Löytyyköhän täältä

tietoa = totuus

Ilmoitin lapseni Steiner-koulun esiluokalle, nyt kun olen täällä lueskellut näitä juttuja, en enää tiedä minne lapseni ilmoitin. Sen tajuan että luomuruuasta peritään lähes 200e, onko ruoka sellaista että kannttaa maksaa, samalla paskallahan kaikki kasvatetaan, luomuruoka lannoitetaan vain öisin , pimeällä.
tiedän useita jehovantodistaja-lapsia, jotka käyvät steinerkoulua, onko sillä jotain yhteistä vai lieneekö sattumaa.
Mikähän Steiner koulu on, opetetaanko siellä samat asiat kuin muissakin kouluissa, otetaanko huomioon lapsen erityisosaamiset, entä se kun olemme eronneet pakanakirkosta, eli evlut , onko koulussa voimistelusali tai muuta vastaavaa toimintaa, miten koulu suhtautuu liikuntaan,
kertokaa muuta joka ehkä kannattaisi huomioida ennenkuin on iskenyt ittensä sontaan.

20

2509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä?

      Miksi et kysy suoraan koulusta? Internetin nimettömät "keskustelupalstat" eivät tavoita edes hevosmiesten tietotoimiston tasoa informaatiossa. Tosin sieltä taitaa olla tietosi myös luomuviljelystä.

    • kun luet näitä

      tekstejä täältä, että pettyneitä vanhempia löytyy ja kyllähän niissä perustelujakin on. Liikunta steiner-koulussa on pitkälle koko ala-asteiän semmosta leikkityylistä, paljon hippaa ja kirkonrottaa... Jos lapsesi on liikunnallinen ja haluaa oikeasti kokea eri lajeja lentopalloa, yleisurheilua, jalkapalloa, jääkiekkoa, kuntopiiriä...suosittelen ihan tavallista peruskoulua. Suosittelen toki muutenkin monestakin eri syystä...

    • Steinerissa opiskellut

      Niin valitettavaa kun se onkin, niin tämä palsta taitaa olla realistisin paikka saada tietoa steinerkoulun huonoista puolista. Uskonnollisuus oli steinerkoulussa erityisen tärkeässä roolissa. Kyseessä ei ole kuitenkaan evankelisluterilainen maailmankatsomus, vaan kristiyhteisöläinen malli, jossa muun muassa Jeesus ja Kristus olivat eri henkilöitä, ja sielunvaellus on arkipäivää. Muun muassa karman laki ja sielunvaellus otetaan huomioon lapsen kasvatuksessa. Ruokarukoukset lausutaan päivittäin ja myös pyhälle äiti maalle sekä auringolle, josta steinerilaisten mukaan kumpuaa kristusimpulsseja. Myös uskonnollisia juhlia on, kuten Mikael -enkelille pyhitetty Mikael -juhla.

      Steinerkoulu saa minun puolestani opettaa mitä haluaa, ja kouluun laittakoonlapsensa kaikki vanhemmat, jotka kokevat antroposofian maailmankatsomuksekseen. Sen sijaan mielestäni on moraalitonta ja ikävää, että steinerkoulu ei tiedota itse koulun taustafilosofiasta antroposofiasta, vaan markkinoi koulua normaaleille vanhemmille normaalina kouluna. Oma kokemukseni oli, että steinerkoulu on kaikkea muuta kuin normaali koulu.

      Tässä linkki uskontojen uhrien tukisivulle, jossa lisää tietoa asiasta:
      http://www.uskontojenuhrientuki.fi/steiner.html

      • ...

        Täällä 2-4 fanaatikkoa sivutöinään mustamaalaa steinerkouluja. Lisäksi satunnaiset uskovaiset käyvät välillä lyömässä Raamatulla päähän vääräuskoisia.


      • ..realismia
        ... kirjoitti:

        Täällä 2-4 fanaatikkoa sivutöinään mustamaalaa steinerkouluja. Lisäksi satunnaiset uskovaiset käyvät välillä lyömässä Raamatulla päähän vääräuskoisia.

        "Täällä 2-4 fanaatikkoa sivutöinään mustamaalaa steinerkouluja.."

        ..ja 2-4 steinerkoululaisen äitiä puolustaa sivutyönään tuota hallusinaatioiden pohjalta kehitteltyä pedagogiikkaa, koska on liian kova pala myöntää itselleen menneensä pahasti lankaan ja sotkeneensa siihen lankaan myös omat lapsensa.


    • ..korjaus

      "..luomuruoka lannoitetaan vain öisin , pimeällä.."

      No ei. Viittaat varmaankin antroposofien/steinerilaisten biodynaamiseen viljelyyn, jossa lannoitteena käytetään maagisia taikalehmänsarvia, joita hautaillaan maahan planeettojen asentojen ollessa "suotuisat". Normaaliin luomutuotantoon tuota hörhöilyä ei pidä sotkea.

      • ja varjoa

        Viestisi kertoo, että kärsit negatiivisesta taikauskosta; et usko siihen mitä on olemassa. Puet sen vain päinvastaiseen taikauskoiseen muotoon.

        Katsopa uudempien tutkimusten tuloksia linkistä:
        http://www.lebendigeerde.de/
        Ja edelleen 1/2006 ja Was sagt Licht über Lebensmittelqualität? Uusimmalla tutkimusmenetelmällä, johon muuten kannattaa tutustua netissä tarkemminkin, on saatu tulokseksi, että ravinnon kannalta biodynaaminen on parasta ja konventionaalinen keinolannoitettu huonointa. Revi siitä.


      • ..huonot lähteet
        ja varjoa kirjoitti:

        Viestisi kertoo, että kärsit negatiivisesta taikauskosta; et usko siihen mitä on olemassa. Puet sen vain päinvastaiseen taikauskoiseen muotoon.

        Katsopa uudempien tutkimusten tuloksia linkistä:
        http://www.lebendigeerde.de/
        Ja edelleen 1/2006 ja Was sagt Licht über Lebensmittelqualität? Uusimmalla tutkimusmenetelmällä, johon muuten kannattaa tutustua netissä tarkemminkin, on saatu tulokseksi, että ravinnon kannalta biodynaaminen on parasta ja konventionaalinen keinolannoitettu huonointa. Revi siitä.

        Sori, en vaivaudu edes lukemaan minkään biodynaamisen viljelyn propagandalaitoksen nettisivuja, tarvitsen hieman uskottavampia lähteitä, kiitos.

        Mutta, totean kuitenkin lukemattakin, että ei ole mitenkään vaikeaa uskoa biodynaamisesti viljeltyjen maataloustuotteiden olevan ravintoarvoltaan keinolannoitettuja parempia. Ei niistä maahan haudatuista taikasarvista ja muista taikauskoista mitään haittaa ole, vaikka ei luonnollisesti hyötyökään. Lopputulos on siis periaatteessa normaalia luonnonmukaisesti viljeltyä ruokaa.


      • näitä
        ..huonot lähteet kirjoitti:

        Sori, en vaivaudu edes lukemaan minkään biodynaamisen viljelyn propagandalaitoksen nettisivuja, tarvitsen hieman uskottavampia lähteitä, kiitos.

        Mutta, totean kuitenkin lukemattakin, että ei ole mitenkään vaikeaa uskoa biodynaamisesti viljeltyjen maataloustuotteiden olevan ravintoarvoltaan keinolannoitettuja parempia. Ei niistä maahan haudatuista taikasarvista ja muista taikauskoista mitään haittaa ole, vaikka ei luonnollisesti hyötyökään. Lopputulos on siis periaatteessa normaalia luonnonmukaisesti viljeltyä ruokaa.

        Minähän kehotin tutkimaan tarkemmin netistä tuota tutkimusmenetelmää, kyllä sieltä löytyy. Luultavasti ne kaikki kuuluvat mainitsemiisi "huonoihin lähteisiin".

        Tässä kuitenkin linkki artikkeliin, jonka kirjoittaja toimii tutkijana kvalifioidussa tutkimuslaitoksessa Kwalisissa, jossa ko menetelmää on kehitetty. Luusisi hänen tuntevan asian.

        http://orgprints.org/1957/01/strube-j-2001-bohne-luminiszens.pdf

        Tämä uusin tutkimusmenetelmä vahvistaa aikaisempien menetelmien samanlaisia tuloksia. Suomenkielellä tai englannillakaan et kyllä pääse pitkälle.

        Suomenkielellä kannattaa kyllä tutustua Kylvö- ja Korjuukalenteriin, joka vuosittain kertoo tehdyistä kenttäkokeista.

        Revi siitä.


      • ..hyvinkin
        näitä kirjoitti:

        Minähän kehotin tutkimaan tarkemmin netistä tuota tutkimusmenetelmää, kyllä sieltä löytyy. Luultavasti ne kaikki kuuluvat mainitsemiisi "huonoihin lähteisiin".

        Tässä kuitenkin linkki artikkeliin, jonka kirjoittaja toimii tutkijana kvalifioidussa tutkimuslaitoksessa Kwalisissa, jossa ko menetelmää on kehitetty. Luusisi hänen tuntevan asian.

        http://orgprints.org/1957/01/strube-j-2001-bohne-luminiszens.pdf

        Tämä uusin tutkimusmenetelmä vahvistaa aikaisempien menetelmien samanlaisia tuloksia. Suomenkielellä tai englannillakaan et kyllä pääse pitkälle.

        Suomenkielellä kannattaa kyllä tutustua Kylvö- ja Korjuukalenteriin, joka vuosittain kertoo tehdyistä kenttäkokeista.

        Revi siitä.

        Ei minulla ole aikaa eikä halujakaan alkaa tutkimaan biodynaamisen viljelyn propagandajulkaisujen tai -nettisivustojen antia. Jos tieteellisesti todetaan, että taikavoimaisen lehmänsarven hautaaminen maahan siirtää kosmisia voimia kasveihin ja tuottaa siten ylivertaisia elintarvikkeita, niin kyse on sen mittaluokan havainnosta, että kuulen siitä kyllä valtamedioistakin.

        "Revi siitä"

        Taidat pitää tuosta sanonnasta?


      • valmiiksirevittyä
        ..hyvinkin kirjoitti:

        Ei minulla ole aikaa eikä halujakaan alkaa tutkimaan biodynaamisen viljelyn propagandajulkaisujen tai -nettisivustojen antia. Jos tieteellisesti todetaan, että taikavoimaisen lehmänsarven hautaaminen maahan siirtää kosmisia voimia kasveihin ja tuottaa siten ylivertaisia elintarvikkeita, niin kyse on sen mittaluokan havainnosta, että kuulen siitä kyllä valtamedioistakin.

        "Revi siitä"

        Taidat pitää tuosta sanonnasta?

        Kirjoitit erottavasi huonot tiedon lähteet, siksi et lue nettisivuja vaan valtamedioita. Kuitenkin luet nettisivuja ja jopa kirjoittelet sinne? Ota nyt sinustakin selvää.

        Jos et lue nettisivuja, siinä on omat hyvät ja huonot puolensa. Hyvänä voit kokea, ettei tarvitse vaivautua itse ajattelemaan, koska joku tekee sen puolestasi, joku kertoo sinulle mitä mieltä sinä olet. Huono puoli voi olla kuten se, mitä amerikkalaiset kokivat. Kansa lähti sotaan, kun kaikki mediat toistelivat valtaapitävien perusteita sotaan lähtemiseksi. Toisin ajattelu oli epäisänmaallista. Sitten ilmeni, ettei niistä valtamedioitten esittämistä perusteista oikeastaan mikään pitänytkään paikkaansa. Mikä Häpeä. Ja katkerin kalkki vielä juomatta.


    • ja äkkiä

      itse sanoit ettei kande heittäytyä sontaan...

    • steinerlapsen äiti

      Sinun kannattaisi käydä koululla tutustumassa ja tehdä sitten päätös. Jos kuitenkin ajattelet, että ruuasta olet maksamassa 200e vuodessa, olet viemässä lastasi väärään kouluun - ruuasta ei koulussa ole kyse ja petyt vain valtavasti.

      Steiner-koulu on erilainen kuin peruskoulu, hyvässä ja pahassa. En ole palstan vakkareita, itse vasta löysin tänne, ja vaikka tunnen noin 10 henkilöä, jotka koulussa ovat olleet, en ole itse siellä ollut.

      Se, mitä ensimmäisinä vuosina vanhemmalle tulee vastaan, on lapsuuden pitkittäminen. Lapsien halutaan olevan lapsia ja leikkivän. Lapset aikaisin nukkumaan, ei telkkaria ja pleikkaria vaan vanhempien seuraa ja aikaa jne.

      Sen jälkeen tulee sosiaalisuus, opettajat tekevät töitä, jotta lapset osaisivat toimia ryhmässä, ja erityisesti rauhoittua niin, että kaikki voivat toimia samassa ryhmässä. Se, millä koulukypsyyttä arvioitiin, eivät olleet älytestit vaan lähinnä se, miten lapsi ottaa muut huomioon ja miten pystyy keskittymään.

      Käytännössä esi- ja ekaluokkalaiset eivät opettele lukemista tai laskemista vaan leikkivät, ja opettelevat hyviä ruokatapoja, keskittymistä opettajan tarinoiden aikana jne. Heille luetaan paljon opettavaisia tarinoita, he tekevät käsitöitä ja he leikkivät paljon metsässä.

      Tämän enempää en tiedä, koulun juhlissa olleet lapset vaikuttavat hyvin normaaleilta, vanhemmat ovat keskimääräistä..hmm.. etnompia, mutta se mistä eniten itse pidän, on vuoropuhelu vanhempien ja opettajan välillä. Se toimii.

      • vastauksista,,

        Vastauksista voi päätellä kuten muistakin asioista, joka asialla on omat hyvät ja huonot puolensa, omat kannattajat ja vastustajat. En mitenkään sulje pois mahdollisuutta laittaa lapsi ko kouluun, omasta kokemuksesta tiedän ettei ns normaali koulu välttämättä lapselle ole hyvä paikka, itse olen ns koulukiusattu, joka päivä useamman kerran koin väkivaltaa. Onko Steiner-kouluissa väkivalta yleistä ?


      • kiusaamista,
        vastauksista,, kirjoitti:

        Vastauksista voi päätellä kuten muistakin asioista, joka asialla on omat hyvät ja huonot puolensa, omat kannattajat ja vastustajat. En mitenkään sulje pois mahdollisuutta laittaa lapsi ko kouluun, omasta kokemuksesta tiedän ettei ns normaali koulu välttämättä lapselle ole hyvä paikka, itse olen ns koulukiusattu, joka päivä useamman kerran koin väkivaltaa. Onko Steiner-kouluissa väkivalta yleistä ?

        Peruskoulu on toki paljon valveutuneempi hoitamaan kiusaamistapauksia kun meidän aikanamme. Nykyään niihin puututaan ja kouluilla on erilaisia menetelmiä sovittelijoineen ja seurantoineen koulukiusaamisen kitkemiseksi. Tosiaisia on että silti kiusaamista esiintyy, mutta nopea puuttuminen ja kaikenlaiseen kiusaamiseen puuttuminen on paras tapa päästä siitä eroon. Ikäväkseni olen saanut seurata, että steiner-koulussa kiusaamiseen puututaan harvoin, lähinnä valveutuneiden vanhempien pyynnöstä, joutuvat jopa tulla koululle oppilaita "kovistelemaan". Steiner-koulu ei suojaa kiusaamiselta, sen takia sinne ei kannata laittaa lasta. Tyttömme kävi kolme vuotta steineria, luokalla kiusattiin muutamaakin oppilasta. Yhtään kertaa ei tehty tyttöni luokalla minkäänlaista kiusaamiskartoitusta, kyselyä joka peruskoulussa on tehty joka vuosi. Siinä on kysymyksiä: tiedätkö kiusataanko luokallamme jotain, kuka kiusaa, välitunnilla... Ja koulupsykologi analysoi ja päättää jatkotoimista.


      • kokemusta on
        kiusaamista, kirjoitti:

        Peruskoulu on toki paljon valveutuneempi hoitamaan kiusaamistapauksia kun meidän aikanamme. Nykyään niihin puututaan ja kouluilla on erilaisia menetelmiä sovittelijoineen ja seurantoineen koulukiusaamisen kitkemiseksi. Tosiaisia on että silti kiusaamista esiintyy, mutta nopea puuttuminen ja kaikenlaiseen kiusaamiseen puuttuminen on paras tapa päästä siitä eroon. Ikäväkseni olen saanut seurata, että steiner-koulussa kiusaamiseen puututaan harvoin, lähinnä valveutuneiden vanhempien pyynnöstä, joutuvat jopa tulla koululle oppilaita "kovistelemaan". Steiner-koulu ei suojaa kiusaamiselta, sen takia sinne ei kannata laittaa lasta. Tyttömme kävi kolme vuotta steineria, luokalla kiusattiin muutamaakin oppilasta. Yhtään kertaa ei tehty tyttöni luokalla minkäänlaista kiusaamiskartoitusta, kyselyä joka peruskoulussa on tehty joka vuosi. Siinä on kysymyksiä: tiedätkö kiusataanko luokallamme jotain, kuka kiusaa, välitunnilla... Ja koulupsykologi analysoi ja päättää jatkotoimista.

        Minulla on lapsi, jota kiusattiin erilaisuudesta jo päiväkodissa ja niin myös steinerkoulussa.

        Koulussa opettaja puuttui ankarasti jokaiseen pieneenkin tapaukseen, jonka kuuli lapseltani tai muilta oppilailta. Hän ilmoitti niin kiusaajan ja kiusatun kotiin asiasta ja otti lapset yhteiseen puhutteluun.

        Itse kotona olin usein yhteydessä kiusaajien perheisiin (se kun on mahdollista, koska steinerympäristössä vanhemmat saavat useita mahdollisuuksia tutustua toisiinsa ja lapsensa luokkatovereihin)

        Kiusaamisesta on keskusteltu useissa vanhempainilloissa yleisesti ja opettaja on ottanut käyttöönsä monenlaisia ennaltaehkäiseviä toimintatapoja.

        Tästä seurauksena kiusaamistilanteet ovat olleet vain yksittäisiä, ne loppuivat ensimmäisillä luokilla ja lapseni itsetunto, joka sai ison kolauksen päiväkodissa parani huomattavasti.

        Steinerkoulun ehdoton valtti kiusaamis ja muissa tilanteissa on yhteisöllisyys, joka antaa vanhemmille mahdollisuuden osallistua lapsensa koulumaailmaan. Tätä mahdollisuutta ei peruskoulussa juuri ole.


      • kokemus minullakin
        kokemusta on kirjoitti:

        Minulla on lapsi, jota kiusattiin erilaisuudesta jo päiväkodissa ja niin myös steinerkoulussa.

        Koulussa opettaja puuttui ankarasti jokaiseen pieneenkin tapaukseen, jonka kuuli lapseltani tai muilta oppilailta. Hän ilmoitti niin kiusaajan ja kiusatun kotiin asiasta ja otti lapset yhteiseen puhutteluun.

        Itse kotona olin usein yhteydessä kiusaajien perheisiin (se kun on mahdollista, koska steinerympäristössä vanhemmat saavat useita mahdollisuuksia tutustua toisiinsa ja lapsensa luokkatovereihin)

        Kiusaamisesta on keskusteltu useissa vanhempainilloissa yleisesti ja opettaja on ottanut käyttöönsä monenlaisia ennaltaehkäiseviä toimintatapoja.

        Tästä seurauksena kiusaamistilanteet ovat olleet vain yksittäisiä, ne loppuivat ensimmäisillä luokilla ja lapseni itsetunto, joka sai ison kolauksen päiväkodissa parani huomattavasti.

        Steinerkoulun ehdoton valtti kiusaamis ja muissa tilanteissa on yhteisöllisyys, joka antaa vanhemmille mahdollisuuden osallistua lapsensa koulumaailmaan. Tätä mahdollisuutta ei peruskoulussa juuri ole.

        Oma lapseni on joutunut ns. tavallisen kiusaamisen kohteeksi, mutta myös osallistunut jonkun lapsen härnäämiseen.

        Olemme saaneet keskusteltua asiasta sekä vanhempien kesken että opettajan kanssa ja opettaja on puuttunut kaikkiin tietämiinsä tapauksiin. Opettaja on erityisen tarkka siitä, että kukaan ei joudu silmätikuksi.


    • kokemusta on

      Periaatteessa steinerkoulussa opetetaan vuosien varrella samat asiat kuin peruskoulussa, mutta eri painoituksin ja eri tavalla. 9-luokan todistus on käsittääkseni vertailukelpoinen peruskoulun todistuksen kanssa.

      Suurin ero opetuksessa on tiedon laadussa, steinerkoulussa opetetaan enemmänkin tiedonhankintaa, asian ymmärtämistä, kun peruskoulussa käsittääkseni on edelleen ulkoaoppiminen ja tiedon määrä valtilla. Steinerkoulu on hyvin käytännönläheinen koulu.

      Liikunta on hyvin erilaista kuin peruskoulussa, lapseni käy joka vuosi luistelemassa, hiihtämässä, pitkillä pyöräily ja patikointiretkillä ja uimassa, he pelaavat pihalla erilaisia pelejä niin littaa kuin jalkapalloa kuin pesäpalloa. Meidän koulussa ei voimistelusalia valitettavasti ole ja kieltämättä koen sen puuteena, mutta peruskoulussa taas ei juuri taideta tehdä 10 km pyöräretkiä tai kokopäivän patikointi/eväsretkiä. Oppilaat tutustuvat kyllä vuosien varrella kaikkiin lajeihin.

      Lapsilla on mahdollisuus olla pois uskonnontunnilta, mutta en ole katsonut sitä tarpeelliseksi, vaikka omani ei kirkkoon kuulukaan. Uskonnontunnit pohjautuvat alaluokilla paljolti vanhaan testamenttiin ja mielestäni sen tarinat ovat opettavaisia.

      Kummassakin on huonoja ja hyviä puolia, steinerkoulusta valmistuu keskimääräistä enemmän taivaanrannan maalareita ja haahuilijoita, mutta peruskoulusta taas vastaavat oppilaat olisivat syrjääntyneitä. Se hyvä puoli täytyy sanoa, että steinerkoulun jokainen vanhempi välittää lapsestaan ja on valveutuneempi vaatimaankin opetukselta enemmän, siellä ei näitä moniongelmallisten perheiden lapsia juuri ole. Samoin steinerkoulu helposti muodostuu koko perheen kouluksi, jossa vanhemmat ovat aktiivisesti tietoisia lastensa koulumaailmasta. Se vaatii enemmän ja vie aikaa ja voimavaroja, mutta toisaalta silloin on tietoinen siitä, minkälaisessa koulussa lapsi on.

      Kouluilla järjestetään erilaisia vanhemmille yhteisiä keskusteluja ja tutustumisia. Mene mukaan jo tässä vaiheessa, vaikka saisitkin puolueellista tietoa niin en usko, että se on haitaksi.

    • Entinen oppilas

      Tuntui, että täytyy tällä kertaa osallistua keskusteluun, kun paljon keskustellaan, mutta harva keskustelija on itse koulua käynyt. Itse olen siis entinen steinerkoululainen, ja todella tyytyväinen käymääni kouluun. Olin ujo, hiljainen ja pelokas, kun aloitin koulun, enkä uskalla kuvitella, mitä minusta olisi jossain muussa koulussa tullut, miltä olisi tuntunut. Steinerissa sain olla sellainen kuin olin, ja minua arvostettiin sellaisena. Sain oppia, ihmetellä ja kasvaa rauhassa. Opin iloitsemaan siitä, mitä teen, kokeilemaan uusia asioita, innostumaan, kysymään ja kyseenalaistamaan, yrittämään, uskaltamaan, luottamaan itseeni ja myös arvostamaan muita ihmisiä ja muiden taitoja. Sain kehittää niitä asioita, joissa olin hyvä, mutta sain mahdollisuuden innostua myös sellaisesta, joka tuntui vaikealta ja vieraalta. En oppinut vertailemaan itseäni toisiin ja pitämään itseäni huonompana. En usko, että luokaltamme tuli erityisen paljon taivaanrannanmaalareita - tällä hetkellä meitä on opiskelemassa yliopistolla monenlaista alaa, on ammattimuusikko, kotiäiti, duunareita... Hyvin me olemme elämässä pärjänneet.
      Totuudenetsijälle luomuruuasta sen verran, että sehän on tunnetusti maukasta ja puhdasta.
      Koulussa varmasti on jehovantodistajia, ateisteja ja kaikkia muita sulassa sovussa. Oppilaat saavat oman uskontokuntansa mukaista opetusta.
      Samat asiat opetetaan kuin muuallakin - senhän määrää jo lakikin. Erityisosaamiset nimenomaan otetaan huomioon, näin ainakin minun luokallani.Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisi erikoistua mahdollisimman aikaisin tekemään vain sitä, mistä pitää.
      Meidän koulussamme on liikuntasali ja ne ihan normaalit liikuntatunnit kolmannelta tai neljänneltä luokalta alkaen - sitä ennen liikutaan vielä enemmän retkeillen, pelaten, leikkien jne. Pikkusiskoni on muuten puoliammattilaisluistelija ja hyvin viihtyy koulussa.
      Siinäpä muutama ajatus.

      • aloittaja...

        vahvisti koululle lapsen opiskeluun menon, enkä yhtään epäile steiner-koulun olevan huonompi koulu kuin ns tavallinen koulukaan. Jokaisella on omat mielipiteensä ja tuossa tuli mainituksi LAKI, eiköhän se olisi puuttunut asioihin jos steiner-koulu olisi tuottanut pelkästään ihmeellisiä otuksia. Tästä on hyvä jatkaa, Kiitos !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1679
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1568
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1169
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1124
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1102
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      6
      1012
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    8. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      971
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      965
    10. 6
      960
    Aihe