Aloitin LP levyjen digitoimisen tietokoneelle ja huomasin joidenkin vanhojen levyjen ritisevän todella paljon. Harjaaminen miljoonaharjalla tai puhdistusnesteet eivät auta.
Mutta sitten muistin että minulla oli joskus permostat nimistä puhdistusnestettä joka poisti staattisuuden todella hyvin. Nämä nykyää vielä myynnissä olevat litkut vain pahentavat tilannetta. Eli löytyyköhän vielä mistäänpäin Suomea permostat nimistä ainetta.
Ja onkohan kenelläkään mitään toista keinoa staattisuuden poistamiseen.
LP Levyn puhdistus
7
3021
Vastaukset
- kyllä poisteta
millään litkuilla vaan antistaattisella liinalla. Pesunesteenä kannattaa käyttää esim. talousspriitä,ehkä vedellä laimennettuna mutta ei paljoa vettä koska muuten se veden epäpuhtaus tekee suola- tms. jäämiä ja tulos on plusmiinus nolla. Tietty jos saat sulla on akkuvettä sellasessa pullossa jota ei ole liotettu liassa ja auton rasvassa niin ok, akkuvesi on periaatteessa tislattua vettä elikkä siis puhdasta ja suolatonta.
Ite pesen ensin karkean pesun juoksevalla vedellä ja sen jälkeen talousspriillä pyyhin levyn. Ai mitä talousspriitä? No sitäkin saa huoltamoilta, autotarvikeliikkeistä, tavarataloista ja rautakaupoista: kauppanimi Sinol. - LP:t jo diginä
Kohdallani oli hieman samaa ongelmaa ja sain sen ratkaistua pyyhkimällä levyt kevyesti hieman kostealla mikrokuituliinalla ja nesteenä käytin ohjeen mukaisesti laimennettua pyykinhuuhteluainetta.
- Sehän sisältää
kaikkea sellaista joka voi pilata levyn! Ei ei ei. Mielummin juuri nihkeä pyyhkäisy puhtaalla vedellä kostutetulla liinalla tai sitten sitä sinolia.
Pyykinhuuhteluaineet ei tosiaan ole tarkoitettu levyjen putsaamiseen. Kukin tekee tavallaan mutta ei sitten kannata itkeä jos pilalle menee! - LP:t jo diginä
Sehän sisältää kirjoitti:
kaikkea sellaista joka voi pilata levyn! Ei ei ei. Mielummin juuri nihkeä pyyhkäisy puhtaalla vedellä kostutetulla liinalla tai sitten sitä sinolia.
Pyykinhuuhteluaineet ei tosiaan ole tarkoitettu levyjen putsaamiseen. Kukin tekee tavallaan mutta ei sitten kannata itkeä jos pilalle menee!Kerropa minullekin, koska olen käyttänyt jo vuosikausia DJ:nä ollessanikin (yli 20v) eikä yhtään levyä ole mennyt huuhteluaineen takia pilalle!
- puhtaaksi ja
sitten jos on mahdollisuus ostaa/lainata Shibata-neulalla varustettua soitinta niin ritinät häviävät. Jos levy on tosi karmeessa kunnossa niin soitat sen äänityksessä kosteana, tislattu vesi käy hyvin. Älä kuitenkaan uita koko rasiaa vedessä.
Shibata neulahan on melkein kolmio, lähes samanlainen kuin kaiverruksessa käytetty. Pintapaine on pieni ja suurin osa kosketuksesta osuu käyttämättömälle osalle raitaa koska useimmiten levyjä on varmaan soitettu tavallisella elliptisellä tai jopa pyöreällä neulalla. Ainakin JVC on valmistanut noita.
Levyn on syytä olla aika puhdas koska tuommoinen neula kerää liat melkein uran pohjalta. Joka puolen jälkeen neulan puhdistus.
Staattisuus ei tässä äänitytouhussa ole ongelma vaan pitempiaikaisessa säilytyksessä pölyn imuroitumisineen.- puhtaaksi ja
juttuun; Shibata-rasiat eivät ole kovin kalliita jos sellaisen löydät ja toistoalue on jotain 10Hz-60kHz. Äänite on siis korkealaatuinen ja saat etenkin LP-levyn 10 viimeiseltä vuodelta olevat soimaan huomattavasti paremmin kuin CD:levyt. Laulajillakaan ei ole s-vikaa ellei ole syntymävikana. Jos olisi mahdollisuus tallentaa 96kHz:n näytteenottotaajuudella niin herran jestas sentään...
- puhdistukseen
Olen kanssa tehnyt tuota Lp levyjen digimuotoon siirtoa ja siirron jälkeen laittanut levyt myyntiin.
Itse olen käyttänyt levyjen puhdistukseen ikkunanpesuainetta, sitä sinistä, suihkupullossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista987663- 1055532
- 2664738
- 494683
- 663405
- 502768
- 582457
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222418Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244