Kyselen Pietarista

tervehdys ja hyvää uutta vuotta.

Olen kerran ollut Pietarissa, 1992 ja silloin oli hieman sellainen "sekatalousmeininki".

Millainen on tämän päivän Pietari?

Jos teen sinne muutaman päivän matkan niin mikä on katuturvallisuustilanne, hotellien hinnat, ravintolaruokailu ja taxit/metro.

Tuon votkan ystävä en juurikaan ole.

19

4522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tha_Animal

      Tsekkaa aikaisemmat keskustelut tällä palstalla, jos haluat tietoja Pietarista. Vielä paremmin asiat selviää menemällä paikan päälle.

      Jos et ole votkan ystävä, tilanteesi on parempi. Eli kännissä ei suurkaupungeissa kannata olla eikä rahoja pikkutunneilla levitellä. Tosin itselleni pari votkaa maistuu aina...

      Olen itse kävellyt illalla/yöllä Pietarissa, tosin muissakin suurkaupungeissa. Hinnoissa Pietari on ehkä erikoinen, hintahaitari on leveä. Ruoka/majoittuminen/juoma/harrastukset/yms on edullista ja pahimmillaan erittäin kallista. Metro edullinen ja nopea tapa liikkua. Palvelu paranee aina jos osaat muutaman sanan venäjää, lisäksi jos osaat ne kyrilliset aakkoset niin metrossakin helpompi mennä... Ilmankin on pärjätty.

      Kaikki ei ole samanlaista kun Härmässä, mutta sen tiesitkin jos olet siellä käynyt. Väitän että tulet yllättymään, jos päätät mennä Pietariin uudestaan nyt. Muutos on ollut huima, ja jatkuu.

      • sellaista "näppituntumaa" mitä siellä ravintoloissa (keskinkertaisissa ) maksaa lounas ja päivällinen ?


      • Tha_Animal
        epikuros kirjoitti:

        sellaista "näppituntumaa" mitä siellä ravintoloissa (keskinkertaisissa ) maksaa lounas ja päivällinen ?

        Faktaa saat ravintoloiden www-sivuilta.

        Olen syönyt yleensä muualla, kun Nevski Prospektilla. Tällöin ruoka on esim. 5 eur - 20 eur, muista tilata riisi/perunat myös. Kerran Nevskillä ravintolassa piti kohteliaasti nousta pöydästä ylös ja ulos, kun huomasimme että alkupalat maksoivat noin sata euroa...

        Sitten yllätyksenä voi tulla, että shampanskoje voi olla saman hintaista kun olut. Eli pikkunälkään voit ostaa venäläistä shampanjaa ja suolaiseksi piirakoita tai esim. blinejä. Tilaappa Suomessa blinejä ja shampanjaa...

        Eli neuvoisin, metrolla jonnekkin ja sitten syömään ja juomaan. Kokeiles googlettamalla "ravintolat pietari".


      • myös ravointolat
        Tha_Animal kirjoitti:

        Faktaa saat ravintoloiden www-sivuilta.

        Olen syönyt yleensä muualla, kun Nevski Prospektilla. Tällöin ruoka on esim. 5 eur - 20 eur, muista tilata riisi/perunat myös. Kerran Nevskillä ravintolassa piti kohteliaasti nousta pöydästä ylös ja ulos, kun huomasimme että alkupalat maksoivat noin sata euroa...

        Sitten yllätyksenä voi tulla, että shampanskoje voi olla saman hintaista kun olut. Eli pikkunälkään voit ostaa venäläistä shampanjaa ja suolaiseksi piirakoita tai esim. blinejä. Tilaappa Suomessa blinejä ja shampanjaa...

        Eli neuvoisin, metrolla jonnekkin ja sitten syömään ja juomaan. Kokeiles googlettamalla "ravintolat pietari".

        Jos Pietarissa shampanjaa tahtoo niin kyllä se kalliiksi tulee, mutta piraatti shampanjaa eli kuohuviiniä saa halvalla. Toisaalta itäinen naapurimme on lähes kaikissa asioissa valtio joka ei piittaa yleisistä maailmanlaajuisista säännöistä, tässä yksi malliesimerkki...


      • Muhin
        myös ravointolat kirjoitti:

        Jos Pietarissa shampanjaa tahtoo niin kyllä se kalliiksi tulee, mutta piraatti shampanjaa eli kuohuviiniä saa halvalla. Toisaalta itäinen naapurimme on lähes kaikissa asioissa valtio joka ei piittaa yleisistä maailmanlaajuisista säännöistä, tässä yksi malliesimerkki...

        Venäläisten samppanja on nimi suojattu ja näin ollen ei riko mitään pykäliä pullon kyljessä lukee Советское Шампанское еli sovetskin shampanja


      • hujokki
        Muhin kirjoitti:

        Venäläisten samppanja on nimi suojattu ja näin ollen ei riko mitään pykäliä pullon kyljessä lukee Советское Шампанское еli sovetskin shampanja

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Samppanja tännekin olisi hyvä saada päivitys asiasta...?


      • Ranskalaiset
        myös ravointolat kirjoitti:

        Jos Pietarissa shampanjaa tahtoo niin kyllä se kalliiksi tulee, mutta piraatti shampanjaa eli kuohuviiniä saa halvalla. Toisaalta itäinen naapurimme on lähes kaikissa asioissa valtio joka ei piittaa yleisistä maailmanlaajuisista säännöistä, tässä yksi malliesimerkki...

        Antoivat luvan Shampanja nimen käyttöön kyseisen juoman nimessä jo neuvosto-aikana. Mitä lehmän kauppoja siinä sitten on tehty, sitä en tiedä.


      • Tellustelija
        Ranskalaiset kirjoitti:

        Antoivat luvan Shampanja nimen käyttöön kyseisen juoman nimessä jo neuvosto-aikana. Mitä lehmän kauppoja siinä sitten on tehty, sitä en tiedä.

        Hemmetti aivan samatekevää tuo!

        Minulle samppanja on samppanjaa ihan missä se onkin tehty, samoin konjakki ja muut vastaavat. Pääasia, että maistuu hyvälle ja että siitä tulee höveli olo...;) Älytöntä myös tuo vodkavouhotus EUssa, no kyllä siitäkin vouhottamisesta moni elantonsa saa. Lisäksi hk. suht samantekevää puhutaanko ensosta vai svetosta, terijoesta tai zelenogorskista, turusta tai åbosta, kunhan selvän saa.

        Kai tässä maailmassa oikeampiakin ongelmia on (no, toisilla ei vissiin...)?

        T:Tellustelija


    • menja zovut.

      S Novim godom 2007 tebe tozhe!

      Älä pelkää Pietari on muuttunut paljon vuoden 1992 jälkeen, enään ei ole niitä pitkiä leipäjonoja ja toreja, jossa myydään hedelmiä(jos olet kohdannut matkallasi niitä silloin), nykyään Pietari on täynnä mitä erilaisempia ja kokoisia kauppakeskuksia, jossa hinnat nousevat jopa yli Suomen hintojen. No ovat ehkä liikenneruuhkat muuttuneet niistä ajoista, paljon autoja n 16-19 välillä joutuu jopa seisoa 3 tuntia jos valitsee auton, silloin järkevin on metro, mutta olen joutunut myös sellaiseen aikaan jolloin metrosta ei pääse ulos ja joutuu matkustaa pääteasemalle ennen kuin saa kunnolla hengähtää.
      Kuten ehkä tiedät turisteille Venäjällä hinnat tursitikohteisiin ovat eri luokkaa kuin omalle väestölle. Eli hinnat ovat kaksinkertaiset esim.Talvipalatsiin suomalaiselle kuin venäläiselle, turistin huomaa jo kaukaa. Voin sanoa näin venäläisenä, että suomalaisen turistin huomaa Venäjällä, vaikka monet muuta luulevat, joten ei turhia toivoja, että luulisivat sinua venäläiseksi. Jos haluat käydä leikauttamassa itsellesi jonkun kampauksen suosittelen sinulle "parikmaherskaja" kuin "salon", koska tekevät samanlaisia kampauksia, mutta eri hinnoilla, salon on hienostuneempi sana ja korkeaarvoisempi, siksi hinnatkin siellä ovat korkeammat kuin "parikmaherskajassa".
      Taskuvarkaita ei ole niin paljon kuin 90-luvulla( tai sii mielestäni ei ole, koska olen 1989 syntynyt joten en oikein ollu sillo hirveen iso) No mutta pitää varoa varsinkin romaneja pikkumuksujensa kanssa, jotka ovat varsin ketteriä lapsukaisia.
      Jos jotain tulee vielä mieleen niin on ilo auttaa sinua!
      Valitettavasti hotellien hinnoista ja ravintolaruokailusta en voi sanoa mitään, koska itse en käytä kyseisiä palveluja kun käyn Pietarissa.

      • menja zovut.

        Niin tarkoitus ei ollut siis pelästyttää sinua, vaan suosittelen käymään kyseisessä kaupungissa höpötyksistäni huolimatta!


      • menja zovut. kirjoitti:

        Niin tarkoitus ei ollut siis pelästyttää sinua, vaan suosittelen käymään kyseisessä kaupungissa höpötyksistäni huolimatta!

        vinkeistäsi.
        Olen ajatellut keväällä käväistä mutta muutama kysymys.
        -92 kun olin sen ainoan kerran niin Pietarin kirkossa ei ollut sitä "punttia" josta voi todeta maapallon pyörimisliikkeen, onko nyt lisäksi kun en osaa venäjää onko Pietarissa merenkulkuun liittyvää museota?

        Kiitoksia Sinulle vinkeistä ja hyvää kuluvaa vuotta :D


      • pietskun soomalane
        epikuros kirjoitti:

        vinkeistäsi.
        Olen ajatellut keväällä käväistä mutta muutama kysymys.
        -92 kun olin sen ainoan kerran niin Pietarin kirkossa ei ollut sitä "punttia" josta voi todeta maapallon pyörimisliikkeen, onko nyt lisäksi kun en osaa venäjää onko Pietarissa merenkulkuun liittyvää museota?

        Kiitoksia Sinulle vinkeistä ja hyvää kuluvaa vuotta :D

        Tuolla Vasilinsaaren puolella on jokin Merellinen museo (nimeä en nyt millään muista), johon olen itsekin matkaa tehnyt, mut en ole vielä ehtinyt. Kuitenkin, museo löytyy kun menee Nevskiä pitkin Vasilinsaarelle, ja kääntyy sillan jälkeen oikealle. Sellaiset korkeat rappuset omaava vaalea (?) rakennus. Pitäisi kai käydä niin tietäisin nimenkin..


      • Tellustelija

        Hyvä kirjoitus, menja sovut!

        Tuollaisia vinkintarjoajia tarvitaan aina. Aina ei tarvitse osoittaa tietämystänsä, vaan huulenheittokin on sallittua (kuten ehkä SAATTAA joistain viesteistä hieman käydä ilmi).

        Tervetuloa vaan joukkoon!

        T:Tellustelija


      • menja zovut.
        epikuros kirjoitti:

        vinkeistäsi.
        Olen ajatellut keväällä käväistä mutta muutama kysymys.
        -92 kun olin sen ainoan kerran niin Pietarin kirkossa ei ollut sitä "punttia" josta voi todeta maapallon pyörimisliikkeen, onko nyt lisäksi kun en osaa venäjää onko Pietarissa merenkulkuun liittyvää museota?

        Kiitoksia Sinulle vinkeistä ja hyvää kuluvaa vuotta :D

        Öö, oonko nyt ihan pihalla. Mikä on ensinnäkin sinun tarjoittamasi "puntti" kirkossa?kiitos asian selvennyksestä etukäteen:)


      • Marax
        epikuros kirjoitti:

        vinkeistäsi.
        Olen ajatellut keväällä käväistä mutta muutama kysymys.
        -92 kun olin sen ainoan kerran niin Pietarin kirkossa ei ollut sitä "punttia" josta voi todeta maapallon pyörimisliikkeen, onko nyt lisäksi kun en osaa venäjää onko Pietarissa merenkulkuun liittyvää museota?

        Kiitoksia Sinulle vinkeistä ja hyvää kuluvaa vuotta :D

        Pietarin merimuseo (laivastomuseo) on maailman suurin merimuseo. Sijaitsee entisessä pörssitalossa, Vasilinsaaren kärjessä, Birzhevaja Pl.4.

        Patrioottisessa museossa hehkutetaan Venäjän sotahistoriaa. Esillä mm. tarunhohtoinen "Kapteeni Nemon sukellusvene" 1800-luvulta. Museo on pienoismalliharrastajien paratiisi.

        Yläkerrassa mm. Aivazovskin merimaalauksia.


      • Tellustelija
        Marax kirjoitti:

        Pietarin merimuseo (laivastomuseo) on maailman suurin merimuseo. Sijaitsee entisessä pörssitalossa, Vasilinsaaren kärjessä, Birzhevaja Pl.4.

        Patrioottisessa museossa hehkutetaan Venäjän sotahistoriaa. Esillä mm. tarunhohtoinen "Kapteeni Nemon sukellusvene" 1800-luvulta. Museo on pienoismalliharrastajien paratiisi.

        Yläkerrassa mm. Aivazovskin merimaalauksia.

        Tuota, eikös nuo Venäjän merivoimien voittoisat uroteot ole vähän niinkuin kaupunkilegendaa ja samaa sarjaa kuin Sveitsin merivoimien, tosin siellä vastaavaan on päästy vähän pienemmällä panostuksella kautta aikain...;)

        T:Tellustelija


      • hujokki

        On tainnu sitten "rahat pois turistilta" taksat tippua kun pariin vuoteen ei ole tullut edes yritettyä mihinkään ko paikkaan (sirkukseen eremitaasiin, Pietarin kirkkoon ym...) Hyvä että hinnat on lähentyneet paikallisten hintoja. Kun vielä tippuvat samalle tasolle niin sitten voi alkaa tutustua.


    • miu

      Tervehdys!

      Itse olin Pietarissa viimeksi pari viikkoa sitten. Olisi kiva tietää, minkälaisista paikoista olet erityisesti kiinnostunut, niin olisi helpompi neuvoa. Mutta kun nyt ainakin liikenteestä kyselit, niin metro-poletti maksaa 15 ruplaa ja metro on mielestäni ehdottomasti kätevin ja edullisin tapa liikkua kaupungissa. Virallisia takseja en suosittele käyttämään, koska taksat ovat aivan pilvissä, varsinkin kun kuulevat ulkomaan kieltä puhuttavat. Eli jos olet liikkellä yöaikaan, jolloin metrot ovat kiinni, ei muuta kuin tassu pystyyn kadun kulmassa ja saat luotettavan ja edullisen kyydin alta aikayksikön.

      Nevskillä on paljon mukavia ja suht edullisia (mutta myös sikahintaisiakin) ravintoloita. Yksi suosikeistani on Il Patio -niminen italialaistyylinen mesta, jossa on edullinen ja hyvä ruoka. Toinen niistä sijaitsee parinsadan metrin päässä hotelli Moskovasta ja toinen metroasema Gostini dvoria vastapäätä.

      Hotellien hinnat ovat nousussa. Jos välttämättä hotellissa tahdot yöpyä suosittelen ottamaan paketin jonkun matkatoimiston kautta. Tällöin matka-, viisumi- ja asumiskulut tulevat huomattavasti halvemmiksi.

      Kaduilla ei kannata hortoilla yksin pimeään aikaan ja muutekin neuvoisin välttämään pienempiä katuja keskutan ulkopuolella. Yleisesti ottaen mielestäni keskustan alueella liikkuminen on yhtä turvallista, kuin missä tahansa muuallakin.

      Tavaroistahan nyt kannattaa pitää huolta muutenkin, mutta perusvinkkinä siis, ei tungeta lompakkoa takataskuun ym. Passia ei kannata kuljettaa mukana missään ja, jos hotellissa yövyt, sen joudut hotellin respaan jättämäänkin. Miliisin kanssa kannattaa olla varovainen, koska heillä on joskus öiseen aikaan tapana ryöstellä yhtä jos toista. Veivät tuossa kuukausi takaperin venäläisen ystäväni kameran ja rahat. Kun palkat on pienet, täytyy näköjään sortua epätoivoisuuksiin...

      Mutta tässä nyt jotakin. Toivottavasti lähdet silti avoimin mielen reissuun, koska Pietari on mahtava kaupunki! Kysele ihmeessä lisää, jos jotakin vielä mieleesi juolahtaa.

    • Nimetön

      Hei!
      Pietari on hyvin muuttunut viimeisten vuosien kuluessa.:) Itse olen asunut täällä jo monta vuotta ja huomaan sitä parannusta joka päivä.
      Turvallisuusongelmia ei ole paljon, se kyllä riippuu ihmisestä.
      Hotellihinnat ovat erilaiset, korkeimmat hinnat ovat kaudessa toukokuusta elokuuhun. Paremmin varata huonetta jostakin matkatoimistosta, koska näin tulee halvemmaksi. Hotellien tarjoamat "avoimet" hinnat ovat tavallisesti korkeampia kuin matkatoimistot tarjoavat. (Tiedän sen koska olen matkatoimistossa toimimassa täällä Pietarissa).
      Taksi on kallista, mutta voi liftata, vaikka en ole varma että se on aivan turvallista ulkomaalaisille.
      Ainakin hyvä jos joku tuttu Pietarissa löytyy.:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4255
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1661
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1477
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1294
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      49
      1185
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1116
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      63
      1071
    Aihe