Apua !!!

Haluaisin omella ,mutta kun...

Voisiko joku auttaa kun minun ompelukone katkaisee aina ylälangan ja olen yrittänyt säätää ylälangan kireyttä vaikka millä tavalla mutta aina ylälanka katkeaa kun alan omella , missä vika en tiedä enkä ymmärrä , tietääkö kukaan miten tästä ongelmasta pääsen .

13

9684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsintekijä

      oletko tarkistanut neulan ettei se ole poikki kärjestä.

    • minulla

      Minun koneessani lanka usein jotenkin löystyy rullalta ja sotkeutuu huomaamatta rullapidikkeeseen. Ja sitten lanka katkeaa ihan koko ajan ja sitten minä kiroilen ja sätin konettani, kunnes huomaan, mistä on kyse.

      • konstia katkaista

        Ylälangan saa katki myös siten, että se ylälanka on löysällä kun aloittaa ompelun. Pitää siis vetää sekä ala- että ylälankaa yhtä aikaa kevyesti taaksepäin ennen kuin laittaa sen kankaan paininjalan alle. Näin varmistat, että molemmat tulevat rullalta ja puolalta tasaisesti ja suunnilleen samalla "vastuksella". Ylälanka ei saa jäädä löysälle mistään kohtaan, vaan kulkee suorana pujotuskohdasta toiseen.

        Ongelmia on aiheuttanut myös neula, joka on jotenkin huonoa metallia (?) ja kuluu jotenkin teräväksi siitä reiän reunasta -> katkaisee langan aina, tekee mitä hyvänsä. Joskus lankakin voi olla sutta, eikä sillä voi ommella kuin varovasti käsin. Mitäs vielä? Kokeile vaihtaa ommel toiseksi ja sitten takaisin. Omassa koneessa ylälanka jää jonkus puristuksiin, vaikka säädöt ovat OK, ja ompeleen vaihtaminen löysää ne kiristyslevyt.

        Jos ompelukone on renkannut, kannattaa tehdä kokeilu aina ensin jonnekin muualle kuin siihen varsinaiseen työhön, ettei mene kallis kangas pilalle.


      • Katrihelena

        Neulan vaihto auttoi! Kiitos!


    • munmunkone

      Mun kone oikein ohjeissaan neuvoo,että ompelun alkaessa langat pitää vetää taakse ja pitää niitä siellä ompelun aloittaessaan.
      Ja jos sen unohtaa,tulee vähintäinkin komea sykkyrä ja jumittaa!
      Eli otat molemmat,sekä ylä- ja alalangat ja vedät ne taakse ja pidät hieman kireällä aloittaessasi ompelun.
      Päästät sitten irti,kun tikkiä on alkanut kunnolla muodostua.
      Ei mun kone kyl katko lankaa,se vaan vetää ne sykkyrälle ja sotkuun.....

    • JMS

      Mulla on samanlainen ongelma vanhassa (vm. -65) singerissä. Luulisin että ylälangankiristäjä toimii jotenkin liian tehokkaasti. Olisiko sen jousitus jo heikentynyt tms. Kun selvittelin hommaa niin ongelman ydin oli joka tapauksessa siinä että ylälanka on liian kireällä tai lanka ei vaan luista sieltä kaikkien mutkien kautta riittävän hyvin.

      Juu, mutta homma ratkesi sillä että hankin ohutta ompelukonelankaa. Sitä löytyi ihan lähi S-marketista, ja siinä paketissa tosiaan luki "ompelukonelanka". Entiseen "käsilankaan" nähden se on ohuempaa ja liukkaampaa.

      Niin ja kannattaa myös tarkistaa ohjeista vielä kerran että olet laittanut langat oikein... :)

    • äää

      on täää kyllä:D tulin etsimään selkeyttä samaan ongelmaan, mutta jokainen on vain listannut "vastaukseksi" mitä ongelmia itsellään on. Ärsyttävää.

    • ........

      Lanka on pujotettu oikein, sen ei pitäisi katketa. Oletko tarkistanut onko syöttölevyn alla pölyä.

    • Ompelufani

      Minulla on myös ollut ongelmia ylälangan katkeamisesta.MInulla on kaksi vuotta vanha Pfaff select 3.0 malli.Kone on muuten laadukas, mutta ompelulankojen pitää olla laadukkaita ja ohuita , muuten langat katkeavat ja tikki on huonoa.

      Kysyjälle neuvoksi, tarkista että sekä ylä, että alalanka on samaa laatua ja onko neulan koko oikea lankaan nähden, näin minulle kertoi ompelukoneiden korjaaja.
      Koneen puhdistaminen on myös tärkeää ja öljyäminen.

    • 3+16

      Kannattaa tarkistaa myös se pistolevyn reikä, jos on reunat huonossa kunnossa (neulanhakkaama) niin levy vaihtoon.

    • rrrraaatikkaaa

      Langoissa on myös eroja.
      Olen huomannut,että hyvälaatuinen polyesterilanka toimii paremmin kuin halpis puuvillalanka.
      Polyesterilanka ei aiheuta ongelmia jatkossakaan,valmiissa tuotteessa.
      Puuvillalanka saattaa kutistua pesuissa ja pilata valmiin vaatteen.

      Halpislangoilla ei saa kuin harmia,koska niiden paksuus vaihtelee ja jumittavat siksi neulan silmään.

      Halvemmaksi tulee ostaa kunnon lankaa ja laatuneulat,kuin pelleillä halpiksilla.
      Halvoissa neuloissakin voi olla särmiä,jotka rikkovat langan ja aiheuttavat sykkyröitä/katkeamisia.
      Langan paksuus on oltava suhteessa neulan silmän kokoon.
      Pienelle neulalle ohut lanka ja isommalle neulalle paksumpi.
      Jos tätä ei huomaa,niin voi olla ongelmia.

      Koneen käyttöohjeessa yleensä neuvotaan langankiristimien optimiarvot yms.
      Jos kone ei toimi niillä ohjeilla,joita käyttöohje antaa,niin myyjä on vastuussa siitä,miksei kone toimi.
      Ongelmatilanteissa joissa käyttöohjekkaan ei auta,on siis syytä kääntyä ensin koneen myyneen liikkeen puoleen.
      Puhelin siis käteen. Varsinkin jos takuuta on vielä jäljellä.
      Minun Pfaffissani oli 7 vuoden takuu mutta joillakin koneilla takuu voi olla lyhyempi.
      Myyjällä on toki vastuu takuun jälkeenkin.
      Jos koneen toiminnassa on ongelmia,voi myyjään ottaa yhteyttä vaikka takuu olisikin mennyt umpeen.
      Myyjä on yleensä se,jonka kuuluisi tietää myymiensä koneiden toiminnasta kaikki.
      Jos ei ole,hän on väärällä alalla.
      Myyjän kuuluu olla myös myymänsä koneen käytön opastaja,joten soitto myyjälle voi auttaa paljon.
      Jollei hän osaa neuvoa ja konetta ei voi käyttää niin on mahdollisuus saada oikeutta valittamalla kuluttajasuojalautakuntaan (vai mikä se oli?)
      Sitä kautta voi saada viimeistään huonot kaupat peruttua ja ainakin osan rahoista takaisin.
      Sillä lain mukaan kone kuin kone on oltava sellainen,että sillä edes jotenkin voi ommella.

    • Anonyymi

      Minulla ylälangan katkeilu johtui huonolaatuisesta langasta. Heti kun vaihdoin uudet langat niin ongelma hävisi.

    • Anonyymi

      Osta uus😎

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe