din-arvot

aaaz

tietääks joku mistä löytyis din-arvotaulukko tai joku muu tapa määrittää din-arvo siteisiin?

14

16203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skimbapoju

      Riippuu kyllä suuresti laskettelutaidoistasi ja siitä miten haluat suksien toimivan kaatuessasi.


      ohjearvona on että oman painon kymmenysosa -1.

      Eli jos painat vaikka 88 kg, on optimaalinen din arvo 8. Jos käytät arvona 9, voi olla että suksi ei lähde irti kaatuessasi. arvo 7 taas tarkoittaa sitä että voi käydä niin että agressiiviesessa laskussa suksi lähtee irti liian herkästi.

      • dinit oikein

        Monesti kuulee jengin sanovan että oikea din-arvo on paino kiloissa jaettuna kymmenellä miinus yksi. Se kuitenkaan ei todellakaan pidä paikkaansa. Siteiden oikeaan din-arvoon vaikuttavat monet tekijät: laskijan paino, monon pituus, laskunopeus ja laskutapa. Mitä pidempi kenkä, sitä suurempi momentti jalkaan kohdistuu samalla din-arvolla. Eli din -arvon pitäisi pudota kengän koon kasvaessa, jos muut muuttajat(paino, laskunopeus) pysyvät samana. Laskijan paino on merkittävä tekijä, mutta sekään ei yksistään vaikuta, vaan pitää ottaa huomioon kuinka kovaa laskee. Laskutavalla on myös merkitystä siihen, miten tiukalla siteiden tulisi olla.

        Tuossa olisi jonkin näköinen taulukko siitä, miten siteiden dinit pitäisi säätää: http://ski.terrymorse.com/din.html

        Taulukko ei kuitenkaan ota huomioon laskijan laskunopeutta, joten siinä mielessä toimivampiakin taulukoita on. En vaan nyt sattunut nopeasti sellaista löytämään. Tuossa olisi myös laskuri, jolla sitä arvoa voi laskeskella, jonkin verran toimivampi kuin aiempi taulukko: http://www.dinsetting.com/


      • Anonyymi

        Tuo on hyvä "yleisohje". Asiaan tosin vaikuttaa mm. myös monon koko (pituus) ja saattaa olla myös merkikohtaisia eroja arvojen suhteen.


    • DIN arvo

      Oletuks: Oma paino jaetaan kymmenellä ja vähennetään yksi.

      Lisätään tai vähennetään arvoa riippuen siitä onko "arka" vai "agressiivinen" laskija. Pikkasen vähemmän jos on arka/aloittelija ja pikkasen ennemmän jos on agressiivinen/pro laskija.

      • dinlaskuri

      • ...

        80 kg laskian DIN arvoksi saadaan yllä mainitun kaavan mukaisesti 7. Arvoon vaikuttaa paino, pituus, laskutyyli, maasto ja kokemus. Jos on hyvä laskia ja tykkää mennä kovaa, voidaan siteet 80 kg kaverilla ehkä säätää 7,5 - 8 kohdalle.

        Tällainen ohjeistus on vain yleispätevä. Jos et osaa tai olet epävarma, älä säädä itse vaan jätä amattilasen huoleksi. Sidemerkkien välilläkin saattaa olla eroja miten DIN arvo tulisi säätää. Asiantunteva liike, vuokraamo tai suksihuolto auttaa varmasti mielellään.


      • ...

      • ...
        ... kirjoitti:

        80 kg laskian DIN arvoksi saadaan yllä mainitun kaavan mukaisesti 7. Arvoon vaikuttaa paino, pituus, laskutyyli, maasto ja kokemus. Jos on hyvä laskia ja tykkää mennä kovaa, voidaan siteet 80 kg kaverilla ehkä säätää 7,5 - 8 kohdalle.

        Tällainen ohjeistus on vain yleispätevä. Jos et osaa tai olet epävarma, älä säädä itse vaan jätä amattilasen huoleksi. Sidemerkkien välilläkin saattaa olla eroja miten DIN arvo tulisi säätää. Asiantunteva liike, vuokraamo tai suksihuolto auttaa varmasti mielellään.

        Sekin on vaikuttava tekijä.


    • T-HALL

      Itse olen 155 pitkä ja painan noin 45kg ja minulla on 166cm pitkät t-hall sukset ja dinit on eestä 6 ja takaa 7. onko liikaa ei minun mielestä???

    • Skisis

      Todennäköisesti on liikaa. Agressiivisellekin laskijalle pienillä monoilla (jolloin suositeltu DIN-arvo on suurimmillaan) pitäisi 5,5 riittää.

    • DIN arovot kuntoon
    • Siiteen-din-säätäminen

      Karkeasti ottaen DIN arvo voidaan säätää jakamalla laskijan paino kymmenellä.

      Todellisuudessa DIN arvoon vaikuttaa siteen malli, laskijan paino ja pituus sekä mononpohjan pituus. Myös laskutyyli vaikuttaa, eli onko aloittelija, harrastaja vai ketiens jo aktiivi laskija.

      http://www.dinsetting.com/ ottaa aika hyvin huomioon kaikki asiat (paitsi siteen merkin ja mallin) kun siteisiin haetaan oikeat säädöt.

    • Pitääkö-paikkansa

      Yksi asia jonka olen kuullut on se että kesäsäilytykseen kun vie sukset, niin siteiden DIN tulisi säätää nollaan jotta jouisi ei väys. Kauden alkaessä säädetään taas siteiden DIN kohdalleen.

    • Anonyymi

      Mää painan joku 60kg ja siteet säädetty 8 tai 9 en nyt oo varma
      Vanhoissa siteissä painoin joku 55kg ja oli sääsetty 10

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe