fundoplikaatio

askarruttaa

kuulisin mielelläni mielipiteitä teiltä leikatuilta oletteko saaneet hakemaanne apua leikkauksesta.onko vanhoja vaivoja jäljellä ja entä millaiset ovat "uudet" vaikeudet leikkauksen jälkeen?itselleni on varattu operaatioon aika syksyllä ja pelottaa tuo nielemisjuttu leik jälkeen.

8

1009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajaa 3 kk sitten leikattu

Leikkauksestani meni 1,5 vk kun oireet palasivat
      lääkärini ei myöntänyt että ne ovat refluksin-
      oireita.Aloitin lääkekuurin nexiumia40mg söin
      joulukuun vähän yli puolen välin.Sitten sain
      toiselta lääkäriltä yhtä lääkettä kahdeksi viikok-
      si mahdollisten haamukipujen vuoksi joista oma ki-
      rurgini ei mitään puhunut.
      Nyt olen 2vk ollut ilman lääkitystä ja oireita ei
      juurikaan ole hieman välillä lievää kurkun kirve-
      lyä.Elän toivorikkaana että kivut eivät palaisi.
      Sitten huonoja puolia mutta nämä kestän ennemmin
      kuin ne kauheat refluksikivut rinnassa ja kurkus-
      sa johon ei auttanut mikään.
      Jos juon tai tai syön nopeasti,tulee voimakas
      hikka välillä,etenkin leikkauksen jälkeen
      vaivasi.Nyt tämän hetken tilanne on se, että
      kiinteämpää ruokaa syödessä rupee ruokatorvessa
      tukkeamaan ,ei auta juominen,rupee erittymään
      runsaasti sylkeä joka on pakko saada sylkäistyä
      sen jälkeen usein pari suuntäyttä syötyä ruokaa
      nousee varmaan ruokatorvesta ns oksennettava ,sen
      jälkeen voi jatkaa ruokailua (vähän kurjaa töis)
      keittoruuat eivät tee tätä useinkaan.
      Ilmeisesti oksentamaan en pysty,röyhyä saa jonkin
      verran tulemaan.Tuntuu siltä että ilma kiertää
      vatsassa kyllä enemmän mutta onneksi ei useinkaan
      kivuliaasti ja voihan näihin ottaa ilmavaiva-
      lääkettä.Oleellista on onko leikkaava lääkäri
      kokenut ja alansa osaava.Itselläni oli huippuki-
      rurgi jonka valitsin koska olin yksityissairaa-
      lassa siksi olin alussa niin pettynyt oireideni
      jälkeen.Mutta nyt näyttää hyvältä ja todella
      suosittelen koska elämänlaatu paranee huomatta-
      vasti vaikka edellä mainitsemiani oireita onkin
      mutta ajan kanssa nekin voi helpottaa.

• askarruttaa2

olen menossa lounais-suomalaiseen yksityissairaalaan jossa mahaspesialisteina toimivat mm. J.O ja R.G. tietenkin kaikki leikkaukset ovat tapauskohtaisia eikä välttämättä ole aiheellista mahdollisesti epäonnistuneen leikkauksen jälkeen ketään osoittaa sormella mutta silti kyselisin mielelläni niiden leikkaavien lääk.nimikirjaimia jotka onnistuneita leikkauksia ovat tehneet.

juuri kyseinen henkilö eli J.O

• mahtavaa

mun leikkauksesta jo 4 kuukautta. Ensin en tajunnut mitä puuttui leikkauksen jälkeen, sitten tajusin että tältä varmaan normaalisti tuntuu mahassa ja kurkussa. Kun on vuosi kaudet närästänyt, poltellut mahaa ja kurkkua, yskittänyt,sattunut mahaan, ruuat tulleet takasin suuhun mahasta...on vaikea ensin uskoa et nää vaivat on ohi.Olo tosi hyvä nyt ja toipunut oon hyvin. Kaikille ei käy näin hyvin. Mua kaduttaa vaan etten mennyt aikaisemmin tohon leikkaukseen.
      Silloin harvoin kun hotkin ja syön liian kuivaa sapuskaa tulee nielemisvaikeuksia, mut normaalistikkin kai ei pitäis hotkia ja muistaa juoda välillä. Se että joutuu vähän keskittymään syömiseen on todella pieni hinta kun vertaa mistä pääsin eroon (myös ruokatorven haavaumista).
      Sen mäkin valkkasin tarkasti kuka mut leikkas.

heti kun sut oli leikattu,pähkään vaan omaa
        tilannettani kun mulla tuli oireita niin pitkään
        leikkauksen jälkeen ja vieläkin pelottaa miten
        tulee käymään tulevaisuudessa?Olisin kiitollinen
        vastauksestasi.

• mahtavaa
        vajaa 3 kk sitten leikattu kirjoitti:

heti kun sut oli leikattu,pähkään vaan omaa
        tilannettani kun mulla tuli oireita niin pitkään
        leikkauksen jälkeen ja vieläkin pelottaa miten
        tulee käymään tulevaisuudessa?Olisin kiitollinen
        vastauksestasi.

Hävisi ne heti leikkauksen jälkeen.
        Joskin historia oli:alku vuodesta (ennen leikkausta) mahani oli tosi huonossa kunnossa (kävin ultrat, tähystykset, pirusti lääkkeitä, sairaslomaa, jumalattoman kipee, ei voinut syödä paljon mitään...) jouduin hoitamaan itseäni ennen kuin pääsin "normaaliin huonoon" mahani kuntoon edes.
        Syyskuussa leikattiin ja sinne jäivät vaivat. Jokaisella tietty toipuminen on yksilöllistä ja se miten leikkaus onnistuu sekä se että kuinka huono on lähtö tilanne.
        Kyllä mun mahani muuten reagoi jos syön jotain mulle sopimatonta (tuliset mausteet, tönkkö rasvaset), mut se on omista valinnoista kiinni.
        Älä turhaan murehdi (tiedän et helppo sanoa) ja mee ihmeessä lääkärin juttusille jos epäilet jotain.

mahtavaa kirjoitti:

Hävisi ne heti leikkauksen jälkeen.
        Joskin historia oli:alku vuodesta (ennen leikkausta) mahani oli tosi huonossa kunnossa (kävin ultrat, tähystykset, pirusti lääkkeitä, sairaslomaa, jumalattoman kipee, ei voinut syödä paljon mitään...) jouduin hoitamaan itseäni ennen kuin pääsin "normaaliin huonoon" mahani kuntoon edes.
        Syyskuussa leikattiin ja sinne jäivät vaivat. Jokaisella tietty toipuminen on yksilöllistä ja se miten leikkaus onnistuu sekä se että kuinka huono on lähtö tilanne.
        Kyllä mun mahani muuten reagoi jos syön jotain mulle sopimatonta (tuliset mausteet, tönkkö rasvaset), mut se on omista valinnoista kiinni.
        Älä turhaan murehdi (tiedän et helppo sanoa) ja mee ihmeessä lääkärin juttusille jos epäilet jotain.

ja katsoa miten tämä etenee ajan kanssa.Nyt ei ole
        tullut refluksikohtauksia(hirveä kipu rinnassa)
        joista kärsin yli kaksi vuotta.
        Toisilla näyttää kivut häviävän heti leikkauksen
        jälkeen mutta tiedän yhdenkin tapauksen missä hel-
        potti 4 kk jälkeen.
        Mun on turha mennä kirurgini vastaanotolle,
        kävin ja sanoi että mulla ei ole refluksia
        koska tähystyksessä näkyi leikkauksen onnistuminen.
        Voihan se olla että tämä mun juttu on jo parempaan
        päin,ajan kanssa sen näkee.

• Ilman vaivoja

Minä olin myös ammattilaisella leikkauksessa 1,5kk sitten. Mulla just samanlainen olotila että oon aivan ihmeissäni että kun ei ole polttoja rinnassa, kurkussa, yskimistä.. Ja samaten on käynyt mielessä että miksen mennyt jo vuosia sitten, mutta toisaalta nyt on kokemusta leikkauksista enemmän ja onnistumisprosentti huomattavasti suurempi kuin vuosia sitten :-)

Juuri samalla lailla minulla ruokailu sujuu, kuivilla sapuskoilla nielemisvaikeuksia välillä jos ei malta rauhassa. Ja ihan samalla tavalla oon huomannu että pitää keskittyä syömiseen, rauhallisesti.. Enkä koe sitä ongelmaksi, vaan hyväksi asiaksi ettei tule enää hotkittua!!

Ainuttakaan närästyspilleriä en ole syönyt leikkauksen jälkeen, vaivat jäi leikkauspöydälle! Ja kahvia on juotu, suklaata syöty, viiniäkin maisteltu eikä mitään oireita!

Ainut ongelma on että jos tosiaan hotkii etenkin kuivaa muonaa liian hätäisesti, tulee rintaan tunne ettei mahdu ja aivan kauhea tunne n.10-20 sekunniksi mutta mennyt aina ohi ja taas on muistettu vähän hitaammin syödä..

Ensimmäiset 2vkk olin liemiruualla ohjeiden mukaan ja sen jälkeen pikkuhiljaa kaikenlaista, nyt siis 1,5kk mennyt ja syön jo kaikkea ja koko ajan on helpompaa!!

Oluttakin join jo yhtenä iltana 7 pulloa 7 tunnissa, ei ongelmia.

Olen erittäin onnellinen ja tyytyväinen!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      187
      4388
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      73
      4271
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      62
      2340
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      58
      2281
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2194
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      53
      1836
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      28
      1487
    8. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      110
      1298
    9. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      117
      1278
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1159
    Aihe