takasumuvalon toimimattomuus

astra-gee

Takasumuvalo ei toimi. Uusintakatsastus edessä. Lamppu, kiinnitys, sulake releet jne ok. Mikä olisi todennäköisin vika??

-farmari, -01.

---------
Muuten olen sitä mieltä, että koko takasumuvaloa ei tarvita kuin korkeintaan kerran vuodessa tosi kovassa lumipyryssä. Haittaa moisesta kapistuksesta kanssa-autoilijoille vaan on. Kieltää pitäisi koko laite.

19

4467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gene Taali

      ...ajovalot ja etusumarit päälle. Sitten toimii.

      • ...

        tiedän, joo. Ei toimi silti.


    • vetokoukku

      jonka sähköt on mallia TI-mies?

      • edellisten asentama

        Kovilin irrotettava koukku. Sähköliitännät rumilla varasliittimillä. Voi silti olla ammattilaisen asentama. Pitääpä tarkistella asiaa, ja mittailla muutenkin V-mittarin kanssa.


    • miisu80

      Itselläni oli sama vika
      Delta auton korjaaja otti peräkerryn pistokkeesta peräkärryn sumuvalon piuhan irti se oli hapettunut ja juminut päälle ei kukaan tarvi peräkärryssä sumu valoa.
      eli taka sumuvalo toimii mutta jos laitan kärryn paikalle siinä ei sumuvalo toimi

      • pistoke

        Niin kytkentä on laillinen kärryäkin vedettäessä.


      • aloittaja.

        Koukun kytkennöistä se vika löytyi. Alkuperäinen sumuvalon johto jätetty tyhjäksi. Vetokoukun johto oli murtunut monesta paikasta, kun eriste oli liian kovaa. Otin koko vehkeen toistaiseksi pois käytöstä. Korjaillaan, kun jaksetaan.

        Kiitos siis vinkeistä.


    • Polttimo.

      Heh, heh !
      Katso, tuleeko virtaa lampulle tulevaan ko. johtoon.
      Sen voit tunnistaa vaikka siitä, mihin johtoon perävaunun pistokkeelle lähtevä sininen johto on liitetty.
      Siellä takapalkissa verhoilun takana on kyllä pitoke pv.n johtojen liittämiseen.

    • aaa.

      en tiedä joko on vastattu,

      mutta koukun pistorasian siaäll on
      kytkentäliuskat jotka poistavat sumuvalon kun vedetään,
      ne voivat olla vialliset,
      siis siellä koukun pistorasian sisällä

    • Opel 1998

      Takavalojen johdotuksesta on yleensä otettu sähköt vetokoukunliittimeen. Nämä johdot ovat alttiina kaikelle suolalle ja hiekalle. Jos takasumu valo ei toimi, työnnä kätesi vetokoukun vierestä ja etsi johtosarja. Ravistele ja poista hiekka/suola mahdollisimman hyvin. Todennäköisesti saat sähkön kulkemaan takasumuvaloille saakka. Kojetaulussa palaa merkkivalo, mutta se ei aina tarkoita, että sinut huomataan takaa. Takasumuvaloa tarvitaan sakeassa lumipyryssä. Kaksi viimeistä talvea ovat sen osoittaneet. Kalliita DLS autoja on satoja yhdessä pötkössä Helsingin sisäätuloteillä. Muualla Suomessa ajetaan ehkä rauhallisemmin.

      • Mistä näitä sikiää

        Joo, kiitos vaan tiedoista/neuvoista, vastasit sitten VIISI vuotta vanhaan keskusteluun... onnea valitsemallasi tiellä.


      • Hjuih
        Mistä näitä sikiää kirjoitti:

        Joo, kiitos vaan tiedoista/neuvoista, vastasit sitten VIISI vuotta vanhaan keskusteluun... onnea valitsemallasi tiellä.

        Mitäs vitun väliä sillä miten vanha viesti on alunperin? Joku muu voi etsiä vastausta samaan ongelmaan...


      • ei vanha kyssäri tur
        Hjuih kirjoitti:

        Mitäs vitun väliä sillä miten vanha viesti on alunperin? Joku muu voi etsiä vastausta samaan ongelmaan...

        Oikein minä juuri etsin vastausta ko. vikaan. Kiitos vain vihjeistä


      • Anonyymi
        Hjuih kirjoitti:

        Mitäs vitun väliä sillä miten vanha viesti on alunperin? Joku muu voi etsiä vastausta samaan ongelmaan...

        Kiitos tästä keskustelusta. Samojen ongelmien äärellä


    • Vectra

      Mäkin etsin samaan vikaan ratkaisua joten kiitos vastauksesta vaan vanhaan viestiin.

      • Maadoitus

        Siis takasumuvalo ei toimi?
        Koska olet varmaan jo lukenut aiemmat kirjoitukset ja tehnyt tarkastukset, ei syynä voi olla palanut polttimo tai sulake, eikä hapettumat tai muut ongelmat vetokoukun liitännöissä?
        Minulla oli kerran takavalojen kanssa ongelmana huono maadoitus. Jännite tuli kyllä lampulle, mutta jäi siihen, koska lampun maadoitusjohdon liitos oli hapettunut rungon puolelta.


    • Astra2001

      Kiitos vanhan keskustelun vinkeistä. Minulla oli samanlainen ongelma vm. 2001 Astran kanssa. Sumuvalon merkkivalo syttyy kojelaudassa, polttimo, sulake ja rele ok mutta itse valo ei pala. Yleismittarin mukaan polttimolle tuli muutama sata millivolttia. Vika oli umpihapettuneessa peräkärryn pistorasiassa. Siinä oli kaksikin halkeamaa, joista suolavesi oli päässyt tekemään tepposensa. Sähkö vuoti rasian sisällä maihin. Uusi rasia ja takasumuvalokin toimii taas.

    • vielälisäys

      Kuten todettua jo, vika todennäköisesti koukun töpselissä mutta lisään vielä, että vanha töpseli kannattaa vaihtaa (viiden euron osa) koska töpselin sisuskalut todennäköisesti muussina kuten mulla oli (muovi hapertuu). Koukun kytkentäkaavioita on löytyy helposti googlettamalla tarvittaessa.

    • Anonyymi

      Vetokoukun sumuvalon kytkin ei toimi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe