Kissallamme on tapana raapia nojatuolin tai sohvan kangasta. Tiedän että se teroittaa kynsiään. Se ei opi kohtuullisesta kurista. Omasta raapimispuusta se ei perusta. Mikä neuvoksi, ettei se turmelisi huonekaluja ?
Miten estän kissaa raapimasta nojatuolia ym.
9
7398
Vastaukset
- metsämyrmeli
Niin, mikäpä neuvoksi? Kynsien teroittelu kuuluu kissan lajille ominaiseen käyttäytymiseen. Varmaankin yhtä helppo on estää hevosta laukkaamasta ja lehmää ammumasta kuin lopettaa totaalisesti kissan kynsien teroittelu. oletko leikannut kissasi kynnet säännöllisesti? Eläintarvikeliikkeissä on karkotteita, jotka saattavat auttaa tai sitten ei. Meille sattui onneksi sellainen olohuoneen matto, joka ei ole moksiskaan ainaisesta kynsien teroittelusta. Toisaalta en mahda mitään sille, että katti tuhoaa keinutuolin pehmikettä, koska se ei vahingossakaan tee sitä kenenkään näkyvillä.
- Janhenia
Suihkupullosta vettä päälle ja mielellään niin että kissa ei näe sinua.
Joka kerta kun kissasi raapii esim. sohvaa nostat kissan syliin, viet raapimispuulle ja avitat vähän raapimisessa (asetat kissan tassut raapimispuulle ja matkit raapimisliikettä). Toistat niin kauan kuin tarvitaan. Jossai vaiheessa pitäisi oppia yhdistämään asia. Yksi asia jota voisi myös miettiä on raapimispuun paikka. Pois nurkasta ja lähelle kulkureittejä.- sara
Kissalle kynsienteroittaminen on luonnollista ja välttämätöntä. Siitä ei missään nimessä saa rangaista ellei vaihtoehtoa tarjota. Onhan teillä kunnollinen raapimispuu / matto / seinälauta, johon kissa SAA raapia? Ostakaa apteekista Feliway-suihketta ja suihkuttakaa sitä ohjeiden mukaan raapimapaikkoihin. Sijoittakaa sen jälkeen raapimapuu tms. aivan sohvan läheisyyteen ja laittakaa siihen vaikka kissanminttua houkuttimeksi. Kissan voi myös nostaa raapimapuun luo säännöllisesti ja esittää itse, että raapisi sitä.
Suihkepullo on mielestäni vaihtoehto vasta kun nämä kaikki on tehty. Muistathan, ettei kissaa missään nimessä tule rangaista lyömällä, näpäyttämällä, niskavilloista kiinni ottamalla tms. Kissa ei tee raapiessaan mitään väärää, se raapii vain sinun mielestäsi väärää paikkaa. Jos sille ei tarjota kunnon paikkoja raapia, se raapii sohvia ym. ja jos sitä siitä rankaisee, kissalle voi tulla käyttäytymishäiriöitä, esim. stressireaktioita, arkuutta ym. Kissa hämmentyy jos sitä rankaisee jostain mikä on sille luontevaa.
Kissan kanssa on oltava kärsivällinen, opettamisessa voi mennä viikkoja. Kissat eivät ole ihmisiä, ne eivät toimi kuten ihmiset, niiden tapoja tulee opetella. - lyyli
sara kirjoitti:
Kissalle kynsienteroittaminen on luonnollista ja välttämätöntä. Siitä ei missään nimessä saa rangaista ellei vaihtoehtoa tarjota. Onhan teillä kunnollinen raapimispuu / matto / seinälauta, johon kissa SAA raapia? Ostakaa apteekista Feliway-suihketta ja suihkuttakaa sitä ohjeiden mukaan raapimapaikkoihin. Sijoittakaa sen jälkeen raapimapuu tms. aivan sohvan läheisyyteen ja laittakaa siihen vaikka kissanminttua houkuttimeksi. Kissan voi myös nostaa raapimapuun luo säännöllisesti ja esittää itse, että raapisi sitä.
Suihkepullo on mielestäni vaihtoehto vasta kun nämä kaikki on tehty. Muistathan, ettei kissaa missään nimessä tule rangaista lyömällä, näpäyttämällä, niskavilloista kiinni ottamalla tms. Kissa ei tee raapiessaan mitään väärää, se raapii vain sinun mielestäsi väärää paikkaa. Jos sille ei tarjota kunnon paikkoja raapia, se raapii sohvia ym. ja jos sitä siitä rankaisee, kissalle voi tulla käyttäytymishäiriöitä, esim. stressireaktioita, arkuutta ym. Kissa hämmentyy jos sitä rankaisee jostain mikä on sille luontevaa.
Kissan kanssa on oltava kärsivällinen, opettamisessa voi mennä viikkoja. Kissat eivät ole ihmisiä, ne eivät toimi kuten ihmiset, niiden tapoja tulee opetella.kiitos asiallisista neuvoista. En ole kurittanut/ojentanut kissaamme asiattomasti: vuorovaikutuss pelaa kuten ennenkin. Se muuten ymmärtää aika paljon puhetta; ruokaan, silitykseen, ulos- ja sisäänpyrkimiseenhan ne enimmäkseen liittyvät.
- Kissahöppänä
Itse opetin meidän esikoiskisun, joka kaupunkiasuntoon muutettuamme yritti alkuun teroitella kynsiään sohvan reunaan, ihan näyttämällä sille mihin kuuluu teroittaa. Liekö hyvää tuuria vai kissan älykkyyttä, että se oppi kerrasta: kun kisu meni kynsimään sohvaa, otin sitä kainaloista kiinni ja siirsiin sen raapimaan raapimispuuta. Liikutin kissan tassuja puuta vasten matkien raapimisliikettä ja kerroin lempeästi että tähän kuuluu teroittaa. Kissa tietenkin loukkaantui ja juoksi happaman näköisenä sängyn alle, mutta jo hetken kuluttua se raapi puuta, eikä enää kertaakaan sen jälkeen sohvan reunaa. Kuulostaa ehkä vähän liian helpolta, mutta näin se meni. Mainitaan nyt sekin vielä, ettei meillä vielä silloin ollut kunnollista raapimispuuta, vaan ihan vain sellainen n. 60cm pitkä, 3cm paksu lankun pätkä, jonka olin jostain iskän puuvarastosta napannut mukaani... Mutta hyvin sekin toimi. Raapimispuun täytyykin olla tarpeeksi vahvaa tekoa, jotta kissa saisi raapiessaan samalla treenattua vähän lihaksiaan. Nykyään meillä kiipeillään kattoon asti korkeassa kiipeily/raapimispuussa, joka laajenee pian kiipeilyseinäksi, tai oikeastaan siitä tulee sellainen ympäri kämppää menevä kiipeilyreittijuttu, josta pääsee kaapin päälle rakennettavalle "parvelle", johon taas tulee nukkumapaikka, heinäkasvi jota saa syödä, ja pari vesiastiaa... :)
- tunkku
Mene kauppaan ostamaan kiipeily/ raapimapuu. Meillä ei ole ikinä kissat raapinu sohvia tms. Tosin tätä tietokonetuolia raapivat, mutta ihan luvan kanssa..
- tunkku
Ja pitäisi lukea viestit loppuun. Kokeile hieroa kissanminttua vanhaan kiipeilypuuhun, jos vaikka innostuisivat. Tai tosiaan, näytä mallia :D
- tehosi
aikoinaan meidän kissaan ja annoimme sen terottaa kynsiään myös mattoon sekä sänkymme jalkaa koska ne eivät "olleet moinaskaan". Kielsimme ainoastaan sohvaan raapimisen ja nyt kissa raapii melkeinpä vain raapimispuuhun. Niin aluksi laitoimme raapimispuuhun myös tota ensinmainittua kissanminttua.
- anskuuu
tehosi kirjoitti:
aikoinaan meidän kissaan ja annoimme sen terottaa kynsiään myös mattoon sekä sänkymme jalkaa koska ne eivät "olleet moinaskaan". Kielsimme ainoastaan sohvaan raapimisen ja nyt kissa raapii melkeinpä vain raapimispuuhun. Niin aluksi laitoimme raapimispuuhun myös tota ensinmainittua kissanminttua.
Minun kissa ei ole koskenutkaan nojatuoleihin, ehkä sitä ei vaan tekonahka kiinnosta. Verhoihin se hyppäsi tasan kerran, samana päiväinä kun hain sen kotiin (12-viikkoisena). Se oli lähinnä hassua. Otin sen vaan pois ja sanoin EI, ei ole enää hypännyt. En usko kyllä että johtuu siitä että sanoin ei, vaan siitä että nyt on jo niin paljon enemmän virikkeitä täällä.
Raapimispuusta kisu tykkää valtavasti, se on itsetehty, puupölkyn ympärille laitettu köyttä ja päällä vielä lauta jota pitkin pääsee tähän minun kirjoituspöydälle. Sitten olen tehnyt pahvilaatikoista kaikkia tunneleita ja majoja. Omassa kantokopassa tykkää olla myös ja korinsa reunoja joskus pureskelee :). Ikkunalauta on paras paikka.
Asun yksiössä ja minulle tulee kohta toinen kissa. Olen yrittänyt sisustaa kissojen mukaan, mutta esim. seinähyllyjä ei voi laittaa nyt, kun asun vuokralla ja seiniin ei saa porata. Mutta toivon mukaan asun syksyllä jo isommassa kämpässä... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371638