Citizen Ecodrive-kellon akku

ajh79

N. kymmenen vuotta vanha Citizenin ecodrive on alkanut hyytyä viime aikoina ja vaatii lähes jatkuvaa pitoa kirkkaassa valossa jaksaakseen käydä.

Itse epäilisin akun vetelevän viimeisiään, käsittääkseni ne eivät noin vanhassa kellossa ole läheskään yhtä kestäviä kuin nykyään.

Akun mallimerkintä näkyi olevan Panasonic MT 9020, josta ei ainakaan Googlella löydy enää mitään tietoa. Tietääkö kukaan, minkätyyppisellä akulla sen voi korvata ja mistä niitä saa?

9

4066

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 160mk/vuosi?

Itsellä Citizen Eco-drive myös ja alkaa olla yhtä iäkäs.
      Joskus on pysähtynyt, kun on ollut pimeässä muutaman päivän.
      Vuorokausi kirkkaan lampun alla herätti henkiin.
      Tuota, ilmeisesti olet avannut kellosi, kun tiedät, millainen akku siellä on?
      Kysyn vaan, että onko se vaihdettavissa yhtä helposti kuin paristokellon paristo?
      Jos simahtaa omastakin kellosta akku, ei tekisi mieli heittää 1600 mk maksanutta kelloa menemään!

• Minun Citizen halpiskello maksoi aikanaan n. 300 markkaa eli 50 euroa. Paristo on vaihdettu n. viiteen kertaan eli yhteensä n. 20-25 euroa (viimeksi vaihdoin itse ja maksoin alle euron). Hintaa siis on tullut n. 7 euroa vuodessa. Casion Al-Qaida malli (F91W) oli minulla seitsemisen vuotta kakkoskellona. Siinä ranneke rapistui ennen kuin paristo vanheni. Kuluja tuli parisen euroa vuodessa.

• 160mk/vuosi
        okaro kirjoitti:

Minun Citizen halpiskello maksoi aikanaan n. 300 markkaa eli 50 euroa. Paristo on vaihdettu n. viiteen kertaan eli yhteensä n. 20-25 euroa (viimeksi vaihdoin itse ja maksoin alle euron). Hintaa siis on tullut n. 7 euroa vuodessa. Casion Al-Qaida malli (F91W) oli minulla seitsemisen vuotta kakkoskellona. Siinä ranneke rapistui ennen kuin paristo vanheni. Kuluja tuli parisen euroa vuodessa.

Itse ostin tuon kellon just siksi, ettei tarvitsisi vaihdella paristoja.
        Kun olen ollut huomaavinani, että paristonvaihdon yhteydessä kellosta menee myös vesitiiviys.
        Mutta kalliiksi tulee vesitiiviys, jos akku ei kestä kuin kymmenen vuotta!!?

• ajh79

Ainakin oman Ecodriven akku on aivan samannäköinen ja yhtä helposti vaihdettavissa kuin normaali kelloparisto, siinä ei ole mitään ongelmaa. Kyllä muuten mullakin kello herää henkiin kun aikansa valon alla pitää, mutta muutamassa päivässä pysähtyy taas, jollei muista varta vasten pistää välillä kirkkaan lampun alle muutamaksi tunniksi.

Edelleen kiinnostaisi tietää, mistä sopivan akun voisi saada ja mihin hintaan. Kai sitä ihan kelloliikkeestäkin voisi kysyä, mutta jostain muistelen kuulleeni että voi olla melko kallis homma ja edullisemmin selviäisi, jos vain löytäisi jostain muualta oikeantyyppisen akun ja vaihtaisi itse.

• 160mk/vuosi?
        ajh79 kirjoitti:

Ainakin oman Ecodriven akku on aivan samannäköinen ja yhtä helposti vaihdettavissa kuin normaali kelloparisto, siinä ei ole mitään ongelmaa. Kyllä muuten mullakin kello herää henkiin kun aikansa valon alla pitää, mutta muutamassa päivässä pysähtyy taas, jollei muista varta vasten pistää välillä kirkkaan lampun alle muutamaksi tunniksi.

Edelleen kiinnostaisi tietää, mistä sopivan akun voisi saada ja mihin hintaan. Kai sitä ihan kelloliikkeestäkin voisi kysyä, mutta jostain muistelen kuulleeni että voi olla melko kallis homma ja edullisemmin selviäisi, jos vain löytäisi jostain muualta oikeantyyppisen akun ja vaihtaisi itse.

Itse kysyin kelloliikkeestä ja arvio oli noin 25 euroa akun vaihtaminen.
        En tarkemmin kysellyt, mutta kelloliikkeestä saa sen akun, kerrottiin.
        Tosin jostain muualta saattaisi saada halvemmalla, jos tietäisi, millainen sen tulee olla.
        Ja vaihtaminenhan sitten onnistuu, jos on sama systeemi kuin patterikelloissa ja kädet ei kovin väpätä.
        Sitten tulee ongelmia, kun se läpykän kiinnitysruuvi tipahtaa lattialle, mutta eihän se koskaan tipahda..

Itsellä tuo kello kyllä jaksaa ainakin vielä kävellä, kunhan on kutakuinkin päiväsajan huonevalossa.

• Citizen hyvä kello

Itselläni on ollut 8 vuotta citizen eco-drive.Eli 2006 vuodesta.Ihan toimii kuin ennenkin.Mekaaninen koneisto vie vähemmän virtaa jos vertaa kalliimpiin citizen kelloihin missä tosi pienet sähkömoottorit kääntää esim. kalenterin kohdalleen.Silloin akku menee nopeammin.Toki se akku voi vanhetessaan väsyä ja vaatii uuden akun.

• Sapphire.

Mitenkäs tämmöseen Citizen sapphire wr100 malliin saa vaihdettua akun. Ei ole mitään koloja kannessa mistä voi avata.

• on-kolot

• citizenin

sivullahan sanotaan ecodrive; never needs a battery?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82