Puusee

Mökille

Pitäisi rakentaa mökille puusee, onko hyviä vinkkejä miten tehdä hyvä, tai kellään valmiita piirustuksia?

9

8843

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep

Eipä se kovin hankalaa ole, mutta muutama ohje nyt löytyy kuitenkin. Perustukset, oli ne sitten kiveä, harkkoja tms. kannattaa nostaa suht korkealle ainakin tuolta pytyn ala-osasta. Puu kun tahtoo lahota siellä suht nopeasti.

Ja ehdottomasti muista laittaa sinne ns. kusipelti, eli pytyn sisäpuolelle siihen kohtaan mihin yleensä kuset osuu. Olen nähnyt useita ulkohuusseja, mistä tuo suoja on puuttunut ja sitten kustessa tulee kuset lautojen raoista housuille. Tuohon kelvannee lähes mikä tahansa pelti, muovilevy yms.

Myös ulosotto aukko mahdolliselle saaville kannattaa tehdä riittävän korkeaksi, muuten tulee ongelmia tyhjennyksen kanssa.

Ikkuna antaa hyvin luonnovaloa wc:lle, eli veski kannattaa sijoittaa paikkaan, josta ei näy suoraan ikkunasta sisään. ;-)

Mahdolliest ampiaiset ovat myös yksi ärsyttävä riesa, eli kattoon kannattaisi kehittää jokin niiden pesän rakennusta estävä levy tms.

Parinkymmenen euron styrox istuin on myös todella kaivattu kylmillä ilmoilla. =)

- Tuossahan noita, onnea rakennukseen...

• Nautinto

Puucee kunniaan! Kiva kun vielä joku tekee mökille kunnon ulkohuusin Vinkkejä:
        Tee huussi sellaiseen paikkaan tontillasi ettei sieltä pääse valumaan kaivoon makuja sadeveden mukana, ei kuitenkaan mihinkään kaseikkoon. Itselläni se on parhaalla maisemapaikalla isolla ikkunalla pelloille ja järvelle, ota siis huomioon ikkunaa tehtäessä että kun istut näet hyvin itse maiseman. Tee siitä lisäksi tarpeeksi iso jotta sinne voi asentaa mm.lehtihyllyn ja puruastian ja kalkin. Unohda muuten hajunkarkoite kemikaalit ja lurauttele kerran viikossa paskamakkiin tärpättiä, pysyy kärpäset muuten hyvin loitolla ja hajuakaan ei huomaa. Ulkopuolella minulla menee räystäältä sadevesiputki vanhaan maitotonkkaan jossa on hana ja sen alla aina emalivati saippuan kera pyyhe. Muista myös tuhkakuppi ja vanhat lehdet. Valoin muuten istuinmen kokonaan sementistä ja rakensin vain pinnan puusta ja siihen sitten vielä styroxistuin. Paskasäiliöksi kannattaa hankkia HK:n lihalaatikko, on tilava ja kestävä sekä oivat kantokahvat.Äläkä unohda naulakkoa ja koukkua myrskylyhdylle. Kummasti kunnon huusissa aamulla aika vierähtää muutaman tupakan kanssa ikkunasta maisemia katsellen.

• jakke

Kaikkein tylsintä puuseessahan on se paskapöntön tyhjennuys. Mikään ei ole kurjempaa kuin kusta ja paskaa täynnä lilluvan tynnyrin rahtaaminen hirveän hajun saattelemana. Kompostoivan pöntön ostaminen taasen on kallista. Itse tein vastaavan seuraavalla tavalla:

Otetaan yksi muovitynnyri 150 - 200 l poraa sen pohjaan ja aina 40 cm korkeudelle tasaisin välein 10 mm poralla runsaasti reikiä, joista nesteet valuu. Tee pöntön alareunaan luukku, josta pystyt lapiolla tyhjentämään jätökset. Tynnyrin alle laakea astia, johon nesteet valuvat tynnyristä. Jos astiaan kertyy liikaa nestettä, niin tee vaikka pieni reikä,josta haihtumaton neste valuu maahan.

HOmmaa kutterinpurua kuorikkeeksi (rautakaupasta) ja ripottele sitä jokaisen raskaamman jätöksen jälkeen. Ainakaan itsellä puusee ei haise kesälläkään ja kun tyhjennyksen aika on sekin käy hajutta.

• Ded Moroz

• kukkuja

Rakennuskeskuksesta tai www.rakennustieto.fi verkkokaupasta voit ostaa RT-kortin nro936.70
      ulkokäymälä, puurakenteinen, suunnitteluohje (1977.)Hinta 7.80€. Itse tein näillä ohjeilla ja hyvä tuli. On selkeät kuvat.

R.T-ohjekortissa esitetään puurakenteisen ulkokäymälän rakenteita, mitoitusta ja jätteen käsittelyä koskevia suunnitteluohjeita ja ratkaisuesimerkkejä, joita soveltaen voidaan päätyä myös esitetyistä poikkeaviin ratkaisuihin. Ohjekortin mukainen ulkokäymälä soveltuu loma-asuntojen ja pientalojen erityisesti kesällä käytettäväksi käymäläksi, kun käymäläjäte käsitellään kompostoimalla.

• yks
    • Tein 2000

Tein puuceen kolme vuotta sitten. Alkuun meinasin kanssa semmoista "reikäsaavi" systeemiä kuin joku ehdotti. Päädyin sitten tutun suosituksesta Biolanin valmiiseen malliin. Onhan se kalliimpi, mutta en tippaakaan kadu, hyvää hankinta oli. Siisti, helppo tyhjentää, ja kiva etenkin syksyisin, kun on lämmin eikä vetoisa.
      Jos päädyt saaviin, tee sen verran tilaa alle, että saat ainakin 2 saavia rinnakkain. Täysinäisen voi jättää muhimaan ja tyhjentää myöhemmin. Joskus tulee kumminkin se päivä, jolloin pitäisi tyhjentää, mutta ei ehtisi. Saavin vaihtaa hetkessä.

• Mökille

No kävin ostamassa sellaisen 500€ pöntön. Toivottavasti syteemi toimii. Nyt pitää vielä rakentaa joku koju siihen ympärille. Laitoitko lattian suoraan oikealle korkeudelle ja portaan puuseen eteen?

• vaihtoehto

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17053
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4794
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2718
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      144
      2006
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1597
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      397
      1530
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1497
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      22
      1306
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1203
    Aihe