Joulun aikoihin tuli ikää 45 v.
Nuorin lapsista on vasta 2 v 10 kk. Imetys ei ole loppunut vielä kokonaan. Menkat alkoivat synnytyksen jälkeen uudelleen vasta vajaan 2 vuoden päästä, eli ovat olleet vasta n. vuoden ja aika säännöllisesti 28 päivää. Pari-kolme kertaa on tullut heittoa lyhyempään (24-27 vrk) ja kerran pidempään (30 vrk).
Nuorempana saattoi heittää enemmänkin, mutta synnytysten jälkeen kierto aikalailla vakiintui.
Nyt on kuukautiset sitten yllättäen jo viikon myöhässä.
Voiskohan olla jo vaihdevuosiin liittyvää?
Äidilläni kyllä alkoivat muistaakseni (harmi, kun ei voi enää tarkistaa asiaa, kun on kuollut) aika myöhään.
Raskauteen on aika pieni mahdollisuus (mutta ei sekään kyllä ihan kokonaan pois suljettu).
Mietin vaan sen takia tuon raskaudenkin mahdollisuutta, koska suvun naiset ovat olleet myöhäisiä synnyttäjiä ja olen aina tullut vähän liiankin helposti raskaaksi, mutta en nyt sitten tiedä.
Jotain kummaa tässä nyt kuitenkin on.
Päätä on särkenyt myös usein ja kolme viikkoa sitten aloin saada outoja huimauskohtauksia, joiden on oletettu johtuvan kireistä niskalihaksista.
Fysioterapia on hieman helpottanut oloa.
Fysioterapeuttini sanoi, että usein vaihdevuosi-iässä "hormonipäänsärky" muuttuu kokonaan asentohuimaukseksi.
Alavatsassa on nyt ollut myös jo reilun viikon jomotusta (samanlaista kuin yleensä ennen menkkoja) ja omituista vihlontaa. Jonkun verran myös huonoa oloa, mutta ei mitään varsinaista pahoinvointi-oksentelua. Olen ajatellut tuon huonovointisuuden liittyvän närästykseen ja noihin kireisiin niskoihin.
Mitään kuumia aaltoja yms. en ole huomannut.
Kahvi vaan ei ole tehnyt oikein hyvää, kuten ei yleensäkään ennen kuukautisia. Sydän tykyttelee ja muljahtelee herkästi.
Raskauden mahdollisuutta ajatellen vatsa ei myöskään tunnu samalta kuin yleensä on ollut ihan alussa raskaana ollessa. Yleensä olen alkanut "turpoamaan" jo heti ekasta viikosta lähtien, mutta nyt ei ole mitään turvotuksia ja vatsa päin vastoin harvinaisen litteä.
Ja itse asiassa olo aika hassu muutenkin, kun yleensä olen turvonnut huomattavasti myös ennen kuukautisia ja hirveät PMS-oireet päällä, niin nyt ei mitään. Jotain mielialavaihtelua oli havaittavissa pari viikkoa sitten, mutta nyt kaikki on poissa ja olen ihmeen tyyni, kuin viilipytty.
Vaihdevuosioireitako?
3
2523
Vastaukset
- vaihtareilta
Minulla kin oli huimausta ja huonoa oloa ja tosiaankin niin "kumma olo" ja jatkuva paha mieli ja itkuisuus etten tarkemmin osaa sitä selittää. Kuukautiset ovat normaalit vieläkin. Kumma olo kestää noin puoli vuotta, mutta vieläkään ei ole tullut hiostavia hetkiä, vaikka olen jo 57 ja oireet alkoi 53
- a.p.
Ehkäpä on sitten vain nuo vaihtarit alkamassa.
Mietin tässä vielä miten tällainen pitkä imetys myös vaikuttaa hormooneihin ja näihin vaihdevuosijuttuihin(?)
Raskaudet sais mun puolesta kyllä ollakin jo läpi käyty. Todennäköisesti olis jo hieman liian rankka juttu tällaiselle vanhenevalle elimistölle, varsinkin, kun edellisestäkin on niin lyhyt aika.
Lapsia on sentään jo neljä (alkaneita raskauksia 6).
Vaihdevuodet eivät muuten sinänsä mietitytä mitenkään, mutta ainoa mitä pelkään ihan hurjasti on hormoonien muutokset verisuoniin.
En haluaisi oitis turvautua hormonihoitoihin (eikös niissä ole jotain rajoituksiakin, jos verisuonisairauksia paljon suvussa?).
Näitä sydän ym. sairauksia on siis pilvin pimein suvussamme (molemmat vanhemmat kuolleet 5-6-kymppisinä infarkteihin ym. lähisukua).
Äitini sai aivoinfarktin jo 54 vuotiaana ja sen jälkeen meni myös pian sydämen putkistot aika huonoon kuntoon.
Itsellä kolesteroli ollut yleensä yli 6:n, raskausaikana joskus 8:kin, lapsena jo mitattiin 7 arvoja (nyt tosin sain sen vihdoin ja viimein laskemaan 5.7:ään).
Lääkärit ovat vaan vielä vedonneet siihen, että minulla hormoonit suojaa, niin...vielä, mutta ei näköjään kovin kauan ! :/
- noin pienen lapsen äiti!
Itse lopetin imettämisen ollessani 47-vuotias, nyt olen 51-vuotias. Imetin kuopustani 2 v 8 kk. Tuonne 50-vuotiaaksi saakka ajattelin aina menkkujen lähestyessä, että tulevatkohan ne, olenkohan kenties raskaana. Nyt se on jo takanapäin, tuskin enää voisin raskaaksi tulla, enkä enää haluakaan. Serkkuni sai lapsen 49-vuotiaana, joten ei se sinultakaan poissuljettu ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184461Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5042405Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421961Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.171692- 771525
- 1591493
- 10991
- 93890
- 115800
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34798