muutama päivä kierrellessä saarta. Joka yö erilainen majoitus -B&B paikasta hotelliinja siltä väliltä.Föglön saarella majatalossa yksi yö ja sieltä Kökariin jossa teltta majoitus. Kökarista jatkoimme Korppooseen. Tiet ahvenanmaalla ovat hyväkuntoisia vaikkakin kapeita. Bensan saannissa ei ole ongelmaa,huoltoasemia on riittavästi.
      Edelliskesänä ajettiin vaimon kanssa saaristoreitti Korppoosta Kustaviin päivässä läpi mutta siinä ajassa ei ehtinyt juuri nähdä mitään.
      Kannattaa varata reissulle aikaa.
      Ens kesänä olis suunnitelmissa reissu Lofooteille ja Lappiin.

• ..on

Ons se aika takkuamista, saaristossa!

• Lil' Devil

Olen ajanut Wårdöstä Kustaviin. Ihan hieno reitti.

Ekan kerran kun oltiin ko. matkalla tapahtui Brändön saaren eteläkärjen kohdalla Torsholmassa, mihin lautta tulee, Le Mans tyyppinen lähtö.

Ajoimme kaverin kanssa pyörillä Torsholmasta kohti Åvaa, josta seuraava lautta lähti, kun huomasimme peileistä että autoilijat roikkuivat ihan takapyörässä kiinni ja kyttäsivät sillä kapealla tiellä ohitus paikkaa.
      Lisäsimme nopeutta, mutta autot roikkuivat edelleen kiinni. Nopeuden lisääminen ei auttanut eli piti sitten vetää sivuun.
      Saman tien joku yritti ohittaa toista autoa sillä kapealla tiellä asuntovaunu perässään. Päästimme kaikki autot ohi ja ihmeteltiin moista käytöstä.

Kun saavuimme Åvaan, asia selvisi. Lauttaan oli ryysis paikat.

Homma johtunee siitä että Ahvenanmaalaisilla on aina etuajo-oikeus lauttaan. Manner-Suomalainen voi varata paikan ko. lauttaa JOS on ollut Brändössä yön. Eli et voi varata Hummelvikistä Vuosnaisiin, Kustavin lähellä, lautta paikkaa kuin toiselle lautalle.

Tultuamme paikalle, pyöräilijät ohjattiin sivuun. Kun alutta oli saatu autoja täyteen, ohjattiin pyörät sitten sinne väleihin. Se ei ole enään pitkä matka.

Kannattaa ottaa omat "räikkäliinat" mukaan, koska jos pyöriä on paljon, ei lautan liinat riitä. Ja huolehdi itse tarkkaan kiinnitys, koska lautat tekevät aikamoisia käännöksiä saaristossa. Lautta ei vastaa asiasta ja sen takia he eivät juuri pyöriä kiinnitäkään.

Seuraavat sivut ovat hyödylliset kaikille matkailijoille. Siinä koko Suomen kaikki majoitusliikkeet:

http://www.matkailu.com/

• Nimetön

Haeppa divarista tai kirjastosta käsiisi Moto 1-lehti 8/2006. Tai voihan tuo löytyä vielä R-kioskiltakin.
      Siinä on muutaman sivun juttu saaristokierroksesta.

• ajettu osin 09 2006

Rengasreitti on hieno.
      Kesällä (kesä-elo) lauttojen lukumäärä on runsaampi ja samoin ryysis. Sesongin ulkopuolelle lomalaisten vähetessä lauttojen aikataulut muuttuvat ja ovat jopa aivan hulluja ja epäloogisia. Selvitä ehdottomasti etukäteen lauttojen liikkuminen. Saatat muuten jäädä nalkkiin. Tilanne saattaa parantua tai paheta kun osa ennen maksullisista vuoroista muuttui maksuttomiksi.

• EskoStone

joskus noita lauttareittejä tutkinu ja "suunnitellu kierrosta". vaan jääny sille asteelle. sitte suunnannu ulkomaille. vähä jo kerenny tulevan kesän pitempää reissuaki miettiä. joten ??? pitää kattoa.

• done that

Pidän moottoripyöräilystä lähes yhtä paljon kuin noista mainitsemistasi maisemista, mutta jotenkin ne eivät oikein toimi yhdessä. Siirtymät ovat vain muutaman kymmenen km:n pituisia, lautalla taas hirveä säätö. Kaikkiaan suosittelisin fillaria tuonne saaristoon ja mopon alle taas jotain vähän pitempää reittiä. Miten olisi itä- tai pohjoissuomen komeat vaaramaisemat?

• mielummin saharaan

Kannataa ottaa 'done that'nim kokemukset vakavasti.

Ajan mp:llä, mutta saaristokierros on tehty kahdesti autolla perheen kanssa. Viime kesänä siellä ajellessa tuli mieleen että joko riittäisi...
        Kustavi-Parainen välillä ajettiin n. 1h, istuttiin lautoilla 2h h ja seistiin lauttajonoissa n 4h.
        MP:llä pääsee kyllä jonon ohi, mutta kyllä Iniössä jäi rannalle pyöriäkin (seuraavaan lautaan 3 h)

Siirtymät ovat niin lyhyitä että hiki ei ehdi kuivua ja ajaminen on pakkotahtista että ehtii seuraavalle lautalle. Muistutaa jotenkin kaupunilikennettä, autojonossa...

Tiestö on MP-paratiisi, erityisesti Hotskärissä jossa on oikea tieverkko. Jos jää yöksi homma toki paranee.

Itse kyllä nautiskelen enskallani takametsien päättymättömistä hiekkateistä....

• Lafranconi

Ahvenanmaalla 900 km hyväkuntoista punaista mutkatietä.

• done that...melkein
        mielummin saharaan kirjoitti:

Kannataa ottaa 'done that'nim kokemukset vakavasti.

Ajan mp:llä, mutta saaristokierros on tehty kahdesti autolla perheen kanssa. Viime kesänä siellä ajellessa tuli mieleen että joko riittäisi...
        Kustavi-Parainen välillä ajettiin n. 1h, istuttiin lautoilla 2h h ja seistiin lauttajonoissa n 4h.
        MP:llä pääsee kyllä jonon ohi, mutta kyllä Iniössä jäi rannalle pyöriäkin (seuraavaan lautaan 3 h)

Siirtymät ovat niin lyhyitä että hiki ei ehdi kuivua ja ajaminen on pakkotahtista että ehtii seuraavalle lautalle. Muistutaa jotenkin kaupunilikennettä, autojonossa...

Tiestö on MP-paratiisi, erityisesti Hotskärissä jossa on oikea tieverkko. Jos jää yöksi homma toki paranee.

Itse kyllä nautiskelen enskallani takametsien päättymättömistä hiekkateistä....

Oikeastaan pitää tunnustaa 1 asia: en ole motskarilla tuolla edes ollut. Rannassa vaan joskus kääntynyt...aiemmasta viestistäni olisi niin voinut ymmärtää. Sen sijaan olen ajanut Turun saaristossa ja ympäri Ahvenanmaata polkupyörällä ja joskus perheen kanssa autolla tai ihan vaan lautalla perille. Ja kyllä minulla prätkä on ja sillä on vähän kierreltykin mualla Suomessa... Kuitenkin uskallan suositella että ellei ruho taivu fillarin selkään, niin aja prätkäsi Maarianhaminaan ja käy sieltä käsin yhtenä päivänä Eckerössä uimassa ja paikallisella golf-klubilla syömässä, ja toisena päivänä Geta-vuorella syömässä hyviä ahvenanmaanpannareita. Ja käy Maarianhaminasta käsin muualla, ajan kanssa. Ja voihan tuohon yhdistää paluun Ruotsiin ja edelleen pohjoisesta Suomeen? Päivässä läpi saariston on huonoa turismia sekä paikallisen matkailuelinkeinon että Sinun kannaltasi. Hyvää matkaa!

• ntv

Saaristomatkailua on yritetty kehittää. Perseelleen meni viime kesän jälkeen. Lauttavuoroja harvennettiin, erityisesti viikonloppuisin. Kapasiteetti laski muutenkin yli 25% kun lautoilta muutettiin 4-kaistaiset kolmikaistaiseksi ja ramppien käyttö lopetettiin. Olen prätkällä harvase viikonloppu ulkosaariston tietämissä mökillä fillarilla tai autolla ja olen kysynyt mestareilta, voiko ajaa ohi jonon kyttäämään. Kyllä voi, siis fillarilla,ja useimmiten pyörälle löytyykin tilaa Nauvon -Paraisten välillä. Nauvon ja korppoon välillä on ainakin yksi mulkvisti kansimies, joka ottaa pyörän vaikka jonosta ensimmäisenä, mutta sijoittaa siten, että varmaan jää jonon viimeiseksi. Ollaan puheltu tästä muidenkin prätkäilijöiden kanssa. On meitä moneksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90