Eli mua kiinnostas tietää puiden ajosta:
-Joutuuko keräilemään paljon eripaikoista yhteen kuormaan
-joutuuko paljon telaamaan
-onko perävaunun kanssa mentävä aina kun on vähänkin mahdollista vai onko kuljettajan päätettävissä eli mihin rahkeet riittää
-lähteekö ketjut alle aina kun mennään talvella metsään
-heittelehtiikö perävaunu paljon talvella maantiellä ajettaessa kun on kaksi nippua päällä
-onko vuorotöitä vai saako ajaa itse yhtä autoa
Kiitos jo etukäteen vastauksista puunajo kiinnostaa itse 5v. ajanu yhdistelmää ja nyt tekis mieli jo puumettään
Puun ajosta
41
10581
Vastaukset
- tämä,.-
Kyllä keräillään joskus enemmän ja toisinaan vähemmän.
Telaamaan joutuu sillon kun ei kärryllä pääse. Siinäkin asiassa on suomenmaassa paljon paikallisia eroja. Toisilla paikkakunnilla on vaan navetantakuset täynnä traktorien juntuja ja joissakin paikkakunnilla on rakennettu paljo hyviä mehtäautotie verkostoja. Yksi Suomen kurjimmista puunajopitäjistä On Keskisen Vesan valtakunta Töysä.
Kärryn kanssa mennään aina kun vaan pikkasenkin on saumoja ja joka kerta se kärry on sieltä metastä pois tuotu, on meinaan kumminkin sen verran hinnakas vekoti ettei viiti mehtään jättää.
Ketjut laitetaan pakosta tai sitten kun jo on jääty mäkeen.
Kärry seilaa paljon koska painopiste on usein korkealla ja nippujen välissä tyhjää tilaa. Jatkokärry on paljon vempulampi vetää kuin kiinteä siirtopankkonen.
Kahteen mieheen paljon autoa ajellaan ja toinen ajaa aamu/päivä ja toinen ilta/yö.
Puunajoon ei kyllä kannata lähtee jossei tosissaan kiinnosta mutta on kyllä vaihtelevaa hommaa. Työkalujenkin pitää pysyä käesä sen verran että saa kuorman päälle ja metästä pois ihmisten ilmoille. Tämmösenä talavena puunajo on vaan kurjimmista päästä kelien puolesta, tiet laiasta laitaan vesijääklä ja mentävä vaan on.
Jos kiinnostaa niin siitä vaan kokeileen hommiin keväällä ois paras alotellä kelirikkojen aikaan, niin on rauhallisinta ja pitkä matka harjotella ennen talavee. Puukuskeja aina tarvitaan ja niistä on kyllä kova pula..- todella kiinnostunut
joo kyllä tässä on näihin hommiin tosiaan sen takia alunperin lähdettykin että jonain päivänä oon puukuski oon hakeutunut myös sellaisiin yhdistelmä hommiin jossa käytän nosturia joka keikalla.
- puu-suksi
todella kiinnostunut kirjoitti:
joo kyllä tässä on näihin hommiin tosiaan sen takia alunperin lähdettykin että jonain päivänä oon puukuski oon hakeutunut myös sellaisiin yhdistelmä hommiin jossa käytän nosturia joka keikalla.
Pohjois-suomeen niin on melko tuntematon käsite telaus.. Varsinkin jos auton katolla kyltissä lukee metsähallitus..
Täällä etelässä tullut sekin juttu tutuksi ;) - ölle
sanoit että ketjut pannaan pakosta. Itse ajan pohjois- Norjaan ja laitan ne kyllä vapaaehtoisesti ennen kuin samplaa. Oikeaan vetoseen kun laittaa niin auttaa paljon.
- kun:::::
ölle kirjoitti:
sanoit että ketjut pannaan pakosta. Itse ajan pohjois- Norjaan ja laitan ne kyllä vapaaehtoisesti ennen kuin samplaa. Oikeaan vetoseen kun laittaa niin auttaa paljon.
ajetaan ei ykköspyörä ketjulla tee mitään. Kun alkaa ahistaa pannaan etupyöräketju ja paripyöräketjut molemmin puolin niin sitte alkaa kulkea. Välistä ei kyllä mee sittenkään. Kun on ykköpyöräketju vetosessa ja kerran potkasee niin silloin toinen pyörä kantaa ja veto loppuu. Maantie ja puun ajo on aikalailla erilaista. Ja niinkun toi yks kerto niin ketjut pannaan vasta kun on pakko.
- kuupuski
kun::::: kirjoitti:
ajetaan ei ykköspyörä ketjulla tee mitään. Kun alkaa ahistaa pannaan etupyöräketju ja paripyöräketjut molemmin puolin niin sitte alkaa kulkea. Välistä ei kyllä mee sittenkään. Kun on ykköpyöräketju vetosessa ja kerran potkasee niin silloin toinen pyörä kantaa ja veto loppuu. Maantie ja puun ajo on aikalailla erilaista. Ja niinkun toi yks kerto niin ketjut pannaan vasta kun on pakko.
meikäläinen ainaki laittaa sen etupyöränketjun ihan vapaa ehtosesti on jotenki rennompaa ajaa jotaki jäistä mettä tietä monta kilometrii ketjun/ketjujen kansssa,ja jos varmanpäälle pelaa laittaa vaikka kärryynkin vielä kettinkin ni sillon mennään aika pahasta jäätiköstä/kurakosta kun kaikki kettinkit pää lyö.. Ja jos haluaa perhe elämälle aikaa parempi kun suuntautuu muihin hommiin.Harkinta kykyä pitää olla,ja päästänsä ei saa olla TYHMÄ tarvii osata keräillä loppuerät järkevästi,mitä takanippuu,mitänupin pohjalle että autokulkee talvikelillä...
Mutta kärrin seilaamisesta olen hieman erimieltä, tosin kärreissäkin on hieman eroja. Jatkokärristä ei ole kokemuksia.
"-onko perävaunun kanssa mentävä aina kun on vähänkin mahdollista vai onko kuljettajan päätettävissä eli mihin rahkeet riittää"
Täydennetäänkö edellisen vastaajan kommenttia sen verran, että kun kärriä raahataan niin pitkään kuin mahdollista, osoittaa ammattitaitoaan / osaamistaan. Sellaisiakin on alalla ollut, jotka ovat jättäneet kärrin aina isomman tien varteen jos paikka on vähänkin huonompi, tie kapea tai käännyntipaikka hieman kyseenalainen.
Tosin tällaisia sankareita on vieläkin, sellaisiakin, joilla on jatkokärri, mutta silti telaavat kun "ei heidän mielestään saa käännettyä, no ehkä on pieni mahis kääntää mutta telasin kuitenkin" ja siirtopankkokärrin vetäjät kääntävät pitkän kärrin siinä samassa paikassa, jossa jatkokärrillisen mielestä ei oikein saa käännettyä. Niin ja siirtopankolliset tulevat täydellä kuormalla poiskin.
Niin ja toinen esimerkki: kaksi kuskia, joista toinen telaa ja toinen ajaa kärrin kanssa - samasta paikasta ja samasta pinosta :)
"-lähteekö ketjut alle aina kun mennään talvella metsään"
Tästä vielä sen verran, että tämäkin on vähän niitä juupas/eipäs-juttuja. Mahdollisimman vähän niitä tulee käytettyä, mutta jos arveluttaa niin esim. yhden ketjun laittaminen ei vie montaa minuuttia, joten jos haluaa pelata varman päälle, niin laittaa ainakin sen yhden ketjun. Jos jäät mäkeen, niin tämä ketju voi olla pelastus. Meinaan kun ei välttämättä rattaissa pito riittäisi muuten pitämään pyydys paikoillaan.
Ketjusta tuli mieleen miten muutamat eivät ole sisäistäneet yhden ketjun käytössä oikeanlaista lukkojen käyttöä... Noh, jokainen tyylillään.
Joo ja maltti kannattaa pitää mielessä, kouhottamalla et aiheuta mitään muuta kuin vahinkoa. Varsinkin metsäteillä ja pikkuteillä saa herkästi aiheutettua vahinkoa jos etenee liian suurella tilannenopeudella. Vaikka olisi miten kiire, niin niin kiire ei ole että tarvitsisi älyttömällä riskillä edetä. Maltti metsässä tulee kuitenkin halvemmaksi isännälle kuin peltien oikominen pajalla, tai viikottaiset rengasliikkeellä käynnit kun ei maltettu kiertää huolellisesti sitä kiveä siinä puolitiukassa mutkassa tai peruutuspaikoilla aiheutetut toistuvat puihin peruuttelut.
Vahinkoja kyllä sattuu, mutta jos niitä sattuu toistuvasti, niin viimeistään silloin kannattaa miettiä omaa osuuttaan niihin sattumiin :)- joka päivä
ölle kirjoitti:
sanoit että ketjut pannaan pakosta. Itse ajan pohjois- Norjaan ja laitan ne kyllä vapaaehtoisesti ennen kuin samplaa. Oikeaan vetoseen kun laittaa niin auttaa paljon.
Kyllä se ketjun laittaminen on äkkiä tehty, mutta kun väännät joka päivä joka kuormalle ketjun päälle tämmösillä keleillä mitä meillä on ollu(n. 4 kertaa päivässä) niin kyllä sitä alkaa pikkuhiljaa miettimään josko se tällä kertaa tulis ilman ketjua.
Kyllä varmasti oppii ketjujen kanssa leikkimään kun puita ajaa ja silmä kehittyy milloin sitä tarvitaan ja millon vois tulla ilman.
Kaheksan vuotta on tullu puita ajettua ja kärryä en oo vielä ketjuttanu ja jos sen tarvii tehä ni sitte on parempi telata tai jäähä kotiin. Joka kelillä on ajoon lähetty. - puu-suksi
kuupuski kirjoitti:
meikäläinen ainaki laittaa sen etupyöränketjun ihan vapaa ehtosesti on jotenki rennompaa ajaa jotaki jäistä mettä tietä monta kilometrii ketjun/ketjujen kansssa,ja jos varmanpäälle pelaa laittaa vaikka kärryynkin vielä kettinkin ni sillon mennään aika pahasta jäätiköstä/kurakosta kun kaikki kettinkit pää lyö.. Ja jos haluaa perhe elämälle aikaa parempi kun suuntautuu muihin hommiin.Harkinta kykyä pitää olla,ja päästänsä ei saa olla TYHMÄ tarvii osata keräillä loppuerät järkevästi,mitä takanippuu,mitänupin pohjalle että autokulkee talvikelillä...
Mikähän vuoristo on kyseessä jos kärryynkin ketjut tarvii asentaa..??? Ei ole sellaista paikkaa viel vastaan tullut.. No ei ole kokemustakaan kuin Hangosta Muonioon ja Venäjältä Ruotsiin :)
- olet
puukuski kirjoitti:
Mutta kärrin seilaamisesta olen hieman erimieltä, tosin kärreissäkin on hieman eroja. Jatkokärristä ei ole kokemuksia.
"-onko perävaunun kanssa mentävä aina kun on vähänkin mahdollista vai onko kuljettajan päätettävissä eli mihin rahkeet riittää"
Täydennetäänkö edellisen vastaajan kommenttia sen verran, että kun kärriä raahataan niin pitkään kuin mahdollista, osoittaa ammattitaitoaan / osaamistaan. Sellaisiakin on alalla ollut, jotka ovat jättäneet kärrin aina isomman tien varteen jos paikka on vähänkin huonompi, tie kapea tai käännyntipaikka hieman kyseenalainen.
Tosin tällaisia sankareita on vieläkin, sellaisiakin, joilla on jatkokärri, mutta silti telaavat kun "ei heidän mielestään saa käännettyä, no ehkä on pieni mahis kääntää mutta telasin kuitenkin" ja siirtopankkokärrin vetäjät kääntävät pitkän kärrin siinä samassa paikassa, jossa jatkokärrillisen mielestä ei oikein saa käännettyä. Niin ja siirtopankolliset tulevat täydellä kuormalla poiskin.
Niin ja toinen esimerkki: kaksi kuskia, joista toinen telaa ja toinen ajaa kärrin kanssa - samasta paikasta ja samasta pinosta :)
"-lähteekö ketjut alle aina kun mennään talvella metsään"
Tästä vielä sen verran, että tämäkin on vähän niitä juupas/eipäs-juttuja. Mahdollisimman vähän niitä tulee käytettyä, mutta jos arveluttaa niin esim. yhden ketjun laittaminen ei vie montaa minuuttia, joten jos haluaa pelata varman päälle, niin laittaa ainakin sen yhden ketjun. Jos jäät mäkeen, niin tämä ketju voi olla pelastus. Meinaan kun ei välttämättä rattaissa pito riittäisi muuten pitämään pyydys paikoillaan.
Ketjusta tuli mieleen miten muutamat eivät ole sisäistäneet yhden ketjun käytössä oikeanlaista lukkojen käyttöä... Noh, jokainen tyylillään.
Joo ja maltti kannattaa pitää mielessä, kouhottamalla et aiheuta mitään muuta kuin vahinkoa. Varsinkin metsäteillä ja pikkuteillä saa herkästi aiheutettua vahinkoa jos etenee liian suurella tilannenopeudella. Vaikka olisi miten kiire, niin niin kiire ei ole että tarvitsisi älyttömällä riskillä edetä. Maltti metsässä tulee kuitenkin halvemmaksi isännälle kuin peltien oikominen pajalla, tai viikottaiset rengasliikkeellä käynnit kun ei maltettu kiertää huolellisesti sitä kiveä siinä puolitiukassa mutkassa tai peruutuspaikoilla aiheutetut toistuvat puihin peruuttelut.
Vahinkoja kyllä sattuu, mutta jos niitä sattuu toistuvasti, niin viimeistään silloin kannattaa miettiä omaa osuuttaan niihin sattumiin :)kun joutuu kuseen, mitä tapahtuu jokaiselle väkisinkin on paras vaikka juoda kahvit tai vetää savut ja AJATELLA. Jos hätäilee ja alkaa oikeen hosua sit on vahinko varma ja vehkeet vielä pahemmin. Puukuskilla pitää olla rohkeutta, taitoa, tiettyä hulluutta mutta ennenkaikkea malttia. Puun ajo on rauhallisen miehen hommia, hosumalla ei saa kun vahinkoa aikaan. Etupyöräkettinki on hyvä laittaa jos vähänkin epäilyttää se rikkoo jo jonkunverran jäistä pintaa ja antaa näin ollen vähän lisää pitoa vetoonkin.
- ..............
puu-suksi kirjoitti:
Mikähän vuoristo on kyseessä jos kärryynkin ketjut tarvii asentaa..??? Ei ole sellaista paikkaa viel vastaan tullut.. No ei ole kokemustakaan kuin Hangosta Muonioon ja Venäjältä Ruotsiin :)
keskisuomeen niin siellä sulla on sellanen vuoristo että et tuu nupillakaan ilman paripyörä ketjuja. Turha isotella jos kuljet vain pääteillä siinä ei paljon taitoa tarvii. Mee korpilahden metsiin siellä on oikeatkin puukuskit kusessa.
- puu-suksi
.............. kirjoitti:
keskisuomeen niin siellä sulla on sellanen vuoristo että et tuu nupillakaan ilman paripyörä ketjuja. Turha isotella jos kuljet vain pääteillä siinä ei paljon taitoa tarvii. Mee korpilahden metsiin siellä on oikeatkin puukuskit kusessa.
Ei kai niitä kuormii ain päätieltä saa.. Kyllä ne on joutunut metästä hakee.. Tiedoks vaan..
Ja kyllä ne ketjut nupissa ymmärrän.. Mut kärrys..?? - -------------
puu-suksi kirjoitti:
Ei kai niitä kuormii ain päätieltä saa.. Kyllä ne on joutunut metästä hakee.. Tiedoks vaan..
Ja kyllä ne ketjut nupissa ymmärrän.. Mut kärrys..??esim mennään reilua auton levyistä juntua joka kallistelee moneen suuntaan voi 3 akselille heittää käljyn niin kärry ei luista sivuun. Pahin tilanne on jyrkissä kallistelevissa kaarteissa jossa jää pelivaraa muutama kymmenen senttiä siinä ei kärryn paljon tartte luistaa kun se on ojassa nurin. Kärryn etupää tulee vetopyöräketjujen rikkomaa tai hiekottimien hiekottamaa pintaa mut takapää omaa jälkeään. Toki harvoin tarttee kärryyn laittaa mut joskus kumminkin.
- keski-suomalainen+
------------- kirjoitti:
esim mennään reilua auton levyistä juntua joka kallistelee moneen suuntaan voi 3 akselille heittää käljyn niin kärry ei luista sivuun. Pahin tilanne on jyrkissä kallistelevissa kaarteissa jossa jää pelivaraa muutama kymmenen senttiä siinä ei kärryn paljon tartte luistaa kun se on ojassa nurin. Kärryn etupää tulee vetopyöräketjujen rikkomaa tai hiekottimien hiekottamaa pintaa mut takapää omaa jälkeään. Toki harvoin tarttee kärryyn laittaa mut joskus kumminkin.
no enpä ole Keski-Suomessakaan moista tehnyt. Siis jollain ihan vesijää-pinnalla on ehkä tarpeellinen, mutta muuten on miehen noloutta kärryn ketjuttaminen. Sinä et ole ilmeisesti edes ajanut kuorma-autoa.
- hakkuriharjottelia
puukuski kirjoitti:
Mutta kärrin seilaamisesta olen hieman erimieltä, tosin kärreissäkin on hieman eroja. Jatkokärristä ei ole kokemuksia.
"-onko perävaunun kanssa mentävä aina kun on vähänkin mahdollista vai onko kuljettajan päätettävissä eli mihin rahkeet riittää"
Täydennetäänkö edellisen vastaajan kommenttia sen verran, että kun kärriä raahataan niin pitkään kuin mahdollista, osoittaa ammattitaitoaan / osaamistaan. Sellaisiakin on alalla ollut, jotka ovat jättäneet kärrin aina isomman tien varteen jos paikka on vähänkin huonompi, tie kapea tai käännyntipaikka hieman kyseenalainen.
Tosin tällaisia sankareita on vieläkin, sellaisiakin, joilla on jatkokärri, mutta silti telaavat kun "ei heidän mielestään saa käännettyä, no ehkä on pieni mahis kääntää mutta telasin kuitenkin" ja siirtopankkokärrin vetäjät kääntävät pitkän kärrin siinä samassa paikassa, jossa jatkokärrillisen mielestä ei oikein saa käännettyä. Niin ja siirtopankolliset tulevat täydellä kuormalla poiskin.
Niin ja toinen esimerkki: kaksi kuskia, joista toinen telaa ja toinen ajaa kärrin kanssa - samasta paikasta ja samasta pinosta :)
"-lähteekö ketjut alle aina kun mennään talvella metsään"
Tästä vielä sen verran, että tämäkin on vähän niitä juupas/eipäs-juttuja. Mahdollisimman vähän niitä tulee käytettyä, mutta jos arveluttaa niin esim. yhden ketjun laittaminen ei vie montaa minuuttia, joten jos haluaa pelata varman päälle, niin laittaa ainakin sen yhden ketjun. Jos jäät mäkeen, niin tämä ketju voi olla pelastus. Meinaan kun ei välttämättä rattaissa pito riittäisi muuten pitämään pyydys paikoillaan.
Ketjusta tuli mieleen miten muutamat eivät ole sisäistäneet yhden ketjun käytössä oikeanlaista lukkojen käyttöä... Noh, jokainen tyylillään.
Joo ja maltti kannattaa pitää mielessä, kouhottamalla et aiheuta mitään muuta kuin vahinkoa. Varsinkin metsäteillä ja pikkuteillä saa herkästi aiheutettua vahinkoa jos etenee liian suurella tilannenopeudella. Vaikka olisi miten kiire, niin niin kiire ei ole että tarvitsisi älyttömällä riskillä edetä. Maltti metsässä tulee kuitenkin halvemmaksi isännälle kuin peltien oikominen pajalla, tai viikottaiset rengasliikkeellä käynnit kun ei maltettu kiertää huolellisesti sitä kiveä siinä puolitiukassa mutkassa tai peruutuspaikoilla aiheutetut toistuvat puihin peruuttelut.
Vahinkoja kyllä sattuu, mutta jos niitä sattuu toistuvasti, niin viimeistään silloin kannattaa miettiä omaa osuuttaan niihin sattumiin :)hyvin sanottu,kyl ite melkein laittaa ketjut kun näyttää että on liukasta. paljo yksinkertaisempaa,kuin se auton vetäminen/pystyyn nostaminen ja vaivattomampaa..
- *************
keski-suomalainen+ kirjoitti:
no enpä ole Keski-Suomessakaan moista tehnyt. Siis jollain ihan vesijää-pinnalla on ehkä tarpeellinen, mutta muuten on miehen noloutta kärryn ketjuttaminen. Sinä et ole ilmeisesti edes ajanut kuorma-autoa.
nimenomaan ja helvetin harvoin. Itsellä kokemusta puunajosta 25v Ja on kyllä joskus joutunu ketjuttaan. Itse kait asut pohjanmaalla jos et ole moista kuullut.
- __________
keski-suomalainen+ kirjoitti:
no enpä ole Keski-Suomessakaan moista tehnyt. Siis jollain ihan vesijää-pinnalla on ehkä tarpeellinen, mutta muuten on miehen noloutta kärryn ketjuttaminen. Sinä et ole ilmeisesti edes ajanut kuorma-autoa.
mitään ketjuja tartte, käytä onspotteja, ei tartte ko painaa napista.
- Kiinni
__________ kirjoitti:
mitään ketjuja tartte, käytä onspotteja, ei tartte ko painaa napista.
Ei kuule pysys puu-auton matkassa päivää enempää. Meinaan niillä käyään kannokossa ja muissa mielenkiintosissa paikoissa joihin ne jäis ensi tilassa.
- ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
keski-suomalainen+ kirjoitti:
no enpä ole Keski-Suomessakaan moista tehnyt. Siis jollain ihan vesijää-pinnalla on ehkä tarpeellinen, mutta muuten on miehen noloutta kärryn ketjuttaminen. Sinä et ole ilmeisesti edes ajanut kuorma-autoa.
oot tainnu viijä vaan muijen tekemiä kuomia. Noloa ei oo muuta ko typeryyttään särkijä kamppeet.
- puu-suksi
------------- kirjoitti:
esim mennään reilua auton levyistä juntua joka kallistelee moneen suuntaan voi 3 akselille heittää käljyn niin kärry ei luista sivuun. Pahin tilanne on jyrkissä kallistelevissa kaarteissa jossa jää pelivaraa muutama kymmenen senttiä siinä ei kärryn paljon tartte luistaa kun se on ojassa nurin. Kärryn etupää tulee vetopyöräketjujen rikkomaa tai hiekottimien hiekottamaa pintaa mut takapää omaa jälkeään. Toki harvoin tarttee kärryyn laittaa mut joskus kumminkin.
Kaarteet tullaan vauhdilla ei nysväämällä... Ei sellainen peli muuten vetele..
On ainkin 25vuotta jo pysynyt kärry pystös ilman ketjuja.. Mut enhän voi muilta harjoittelijoilta sitä iloo kieltää ;) - vaan-----
puu-suksi kirjoitti:
Kaarteet tullaan vauhdilla ei nysväämällä... Ei sellainen peli muuten vetele..
On ainkin 25vuotta jo pysynyt kärry pystös ilman ketjuja.. Mut enhän voi muilta harjoittelijoilta sitä iloo kieltää ;)ettei käy ohrasesti, on sellanen laji ettei kannata leveillä voi jo seuraavalla kerralla kaatua. Tulee ammattimiehestä harjoittelija kerralla.
- puu-suksi
vaan----- kirjoitti:
ettei käy ohrasesti, on sellanen laji ettei kannata leveillä voi jo seuraavalla kerralla kaatua. Tulee ammattimiehestä harjoittelija kerralla.
Se ei pelaa joka pelkää.. Ja maailman sivu niitä on kaatuillut ja kaikki on pystyyn saatu takas..
- kyllä
vaan----- kirjoitti:
ettei käy ohrasesti, on sellanen laji ettei kannata leveillä voi jo seuraavalla kerralla kaatua. Tulee ammattimiehestä harjoittelija kerralla.
se niin on ettei tässä ammatissa koskaan olla ammattilaisia... ihan vain tiedoksi teille nulikat..
- löpökuski
Oli kysymys että joutuuko paljon telaamaan, saako esittää kymysyksen että mitä se mahtaa tarkoittaa? Kävi vaan kiinnostamaan kun tuota ketjua luki..
Telaamaan / lemppaamaan joutuu silloin kun jostain paikasta ei syystä tai toisesta pääse kärrin kanssa täydellä kuormalla pois. Ajatelleen vaikka että olet hakemassa 3 nipun kuormaa (nupissa 1 ja kärrissä 2 nippua). Tällöin voi toimia niin, että menee pinolla ja tekee nuppiin ja kärrin yhden nipun ja tulee pois sieltä huonosta paikasta. Oikeastaan näin on pakko toimia, koska pitäähän nupissa olla painoa, että sieltä yleensä pääsee pois.
Sitten voi toimia niin, että joko purkaa koko kahden nipun kuorman pois ja käy hakemassa uudet kaksi nippua, ja lastaa siitä edellisellä kierroksella purkamastaan kahden nipun kasasta kuorman täyteen, jolloin "hyvälle" paikalle jää jo valmiiksi yksi nippu. Joten kun tulet seuraavan kerran hakemaan kuormaa, niin sinun ei tarvitse enää kuin käydä vain hakemassa metsästä se kaksi nippua, ja ottaa siitä "hyvästä" paikasta se puuttuva nippu kyytiin ja painella purkupaikalle.
Tai sitten teet niin, että kun olet käynyt hakemassa ne 2 nippua, niin siinä "hyvässä" paikassa lapioit sen nupin nipun kärriin, jolloin sinulla on kärri valmiina. Sitten vain käyt hakemassa nupin, otat kärrin jälkeen ja ajelet purkupaikalle. Vähän vaihtelee tilanteen mukaan, kummin kannattaa tehdä.
Tai jos paikasta pääsee vaikka kahella ja puolella nipulla pois, niin silloin täytät kärrin siinä "hyvässä" paikassa ja purat nuppiin jäänet noin puolinippua maahan ja käyt hakemassa täyden nupin metsästä. Jolloin seuraavalla kuormalla kun tulet huonosta paikasta (vaikka helvetin ison mäen takaa) pois, niin saat täytön niistä edellisellä kuormalla jääneistä puista. Eli ei tarvitse uudestaan käydä metsässä, tai siirreillä puita edestakaisin nupin ja kärrin välillä. Ja isäntä säästää rahaa :)
No, sitten jos koko paikkaan ei edes pääse kärrin kanssa, koska käännyntipaikka on sellainen, ettei siellä saa käännettyä kärrin kanssa, niin tällöin kärri pyritään jättämään mahdollisimman lähelle tätä huonoa paikkaa (että telausmatka, eli ajomatka, olisi mahdollisimman lyhyt) ja puut haetaan nupilla. Käyt nupillisen puita -> tulet kärrille -> purat nupin puut kärriin -> takaisin pinolle -> nuppi täyteen -> takaisin kärrille -> purat puut kärriin, jolloin kärri on valmis -> takaisin pinolla ja nuppiin kuorma -> kärrille, kärri jälkeen ja purkupaikalle.
Helpompaa kuin heinänteko.- löpökuski
puukuski kirjoitti:
Telaamaan / lemppaamaan joutuu silloin kun jostain paikasta ei syystä tai toisesta pääse kärrin kanssa täydellä kuormalla pois. Ajatelleen vaikka että olet hakemassa 3 nipun kuormaa (nupissa 1 ja kärrissä 2 nippua). Tällöin voi toimia niin, että menee pinolla ja tekee nuppiin ja kärrin yhden nipun ja tulee pois sieltä huonosta paikasta. Oikeastaan näin on pakko toimia, koska pitäähän nupissa olla painoa, että sieltä yleensä pääsee pois.
Sitten voi toimia niin, että joko purkaa koko kahden nipun kuorman pois ja käy hakemassa uudet kaksi nippua, ja lastaa siitä edellisellä kierroksella purkamastaan kahden nipun kasasta kuorman täyteen, jolloin "hyvälle" paikalle jää jo valmiiksi yksi nippu. Joten kun tulet seuraavan kerran hakemaan kuormaa, niin sinun ei tarvitse enää kuin käydä vain hakemassa metsästä se kaksi nippua, ja ottaa siitä "hyvästä" paikasta se puuttuva nippu kyytiin ja painella purkupaikalle.
Tai sitten teet niin, että kun olet käynyt hakemassa ne 2 nippua, niin siinä "hyvässä" paikassa lapioit sen nupin nipun kärriin, jolloin sinulla on kärri valmiina. Sitten vain käyt hakemassa nupin, otat kärrin jälkeen ja ajelet purkupaikalle. Vähän vaihtelee tilanteen mukaan, kummin kannattaa tehdä.
Tai jos paikasta pääsee vaikka kahella ja puolella nipulla pois, niin silloin täytät kärrin siinä "hyvässä" paikassa ja purat nuppiin jäänet noin puolinippua maahan ja käyt hakemassa täyden nupin metsästä. Jolloin seuraavalla kuormalla kun tulet huonosta paikasta (vaikka helvetin ison mäen takaa) pois, niin saat täytön niistä edellisellä kuormalla jääneistä puista. Eli ei tarvitse uudestaan käydä metsässä, tai siirreillä puita edestakaisin nupin ja kärrin välillä. Ja isäntä säästää rahaa :)
No, sitten jos koko paikkaan ei edes pääse kärrin kanssa, koska käännyntipaikka on sellainen, ettei siellä saa käännettyä kärrin kanssa, niin tällöin kärri pyritään jättämään mahdollisimman lähelle tätä huonoa paikkaa (että telausmatka, eli ajomatka, olisi mahdollisimman lyhyt) ja puut haetaan nupilla. Käyt nupillisen puita -> tulet kärrille -> purat nupin puut kärriin -> takaisin pinolle -> nuppi täyteen -> takaisin kärrille -> purat puut kärriin, jolloin kärri on valmis -> takaisin pinolla ja nuppiin kuorma -> kärrille, kärri jälkeen ja purkupaikalle.
Helpompaa kuin heinänteko.Kiitoksia vaan selvityksestä=)
- kysymys?
Kysysin vielä onko jollain mehtävirmalla semmosta merkkiä käytössä tietokoneella, että jos on merkitty nuppipaikaks niin ois josain merkki minne asti vois viedä kärryn, Esim jos mehtäautotie kapenee ja kapenee niin jos siellä välillä ois hyvä risteys tai levennys minne vois jättää kärryn niin lyhentäs telaus matkaa joskus paljonkin ja ei kärry jäis pimeen ja kapean kylätienvarteen.
Ois vaan suuri apu joskus mepa lenkillä.
Voishan se työnjohtaja laittaa siitä karttaan viestin missä on hyvä kärryn jättö paikka, mutta kuka sitä ny automiestä aattelis. kysymys? kirjoitti:
Kysysin vielä onko jollain mehtävirmalla semmosta merkkiä käytössä tietokoneella, että jos on merkitty nuppipaikaks niin ois josain merkki minne asti vois viedä kärryn, Esim jos mehtäautotie kapenee ja kapenee niin jos siellä välillä ois hyvä risteys tai levennys minne vois jättää kärryn niin lyhentäs telaus matkaa joskus paljonkin ja ei kärry jäis pimeen ja kapean kylätienvarteen.
Ois vaan suuri apu joskus mepa lenkillä.
Voishan se työnjohtaja laittaa siitä karttaan viestin missä on hyvä kärryn jättö paikka, mutta kuka sitä ny automiestä aattelis.Kyllähän niitä monesti (ei aina) merkkaillaan niitä käännyntipaikkoja, mutta kun ei perhana ole niihinkään aina luottaminen. Monesti kun ei ole ollenkaan merkitty, kartallakin saattaa olla rinkeli piirretty tienpäähän ja kun menet, niin on joku 20-vuotinen umpivesakko vastassa. Näin on muuten käynyt.
Joskus joku paikka merkitään nuppipaikaksi, ja joskus ei. Varsinkin tuntemattomilla seuduilla tämä tosiaankin aiheuttaa ennenaikaista harmaantumista ja harvenemista hiuksiin.
Itse ainakin olen tehnyt oudoissa paikoissa niin, että ennemmin käyn katsomassa paikan nupilla kuin menen ummikkona sinne. Se on kuitenkin nopeampaa kuin käännellä yhdistelmää puiden välissä. Sitäkin olen joutunut tekemään.
Vielä sen verran täsmennän, että joskus erän lisäohjeissa on maininta huonosta paikasta ja siitä, että kannattaisi varmaan jättää kärri vaikka siihen ja siihen risteykseen ja käydä nupilla siellä. Harvoin näin kuitenkin on, riippuu aika paljon pomoista. Jotkut viitsii enemmän, ja jotkut vähemmän.- ...ns. pomot ei ollenkaan
puukuski kirjoitti:
Kyllähän niitä monesti (ei aina) merkkaillaan niitä käännyntipaikkoja, mutta kun ei perhana ole niihinkään aina luottaminen. Monesti kun ei ole ollenkaan merkitty, kartallakin saattaa olla rinkeli piirretty tienpäähän ja kun menet, niin on joku 20-vuotinen umpivesakko vastassa. Näin on muuten käynyt.
Joskus joku paikka merkitään nuppipaikaksi, ja joskus ei. Varsinkin tuntemattomilla seuduilla tämä tosiaankin aiheuttaa ennenaikaista harmaantumista ja harvenemista hiuksiin.
Itse ainakin olen tehnyt oudoissa paikoissa niin, että ennemmin käyn katsomassa paikan nupilla kuin menen ummikkona sinne. Se on kuitenkin nopeampaa kuin käännellä yhdistelmää puiden välissä. Sitäkin olen joutunut tekemään.
Vielä sen verran täsmennän, että joskus erän lisäohjeissa on maininta huonosta paikasta ja siitä, että kannattaisi varmaan jättää kärri vaikka siihen ja siihen risteykseen ja käydä nupilla siellä. Harvoin näin kuitenkin on, riippuu aika paljon pomoista. Jotkut viitsii enemmän, ja jotkut vähemmän.Viitsi mitään. Yleisin vastaus niiden kohdalla onkin,soittaessa ja asioita tiedustellessa:
-en tiedä kun en ole käynyt(eivät siis käy paikan päällä katsomassa juuri koskaan...)
-kyllä niiden pitäisi siinä olla, siinähän ne on ollu aina. (sama myyjä myy joka vuosi...)
-niin ne siellä metsänhoitoyhdistyksessä sanoivat...
-sinä olet kyllä nyt väärässä paikassa ja eksynyt (varasto kartalla väärässä paikassa...)
-emme me soittele aurauksia, hoitakaa itse. tässä tiedä/ ehdi teidän peräänne katsella (pomon olisi pitänyt hoitaa auraus mutta unohdus käännetään autoilijan/kuljettajan viaksi...)
No tässä muutama esimerkki sieltä huonosta päästä. Joukkoon mahtuu täysin päinvastaisiakin POMOJA, siis todellakin hoitavat tehtävänsä sen mukaan, ja jokainen varmaan tietää ilman esimerkkejäkin että silloin HOMMA TOIMII ja on ilo tehdä työtä metsän siimeksessä!!!! Ja Niille pomoille suuri kiitos siitä!!! - kuupuski
...ns. pomot ei ollenkaan kirjoitti:
Viitsi mitään. Yleisin vastaus niiden kohdalla onkin,soittaessa ja asioita tiedustellessa:
-en tiedä kun en ole käynyt(eivät siis käy paikan päällä katsomassa juuri koskaan...)
-kyllä niiden pitäisi siinä olla, siinähän ne on ollu aina. (sama myyjä myy joka vuosi...)
-niin ne siellä metsänhoitoyhdistyksessä sanoivat...
-sinä olet kyllä nyt väärässä paikassa ja eksynyt (varasto kartalla väärässä paikassa...)
-emme me soittele aurauksia, hoitakaa itse. tässä tiedä/ ehdi teidän peräänne katsella (pomon olisi pitänyt hoitaa auraus mutta unohdus käännetään autoilijan/kuljettajan viaksi...)
No tässä muutama esimerkki sieltä huonosta päästä. Joukkoon mahtuu täysin päinvastaisiakin POMOJA, siis todellakin hoitavat tehtävänsä sen mukaan, ja jokainen varmaan tietää ilman esimerkkejäkin että silloin HOMMA TOIMII ja on ilo tehdä työtä metsän siimeksessä!!!! Ja Niille pomoille suuri kiitos siitä!!!ketjutuksesta.Omasta mielestäni se on paljon järkevämpää laittaa kettinki jos ajaa jotain vesijäällä olevaa tietä joka kallista joka suuntaa vaikka 20 kilometriä kun ei siihen sitte aika mene kun kolme ketjuakin laittaa nii 5-10 minuuttia nii sen ajan saa melkeinpä takasin jo siinä että pystyy ajaa tien lujempaa saatikka alat sitte taiteilee risteyksissä sun muissa pahoissa paikoissa kun tietää että ees vehkeet pysyy paikallaan kun on pysähdyksissä,Ja länsirannikolla ollaan ja vettä sataa mun mielestäni enemmän talvisin kuin lunta,eräs tuttavani sanoi joka alavudelta oli että ei meillä sada normaalina talvena vettä oikeestas koskaan=kelit paremmat.Telauksesta:Joskus lukee että käyn ensin nupilla ja katso pääsekö kärryn kanssa tai jotain tätä rataa tai sitte ei työnjohtajat tiä varmaks sanoo ni sillon yleensä ekakuorma telataa ku ollaa alotettukki jo ja loput jos pääsee koko reellä ni sitte ajetaa sillai.
- puumies kuopio
kuupuski kirjoitti:
ketjutuksesta.Omasta mielestäni se on paljon järkevämpää laittaa kettinki jos ajaa jotain vesijäällä olevaa tietä joka kallista joka suuntaa vaikka 20 kilometriä kun ei siihen sitte aika mene kun kolme ketjuakin laittaa nii 5-10 minuuttia nii sen ajan saa melkeinpä takasin jo siinä että pystyy ajaa tien lujempaa saatikka alat sitte taiteilee risteyksissä sun muissa pahoissa paikoissa kun tietää että ees vehkeet pysyy paikallaan kun on pysähdyksissä,Ja länsirannikolla ollaan ja vettä sataa mun mielestäni enemmän talvisin kuin lunta,eräs tuttavani sanoi joka alavudelta oli että ei meillä sada normaalina talvena vettä oikeestas koskaan=kelit paremmat.Telauksesta:Joskus lukee että käyn ensin nupilla ja katso pääsekö kärryn kanssa tai jotain tätä rataa tai sitte ei työnjohtajat tiä varmaks sanoo ni sillon yleensä ekakuorma telataa ku ollaa alotettukki jo ja loput jos pääsee koko reellä ni sitte ajetaa sillai.
onko muilla siirtopankko vaunuissa kuorman kanssa nousevaa takateliä?? meillä semmonen on weckmannin kärryssä.mitä täällä(kuopio) oon muitten puukuskien kanssa haastellu ni ei sitä kovin monelta löydy.meillä on kaks ísoa pussia takana,kun yleensä on vaan yksi tai sitten kaksi pientä.hyödyttää muuten pirusti ahtaalta metsätieltä tullessa.kestävyydestä sen verran että vaunu on vuodelta -98 ja hyvin on kestäny.pussejahan tietysti menee sillon tällön.
- Itselläkin kokemusta
puukuski kirjoitti:
Telaamaan / lemppaamaan joutuu silloin kun jostain paikasta ei syystä tai toisesta pääse kärrin kanssa täydellä kuormalla pois. Ajatelleen vaikka että olet hakemassa 3 nipun kuormaa (nupissa 1 ja kärrissä 2 nippua). Tällöin voi toimia niin, että menee pinolla ja tekee nuppiin ja kärrin yhden nipun ja tulee pois sieltä huonosta paikasta. Oikeastaan näin on pakko toimia, koska pitäähän nupissa olla painoa, että sieltä yleensä pääsee pois.
Sitten voi toimia niin, että joko purkaa koko kahden nipun kuorman pois ja käy hakemassa uudet kaksi nippua, ja lastaa siitä edellisellä kierroksella purkamastaan kahden nipun kasasta kuorman täyteen, jolloin "hyvälle" paikalle jää jo valmiiksi yksi nippu. Joten kun tulet seuraavan kerran hakemaan kuormaa, niin sinun ei tarvitse enää kuin käydä vain hakemassa metsästä se kaksi nippua, ja ottaa siitä "hyvästä" paikasta se puuttuva nippu kyytiin ja painella purkupaikalle.
Tai sitten teet niin, että kun olet käynyt hakemassa ne 2 nippua, niin siinä "hyvässä" paikassa lapioit sen nupin nipun kärriin, jolloin sinulla on kärri valmiina. Sitten vain käyt hakemassa nupin, otat kärrin jälkeen ja ajelet purkupaikalle. Vähän vaihtelee tilanteen mukaan, kummin kannattaa tehdä.
Tai jos paikasta pääsee vaikka kahella ja puolella nipulla pois, niin silloin täytät kärrin siinä "hyvässä" paikassa ja purat nuppiin jäänet noin puolinippua maahan ja käyt hakemassa täyden nupin metsästä. Jolloin seuraavalla kuormalla kun tulet huonosta paikasta (vaikka helvetin ison mäen takaa) pois, niin saat täytön niistä edellisellä kuormalla jääneistä puista. Eli ei tarvitse uudestaan käydä metsässä, tai siirreillä puita edestakaisin nupin ja kärrin välillä. Ja isäntä säästää rahaa :)
No, sitten jos koko paikkaan ei edes pääse kärrin kanssa, koska käännyntipaikka on sellainen, ettei siellä saa käännettyä kärrin kanssa, niin tällöin kärri pyritään jättämään mahdollisimman lähelle tätä huonoa paikkaa (että telausmatka, eli ajomatka, olisi mahdollisimman lyhyt) ja puut haetaan nupilla. Käyt nupillisen puita -> tulet kärrille -> purat nupin puut kärriin -> takaisin pinolle -> nuppi täyteen -> takaisin kärrille -> purat puut kärriin, jolloin kärri on valmis -> takaisin pinolla ja nuppiin kuorma -> kärrille, kärri jälkeen ja purkupaikalle.
Helpompaa kuin heinänteko."Puukuski" on oikea ammattilainen. Kukaan, jolla on tarve pöyhistellä olemattomalla osaamisellaan, ei varmasti jaksaisi selvittää homman luonnetta näin perusteellisesti ja aivan ilman tarpeetonta vinoilua. Hattua päästä!
- keventää
puumies kuopio kirjoitti:
onko muilla siirtopankko vaunuissa kuorman kanssa nousevaa takateliä?? meillä semmonen on weckmannin kärryssä.mitä täällä(kuopio) oon muitten puukuskien kanssa haastellu ni ei sitä kovin monelta löydy.meillä on kaks ísoa pussia takana,kun yleensä on vaan yksi tai sitten kaksi pientä.hyödyttää muuten pirusti ahtaalta metsätieltä tullessa.kestävyydestä sen verran että vaunu on vuodelta -98 ja hyvin on kestäny.pussejahan tietysti menee sillon tällön.
Nousee takateli ja keventää vielä kärryn toistakin akselia kun silläkin on ilmapussit niin kyllä taipuu mutta on siinä vaiheessa aika hutera että pitää tulla kyllä rummusta kieli keskellä suuta--.
- todella kiinn.....
No mitenkäs sitten nää paikat jossain valtateiden varsilla varsinkin nyt alkutalvesta kun ei oo ollu pakkasta on puolmetriä syvät renkaanjäljet nipulta tielle hirveessä kurapassissa ja lähtö pieneen ylämäkeen niin tuleeko sieltäkin perävaunun kanssa täys kuorma päällä!
- koittaa
Koitetaan kärryllä ja puretaan jossei tuu ja seuraavalla kerralla ollaan viisaampia ja ei peruuteta kärryä sinne. Havujen kanto ja lapio hommat ei oo todellakaan vierasta hommaan pölliajurille....
- varma tieto..
Tulee sieltä kiljuen... Kun taas kaniat palauttavat koko reiti edes kokeilematta sinne mennä... Näin on vissi..
- täällä
varma tieto.. kirjoitti:
Tulee sieltä kiljuen... Kun taas kaniat palauttavat koko reiti edes kokeilematta sinne mennä... Näin on vissi..
selvitä tietojasi ja kokemuksiasi ennenkuin saat ajokortin....Näin on vissi..
- Volvol lähtee
täällä kirjoitti:
selvitä tietojasi ja kokemuksiasi ennenkuin saat ajokortin....Näin on vissi..
Kalikka kalahtaa kania kuski nilkkaan kovin :)
- '''''''''''
Volvol lähtee kirjoitti:
Kalikka kalahtaa kania kuski nilkkaan kovin :)
se on jostain muusta kiinni kun auton merkistä jos puut jää mettään ja sen sä tiedät itekkin jos oot puita ajanu
- Volvol lähtee
''''''''''' kirjoitti:
se on jostain muusta kiinni kun auton merkistä jos puut jää mettään ja sen sä tiedät itekkin jos oot puita ajanu
Ja jos akseleista kuuluu naks sellaisissa paikoissa niin kyllä ne varmaan kierretään kaukaa..
Vankka kokenus on sen näyttänyt.. Tiedät sen myös itse jos oon joskus edes nähnyt puita ajettavan pahoista paikoista..
- tukkikuski
Onhan sitä keräilyy aina sillon tällön... Riippuu aikas paljo millä alueella on töissä. Telaamista joutuu loppujen lopuksi harrastamaan aikas vähäsen, mutta kyllä sitä aina joskus sattuu omalle kohalle. Ite ajan pylväitä joten telaaminen ei paljo mua auta ku ei ees kärri lähe pöydästä irti.
Kyllä sitä mennää sen kärrin kans vaikka puuhun jos ajo-ohje sanoo että lyhyt perävaunu. Viimekädessä se on päätettävä ite mihin menee vaunun kans. Helpompi telata ku nostaa vaunua takasin pystyy. Ketjuja tulee ite ainaki laitettuu aikas ahkerasti vetosii, koska ei se vara venettä kaada. Mutta aika paljo mennää tilanteen ja maaston mukaan. Meiän firmassa ei olla viel ihmeemmin harrastettu mitn vuorotöitä. Poikkeuksia tietenkin on ollu kun on esim joku laiva tullu pienellä kiire aikataululla ni sit on pakko laittaa autoja pyörimää. Kyllä kai sitä jonku verra on sitä vuorohommaa olemassa mutta jos ei haluu vuoroo ajaa ni kyl jossai talos saa oman auton kuitille. Ainakin meiän alueella on 70% autoista vaa yhen miehen ajossa. Päivälle siin meinaa tulla tunteja mutta kyl se menee ku on asenne kohallaa
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907