Medusa purjeveneestä tietoa?

2007 vesille

Kunnostan Medusa merkkistä purjevenettä ja etsin tietoa kys. veneistä, valmistajasta ja malleista jne. en löytänyt valmistajan kilpeäkään mistään, liekö purkamisvimmassa kadonnut jonnekin. Vene on n. 7m pitkä 20hp bukh moottorilla varustettu.

Kaikki fakta tervetullutta.

22

8102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moottoripursi

      Vene-lejden nro 10/72 on esittely

      • 16v:n kokemus

        Medusa oli Fibå Boatin valmistama (Lohjalla)
        760x250x120sm Purjepinta-ala 22-24m2
        paino n2500kg.70-luvun moottoripursista
        varmaan yksi parhaiten purjehtivista.
        Tilaa mukavasti, mutta käynti kannelle
        vähän hankala.9 kertaa tuli Ruotsissa käytyä ja
        hyvin selvittiin kovemmassakin kelissä.
        Pitkähkökölisenä rakenne vankka.Korkeus
        saattaa häiritä joidenkin silmää mutta vasta-
        painona seisomakorkeus sisällä.


    • moottoripursi

      Taitaa olla Fibå-boat Lohjalta tehnyt nämä. Moottori on ikäisekseen teknisesti hyvä ratkaisuiltaan ja tilat hyvät. Ei mikään kryssipaatti, mutta avotuulilla kulkee vetten halki mukavasti. Päijänteellä näitä on useampia. Varustelu yleensä aika hyvä. Riki ei ole kovin korkea ja ulkonäössä moottorivenemäisiä piirteitä.

      http://www.sailguide.com/
      kohdasta båtfakta lisätietoa på svenska aakkoshaulla

    • Wiki

      Suunnittelija Still, mutta ei se "oikea", vaan Love Still. Tietääkö joku mitkä ovat sukulaissuhteet Eivindin kanssa?
      Tässä hänen suunnittelemansa veneet udkikin mukaan:
      Purjevene ? Aurelia 35

      Moottoripursi ? Medusa

      Purjevene ? Aurelia 32

      Moottorivene ? Artekno 410

      Jolla ? Lilly

      Purjevene ? Pingo

      Purjevene 1974 Terhi 620


      Medusa pärjää aika hyvin veneiden rumuuskisassa, on sen verran persoonallisen möykyn näköinen. Fibo-vene on valmistaja, ensiesittely -71.

      Lisätietoa löytyy sailguide.com båtfaktasta.

      • Love Still on Eivind Still:n veli. Sympaattinen tyyppi joka kylläkin on piirtänyt enemmän moottoriveneitä kun purjeveneitä. Melkoinen Pelle Peloton, jos huomioitte että tuo Medusa tuli myyntiin 70 luvun alkupuolella....


      • on nainen,
        LonelyBird kirjoitti:

        Love Still on Eivind Still:n veli. Sympaattinen tyyppi joka kylläkin on piirtänyt enemmän moottoriveneitä kun purjeveneitä. Melkoinen Pelle Peloton, jos huomioitte että tuo Medusa tuli myyntiin 70 luvun alkupuolella....

        joten ei hän ainakaan veli voi olla!


      • Satu 505

        Love Still piirsi myös Satu 505:n, joka on siis vielä hieman pienempi kuin Joe17 ja aika paljon huonompi purjehtimaan. Sellaisella tuli opeteltua purjehdusta pari kesää iloisella 70-luvulla.


      • Antsu*
        on nainen, kirjoitti:

        joten ei hän ainakaan veli voi olla!

        Ainakin tavatessamme kauan aikaa sitten Love oli kyllä mies. En oikein usko, että tilannetta olisi keinotekoisesti sen jälkeen muutettu. Venesuunnittelijana Love oli täysin amatööri, päätyö oli muistaakseni lääke-esittelijä niihin aikoihin, kun Medusa piirrettiin.


      • on nainen, kirjoitti:

        joten ei hän ainakaan veli voi olla!

        Niin, en ole häneltä kyllä kysynyt mutta rohkenen väittää että piippua polttava parrallinen Love on mies!


      • Henry Morgan

        Terhisail 530 on myös Love Stillin piirtämä, yllättävän hyvä kompromissi. Kyseitä paattia ja sen pienempää versiota Satu 505 on ilmeisesti tehnyt useampikin valimo?


    • Medusa II

      Ruåttin pojat ovat tässäkin paremmin ajan tasalla, kun ovat finski-veneen datan laittaneet muistiin. ks linkki :
      http://www.sailguide.se/Medusa.htm

      Venehän sinällään on moottoripurhjehtija mutta kulkee kunnon purjeilla ja avotuulilla. Am artikkelista löytyy myös tietoa.

    • sen verran

      Että kerran ollut kyydissä, ja kyyti oli aika surkea. Slöörillä jotain toivoa.
      Rumakin on ku perkele.
      Mielummin olen maissa kun medusassa.

      Mitä eroa on Aidsi:lla ja Medusalla?
      Aidsin kanssa voi nykyään elää, ja siitä pääsee helpommin eroon.

      • vow !

        Onneksi pelastit tämän ketjun ja kirjoitit oikein "asiaa" väliin.


      • Kokemukset...
        vow ! kirjoitti:

        Onneksi pelastit tämän ketjun ja kirjoitit oikein "asiaa" väliin.

        Nehän ei ole asiaa, mutta jos joku vastaa että "näyttää ihan kivalta, varmaan hyvä purjehtia" niin sehän on täyttä asiaa.
        Minun mielestä lastulevystä saa itse tehtyä kauniimman ja parempikulkusen veneen, vasen käsi taskussa ja oikea silmä puhkaistuna.


      • kysymyksen kysyjä
        Kokemukset... kirjoitti:

        Nehän ei ole asiaa, mutta jos joku vastaa että "näyttää ihan kivalta, varmaan hyvä purjehtia" niin sehän on täyttä asiaa.
        Minun mielestä lastulevystä saa itse tehtyä kauniimman ja parempikulkusen veneen, vasen käsi taskussa ja oikea silmä puhkaistuna.

        no johan tuli tietoa ja mututuntumaa nopeasti, kiitos kaikille. Kaipa se sen verran sitten joskun purjehtii, kuin tällainen vanha moottoriveneilijä haluaakin, jos ei niin ei sitten, ollaan sitten laiturissa, ja otettaan pienet ja nautitaan kesästä.


      • Medusa II
        kysymyksen kysyjä kirjoitti:

        no johan tuli tietoa ja mututuntumaa nopeasti, kiitos kaikille. Kaipa se sen verran sitten joskun purjehtii, kuin tällainen vanha moottoriveneilijä haluaakin, jos ei niin ei sitten, ollaan sitten laiturissa, ja otettaan pienet ja nautitaan kesästä.

        Veneessä ei ole ongelmaa, tilaa ja mukavuutta
        löytyy kohtuuhinnalla, näin on oma kokemukseni.

        Joitakin mukavasti harmittaa, jos et ole hankkinut venettä heidän makunsa mukaan ja uskallat kysellä tällä tietäjien sivustolla...


      • Sir Medusa
        Kokemukset... kirjoitti:

        Nehän ei ole asiaa, mutta jos joku vastaa että "näyttää ihan kivalta, varmaan hyvä purjehtia" niin sehän on täyttä asiaa.
        Minun mielestä lastulevystä saa itse tehtyä kauniimman ja parempikulkusen veneen, vasen käsi taskussa ja oikea silmä puhkaistuna.

        Aivan niin, faktaahan ensimmäinen kirjoittaja kysyi ja sitähän tuli kunnes joku ilmoitti kysyjän ostaneen väärän veneen.... siis vastaajan mielestä... snaijjaatko ?


    • kuvamaterialia
    • piti7000

      Medusa on tosi hyvä vene. Päihittää nykyiset asuntoalukset mennen tullen.

    • Tarvitsen

      Sattuuko kellään olemaan joutavana mm. Medusa -veneissä aikoinaan käytettyä pienikokoista hiililämmitintä. Olen kiinnostunut ostamaan kohtuuhintaisen sellaisen.

      [email protected]

    • Tarvitsen

      Sattuuko kellään olemaan joutavana mm. Medusa -veneissä aikoinaan käytettyä pienikokoista hiililämmitintä. Olen kiinnostunut ostamaan kohtuuhintaisen sellaisen.

      [email protected]

      • outo

        millainen se lämmitin on, ei ollut mun Meduusassa?? Onko kuvaa ym. tietoja?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe