tietääks joku mistä löytyis din-arvotaulukko tai joku muu tapa määrittää din-arvo siteisiin?
din-arvot
14
16520
Vastaukset
- Skimbapoju
Riippuu kyllä suuresti laskettelutaidoistasi ja siitä miten haluat suksien toimivan kaatuessasi.
ohjearvona on että oman painon kymmenysosa -1.
Eli jos painat vaikka 88 kg, on optimaalinen din arvo 8. Jos käytät arvona 9, voi olla että suksi ei lähde irti kaatuessasi. arvo 7 taas tarkoittaa sitä että voi käydä niin että agressiiviesessa laskussa suksi lähtee irti liian herkästi.- dinit oikein
Monesti kuulee jengin sanovan että oikea din-arvo on paino kiloissa jaettuna kymmenellä miinus yksi. Se kuitenkaan ei todellakaan pidä paikkaansa. Siteiden oikeaan din-arvoon vaikuttavat monet tekijät: laskijan paino, monon pituus, laskunopeus ja laskutapa. Mitä pidempi kenkä, sitä suurempi momentti jalkaan kohdistuu samalla din-arvolla. Eli din -arvon pitäisi pudota kengän koon kasvaessa, jos muut muuttajat(paino, laskunopeus) pysyvät samana. Laskijan paino on merkittävä tekijä, mutta sekään ei yksistään vaikuta, vaan pitää ottaa huomioon kuinka kovaa laskee. Laskutavalla on myös merkitystä siihen, miten tiukalla siteiden tulisi olla.
Tuossa olisi jonkin näköinen taulukko siitä, miten siteiden dinit pitäisi säätää: http://ski.terrymorse.com/din.html
Taulukko ei kuitenkaan ota huomioon laskijan laskunopeutta, joten siinä mielessä toimivampiakin taulukoita on. En vaan nyt sattunut nopeasti sellaista löytämään. Tuossa olisi myös laskuri, jolla sitä arvoa voi laskeskella, jonkin verran toimivampi kuin aiempi taulukko: http://www.dinsetting.com/ - Anonyymi
Tuo on hyvä "yleisohje". Asiaan tosin vaikuttaa mm. myös monon koko (pituus) ja saattaa olla myös merkikohtaisia eroja arvojen suhteen.
- DIN arvo
Oletuks: Oma paino jaetaan kymmenellä ja vähennetään yksi.
Lisätään tai vähennetään arvoa riippuen siitä onko "arka" vai "agressiivinen" laskija. Pikkasen vähemmän jos on arka/aloittelija ja pikkasen ennemmän jos on agressiivinen/pro laskija.- ...
80 kg laskian DIN arvoksi saadaan yllä mainitun kaavan mukaisesti 7. Arvoon vaikuttaa paino, pituus, laskutyyli, maasto ja kokemus. Jos on hyvä laskia ja tykkää mennä kovaa, voidaan siteet 80 kg kaverilla ehkä säätää 7,5 - 8 kohdalle.
Tällainen ohjeistus on vain yleispätevä. Jos et osaa tai olet epävarma, älä säädä itse vaan jätä amattilasen huoleksi. Sidemerkkien välilläkin saattaa olla eroja miten DIN arvo tulisi säätää. Asiantunteva liike, vuokraamo tai suksihuolto auttaa varmasti mielellään. - ...
dinlaskuri kirjoitti:
Tässä vielä taulukko vertailun vuoksi.
http://www.terrymorse.com/ski/imgs/dinbig.jpg - ...
... kirjoitti:
80 kg laskian DIN arvoksi saadaan yllä mainitun kaavan mukaisesti 7. Arvoon vaikuttaa paino, pituus, laskutyyli, maasto ja kokemus. Jos on hyvä laskia ja tykkää mennä kovaa, voidaan siteet 80 kg kaverilla ehkä säätää 7,5 - 8 kohdalle.
Tällainen ohjeistus on vain yleispätevä. Jos et osaa tai olet epävarma, älä säädä itse vaan jätä amattilasen huoleksi. Sidemerkkien välilläkin saattaa olla eroja miten DIN arvo tulisi säätää. Asiantunteva liike, vuokraamo tai suksihuolto auttaa varmasti mielellään.Sekin on vaikuttava tekijä.
- T-HALL
Itse olen 155 pitkä ja painan noin 45kg ja minulla on 166cm pitkät t-hall sukset ja dinit on eestä 6 ja takaa 7. onko liikaa ei minun mielestä???
- Skisis
Todennäköisesti on liikaa. Agressiivisellekin laskijalle pienillä monoilla (jolloin suositeltu DIN-arvo on suurimmillaan) pitäisi 5,5 riittää.
- DIN arovot kuntoon
Hyvä taulukko tuo http://www.terrymorse.com/ski/imgs/dinbig.jpg oli. Kiitos!
- Siiteen-din-säätäminen
Karkeasti ottaen DIN arvo voidaan säätää jakamalla laskijan paino kymmenellä.
Todellisuudessa DIN arvoon vaikuttaa siteen malli, laskijan paino ja pituus sekä mononpohjan pituus. Myös laskutyyli vaikuttaa, eli onko aloittelija, harrastaja vai ketiens jo aktiivi laskija.
http://www.dinsetting.com/ ottaa aika hyvin huomioon kaikki asiat (paitsi siteen merkin ja mallin) kun siteisiin haetaan oikeat säädöt. - Pitääkö-paikkansa
Yksi asia jonka olen kuullut on se että kesäsäilytykseen kun vie sukset, niin siteiden DIN tulisi säätää nollaan jotta jouisi ei väys. Kauden alkaessä säädetään taas siteiden DIN kohdalleen.
- Anonyymi
Mää painan joku 60kg ja siteet säädetty 8 tai 9 en nyt oo varma
Vanhoissa siteissä painoin joku 55kg ja oli sääsetty 10
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875