Ihmeistä:

Huonoja hedelmiä ovat tässä mm. ihmeet:
Tälläista toimintaa löytyy maastamme, (etenkin ameriikasta tulleet vieraat opit).

Väärät profeetat
15."Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.
16. Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita.
17. Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä.
18. Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä.
19. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen.
20. Hedelmistä te siis tunnette heidät.
21. "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.
22. Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'
23. Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'

21

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika...

      Eli vl-liike on se ainoa ja oikea Jumalan valtakunta, koska:

      1) Kaikki pitävät sen oppia vääränä (paitsi he itse)

      2) Liikkeen ulkopuoliset eivät jaa suopeasti kiitosta vl-liikkeen vääristä opetuksista (maailma ei saa kiittää Jumalan valtakuntaa)

      ja

      3) VL-liikkeessä ei tapahdu minkäänlaisia ihmeitä tai tunnustekoja osoituksena Jumalan voimasta

      Mitäköhän sokea Reeta tästä sanoisi?

    • on monelle liian yksinkertainen: "Kun on synnit anteeksi ja rauha tunnolla, niin on nimi elämänkirjassa, muuta ei tarvita"

      Kristillisyydessä on opetettu, ettei tule mennä ilmiöiden perässä, vaan oppiin. Meidän on otettava vakavasti sanat: Matt.24:24. "Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan".

      • Lukeneiston edustaja

        Seurakunnalle on jo kerhoista pyhäkouluista alkaen opetettu, että Jeesus teki ihmeitä. Nyt siis haluat kumota tämän opin.

        Ihme on luvattu käärmeiden käsin kantaminenkin...


      • Lukeneiston edustaja kirjoitti:

        Seurakunnalle on jo kerhoista pyhäkouluista alkaen opetettu, että Jeesus teki ihmeitä. Nyt siis haluat kumota tämän opin.

        Ihme on luvattu käärmeiden käsin kantaminenkin...

        Jeesus teki ihmeitä ja näin myös oli apostolisena "murrosaikana" ihmeitä, aina ja kaikkialla. Kun apostoleita ei enään ole, ja Raamattu on loppuun kirjoitettu ja sen sana apostolisin merkein vahvistettu, ovat murrosajan merkit tuossa merkityksessä lakanneet.

        Mark.16:20. Mutta he (apostolit) menivät ja saarnasivat joka paikassa, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan seuraavaisten merkkien kautta.

        2.kor.12:12. Niin ovat tosin apostolin merkit teidän seassanne tapahtuneet kaikella kärsivällisyydellä, merkeillä, ihmeillä ja voimallisilla töillä.

        Hebr.2:3. Kuinkas me välttäisimme, jos me senkaltaisen autuuden katsomme ylön? joka sitte, kuin se ensin Herralta saarnattu oli, meissä vahvistetuksi tuli niiden kautta, jotka sen kuulleet olivat.
        4. Ja Jumala on siihen todistuksensa antanut sekä ihmeillä että tunnustähdillä, niin myös moninaisilla voimallisilla töillä ja Pyhän Hengen jakamisilla tahtonsa jälkeen.


      • sivulla..?
        weha kirjoitti:

        Jeesus teki ihmeitä ja näin myös oli apostolisena "murrosaikana" ihmeitä, aina ja kaikkialla. Kun apostoleita ei enään ole, ja Raamattu on loppuun kirjoitettu ja sen sana apostolisin merkein vahvistettu, ovat murrosajan merkit tuossa merkityksessä lakanneet.

        Mark.16:20. Mutta he (apostolit) menivät ja saarnasivat joka paikassa, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan seuraavaisten merkkien kautta.

        2.kor.12:12. Niin ovat tosin apostolin merkit teidän seassanne tapahtuneet kaikella kärsivällisyydellä, merkeillä, ihmeillä ja voimallisilla töillä.

        Hebr.2:3. Kuinkas me välttäisimme, jos me senkaltaisen autuuden katsomme ylön? joka sitte, kuin se ensin Herralta saarnattu oli, meissä vahvistetuksi tuli niiden kautta, jotka sen kuulleet olivat.
        4. Ja Jumala on siihen todistuksensa antanut sekä ihmeillä että tunnustähdillä, niin myös moninaisilla voimallisilla töillä ja Pyhän Hengen jakamisilla tahtonsa jälkeen.

        Missä kohden Raamattua puhutaan siitä, että ihmeitä tapahtuu vain "murrosaikana"?


      • sivulla..? kirjoitti:

        Missä kohden Raamattua puhutaan siitä, että ihmeitä tapahtuu vain "murrosaikana"?

        Siis apostoleita ei enään ole. Miksei ole? (ne 12 Paavali, jotka olivat eläneet Jeesuksen kanssa)Apostoliksi piti valita sellainen mies joka oli elänyt Jeesuksen kanssa (apt1:21). Raamattu on loppuun kirjoitettu ja sen sana apostolisin merkein vahvistettu:

        Mark.16:20. Mutta he (apostolit) menivät ja saarnasivat joka paikassa, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan seuraavaisten merkkien kautta.

        2.kor.12:12. Niin ovat tosin apostolin merkit teidän seassanne tapahtuneet kaikella kärsivällisyydellä, merkeillä, ihmeillä ja voimallisilla töillä.

        Hebr.2:3. Kuinkas me välttäisimme, jos me senkaltaisen autuuden katsomme ylön? joka sitte, kuin se ensin Herralta saarnattu oli, meissä vahvistetuksi tuli niiden kautta, jotka sen kuulleet olivat.
        4. Ja Jumala on siihen todistuksensa antanut sekä ihmeillä että tunnustähdillä, niin myös moninaisilla voimallisilla töillä ja Pyhän Hengen jakamisilla tahtonsa jälkeen.

        Tuossa merkityksessä ei enään ihmeitä voi esiintyä.

        Esim. apostolisena aikana oli todellinen parantamisen lahja olemassa. Lahja oli apostolisena aikana selalinen, että "aina parani". Apostolit eivät "turhaan" rukoilleet paranemisia. Voit lukea tästä (suosikkikirjastasi), apostolien teoista. Tämmän ajan lahkolaiste puoskaripapit, yrittävät matkia apostoleita samaa: "nouse ja kävele". Siihen on aina jäänyt, kun olen itse noissa showssa itse mukana ollut. Samat kokemukset on tuttavapiirissä.

        --------------------------------------------

        Vuonna 1535 Lutherin opettaa, että sellaiset ihmemerkit ovat lakanneet ja sellaiset ruumista koskevat ihmeet ja merkit eivät ole ikuisia eivätkä yleisiäkään’ (Saarna Matt. 8:1- 13 johdosta, ST.L. XII,1181s.). Hän samalla sanoo: Ei pidä kysyä, miksi sellaiset ihmemerkit ovat lakanneet. Sillä miksi niitä pitäisi tapahtua, kun oppi on nyt varma ja vahvistettu?’ Tämän kantansa hän toistaa vielä myöhemminkin.

        Merkit annettiin puhtaan evankeliumin vahvistamiseksi; harhaoppisten tekemät merkit ovat saatanan työtä, 5 Moos. 13: 1-3; Matt. 24:24; 2 Tess. 2:9s. [Uushelluntailaista liikettä ajatellen katso myös Matt. 7:21-23.]

        Irvingiläisten [tai nykyisin uushelluntailaisen liikkeen], pyhitysliikkeiden, jotka opettavat "Pyhän Hengen kastetta", joka ilmenee kielilläpuhumisena, parantamisina jne. ja muiden opetuksesta, että apostolisen ajan ihmelahjat kuuluvat kaikkina aikoina kirkon välttämättömään varustukseen tai että Jumala on luvannut palauttaa ne näinä viimeisinä aikoina, on tehtävä seuraavat huomiot: Kirkko omistaessaan armonvälineet ja niitä käyttäessään on täydellisesti varustettu työhönsä, Matt. 28:19s.; Room. 10: 17; 1 Kor. 11:26; Luuk. 16:29. Hurmahenkisyys, joka hylkää turhana ulkonaisen sanan (Schmalkaldenin uskonkohdat, III, rippi, 10: "Kaikki se, mistä ilman tätä sanaa ja sakramentteja Hengestä kerskaillaan, on perkeleestä." Ks. myös Puolustus XIII, 12 s. Yks. ohje, Täyd. selitys, II, 4, 80), on vain omaksunut toisen muodon julistaessaan, että pelkästään sana ja sakramentit eivät ole kykeneviä rakentamaan kirkkoa. Raamattu varoittaa mieltymyksestä ihmeisiin, Joh. 4:48; 1 Kor. 1:22; 12:31.
        1. Meidän asiamme ei ole määrätä Jumalalle, milloin ja missä määrin hänen täytyy antaa lahjojaan, 1 Kor. 12: 11 ( "niinkuin hän tahtoo" ).

        Ne, jotka väittävät apostolisen ajan erityisten ihmelahjojen vironneen keskuudessaan, ovat velvollisia osoittamaan kykenevänsä tekemään niitä kaikkia, kuten nauttimaan myrkkyä sen vahingoittamatta, Mark. 16:18, ja herättämään kuolleita, Matt. 10: 8. Mark. 16:7-20 ("Nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: Minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia" jne.) ei tue puheena olevaa opetusta. Se todella opettaa, että uskovat, Kirkko, saatuaan Pyhän Hengen helluntaina, omistaa myös vallan tehdä ihmeitä. Missä siihen syntyy tarvetta Jumalan arvioinnin mukaan, hän tekee ihmeitä kenen tahansa uskovan välityksellä. Tarve esiintyi evankeliumin saaman alussa ja monilukuiset armolahjat tyydyttivät sen Kirkossa. Teksti ei kuitenkaan sano, että missä tahansa on uskovia, kaikkina aikoina, joka yhteisössä, siellä tulee esiintymään ihmeitä aikaansaavia voimia. Kaikkien niiden, jotka ymmärtävät sen missä tahansa sellaisessa ehdottomassa merkityksessä, tulisi soveltaa sitä jokaiseen yksityiseen ihmiseen, kaikkiin niistä, "jotka uskovat". Mutta ei edes apostolisena aikana kaikki, jotka uskoivat, puhuneet kielillä jne. Lisäksi, jos Jeesus olisi luvannut erityisten armolahjojen toistuvan Kirkon jokaisena aikana, hän olisi lausunut täyttymättömän ennustuksen. Jae 20 ei sano, että Herra "tulee vahvistamaan" sanansa merkeillä, jotka seuraavat Kirkon kaikkina aikoina. Se lausuu Herran "vahvistaneen" sanan sitä seuraavien merkkien kautta. Hän vahvisti sen alkuajan ja jokaisen sitä seuraavan ajan hyödyksi.

        Popular Symbolics (Engelder, Arndt, Graebner and Mayer, CPH 1934, ss.103-104. Artikkelin lähetti pastori Enrique Ivaldi Argentiinasta. julkaistu luterilaisessa n.1. 2002.


      • sivulla..? kirjoitti:

        Missä kohden Raamattua puhutaan siitä, että ihmeitä tapahtuu vain "murrosaikana"?

        Apostolisena aikana Jumala vahvisti ihmeillä ja merkeillä sanansa.
        Mark.16:20: Mutta he (apostolit) lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, Herra vaikutti heidän kanssansa ja VAHVISTI SANANSA SITÄ SEURAAVIEN MERKKIEN KAUTTA.
        2.Kor.12:12: Onhan apostolin tunnusteot teidän keskuudessanne tehty kaikella kestävyydellä, tunnusmerkeillä ja ihmeillä.

        Kun Jumala on jo vahvistanut Sanansa, meidän ei tule vaatia uusia merkkejä voidaksemme uskoa, vaan meidän tulee uskoa ja pitäytyä apostoliseen Raamatun sanaan ja sen mukaiseen saarnaan Herrasta Kristuksesta. Erityiset merkit ja ihmeet, eivät siis ole oikean kirkon tuntomerkki, vaan oikean kirkon pettämättömät tuntomerkit ovat puhdas Jumalan sanan saarna ja oikein jaetut sakramentit.
        1Kor.1:21-23: Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus.
        Luuk.16:29-31: Mutta Aabraham sanoi: ”Heillä on Mooses ja Profeetat, kuulkoot niitä”. Niin hän (rikas mies sanoi: ”Ei isä Aabraham; Vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen”: Mutta Aabraham sanoi hänelle: ”Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös”.

        Miten väärät ihmeet voi erottaa oikeista?
        Väärät ihmeet voivat olla niin taitavasti naamioituja ja ne saattavat tapahtua niin suuren hurskauden myötä, että niiden valheellisuuden havaitseminen voi olla ylivoimaisen vaikeata.
        Matt.24:4,24: Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä…Sillä vääriä Kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        Miten voimme välttyä eksytyksiltä?
        Meidän ei tule juosta ihmeiden perässä, vaan meidän tulee etsiä puhdasta Jumalan sanan oppia ja pysyä siinä. Samalla meidän tulee karttaa toisoppisia, vaikka heidän ihmeensä vaikuttaisivatkin aidoilta. 2,Tes.2:10: He (ne, jotka seuraavat Antikristuksen ihmeitä) joutuvat kadotukseen sen tähden, etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Katso esim. 5.Moos.13:1-4).

        Voiko vielä yhä tapahtua ihmeitä?
        Vaikka ihmeet eivät ole kirkon tuntomerkki, ja vaikka meillä ei ole lupaa vaatia niitä, Jumala voi hyvyydessään nähdä hyväksi kuulla rukouksemme ja auttaa meitä lapsiaan välistä suoranaisen ihmeenkin kautta. Sillä kaikki on hänen vallassaan. Esimerkiksi Luther kirjoitti vuonna 1540 kuolemansairaana maanneelle ystävälleen Friedrich Mykoniukselle: ”Käsken sinua Jumalan nimessä elämään, koska olet minulle hyvin tarpeen kirkon parantamiseksi” (uskonpuhdistuksen toteuttamisessa). Kun kirje saapui, Mykonius oli kuolemaisillaan, eikä voinut puhua. Kun kirje oli luettu, hän tervehtyi ja eli vielä kuusi vuotta ja kuoli vasta uskonpuhdistajan jälkeen, kuten Luther oli Jumalalta pyytänyt.

        Millaiset ihmeet ovat suurimpia? Suurimpia ihmeitä ovat sellaiset, joita ei pidetä ollenkaan ihmeinä, kun esim. epäuskoinen tulee kääntymykseen tai kun opinnolliseen harhaan joutunut tulee totuuden tuntemiseen tai kun Jumalan sanan totuus varjeltuu vaikkapa aivan pienenkin joukon keskellä.

        Kristinopissa on tästä todella näin hyvin kirjoittu.


      • siis...
        weha kirjoitti:

        Apostolisena aikana Jumala vahvisti ihmeillä ja merkeillä sanansa.
        Mark.16:20: Mutta he (apostolit) lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, Herra vaikutti heidän kanssansa ja VAHVISTI SANANSA SITÄ SEURAAVIEN MERKKIEN KAUTTA.
        2.Kor.12:12: Onhan apostolin tunnusteot teidän keskuudessanne tehty kaikella kestävyydellä, tunnusmerkeillä ja ihmeillä.

        Kun Jumala on jo vahvistanut Sanansa, meidän ei tule vaatia uusia merkkejä voidaksemme uskoa, vaan meidän tulee uskoa ja pitäytyä apostoliseen Raamatun sanaan ja sen mukaiseen saarnaan Herrasta Kristuksesta. Erityiset merkit ja ihmeet, eivät siis ole oikean kirkon tuntomerkki, vaan oikean kirkon pettämättömät tuntomerkit ovat puhdas Jumalan sanan saarna ja oikein jaetut sakramentit.
        1Kor.1:21-23: Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus.
        Luuk.16:29-31: Mutta Aabraham sanoi: ”Heillä on Mooses ja Profeetat, kuulkoot niitä”. Niin hän (rikas mies sanoi: ”Ei isä Aabraham; Vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen”: Mutta Aabraham sanoi hänelle: ”Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös”.

        Miten väärät ihmeet voi erottaa oikeista?
        Väärät ihmeet voivat olla niin taitavasti naamioituja ja ne saattavat tapahtua niin suuren hurskauden myötä, että niiden valheellisuuden havaitseminen voi olla ylivoimaisen vaikeata.
        Matt.24:4,24: Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä…Sillä vääriä Kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        Miten voimme välttyä eksytyksiltä?
        Meidän ei tule juosta ihmeiden perässä, vaan meidän tulee etsiä puhdasta Jumalan sanan oppia ja pysyä siinä. Samalla meidän tulee karttaa toisoppisia, vaikka heidän ihmeensä vaikuttaisivatkin aidoilta. 2,Tes.2:10: He (ne, jotka seuraavat Antikristuksen ihmeitä) joutuvat kadotukseen sen tähden, etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Katso esim. 5.Moos.13:1-4).

        Voiko vielä yhä tapahtua ihmeitä?
        Vaikka ihmeet eivät ole kirkon tuntomerkki, ja vaikka meillä ei ole lupaa vaatia niitä, Jumala voi hyvyydessään nähdä hyväksi kuulla rukouksemme ja auttaa meitä lapsiaan välistä suoranaisen ihmeenkin kautta. Sillä kaikki on hänen vallassaan. Esimerkiksi Luther kirjoitti vuonna 1540 kuolemansairaana maanneelle ystävälleen Friedrich Mykoniukselle: ”Käsken sinua Jumalan nimessä elämään, koska olet minulle hyvin tarpeen kirkon parantamiseksi” (uskonpuhdistuksen toteuttamisessa). Kun kirje saapui, Mykonius oli kuolemaisillaan, eikä voinut puhua. Kun kirje oli luettu, hän tervehtyi ja eli vielä kuusi vuotta ja kuoli vasta uskonpuhdistajan jälkeen, kuten Luther oli Jumalalta pyytänyt.

        Millaiset ihmeet ovat suurimpia? Suurimpia ihmeitä ovat sellaiset, joita ei pidetä ollenkaan ihmeinä, kun esim. epäuskoinen tulee kääntymykseen tai kun opinnolliseen harhaan joutunut tulee totuuden tuntemiseen tai kun Jumalan sanan totuus varjeltuu vaikkapa aivan pienenkin joukon keskellä.

        Kristinopissa on tästä todella näin hyvin kirjoittu.

        Ok. Toisin sanottuna, kun Kristus tulee toisen kerran maan päälle ja tekee ihmetekoja, kukaan vl ei usko siihen. :)


      • siis... kirjoitti:

        Ok. Toisin sanottuna, kun Kristus tulee toisen kerran maan päälle ja tekee ihmetekoja, kukaan vl ei usko siihen. :)

        niin on opetettu. Jeesus tulee toki vielä kerran takaisin, mutta noutamaan omansa autuuteen:

        Hebr.9:28. samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.

        Joh.5:28. Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä.
        29. He nousevat haudoistaan - hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.


      • näin.
        weha kirjoitti:

        niin on opetettu. Jeesus tulee toki vielä kerran takaisin, mutta noutamaan omansa autuuteen:

        Hebr.9:28. samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.

        Joh.5:28. Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä.
        29. He nousevat haudoistaan - hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.

        "Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä.
        He nousevat haudoistaan - hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen."

        Minä ainakin kutsun tätä ihmeeksi.


      • näin. kirjoitti:

        "Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä.
        He nousevat haudoistaan - hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen."

        Minä ainakin kutsun tätä ihmeeksi.

        todellinen ihme. Olen nähnyt ja on kokemusta kaikenlaisista parantaja vouhotja ukoista, että tekisi mieli sanoa pahasti, mutta uskovaisena miehenä yritän hillitä kieleni.


      • Yhdestä
        weha kirjoitti:

        Siis apostoleita ei enään ole. Miksei ole? (ne 12 Paavali, jotka olivat eläneet Jeesuksen kanssa)Apostoliksi piti valita sellainen mies joka oli elänyt Jeesuksen kanssa (apt1:21). Raamattu on loppuun kirjoitettu ja sen sana apostolisin merkein vahvistettu:

        Mark.16:20. Mutta he (apostolit) menivät ja saarnasivat joka paikassa, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan seuraavaisten merkkien kautta.

        2.kor.12:12. Niin ovat tosin apostolin merkit teidän seassanne tapahtuneet kaikella kärsivällisyydellä, merkeillä, ihmeillä ja voimallisilla töillä.

        Hebr.2:3. Kuinkas me välttäisimme, jos me senkaltaisen autuuden katsomme ylön? joka sitte, kuin se ensin Herralta saarnattu oli, meissä vahvistetuksi tuli niiden kautta, jotka sen kuulleet olivat.
        4. Ja Jumala on siihen todistuksensa antanut sekä ihmeillä että tunnustähdillä, niin myös moninaisilla voimallisilla töillä ja Pyhän Hengen jakamisilla tahtonsa jälkeen.

        Tuossa merkityksessä ei enään ihmeitä voi esiintyä.

        Esim. apostolisena aikana oli todellinen parantamisen lahja olemassa. Lahja oli apostolisena aikana selalinen, että "aina parani". Apostolit eivät "turhaan" rukoilleet paranemisia. Voit lukea tästä (suosikkikirjastasi), apostolien teoista. Tämmän ajan lahkolaiste puoskaripapit, yrittävät matkia apostoleita samaa: "nouse ja kävele". Siihen on aina jäänyt, kun olen itse noissa showssa itse mukana ollut. Samat kokemukset on tuttavapiirissä.

        --------------------------------------------

        Vuonna 1535 Lutherin opettaa, että sellaiset ihmemerkit ovat lakanneet ja sellaiset ruumista koskevat ihmeet ja merkit eivät ole ikuisia eivätkä yleisiäkään’ (Saarna Matt. 8:1- 13 johdosta, ST.L. XII,1181s.). Hän samalla sanoo: Ei pidä kysyä, miksi sellaiset ihmemerkit ovat lakanneet. Sillä miksi niitä pitäisi tapahtua, kun oppi on nyt varma ja vahvistettu?’ Tämän kantansa hän toistaa vielä myöhemminkin.

        Merkit annettiin puhtaan evankeliumin vahvistamiseksi; harhaoppisten tekemät merkit ovat saatanan työtä, 5 Moos. 13: 1-3; Matt. 24:24; 2 Tess. 2:9s. [Uushelluntailaista liikettä ajatellen katso myös Matt. 7:21-23.]

        Irvingiläisten [tai nykyisin uushelluntailaisen liikkeen], pyhitysliikkeiden, jotka opettavat "Pyhän Hengen kastetta", joka ilmenee kielilläpuhumisena, parantamisina jne. ja muiden opetuksesta, että apostolisen ajan ihmelahjat kuuluvat kaikkina aikoina kirkon välttämättömään varustukseen tai että Jumala on luvannut palauttaa ne näinä viimeisinä aikoina, on tehtävä seuraavat huomiot: Kirkko omistaessaan armonvälineet ja niitä käyttäessään on täydellisesti varustettu työhönsä, Matt. 28:19s.; Room. 10: 17; 1 Kor. 11:26; Luuk. 16:29. Hurmahenkisyys, joka hylkää turhana ulkonaisen sanan (Schmalkaldenin uskonkohdat, III, rippi, 10: "Kaikki se, mistä ilman tätä sanaa ja sakramentteja Hengestä kerskaillaan, on perkeleestä." Ks. myös Puolustus XIII, 12 s. Yks. ohje, Täyd. selitys, II, 4, 80), on vain omaksunut toisen muodon julistaessaan, että pelkästään sana ja sakramentit eivät ole kykeneviä rakentamaan kirkkoa. Raamattu varoittaa mieltymyksestä ihmeisiin, Joh. 4:48; 1 Kor. 1:22; 12:31.
        1. Meidän asiamme ei ole määrätä Jumalalle, milloin ja missä määrin hänen täytyy antaa lahjojaan, 1 Kor. 12: 11 ( "niinkuin hän tahtoo" ).

        Ne, jotka väittävät apostolisen ajan erityisten ihmelahjojen vironneen keskuudessaan, ovat velvollisia osoittamaan kykenevänsä tekemään niitä kaikkia, kuten nauttimaan myrkkyä sen vahingoittamatta, Mark. 16:18, ja herättämään kuolleita, Matt. 10: 8. Mark. 16:7-20 ("Nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: Minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia" jne.) ei tue puheena olevaa opetusta. Se todella opettaa, että uskovat, Kirkko, saatuaan Pyhän Hengen helluntaina, omistaa myös vallan tehdä ihmeitä. Missä siihen syntyy tarvetta Jumalan arvioinnin mukaan, hän tekee ihmeitä kenen tahansa uskovan välityksellä. Tarve esiintyi evankeliumin saaman alussa ja monilukuiset armolahjat tyydyttivät sen Kirkossa. Teksti ei kuitenkaan sano, että missä tahansa on uskovia, kaikkina aikoina, joka yhteisössä, siellä tulee esiintymään ihmeitä aikaansaavia voimia. Kaikkien niiden, jotka ymmärtävät sen missä tahansa sellaisessa ehdottomassa merkityksessä, tulisi soveltaa sitä jokaiseen yksityiseen ihmiseen, kaikkiin niistä, "jotka uskovat". Mutta ei edes apostolisena aikana kaikki, jotka uskoivat, puhuneet kielillä jne. Lisäksi, jos Jeesus olisi luvannut erityisten armolahjojen toistuvan Kirkon jokaisena aikana, hän olisi lausunut täyttymättömän ennustuksen. Jae 20 ei sano, että Herra "tulee vahvistamaan" sanansa merkeillä, jotka seuraavat Kirkon kaikkina aikoina. Se lausuu Herran "vahvistaneen" sanan sitä seuraavien merkkien kautta. Hän vahvisti sen alkuajan ja jokaisen sitä seuraavan ajan hyödyksi.

        Popular Symbolics (Engelder, Arndt, Graebner and Mayer, CPH 1934, ss.103-104. Artikkelin lähetti pastori Enrique Ivaldi Argentiinasta. julkaistu luterilaisessa n.1. 2002.

        asiasta...En tunne Raamattua niin hyvin, mutta tämä lause pisti silmään: Ne, jotka väittävät apostolisen ajan erityisten ihmelahjojen vironneen keskuudessaan, ovat velvollisia osoittamaan kykenevänsä tekemään niitä kaikkia,

        Eikö Raamatussa Paavali kerro, että toisille on annettu esim. kielilläpuhumisen lahja ja toisille joku toinen? Eli Jumala ei anna kaikille kaikkia lahjoja, vaan vain jonkun?

        Ja sitten toinen juttu: Eikö Paavali käske tavoittelemaan lahjoja? En tiedä minkälaista lahjoista Paavali puhuu, olivatko ne erilaisia kuin apostoleiden, en tiedä. Paavali kuitenkin eli paljon Jeesuksen ja apostoleiden jälkeen (ts. apostolivat olivat käsittääkseni jo kuolleet kun Paavali eli ja perusti seurakuntia), mutta silti hän kehottaa seurakuntalaisia armolahjojen tavoitteluun. Miksi?


      • Yhdestä kirjoitti:

        asiasta...En tunne Raamattua niin hyvin, mutta tämä lause pisti silmään: Ne, jotka väittävät apostolisen ajan erityisten ihmelahjojen vironneen keskuudessaan, ovat velvollisia osoittamaan kykenevänsä tekemään niitä kaikkia,

        Eikö Raamatussa Paavali kerro, että toisille on annettu esim. kielilläpuhumisen lahja ja toisille joku toinen? Eli Jumala ei anna kaikille kaikkia lahjoja, vaan vain jonkun?

        Ja sitten toinen juttu: Eikö Paavali käske tavoittelemaan lahjoja? En tiedä minkälaista lahjoista Paavali puhuu, olivatko ne erilaisia kuin apostoleiden, en tiedä. Paavali kuitenkin eli paljon Jeesuksen ja apostoleiden jälkeen (ts. apostolivat olivat käsittääkseni jo kuolleet kun Paavali eli ja perusti seurakuntia), mutta silti hän kehottaa seurakuntalaisia armolahjojen tavoitteluun. Miksi?

        apostolien teot ja korintialaiskirjeen aika hyvin lähellä. Muualla ei puhutakkaan sitten ns. ihmeenomaisista lahjoista.
        On kysyttävä mitä olli Raamatussa kielilläpuhuminen? Ymmärrän sen aivan toisin kuin ns. hurmaheget. Kun Pyhä Henki vuodatettiin näkyvästi helluntaina hänen omiensa päälle, he saivat voiman ja lahjan puhua monilla erilaisilla kielillä kaikille kansoille. Laitan tästä käsitykseni tähän:

        Esim. juuri helluntailaisuudessakin on sellaista opetusta, että jollei puhu kielillä, ei ole saanut henkikastetta ts. täyttynyt hengellä. Helluntailaiset siis ovat tehneet kielilläpuhumisesta sakramentin. Tästä taas seuraa, että on kahdenluokan kristittyjä, pidemmälle päässeet ovat täyttyneet hengellä ja sen merkkinä ”kielet”, sekä alemmanluokan kristittyjä jotka hakevat ”kielilläpuhumista” ja henkikastetta, keinolla millä hyvänsä. Koskaan tästä ei tule loppua, sillä antautua ja antautua pitäisi.

        Tästä ovat monet (helluntailaiset ja ex- helluntailaiset) kertoneet : ”sata kertaa, kiitos Jeesus, ja saivat kielet”. Huomionarvoista on, että kysymyksessä on ns. ”siansaksa”, jota kukaan ei ymmärrä. On syytä tarkata pyhän Raamatun opetuksia: 1. maailmassa ei ole yhtään kieltä, joka ei olisi ymmärrettävissä (1.Kor.14:10). 2. Raamatussa kielilläpuhuminen oli, jo jotain olemassa olevaa kieltä, so. erikieliä (Apt.2:6; 11:15; 1.Kor.12:28). 3. Raamatussa kielilläpuhuminen oli vain muutamille tarkoitettu lahja (1.Kor.12:28) ja Paavali nimenomaan sanoo, etteivät kaikki puhuneet kielillä (1.Kor.12:30). Helluntailaisten kielilläpuhuminen, joka heidän mielestään kuuluu kaikille, on joko sielullista läpikiitoksella saatua, matkittua. Pakanauskossakin puhutaan kieliä, jotka valheen isästä ja mestarista.

        Myös se kieli minkä Paavali sanoo olevan salaisuuksia Hengessä (1.Kor.14:2), oli jotain jo olemassa olevaa kieltä, sillä hän (jakeissa 13-15) opettaa, että on rukoiltava Hengellä ja myöskin ymmärryksellä, koska muuten ymmärrys on hedelmätön. (1.Kor.14:19-20), Paavali taas kiittää Jumalaa, että hän puhuu kielillä enemmän kuin muut, mutta sanoo, ettei tule olla ymmärrykseltään lapsi. Vielä kun (jakeessa 26) nimenomaan sanotaan: ”mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoot rakennukseksi”. Raamatullisluterilaisuudessa emme tahdo asettaa kielilläpuhumista jalustalle kenenkään ihailtavaksi. Jumalan sana ja sakramentit synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat, eivät yllä samaan. Me ihmiset kun olemme niin taipuvaisia ”sekoilemaan”, niin on hyvä rukoilla ja pyytää Jumalalta, että hän puhuisi meille yhä selkeästi saarnojen ja laulujen ynnä todistuksien kautta.

        Luther sanoo: ”(Apt.8:17 ym.) tosin kerrotaan apostolien panneen kätensä kastettujen päälle, että nämä saisivat Pyhän Hengen. Tämän Paavilaiset soveltavat konfirmaatioon. Kätten päällepaneminen tapahtui sen vuoksi, että kastetut julkisesti havaittavin merkein saisivat Pyhän Hengen ja kykenisivät puhumaan, saarnaamaan evankeliumia, monilla kielillä. Tämä on kuitenkin jo aikaisin hävinnyt, ja jäljelle on jäänyt sitä muistuttava toimitus pappis- eli saarnaajan virkaan asettaminen eli vihkimisen yhteyteen” (Kirkkopostilla 1, uudenvuodenpäivä epistola saarna).
        Pyhä Raamattu on kirjoitettu, apostoleita ei enää ole ja sen sana nyt merkein vahvistettu (Mark.16:20; Hebr.2:3). Murrosajan merkit siis, joita oli aina ja kaikkialla, ”osoittautuvat” yleisesti kadonneiksi.


      • Jaakko
        weha kirjoitti:

        apostolien teot ja korintialaiskirjeen aika hyvin lähellä. Muualla ei puhutakkaan sitten ns. ihmeenomaisista lahjoista.
        On kysyttävä mitä olli Raamatussa kielilläpuhuminen? Ymmärrän sen aivan toisin kuin ns. hurmaheget. Kun Pyhä Henki vuodatettiin näkyvästi helluntaina hänen omiensa päälle, he saivat voiman ja lahjan puhua monilla erilaisilla kielillä kaikille kansoille. Laitan tästä käsitykseni tähän:

        Esim. juuri helluntailaisuudessakin on sellaista opetusta, että jollei puhu kielillä, ei ole saanut henkikastetta ts. täyttynyt hengellä. Helluntailaiset siis ovat tehneet kielilläpuhumisesta sakramentin. Tästä taas seuraa, että on kahdenluokan kristittyjä, pidemmälle päässeet ovat täyttyneet hengellä ja sen merkkinä ”kielet”, sekä alemmanluokan kristittyjä jotka hakevat ”kielilläpuhumista” ja henkikastetta, keinolla millä hyvänsä. Koskaan tästä ei tule loppua, sillä antautua ja antautua pitäisi.

        Tästä ovat monet (helluntailaiset ja ex- helluntailaiset) kertoneet : ”sata kertaa, kiitos Jeesus, ja saivat kielet”. Huomionarvoista on, että kysymyksessä on ns. ”siansaksa”, jota kukaan ei ymmärrä. On syytä tarkata pyhän Raamatun opetuksia: 1. maailmassa ei ole yhtään kieltä, joka ei olisi ymmärrettävissä (1.Kor.14:10). 2. Raamatussa kielilläpuhuminen oli, jo jotain olemassa olevaa kieltä, so. erikieliä (Apt.2:6; 11:15; 1.Kor.12:28). 3. Raamatussa kielilläpuhuminen oli vain muutamille tarkoitettu lahja (1.Kor.12:28) ja Paavali nimenomaan sanoo, etteivät kaikki puhuneet kielillä (1.Kor.12:30). Helluntailaisten kielilläpuhuminen, joka heidän mielestään kuuluu kaikille, on joko sielullista läpikiitoksella saatua, matkittua. Pakanauskossakin puhutaan kieliä, jotka valheen isästä ja mestarista.

        Myös se kieli minkä Paavali sanoo olevan salaisuuksia Hengessä (1.Kor.14:2), oli jotain jo olemassa olevaa kieltä, sillä hän (jakeissa 13-15) opettaa, että on rukoiltava Hengellä ja myöskin ymmärryksellä, koska muuten ymmärrys on hedelmätön. (1.Kor.14:19-20), Paavali taas kiittää Jumalaa, että hän puhuu kielillä enemmän kuin muut, mutta sanoo, ettei tule olla ymmärrykseltään lapsi. Vielä kun (jakeessa 26) nimenomaan sanotaan: ”mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoot rakennukseksi”. Raamatullisluterilaisuudessa emme tahdo asettaa kielilläpuhumista jalustalle kenenkään ihailtavaksi. Jumalan sana ja sakramentit synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat, eivät yllä samaan. Me ihmiset kun olemme niin taipuvaisia ”sekoilemaan”, niin on hyvä rukoilla ja pyytää Jumalalta, että hän puhuisi meille yhä selkeästi saarnojen ja laulujen ynnä todistuksien kautta.

        Luther sanoo: ”(Apt.8:17 ym.) tosin kerrotaan apostolien panneen kätensä kastettujen päälle, että nämä saisivat Pyhän Hengen. Tämän Paavilaiset soveltavat konfirmaatioon. Kätten päällepaneminen tapahtui sen vuoksi, että kastetut julkisesti havaittavin merkein saisivat Pyhän Hengen ja kykenisivät puhumaan, saarnaamaan evankeliumia, monilla kielillä. Tämä on kuitenkin jo aikaisin hävinnyt, ja jäljelle on jäänyt sitä muistuttava toimitus pappis- eli saarnaajan virkaan asettaminen eli vihkimisen yhteyteen” (Kirkkopostilla 1, uudenvuodenpäivä epistola saarna).
        Pyhä Raamattu on kirjoitettu, apostoleita ei enää ole ja sen sana nyt merkein vahvistettu (Mark.16:20; Hebr.2:3). Murrosajan merkit siis, joita oli aina ja kaikkialla, ”osoittautuvat” yleisesti kadonneiksi.

        Olen helluntailainen enkä usko, että kielilläpuhuminen on välttämätön merkki Pyhällä hengellä täyttymisestä. Olen sitä mieltä, että helluntailaisuudessa korostetaan kielilläpuhumista liikaa, kun taas vl:t vierastavat sitä liikaa, mutta en usko, että tämä estää kummiltakaan pelastusta. Kun Paavali kijoittaa, että kielilläpuhuminen lakkaa, se tarkoittaa, että se lakkaa, kun Jeesus palaa.


    • NikkeliNappi

      Jos kopioit toisten kirjoittamia tekstejä (esim. Raamattua), olisitko ystävällinen ja laittaisit viitetiedot, mistä tai keneltä olet tekstisi kopioinut?

      Vai, onko tämä sinun omasta päästäsi olevaa tekstiä?

      Muistat kai sen, että Jeesus evankeliumissa kertoi, että Hänen opetuslapsensa tunnistetaan muun muassa siitä, että he tekevät ihmetekoja, parantavat sairaita jne.

      Muistutin tästä siksi, että et kirjoituksissasi antaisi yksipuolista ja väärää kuvaa siitä, mitä Jeesus sanoi ihmeteoista, sillä Jeesushan sanoi, että Hänen opetuslapsensa tunnistetaan mm. ihmeteoista.

      • onko sinulla viitteitä niihin, vai onko se omaa puhettasi?

        Sensijaan, ottamani kohta on Raamatussa, Se on Matt.7:15-23.


      • NikkeliNappi
        weha kirjoitti:

        onko sinulla viitteitä niihin, vai onko se omaa puhettasi?

        Sensijaan, ottamani kohta on Raamatussa, Se on Matt.7:15-23.

        Jos tahdot Uudesta Testamentista toista sataa esimerkkiä siitä, että Jeesuksen seuraajien tunnusmerkkinä on myös ihmetekoja, laitappa iloksesi Raamatun sanahakuun sana "ihmeteot" :)

        Evankeliumit kertovat lähemmäs sadalla esimerkillä siitä. Tiedäthän, kuinka Jeesus aina kehoitti opetuslapsiaan parantamaan sairaita rukouksella, herättämään kuolleita eläviksi etc. Esimerkiksi pelkästään Matteuksen evankeliumissa näitä kohtia on useita, kuten vaikkapa Matteus 10:8:

        Jeesus kehoitti:
        "Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa."

        Jos laillasi ottaa raamatusta irrallisen jakeen, eikä muista laittaa Raamatusta niitä toisia jakeita, joissa Jeesus kehoittaa ihmetekoja tekemään, silloin tietoisesti haluaa ohjata lukihjoita harhaan suhteessa Jeesukseen.

        Onhan parempi kertoa Jumalasta mahdollisimman hyvin koko totuutta, eikä vain sitä osaa, mikä itseä sattuu miellyttää - sillä osa totuudet vääristävät kokonaisuuden Jumalasta.

        Siksi tahdoin tässä palstalaisille kertovan, että Uudessa testamentissa kerrotaan niin lukuisin esimerkein siitä, että Jumalan lapset tunnetaan myös niistä ihmeteoista, joita Pyhä Henki tekee heidän rukoustensa kautta.


    • tarina

      Tästä tuli mieleen tarina, jonka eräässä hupailussa joskus muistan nähneeni.

      Villissä lännessä oli tapahtunut jonkinlainen rikos. Kaupunkiin oli tullut juuri muutaman miehen joukko, joita alettiin välittömästi epäillä ja lopulta syyttää rikoksesta (jota he eivät siis olleet tehneet). Loppujen lopuksi heidät kuitenkin syyllisiksi havaittiin.

      Ratkaisevaa tuomion kannalta oli se, että yksikään epäillyistä ei polttanut tupakkaa, eikä rikospaikalta oltu löydetty ainoatakaan tupakan tumppia.

      Negatiivinen evidenssi on vähän hutera juttu, kysy vaikka keneltä... :)

      • Sukulaiseni on helluntailainen. Hänellä on vakava sokeritauti. Helluntaiparantaja oli vakuuttanut, että Jumala on hänet parantanut ja tämä henkilökin tunsi niin. Hän kaikille hehkutteli ja kertoi, että Jumala on hänet parantanut. Hän oli pitkään hyvässä kunnossa, kunnes meinasi kuolla. Hän oli justiin saanut uusia hyviä lääkkeitä, että niiden vaikutus kesti pitkään. Aika nolo juttu myös tälle sukulaiselleni ja helluntaiuskolle ja sen uskottavuudelle.


      • vl-liikkeestä
        weha kirjoitti:

        Sukulaiseni on helluntailainen. Hänellä on vakava sokeritauti. Helluntaiparantaja oli vakuuttanut, että Jumala on hänet parantanut ja tämä henkilökin tunsi niin. Hän kaikille hehkutteli ja kertoi, että Jumala on hänet parantanut. Hän oli pitkään hyvässä kunnossa, kunnes meinasi kuolla. Hän oli justiin saanut uusia hyviä lääkkeitä, että niiden vaikutus kesti pitkään. Aika nolo juttu myös tälle sukulaiselleni ja helluntaiuskolle ja sen uskottavuudelle.

        Tunnen minäkin vl-puhujan, joka on käynyt pettämässä vaimoaan lukuisia kertoja. Pitäisikö minun nyt tuomita koko vl-liike kaksinaamaisiksi huorintekijöiksi yhden ihmisen perusteella?


      • NikkeliNappi
        weha kirjoitti:

        Sukulaiseni on helluntailainen. Hänellä on vakava sokeritauti. Helluntaiparantaja oli vakuuttanut, että Jumala on hänet parantanut ja tämä henkilökin tunsi niin. Hän kaikille hehkutteli ja kertoi, että Jumala on hänet parantanut. Hän oli pitkään hyvässä kunnossa, kunnes meinasi kuolla. Hän oli justiin saanut uusia hyviä lääkkeitä, että niiden vaikutus kesti pitkään. Aika nolo juttu myös tälle sukulaiselleni ja helluntaiuskolle ja sen uskottavuudelle.

        Weha, ei se ole ollut nolo juttu sairaalle sukulaisellesi, eikä helluntaiuskolle.

        Eikö sinulla ole mitään kosketusta ihmiseen itsessäsi, eikö Jumalaan ole sinulla kosketusta?

        Sukulaisesi on koko sydämestään uskonut, vilpittömästi, Jumalaan ja hän on koko sydämestään halunnut luottaa Jumalaan uskonsa mukaan.

        Mitä tapahtuu, kun usko alkaa rakoilla? Kun huomaa, että kaikki ei olekaan kohdalla? Kuinka se sattuukaan ihmiseen, kun hän on kaivannut Jumalaan ja sitten tulevatkin epäilykset sydämeen...

        Sellaiseen sisäiseen sydämen tilaan on sairastava sukulaisesi Herran edessä joutunut - mutta siitä et sinä mitään tiedä - Jumala sen sijaan tietää sen, eikä se ole ollut Jumalan mielestä nolo tilanne - ei alkuunkaan.
        Jumala on ollut sairasta sukulaistasi lähellä ja kutsunut häntä.

        Kuvaamasi tilanne ei ole nolo tilanne.

        Se on ihmisyyteen kuuluva tilanne, jossa Jumala on läsnä ja mukana. Sinä joko havaitset sen, tai sitten et. Jos havaitset, silloin ymmärrät, että mitään noloa ei siinä ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe