Osatyökyvyttömyyseläke ?

kuoppako ??

Kauan Kuntoutustuella olleena nyt on
aika kokeilla työkykyäni.
Jos en siitä selviydy niin onko osatyökyvyttömyyseläke suden kuoppa
rahallisesti vai onko parempi anoa
suoraan eläkkeelle ?
Mielelläni jotain puuhastelen muutaman
kerran viikossa ja jos työkykyni sen
sallii.
Neuvoja kiitos =)))

17

18248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuoppako ??

      osatyökyvyttömyyseläkkeellä tai tiedä
      tapauksia ?

      • kuopassa

        Olen osatyökyvyyttömyyseläkkeellä ja nyt hakenut täyttä eläkettä. Eivät myönnä eläkkettä, työterveyslääkäri ei laske töihin ja työantaja ei uskalla ottaa töihin. Sanoisin aikamonen kuoppa tai pattitilanne. Härskiä peliä eläkeyhtiöiltä nykyään.


      • Tutulla on
        kuopassa kirjoitti:

        Olen osatyökyvyyttömyyseläkkeellä ja nyt hakenut täyttä eläkettä. Eivät myönnä eläkkettä, työterveyslääkäri ei laske töihin ja työantaja ei uskalla ottaa töihin. Sanoisin aikamonen kuoppa tai pattitilanne. Härskiä peliä eläkeyhtiöiltä nykyään.

        Näinhän se on, että alle 60 vuotias usein "lasketaan" kuntonsa perusteella osatyökyvyttömyyseläkkeelle ( n. 400 e/kk) ja tarkoitus on että työssä olisi esim 4 t/päivä.
        Siitä tuleva työtulo sitten yhteenlaskettuna antaisi toimeentulon henkilölle.
        On laskettu kuitenkin, että alle 800 euron kuukausituloilla ei pärjää.
        Jos eläketulo on alle 1000e/br/kk, maksaa kela siihen lisäeläkettä.

        Tiedän naisen, joka yrittää sinnitellä osatyökyv.-eläkkeen varassa ja kait "syö säästöjään", kun työpaikka ei voi järjestää muutaman tunnin päivittäistä työtä eikä työntekijä tunne jaksavansa sitäkään aikaa siellä olla!

        Melkoinen sudenkuoppa joka siihen putoaa!


      • kuoppako ??
        Tutulla on kirjoitti:

        Näinhän se on, että alle 60 vuotias usein "lasketaan" kuntonsa perusteella osatyökyvyttömyyseläkkeelle ( n. 400 e/kk) ja tarkoitus on että työssä olisi esim 4 t/päivä.
        Siitä tuleva työtulo sitten yhteenlaskettuna antaisi toimeentulon henkilölle.
        On laskettu kuitenkin, että alle 800 euron kuukausituloilla ei pärjää.
        Jos eläketulo on alle 1000e/br/kk, maksaa kela siihen lisäeläkettä.

        Tiedän naisen, joka yrittää sinnitellä osatyökyv.-eläkkeen varassa ja kait "syö säästöjään", kun työpaikka ei voi järjestää muutaman tunnin päivittäistä työtä eikä työntekijä tunne jaksavansa sitäkään aikaa siellä olla!

        Melkoinen sudenkuoppa joka siihen putoaa!

        sain juuri ne tiedot teiltä joita halusin.
        Kyllä ne vähän maksaa on siis parempi hakea
        suoraan eläkkeelle kuin olla osatyök.eläk.
        Sairauttaan kun ei voi kukaan valita.


      • pettynyt tässä helvetissä
        kuopassa kirjoitti:

        Olen osatyökyvyyttömyyseläkkeellä ja nyt hakenut täyttä eläkettä. Eivät myönnä eläkkettä, työterveyslääkäri ei laske töihin ja työantaja ei uskalla ottaa töihin. Sanoisin aikamonen kuoppa tai pattitilanne. Härskiä peliä eläkeyhtiöiltä nykyään.

        Tämä on ihan sairasta peliä tämä vakuutusyhtiöiden touhu.

        Siinä pari mielen kiintoista linkkiä. Mitä pitäisi vielä terveiden ihmisten tutkia ja miettiä, että mitä käy kun sairastuu :(
        niin osaisi sitten varautua siihen, että kakkaa tulee tuutintäydeltä päälle. kestäisitkö sen?
        Ja voi niitä tyhjiä lausuntoja eikä mitään kunnon perusteluja löydy mistään. ja voi sitä viivyttelyä. Nokka kohti oikeus käsittelyä missä tulos voi olla mitä tahansa.

        piiri pieni pyörii. Hyvävelijärjestöt valloillaan siellä. kummallisia yhteyksiä löytyy.

        OLKAA TARKKANA

        http://www.oikeusturva.info/vol/index.htm

        http://www.oikeusturva.info/

        sieltä lukemaan miten homma toimii tässä yhteiskunnassa.


      • reilu viisikymppinen
        kuopassa kirjoitti:

        Olen osatyökyvyyttömyyseläkkeellä ja nyt hakenut täyttä eläkettä. Eivät myönnä eläkkettä, työterveyslääkäri ei laske töihin ja työantaja ei uskalla ottaa töihin. Sanoisin aikamonen kuoppa tai pattitilanne. Härskiä peliä eläkeyhtiöiltä nykyään.

        Olen ollut nyt vajaan vuoden osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja olen erittäin tyytyväinen. Mitään kuoppaa en ole kokenut, koska nykyiset nettotuloni ovat vain noin 7% pienemmän kuukaudessa kuin aiemmin. Ja töitä teen kolmena päivänä viikossa.

        Minusta on pieni menetys 40% työajan vähennyksestä 7% nettopalkoan vähentyminen. Siis netto on normaali työtuloni sekä se osatyökyvyttömyyseläke.

        Teen entisiä töitäni saman työnantajan palveluksessa, mutta entisen 5 päivän viikossa asemesta vain 3 päivää viikossa. Sain itse valita lyhennänkö päivittäistä työaikaa vai viikottaista.

        Eläkkeenmäärähän on tietenkin riippuvainen kertyneistä eläkkeistä ja palkasta. Paljolti toki vaikuttaa se, että osatyökyvyttömyyseläkkeelle jäädessään saa työnantajansa kanssa sovittua jatkosta. Itse ainakin selvitin tuon ennenkuin sen eläkkeen ennakkopäätöksen sitten vahvistin (jäin siis suoraan töistä osatyökyvyttömyyseläkkeelle). Pelkällä puolella siitä lopullisesta eläkkeestähän tuskin helpolla selviää, vaikka olisi tienannut hyvinkin ansiotuloja.

        Mutta ei siis ole kuoppa kaikille, itselleni mahdollisti jatkaa töissä voimieni mukaan. Eli osatyökyvyttömyyseläke ja 60% palkkatulo hommista ei ole kuoppa ainakaan minulle. Olen siis osaksi työkyvytön ja sen toisen osan teen töitä. Eikös se lähinnä juuri minunlaisilleni ole tarkoitettukin...


    • nuuskamuikku

      en tiedä ei vielä kokemusta-tuntuu että minunkaan työkykyni ei ole osa-aikaisen luokkaakaan...40% pois työkyvystä osaaikatyökyvyttömyys...sitten jos ei saakkaan osa-aikatyötä sopivaa

      • voiko esimies

        Määrätä työ-ajan kun jää osatyökyvyttömyys eläkkeelle
        Olisin itse tekemässä että olisin viikon töissä ja viikon vapaalla.
        Olen päiväkodin keittiöllä töissä yksin ja minun pitäis tässä ajassa tehdä enempi töitä ja kiireempää olisi
        Toinen työntekijä kävisi vain mutkan tiskaamassa astiat.
        Työ aika kokonaan lyhenisi päiväkodilla 6 tuntiin joka nyt mulla on 8 tuntia.
        Asun 6 km päässä päiväkodista ja joka aamu muka lähtisin eihän tässä ole mitään järkeä
        Voiko työnteki valita itselleen sopivan eläke muodon.


      • sama ongelma mullakin

        Jos on osatyökyvyttömyyseläkkeellä, voi ilmoittautua työkkäriin etsimään osa-aikatyötä.Jos sitä ei löydy saa ositeltua työttömyyspäivärahaa eläkkeen lisäksi.Ainakin jos kuuluu liittoon.Lukekaa infoa eläkevakuutuslaitosten nettisivuilta.


      • Köyhät kyykkyyn
        sama ongelma mullakin kirjoitti:

        Jos on osatyökyvyttömyyseläkkeellä, voi ilmoittautua työkkäriin etsimään osa-aikatyötä.Jos sitä ei löydy saa ositeltua työttömyyspäivärahaa eläkkeen lisäksi.Ainakin jos kuuluu liittoon.Lukekaa infoa eläkevakuutuslaitosten nettisivuilta.

        Herrat Hesassa tietää totuuden, mutta haluaako ne tietää, siinä se ydin.


    • 5 vuotta saikulla

      Ymmärtäisin ton osatyökyvyttömyyseläkkeen jos olisin ylä tai alapäästä työkyvytön,mutta kun olen keskeltä eli selkäsairas työkyvytön niin kuinka teen osan päivästä töitä.Vitsi että nämä eläkesäätiön asiantuntijalääkärit on tyhmiä,ja vielä vakuutusoikeus puoltaa näiden lausuntoja.Täyden eläkkeen hakeminen jatkuu vaikka hautaan asti.Mahtavaa tietysti olisi jos joku kekkaisi seljättömälle ammatin.

    • junnu56

      Terve kaikille kidutetuille, sillä sairaiden kiduttamistahan tämä vakuutuslaitosten lääkäreiden mielivaltaisuus on. Tänään sain postista kielteisen päätöksen työeläkkeiden muutoksenhakulautakunnalta. Siellä kuusi ihmistä tiesivät terveyteni paremmin, kuin selkäkirurgi ja työterveyslääkäri. Eipä taida olla muuta mahdollisuutta päästä kevennetylle,kuin yläpään vika ja sehän tällä systeemillä varmaan ajan kanssa tulee. Ihmettelen sitä, että eläinrääkkäyshän on kiellettyä suomessa, mutta ihmisrääkkäys on sallittua. Siihen ei puutu mikään viranomainen. HÄVETTÄÄ OLLA SUOMALAINEN!!!!!!!

      • yläpäävikainen

        Meinaatkos että yläpääviasta pääsee sen helpommin eläkkeelle. Yhtälailla ne vakuutuslääkärit luokittelevat sinut työkykyiseksi. Vuosien kokemus asiasta.


      • riina 56

        Heip..taitaa mulle koitaa sieltä samanlainen päätös...kuika kauan kesti päätös.mä laitoin marraskuussa paperit muutoksehakulautakuntaan..


    • Soita ja kysy

      Tiesitkö että sinulla on oikeus saada tietoosi tapaustasi käsitelleen vakuutuslääkärin nimi ja oikeus pyytää lääkärin merkinnät vakuutusyhtiön papereista kirjallisena, pitäväthän he yllä rekisteritietoja sinusta. Soita vakuutusyhtiön hylkypäätöksen käsittelijälle ja pyydä nämä asiat. Voit näyttää ne omalle työkyvyttömyyden todenneelle lääkärille ja keskustella asiasta mikä mättää. Vakuutuslääkärin nimen voi myös mukavasti vuotaa netin keskustelupalstoille ja hänen kytköksistään muihin instansseihin voi käyttää netin hakukoneita. Jos tämä pitää yksityisvastaanottoa ja oma pörssi on kunnossa niin eikun varaamaan aika, niin pääsee testaamaan ammattitaitoa ja tekemään vaikka valituksen tai jotain muuta kivaa...

    • 43-kipeä

      Työkyvyttömyyseläke on suomessa pelkkä vitsi.Ainakin 100 000 työtöntä suomessa kuuluisi eläkkeen piiriin jos oikeasti lakia tulkittaisiin.Sitäpaitsi miten ikä tekee sinut muka terveemmäksi kuin iäkkäämpi samaa vaivaa sairastava?? TÖRKEÄÄ!!! Rahasta kaikki on kiinni ei inhimillisyydestä.Mutta Kuulkaapa mitä!!!! HAST A LA VISTA::OSAAN MINÄKIN JA JAKSAN ROIKKUA YHTEISKUNNAN RIESANA VASTAKIN.

    • Systeemiin pettynyt

      Kärsin kroonisesta jatkuvasta kivusta, olen ollut pitkään "lue vuosia" kuntoutustuella. Tällä kertaa lääkäri ilmoitti ettei kannata edes lähteä hakemaan jatkopäätös koska sitä eivät myöntäisi koska magneettikuvista ei ilmene sellaista mistä saisi diagnoosin joka mahdollistaisi kuntoutustuen jatkamisen samoin perustein kuin aiemmin. Pohtinut päättäisikö päivänsä vai menisikö kiltisti töihin "nyt kun ei enää muka ole sairas" ja aiheuttaisi siellä jonkin työtapaturman jonka jälkeen edellytykset täytyisivätkin. Varmaan vastaavassa tilanteessa on moni muukin... ei löydy tarpeeksi perusteita eläkkeeseen ja sanotaan, että syö lääkkeitä mutta lääkkeet eivät auta paitsi törkeästi yliannosteltuna ja silloinkin kivun tunne edelleen on. Ei ole millään enää mitään väliä, kaikki tuet menee tuon kielteisen jatkopäätöksen myötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe