Käpyjä keräilin parista kaadetusta piha puusta muovikassilisen. kuinkas se kuivaus onnistuisi parhaiten jotta siemenet keväällä itäisi? annanko vaan pussin olla liiterin nurkassa ?
Kuusen
3
2429
Vastaukset
- ei ainakaan
muovipussissa, ei tunnu oikein luomu-ympäristöltä.
voivat homehtua ja menetää itunsa. - taimitarhaaja
lattialämmitys jossain tilassa niin kuivata siinä muovin päällä. Kun käpysuomut alkavat avautua ravistelet isossa pussissa ja keräät pussiin putoilleet siemenet. Tämän voit toistaa muutaman kerran päivän parin välein. Jos lattialämmitystä ei ole, niin mikä tahansa kuiva paikka käy, kunhan ilma pääsee vaihtumaan käpyjen luona. Muovikassissa kosteat kävyt vain homehtuvat. Saunan lauteillekin voit viedä niitä, kunhan lämpötila ei nouse juuri 30 päälle - ja alle suoja ettei lauteet likaannu voi muuten projekti saada hallituksen tylyn tuomion.
Siemeniä kuivataan vielä avoimessa kuivassa tilassa viikon verran, sitten säilytetään vaikka minigrip-pussissa viileäkaapissa.- istuttelija
Itse keräsin männynsiemeniä, mutta tuskinpa menetelmät kovin paljoa voivat erota toisistaan. Joka tapauksessa käpyjä voi kuivattaa monella tapaa.
Keräsin männyn kävyt helmi-maaliskuussa, ja muistaakseni melkein saman tien aloitin kuivatuksen. Muutaman päivän pidin käpyjä ihan ulkona. Iskin kävyt pahvilaatikkoon, johon tein suuria reikiä. Laatikon laitoin sitten makuuhuoneen kaapin päälle pariksi kolmeksi viikoksi. Tämän jälkeen naputtelin käpyjä vielä lautaa vasten, jotta viimeisetkin siemenet irtosivat. Lenninsiivet voi poistaa laittamalla siemenet vaikka kangaspussiin ja hieromalla niitä varovasti toisiaan vastaan. Sitten vaan kerätään siemenet johonkin tiiviiseen rasiaan ja laitetaan jääkaappiin kevättä odottamaan. Itse aloitin kylvön huhtikuun lopulla jugurttipurkeissa, ja heinäkuussa istutin maahan. Hyvin ovat lähteneet kasvuun.
Varsin mielenkiintoista puuhaa, etenkin jos niistä vielä jonain päivänä jotain kasvaa. Siemenet taitaa säilyä muutamia vuosia oikein säilöttynä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574