Pelastakaa Psykkis!

Psykkis

Vetoomus Espoon kaupungin päättäjille Psykkis-Teatteri ry:n puolesta.

Espoolainen Psykkis-Teatteri ry sai alkunsa yhden ihmisen unelmasta v. 1994 – unelmasta, jonka pohjalta teatterille annettiin rehellisyyden puheenvuoro. Se oli konkreettinen työ nuorison paremman itsetunnon ja todellisuuteen perustuvan tietoisuuden eteen. Mutta se oli myös työ, jonka johtamiseen tarvitaan vähintään 40 viikkotunnin työpanosta. 13 vapaaehtoistyövuoden aikana Psykkis-Teatterin perustaja, teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) Helena Pavloff luotsasi tämän pienen nuorisoryhmän merkittäväksi suomalaisen kulttuuri- ja nuorisotyön instanssiksi.
Ilmaisella täysipäiväisellä työllä on kuitenkin veronsa, joten toukokuussa 2006 Psykkis-Teatteri joutui esittämään Espoon kaupungille vaateen; mikäli toiminnanjohtaja Helena Pavloffille ei kyetä järjestämään palkkausta, joutuu yhdistys lopettamaan toimintansa. Kulttuuritoimen intendentti Tiina Kasvi pyysi jaksamaan vielä tulevan vuoden vaihteeseen ja kaupunki lupasi tehdä kaikkensa palkkauksen löytymiseksi. Psykkis-Teatteri saikin hulppeat suositukset, joiden voimin avustusta voitaisiin anoa muualta. Valitettavasti taiteelle on kuitenkin näin suuressa mittakaavassa vaikea saada rahoituskanavia. Espoon kaupunki selvästi kuitenkin luotti Psykkiksen siinä onnistuvan, sillä muita toimenpiteitä kaupungin osalta ei teatterin eteen tehty. Tämän seurauksena yhdistys joutui lakkauttamaan toimintansa 31.12.2006.

Lopettamisen myötä suomalainen teatterikenttä menetti tärkeän yhteisöllisen teatteritaiteen ja nuorisotyön edelläkävijän. Eritoten Espoon kaupungille menetys on merkittävä, sillä Psykkis-Teatteri on viime vuosina huolehtinut monen koulun lakisääteisestä teatterikulttuurikasvatuksesta, jonka lisäksi teatterin todellisuutta peilaavat tuotannot ovat tuoneet kaupungille paljon positiivista mainetta myös valtakunnallisella tasolla. Lakkauttamispäätös on työvoimapoliittisestikin hälyttävä, sillä lähes 14 toimintavuotensa aikana Psykkis-Teatteri on niin toiminnallistanut, kuin työllistänyt huomattavan määrän työttömiä nuoria, sekä pitkäaikaistyöttömiä ja auttanut heidät saamaan ammatillisista unelmistaan konkreettisesti kiinni. Ennen kaikkea toiminnan päättyminen koskettaa nuoria, joille Psykkis-Teatterin työ terveen ja realistisen ihmisyyden tukijana on tänä epätodellisuutta ruokkivana aikakautena elintärkeää. RakkausRakkaus – tuotanto sai aikuisiltakin useita itkunsekaisia kiitoksia, sillä oli ensimmäinen julkinen taho, joka puhui yhdenillanjuttujen vaikutuksesta kykyymme ottaa tulevaisuudessa todellista rakkautta vastaan. Psykkis-Teatterin rehellisyyteen perustuvat valistusteatterituotannot koskettivat vuosittain liki 3500 nuorta katsojaa ja mikä parasta: esitykset valmistettiin 100 % nuorten omalla äänellä, ketään tuomitsematta. Kuinka moni muu teatteri kerää tällaisia katsojamääriä? Psykkis-Teatteri ei kuitenkaan ollut vain puoliammattilaisia produktiotuotantoja ja monipuolista harrastustoimintaa tarjoava instanssi. Se oli Suomen ainoa matalan kynnyksen teatteri, joka tarjosi kokemattomalle nuorelle mahdollisuuden saada laadukasta opetusta ja konkreettista tukea omien taiteellisten projektien toteuttamiseen. Lisäksi se oli koko Suomen ainoa avoin nuorten elokuvaharrastusryhmä.

Psykkis-Teatterin tilanteen korjaamiseksi kerätään nyt adressia, jonka allekirjoittajat vaativat Espoon kaupunkia järjestämään Psykkis-Teatteri ry:n toiminnanjohtaja Helena Pavloffille tämän ammattikorkeakoulutusta ja työkokemusta vastaavan palkkauksen. Vastuu Psykkis-Teatterin säilymisestä on oltava Espoon kaupungilla, sillä loppujenlopuksi juuri se on kalastanut Psykkis-Teatterin suorittamasta työstä suurimman hyödyn, niin nuoriso- kuin sosiaalipoliittisella tasolla. Lisäksi Psykkis-Teatterin toiminta toisi tulevaisuudessakin suuren säästön kaupungin kassaan. Suomen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on artikla, joka lupaa kaikille ylä-asteen oppilaille kokemuksia teatterin ja elokuvan ilmaisukeinoista, sekä teatteri- ja elokuvakokemusten hankkimista, kuten myös näiden katsomiskokemusten erittelyä ja jakamista. Koska perusopetuslaki 31 § takaa että oppilaiden saama opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia, on Espoon kaupunki velvollinen kustantamaan oppilaiden teatterimatkat. Yhden koulun teatterimatka Helsinkiin maksaa kaupungille keskimäärin 4300,00€, mikä on huomattavasti enemmän kuin Psykkis-Teatterin toiminnanjohtajalle arvioitu kuukausipalkka.
Kaikilla yllä mainituin perustein Espoon kaupungilla ei luulisi olevan varaa menettää Psykkis-Teatteria. Espoo on taloudellisesti vakavarainen kaupunki, joten miksi se nyt haluaisi ajaa alas nuorten kulttuuritoimintaa? Erityisesti, kun samalla syydetään miljoonia urkeiluhalleihin?
Adressin keräys on aloitettu 31.12.2006 ja se luovutetaan Espoon kaupungin kulttuurilautakunnan jäsenille, kaupunginjohtaja Marketta Kokkoselle, kulttuuritoimen johtava intendentti Helena Sarjakoskelle, kulttuuritoimen intendentti Tiina Kasville, Suomen valtion kulttuuriministeri Tanja Saarelalle, sekä muille tärkeille asianosaisille 20.2.2007.
Lisätietoja antaa: [email protected], 041 502 80 96, www.freewebs.com/psykkis

Pyydämme ystävällisesti apuanne asian tiedottamisessa eteenpäin. Kiitos!


ADRESSIN VOI ALLEKIRJOITTAA INTERNETISSÄ; http://www.adressit.com/pelastapsykkis

TAI KLIKKAAMALLA LINKIN OSOITTEESTA
www.freewebs.com/psykkis


”Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena, jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa”

Psykkis-Teatteri ry oli espoolainen, teatteri- ja elokuvataiteen kouluttava ja kokeellinen unelmatehdas, jonka toiminta oli suunnattu 15–25 –vuotiaille nuorille.

1

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teatterintekijä

      Ei ole ensimmäinen kerta kun Espoon kaupunki ajaa alas teattereita. Se on enemmän kulttuuritoimen sääntö kuin poikkeus. Tämä on ihan tietoista politiikkaa, ollut jo vuosikausia Espoossa. Espoo on uskomattoman kulttuurivihamielinen kaupunki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4442
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2363
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      169
      1544
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      243
      1466
    5. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      121
      1321
    6. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      115
      1237
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1159
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      8
      1136
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      64
      1072
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      956
    Aihe