työttömyyseläke

työtön 60v

Kuinka haetaan työttömyyseläkettä ja kuka sen saa ?

9

4484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun menisit käymään kelassa

      siellä kyllä selvitetään myöntämisperusteet

    • Eläkeneuvoja

      HEI!

      Se työttömyyskassa , joka maksaa Sinulle ansiosidonnaista päivärahaa, kirjoittaa todistuksen eläkkeen hakemista varten. Kun saat todistuksen ,käy sen kanssa työvoimatoimistossa, joka täyttää siihen omat merkintänsä. Sitten täytät vain hakemuksen ja liität todistuksen mukaan.
      Hakemuksen voi jättää kelaan, joka lähettää sen eteenpäin. Kelalle jää siitä kopio ja jos eläke jää pieneksi, voit saada myös kansanelälain mukaista työttömyyseläkettä.Sen määrän ratkaisee työeläkkeesi suuruus.

      Jos saat peruspäivärahaa kelalta, kirjoittaa kela todistuksen, jonka leimautat työkkärisssä.

      Jos saat työmarkkinatukea, siltä ei pääse eläkkeelle. Tähän on yksi poikkeus. Jos olet joskus saanut enimmäisajan joltain kassalta ansiosidonnaista, Sinun tulee ottaa tähän kassaan yhteys ja pyytää edellä kerrottu todistus sieltä. Sitten taas leimauttamaan se työkkäriin.

      Jos olet ollut ulkomaille(työssä tai asunut), joudut täyttämään myös U-liitteen suhteutetun eläkkeen laskemista varten.

      Tietoja löydät sivuilta www.kela.fi, www.tela.fi ja www.eläketurvakeskus.fi.

      • Utelias

        Miten paljon aikaisemmin sen kk loppua jona
        täyttää 60v työtömyyseläkehakemus on syytä lähettää. Ansiosidonnaistahan saa sen kk loppuun kun tayttää sen 60v. Miten pitkään hakemuksen käsittely kestää.


      • Eläkeneuvoja
        Utelias kirjoitti:

        Miten paljon aikaisemmin sen kk loppua jona
        täyttää 60v työtömyyseläkehakemus on syytä lähettää. Ansiosidonnaistahan saa sen kk loppuun kun tayttää sen 60v. Miten pitkään hakemuksen käsittely kestää.

        Kassat ansiopäivärahan osalta ja Kela peruspäivärahan osalta seuraavat 60 vuotta täyttäviä ja lähettävät todistuksen automaattisesti työttömyyseläkkeen hakemista varten.

        Työmarkkinatuessa asia on toinen, siinä tulee olla itse aktiivinen ja pyytää kassasta todistus. Tämä siitä syystä, että Kelassa ei tiedetä sitä, että olet saanut joskus 500 päivää ansiosidonnaista.

        Todistus voidaan kirjoittaa vasta sitten, kun 500 pv on täyttynyt ja maksettu.

        Eläkettä voit siis hakea vasta kun Sinulle on lähetetty todistus hakemista varten ja olet leimauttanut sen työvoimatoimistossa.
        Eläkelaitoksissa on kyllä se periaate, että työttömyyseläke käsitellään nopeammin kuin muut eläkkeet juuri em. syystä.

        Työttömyyseläkkeen käsittely kestää 1-2 kk. Joskus voi tulla nopeamminkin.


      • utelias
        Eläkeneuvoja kirjoitti:

        Kassat ansiopäivärahan osalta ja Kela peruspäivärahan osalta seuraavat 60 vuotta täyttäviä ja lähettävät todistuksen automaattisesti työttömyyseläkkeen hakemista varten.

        Työmarkkinatuessa asia on toinen, siinä tulee olla itse aktiivinen ja pyytää kassasta todistus. Tämä siitä syystä, että Kelassa ei tiedetä sitä, että olet saanut joskus 500 päivää ansiosidonnaista.

        Todistus voidaan kirjoittaa vasta sitten, kun 500 pv on täyttynyt ja maksettu.

        Eläkettä voit siis hakea vasta kun Sinulle on lähetetty todistus hakemista varten ja olet leimauttanut sen työvoimatoimistossa.
        Eläkelaitoksissa on kyllä se periaate, että työttömyyseläke käsitellään nopeammin kuin muut eläkkeet juuri em. syystä.

        Työttömyyseläkkeen käsittely kestää 1-2 kk. Joskus voi tulla nopeamminkin.

        selventävästä vastauksesta.


      • Marketta2
        Eläkeneuvoja kirjoitti:

        Kassat ansiopäivärahan osalta ja Kela peruspäivärahan osalta seuraavat 60 vuotta täyttäviä ja lähettävät todistuksen automaattisesti työttömyyseläkkeen hakemista varten.

        Työmarkkinatuessa asia on toinen, siinä tulee olla itse aktiivinen ja pyytää kassasta todistus. Tämä siitä syystä, että Kelassa ei tiedetä sitä, että olet saanut joskus 500 päivää ansiosidonnaista.

        Todistus voidaan kirjoittaa vasta sitten, kun 500 pv on täyttynyt ja maksettu.

        Eläkettä voit siis hakea vasta kun Sinulle on lähetetty todistus hakemista varten ja olet leimauttanut sen työvoimatoimistossa.
        Eläkelaitoksissa on kyllä se periaate, että työttömyyseläke käsitellään nopeammin kuin muut eläkkeet juuri em. syystä.

        Työttömyyseläkkeen käsittely kestää 1-2 kk. Joskus voi tulla nopeamminkin.

        "Työttömyyseläkkeen hakeminen kestää 1-2 kk". Kamalaa. 12.3 kävin työvoimatoimistossa, josta soitettiin Kelan, josta taas tarkistettiin että olen saanut sen 500 päivää täyteen työttömyysperuspäivärahassa eli kyllä se nimenomaan Kela tietää.
        Olen 60 vuotias työtön ja minua kehotettiin hakemaan työttömyyseläkettä. Kelassa tilattiin se 500-todistus jonka kanssa sitten mennään taas työvoimatoimistoon ja sen jälkeen Kelaan jonne myös jätetään se työttömyyseläkehakemus. Kelassa sanoivat, että maaliskuun loppuun asti maksavat työmarkkinatukea minulle, siis vajaa 2 viikkoa. Milläs se 1-2 kk odotusaika sitten eletään ja asutaan, varmaan lakkauttavat asumistuenkin? Näinkö työttömyyseläkkeen hakemisesta rangaistaan, vaikka Eläketurvakeskuksen päätös voi olla kielteinenkin ... Kylmät väreet tulee.
        MIKSEI KUKAAN OLE INFORMOINUT ETTÄ TYÖTTÖMYYSELÄKETTÄ VOI HAKEA JO SEN KUUKAUDEN ALUSTA JONA TÄYTTÄÄ 60 V? Minulle oli laitettu aika työvoimatoimistoon vasta puolessa välissä tätä kuuta ja parin viikon kuluttua siis loppuu kaikki ja vain sen takia että hakee eläkettä.


      • Miksiongelmiahakemisesta
        Eläkeneuvoja kirjoitti:

        Kassat ansiopäivärahan osalta ja Kela peruspäivärahan osalta seuraavat 60 vuotta täyttäviä ja lähettävät todistuksen automaattisesti työttömyyseläkkeen hakemista varten.

        Työmarkkinatuessa asia on toinen, siinä tulee olla itse aktiivinen ja pyytää kassasta todistus. Tämä siitä syystä, että Kelassa ei tiedetä sitä, että olet saanut joskus 500 päivää ansiosidonnaista.

        Todistus voidaan kirjoittaa vasta sitten, kun 500 pv on täyttynyt ja maksettu.

        Eläkettä voit siis hakea vasta kun Sinulle on lähetetty todistus hakemista varten ja olet leimauttanut sen työvoimatoimistossa.
        Eläkelaitoksissa on kyllä se periaate, että työttömyyseläke käsitellään nopeammin kuin muut eläkkeet juuri em. syystä.

        Työttömyyseläkkeen käsittely kestää 1-2 kk. Joskus voi tulla nopeamminkin.

        Miten turvataan hakijan toimeentulo käsittelyajalta?


      • kysykysy
        Miksiongelmiahakemisesta kirjoitti:

        Miten turvataan hakijan toimeentulo käsittelyajalta?

        No tietysti työttömyyspäiväraha tai mitä nyt saatkaan kelalta, jatkuu siihen saakka, kunnes päätös työttömyyseläkkeestä tulee. Olen tämän läpikäynyt. Sitten eläkesäätiö vähentää liikaa saamasi työttömyyspäivärahat eläkkeestä. Ei mitään ongelmia ollut. Kannattaa hakea sitä vanhuuseläkettä Kelalta samalla kun hakee sitä työeläkettä, nämä yhdessä muodostavat sen työttömyyseläkkeen.

        Mutta se, minkä ikäisenä työttömyyseläke lakkaa ja muuttuu vanhuuseläkkeeksi, on epäselvää. Siitä on kahdenlaista tietoa. Joku täällä sanoo että se tapahtuu 62-vuotiaana, työeläkkeen maksava yhtiö kuitenkin sanoi minulle että 63-vuotiaana.


    • tietotarkka

      Eikö se virallinen eläkeikä ole 63-65 ? Mitä oikein kannattaa hakea kun se 500 päivää ansiosidonnaista on täyttynyt ? Kassa suosittelee työttömyyseläkettä, entä jos hakee työmarkkinatukea, mikä on rahallisesti järkevää ? Ja vielä, jos hakee työttömyyseläkettä, niin muuttuuko se myöhemmin automaattisesti, ilman uutta hakemusta, vanhuuseläkkeeksi ? Onko kellään kokemusta ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe