Meidän perheessä (äiti ja 5 poikaa) puhutaan kolmea kieltä: suomea, ruotsia ja unkaria. Kaksi vanhinta poikaa (velipuolet) puhuvat mutsin kanssa unkaria, mä ja mun kaks "oikeaa" veljeä puhutaan keskenämme suomea ja mutsin kanssa ruotsia. Mun faija on suomalainen, äiti unkarilainen ja velipuolten faija sierraleonelainen. Mulla itselläni on vuoden ikäinen poika ja mun vaimo on suomalainen. Sekä mun muijan että mun vahvin kieli on suomi, mutta koska asutaan Ruotsissa niin pojastamme tullee kakskielinen.
Mitenkäs teillä muilla? Puhutaanko perheessänne useita kieliä tai jonkinlaista sekotusta?
Kolmen kielen perhe
6
802
Vastaukset
- abbaBabba
Meidän perheessä ympäriston kieli on se joka voitti.
Lapset lopulta kieltäytyivät puhumasta muita kieliä. - puhutaan
äidin kanssa Suomee, isän kanssa Norjaa, isäpuolen kanssa Englantia brittiaksentilla ja isovanhempien kanssa Ruotsia.
- perheessä
Minä äitinä puhun pojalle omaa äidinkieltäni, isä omaansa, perheen yhteinen kieli on englanti, jota lapsi sitäkin selvästi ymmärtää. Poika on juuri täyttänyt vuoden. Sanoja tulee kaikilla kolmella, mutta suomi hallitsevin, isän äidinkielellä laulaa.
- -Eva-
Mä isä on englantilainen eli sille englantia. Äiti on suomenruotsalainen jonka kanssa puhun ruotsia, harvoin suomea, mutta sitäkin välillä. Serkuille suomea jne. Olin ruotsinkielisessä lukiossa mutta vaihdoin kun suomi alkoi unohtua.
- emmili
Moi!
Kiinnostuneena luin viestisi kolmesta kotikielestä. Minulla ja miehelläni ei vielä ole lapsia, mutta nyt olen raskaana, joten sama tilanne on pian meilläkin edessä. MInä toki tulen puhumaan omalle lapselleni ainakin pääasiassa äidinkieltäni (suomea), mies taas tulee puhumaan omaa kieltään eli saksaa. Kotikielenä (tai pikemminkin "parisuhteen kielenä") meillä taas on ollut jo kymmenisen vuotta englanti (nyt tosin jo nkin verran saksakin, mutta ei tunnu yhtä luontevalta).
Tilanne on jotenkin huolestuttanut minua lasta ajatellen; onko liikaa kielten sekamelskaa? Pitäisikö pyrkiä enkusta eroon - vaikka vaikealta tuntuu? Mutta teillä siis on toiminut noinkin? Mukava kuulla. :)
- -84
Olen raskaana, poikaystävä on thai joten se tulee puhumaan lapselle thaita. Itse olen syntyny ruotsissa enkä halua että mun lapsiraukka joutuu opetteleen suomenruotsia joten aion puhua sille riikinruotsia että oppii puhumaan sitäkin. Ja koska suomessa asutaan, suomea pitää osata eli suomenkieliseen päiväkotiin. Englantia se oppii joskus kumminkin ja mun isän kieltä kanssa ehkä joskus. Itse minut opetettiin kolmekieliseksi ja olen kiitollinen siitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18986Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875