Kosteusvaurio rivitalossa

Miettii..

Ihan uteliaisuudeksi kyselen teiltä mielipiteenne:

Asun yksin Itä-helsingissä 5 asunnon rivitalossa. Meillä kävi kosteusvaurio tyyppi mittaamassa kosteutta hometta viime viikolla. Asun E (pääty) asunnossa ja D-asunnon kylpyhuoneesta on löydetty paha kosteusvaurio (homettakin). Vaurio on levinnyt myös minun kylpyhuoneeseen, josta on löytynyt kosteutta. Taloyhtiö voi maksaa kosteusvaurion korjauksen (kuivatuksen ym.), mutta kaikki muu on maksettava itse esim. kaakelit ym. Onko kokemuksia tästä?
Tuleeko minun vaatia täydellistä korjausta vai meneekö kaakelit ym. todellakin minun piikkiini?

11

3003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuso

Näin on.

• Eikka53

Meillä kävi vastaavaa jokin aika sitten.Eli taloyhtiö on velvollinen maksamaan kylpyhuoneen alkuperäiseen kuntoon.Taloyhtiön vakuutus korvaa yleensä kuivatuksen ja kosteussuojan,mutta taloyhtiö pinnat.Jos taloyhtiö on aika uusi voi kaikki mennä vakuutuksen piikkiin.Vakuutusyhtiö vahentää ikävähennyksen-20 vuotta.Tsemppiä!

• asukas
        Eikka53 kirjoitti:

Meillä kävi vastaavaa jokin aika sitten.Eli taloyhtiö on velvollinen maksamaan kylpyhuoneen alkuperäiseen kuntoon.Taloyhtiön vakuutus korvaa yleensä kuivatuksen ja kosteussuojan,mutta taloyhtiö pinnat.Jos taloyhtiö on aika uusi voi kaikki mennä vakuutuksen piikkiin.Vakuutusyhtiö vahentää ikävähennyksen-20 vuotta.Tsemppiä!

Alkuperäinen kunto tarkoittaa sitä että jos kylppäriissä on ollut alun perin muovitapetit ja jälkeenpäin on laitettu laatoitus, niin taloyhtiön ei tarvitse korvata kuin muovitapetti, eli palauttaa kylppäri alkuperäiseen kuntoon.

• rotchev

Näin se menee, yhtiön vakuutuksesta. Jos tasoa haluat parantaa niin erotuksen joudut maksamaan itse.

• joopajoo..

Periaatteessa joo mutta asianhaaroja voi olla kysymyksessä niin paljon ettei ole mahdollista sanoa miten se loppujen lopuksi menee.
      Asiaan vaikuttaa asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestys ja sen maininnat vastuu-alueista tai muut vastaavat päätökset. jos ne tavalliseen tapaan menee niin yhtiö hoitaa kulut vesieristeeseen asti sä eli osakas loput. Pitää tietenkin muistaa,että itse osakkaan olet myös osllisena yhtiössä eli yhtiön kuluista maksat noin 20%.(riippuen omistusosuudesta)

Vahinko tapahtuman syntyyn johtaneet syyt voi myös vaikuttaa asiaan.Eli maksumiehiä voi olla myös vahingon aiheuttajat sekä sulle että yhtiölle mutta vain jos voidaan osoittaa tahallisuutta tai törkeää huolimattomuutta. Sen lisäksi asia pitää riitauttaa.
      Taloyhtiön vakuutus myös voi maksaa jotakin riippuen vahingon luonteesta ja ikävähennyksistä.
      Samoin sun kotivakuutus voi maksaa jotakin omavastuiden ym. jälkeen jos semmoinen sulla on.

• Jääkide

Laitan tähän tärkeän linkin,koskien remontin aikaista suojaamista.
      Mikäli suojaamista ei tehdä osastoinnilla,niin kaikki homeitiöt ym. leviävät asuintiloihinne.
      Asiaa ei kannata vähätellä. Nimittäin on paljon hankalampaa alkaa puhdistaa jokaista tv,sohvaa,mattoa jne sekä seiniä,kattojan,listojan jne. suojaamattoman remontin jäljiltä. Erityisesti TERVEYTENNE on siinä kyseessä.

http://www.rakennustieto.fi/channels/public/www/rane/attachments/5ecztM8oF/5efAGZR5n/Files/CurrentFile/Ratunayte_820239.pdf

• MunMiälestä

Hommahan menee silleen, että jos kosteusvaurio on "äkillinen ja ennalta arvaamaton" pitäisi taloyhtiön täysarvovakuutuksen korvata koko juttu. Jos muissakin asunnoissa on ollut vastaavia ongelmia aiemmin ei vakuutusyhtiö välttämättä osallistu talkoisiin ainakaan täydellä korvauksella. Tosiasiahan on, että lähes kaikissa ennen n. 1995 rakennetuissa rivitaloyhtiöissä on vain ns. kosteussulku märkätiloissa eikä vesieristystä, joka ammttimaisesti tehtynä pitäisi nykyään estää kosteusongelmat. Muutenhan käytäntö on, että osakas vastaa pintamateriaaleista (kaakeli/klinkkeri, muovitapetti tms.) ja taloyhtiö kaikesta pinnan alla olevasta.

• ammattimaisesti

Eipä estä ammattimaisesti tehdyt vesieristykset vahingoilta. Ei estänyt ennen vesieristysjärjestelmien tuloa eikä sen jälkeenkään. Hyvin suuniteltu ja hyvin tehty työ antaa valmiuksia vähentää niitä vahinkoja.

• Miettii..

Noniin, kokous on takana. Näitä juttuja he ehdottelivat. En ole vielä kirjoittanut mitään paperille, pitää jäädä sulattelemaan. Tässä tulos:

- jokainen maksaa omat vaurionsa/ kustannuksensa itse, koska 5 asunnon taloyhtiö on niin pieni
      - taloyhtiö on yhtä kuin talon asukkaat, kun jokainen ottaa oman lainan - saadaan korkovähennyksiä ja tukia (jotain 1400e per hlö)

Kokouksessa tuli ilmi, että vauriot johtuvat rakenneviasta! Asiantuntija ehdotti, että JOKAISEEN asuntoon tehtäisiin kylpyhuone remonttia vaikka kahdessa asunnossa on todellista vaurioita. Pari asukasta vastustivat, koska he ovat pian myymässä asuntoa. Siksi alustavaksi päädyttiin, että jokainen hoitaa itse.

Mitä te ajattelette??

• yhtiöjärjestys

onko sinne kirjattu niin että osakkaat vastaavat itse rakenteita myöten (epäilen). Onhan se kuitenkin niin että omistat vain taloyhtiön osakkeita ja olet vain sattumalta siinä asunnosssa.
        Heinäntekojärki sanoisi että mitä et voi viedä mukanas niin kuulu yhtiölle (esim. suihkunurkan seinäkaakelit).

• Vanhempi suunnittelija

Pieleen menee noilla ehdotelmilla. Asuntoyhtiölaissa on asia aivan hyvin eikä siitä pidä alkaa sooloilemaan. Eli yhtiö korjaa alkuperäiseen tasoon.

Asiaa ei voi muuttaa enemmistöpäätöksellä. Kaikkia ei voi myöskään velvoittaa kypyhuoneremonttiin, kun kahdelta on löytynyt jotain. Eri asia on, että yhtiökokous voi päättää kaikki kylppärit remontoitavaksi. Tällöinkin on rakenteitten ja vaurioitten erilaisuudesta riippuen maksettava yhteisestä potista.

Käsittely kuulostaa aivan tyypillisesti sellaiselta, jossa touhuavat tietämättömät taitamattomien kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe