Mitä teen eläkkeellä

olen ope

Tuli eläke kaksi vuotta ennen täyttä aikaa.
Mitähän tässä tekis.
Kertokaa eläkeläiset, miten saa ajan kulumaan.

92

12043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klaara k.

      Kyllä puoli vuotta oli"kuherruskuukautta"kun eläke alkoi,nyt tuntuu että tekemistä on keksittävä kun yli 40 vuotta töitä teki,oli sosiaaliset ympyrät ihan toisenlaiset ja mukavasti illalla nukutti.Istun kahvilassa nykyään usein,onneksi on muitakin just eläköityneitä ystäviä mutta se rytmi päivään,mistä sen löytää?Minulla ainakin hakusessa vielä ja välillä valtava "työhaikeus".

      • lapin Mies

        Perustetaan haikaus-kerho ja matkustellaan, eläkeläiskortilla tietty.


      • ope~

        Minulla ei ole työhaikeutta.
        Oli tosi ilkeämielinen rehtori.
        Parempi kun pääsi sieltä pois.


      • sinihelmikki
        ope~ kirjoitti:

        Minulla ei ole työhaikeutta.
        Oli tosi ilkeämielinen rehtori.
        Parempi kun pääsi sieltä pois.

        oli kaksi mielestäni ei tehtäväänsä sopivaa rehtoria. Yhdessä vaiheessa olin loppuunpalamisen vuoksi sairaslomallakin. Ensimmäinen ja viimeinen pomo olivat pitkän urani aikana OK. Itsekin olisin päässyt pomoksi, mutta perhesyistä olin mieluummin opettaja.


      • Anonyymi

        Jos eläkeläinen kaipaa töihin,työ ei ole ollut tarpeeksi rasittavaa ja hermoja kuluttavaa. Olen töissä ravintola-alalla ja lasken vuosia koska paska-alan voi jättää. En kaipaa työstäni yhtään työpaikkaa,asiakkaita,enkä työkavereita.En halua edes vapaa-ajalla istua ravintolassa,ala on jättänyt kyllä niin huonon jäljen muistiin. Nykyään kun ihmiset valittaa joka asiasta,koska ei ole oikein tervehditty,milloin on huoneesta löytynyt hius,aamiaisella pöydät notkuu tavaraa,ja sekään ei ole ollut hyvää,ei ole huomioitu lastani hotellissa, ei ole tarpeeksi vegaaniruokia,allergioita joka lähtöön, ei ole sitä eikä tätä. Ihminen maksaa Helsingissä hotellihuoneesta 100 e molemmin puolin ja sillä pitäisi saada henkilökohtainen palvelija,torvisoittokunta ja punainen matto.....Hyi saatana mikä ala.Kaikkein paskimpia asiakkaita on suomessa lapsiperheet,Intialaisten ryhmien jälkeen. Parhaat asiakkaat on eläkeläset,joilla on vuosia takana,kokemusta ja näkemystä,ei ole allergioita ja kaikki kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos eläkeläinen kaipaa töihin,työ ei ole ollut tarpeeksi rasittavaa ja hermoja kuluttavaa. Olen töissä ravintola-alalla ja lasken vuosia koska paska-alan voi jättää. En kaipaa työstäni yhtään työpaikkaa,asiakkaita,enkä työkavereita.En halua edes vapaa-ajalla istua ravintolassa,ala on jättänyt kyllä niin huonon jäljen muistiin. Nykyään kun ihmiset valittaa joka asiasta,koska ei ole oikein tervehditty,milloin on huoneesta löytynyt hius,aamiaisella pöydät notkuu tavaraa,ja sekään ei ole ollut hyvää,ei ole huomioitu lastani hotellissa, ei ole tarpeeksi vegaaniruokia,allergioita joka lähtöön, ei ole sitä eikä tätä. Ihminen maksaa Helsingissä hotellihuoneesta 100 e molemmin puolin ja sillä pitäisi saada henkilökohtainen palvelija,torvisoittokunta ja punainen matto.....Hyi saatana mikä ala.Kaikkein paskimpia asiakkaita on suomessa lapsiperheet,Intialaisten ryhmien jälkeen. Parhaat asiakkaat on eläkeläset,joilla on vuosia takana,kokemusta ja näkemystä,ei ole allergioita ja kaikki kelpaa.

        No, täällä yksi eläkeläinen jolla mauste/ruoka-aineallergia ja ihmetyttää miten ynseästi tänä päivänä suhtaudutaan kun jopa etukäteen hotelliin ilmoitan allergiasta että tieto menisi keittiöön ja saisin päivälliselle turvallista ruokaa. Ikinä ei se tieto ole mennyt perille muualla kuin kerran Kuopiossa kun sain soitettua suoraan keittiöön. Aina olen matkanjärjestäjällekin jo matkaa varatessa allergiat ilmoittanut kun niitä kysytään, mutta siihen se jääkin. Myöskään hotellien myyntipalvelut ei toimita tietoa perille kun itse varaan majoitusta suoraan hotellista.
        Hyvin ynseästi sitten paikan päällä sanotaan että ei ole tietoa tullut, no katotaan mitä keittiössä voidaan tehdä.
        En mene myöskään ravintoloihin yleensä syömään kotikaupungissani kun se suhtautuminen on niin helv ynseätä jos kysyn saako mitään ilman niitä mausteita mille olen allerginen.
        Paras vastaus tuli kerran kahvilassa kun kysyin sämpylästä jossa kiellettyä välissä niin neitokainen tokaisi : voihan sen ottaa pois. No. käänsi selkänsä ja kohautti olkiaan kun sanoin että ei voi, jos syön sen sämpylän saat soittaa minulle ambulanssin.
        Valittanut en ole koskaan ja kiittänyt olen jos asia on ystävällisesti käsitelty, mutta useimmiten olen lähtenyt paikalta pois paskan kohtelun takia jo alkuunsa.
        Olisin vähään tyytyväinen jos voisin syödä sitä mitä pöydässä kulloinkin on tarjolla, mutta ikäväkseni näin ei ole ja sille en itse voi mitään. Henkilökunnan kohtelusta riippuu menenkö samaan paikkaan toisen kerran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, täällä yksi eläkeläinen jolla mauste/ruoka-aineallergia ja ihmetyttää miten ynseästi tänä päivänä suhtaudutaan kun jopa etukäteen hotelliin ilmoitan allergiasta että tieto menisi keittiöön ja saisin päivälliselle turvallista ruokaa. Ikinä ei se tieto ole mennyt perille muualla kuin kerran Kuopiossa kun sain soitettua suoraan keittiöön. Aina olen matkanjärjestäjällekin jo matkaa varatessa allergiat ilmoittanut kun niitä kysytään, mutta siihen se jääkin. Myöskään hotellien myyntipalvelut ei toimita tietoa perille kun itse varaan majoitusta suoraan hotellista.
        Hyvin ynseästi sitten paikan päällä sanotaan että ei ole tietoa tullut, no katotaan mitä keittiössä voidaan tehdä.
        En mene myöskään ravintoloihin yleensä syömään kotikaupungissani kun se suhtautuminen on niin helv ynseätä jos kysyn saako mitään ilman niitä mausteita mille olen allerginen.
        Paras vastaus tuli kerran kahvilassa kun kysyin sämpylästä jossa kiellettyä välissä niin neitokainen tokaisi : voihan sen ottaa pois. No. käänsi selkänsä ja kohautti olkiaan kun sanoin että ei voi, jos syön sen sämpylän saat soittaa minulle ambulanssin.
        Valittanut en ole koskaan ja kiittänyt olen jos asia on ystävällisesti käsitelty, mutta useimmiten olen lähtenyt paikalta pois paskan kohtelun takia jo alkuunsa.
        Olisin vähään tyytyväinen jos voisin syödä sitä mitä pöydässä kulloinkin on tarjolla, mutta ikäväkseni näin ei ole ja sille en itse voi mitään. Henkilökunnan kohtelusta riippuu menenkö samaan paikkaan toisen kerran.

        Sinunkaltaisten ihmisten onkin parasta pysyä kotona narisemassa poissa ihmisten silmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinunkaltaisten ihmisten onkin parasta pysyä kotona narisemassa poissa ihmisten silmistä.

        Kuule, en ole saanut osaani valita joten sinä voit osoittaa sanasi ihan itsellesi ja pysyä siellä kotonasi. Tuomintasi kolahtaa vielä omaan nilkkaasi jossain muodossa.


    • van Haakka

      mutta itse saan ajan kulumaan hyvin. Käyn teatterissa, elokuvissa, kansalaisopiston tilaisuuksissa. Luen paljon, maalailen huvikseni vesi- ja pastelliväreillä. Ulkoilen päivittäin - vähintäin tunti päivässä. Käsitöitäkin teen jonkin verran; juuri nyt on menossa varvassukkien neulominen. Kesällä on pieni kasvimaa hoidettavana, marjastus, sienestys jne.

      Olen ollut jo kahdeksan vuotta eläkkeellä, eikä aika ole käynyt pitkäksi kertaakaan. Nautin siitä, ettei ole kiire minnekään vaan voi tehdä asioita omaan tahtiinsa. Ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä nopeammin aika kuluu.

    • minun makuista

      En tiedä oletko eläkkeellä oleva nais- tai miesopettaja. Luulisin, että sukupuolesta riippumatta tekevälle löytyy tekemistä vaikka kuinka paljon. Kaikki on kiinni omasta aktiivisuudesta.

      Itse olen mies: käyn työväenopistossa ja kansalaisopistossa erilaisilla kädentaidon kursseilla. Niissä askareissa kuluu 16 tuntia viikossa. Mahdollisuus olisi opiskella kieliä vaan niihin ei ole vielä löytynyt aikaa. Käyn myös yhtenä päivä viikoittain pelaamassa lentopalloa. Kotonakin varsinkin kesäisin on puuhaa yllin kyllin. Olen luonto- ja puutarhaihminen.

      Erilaisissa talkootehtävissä olin viime vuoden aikana ainakin 2 kk ajassa laskien.
      Olin mm. kunnostamassa katulapsille kotia Pietarissa parin viikon ajan. Tarkoitus on mennä uudelleen vähintään pariksi viikoksi.

      Välillä käyn seurakunnan järjestämissä miestenilloissa saunomassa ja keskustelemassa lähinnä miehen elämää koskevista teemoista. Hauskaa ja välitöntä jutustelua mieheltä miehelle.

      Leipätyökseni tein aikanani lähinnä henkisesti raskasta työtä. Silloin jo päätin, että kun pääsen eläkkeelle siirryn harrastamaan ensisijaisesti kädentaitoja ja siihen liittyvää luovuutta. Hyvin on maittanut ja valmistakin on tullut ja aika kuluu liiankin nopeasti.

    • sinihelmikki

      eläkkeellä 5kk. Ole siinä onnellisessa asemassa, että saan tehdä leipätyön parasta osaa pikkuisen (hygieniakursseja). Olen opettaja. Olen kuulunut moneen yhdistykseen passiivisena jäsenenä, aion aktivoitua. Käyn useammin tapaamassa kehitysvammaista sisartani, jonka edunvalvoja olen. pelaan useammin alfabetiä naapurin 86-vuotiaan ystävättären kanssa. Liikun luonnossa. Jäin leskeksi pari vuotta ennen eläkkeelle pääsemistä. Kontollemme jäi maatila, jonka metsien hoitamisessa on puuhaa riittämiin. Olen kiinnostunut ruusuista ja suunnitelmissa on perustaa ruusutarha. Viihdyn myös yksin. Ennen perhettä matkailu oli harrastukseni. Se on uinunut kolmisenkymmentä vuotta. Viime vuonna olin Pärnussa, Budapestissä ja Lontoossa. Lukioaikana olin himolukija, sen koommin en ole ehtinyt, enkä vieläkään. Elokuvat olivat myös harrastukseni nuorena. Sitäkään harrastusta en ole vielä ehtinyt aloittaa. Tärkeintä on, että pidät huolta itsestäsi ja katselet, mitä uusia asioita ilmaantuu, älä pidä turhaa kiirettä, nauti aikatauluttomuudesta.

    • harjoitellut

      Aloitimme eläketreenin 52/47 vuotiaina.
      Ensin pätkittäin ja 57/52 vaiheesta kokoaikaisesti.
      = siirryin asteettain pitkäaikaistyöttömäksi.
      Nyt työttömyyseläkkeellä 2 vuotta.

      Kotona ollessa kuntosali 5krt/vko.
      Ruokaostokset ja valmistus. Vaimo hoitaa kyllä jäljet.
      Yhdistystoiminta, kunnallispolitiikka.
      Matkustelu, viime vuonna 6krt, 14 viikkoa.
      Yksi reisu jäi lapsen häiden ja omien kaihileikkausten vuoksi väliin.

      Jonkin verran vaimon mukana teattereissa, konserteissa, jokunen musikaali ja joskus ooppera ( viimeeksi Veronassa ).
      Joulukuun alkupuolella tulimme Berliinin joulumarkkinoilta. Tavallisesti olemme helmikuussa tehneet jonkin kv-risteilyn ja ottaneet siihen lisäviikon.
      Nyt taitaa jäädä väliin. Olisi pitänyt varata heinä/elokuussa.
      Huhtikuun alkuun varasin juuri Barcelonan lennot.
      Huomenna kilkuttelen Luft Hansalta toukokuun lopulle Mynchenin lennot. Pari viikkoa autolla Itävallassa ja Unkarissa.
      Ensi kesän Verona täytyy katsoa ajoissa.
      Samoin Syys-marraskuulle kaksi matkaa.

      Lisäksi vaimo on käynyt ilman minua kerran vuodessa jossain keski-euroopan kaupungissa rättejä hypistelemässä.
      Lyhyimmillään hänellä on ollut viikko aikaa pestä huushollin pyykit ja pakata laukkunsa.

      Joten, muun tekemisen puutteessa me olemme täyttäneet vapaa-aikamme matkoilla. Vielä kiinnostaa.

      Jos eläkeläiset valittavat kiirettään niin joko se on omaa hölmöyttä tai tekemisen puutteen kompensointi sitä todistelemalla.
      Ei meillä ole mitään kiirettä ollut. Leppoisaa, laiskaa työttömyyseläkeläisen elämää.

      • 1943

        hyvä maa työttömälle ja eläkeläiselle! Oletteko saaneet lottovoiton? Ei pitäisi kenenkään valittaa pienistä eläkkeistä, hyvinhän tuo näkyy riittävän.


      • Klaara K.
        1943 kirjoitti:

        hyvä maa työttömälle ja eläkeläiselle! Oletteko saaneet lottovoiton? Ei pitäisi kenenkään valittaa pienistä eläkkeistä, hyvinhän tuo näkyy riittävän.

        No ei mun eläkkeellä ainakaan matkustella isommin mutta varmaan open palkka on ollut toista kuin kunnan liksat.Yksineläjällä ei ole sitä toista eläkettä rinnalla,vaikka olisi pienikin niin kuitenkin.Mutta käveleminen on ilmaista!Kunhan vain saisi olla terve ja kaatua saappaat jalassa aikanaan.


      • harjoitellut
        1943 kirjoitti:

        hyvä maa työttömälle ja eläkeläiselle! Oletteko saaneet lottovoiton? Ei pitäisi kenenkään valittaa pienistä eläkkeistä, hyvinhän tuo näkyy riittävän.

        Eläkkeemme ovat pienet. Vaimolla netto reilu 600E/kk.
        Työttömyyseläke ei pysty kummoinen olemaan johtuen vähistä kertymävuosista ja pitkän työttömyyden aiheuttamasta pienennyksestä.

        Olemma aikanaan eläneet todellisten tarpeidemme, emme muiden mielikuvien mukaan.
        Metallimiehen ja osa-aika liikeapulaisen ansiot olisivat kyllä huvenneet päivittäiseen kulutukseen.

        Siis, valitettavasti suurin lotto- tai muukaan voitto on 12E:n luokkaa.
        Mummoilta jääneet niukat pennoset siirsimme suoraan lapsillemme.

        Asiaan saattaa vaikuttaa se että opettelin pössissä leikkimistä ensin 70-luvun alussa.
        Rakentaminen vei ne pennoset.
        Aloitin uudelleen joskus 80-luvulla. Sillä tiellä olen vielä.
        Viimeinen toimenpide oli OK:n myynti 4-vuotta sitten ukrainalaisille (kysyivät hintaa vasta kaupantekotilanteessa) ja muutto kerrostaloon.

        En ole valittanut. Kyse on ainoastaan pitemmän tähtäyksen suunnittelusta, päivittäisistä valinnoista ja itsenäisestä ajattelusta.
        Emme koskaan ole yrittäneet ulkoisilla symboleilla todistaa ympäristöllemme mitään.

        Suomi on hyvä maa työttömälle ja eläkeläiselle kun osaa elää.

        Ps. Juopottelutarpeeni tyydytin aikanaan pontikan keitolla, myöhemmin, niin kaun kuin penskat kulkivat mukana, toin automatkoilla pirtua, konjakkeja, whiskyjä 15 - 30l.
        Lisäksi viihde-elektroniikka, kengät, vaatteet, ruokasäilykkeet ym. niin kauan kuin ne olivat keski- ja etelä-euroopassa paljon halvempia.

        Joku pitää tätä äärimmäisenä niuhottamisena. Meille se oli harrastus ja elämäntapa.

        Yhden euron ostovoima on tarkalleen sama on se sitten yksinään tai miljoonan kaverinsa joukossa.


      • lapin Mies
        1943 kirjoitti:

        hyvä maa työttömälle ja eläkeläiselle! Oletteko saaneet lottovoiton? Ei pitäisi kenenkään valittaa pienistä eläkkeistä, hyvinhän tuo näkyy riittävän.

        On vaikea mennä muiden puolesta vastailemaan: "onko eläke riittävä"
        -vähäisen koulutettu väestö totisesti kärsii pienestä eläkkeestä. Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Englannissa, Ranskassa jne. jne. saattavat olla paljon paremmin vähäosaisten asiat. Vastaan yhtä suurella mutu tuntumalla kuin ajatuksesi olivat.
        Me jotka olemme yliopiston käyneet, saaneet akateemisen "sivistyksen", meillä on MELKO hyvin asiat. Jatkuva yli 30-vuoden työ on tuottanut 64% eläkepalkan viimeisimmistä tileistä, joka tietenkin oli tuhansia euroja.
        Tulevaisuuden ihmiset , lapsemme, eivät saa mitään eläkettä, tai jotain nimellisesti. Miksi?


      • lehtensä lukenut
        lapin Mies kirjoitti:

        On vaikea mennä muiden puolesta vastailemaan: "onko eläke riittävä"
        -vähäisen koulutettu väestö totisesti kärsii pienestä eläkkeestä. Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Englannissa, Ranskassa jne. jne. saattavat olla paljon paremmin vähäosaisten asiat. Vastaan yhtä suurella mutu tuntumalla kuin ajatuksesi olivat.
        Me jotka olemme yliopiston käyneet, saaneet akateemisen "sivistyksen", meillä on MELKO hyvin asiat. Jatkuva yli 30-vuoden työ on tuottanut 64% eläkepalkan viimeisimmistä tileistä, joka tietenkin oli tuhansia euroja.
        Tulevaisuuden ihmiset , lapsemme, eivät saa mitään eläkettä, tai jotain nimellisesti. Miksi?

        Mistäs sinä olet tuon säveltänyt, ettei tulevaisuuden sukupolvet saa eläkettä???????
        Juuri oli mediassa juttuja, että tulevaisuuden eläkkeet ovat suhteessa nykyisiin huomattavasti suurempia, johtuen uudesta laskutavasta ja korkeammista palkoista.


      • varaanko?
        Klaara K. kirjoitti:

        No ei mun eläkkeellä ainakaan matkustella isommin mutta varmaan open palkka on ollut toista kuin kunnan liksat.Yksineläjällä ei ole sitä toista eläkettä rinnalla,vaikka olisi pienikin niin kuitenkin.Mutta käveleminen on ilmaista!Kunhan vain saisi olla terve ja kaatua saappaat jalassa aikanaan.

        vaikuttaa siltä että valtaosa ihmisistä laskee "joutopäivänsä" pelkän eläkkeen varaan.
        Nythän on, parikymmentä vuotta, tyrkytetty eläkevakuutuksia veroeduilla houkutellen.

        Ennen työ- ym eläkejärjestelmiä ihmisten oli pakko katsoa eteensä.
        Ei se ole kiellettyä vieläkään.
        Tietysti moni vetoaa pieniin tuloihinsa.
        Mahdollisuudet ovat erilaisi mutta niin pieniä tuloja ei olekkaan etteikö niistä pitemmällä tähtäyksellä suunnitellen pystyisi lisäturvaa säästämään.
        Säästömuotoja on erilaisia!


      • jumpe
        lapin Mies kirjoitti:

        On vaikea mennä muiden puolesta vastailemaan: "onko eläke riittävä"
        -vähäisen koulutettu väestö totisesti kärsii pienestä eläkkeestä. Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Englannissa, Ranskassa jne. jne. saattavat olla paljon paremmin vähäosaisten asiat. Vastaan yhtä suurella mutu tuntumalla kuin ajatuksesi olivat.
        Me jotka olemme yliopiston käyneet, saaneet akateemisen "sivistyksen", meillä on MELKO hyvin asiat. Jatkuva yli 30-vuoden työ on tuottanut 64% eläkepalkan viimeisimmistä tileistä, joka tietenkin oli tuhansia euroja.
        Tulevaisuuden ihmiset , lapsemme, eivät saa mitään eläkettä, tai jotain nimellisesti. Miksi?

        Oikein tuhansia euroja!
        Ja jopa yliopiston käynyt!
        Kyllä toisten kelpaa!


      • käkikin

        fiktio-osuus
        nauttii, kun saa munia toisten lintujen pesään ja jättää poikasten ruokkimisen muille. Saa itse liihotella vapaana vailla hulia. Joillakin luomakunnassa on aina se oma suu ja hyvin vointi tärkeintä vielä vanhanakin. Onneksi on kuitenkin niitä, jotka vielä eläkkeellä ollessaan jaksavat ojentaa auttavan kätensä niille jotka sitä tarvitsevat. Olkoon se apu sitten minkä laatuista tahansa.
        Parasta omassa elämässäni on ollut ja on edelleenkin se, kun olen saanut kokea olevani iloksi ja avuksi toisille ihmisille.
        Siitä huolimatta tai sen takia olen saanut nähdä maailmaakin ihan tarpeeksi.

        faktan osuus:
        En koe tarpeelliseksi luetella kuinka kiire pukkaa päälle, kun on jälleen uusi matka suunnitteilla, ihan äkkilähtö. Saan jälleen naapurit kateelliseksi. Menen palatessani esittelemään heille videon matkastani. Samalla voin jälleen kerto uudesta matkasuunnitelmasta ja pyytää heitä katsomaan perään, ettei suuressa talossamme liiku asiattomia henkilöitä. Vaivan palkaksi tuon sille mukavalle naapurieläkeparille aina jotakin mukavaa, jonkun lasimaljakon tai muuta sellaista pientä. Ovat aina niin kiitollisia. Kyllä siitä kiitollisuudesta oma rinta röyhistyy. On se niin hienoa muistaa hyviä naapureita.

        Yhteisten matkojeni lisäksi vaimo käy muutaman kerran vuodessa Pariisissa tai Roomassa hankkimassa kesä ja talvivaatteet itselleen (lapsuuden ystävänsä kanssa). Meillä ei enää ole juurikan yhteistä, että menköön hän välillä omia menojaan (matkustusinto vaikuttanut ilmeisesti heikentävästi minun eturauhasen toimintaan). En aina jaksa kuunnella hänen höpinöitään teattereista ja oopperoista. Wienissä olin lähinnä hyvää hyvyyttäni mukana oopperassa.
        Aloitimme elämän suunnittelun jo 15 kesäisinä (1943), joten nyt on millä päästellään.


      • Jujo67

        Joo jos olis rahaa noin paljo nu teill


      • Anonyymi
        1943 kirjoitti:

        hyvä maa työttömälle ja eläkeläiselle! Oletteko saaneet lottovoiton? Ei pitäisi kenenkään valittaa pienistä eläkkeistä, hyvinhän tuo näkyy riittävän.

        Kyllähän 1000e:n eläke juuri ja juuri nukkumiseen riittää😒


    • xlh

      Ota ihan iisisti alkuun niin minä ainakin nyt teen.Kyllä tässä on kellon kanssa saanut mennä "kilpaa" joten... En kyllä osaa antaa nyt vinkkiä mutta kyllä sitä sitten tekemistä ja menemistä löytyy. Ei selvinnyt sukupuoli niin ehkä tekemiset ja menot on pikkusen eri asia.

    • karavaanari90

      Työssäkäyvänä lomat tuntuvat lyhkäsiltä 48pv viikonloput päälle vuodessa.Aattelin ostaa noi otsikossa mainitut vempaimet mökille ennen eläköitymistä,jottei näpelöitävä lopu.Ei aina voi linnunpönttöjäkään rakentaa.Elikkä kysymys kuuluu,miksi tässä iässä tarvii niin kauhiasti tehä kokoajan"onko kiire hautaan,"mieluusti viellä terveenä"???

    • Reino

      Talvella kesää ja kesällä talvea. Lottovoittoa ja kuolemaa. Ja tietysti joulua. Kuvittele; vajaa vuosi jouluun. Kyllä tää aika menee.

    • Laritsa Marmeladova

      Kun olin työelämässä saatoin joskus toimittaa asioitani työajalla. Enää se ei ole mahdollista. Sen takia on aina kiire, kun kaikki pitää toimittaa omalla ajalla.

      • PellePeloton

        ...kesä-, syys-, eikä talvilomaa, jolloin vois jotain tehdä. Kaikki pitää tehdä omalla ajalla ja -kustannuksella.
        Kyllä kiireeks pistää.


      • pohjoisen lintu

        Mietinpä tässä miksikähän eläkeläisellä on aina kiire ja muistin kuulleeni kerran sanonnan, siksi kiire kun kaikki hidastuu iän myötä. Ehkä tämä pitää paikkansa,en tiedä. Ei ainakaan omalla kohdallani


      • selityksen

        eläkeläisen kiireelle:eläkeläisen tunnissa on vain kolme varttia.

        Minulla muuten ei ole koskaan kiire, olenkin harjoitellut tätä eläkkeellä oloa jo 7 vuotta.


    • evp.

      Eläkkeelle jääminen merkitsee myös luopumista aikaisemman elämän kuvioista. Usein samaan saumaan osuu monia muutoksia, on päivitettävä elämän rytmi uudeksi.Kuten tiedämme uudistaminen kysyy henkisiä resursseja.
      Työ ja sen mukana tulevat uudet tapahtumat ovat taakse jäänyttä elämää. Kasvavia nuoria ohjatessa pysyy itsekin ajan rattaassa mukana.

      Nyt eläkeikä tuo uudet vanhenevien ihmisten ajatusmaailman lähelle. On totuttava siihen tähän joukkoon minäkin kuulun ei ole paluuta menneeseen.

      Ei kannata hötkyillä "mitä teen" asian kanssa, vaan miettiä miten parhaiten tämän kolmanneksen elämästäni käytän ja millä resursseilla. Vaikea on ehdottaa tee sitä tai tätä.

      Vain vinkkinä on monia yhdistyksiä ja eläkeläisseuroja joilla on virikkeitä antavaa yhdessäoloa ja toimintaa.
      Mihin hakeutuu, riippunee siitä, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Kyllä elämä siirtymäkaudesta alkukankeuksien jälkeen hakeutuu omaan uomaansa. Kaiken hyvän runsautta toivon sinulle eläkepäivillesi, myös pientä vipinää yllätyksenä silloin tällöin.

      • lapin Mies

        Tässä oli älykäs vastaus, veri juoksee hilseessä hyvin. Tuolla tavalla pitää suhtautua elämään. Kuka olet, ken, ja mistä. Kirkkaat ovat ajatuksesi.


    • morfar

      Menin mukaan Ystäväpalveluun, tapaan uuden ystävän pari kertaa kuukaudessa , luen ääneen jne.

      • jouduin

        Eläkkeelle istuin perseelleni ja aloin ensitöikseen kirjoittaa muitelmiani. siinä vierähti pari pahinta
        talvikautta. Töiksen olin tehnyt liikealan raskataita ,joista nyt olin päässyt irti.Nuoruudessani olin joutunut tekemään raskaita
        maa- ja metsätöitä sekä jonkinverran rakennustöitä.
        Parahiksi nyt appeni kuoltua saimme perinnöksi omaa
        metsää ,joka oli ollut pitkään hoitoa vailla.Siellä
        on riittänyt puuhaa kesäkausisiksi puolenkymmenen vuoden ajaksi.Poikani rakennusliike rakensi paritaloja ja tarvitsi kirvesmiestä ja jokapaikan
        höylää niinpä siinä vierähti kaksi ja puoli vuotta. Asuntoja valmistui seitsemän kappaletta
        pääasiassa kahden miehen voimin.
        Olin ennen eläköitymistäni myös osallistuva
        yhteiskunta aktiivi. Erilaiset kunnalliset lautakunnat ,urheiluseuran johtokunnat ,paikallisosaton johtokunnat ,sihteerin työt
        vievät aikaani.Nämä jätin tyysstin eläköityessäni,
        kokonaan en kuitenkaan osannut olla erossa
        yhdistystoiminnasta niinpä pian huomasin olevani
        erään yhdistyksen hallituksessa ja puheenjohtajana.Tätä vaihetta on kestänyt kymmenen vuotta ,sain juuri mitalin kymmenvuotis toiminnastani.Nyt mietin jospa kirjoittasin vielä
        yhden kirjan ja nimikin on valmiina ja se on työhullun päiväkirja.Löytyis vain aikaa kirjoittamiselle.


      • sinihelmikki
        jouduin kirjoitti:

        Eläkkeelle istuin perseelleni ja aloin ensitöikseen kirjoittaa muitelmiani. siinä vierähti pari pahinta
        talvikautta. Töiksen olin tehnyt liikealan raskataita ,joista nyt olin päässyt irti.Nuoruudessani olin joutunut tekemään raskaita
        maa- ja metsätöitä sekä jonkinverran rakennustöitä.
        Parahiksi nyt appeni kuoltua saimme perinnöksi omaa
        metsää ,joka oli ollut pitkään hoitoa vailla.Siellä
        on riittänyt puuhaa kesäkausisiksi puolenkymmenen vuoden ajaksi.Poikani rakennusliike rakensi paritaloja ja tarvitsi kirvesmiestä ja jokapaikan
        höylää niinpä siinä vierähti kaksi ja puoli vuotta. Asuntoja valmistui seitsemän kappaletta
        pääasiassa kahden miehen voimin.
        Olin ennen eläköitymistäni myös osallistuva
        yhteiskunta aktiivi. Erilaiset kunnalliset lautakunnat ,urheiluseuran johtokunnat ,paikallisosaton johtokunnat ,sihteerin työt
        vievät aikaani.Nämä jätin tyysstin eläköityessäni,
        kokonaan en kuitenkaan osannut olla erossa
        yhdistystoiminnasta niinpä pian huomasin olevani
        erään yhdistyksen hallituksessa ja puheenjohtajana.Tätä vaihetta on kestänyt kymmenen vuotta ,sain juuri mitalin kymmenvuotis toiminnastani.Nyt mietin jospa kirjoittasin vielä
        yhden kirjan ja nimikin on valmiina ja se on työhullun päiväkirja.Löytyis vain aikaa kirjoittamiselle.

        aion minäkin kirjoittaa. Pitäisi myös kirjoittaa muistiin sukulaisista jälkipolville ja järjestää valokuvat. Aluksi tei molemmille lapsille oman albumis. Sitten tuli niin paljon töitä, etten ehtinyt. Olen myös kirjahullu, ostelen kaikenmaailman kirjoja, nyt pitäisi alkaa lueskella. Ne ovat tietokirjoja, romaaneja voi lainata. Yhdistystoiminnassa olen vähän mukana, tiedä mihin vielä joutuu. Eläkeliitn kursseille menen helmikuussa. Ja sitten on bingo, siellä käyn silloin tällöin, nautin tunnelmasta.


    • Einott

      Seurakunta vain laajenee:))
      Alkuun ehkä tuntuu pitkästyttävältä,kun olotila poikkeaa totutusta rytmistä.
      Huomaa ettei tarttekkaan lähtä minuutti aikataululla työympyröihin.
      Jatko onkin sitten omasta ittestä kiinni,miten ajankäytön sorvaa ittelleen sopivaksi.
      Jos tuntuu siltä että alkaa pitkästymään,että olet myös auttavaista sorttia.
      Vapaaehtoistyö on yksi osallistumis muoto,oman vireyden ylläpitämiseen.
      Tämän lisäksi mä mm,lenkkeilen,hiihdän.(silloin kun on lunta)
      Sitten reissu Eemelinä osan vuotta(kotimaassa)
      Sais vaan kuukauden alun "stipendi"olla pikkasen suurempi kulujen peittämiseksi:

    • brontosaurus

      Ei mitään tekemistä, että tuntisi olevansa hyödyksi itselleen tai yhteiskunnalle. Kävelen pitkin teitä häpeillen. Olen 58 vee.

      • dinosaurus dino

        Eipä tarvitse tuntea itseänsä syrjäytyneeksi. Vapaaehtoistyötä löytyy vaikka kuinka paljon, eri yhdistysten piiristä. Siitä vaan.


      • brontosaurus
        dinosaurus dino kirjoitti:

        Eipä tarvitse tuntea itseänsä syrjäytyneeksi. Vapaaehtoistyötä löytyy vaikka kuinka paljon, eri yhdistysten piiristä. Siitä vaan.

        joo, joo - vaan entä jos deodorantti pettää?


      • pikku myy

        älähän nyt hyvä brontosaurus vaivu synkkyyteen vaikka synkkää ilma on. Otahan itseäsi niskasta kiinni ja katsele ympärillesi eiköhön sitä jotain tekemistä löytyne vaikka missä asuisi ja ei tuo ikäkään ole sinulla "paha" joten voit tehdä vielä vaikka mitä. Silmät korvat avoinna kohti mukavampaa huomista toivoo pikkumyy


    • myös*

      viettämään aikaa tuonne toiselle palstalle, kutsu koskee muitakin ;-) kuin eläkkeellä olevia.

      http://www.goldenage.fi/

      klikkaa ylhäällä olevaa keskustelu kohtaa.

    • ei neuvoton

      löytyy vaikka millä mitalla.

      Vanhainkodeissa on yksinäisiä vanhuksia, joita voi käydä ulkoiluttamassa. On sokeita, joita voi käydä auttamassa mm:ssa lehtien lukemisessa.

      Ota yhteyttä paikallisiin yhdistyksiin, kyllä työtä tekevälle löytyy, eikä sen tarvitse olla "työtä", paremminkin iloinen asia ja vaihtelua tylsään elämään.

    • hukassa joka jää työstä eläkkeelle.Siitä pitää aktivoitua ja antaa mielikuvitukselle sijaa,kyllä maailmassa on aikuisen tarvista.

    • elämäkallis.j.n.e

      runsaasti vinkkejä aikasi kuluttamisessa. Et ole kommentoinut mihinkään, onko vinkit menneet tyhjille seinille?
      Aloitat, kommentoi myös joitain viestejä.

      • sitroen.

        on sukututkimus. Aikaa saat kulumaan niin paljon kuin ikinä haluat eikä se lopu koskaan.
        Minä silloin tällöin teen, tehnyt vasta 20 vuotta. Kasassa muutamia kymmeniä tuhansia nimiä, mutta pahasti on vielä kesken.


    • miesope

      Anna ihmeessä minulle miesopelle neuvoja mitä tekisin nyt 60-v. eläkeläisenä. Olin ennen niin arvostettu ja nautin työstäni. Nyt olen huru ukko.'
      Tekis mieli matkustella, tekis mieli sitä ja tätä. Mutta mitä tekis kuitenkin.
      Rupee mulle kirjoitteleen.

      • Sirpakkainen

        kirjotteleen, sit voidaan keksiä mitä tehtäis.Kerro tarkemmin.
        Et kai sä nyt mikskään huru-ukoks oo alkanu?


      • lapin Mies
        Sirpakkainen kirjoitti:

        kirjotteleen, sit voidaan keksiä mitä tehtäis.Kerro tarkemmin.
        Et kai sä nyt mikskään huru-ukoks oo alkanu?

        Huru-ukoksi minua nimittelivät täällä aivan ensi eläkepäivistäni alkaen. Siksipä mainitsemasi nimi suorastaan tuntui tutulta. Tuttavani poliisi päätti ostaa kellon ensimmäisenä eläkepäivänään, olivat lähipiirin ihmiset ihmeissään moisesta. Hänen oli kello heitettävä järveen ollakseen kuin muutkin eläkeläiset.
        Harmittaa sekin ettei ole enää joululomaa, talvilomaa ja "pitkää" kesälomaa, josta täkäläiset naljailivat 33-vuotta. On vain "työtä ja työtä" taunotta tai ei sitten mitään. Vuorokauden rytkimini on kärsinyt. Illalla katselen televisiota ja nukahdan klo 23.oo seutuvilla sohvalle. Aamulla aamuhartaus soi korvissani ja herään, kello on 9.oo.
        Nämä ovat eläkepäivieni ensi kokemuksia ja tuntoja. lapistam"suomi24.fi postia tulemaan.


    • Ettei tekemistä?

      Pilailet? Sait ketjun aikaan,mutta oikeat "opet" ei täällä kysele; ei mitään tekemistä" kuten pikkulapset!
      Maailma on työtä täynnä.Keräile vaikka roskia kadulta ja toreilta ensin alkuun.

    • marjapensas

      sitä, mitä et ehtinyt työssä ollessasi.
      Minä ainakin ulkoilen, käyn kielikursseilla,
      jumpassa, ompelen, leivon, ja hoitelen välillä lasten lapsiani.
      Joskus vain rentoudun kuuntelemalla hyvää musiikkia, luen jonkun kirjan,
      tai katson jonkun hyvän elokuvan.

      • Atolfia

        sanot. Ei pidä ottaa liikoja paineita liiasta vapaa-ajasta.

        Maailma on tekemistä täynnä. On vain mielikuvituksesta kiinni, mitä tekee tai mitä ehtii tehdä.

        Minulla ei ole ollut päivääkään tylsää näinä 15 v:n aikana, jotka olen eläkkeellä ollut. Tahtoo paremminkin olla liian vähän aikaa "lepoon".

        Ala vaikka varaisoäidiksi. Opettaja kun olet, luulisi lasten kanssa olo olla tuttua. Siinä ei ehtisi vanhenemaan.

        Tämä viimeinen kappale oli tietenkin jutun alkuunpanijalle.


    • K I I R E

      ja nauti elämästä.

      Näitä minä teen:

      - vältän kaikkea kelloon ja kalenteriin sidottuja juttuja, minulla ei ole koskaan kiire minnekkään

      - pyöräilen joka päivä, paitsi sunnuntaina, siihen kuluu noin pari tuntia, lumitalvina hiihdän tai sauvakävelen

      - seikkailen täällä netissä useamman tunnin päivässä, tämä on ehtymätön aarrearkku

      - käyn kaupassa, vaimo laittaa ruuan

      - siivoan, sisällä ja ulkona, mm. autot

      - teen kaikki kotiremontit ja korjaukset, kaikki sähköllä toimivat laitteet mukaan lukien, joskus vähän naapureillekin

      - joskus rakentelen jotain elektroniikkaan liittyvää, viimeksi lämmittimen jääkaappiin!

      - joskus katson televisiota, mielikanavia CNN ja BBC

      - radiota kuuntelen pitkin päivää, Radiopeili, Radio Suomi

      - luen, tosin usein vain Hesaria ja ammattilehtiä

      - kesällä puuhailen mökillä vanhojen rakennusten kanssa sitä sun tätä

      - joskus otan iltapäivänokoset

      - matkustelen harvoin, kesäisin teen mökiltä päivän retken Kyläkauppaan, onneksi työni näytti minulle maailmaa tarpeeksi

      Noita asioita puuhaillen on juuri seitsemäs vuosi täyttymässä, olen tyytyväinen näin yksinkertaiseen elämään, en kaipaa kummempaa, meitä on niin moneksi.

      • PellePeloton

        Ihan jo numimerkkinikin puolesta kysyn ja muutenkin:
        "lämmitin jääkaappiin"?
        Miksi sellainen? Keksintönä helpohko, mutta mitä sillä tekee? Kuulunee samaan sarjaan, kuin esikuvani keksintö "pimeää valoa".
        Ja aivan varmasti ainakin energiarosmo tämä jääkaappilämmittimesi on. Kerro lisää keksinnöstäsi!


      • yksinkertainen:
        PellePeloton kirjoitti:

        Ihan jo numimerkkinikin puolesta kysyn ja muutenkin:
        "lämmitin jääkaappiin"?
        Miksi sellainen? Keksintönä helpohko, mutta mitä sillä tekee? Kuulunee samaan sarjaan, kuin esikuvani keksintö "pimeää valoa".
        Ja aivan varmasti ainakin energiarosmo tämä jääkaappilämmittimesi on. Kerro lisää keksinnöstäsi!

        Vanha jääkaappi sijaitsee ulkokomerossa, jonka lämpötila menee talvella muutamia asteita pakkasen puolelle, jopa -10C, marjapullot ovat vaarassa jäätyä.

        Lämmitin ei ole energiasyöppö, vaan aivan päin vastoin. Koko varaston lämmittämiseen tarvitaan 1kW:n lämmitin ja sen käyttö tulee kalliiksi. Sensijaan kun pistän lämmittimen jääkaapin sisään riittää 5...20W. Viime talven säätelin tehoa käsipelillä pakkasten mukaan.

        Nyt lämmitintä ohjaa elektroninen termostaatti, jonka rakensin yhdestä operaatiovahvistimesta ja transistorista, sekä lämpötilaa tunnistelevasta puolijohdeanturista.

        Aavistelin, että jääkaapin lämmitin kuulostaa hölmöläisen keksinnöltä, jätin aivan tahallani asian selittämättä, mutta tässähän selitys sitten tuli.


      • PellePeloton
        yksinkertainen: kirjoitti:

        Vanha jääkaappi sijaitsee ulkokomerossa, jonka lämpötila menee talvella muutamia asteita pakkasen puolelle, jopa -10C, marjapullot ovat vaarassa jäätyä.

        Lämmitin ei ole energiasyöppö, vaan aivan päin vastoin. Koko varaston lämmittämiseen tarvitaan 1kW:n lämmitin ja sen käyttö tulee kalliiksi. Sensijaan kun pistän lämmittimen jääkaapin sisään riittää 5...20W. Viime talven säätelin tehoa käsipelillä pakkasten mukaan.

        Nyt lämmitintä ohjaa elektroninen termostaatti, jonka rakensin yhdestä operaatiovahvistimesta ja transistorista, sekä lämpötilaa tunnistelevasta puolijohdeanturista.

        Aavistelin, että jääkaapin lämmitin kuulostaa hölmöläisen keksinnöltä, jätin aivan tahallani asian selittämättä, mutta tässähän selitys sitten tuli.

        Nyt selvis. Siis vanha jääkaappi kellarina: luonto pitää huolen jäähdytyksestä, ja keksintösi pakkasen estosta.
        Minulla sama tilanne: n. 3 kuutiometrin entinen kylmiö, 250W:n koirankoppilämmittimellä, jossa mekaaninen termostaatti, lämpötila pysyy 3...7 asteen tienoilla pakkasesta riippumatta. Ongelman muodostavat nämä pakkasettomat talvet.


      • Lassi2

        Kiitos vain optimistisesta elämänasenteesta
        ja vinkeistä, jotka tietysti ovat yksilöllisiä,
        mutta antavat suuntaa. t: ope


    • T: OPE

      Minulla on varjona vakava sairaus, eturauhasen
      syöpä, mutta se on kyllä todettu varhaisvaiheessa,
      joten ei ole päässyt ryöstäytymään. Vinkit olivat
      tosi hyviä ja valoivat uskoa eläkepäivien oikeaan
      viettoon.

    • harjoitellut

      Harjoitelleen tilannepäivitys 11 vuoden jälkeen.

      Elämisen perusperiaatteet ovat ennallaan mutta vuodet ovat tuoneet omat rajoituksensa.
      7:n vuoden takaiset suolistosyövän leikkaukset aiheuttivat 9kk:n pahemman laatuisen häiriöjakson.

      Arkielämä on ennallaan minun kuntoiluani ja vaimon harrastuksia myöten.

      Suurin muutos on tapahtunut matkustelussa.
      Emme ole vuosiin tehneet valmistelemattomia ex tempore matkoja. Emme edes vuokraa autoa lentoasemilta kierrelläksemme perstuntumalla Eurooppaa.
      Kahdesti vuodessa Espanjan asunnollamme. Kerran vuodessa opastettu kiertomatka tai / ja täysihoitoristeily. Samoin vuosittain yksi kaupunkiloma.
      Tavanomaisen joulutori Saksassa, joulu urheiluopistolla asemesta teemme nyt ensi jouluna kiertomatkan Itävältaan ja Sloveniaan.

      Vuoteen mahtuu myös yksi kahden viikon "paketti". Viime vuosina se on ollut Madeira tai Kanaria.

    • Kaikki.mukaan

      Jostakin olet kaivanut vanhan ketjun, joten lienet uusi. Tervetuloa joukkoon!

    • e.lä.mä

      Olen ollut pois töistä yli 13 vuotta. Hyvin paljon on vieläkin unia viimeisestä työpaikasta joskus hyvin vaikuttavia että herään keskellä yötä....aihe käytinkö oikeaa lankaa hitsauksessa (tig) kysymyksessä lentokoneiden moottorit.

      Olen ostanut monia uusia autoja nyt ensimmäinen automaatti ja sillä läheltä piti heti alussa nyt kuukauden jälkeen tuntuu hyvältä. Ohjekirja on kuin raamattu vastausta ei löydy.

      Matkustelimme paljon nuorempina lentäen. Nyt autoillen sekin jäänyt melko vähiin (asunto-vaunu)

      Puutarhassa on paljon töitä samoin kasvihuoneessa.

    • e.lä.mä

      Muistuu vieläkin tämä fiinni apinoiden kysymys ---laakeria ei saa pois. Moottori suomalaisen preisidendin --oli kai Koivisto. Oli tanko ja laakeri sen poisto otti vain 2 miuutia sillä on kylmää ja kuumaa. Tunsin kuinka on olla apina!

      Koiviston lentokone oli kysymyksessä.

    • Per-kel

      Hellapoliisi yleensä antaa oorderit, kuiteskin pari päivää/kk lähden alihankkijan ka entiselle työmaalle "luukkumieheksi" ko tekevät töitä suljetussa tilassa.- Muuten ulkoilen, saunon,juon kaljaa,sorsia syöttelen, nyt niillä jo poikaset :D

    • Anonyymi

      Pelamalla raha pelejä

    • Itse olen ollut nyt vuoden eläkkeellä.
      Alku oli ihan kauheaa! Ei palavereita, ei puheluita eikä edes sähköposteja.
      Meni jokunen kuukausi totutellessa.
      Onneksi on harrastuksia uusia ja vanhoja sellaisia.
      Kalastus ja metsästys ovat olleet aikaa vieviä asioita joihin töissä ollessa piti aina tehdä säätöjä ja kalenterin veivaamista.
      Minulle ja vaimolle rakas urheilu vie aikaa kun molemmat olemme touhunneet seuran taustajoukoissa. Nyt ei tarvitse katsoa kalenteria lähteäkseni matsiin.
      Olen myös SPR:n vaparina. Teemme monenmoista kuten vanhusten kävelyttämistä, perheiden auttamista ja autamme maahanmuuttajien kotouttamisessa.

      Saisin eläkkeellä ollessa kalenterini täyteenkin mutta mehän voimme varata menemisiä juuri niin paljon, että aikamme kuluu mukavasti.

    • Anonyymi

      Eläkkeelläni maksan huushållin laskut.-

      Per-kel

    • Anonyymi

      minä tässä harjoittelen joulupuuron tekoa, uusi kattila ja sen takia, ettei aattona läheiset saa huonoa puuroa eli nyt on aikaa ja se on hyvä

    • Anonyymi

      Reilu 10 vuotta pois työelämästä ja siitä reilu 6 vuotta eläkkeellä enkä vielä ole ennättänyt pitkästymaan. Harrastuksissa menee hyvin aika niin kotona kuin muuallakin, toki välillä täytyy laiskotellakin. Onneksi on vielä terveyttä riittänyt että jaksaa lapsenlastenkin kanssa aikaa viettää ja touhuta.

    • Anonyymi

      teen ristikoita
      pian 67 v.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Paljon seksiä kaiken ikäisten ja kaikkien sukupuolien kanssa

      Pyskedeelisiä päihteitä ja meditaatiota

      Matkustelua maailmalla

      Vapaaehtoistyötä maahanmuuttajien hyväksi

    • Anonyymi

      Jos ei tuohon ikään ole oppinut elämään, niin ei voi mitään.

      • Anonyymi

        Aivot rappeutuneet.


    • Anonyymi

      Mä ainakin tallennan digiboksiin ohjelmia joita ei tule päiivållä ja aamulla katsottua. Tallennan monesti puoli yhdeksån uutisetkin skä A-Talkin, Aamun parhaat klo 15. torstaisin eduskunnam kyselytunnin. 90 päivää morsiamena eri versiot. Niitä sitten iltaisin katselen ja nukun seuraavana päivänä piiitkään. Ulkoilemassa käyn iltalenkillä. Pitäis taas alkaa ulkoilla enemmän kun oli tosi paha iskiaskipu 2 kuukautta että piti kotonakin ottaa huonekaluista tukea.😣.

      • Anonyymi

        Smart-telvisio, siellä on kaikki valmiina. Areena, Ruutu, Katsomo, YouTube. Mitään ei tarvitse nauhoittaa.


    • Anonyymi

      parisuhteet on vaikeita kun katsoo 90 päivää morsiamena

    • Anonyymi

      Juopottelu on hauska harrastus, siinä kuluu helposti viikkokin pää pyöreenä.

      • Anonyymi

        Juu


      • Ja alkoholidementia vaanii nurkan takana.


    • Anonyymi

      mulla menee pää kapeaksi ja mieli apeaksi krapulassa

    • Anonyymi

      Kärsi, kärsi,,kirkkaamman kruunun saat.

    • Anonyymi

      Palapelit koukuttavat!

    • Anonyymi

      Miehenä etu tekemisen puutteessa,,"lelut" aina mukana!
      Jos ei muuta keksi niin venyttelee muniaan.

    • Anonyymi

      Hei!
      Mun työ oli niin uuvuttavaa,raskasta ja vastuullista että en todellakaan menisi enää takaisin vaikka on pyydetty kiireapulaisksi.
      Nautin suunnattomasti jouten olosta,ilman minkäänlaisia velvotteita.
      Pitkälti yli 40 vuotta kello herätti töihin ja kävinkin mielellään töissä,ainakin siihen asti kun ei ollut mitään vaivoja.Viimeiset kymmenen vuotta tuumin että mahdanko selvitä hengissä alimpaan eläkeikään asti.No selvisin!
      Olen kai erilainen kun en kaipaa mitään harrastuksia tai päivä rituaaleja,vaan menen lenkille tai kuntosalille jos huvittaa.En kaipaa edes seuraa ja viihdyn erinomaisesti yksinkin.
      Tietysti aina välillä törmään entisiin työtoverihin ja tuttaviin salilla tai jossain ja se on ihan mukavaa.
      Kesä kun tulee ensimmäisen kerran ja velvotteita ei ole,niin nautin täysin rinnoin luonnon rauhasta ja mökkielämästä.
      Ihan kaikkein hulluimmalta tuntuu se että jokaisen kuukauden eka päivänä tulee rahaa pankkiin vaikka ei tee mitään..No ei sinne liikaa tule mutta mihimpä sitä rahaa niin paljon tarviikaa kun ei ole velkaa ollut pariin kymmeneen vuoteen.
      Kaikkein eniten huolettaa maailma tilanne,kun sodan uhka tuntuu olevan kaikkien huulilla.Tietysti myös huolettaa se että miten saan työn rikkoman elimistön pidettyä kunnossa siten että pärjää vielä eläkeiässä pitkään.
      Mitämies"

    • Anonyymi

      MIelenkiintoista, kerroin päiväohjelmastani kun olen eläkkeellä - ja se viesti on poistettu "sääntöjen vastaisena". Tätähän se tuppaa olemaan kun on valtaa vaan ei älliä....

      • Anonyymi

        Poistoon ei tarvitse olla kun yksi väärä sana tai merkki kun robotti poistaa . Tällaisen selityksen sain kun aikoinaan ilmoitukseni poistettiin aikuisten kirjeseuran hakupalstalta. Laitoin ylläpidolle siitä palautetta ja kysyin että miten kuvittelevat yhteydenpidon onnistuvan jos ei sähköpostiosoitetta voi palstalle laittaa, niin vastaus oli että robotti poistaa yhteystietojen takia sääntöjen vastaisena ja sen aiheutti ilmeisesti ät-merkki. Kun laitoin osoitteen ilman ät-merkkiä niin ilmoitus sai olla palstalla.


    • Anonyymi

      En vaan ymmärrä aloitusta!
      Miten eläke voi "tulla ennen täyttä aikaa"?
      Eläke tulee kun sitä on haettu eli anottu, ei työeläke noin vain pompsahda ja jos sen saa ennen "täyttä aikaa", se ei silloin ole täysi eläke.
      Kansaneläke puolestaan alkaa vasta kun ikää on riittävästi.
      Mitä aloittaja tarkoittaa, ei taida osata selittää itsekään?

      • Anonyymi

        Joko putkesta tai työkyvyttömyyseläkkeelle ennen vanhuuseläkeikää. Toki kaikkia eläkkeitä pitää hakea, mutta se ei tuossa lienee se oleellinen asia. Itsekin pääsin eläkkeelle jo kuuskakkosena eläkeputkesta :)


      • Anonyymi

        "Eläke" voi olla myös sitaateissa tarkoittaen omaa päätöstä työssä käymisen lopettamisesta ilman varsinaista eläkettä.
        Itse valitsin "temppuilun".
        Viimeinen vakituinen työ loppui 52 vuotisena. Sen jälkeen työpätkä-työttömyysjaksoja vaihtelevin välein ja vaihtelevin pituuksin. Mukana 300:n päivän jakso työnhakijana Espanjassa. 500 anssia täyteen kun tavoitin putken pään. Silloin 57 vuotisena. Etukäisen sopimuksen mukaan vaimoni luopui samaan aikaan, 52 vuotisena, omasta osa-aikaisesta kassatyöstään. Putkessa 60v ikään ja eläkkeelle. Olikohan se työttömyyseläke? 65v iässä työeläkkeelle. Noita siirtymisiä ei edes huomannut.
        Nyt 80v/75v.
        Tuo 52v luopuminen oli viivettä kahden työnantajani konkursin vuoksi. Olimme suunnitelleet Kahden vuoden siirtymä. Olimme suunnitelleet 55v / 50v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko putkesta tai työkyvyttömyyseläkkeelle ennen vanhuuseläkeikää. Toki kaikkia eläkkeitä pitää hakea, mutta se ei tuossa lienee se oleellinen asia. Itsekin pääsin eläkkeelle jo kuuskakkosena eläkeputkesta :)

        Eläkeputki on tavistermi lisäpäiväoikeudelle. EI silloin olla eläkkeellä vaan työttömänä työnhakijana


    • Anonyymi

      Minä matkustelen kohtuullisen paljon. Keväällä ruotsiin lapsen luo. Kesällä kotimaassa useita matkoja. Syksyllä teneriffa. Nyt mielessä huhtikuussa viikko fuengirolassa. Kun ei törsää rahoja joutaviin keskieläke riittää hyvin jopa runsaaseen matkustamiseen , vaatii vain viitseliäisyyttä että löytää edulliset tavat matkustaa. Suomessa maailman paras kirjastojärjestelmä täyttää liikunnan kanssa väliajan. Työhön ei enää jouda. Joutavia ajatuksia sellaiset.

    • Anonyymi

      Käy katsomassa,nettikoneelta riukuaita.fi .Olen tehnyt ja opettanut pisteaidan tekemistä kesä tulossa! Terveisin "Eläväperintö Wiki".

    • Anonyymi

      Miten saa ajan kulumaan ? Outo kysymys. Mistä sen toinen voi tietää
      millä haluat aikaasi kuluttaa ?

      • Siili2

        Tyly vastaus. Saahan sitä vertaistukea kysyä paitsi että aloitus tehty v.2007.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1143
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1091
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe