eka kertaa agadiriin

lapsen kanssa

tervehdys! olemme perheemme kanssa menossa Agadiriin nyt tammikuun viimeisellä viikolla. Eli meitä on kaksi aikuista ja alle vuoden ikäinen lapsi. Kaikenlaiset hyvät vinkit olisi tervetulleita, ainakin esim Kalevi jos huomaat tämän viestin niin varmaat tiedät paljon. Olenkin lukenut paljon noita aikaisempia keskusteluja eli paljon on jo tullut infoa. Vielä jotain kysyttävää silti.

Eli no se sää tietty, taitaa olla vähän vaikea kenenkään ennustaa :) olen ymmärtänyt että tuulista voi olla mut yleensä aurinkoista, ei siis kovin sateista? ja yöllä kylmä, brrrrrr... itse olen vilukissa, voi ei. Mutta lämpimät kaukomaat on nyt noin pienen kans pois suljettu vähäksi aikaa. mut aurinko olisi se joka kiinnostaa.

Ja mua kiinnostaisi erityisesti, että onko kauniita/hyviä kävelyreittejä Agadirin lähellä. Haaveilen pitkistä kävelyretkistä, vaunujen kanssa tai ilman - lapsen voimme laittaa kantoreppuun joten käy kyllä vaikka luontopolkukin (no sellaisia ei taida ihan siellä olla..) mutta minne kannattaisi mennä kävellen? tai yleisillä kulkuneuvoilla jonnekin suht lähelle retkelle? esim jotkut vesiputoukset olisi kuulemma melko lähellä? menisimme mieluiten ehkä paikallisilla busseilla.. mutta joka päivä olisi kyllä käydä ainakin hotellin lähellä (shems) kävelyillä. onko rannat yhtään kävelykelpoisia tammikuun lopussa vai onko liian tuulista?

Ja kiva kuulla että agadirissa on hienoja kahviloita :)

vaunut ainakin otetaan mukaan vaikka tuo kantoreppu on kyllä hyvä kun lapsi siinä voi nukkuakin. mut siellä kai sen näkee onko vaunuille käyttöä.

onkohan noissa ravintoloissa syöttötuoleja? helpottais kovasti elämää.

jos tulee mieleen muita hyviä vinkkejä lapsen kanssa matkatessa niin otetaan vastaan kiitollisena :) lapsen ehdoilla mennään ja samaa rytmiä koitetaan vaalia siellä kuin täälläkin, samalla hiukan aurinkoa tankaten :)

14

2083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hedelmä

      onkohan siellä hedelmä-aika/ mitä hedelmiä saatavilla. oih, odotan että saan haukata mehukkaita hedelmiä :) (toivon mukaan, ainakin jossain välimeren maissa appelsiiniaika on vähän myöhemmin). siis eli onko satokausi?

      mistä saisin ostettua parhaiten mausteita/ mitä ruoka-aineita kannattaisi tuoda suomeen eli jotain oikein tyypillistä marokkolaista. olen himokokkaaja joten maustehylly ainakin odottaa täydennystä.

      mies harrastaa valokuvausta joten kuvattavaa ainakin taitaa riittää :) jee!!!

      toivottavasti tuo meidän pikkuinenkin voisi olla onnellinen matkalla niin sitten mekin oltaisiin :)

      • tricks

        niin nuista hedelmistä niitä kyllä löytyy aiankin makoisia mandariinejä/klementiinejä.. ja kaikkia muitakin erittäin halpoja!! niin ja se vielä että itse en ainakaan löytänyt paikallisista supermarketeista tavallista leipää ollenkaan.. mutta shems hotellia miltei vastapäätä erittäin hyvä leipomo konditoria jos meinaatte itse kyhäillä aamiaista huoneessa niin kannattaa ostaa patonki ja croissant:tit sieltä ja hotellia vastapäätä myös mehubaari nimeltä allada ihania tuorepuristettuja mehuja kuten appelsiini ja mango jne jne ja todella halpoja!


      • hedelmä
        tricks kirjoitti:

        niin nuista hedelmistä niitä kyllä löytyy aiankin makoisia mandariinejä/klementiinejä.. ja kaikkia muitakin erittäin halpoja!! niin ja se vielä että itse en ainakaan löytänyt paikallisista supermarketeista tavallista leipää ollenkaan.. mutta shems hotellia miltei vastapäätä erittäin hyvä leipomo konditoria jos meinaatte itse kyhäillä aamiaista huoneessa niin kannattaa ostaa patonki ja croissant:tit sieltä ja hotellia vastapäätä myös mehubaari nimeltä allada ihania tuorepuristettuja mehuja kuten appelsiini ja mango jne jne ja todella halpoja!

        ihanaa :) kiitos tricks hyvistä vinkeistä!!! rakastan tuorepuristettuja mehuja............... ja tuo maitohappobakteeri toisessa viestissäsi oli hyvä idea, meinattiin kanssa aloitella hyvissä ajoin ennen matkaa kuuri :)


      • Sanna-Maria79

        Marokossa on ympäri vuoden hedelmäaika ja ne ovat hyvin edullisia, esim. soukista löytää paljon hedelmiä, myös pienemmistä kaupoista keskustassa. Soukista löytyy myös äärettömän paljon erilaisia mausteita, jotka ovat hyviä ja tuoreita. Hyvä tuliainen kotosuomeen. Mukavaa matkaa!


    • tricks

      Ei muuta kuin oikein hyvää lomaa agadiriin.. itse olin siellä kuun alussa ja samassa hotellissakin;) Hotelli on ihan jees! mutta ota ihmeessä vaikka villasukat mukaan jos olet vilukissa sillä yöllä on erittäin vilpoista, johtunee varmasti siitä että hotellissa on yksinkertaiset ikkunat ja parvekkeen ovi falskaa pikkuisen.. ja kivilattia!! muuten hotelli on ihan kiva vaikka hotellin uima altaaseen ei taida olla menemistä sillä vesi on tosi kylmää(ei lämmitetty) mukava kävely matka rantaan rattaita työnnellen ja ranta bulevardilla mukuva kulkea ja katsella ihmisiä! ja erittäin huokeita kahviloita jonne helppo piipahtaa rattaissa olevan lapsenkin kanssa!! ja ravintoloissa ainakin jossain oli syöttötuoleja taisi olla italialais tyyppinen "via veneto" jossa muistaakseni ainakin oli eiköhän muissakin ole!! mistään luontopoluista en osaa kertoa mitään itse kävin vain kasbah-kukkulalla ja lintupuistossa.. kukkula kerrassaan lumoava vaikka ylhäällä olevat kauppiaat ja kameli miehet olivat minun mielestä tod ärsyttäviä niikuin kaikki muutkin tyrkyttävät kauppiaat!! (pari ekaa päivää ainakin tuntui siltä..loppuviikosta jo hymyilee ja sanoo kauniisti no thanks :)nuista paikallis busseista että melkeinpä taksilla mukavampi.. sillä paikalliset eivät taida tietää mikä bussi aikatalu on.. elikkä sinne vaan pysäkille nököttämään ja oottelemaan et milloinka kyyti saapuu.. ja taksit kuitenkin suomalaisen kukkarolle lähes ilmaisia.. kovasti ihmiset höpöttelee ripuleista ja vatsataudeista itse en saanut mitään vatsa oireita(viikko ennen lomaa maitohappobakteeri kuuri n aloitus ja huolellinen käsien pesu aina kun mahdollista niin varmasti saa olla ilman pöpöjä) vaikka lämpöä päivisin hiukan yli 20 c niin varjossa on viileää.. ja illat viilenevät ja hämärtyvät nopeasti joten pitkää paitaa ja housua mukaan.. ei muuta kuin oikein hauskaa lomaa!!!

      • joku keksi

        keinon välttää kaikki vatsaoireet aina:käsienpesu!Ja kaikki ne,jotka sairastuvat,eivät käpäliään puhdista?Teille kävi hyvä tuuri,tällä kertaa,ei siinä sen kummempia.Miten muuten selviäisit siitä,että tilaamasi sapuska olisi saastunutta?Vieläkö käsidesi ja maitohappo purisivat ja puhdistaisivat ruokasi?


      • Toinen vatsataudilta välttynyt
        joku keksi kirjoitti:

        keinon välttää kaikki vatsaoireet aina:käsienpesu!Ja kaikki ne,jotka sairastuvat,eivät käpäliään puhdista?Teille kävi hyvä tuuri,tällä kertaa,ei siinä sen kummempia.Miten muuten selviäisit siitä,että tilaamasi sapuska olisi saastunutta?Vieläkö käsidesi ja maitohappo purisivat ja puhdistaisivat ruokasi?

        Eiköhän matkoilla syömiseen ole maasta riippumaton yleispätevä sääntö, että pese kätesi ja syö maitohappobakteereja, niin todennäköisyys saada vatsatauti pienenee huomattavasti. Jos siihen vielä lisää, että syö kunnolla kypsennettyä ruokaa (ei salaatteja varsinkaan kylmillä kastikkeilla), niin vatsataudin todennäköisyys pienenee edelleen. Mikään ei ole koskaan varmaa. Itse olen matkustanut niin Karibialla kuin Aasiassakin halvoilla omatoimimatkoilla ja ainoa paikka, missä olen saanut oikein kunnon vatsataudin on Budapest. Enkä tosiaankaan väitä, että Unkarissa on huono hygienia. Kävi huono säkä ja olin kyllä tosi huoleton syömisteni suhteen.


      • Jipsukka
        Toinen vatsataudilta välttynyt kirjoitti:

        Eiköhän matkoilla syömiseen ole maasta riippumaton yleispätevä sääntö, että pese kätesi ja syö maitohappobakteereja, niin todennäköisyys saada vatsatauti pienenee huomattavasti. Jos siihen vielä lisää, että syö kunnolla kypsennettyä ruokaa (ei salaatteja varsinkaan kylmillä kastikkeilla), niin vatsataudin todennäköisyys pienenee edelleen. Mikään ei ole koskaan varmaa. Itse olen matkustanut niin Karibialla kuin Aasiassakin halvoilla omatoimimatkoilla ja ainoa paikka, missä olen saanut oikein kunnon vatsataudin on Budapest. Enkä tosiaankaan väitä, että Unkarissa on huono hygienia. Kävi huono säkä ja olin kyllä tosi huoleton syömisteni suhteen.

        kyllä kädet kannattaa pestä joka välissä ja käyttää käsidesiä aina ennen ruokailua.(Lapsen kädetkin voi desinfioida tällä) Muuten söimmekin viikon aivan kaikkea mitä mieli teki,(jopa salaatit kylmillä kastikkeilla) emmekä saaneet mitään tauteja.
        Hyvää matkaa ketjun aloittaneelle, toivotaan että päivät ovat lämpimiä teille!


      • lapsen kanssa
        Jipsukka kirjoitti:

        kyllä kädet kannattaa pestä joka välissä ja käyttää käsidesiä aina ennen ruokailua.(Lapsen kädetkin voi desinfioida tällä) Muuten söimmekin viikon aivan kaikkea mitä mieli teki,(jopa salaatit kylmillä kastikkeilla) emmekä saaneet mitään tauteja.
        Hyvää matkaa ketjun aloittaneelle, toivotaan että päivät ovat lämpimiä teille!

        kiitti hyvistä vinkeistä! juu, käsihygienia on tärkeää, ainakin vähentää riskiä oleellisesti (ei tietenkään suojaa ruokamyrkytykseltä/elintarvikeinfektiolta niinkuin joku tuossa mainitsi ;) ja toivotaan juu että ilmat olisi edes vähän lämpimät :)


    • Näissä edellisissä kirjoituksissa on jo ollut monia asioita, mutta tässä vähäsen lisää. Agadirissa ei lastenvaunuja juurikaan näe muilla kuin turisteilla.Eivät ne rattaat tietenkään mikään este ole. Tosin siellä ei katujen ja teiden suunnittelija ole ottanut kovinkaan suuressa määrin esi. juuri noita lastenvaunuja. Toki siellä päsee liikkumaan, mutta saattaa olla joissakin kadunkulmissa kummallisia kynnyksiä.Keskustan kadut ovat ilmeisen ok, ja tuo pitkä rantabulevardi. Viimeksimainittua pidennetään kuulemma useita kilometrejä.Tämä lapsikysymys on kyllä minulle hieman vaikea, koska itse olen "lapseton".Muutamia vuosia sitten eräs sukulaiseni oli siellä n. 8 kk:n ikäisen lapsen kanssa. Mitään ongelmia ei ollut.-Kun katsoo täällä meillä ikkunasta ulos niin huomaa minkälainen työ sää tänäpäivänä. Mihinkään lämpöennätyksiin ei Agadidirissä kyllä tammi-helmikuussa päästä, mutta säät ovat olleet ihan siedettävät. Illat ovat vielä vähän viileät, joten varustautukaa vähän tähänkin.-Ainakin Aurinkomatkat järjestää patikkaretken. Itse en ole siihen osallistunut, mutta kannattaa kysyä. Aurinkomatkojen toimisto on aivan hotellinnen lähellä.Toimistossa on erittäin ystävälliset rouvat Maarit ja Tuula sekä ilmeisesti myös Katariina.-Tuossa samassa talossa on myös erittäin mukava kahvila La Veranda.Sen yhteydessä on myöskin leipämyymälä. Kannattaa tutustua sikäläisiin leivonnaisiin. Samalla Hassan II kadulla on myöskin yksi mukava kahvila La Fontaine upeine leipämyymälöineen. Tämän viereen oli keväällä rakenteilla myöskin uusi kahvila. Liekö jo valmis. Näitä kahviloita löytyy kyllä vähän joka kadulta.Myöskin marokkolaisessa kaupunginosassa on kahviloita.- Tutustumiskohteista Marrakech olisi kyllä erittäin mukava, mutta sinne ei kyllä kannata ottaa lastenvaunuja mukaan.Tungosta ja kapeita kujia markkina-alueella. Matka on kyllä vähän raskas. Lähtö aikaisin aamulla ja paluu melko myöhään. Lisäksi siellä kävellään hyvin hyvin paljon.Kaupunkikierros on ihan mukava, koska siinä näkee jo kaupungista melkoisen paljon.-Kohteita valokuvaukseen kyllä varmasti löytyy, mutta ihmisten kuvaamisen suhteen pitää olla vähän varovainen. Ehdottoman kiellettyjä ovat poliisit ja santarmit sekä sotilaat.- Keväällä rannalla tuulee ja se kyllä lennättää sitä hiekkaakin, mutta rantabulevardilla on ihan mukava kävellä.

      • Hieman vielä noista kahviloista. Niinkuin jo mainitsin monien kahviloiden yhteydessä on leipämyymälä. Sieltä voi menna valitsemaan mitä haluu maistella.Kun ilmoittaa, että haluaa sen kahvilanpuolelle niin tarjoilija käy sen hakemassa. Maksu tarjoilijalle. Marokossa on tapana, että kahviloissa tarjoilija ostaa ensin itse kahvin ym. ja perii maksun sitten asiakkaalta.- Tuosta vesiputouksesta. Se tarkoittanee ilmeisesti Immousseria.Sen etäisyys Agadiristä on 50-60 kilometriä.En ole varma miten sinne kulkee linja-autoja. Putouksen vesimäärä riippuu tietysti sateista. Itse olen käynyt siellä pari kertaa ja tuolloin se oli vain pientä lirinää.Sinne kyllä taitaa päästä myöskin kansainvälisillä retkillä.Suomalaiset matkanjärjestäjät eivät sinne taida retkiä järjestää. HassanII-kadulla(yksi kaupungin pääkaduista) lähellä päämoskeijaa on eräs matkatoimisto, joka on järjestänyt myös retkiä tuonne.Samoin Bulevar 20 ayout- kadulla on isohko matkatoimisto, josta saattaa löytyä ko retki.-Yksi mielenkiintoinen retkikohde on Agadirin ja Inezganen (kaupunki) puolivälissä oleva paikka. Nyt en kyllä muista sen nimeä.Se on erään Italialaisen rakennuttama pieni kaupunki/kylä, jossa on myös kahvila ym palveluja. Sinne lähtee bussi mainitulta 20 ayout-kadulta läheltä Madina Palace hotellia.Lasta ei ilmeisesti kovinkaan paljon hetkauta nuo nähtävyydet.Mainitulta 20 ayout kadulta lähtee pienoisjuna kierrokselle. Olen osallistunut siihen, ja reitti kiertaa kaupungin keskustassa ulottuen uudelle hotellialueelle saakka.Lähtö-ja tulopaikka on Lintupuiston toisen portin kohdalla.--Joku kirjoitti villasukista. Ne ovat ihan mukavat mukana, koska yöt saattavat olla myöskin viileät.Toivotan Teille oikein antoisaa Agadirin matkaa.-Vielä sen verran, että paikalliset suhtautuvat hyvin myönteisesti lapsiin. Hyvää Uutta Vuotta. kalevi


      • lapsen kanssa
        kalevi.s kirjoitti:

        Hieman vielä noista kahviloista. Niinkuin jo mainitsin monien kahviloiden yhteydessä on leipämyymälä. Sieltä voi menna valitsemaan mitä haluu maistella.Kun ilmoittaa, että haluaa sen kahvilanpuolelle niin tarjoilija käy sen hakemassa. Maksu tarjoilijalle. Marokossa on tapana, että kahviloissa tarjoilija ostaa ensin itse kahvin ym. ja perii maksun sitten asiakkaalta.- Tuosta vesiputouksesta. Se tarkoittanee ilmeisesti Immousseria.Sen etäisyys Agadiristä on 50-60 kilometriä.En ole varma miten sinne kulkee linja-autoja. Putouksen vesimäärä riippuu tietysti sateista. Itse olen käynyt siellä pari kertaa ja tuolloin se oli vain pientä lirinää.Sinne kyllä taitaa päästä myöskin kansainvälisillä retkillä.Suomalaiset matkanjärjestäjät eivät sinne taida retkiä järjestää. HassanII-kadulla(yksi kaupungin pääkaduista) lähellä päämoskeijaa on eräs matkatoimisto, joka on järjestänyt myös retkiä tuonne.Samoin Bulevar 20 ayout- kadulla on isohko matkatoimisto, josta saattaa löytyä ko retki.-Yksi mielenkiintoinen retkikohde on Agadirin ja Inezganen (kaupunki) puolivälissä oleva paikka. Nyt en kyllä muista sen nimeä.Se on erään Italialaisen rakennuttama pieni kaupunki/kylä, jossa on myös kahvila ym palveluja. Sinne lähtee bussi mainitulta 20 ayout-kadulta läheltä Madina Palace hotellia.Lasta ei ilmeisesti kovinkaan paljon hetkauta nuo nähtävyydet.Mainitulta 20 ayout kadulta lähtee pienoisjuna kierrokselle. Olen osallistunut siihen, ja reitti kiertaa kaupungin keskustassa ulottuen uudelle hotellialueelle saakka.Lähtö-ja tulopaikka on Lintupuiston toisen portin kohdalla.--Joku kirjoitti villasukista. Ne ovat ihan mukavat mukana, koska yöt saattavat olla myöskin viileät.Toivotan Teille oikein antoisaa Agadirin matkaa.-Vielä sen verran, että paikalliset suhtautuvat hyvin myönteisesti lapsiin. Hyvää Uutta Vuotta. kalevi

        kiitos paljon Kalevi!! varmasti tulee herkut maisteltua moneen kertaan, kahvila ym. vinkit ovat hyviä :) ja mietimme tosiaan että jättäiskö nuo vaunut kotiin kokonaan, pärjäämme kyllä melkoisen hyvin ilmankin..

        tuota valokuvausta mietimmekin, monissa muslimimaissa on kuvaaminen jopa kokonaan kiellettyä, joten tosiaan pitää olla varovainen. vaikka marokko onkin suht vapaamielinen.

        olemme aikaisemmin matkustelleet talviaikaan eteläeuroopassa ym, joten tosiaan, yön kylmyys on vähän tuttu juttu. mutta lämpimästi mukaan. marokon valitsimme, kun se tuntui nyt noin pienen lapsen kanssa sopivimmalta - sää ilmeisesti vastaa hyvin suomen kesää? toivottavasti ei vain ole kovin tuulista.

        vaikka agadir taitaa olla aika turistimesta, niin historia on mielenkiintoinen! ymmärtää paremmin agadirin nykypäivää kun tutustuu historiaan. no, kohta nähdään vähän sitä elämää paikan päällä :)


      • lapsen kanssa kirjoitti:

        kiitos paljon Kalevi!! varmasti tulee herkut maisteltua moneen kertaan, kahvila ym. vinkit ovat hyviä :) ja mietimme tosiaan että jättäiskö nuo vaunut kotiin kokonaan, pärjäämme kyllä melkoisen hyvin ilmankin..

        tuota valokuvausta mietimmekin, monissa muslimimaissa on kuvaaminen jopa kokonaan kiellettyä, joten tosiaan pitää olla varovainen. vaikka marokko onkin suht vapaamielinen.

        olemme aikaisemmin matkustelleet talviaikaan eteläeuroopassa ym, joten tosiaan, yön kylmyys on vähän tuttu juttu. mutta lämpimästi mukaan. marokon valitsimme, kun se tuntui nyt noin pienen lapsen kanssa sopivimmalta - sää ilmeisesti vastaa hyvin suomen kesää? toivottavasti ei vain ole kovin tuulista.

        vaikka agadir taitaa olla aika turistimesta, niin historia on mielenkiintoinen! ymmärtää paremmin agadirin nykypäivää kun tutustuu historiaan. no, kohta nähdään vähän sitä elämää paikan päällä :)

        Agadir kyllä melko suurelta määrin pyörii turismin ympärillä. Todellisesta Marokosta ei siellä oikein muodostu kuvaa. Agadirista löytyy kyllä yksi museo. Se on berberimuseo. Berberithän ovat alkuperäisväestöä.Arabit ovat tulleet myöhemmin.Museossa on jossain määrin esineistöä eli tarvekaluja, asuja ja berberikoruja.Museo löytyy keskustasta kävelykadun päästä läheltä Hotelli Arganaa Mohamed V-kadulta. Kierroksen jälkeen suosittelen kahvila La Fontainea (suihkulähde), ja sen suussa sulavia tuotteita. No makuasioista ei voi kiistellä. Tuo kahvila on kaksikerroksinen ja yläkerroksesta on mukava seurata Hassan II kadun ja tuon kävelykadun hyörinaa. Ajallahan ei ole merkitystä.Siellä on myös, kuten kaikissa turistipaikoissa siistit wc-tilat länsimaisine juttuineen.(Toisinaan puuttuu paperi)- Vähän tarkennusta valokuvaamisesta. Agadirissä ihmiset ovat,kuten kaikissa turistipaikoissa ,tottuneeet turisteihin kummallisine tapoineen.Kohteliasta on kuitenkin pyytää muodollinen lupa kuvaamiseen esim näyttämällä kameraa. Ei siinä yleensä mitään esteitä ole. Hyvin mielellään antavat kuvata jopa omia lapsiaan kun isät viikonvaihteessa "pyntättyine"lapsineen liikkuvat kadulla.Muslimi saattaa olla hieman taikauskoinen, ja kameran "silmä" vie kuulemma sielun. Kuvauskohteita kyllä varmasti riittää.Jos menette kaupunkikierrokselle niin Kasbah kukkulalla törmäättte ensimmäisiin valokuvattaviin.Ne kuitenkin laskuttavat palkkion.Muistakaa kuitenkin, että kohtuullinen kuvauspalkkio enintään 5- 10 dirhamia on ihan riittävä. Samoin kaduilla varsinkin viikonvaihteessa ja markkina-alueella liikkuville värikkäissä asuissa oleville vesikauppiaille.Pyyntö näiltä voi olla ihan mitä vaan.-Marrakech olisi tosi mielenkiintoinen kohde,mutta pienen lapsen kanssa se voi olla vähän rasittava.Ainakin Aurinkomatkojen retkillä käydään läpi marokkolaisen elämää syntymästä viimeiseen matkaan asti. Lisäksi maan historiaa ja nykypäivää esim. palkkojen sosiaalietujen (ei juuri ole) osalta.Bussimatka kestää sivu noin 4 tuntia. Imin-ta nouten kylässä on virkistäytymistako. Wc tilat ihan ok.-.Kalevi


      • morocco
        kalevi.s kirjoitti:

        Agadir kyllä melko suurelta määrin pyörii turismin ympärillä. Todellisesta Marokosta ei siellä oikein muodostu kuvaa. Agadirista löytyy kyllä yksi museo. Se on berberimuseo. Berberithän ovat alkuperäisväestöä.Arabit ovat tulleet myöhemmin.Museossa on jossain määrin esineistöä eli tarvekaluja, asuja ja berberikoruja.Museo löytyy keskustasta kävelykadun päästä läheltä Hotelli Arganaa Mohamed V-kadulta. Kierroksen jälkeen suosittelen kahvila La Fontainea (suihkulähde), ja sen suussa sulavia tuotteita. No makuasioista ei voi kiistellä. Tuo kahvila on kaksikerroksinen ja yläkerroksesta on mukava seurata Hassan II kadun ja tuon kävelykadun hyörinaa. Ajallahan ei ole merkitystä.Siellä on myös, kuten kaikissa turistipaikoissa siistit wc-tilat länsimaisine juttuineen.(Toisinaan puuttuu paperi)- Vähän tarkennusta valokuvaamisesta. Agadirissä ihmiset ovat,kuten kaikissa turistipaikoissa ,tottuneeet turisteihin kummallisine tapoineen.Kohteliasta on kuitenkin pyytää muodollinen lupa kuvaamiseen esim näyttämällä kameraa. Ei siinä yleensä mitään esteitä ole. Hyvin mielellään antavat kuvata jopa omia lapsiaan kun isät viikonvaihteessa "pyntättyine"lapsineen liikkuvat kadulla.Muslimi saattaa olla hieman taikauskoinen, ja kameran "silmä" vie kuulemma sielun. Kuvauskohteita kyllä varmasti riittää.Jos menette kaupunkikierrokselle niin Kasbah kukkulalla törmäättte ensimmäisiin valokuvattaviin.Ne kuitenkin laskuttavat palkkion.Muistakaa kuitenkin, että kohtuullinen kuvauspalkkio enintään 5- 10 dirhamia on ihan riittävä. Samoin kaduilla varsinkin viikonvaihteessa ja markkina-alueella liikkuville värikkäissä asuissa oleville vesikauppiaille.Pyyntö näiltä voi olla ihan mitä vaan.-Marrakech olisi tosi mielenkiintoinen kohde,mutta pienen lapsen kanssa se voi olla vähän rasittava.Ainakin Aurinkomatkojen retkillä käydään läpi marokkolaisen elämää syntymästä viimeiseen matkaan asti. Lisäksi maan historiaa ja nykypäivää esim. palkkojen sosiaalietujen (ei juuri ole) osalta.Bussimatka kestää sivu noin 4 tuntia. Imin-ta nouten kylässä on virkistäytymistako. Wc tilat ihan ok.-.Kalevi

        Se sielu juttu liittyy kyllä vain marokkolaisiin
        taikauskoisiin, ei islamiin tai muslimeihin.
        Marokossa puristetaan ihania tuoremehuja, sanattoman hyvää, varsinkin jos menee kesällä patikoinnin jälkeen ja ottaa tuoremehua, niin voi että!
        Niitä voisi nauttia peräkkäin vaikka kuinka monta.
        Suosittelen marakeshin mehuja jemaa el-fna torilla, mutta uskon agadiristakin löytyvän ihan hyvää.
        Hedelmiä on aina myynnissä monia eri lajeja. Mikä parasta tuoreita! Kala on tuoretta Agadirissä ja siellä on maailman suurin sardiini satama. Marokko on myös mm. maailman paras pirtelöiden tekijä.
        Faktat riippunee kyllä myös, että minkä tasoisessa paikassa käy?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe