Aiheita/linkkejä hartauksiin?

Isosflikka

Moi! Olen oman seurakuntani isonen ja välillä leireillä tuntuu, että hartauden aiheet loppuisivat :S. On vaikea keksiä mistä pitäisi hartauden, semmoiseen mitä pikkuset jaksaisivat kuunnella!

Toivoisin linkkejä/ideoita mistä pitää hartauksia!

KIITOS ETUKÄTEEN!!

32

17585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen hartauden

      ajan (joka ei leirillä olijoita voisi vähempää kiinnostaa) käsittelisitte jotain TÄRKEÄÄ asiaa, siis jotain jolla on merkitystä tässä elämässä ja maailmassa?

      • riparilla 2004

        Ainakin meidän riparilla hartaudet olivat leirin mieleenpainuvimpia ja koskettavimpia tilanteita. Esim. koulussa ei koskaan asioita jää sillä tavalla pohtimaan kuin riparihartauksissa. Niissä uskallettiin ottaa esiin asioita, joista ei muualla uskalleta puhua.


      • minä'

        Hartaudet käsittevät elämämme tärkeintä asiaa, Jeesusta!


    • jos vaikka

      Miten olis jos aloitaisitte keromalla totuus kristinuskon historiasta murhaajana?

      Ja samalla vois syventyä tutkimaan onko se Jumala vain saatana kun on kristinuskolla 1700 vuoden ajan tappanut ja tapattunut syyttömiä ihmisiä; milloin pakanoina tai ristiretkillä ja satojen vuosien ajan lapsiakin noitina polttivat osoittataaksen herransa.
      Ja silloinhan nuoret voisivat valita rehellisimmillä tiedoilla ketä haluavat palvella ja säästyvät tähänastisilta piilosaatanallisuuksilta joita kristinusko teettää.

      Kai sinulle itsellesikin on selvää ettei niitä kristinuskon aikaan saamia murhia Jumalan tahdosta tehty, vai käskikö Jumala tai Jeesus polttaa noitina syyttömiä lapsia???

      Tosin, se kristinusko on toiminimi, eli se toimii Jumalan ja Jeesuksen nimissä saatanalla palveluksia tehden ja siitä on todellakin 1700 vuodelta historiallista faktaa joten asiaa ei käy kieltäminen.
      Usko on uskoa saatanallisuuksiin ja Jumalallisuuden tieto ymmärtää saatanallisuudet kristinuskonkin touhuissa ja se on synnyttänyt tapauskovaisia, eli niinkuin se on toiminut ja toimi nytkin #tapa uskovaisia.#

      • hmmmmmmmä

        Oletko miettinyt, että ehkä tapa jolla kristinuskoa tuotiin ristiretkillä, ei ollut _Jumalan_ tahtoma ja tarkoittama tapa julistaa evankeliumia? Ihminen se on, joka tekee asiat väärällä tavalla. Jos on oikeasti oppinut tuntemaan Jumalan Raamattua lukemalla tms, niin tietää mikä on oikein ja mikä on väärin ja että onko oikein pakottaa ihmiset uskoon tuollaisilla tavalla. Ihminen jos mikä osaa varmasti pilata kaiken hyvän.


      • ihminen on hyvä
        hmmmmmmmä kirjoitti:

        Oletko miettinyt, että ehkä tapa jolla kristinuskoa tuotiin ristiretkillä, ei ollut _Jumalan_ tahtoma ja tarkoittama tapa julistaa evankeliumia? Ihminen se on, joka tekee asiat väärällä tavalla. Jos on oikeasti oppinut tuntemaan Jumalan Raamattua lukemalla tms, niin tietää mikä on oikein ja mikä on väärin ja että onko oikein pakottaa ihmiset uskoon tuollaisilla tavalla. Ihminen jos mikä osaa varmasti pilata kaiken hyvän.

        Raamatussa annetaan selviä ohjeita ja määräyksiä tappaa ja kiduttaa viattomia, jotka eivät tottele jumalan käskyjä. Jumala on kova rankaisemaan, se lukee raamatussakin. Ihmiset omaksuvat sairaan uskonnon opetuksia ja tulevat siitä itse sairaiksi ja toteuttavat sairaita raamatun oppeja.

        ihminen on pohjimmiltaan hyvä ja pyrkii tasapinoon itsensä ja ympäristönsä kanssa. Uskonnot sekoittavat pään ja vievät pois tasapainosta. Ihminen ei tarvitse ohjausta oikeasta ja väärästä luonnostaan, mutta uskonnon sekoittamat ihmiset elävät niin kaukana omasta itsestään, että ovat ulkoaohjautuvia. Tähän uskonnolla pyritäänkin..

        Uskomukset ovat harhaisten ihmisten keksimiä, mielikuvitusjuttuja.


      • mä uskon
        ihminen on hyvä kirjoitti:

        Raamatussa annetaan selviä ohjeita ja määräyksiä tappaa ja kiduttaa viattomia, jotka eivät tottele jumalan käskyjä. Jumala on kova rankaisemaan, se lukee raamatussakin. Ihmiset omaksuvat sairaan uskonnon opetuksia ja tulevat siitä itse sairaiksi ja toteuttavat sairaita raamatun oppeja.

        ihminen on pohjimmiltaan hyvä ja pyrkii tasapinoon itsensä ja ympäristönsä kanssa. Uskonnot sekoittavat pään ja vievät pois tasapainosta. Ihminen ei tarvitse ohjausta oikeasta ja väärästä luonnostaan, mutta uskonnon sekoittamat ihmiset elävät niin kaukana omasta itsestään, että ovat ulkoaohjautuvia. Tähän uskonnolla pyritäänkin..

        Uskomukset ovat harhaisten ihmisten keksimiä, mielikuvitusjuttuja.

        Ihminen on pohjimmiltaan paha, hyvyys tulee Jumalasta, ihmiset vain saattavat käsittää jotain Raamatun kohtia väärin .


      • isonen
        ihminen on hyvä kirjoitti:

        Raamatussa annetaan selviä ohjeita ja määräyksiä tappaa ja kiduttaa viattomia, jotka eivät tottele jumalan käskyjä. Jumala on kova rankaisemaan, se lukee raamatussakin. Ihmiset omaksuvat sairaan uskonnon opetuksia ja tulevat siitä itse sairaiksi ja toteuttavat sairaita raamatun oppeja.

        ihminen on pohjimmiltaan hyvä ja pyrkii tasapinoon itsensä ja ympäristönsä kanssa. Uskonnot sekoittavat pään ja vievät pois tasapainosta. Ihminen ei tarvitse ohjausta oikeasta ja väärästä luonnostaan, mutta uskonnon sekoittamat ihmiset elävät niin kaukana omasta itsestään, että ovat ulkoaohjautuvia. Tähän uskonnolla pyritäänkin..

        Uskomukset ovat harhaisten ihmisten keksimiä, mielikuvitusjuttuja.

        Raamtussa EI käsketä tappaa ja kiduttaa, olen nimittäin itse lukienut sitä paljon sillä olen isonen joka on ollut monella leirillä ja oon lukenut koko uudentestamentin ja kohta myös vanhankin, helppoahan se tulla tännä puhuu jostakin josta ei tiiä mittää. ihmiset on ite tappanut ihmisii ja väittänyt että jumla käski, vakka raamattu just kieltää tekemästä niin.


      • mammuttimönkijä
        ihminen on hyvä kirjoitti:

        Raamatussa annetaan selviä ohjeita ja määräyksiä tappaa ja kiduttaa viattomia, jotka eivät tottele jumalan käskyjä. Jumala on kova rankaisemaan, se lukee raamatussakin. Ihmiset omaksuvat sairaan uskonnon opetuksia ja tulevat siitä itse sairaiksi ja toteuttavat sairaita raamatun oppeja.

        ihminen on pohjimmiltaan hyvä ja pyrkii tasapinoon itsensä ja ympäristönsä kanssa. Uskonnot sekoittavat pään ja vievät pois tasapainosta. Ihminen ei tarvitse ohjausta oikeasta ja väärästä luonnostaan, mutta uskonnon sekoittamat ihmiset elävät niin kaukana omasta itsestään, että ovat ulkoaohjautuvia. Tähän uskonnolla pyritäänkin..

        Uskomukset ovat harhaisten ihmisten keksimiä, mielikuvitusjuttuja.

        Silti yksi oleellinen käsky: ÄLÄ TAPA

        Yksi oleellinen lause: Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.

        Raamatun sanoma on kyllä kaukana tappamisesta/kiduttamisesta :)
        Vanhan Testamentin ajat ovat todellakin vanhaa ja lopulta meille tuli sitten Jeesus, joka hiukkasen selvitteli kuka on Jumala. Samalla puhui paljon lähimmäisen rakkaudesta ja toista poskeakin käänneltiin vihamiehille.


    • minje

      Hmm... Olen itse samaa pohtinut. Netistä ei tunnu kunnon materiaalia löytyvän, tai sitten täytyy hakemalla hakea, eikä silloinkaan kuin yksi löydy... Itse pidän kerran viikossa kerhoa, johon pitäisi keksiä hartaus. Välillä se tuntuu olevan aika moisen työn takana...

      Mutta suosittelisin käymään kirjastossa. Sieltä löytyy hyviä hartauskirjoja. Lastenosastolta löytyy enemmän lapsille sopivia ja aikuisten osastolta (sieltä, missä on muutakin yleisesti uskontoihin liittyvää) löytyy hieman vanhemmille, esim ripari-ikäisille suunnattuja hartausmatskuja.

      Ja kannattaa kysäistä oman seurakunnan nuorisotyöntekijöiltä. Heillä on yleensä jossain varastossa useampiakin kirjoja. Leireilläkin on juuri hartautta koskevaa kirjallisuuttaa tms matskua aika paljon.

      Toimivia ovat hartaudet, joissa tehdään jotain (siis se isonen siellä edessä, että lapset voivat kiinnittää huomionsa johonkin) Kuten revitty risti.

      Myös kauniit tarinat, joiden jälkeen vielä joku lyhyt puhe ovat hyviä. Perinteisiä tarinoita ovat mm jalanjäljet hiekassa.

      Hartaus kannattaa yleensä liittää päivän tapahtumiin ja/tai ajankohtaiseen aiheseen jos mahdollista. Esim Näin uuden vuoden aikaan voi puhua "alusta" Uuden vuoden alku, mahdollisia uusia harrastuksia ym. Ja lopuksi liittää loppuun "alkujen alku" eli luomiskertomus.

      Viestistäni tuli aika tönkkö ja epäselvä, mutta toivottavasti jotain ideoita löysit rivien välistä.

      Onnea hartauksiin!

      • mä uskon

        Tää on aika paskaa, et jaksatte jauhaa täällä tällästä kun tää tyyppi kysy vaan hartauksista, eikä siitä mitä ihmiset on tehnyt .


    • Isosflikka

      Kiitos vinkeistä!! Pistäkää lisää vain!

      • nuorille

        Opeta nuoria eroittamaan Jumalan ja Jeesuksen nimissä toimiva saatana, (joka esim tappaa ja tapattaa jopa lapsia noitina) aidosta Jumalallisuudesta. Ja tee pienokaisille selväksi, että raamatussa on Jumalan sanan lisäksi saatanallisuuksia. Niiden saatanallisuuksien kanssa on vaikeaa mutta kun elämän kokemusta kertyy niin ne kyllä huomaa. Kehoita nuoria kuunteleen omaa sielua jos heillä on saatanallisuuden kasteesta vapaa eli puhdas sielu jäljellä.


      • Halleluja, ylistäkää Herraa!
        nuorille kirjoitti:

        Opeta nuoria eroittamaan Jumalan ja Jeesuksen nimissä toimiva saatana, (joka esim tappaa ja tapattaa jopa lapsia noitina) aidosta Jumalallisuudesta. Ja tee pienokaisille selväksi, että raamatussa on Jumalan sanan lisäksi saatanallisuuksia. Niiden saatanallisuuksien kanssa on vaikeaa mutta kun elämän kokemusta kertyy niin ne kyllä huomaa. Kehoita nuoria kuunteleen omaa sielua jos heillä on saatanallisuuden kasteesta vapaa eli puhdas sielu jäljellä.

        Kerrohan mulle, mitä saatanallisuuksia sinä Raamatusta löydät? Raamattuhan on PYHÄ kirja jonka ihmiset kirjoittivat Pyhän Hengen johdattamina. Mielestäni siinä ei ole mitään saatanallista. Siunausta sulle!


      • valoa>>
        Halleluja, ylistäkää Herraa! kirjoitti:

        Kerrohan mulle, mitä saatanallisuuksia sinä Raamatusta löydät? Raamattuhan on PYHÄ kirja jonka ihmiset kirjoittivat Pyhän Hengen johdattamina. Mielestäni siinä ei ole mitään saatanallista. Siunausta sulle!

        Ensinäkin, raamattu on väärennös!

        On suorastaan Jumalan ja Jeesuksen pilkkaa väittää raamattua Jumalan tai/ja Jeesuksen sanaksi. Niin ristiriitaista ja niin paljon väärennöksiä sisältävää kirjaa ei Jumalan ja Jeesuksen sanaksi voi sanoo.
        Meidän Kaikki Valtiaat eivät ole niin huonoja ilmaisemaan itseään sanan kuin mitä raamattu on!
        Ja ennenkaikkea sen osoittaa väärennökseksi se totuus, että yli 3000 kristinuskon suuntaa etsii totuutta löytämättä sitä, no ei sitä voi väärennetystä raamatusta löytää kun se paksukirja sisältää saatanallisuuksia!
        Kristinuskon eri uskonsuunnat ovat tämän todistaneet minulle osoittamalla toinen toistaan että he ovat harhaoppisia jne jne ja pahinta on se että raamattuja lukevat kristinusko suunnat itse rikkovat eniten raamatun sanaa vastaan! Esimerkiksi älä tapa käskyn suhteen. Kristinuskon on maailman suurin terroristinen järjestö jolla se on aikaan saanut maailman suurimman murhaajan maineen jopa omia syyttömiä lapsi, naisia ja miehiä kiduttanut ja sitten roviolla polttamalla satojen vuosien ajan. Uhreina on kertynyt koko kristinuskon olemassa olon aikana miljoonia, ehkä satoja miljoonia ihmisiä ja siten täällä väitätte ja olette uskossa siihen ymmärtämättä että saatanaa palvelette kristinuskon toimiessa saatananpalvelijana Jumalan ja Jeesuksen nimissä.
        Ette usko tätä mutta jos sielussanne on Jumalallisuutta hitunenkaan niin tiedätte kuinka nämä asiat ovat.


      • tutki itse
        Halleluja, ylistäkää Herraa! kirjoitti:

        Kerrohan mulle, mitä saatanallisuuksia sinä Raamatusta löydät? Raamattuhan on PYHÄ kirja jonka ihmiset kirjoittivat Pyhän Hengen johdattamina. Mielestäni siinä ei ole mitään saatanallista. Siunausta sulle!

        Tutki tietolähteitä:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Apokryfiset_kirjat#Uuden_testamentin_apokryfist.C3.A4_kirjallisuutta

        http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/akavavaroitus.htm

        http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/

        http://tuomasjasuvi.jesusanswers.com/kosyvanto.htm


      • Asiasta tietävä
        Halleluja, ylistäkää Herraa! kirjoitti:

        Kerrohan mulle, mitä saatanallisuuksia sinä Raamatusta löydät? Raamattuhan on PYHÄ kirja jonka ihmiset kirjoittivat Pyhän Hengen johdattamina. Mielestäni siinä ei ole mitään saatanallista. Siunausta sulle!

        Kuuleppas hihhuli... kristinuskoa ja siinä sivussa saatanallisuutta neljä vuotta tutkineena, voin kertoa että luvut, joita on tapettu Jumalan toimesta ovat noin 200000 kertaa suuremmat kuin Saatanan tappamat/ tapattamat... (Raamatun olen lukenut 2 kertaa kannesta kanteen, ja mustan raamatun vielä päälle (jos ees tiedät mikä se on))... Että jospa alkaisit vänkäämään vaikka minun kanssa niin saataisiin keskustelu aikaan... Aloitetaan helpolla: Minkä symboli on risti väärinpäin? (Äläkä pliis ole nolo ja katso wikipediasta...)


      • Teologi -71
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Kuuleppas hihhuli... kristinuskoa ja siinä sivussa saatanallisuutta neljä vuotta tutkineena, voin kertoa että luvut, joita on tapettu Jumalan toimesta ovat noin 200000 kertaa suuremmat kuin Saatanan tappamat/ tapattamat... (Raamatun olen lukenut 2 kertaa kannesta kanteen, ja mustan raamatun vielä päälle (jos ees tiedät mikä se on))... Että jospa alkaisit vänkäämään vaikka minun kanssa niin saataisiin keskustelu aikaan... Aloitetaan helpolla: Minkä symboli on risti väärinpäin? (Äläkä pliis ole nolo ja katso wikipediasta...)

        Risti väärinpäin on Pietarinristi, joka sai nimensä Pietarin ristiinnaulitsemisesta. Hän halusi ristin olevan väärin päin, sillä hän ei ollut oikeutettu kuolemaan samanarvoisena kuin opettajansa.


      • säkki vatipää
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Kuuleppas hihhuli... kristinuskoa ja siinä sivussa saatanallisuutta neljä vuotta tutkineena, voin kertoa että luvut, joita on tapettu Jumalan toimesta ovat noin 200000 kertaa suuremmat kuin Saatanan tappamat/ tapattamat... (Raamatun olen lukenut 2 kertaa kannesta kanteen, ja mustan raamatun vielä päälle (jos ees tiedät mikä se on))... Että jospa alkaisit vänkäämään vaikka minun kanssa niin saataisiin keskustelu aikaan... Aloitetaan helpolla: Minkä symboli on risti väärinpäin? (Äläkä pliis ole nolo ja katso wikipediasta...)

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pietarinristi


    • Isonen

      http://www.avaimia.net/index.htm

      Vasemmassa alanurkassa on linkki J.Sormusen opetuksiin joita voi käyttää hartauksina.
      Kannattaa selailla muutoinkin koko sivustoa.

      • kerro omista kokemuksista

        Kirjastoista löytyy useimmiten melko paljon hyviä hartauskirjoja. Hyviä tarinoita löytyy "Kerron sinulle tarinan"-kirjoista (niitä on kaksi kappaletta). Oman seurakuntasi nuorisotyönohjaajalta voit myös kysyä materiaalia, nuortentiloista sitä varmasti löytyy.

        Jos hartauden pystyy pitämään puhumalla (siis ettei luo suoraan jotain tarinaa), niin omat kokemukset ja omasta uskosta kertominen varmaan kiinnostaa nuoria.

        Ja Raamatusta tietenkin löytyy materiaalia kerrakseen! Aloita vaikka Psalmeista tai evankeliumeista.


    • ainakin jotakin

      www.fleim.fi

    • Jarmo Kokkonen

      "Hartauden siemeniä" osio löytyy Kansan Raamattuseuran nuorten sivuilta www.nuoret.fi
      Siellä on työntekijöille ja ammattilaisille suunnattu sivusto, jossa on valmista materiaalia

    • isonen-93

      hhmmn... no ite oon pitäny
      pelosta
      erilaisuudesta
      ystävyydestä
      ilosta
      ja joulusta hartaudet

      sit mitä hartauksia oon ollu kuuntelemassa, ni on ollu
      perhesuhteista
      toisten sattutamisesta (toisten haukkumisesta)
      kasteesta
      unelmista
      jostain random jutusta, mikä on pelastanu muuten niin kurjan päivän

      ja lastenleirillä viimekesänä mun isospari oli eka illal sillee et ainiijoo, vois tehdä sen aamuhartauden... Sit aamul: "ainii se hartaus! No kyl tässä viel ehtii! Haluuks sä Jani tehdä mulle sanalistan?" Sit kaks isosta etti sille sanomalehdestä jotain random sanoja (tsingis-Khanin valtakunta, joukkokäry ja muita vastaavia) ja ku tuli hartauden aika, ni laitto vaan jonkun biisin soimaan. Kuulemma oli sen aikana hokannu, et hei tässähän puhutaan talvesta, ja alotti sit puhuun et ku talvella voi harrastaa jääkiekkoa ja pukkareissa tulee usein joukkokäryjä... Ja et usko laajenee kun Tsingis-Khanin valtakunta :D. Oli vähän meillä muilla isosilla naurussa pidättelemistä...


      Mut joo, koska tää kyseinenki isonen totes et tästälähin hän aina suunnittelee kaikki hartaudet huolella etukäteen, ni ainaki meille kerhonohjaajille sanottiin et seurakunnan tiloista löytyy hartauskirjoja, eli jos ei teiltä löydy seurakunnalta ni sit kirjastosta ainaki löytyy...

    • joten

      Opeta nuorille Jeesuksen lähetyskäsky joka ennen tunnettiin nimellä vuorisaarna.
      Se on hyvin hyvä kaikkien tietää että oppii tuntemaan mitä vaatimuksia, lahjoja ja oikeuksia Jeesus antoin opetuslapsilleen. Ellei esimerkiksi kastaja, ehtoollisen asettaja jne niitä vaatamiksia täytä niin hän on harhauttaja.
      Menestystä rehellisyydessä.

    • uskosi perusteista:
    • lkjhgf

      Tässä muutamia aiheita rehellisesti esitettäviin hartaus hetkiinne:

      herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

      herra epäjumalanne rikollisilleen antama käsky:
      Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
      "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

      Historia todistaa rikollisuutta...
      Lainattua tekstiä:
      "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

      Ja "tämän ajan rikollisuus" jotka tulee todistamaan rikollisuutta:
      http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
      YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
      "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
      ***(KP)
      Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

      Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLISESTI oikeudettu toimimaan uskovapauden 11§ tuella vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
      Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

    • Isosuu

      Tästä voi alottaa:
      https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/21535/AINIINSEHARTAUS.pdf?sequence=1

      -Voit ottaa jonkun sulle tutun ja mieluisen aiheen, josta tiedät ja josta sulla voi olla omaa kokemusta. Tämän sitten linkität kristinuskon sanomaan
      -Voit juurikin ottaa jonkin aiheen joka vaikka yhdistää jotain kristinuskon ydinasiaa tai jotain raamatun kertomusta, johonkin sulle tärkeeseen tai sun mielestä tärkeeseen kerrottavaan.
      -Kerro joku hyvä ajatuksia/tunteita herättävä tarina, tosi tai tarua, joka kuvaa sun aihettas
      -Voit vaikka siis rakentaa kaiken jonkun yhden asian ympärille, esim: raamatunkertomuksen, biisin, runon, aforismin, elämänviisauden, tarinanoman kokemuksen yms.
      -Aiheet voivat liittyä vaikka: ystävyyteen/yksinäisyyteen, uskoon, toivoon, rakkauteen, onnelliseen elämään, onneen, hyvinvointiin, ihmisen henkiseen kasvuun
      -Hyvä musiikki virittää hienosti tunnelmaan hartauden alussa, lopussa tai miten vaan

      Onnea hartauden pitoon!
      Terveisin kolmannen vuoden isonen :)

    • Isosuu

      Tästä voi alottaa:
      https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/21535/AINIINSEHARTAUS.pdf?sequence=1

      -Voit ottaa jonkun sulle tutun ja mieluisen aiheen, josta tiedät ja josta sulla voi olla omaa kokemusta. Tämän sitten linkität kristinuskon sanomaan
      -Voit juurikin ottaa jonkin aiheen joka vaikka yhdistää jotain kristinuskon ydinasiaa tai jotain raamatun kertomusta, johonkin sulle tärkeeseen tai sun mielestä tärkeeseen kerrottavaan.
      -Kerro joku hyvä ajatuksia/tunteita herättävä tarina, tosi tai tarua, joka kuvaa sun aihettas
      -Voit vaikka siis rakentaa kaiken jonkun yhden asian ympärille, esim: raamatunkertomuksen, biisin, runon, aforismin, elämänviisauden, tarinanoman kokemuksen yms.
      -Aiheet voivat liittyä vaikka: ystävyyteen/yksinäisyyteen, uskoon, toivoon, rakkauteen, onnelliseen elämään, onneen, hyvinvointiin, ihmisen henkiseen kasvuun
      -Hyvä musiikki virittää hienosti tunnelmaan hartauden alussa, lopussa tai miten vaan

      Onnea hartauden pitoon!
      Terveisin kolmannen vuoden isonen :)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe