Miks mun vanhemmat ei välitä?

tyttö yksin

hei, olen 15 vuotias tyttö ja mä tunnen vihaa mun vanhempia kohtaan, etenkin äitiä, koska ne ei oo välittäny siitä että olen ajautunut päihteisiin.

Oon polttanu tupakkaa jostain 12 vuotiaasta lähtien.
Vanhemmille kiinni siitä jäin 13 vuotiaana, äiti vaan sano, ettei kannata polttaa. 13 vuotiaana myös tulin eka kerran kaatokännissä kotia. Äiti vaan kysy, et oliko hauskaa!
14 vuotiaana tutustuin jo huumeisiin ja äitini vaan kysyi, että olenko sekaantunut joihinkin huumepiireihin. Edes nuokuissa oleminen hänen edessään ei haitannut.

Isääni rakastan, samoin kuin äitiänikin tietyllä viha-rakkaus suhteella, mutta isäni on vain niin etäinen. Alkoholisoitunut ja harvoin kotona..
Äidillä on uusi miesystävä, "salarakas". Minusta tuntuu, että kaikki huomio menee hänelle.
Tai isosiskolleni, joka on muuttanut toiseen kaupunkiin opiskelemaan. Vanhempani tuntuvat antavan sen kaiken vähäisin huomiao hänelle, koska hän opiskelee "suurta ja hienoa alaa". Kai he tiedostavat, että minusta ei tule mitään vastaavaa, minua näkyykin koulussa nykyään vain yhä harvemmin ja harvemmin.. Ehkä he ovat "luovuttaneet" minun kohdalla?

Psykologi käyntini, todistukset, viilteleminen, kokeet ynnämuut, mitkä "normaaleja" äitejä kiinnostaisi, ei kiinnosta minun äitiäni. Hän häpeää sitä että käyn psykologilla, en ymmärrä miksi.

Olen lukenut täällä muiden ätien mielipiteitä siitä, miten he suhtautuisivat siihen, jos lapsensa käyttäisi päihteitä. Etenkin huumeista ollaan sanottu, että vietäisiin ammattiauttajien luo jne..

Mietinkin vain, että eikö minusta todellakaan välitetä.

Tottakai rakastan vanhempiani, tunnen vihaa myös itseäni kohtaan. Tuntuu oikeastaankin, että kaikki olisi minun syytäni. Tiedän, että ihan kaikki ei ole..

13

1454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet fiksu

Vaikutat tosi fiksulta kun ymmärrät tilanteesi. Olet jo sen ikäinen ja puntaroinut tilannettasi. Mitäs jos otat oman elämäsi käsiisi, nosta pää pystyyn ja ala suunnittelemaan omaa tulevaisuuttasi, ethän voi näin jatkaa, on pakko tehdä selväksi mitä elämältä haluat. Jos äidistäsi ei ole apua kuten kerroit, on paikoja johon voi mennäkeskustelemaan ja saa tukea, että jaksaa. Kun saavutat jotakin ihan itse voit olla siitä ylpeä ja asettaa itsensä äidin yläpuolelle.
      Ehkäpä pystyt näyttämään hänelle joskus, että selvisit ilman häntäkin. Ikävää ettei äidistäsi ole ohjaamaan sinua oikealle tielle. Aloita nyt, onnea matkaan. Eräs 2 tytärtä kasvattanut, oli ongelmia, mutta yritin ja jaksoin, en olisi voinut heitä katsoa kännissä ym. Olen heistä ylpeä.

• sineraalia

niinpä.. vanhemmat ovat erillaisia. ehkä tulostaisit tai vahingossa aukijättäisit koneen joskus tältä sivulta.. tai kirjoittaisit kirjeen juuri omana itsenäsi.. elämänvaiheet ovat erillaisia ja joskus se oma aikuisen maailma kietoutuu niin lähelle vain sitä omaa napaa että ei ymmärretä että toisella siinä lähellä on paha olla. toivoisin itse, olevani hyvä vanhempi, mutta aina siihen ei pysty vaikka luulee,että tuntee toisen .."tottakai nyt jokainen oman lapsensa tuntee", (yleinen luulo) niin ja kuitenkaan ei kukaan pysty toisen ajatuksia lukemaan. sellaista se on, mutta "elä odota että joku potkii sinua elämässä eteenpäin, sinun täytyy itse potkia itseäsi." Ja kun olet fiksu että tiedät mikä on väärin, elä sen mukaan menet pitkälle. Mutta puhu äidillesi ei munkaan äiti aina ymmärtänyt mutta aina ei tarvikkaa. Se on luottamusta ja itsenäisyyttä. Onnea matkaan ! =0* haleja ja rutistuksia

• joka välittää sinusta ja koko perheestäsi. Hänen nimensä on Jeesus.
      Äitinä olo ei aina ole niin helppoa, varsinkin jos isäsi on alkoholisoitunut. Itsekin olen epäonnistunut äitinä monta kertaa, vaikka rakastankin lapsiani ja tahdon heidän parastaan. Mutta elämä osaa yllättää. Aina ne yllätykset eivät tunnu mukavilta. Monet unelmat ja haaveet menevät sirpaleiksi. Luulenpa, että näin on jokaisen ihmisen kohdalla.
      Ihminen on tehty sellaiseksi, että hän etsisi vapaaehtoisesti yhteyttä Jumalaan, elämän antajaan ja ylläpitäjään. Jeesuksen kanssa kuka tahansa voi aloittaa uuden elämän. Elämän, jossa on voima antaa anteeksi menneet ja alkaa puhtaalta pöydältä, joka päivä, loppuun saakka.
      Parempaa uutta vuotta sinulle ja perheellesi! Muista, että aina on yksi, joka oikeasti välittää juuri sinusta, sellaisena kuin olet. Mistäkö tiedän tämän? Hän on minun paras ystäväni.

• eiuskoei

vaikka olen pyytäen rukoillut, ei mitään vastausta ole tullut! Niin,vastaat tietenkin, että vastausta emme aina ymmärrä,se ei tule sellaisena kuin me haluamme.
        No, jos anon,mulle annetaan,miksi ei ole tullut vaikka olen nöyränä anonut?

• eiuskoei kirjoitti:

vaikka olen pyytäen rukoillut, ei mitään vastausta ole tullut! Niin,vastaat tietenkin, että vastausta emme aina ymmärrä,se ei tule sellaisena kuin me haluamme.
        No, jos anon,mulle annetaan,miksi ei ole tullut vaikka olen nöyränä anonut?

että Jumalalla on tarkka aikataulu. Monesti tekee mieli heittää hanskat tiskiin ja antaa periksi. Ja vastaus tulee juuri silloin. Ei liian aikaisin, mutta ei liian myöhäänkään, juuri sopivasti. Näin olen kokenut.

Jumala ei ole meidän käskettävissä, ei siis mikään juoksupoika. Hän lupaa sanassaan: Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua. Psalmi 50:15, Jumalan puhelinnumeroksikin mainittu kohta Raamatussa. Kun pyydämme Jeesuksen nimessä, Jumalan tahdon mukaisesti, niin hän vastaa aina. Jumala on hyvä Jumala. Hänessä ei ole mitään pimeyttä. Häneltä saamme vain hyviä lahjoja...

• Eini.......

sotkit sitten sen vanhan ukon tähän juttuun?

Kun lapsi on heikoilla, sitä on helppo hyväksi käyttää kaikilla valheilla ja satuolennoilla?

Hyvä jos itse uskot, hyvä sulle, mutta jätäppä tuo käännytystyö, tai kohdista se ainakin aikuisiin.

• väärässä paikassa
        purje kirjoitti:

että Jumalalla on tarkka aikataulu. Monesti tekee mieli heittää hanskat tiskiin ja antaa periksi. Ja vastaus tulee juuri silloin. Ei liian aikaisin, mutta ei liian myöhäänkään, juuri sopivasti. Näin olen kokenut.

Jumala ei ole meidän käskettävissä, ei siis mikään juoksupoika. Hän lupaa sanassaan: Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua. Psalmi 50:15, Jumalan puhelinnumeroksikin mainittu kohta Raamatussa. Kun pyydämme Jeesuksen nimessä, Jumalan tahdon mukaisesti, niin hän vastaa aina. Jumala on hyvä Jumala. Hänessä ei ole mitään pimeyttä. Häneltä saamme vain hyviä lahjoja...

Murrosikäisiä käännyttämässä, kun he apua pyytävät?

Häpeä, tuo on hädän alaisen hyväksi käyttöä.

• Eini....... kirjoitti:

sotkit sitten sen vanhan ukon tähän juttuun?

Kun lapsi on heikoilla, sitä on helppo hyväksi käyttää kaikilla valheilla ja satuolennoilla?

Hyvä jos itse uskot, hyvä sulle, mutta jätäppä tuo käännytystyö, tai kohdista se ainakin aikuisiin.

Äidit&Isät-sivulla :)! Jokaisella ihmisellä on oikeus kertoa, mistä on avun saanut. Jokaisella ihmisellä on myös oikeus kuulla, mistä joku toinen on saanut avun...Noi viiltelyjutut ei ole minun mielestäni ihan kevyitä juttuja, joten avunkin tarvitsee olla vähän tuhdinpaa, parasta mitä löytyy.

• väärässä paikassa kirjoitti:

Murrosikäisiä käännyttämässä, kun he apua pyytävät?

Häpeä, tuo on hädän alaisen hyväksi käyttöä.

tarjoat heille avuksi?

• mmq

aina kannattaa syyllistää mutsi;sen takia se on olemassa

• kakara

sähän olet ammatti auttajalla, psykologilla hei.

Oletpas itsekäs niljake. Sääli äitiäsi.

Ja isästäkään ei ole selkään antamaan? harmi.

• syytä......

vain tosi halpa ihminen käyttää itsensä viiltelyä kiristyskeinona vanhempiaan kohtaan,

Jos olisin vanhempasi, loukkaantuisin niin että hylkäisin Sinut siihen paikkaan. Yllätys yllätys, vanhemmillakin on tunteet. Ja Sinullakin on velvollisuuksia elämää kohtaan,

Ei ainuttakaan halia sulle, potku perseelle. iso sellainen.

• Xyz_

Niinkuin viesteistä huomaat, jos niitä vielä seurailet, on neuvonantajaa laidasta laitaan. Tuli tuosta sun viestistäs mieleen, että vanhempies 'välittämättömyys' voi johtua monesta syystä. Ensimmäinen mieleentuleva, että he ovat aikoinaan omilta vanhemmiltaan saaneet sellaisen mallin. Nyt he toistavat sitä omalle lapselleen. Ehkä taka-ajatuksena on että ihmisen tulee ottaa vastuu omasta elämästään, ja he eivät sen vuoksi ohjaa sua enempää - jonka sä koet välittämisen puutteena.

Tai sitten heillä on työn vuoksi niin henkinen energia vähissä, että siihen ei sitten enää mahdu enempää murheita. Välinpitämättömyyttään he ehkä perustelevat itselleen, että aika hoitaa ja sulle tulee ajan mittan enemmän järkeä ja se ratkaisee kaikki ongelmat. Näinkin voi jotkut fundeerata.

Tai sitten heillä ei ole tietoa eikä taitoa käsitellä sun ongelmias, se tuntuu aika todennäköiseltä, kun sä kerroit että sä käyt psykologilla. Usein psykka pitää yhteisiä keskustelutilaisuuksia joissa myös vanhemmat ovat mukana. Eikö sulla ole ollut tällaisia?

Tuolla joku ehdotti sulle potkua perseeseen. Näin kai tuota ehdotuksen tekijää on itseään kohdeltu ja hän näkee sen ainoana keinona. Mä en näe. Kyllä mä voisin sua olkapäistä ravistaa ja sanoa, että 'herää, sulla on vain yks elämä, älä tuhlaa sitä'...tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2394
    2. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      246
      2118
    3. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1812
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1461
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1386
    6. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      57
      1327
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      185
      1204
    8. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      94
      1130
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1005
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      941
    Aihe