Gartner ennustaa, että 58 prosenttia ensi vuonna toimitetuista pc-koneista on Vistalla varustettuja.
Vista-ennuste heikko, Linux (heikoin).
Gartner: koko maailman pc-konekannan käyttöjärjestelmät,
2007:
Windows XP Professional 47,0%
Windows XP Home 28,6%
Windows 2000 Professional 9,1%
Windows Vista Business 4,2%
Windows Vista Home 4,9%
Mac OS 2,4%
Linux 1,9%
2010:
Windows Vista Business 39,1%
Windows Vista Home 28,6%
Windows XP Professional 18,0%
Windows XP Home 8,5%
Windows 2000 Professional 1,4%
Mac OS 2,4%
Linux 1,9%
koska Linux distrot (tne) valloittavat Microsoftin aseman???.
14
836
Vastaukset
- maalaisjärjellä
Heippa.
Maalaisjärjellä ajatellen kysymys ei ole siitä että windows olisi parempi kuin parhaimmat linuxit.
Tietokoneliikkeet pakkomyyvät windowsia.
Mitä kaikkea siihen liittyykään?
Hyvää päivänjatkoa..t. Kake.- pöhö
närhen munat=)!
- SodatSotiin
Kotimaassa ollaan paljon toiveikkaampia Linuxin suhteen.
http://www.tietoviikko.fi/gallup_results.do?id=381722
Mikä selkeästikin osoittaa, että kyllä tässä pikkuhiljaa aletaan olla sillä tasolla, että Microsoft vain käy tarpeettomaksi.
Väittely paremmuudesta on turhaa, kun hommat hoituvat Linuxillakin jo todella mallikkaasti. tuossa laskelmassa on huomioitu palvelimet joihin asennetaan GNU/Linux, entäpä sulautetut-järjestelmät?
Entä miten tuon arvion tekijät ovat huomioineet puhtaasti latausten olevan suhteessa ostettuihin GNU/Linux-paketteihin!?
;-)- sen verran
Kollimaattori kirjoitti:
. . . ne pitäisi huomioida? PC stands for Personal Computer.
netistä ladattujen linuxien määrää ei kukaan, siis huom! KUKAAN pysty tarkalleen sanomaan, saati sitä kuinka moni on muuta kautta, esim. kaverin kautta saanut linuxin käyttöönsä.
Siksi noi linux-luvut on kyllä harhaanjohtavia.
Windowsien määrä on helpompi sikäli että kaikki windowsit, noin teoriassa piraatteja lukuunottamatta, tulevat koteihin kaupasta, joko retail-pakkauksena tai oem:nä koneen mukana.
Linuxin taas saa kopsata kaverille tai sitten imua netistä eikä silti ole kysymys piraatista, näin ollen voidaan olettaa määrän olevan paljon suurempi kuin mitä on nuo "myydyt" versiot. Pieni osa linuxeistahan on kaupallisia versioita, mm. Suse, Red Hat (ei siis Fedora) ja Mandriva. Huomaa myös että Susesta on olemassa myös "ilmainen" versio, OpenSuse, samoin Red Hatin kotikäyttäjäversio Fedora ei maksa netistä ladattuna. Kollimaattori kirjoitti:
. . . ne pitäisi huomioida? PC stands for Personal Computer.
Vistan Business... Hjuu, onkin suunnattu kotikäyttäjille... Eli, GNU/Linux ja palvelimet kuuluu ryhmään... joten mainitsemani sulautetut on ainut joka jää pois... Eikö?
;-)
- oikein löydät
a) Montako vaihtoehtoa löydät kaupasta, jos sinun pitää ostaa perheellisesti tietokone käyttöön?
b) Montako koulua löydät, jossa ei pakkosyötetä kaupan vaihtoehtoja valmiiksi?
Kysymys: minkäköhänlaiset mahdollisuudet arvelet olevan Microsoft -yhteiskunnan horjuttamiseen, koska Windows-tuuttia tarjotaan joka paikassa. Jokainen voi päätellä onko hyvä asia, jos kuluttajan vaihtoehdot rajataan minimiin. - Kokeillut
Koeasensin Ubuntun viimeisimmät versiot yhteensä kuuteen kertaan. Yhden kerran Debian onnistui. Luovutin aina kun w32codecs tai joku muu ei asetunut. Yleensä sama paketti asentui tai ei. Kun onnistuin, lähdin päivittämään 6.10 ppiin ja suteen meni.Vika oli tietysti minussa, mutta aloitin aikanaan Commodor 64 sella ja olen aentanut W:n noin 15 kertaa eri koneisiin onnistuneesti. Hatun nosto niille nuorille, jotka ovat niin hyviä, että eri distrot asentuvat vaivatta. Meille tavallisille tallaajille ei homma vielä onnistu Linuxeilla. Jos nyt ostat Linuxkoneen ja siinä menee joku pielee, niin millä sen uudelleenasennat?
- Huxx
Ne asennuslevyt kannattaa tarkistaa aina ennen asentamista. Asennuksen aikana tapahtuvien asioiden kuten päivitysten pitää antaa mennä rauhassa loppuun.
Muutaman erimerkkisen distron olen asentanut ja monessa on ollut resoluutio-ongelmia. Linuxet ovat vieläkin kehitysvaiheessa, ja niissä on puutteita ja virheitä. Osa käyttäjistäkään ei hyväksy graafista käyttöliittymää.
Tämä Suse 10.1 KDE on kuitenkin lähes yhtähyvä kuin Xp. Käytän tätä harjoitusmielessä ja "olettamalla" että sen turvallisuus on parempi kuin virusohjelmia suosivan Xp:n.
Toivoisin että kaikki "kodekit pakattaisiin ja paketit suomennettaisiin" tulevaisuudessa. Hyvä tästä tulee...ellei paras...kai. - hi houuu
Ostetunkin linuxkoneen voi asentaa uudelleen mukana tulevilta asennuslevyiltä, tottahan ne pitää olla mukana tai sitten lähes millä tahansa netistä saatavalla linuxjakelulla.
Noin 25 eri linuxjakelua kokeiltu/koeasennettu ja asennuskertoja jotain 50 ja mielestäni olen ihan tavan käyttäjä, ikääntynyt tosin, eikä tuo niin vaikeaa ole, jos menee pahasti pieleen niin asentaa uudelleen.
Winiin nähden on se etu että linuxilla vie aikaa 4-6 tuntia laittaa kone siihen kuntoon että siinä on kaikki tarvittava ja kaikki on säädetty työpöydän taustakuvia myöden. Winissä aikaa kuluu samaan noi 8-12 tuntia! Ja ihan tosi, noita on riittävän monta kertaa asennettu, joka ohjelma pitää asentaa eri levyiltä ja käynnistää tai netistä asentaa ja käynnistää.....................................
Minä en hirveästi mieltäni vaivaa sillä mikä on linux/win käyttäjien määrä nyt tai 2010, tärkeintä on että minulla on toimiva ja virus ym vapaa käyttöjärjestelmä joka ei vakoile minua, ei venkoile kaikenlaisten aktivointien kanssa ja on silti laillinen.
Jos jossakin kohtaa linuxissa on puutteita niin toisaalla edut linuxilla ovat minulle merkittävämpi tekijä sen käyttämiseen.
- tuohon ennusteeseen
jossa Linuxin osuudeksi on arvioitu 1,9% nyt ja sama 1,9% neljänkin vuoden kuluttua... ?
Minä en ainakaan usko.
Linux tulee ja takuuvarmasti vaikkakin hitaasti hiipimällä - you know - niinku nurkan takaa yllättämällä. Samalla tavalla ku jokavuotinen liukkaus talven tullen...
Myyntitilastoissa vaan kun ei näy imuroidut ja kaverin cd/dvd:ltä asennetut linukat- yks ja asennetaan
noin 15 koneeseen. Ja meiän firma on ns pienyritys
- tulevaisuuden näkymistä...
http://edu.noormarkku.fi/ltsp/
Nostan hattua Noormarkun päättäjille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894230
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032383Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?342368Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell972134Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281917- 321895
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881560- 291558
- 761321