Varo luottokortin käyttöä Istanbulissa

lissu

Varoituksena kaikille luottokortin käytöstä Istanbulissa. Palasin viikon matkalta Istanbulista ja nostin käteistä kaksi kertaa automaatista.
Tullessa odotti sitten kiva lasku. Nostoja oli tehty kortillani useampana päivänä ja useaan kertaan. Kortti on siis mukanani eli sitä ei ole varastettu vaan jotenkin kopioitu kortin tiedot.
Omat nostoni tapahtuivat HSBC:n automaatista Aksarayssa.
Luottokunta tutkii asiaa ja kortti kuoletettu. Rikosilmoitus pitää vielä tehdä.
Olipas kiva yllätys.

8

2468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kezban

      Itse olin Istanbulissa marraskuun alussa. En nostanut rahaa vaan maksoin ostokseni kaupassa luottokortilla. Ikava oli yllatys kun korttia kaytetty joulukuussa toisissa kaupoissa ja kortti oli itsellani. En olisi huomannut kayttöa ellei luottokunnasta olisi soitettu jouluaatonaattona. Olin taysin eri paikassa itse ja korttini.Eli vahinkoa voidaan tehda heti tai vasta myöhemmin kuten minun tapauksessani.

    • Zeynep1

      onpas arsyttavaa! annoitko luottokortin jossakin ravintolassa tarjoilijan kasittelyyn loman aikana? mieti muistele kertoja kun soit ulkona tai otit kateista. kortti nimittain on varmasti kloonattu joko ravintolassa tai sitten automaatissa josta nostit kateista on ollut varkaiden asentama kopiointilaite (ei sinallaan mikaan yllatys aksarayn slummilta, tassa TAAS yksi syy lisaa olla majoittumatta sinne itatyttojen alueelle).

      mulle on kaynyt prikulleen sama juttu KAKSI kertaa lontoossa. molemmilla kerroilla varas vingutti visaani satojen eurojen edesta. sain rahat takaisin kun lahetin rikosilmoituksen kopion pankkiin.

      hyva lukea tallaisia muistutuksia etta ymmartaa kayttaa korttiaan harkitusti. sinallaan rasittavaa ettei sita sitten uskalla kayttaa paljon missaan, noissa kateiskoneissakin kun voi olla jotain virityksia joista sitten kortin tiedot voi kopioida. onpas ARSYTTAVAA.

      • lissu

        kaikkea tosiaan voi käydä matkalla. Uskoin kyllä ison pankin (HSCB) automaatin ja sirukortin luotettavuuteen.
        Eilen kävin Suomessa poliisilla tekemässä rikosilmoitukset luottakorttifirmaa varten. Onneksi käyttörajani kuukaudessa on pieni niin hyöty kortin kopioijalle oli "vain" 1200 €.


      • Zeynep1
        lissu kirjoitti:

        kaikkea tosiaan voi käydä matkalla. Uskoin kyllä ison pankin (HSCB) automaatin ja sirukortin luotettavuuteen.
        Eilen kävin Suomessa poliisilla tekemässä rikosilmoitukset luottakorttifirmaa varten. Onneksi käyttörajani kuukaudessa on pieni niin hyöty kortin kopioijalle oli "vain" 1200 €.

        ei tuo pankkia ota tuo huijauksen tekeminen, mun tili on UK:ssa juuri HSBC! kortista voi tehda kopion asentamalla mihin tahansa pankkiautomaattiin kopiointikoneen (sita ei aina edes huomaa jos metalli on itse automaatin materiaalin kanssa sama) ja jo parin asiakkaan tietojen perusteella saa aikamoiset taskurahat kerattya.

        aksarayn tapaisessa kiireisessa paikassa asiakkaita varmasti kay yhdella automaatilla n. 25 tunnissa -- jonka jalkeen voro voi kayda nappaamassa laitteen takaisin omaan taskuunsa ja menna kotiin kloonaamaan kortit. toinen vaihtoehto on etta korttisi on kloonattu jossakin ravintolassa jossa tarjoilija on vienyt sen pois nakyvista laskua varten.

        UK:ssa asiasta jaetaan jatkuvasti kaikenmaailman lehtisia ja varoituskirjeita -- olen aina supervarovainen mutta silti sama kiusa on osunut kohdalleni kahdesti. toivottavasti ei enaa uudelleen, on todella rasittavaa odotella omia rahoja takaisin ja jonottaa poliisiasemalla.

        toivottavasti saat rahasi vikkelaan takaisin!


      • LKB
        Zeynep1 kirjoitti:

        ei tuo pankkia ota tuo huijauksen tekeminen, mun tili on UK:ssa juuri HSBC! kortista voi tehda kopion asentamalla mihin tahansa pankkiautomaattiin kopiointikoneen (sita ei aina edes huomaa jos metalli on itse automaatin materiaalin kanssa sama) ja jo parin asiakkaan tietojen perusteella saa aikamoiset taskurahat kerattya.

        aksarayn tapaisessa kiireisessa paikassa asiakkaita varmasti kay yhdella automaatilla n. 25 tunnissa -- jonka jalkeen voro voi kayda nappaamassa laitteen takaisin omaan taskuunsa ja menna kotiin kloonaamaan kortit. toinen vaihtoehto on etta korttisi on kloonattu jossakin ravintolassa jossa tarjoilija on vienyt sen pois nakyvista laskua varten.

        UK:ssa asiasta jaetaan jatkuvasti kaikenmaailman lehtisia ja varoituskirjeita -- olen aina supervarovainen mutta silti sama kiusa on osunut kohdalleni kahdesti. toivottavasti ei enaa uudelleen, on todella rasittavaa odotella omia rahoja takaisin ja jonottaa poliisiasemalla.

        toivottavasti saat rahasi vikkelaan takaisin!

        Turkissa kampanjoidaan kovasti Chip&Pin periaatteen puolesta, ja ainakin minun maksaessani niin kaupoissa kuin muutamassa ravintolassa korttiani ei viety minnekään vaan asetettiin maksupäätteeseen Sirukortti-aukkoon ja pin koodilla kuittasin maksuni. Samoin ravintolassa ( ainakin hauska texmex-burgerpaikka taksim aukion tuntumassa aivan marmara-hotellin kulmassa ) tuotiin kannettava maksupääte pöytään johon itse asetin korttini ja kuittasin pinkoodilla laskuni.

        Automaateissa ei ole sirukorttiaukkoa ollenkaan, niinpä ollen kaikkialla maailmassa pätevä sääntö on hyvä muistaa: käytä vain pankkien yhteydessä, mielellään sisätiloissa olevia automaatteja, joissa voit havannoida olevan valvontakameran (kaikissa sisätilan automaateissa sellaiset ovat)

        Kaikkialla kaikki on toki mahdollista, tapahtuuhan samaa suomessakin.


      • Zeynep1
        LKB kirjoitti:

        Turkissa kampanjoidaan kovasti Chip&Pin periaatteen puolesta, ja ainakin minun maksaessani niin kaupoissa kuin muutamassa ravintolassa korttiani ei viety minnekään vaan asetettiin maksupäätteeseen Sirukortti-aukkoon ja pin koodilla kuittasin maksuni. Samoin ravintolassa ( ainakin hauska texmex-burgerpaikka taksim aukion tuntumassa aivan marmara-hotellin kulmassa ) tuotiin kannettava maksupääte pöytään johon itse asetin korttini ja kuittasin pinkoodilla laskuni.

        Automaateissa ei ole sirukorttiaukkoa ollenkaan, niinpä ollen kaikkialla maailmassa pätevä sääntö on hyvä muistaa: käytä vain pankkien yhteydessä, mielellään sisätiloissa olevia automaatteja, joissa voit havannoida olevan valvontakameran (kaikissa sisätilan automaateissa sellaiset ovat)

        Kaikkialla kaikki on toki mahdollista, tapahtuuhan samaa suomessakin.

        yep, vahan teknologiasta jalkeen jaaneissa ravintoloissa kortti viedaan kuitenkin kassalle vingutettavaksi (mm. Taksim Sutis Burger Kingin vieressa, 5. Kat Bilsakin rakennuksessa, Porte ja Leyla Cihangirissa ja Sohon korvannut yokerho Beyoglu Is Merkezin ylakerrassa).

        Se tex-mex-paikka on muuten havyttoman hyva ja edullinenkin. Vinkki niille jotka eivat ole paikkaa viela kokeilleet: loytyy kadulta joka on Marmarahotellin vieressa oikealla. Garanti pankin kulmasta suoraa alas jyrkasti merellepain n. 15m ja tien yli.


    • dainamai

      vitsi mikä tuuri... suomessahan oli samaa joskus n. 5 vuotta sitten... miten reissu muuten meni??

      • lissu

        laitoin sulla meilillä matkakertomusta


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe