Puheen aihe ja aloitus?

yks vaan...

Eli siis nyt pitäisi pitää ÄI2 kurssilla puhe ihannekesto n. 2min..Eli siis mistä itse piditte (aihe) ja miten aloititte? Nämä kaksi asiaa ovat minulle aina aivan tajuttoman vaikeita eli keksiä siis aihe josta muukin luokka olisi kiinnostunut, ja se että miten sen sitten aloittaisi?
Kiitos avusta jo etukäteen.

7

4107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HenDoc

Onko puheesi informatiivinen vai kantaaottava ? Vaikkakin voin melko varmasti päätellä sen olevan informatiivinen koska käyt vasta toista kurssia.

Yleisiä aloituksia ovat esimerkiksi; "Hyvät kuulijat" tai "Hyvät opiskelutoverit", kumpikin käy.

Valitse aihe josta tiedät jotakin, informatiivinen puhe on varsin helppo tehdä kun sitä vertaa kantaaottavan puheen tekemiseen. Itse pidin puheeni ÄI2-kurssilla tenniksestä, sillä harrastan mailapelejä.

Muita aiheita voisi olla jokin kirjailija tai vaikka näyttelijä, aihe on varsin helppo keksiä kun vähän katselee ympärilleen.

• Abiii

Meilläpä ei ole tarvinnut pitää mitään äikän puheita/esitelmiä. Opettaja on vaan aina sanonu, että se vie turhaan aikaa muulta opetukselta ja olettehan te pitäneen esitelmiä yläasteella. :)

• seww

No ole onnellinen.. Meillä sen puheen pitää olla 5min..

• zanttu7

Meillä pitää olla 7 minimissään... Ja luulen että "yks vaan" on päässyt jo aikoja sitten tästä puheesta ylitse. :D

• df

mä alotin puheen sanomalla Moro. Heitin puheseen pari vitsiä ja opettaja sanoin puheen olleen omaperäinen ja hyvä. Numero 8

• lintsastit

ite en ees pitäny puhetta vaa lintsatsatin

• Puhe:

Hyvät opiskelutoverit ja aina niin valpas opettaja.

Kun pienenä poikana tapailin ensiaskeleitani olohuoneen matolla, oli halu oppia, kasvaa ja kehittyä kova, ja niinhän se ihmisillä on aina. Muutaman kumoon kellahtamisen jälkeen alkoivat askeleeni kantaa yhä pidempiä matkoja kerrallaan, ja lopulta ne kantoivat minut tähän opinahjoon ja tätä puhetta pitämään.

Kuten aina niin valpas opettaja on varmasti huomannut, on hänen oppilaillaan edelleen voimakas halu oppia, kasvaa ja kehittyä tämän elämän ja maailman haasteita varten. Muutamia kömmähdyksiä on opiskeluvuoden aikana sattunut oikeastaan kaikille, mutta etenkin tämän puheen pitäjälle.

Toivottavasti tämä puhe ei jää pahimmaksi pyllähdykseksi tässä koulussa, koska harjoittelin tätä varten kovasti, siis tässä onnistumista, en niinkään sitä pyllähtämistä.

Siinä missä matto pehmensi kellahtamista lapsena, ja kannustavat vanhemmat innostivat kerta toisensa jälkeen nousemaan aina ylös, on ollut ilo huomata, että opiskelutoverien ymmärrys, hienotunteisuus ja kohteliaisuus ovat täälläkin pehmentämässä muutoin niin kipeää tekeviä kömmähdyksiä. Ja ennenkaikkea, on aina niin valpas opettaja kannustamassa takaisin ylös, vaikka miten pahasti ja kipeästi kumoon menisinkin.

Onnellinen lapsi oppii, kehittyy ja kasvaa perheyhteisössä ja välittävien vanhempiensa turvaverkossa. Ilman sitä ei olisi turvallista lapsuutta eikä kunnollisia lähtökohtia elämään.

Onnellinen opiskelija puolestaan oppii, kehittyy ja kasvaa kouluyhteisössä ja sen välittävien turvaverkkojen varassa. Ilman niitä olisi toki kasvua ja kehitystä kullekin, mutta saatu oppi ei kannustaisi rakentamaan yhteiskuntaa, vaan pikemminkin tuhoamaan sen.

Kun nyt ensimmäisen yhdessä vietetyn vuoden jälkeen katselen opiskelutovereitani ja aina niin valpasta opettajaa, on minun kiitettävä ensinnäkin opiskelutovereitani kaikesta siitä turvasta, mitä olette kanssaopiskelijoillenne ja ennenkaikkea minulle tuoneet. Ilman teitä olisin saattanut jättää askeleita ottamatta ihan kaatumisen ja kivun tunteen pelosta.

Aina valpasta opettajaa on kiitettävä, että ilman hänen kannustustaan olisin luultavasti jonkun kömmähdyksen jälkeen jäänyt mattoon makaamaan, enkä olisi siitä enää jaloilleni noussut.

Kaiken tämän kiittelyn ja ylistämisen jälkeen on kuitenkin sanottava, että vaikka tässä luokassa ei ketään kiusatakaan, tapahtuu sitä Suomen kouluyhteisöissä tälläkin hetkellä. Kiusaaminen koulussa antaa sen kohteelle aivan yhtä huonot eväät elämään kuin turvaton lapsuus kotonakin.

Joissain tapauksissa kiusaaja on turvattomasta kodista lähtöisin, mutta tarkoitukseni ei ole syyttää ketään kotiolosuhteidensa vuoksi.

Kouluilla ja varsinkin oppilailla on yhteisöllinen mahdollisuus puuttua kiusaamiseen.

Kiusaamista tapahtuu, koska sen sallitaan tapahtuvan. Kun yhteisö päättää, ettei sen sisällä kiusata, loppuu kiusaaminen siihen.

Hyvät opiskelutoverit ja aina niin valpas opettaja, kiusaamista ei tässä koulussa tapahdu jonkin luonnonlain seuraamuksena, vaan sitä tapahtuu koska sen annetaan tapahtua, ja sitä tapahtuu siksi ettei siihen puututa, koska aina niin valppaat opettajat eivät sitä muka huomaa.

Kiitos.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe