olkapääleikkauksesta toipuminen

toipilas

Minulla leikattu olkapää viime toukokuussa, tehtiin tilaa ja poistettiin tulehtunutta bursaa. Olkapää ei ole vieläkään kunnossa, olen aloittanu työt kuukausi sitten. Olkpäässä melkoinen särky varsinkin iltaisin Työssäni joudun jatkuvasti nostelemaan raskaita.
Kuinka teillä muilla on töihinmenon jälkeen olkapää kestänyt? En tiedä kuinka kauan tälläista voi pitää ennennkuin menee lääkääriin vai onkohan ohimenevää.
Itselläni ei olkapää ollut täysin kunnossa kun menin töihin vaan silloinkin oli särkyjä.

20

4868

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MMM

Miksi ihmeessä menit töihin jollet ole kunnossa. Nythän sen paraneminen pitkittyy kun rasitat sitä. Hae sairaslomaa. Aina uudestaan niin kauan kuin on kunnossa.Lääkäreillä on varmaan ohjeensa miksei voi laittaa heti niin pitkää lomaa että olisi kunnossa. Joten pitää vaan mennä rohkeasti valittaan

• toipilas

Jouduin menemään hiukan puolikuntoisena töihin koska minulla ei ole sairaslomaoikeuttaa jäljellä enää kuin vajaa kaksi kuukautta ja lääkärin mielestä oli hyvä jos sairaslomaoikeutta jäisi myös hiukan varalle jos käsi tulee semmoiseen kuntoon ettei työssä voi olla. Tällä hetkellä pystyn kyllä olla töissä säryt tulee yleensä vasta levossa.

• myös toipilas

Minulla oli samantyylinen leikkaus myös, lisäksi oli kiertäjäkalvosimen repeämä, joka korjattiin.
      Leikkaus oli marraskuun puolessa välissä. Särkyä on vielä todella paljon, varsinkin öisin. Särkylääkkeet ei auta, yöt menee pyöriessä. Sairaslomaa on vielä pari viikkoa, menen hakemaan saikkua lisää, en todella ole vielä työkunnossa. Kärsivällisyyttä tämä vaatii.
      Mene ihmeessä sinäkin uudestaan lääkäriin, niin että saat itsesi kuntoon. Terveys on tärkeämpi kuin työ! Tsemppiä!!

• olkapää ongelmana

Hei!

Olkapääni on leikattu kahdesti, vuoden väliajoin. En tiedä menikö ensimmäinen leikkaus "pieleen" mutta toinen leikkaus tehtiin nyt huhtikuussa. Kiertäjäkalvosinongelma, ahtautta, luupiikkejä, repeämiä, tulehdusta ja kaiken kukkuraksi löysä olkapää.

Toisen leikkauksen tehnyt ortopedi oli todellakin asiansa osaava (kannatti siis maksaa).Sairaslomalla olin kaksi kuukautta. Olkapää paranee pikkuhiljaa. Ei se ole vieläkään ihan kunnossa ja leikkauksesta kulunut 9 kuukautta mutta aika hyvä. Särkyjä on ollut ja liikeradat eivät vieläkään ole ok. Malttia vaaditaan ja omatoimista kuntouttamista (=lähinnä venyttelyä). Ortopedi on kirjoittanut särkylääkkeitä. Niitä en ole joutunut käyttämään enää pariin kuukauteen.

Kävin ortopedin luona marraskuussa kun kuvittelin jo, että taas on jokin pielessä. Hän tarkisti olkapääni ja sanoi, että kyllä se kuntoon tulee. Vaatii vaan varovaista mutta jatkuvaa kuntoutusta itseltä. Vuosi on kuulemma ihan tavallinen aika olkapäävaivojen paranemisessa. Kyllä se siitä. Jos kivut ovat kovat, silloin lääkäriin.

Leikattiinko olkapääsi tähystämällä?

• toipilas

Minulla tehtiin avoleikkaus. Mitä sinulle tehtiin ensimmäisellä leikkauksessa? Minkalaista työtä teet ja oliko särkyjä kun aloitit työt sairasloman jälkeen. Itse olin leikkauksen jälkeen sairaslomalla 8 kuukautta.

• myös toipilas
        toipilas kirjoitti:

Minulla tehtiin avoleikkaus. Mitä sinulle tehtiin ensimmäisellä leikkauksessa? Minkalaista työtä teet ja oliko särkyjä kun aloitit työt sairasloman jälkeen. Itse olin leikkauksen jälkeen sairaslomalla 8 kuukautta.

Minulle tehtiin tähystysleikkaus silloin marraskuussa.Tänään sain lisää sairaslomaa helmikuun puoleen väliin. Viime viikolla ultrattiin uudestaan särkyjen takia, mutta sieltä ei löytynyt onneksi mitään asiaan kuulumatonta.
        Lääkäri sanoi kipujen kestävän kauan. Viime viikolla alkoi fysikaalisessa kuntoutus, liikeradat aivan onnettomat, joten työtä piisaa.
        Sain uuden kipulääkityksen, saisin yöt nukuttua!
        Tsemppiä edelleen!

• olkapää ongelmana
        toipilas kirjoitti:

Kumpikin leikkaus tehtiin tähystämällä. Ensimmäisessä leikkauksessa tehtiin tilaa poistamalla luuta. Samalla siistittiin olkapään seutua jne. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen oli sairaslomaa 3 kuukautta. Aloittaessani työt en ollut kunnossa. Kovia särkyjä ei ollut mutta tietyt liikkeet tuottivat tuskaa. Oli kuin joku olisi puukolla pistänyt. Samoin yösäryt olivat hankalia. Yöllä ei löytynyt asentoa jossa olisi ollut helppo olla. Ortopedin mukaan kaikki kuuluu asiaan.

Kun ekasta leikkauksesta oli kulunut jo 10 kuukautta ja tilanne vain paheni, ajattelin vaihtaa ortopedia. Netistä köysin sitten todella hyvän ja kuuluisan olkapääspesialistin. Kävin hänen vastaanotollaan ja hän sanoi heti, että uusi leikkaus on väistämättä edessä. Otettiin magneettikuvat varmuuden vuoksi. Sitten siis leikattiin. Särkyjä oli aika vähän. Söin lääkkeitä silloin tällöin yöllä. Ongelmana oli se, että jouduin pitämään kantosidettä yötä päivää yli kuukauden. Sen jälkeen käsi ei liikkunut mihinkään. Hidasta paraneminen on ollut mutta nyt näyttää hyvältä. En silti voi vielä edes ajatella uimista kroolaten, olkapää ei vielä kestä.

Työni on kevyttä. Olen opetusalalla. Kipuja ei saisi olla kun menet töihin.

Miksi muuten tehtiin avoleikkaus? Millaisia vikoja olkapäässäsi oli? Suosittelen uudelleen lääkäriin menoa! Ja Tsemppiä, kyllä se siitä!

• toipilas
        olkapää ongelmana kirjoitti:

Kumpikin leikkaus tehtiin tähystämällä. Ensimmäisessä leikkauksessa tehtiin tilaa poistamalla luuta. Samalla siistittiin olkapään seutua jne. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen oli sairaslomaa 3 kuukautta. Aloittaessani työt en ollut kunnossa. Kovia särkyjä ei ollut mutta tietyt liikkeet tuottivat tuskaa. Oli kuin joku olisi puukolla pistänyt. Samoin yösäryt olivat hankalia. Yöllä ei löytynyt asentoa jossa olisi ollut helppo olla. Ortopedin mukaan kaikki kuuluu asiaan.

Kun ekasta leikkauksesta oli kulunut jo 10 kuukautta ja tilanne vain paheni, ajattelin vaihtaa ortopedia. Netistä köysin sitten todella hyvän ja kuuluisan olkapääspesialistin. Kävin hänen vastaanotollaan ja hän sanoi heti, että uusi leikkaus on väistämättä edessä. Otettiin magneettikuvat varmuuden vuoksi. Sitten siis leikattiin. Särkyjä oli aika vähän. Söin lääkkeitä silloin tällöin yöllä. Ongelmana oli se, että jouduin pitämään kantosidettä yötä päivää yli kuukauden. Sen jälkeen käsi ei liikkunut mihinkään. Hidasta paraneminen on ollut mutta nyt näyttää hyvältä. En silti voi vielä edes ajatella uimista kroolaten, olkapää ei vielä kestä.

Miksi muuten tehtiin avoleikkaus? Millaisia vikoja olkapäässäsi oli? Suosittelen uudelleen lääkäriin menoa! Ja Tsemppiä, kyllä se siitä!

Avoleikkaus tehtiin koska sairaalassa missä minut leikattiin ei ole ortopedia joka tekisi tähystyksiä, ainoastaan joskus harvemmin sinne ns. ostetaan sellainen ortopedi joka tekee tähystyksiä, mutta silloin odotus olisi ollut paljon pidempi. Itselläni oli ahdas olkapää ja siitä aiheutuneet säryt.

• leikattu

Ongelmana olkapää, missä sun ensimmäinen leikkaus tehtiin?
        Ajattelin vain, että jospa on tämä sama "harjoitteleva" lääkäri leikannut kun näyttää olevan tuo asenne samanlainen kun mun tapauksessani.

• sinna sumatra

leikattiin olkapää viime toukokuussa ja suunnilleen sama vika, kirjoituksestasi päätellen, kuin sinulla.
      ALuksi luulin, että en ikinä pysty toimimaan kuten ennen. Oli se niin kipeä mutta särkylääkkeet sain jättää pois n. 4 vko jälkeen ja tänä päivänä olkapää on hieman "voimaton" mutta ei paljoa. Käden taaksevieminen ei ole mukavaa - sattuu jonkin verran solisluuhun enkä mielelläni esim. suihkussa pese itseäni vasemmalla kädellä, Kyllä minulla pesusieni on oikeassa kädessä ja sillä huitaisen selkäpuolen. Em. on sellainen liikerata, joka tuottaa vaikeuksia. Haitta on kuitenkin niin vähäinen, että olen todella tyytyväinen leikkauksen tulokseen. Sitä edeltävä aika oli yhtä helvettiä. Jatkuvaa särkylääkkeidn popsintaa ja kipuja todella paljon.

• mammanpoika

itseltäni leikattiin olkapää -03 keväällä.tähystysleikkauksella ,lounais-suomi tunnettu urheilulääkäri/professori, pari kk sairausloma ja kuntoutusta päivittäin. loppuvuodesta jo kun kipuja ei ollut olin hakemassa jo voimaa lisää salilta olkapäähäni.niinpä - sitten se leikattiinkin uudestaan -04 keväällä koska olin ottanut salilla liian rajusti ja ankkuri oli irronnut.oma moka!taas kaksi kk sairlomaa sitten pikkuhiljaa kuntoutusta,paljon särkyä, voimattomuutta,v..tutusta kun ei mitään voimia ole ja loppujen lopuksi lopetin koko varsinaisen kuntouttamisen ja annoin olkap. vaan olla rauhassa kun ei mitään nostamista kestänyt. -05 keväällä näyttämässä taas kipeää olkapäätä professorille joka totesi että on parempi kun lopettaa esim.penkkipunnerruksen teon kokonaan salilla koska olkap. ei sitä kestä ja lisäksi aloin syödä altryczal (nimi ei varmaan oik kirj)jauhetta joka vahvistaa niveliä.toipuminen ollut hidasta mutta sen väärtiä.tietyt liikkeet edelleen salilla täysin mahdottomia mutta niistä pitää vain luopua jatehdä muuta.aluksi en pystynyt uimaan edes kroolia kun nyt vetelen jo 3km/20min.kauempaa ei kannata rasittaa ettei taas ala säryt.toipuminen on pitkää mutta kannattaa hoitaa se rauhassa niin tulee mahd hyvä

• leikattu

Hei!

Itselläni leikattiin myös toukokuussa HUS:ssa olkapää, jossa oli ahtautta, pieni repeämä kiertäjäkalvosimessa, jota siloiteltiin, poistettiin bursaa ym. ym. kaikenlaista pientä.

Kuusi viikkoa leikkauksen jälkeen olkapää alkoi uudelleen oireilemaan. Välillä oli kuin joku olisi veitsellä iskenyt olkapäähän. Elokuussa oli lopputarkastus ja leikannut lääkäri väitti kaiken olevan kunnossa. Itse yritin kovasti sanoa, että kivut ovat samanlaiset kuin ennen leikkausta. No lääkärin mielestä ei voinut olla, enää ongelmaa kun hän oli sen olkapään leikannut.

No loppusyksystä sitten kyllästyin yösärkyihin ja menin tämän varmaan täällä jo mainitunkin huippuspesialistin vastaanotolle, joka on näissä olkapääasioissa hyvinkin tunnettu ja arvostettu lääkäri. Hän katsoi kuvia ja sanoi, että kyllä näkee, että olkapäätä on leikattu oikeasta paikkaa, mutta liian vähän.

Ensi viikolla on edessä sitten uusi leikkaus ja nyt yksityisesti tämän spesialistin leikkaamana. Nyt toiveet ovat korkealla ja toivottavasti saan näillä toimenpiteillä nyt jonkinlaisen "rauhan" tähän käteeni.

Tsemppiä vain toipilaalle.

• toipilas

Mikähän tämän olkapääspesialistin nimi on olisi kiva tietää ja missä se leikkaa?

• olkapää ongelmana

Oletan sinun menevän saman ortopedin leikattavaksi missä itse olin. Olin todella tyytyväinen hoitoon. Löytyi spesialisti joka oli varma, osasi asiansa ja oli vieläpä oikein mukava!

Uskon olkapääni paranevan...aikaa se vielä vaatii mutta hiljaa hyvä tulee. Ensimmäinen ortopedi suhtautui minuun vähän samalla tavalla kuin sinun ortopedisi elokuussa. Mutta nyt olin hyvissä osaavissa käsissä. Kyllä kannatti.

• leikattu

Oletan sinun menevän saman ortopedin leikattavaksi missä itse olin. Olin todella tyytyväinen hoitoon. Löytyi spesialisti joka oli varma, osasi asiansa ja oli vieläpä oikein mukava!

Uskon olkapääni paranevan...aikaa se vielä vaatii mutta hiljaa hyvä tulee. Ensimmäinen ortopedi suhtautui minuun vähän samalla tavalla kuin sinun ortopedisi elokuussa. Mutta nyt olin hyvissä osaavissa käsissä. Kyllä kannatti.

Sen nyt leikkaavan lääkärin nimi on Harri Heliö ja leikkaa Diacorissa.

Hän alansa huippu.

• olkapää ongelmana
        leikattu kirjoitti:

Sen nyt leikkaavan lääkärin nimi on Harri Heliö ja leikkaa Diacorissa.

Hän alansa huippu.

Hänen leikattavana olin ja olen tyytyväinen. Voin suositella!

• ihan hyvin?

ainakin toistaiseksi...vaikka ei uskois...

Tähystelivät olkapään marraskuun loppupuolella. Parsivat parin sentin repeämän supraspinatuksesta, kalttasivat luuta ja bursaa...

Pari päivää oli yhtä h....ttiä, sitten pari viikkoa helpompaa buranan voimalla, mutta nyt ei ole tarvinnut kahteen viikkoon nappia ottaa ja yöt on nukuttanut ihan ok.

Kantositeestä pääsin eroon viimeviikolla ja saman tien aloitettiin mobilisaatio fysioterapiassa...liikeradoilla tahi voimalla ei käy vielä kehuminen mutta jospa sitkeys palkittaisiin...

Vielä ois vajaa pari kuukautta aikaa saada hiiriräpylä jonkunlaiseen kuntoon ennen kuin pääsee taas töihin...

• myös toipilas

Onneks olkoon, jos olet noin hyvin selvinnyt, siis paljonko sulla tuli saikkua leikkauksen jälkeen?

• kuukauden huili
        myös toipilas kirjoitti:

Onneks olkoon, jos olet noin hyvin selvinnyt, siis paljonko sulla tuli saikkua leikkauksen jälkeen?

Ennakkoarviot oli 6-8 viikkoa, mutta kun repeämä oli luultua isompi, niin tuli suoraan kolme kuukautta, aluksi.

• leikattu
        kuukauden huili kirjoitti:

Ennakkoarviot oli 6-8 viikkoa, mutta kun repeämä oli luultua isompi, niin tuli suoraan kolme kuukautta, aluksi.

Tuo kolme kuukautta taitaa olla aika tyypillinen sairasloman pituus silloin kun joudutaan operoimaan joitain repeämää ja silloin joutuu pitää kättä kantasitessä noin 4 viikkoa.

Jos on pienempi toimenpide niin keskimäärin saikkua saa noin 6 viikkoa.

Itse olin edellisen leikkauksen jälkeen 2 kuukautta saikulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3108
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2911
    3. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      53
      2584
    4. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      51
      2525
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2106
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1860
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1789
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      44
      1645
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48
      1582
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26