Eikä nyt puhuta sairauksista kuten lestadiolaisuus..
paljonko on minimi kun puhutaan suurperheistä?
mikä on suurperhe?
16
2723
Vastaukset
- tarja 2
päivänä jo kolmen lapsen perhe on suurperhe.Noin niinkuin paperilla,mutta itselläni on kolme lasta enkä pidä itseäni suurperheen äitinä:)Minusta henk.koht. tommonen viisi lasta alkaa tuntua jo hatun noston arvoiselta.
Yhtään väheksymättä pieniä perheitä.
Ja vaikka se ei termiä suurperhe muuta miksikään niin jos kaikki lapset asuvat vielä kotona yht`aikaa niin se tuntuu vielä suuremmalta:)- se viisi
..on jo suuri itse olen 5 lapsisen perheen kolmas lapsi ja äiti on vielä yh.äippä ollut siitä asti kun olen ollut 4 ja nyt olen jo 16 nuoremmat kaksoset olivat silloin 2v. joten kylllähän minä ainakin jo tunnen eläväni suurperheessä:D en kyllä yhtään valita olojani mutta onhan tämä jo suurta:D
- lestadiolaisuus
selasin lääkärikirjaa enkä löytänyt sairautta joka olis lestadiolaisuus.Onko se joku nykyajan vitsaus?Tunnen kyllä lestadiolaisia ihmisiä mutta ei he sairaita ole.Harvinaisen terveitä niin ruumiiltaan kuin sielultaan.Suurperheitä on paljon mutta ompa niinkin ettei ole yhtäkään lasta.Sairasta voi olla kirjoittaa heistä asiattomaan sävyyn.
- naapurin äitee
joo, eiköhän täällä jokainen saa uskoa miten haluaa. Oikeesti tunnen yhden perheen, jossa on 12lasta. Vanhin taitaa olla lukion vikalla ja nuorin varmaan puolivuotias. EI voi muuta kuin ihailla perheen äidin organisaatio kykyä ja taitoa kasvattaa sellaista katrasta. Niistä lapsista ei ainakaan mitään uusavuttomia tule, jotka ei osaa perunoita keittää ja tiskikonetta käyttää. (eikä myöskään työttömiä kotona makaajia) Tällä perheellä on ihana iso talo(vanha,remontoitu) iso, hyvin hoidettu piha. Siellä se äiti kesällä kasvattaa salaattia, porkkanaa, hernettä, tomaattia ja mistä minä tiedän mitä kaikkee. Kyllä sitä äitiä näkyy aina tuossa lenkkeilemässäkin, että pääsee kotoaan vähän irtautumaan ku isommat lapset hoitavat pienempiä. Hirmu ystävällisen oloinen nainen on ja pirtsakka. HATTUA voi vaan nostaa, että jaksaa 24/7 tehdä työtä mitä tämä yhteiskunta ja kanssaihmiset ei pidä missään arvossa.
- lestan itse kirjoittama
naapurin äitee kirjoitti:
joo, eiköhän täällä jokainen saa uskoa miten haluaa. Oikeesti tunnen yhden perheen, jossa on 12lasta. Vanhin taitaa olla lukion vikalla ja nuorin varmaan puolivuotias. EI voi muuta kuin ihailla perheen äidin organisaatio kykyä ja taitoa kasvattaa sellaista katrasta. Niistä lapsista ei ainakaan mitään uusavuttomia tule, jotka ei osaa perunoita keittää ja tiskikonetta käyttää. (eikä myöskään työttömiä kotona makaajia) Tällä perheellä on ihana iso talo(vanha,remontoitu) iso, hyvin hoidettu piha. Siellä se äiti kesällä kasvattaa salaattia, porkkanaa, hernettä, tomaattia ja mistä minä tiedän mitä kaikkee. Kyllä sitä äitiä näkyy aina tuossa lenkkeilemässäkin, että pääsee kotoaan vähän irtautumaan ku isommat lapset hoitavat pienempiä. Hirmu ystävällisen oloinen nainen on ja pirtsakka. HATTUA voi vaan nostaa, että jaksaa 24/7 tehdä työtä mitä tämä yhteiskunta ja kanssaihmiset ei pidä missään arvossa.
Nimittäin ei kukaan jolla on normaali ajatusmaailma puolusta ihmistä joka vääntää maailmaan noin monta lasta. ja puhumattakaan siitä teevee jutusta.
- on jo nykyään
aikamoinen suurperhe... 3 vielä suht tavallistakin, mutta siihen se sitten usein jää niilläkin jotka on halunneet usemman lapsen ettei vaan ihan 1 tai 2.
- 4:n äiti
Kyllä 3 on nyky-yhteiskunnassa jo suurperhe. Sen huomasi esimerkiksi silloin, kun tilattiin ravintolassa 3 lastenannosta, ja tarjoilija toi pöytään vain kaksi. Kokki oli kyllä tehnyt kaikki kolme, mutta tarjoilija (eri kuin se joka otti tilauksen vastaan) ei vaan tajunnut, että ne kaikki pitää viedä samaan pöytään.
Ei se kolme lasta kotioloissa suurperheeltä tunnu, mutta kun lähtee "ihmistenilmoille", törmää usein hämmästelyyn ja outoihin kysymyksiin, sekä just tuon esimerkin kaltaisiin tilanteisiin. Neljä tuntuu jo kotonakin aika paljonta, mutta ei tämä vielä liikaa ole, ainakaan meille- kolme on
jo monen mielestä suurperhe (meillä on 3 lasta, mutta isoilla ikä eroilla). Voin kuvitella, jos kolme lasta on "tehty" pienellä ikäerolla kaikki alle kouluikäisiä ja pusket näiden kanssa kauppaan niin kyllä varmasti saa silmäyksiä, ehkä pitempiäkin katseita, jos ovat vielä villiä sorttia :). Ehkä, joku tarkkailee vyötäröäsi, onkohan "taas" raskaana. Meillä, kun yksi on yläasteella, yksi ala-asteella ja yksi tarhassa ei juuri noita ongelmia ole... ehkä, kun on 17 vuotiaan kanssa liikenteessä ja tuo 4 vuotias on mukana, jotkut katsovat minua, että voi, voi onkohan teinille käynyt vahinko. Vanhin lapsista on ns. vanhemman oloinen kuin onkaan, ehkä syy ihmisten mulkoiluun. Eipä se mitään, miettiköön rauhassa, muuten suurikin ikäero lasten kanssa on ihan kivakin juttu. Kummassakin on ne hyvät- ja huonot puolet.
- 4:n äiti
kolme on kirjoitti:
jo monen mielestä suurperhe (meillä on 3 lasta, mutta isoilla ikä eroilla). Voin kuvitella, jos kolme lasta on "tehty" pienellä ikäerolla kaikki alle kouluikäisiä ja pusket näiden kanssa kauppaan niin kyllä varmasti saa silmäyksiä, ehkä pitempiäkin katseita, jos ovat vielä villiä sorttia :). Ehkä, joku tarkkailee vyötäröäsi, onkohan "taas" raskaana. Meillä, kun yksi on yläasteella, yksi ala-asteella ja yksi tarhassa ei juuri noita ongelmia ole... ehkä, kun on 17 vuotiaan kanssa liikenteessä ja tuo 4 vuotias on mukana, jotkut katsovat minua, että voi, voi onkohan teinille käynyt vahinko. Vanhin lapsista on ns. vanhemman oloinen kuin onkaan, ehkä syy ihmisten mulkoiluun. Eipä se mitään, miettiköön rauhassa, muuten suurikin ikäero lasten kanssa on ihan kivakin juttu. Kummassakin on ne hyvät- ja huonot puolet.
" Voin kuvitella, jos kolme lasta on "tehty" pienellä ikäerolla kaikki alle kouluikäisiä ja pusket näiden kanssa kauppaan niin kyllä varmasti saa silmäyksiä"
Tää on koettu. :D Olin kolmen tyttäreni (7v, 6v, 4v) kanssa kaupassa. Kuulin kun selkäni takana suunnilleen tyttärieni ikäinen tyttö sanoi: "Äiti katso, tuolla yhdellä äidillä on kolme tyttöä!" (Mieheni oli ainoan poikamme kanssa vähän kauempana meistä.) Kun mieheni kuuli tästä, hän nauroi ja sanoi: "Te olette nähtävyys." - tarja 2
4:n äiti kirjoitti:
" Voin kuvitella, jos kolme lasta on "tehty" pienellä ikäerolla kaikki alle kouluikäisiä ja pusket näiden kanssa kauppaan niin kyllä varmasti saa silmäyksiä"
Tää on koettu. :D Olin kolmen tyttäreni (7v, 6v, 4v) kanssa kaupassa. Kuulin kun selkäni takana suunnilleen tyttärieni ikäinen tyttö sanoi: "Äiti katso, tuolla yhdellä äidillä on kolme tyttöä!" (Mieheni oli ainoan poikamme kanssa vähän kauempana meistä.) Kun mieheni kuuli tästä, hän nauroi ja sanoi: "Te olette nähtävyys."olen joskus kaupan pihassa huomannut kun parkeeramme lapsiperheparkiin tila-automme ja avaamme takaoven ja lapset menevät ulos ja vaikka niitä ei tule kuin se kolme sieltä niin joskus on ollut katseita "montako niitä sieltä oikein tulee) ... hauskaa....
- hulluko olen?
4:n äiti kirjoitti:
Tää on koettu. :D Olin kolmen tyttäreni (7v, 6v, 4v) kanssa kaupassa. Kuulin kun selkäni takana suunnilleen tyttärieni ikäinen tyttö sanoi: "Äiti katso, tuolla yhdellä äidillä on kolme tyttöä!" (Mieheni oli ainoan poikamme kanssa vähän kauempana meistä.) Kun mieheni kuuli tästä, hän nauroi ja sanoi: "Te olette nähtävyys."Meillä on kans ennestään kolme lasta kahden vuoden ikäerolla ja jo silloin sai kuulla kommentteja:miten sinä jaksat ja onhan siinä hirveesti työtä jne. Sitten ku vähän yllätyksenä saimme neljännen lapsen niin monet piti ihan hulluna. Kaikki vaan voivottelivat, että ilmoita jos tarvit apua ja voi että ja on sulla siinä kyllä vipinää. Kävelyllä ollaan niin kyllä päät kääntyy. EN koe mitenkään raskaampana tätä neljättä lasta, päinvastoin. Nyt kaikki vauvan hoidolliset jutut tulee ihan luonnostaan eikä ne aiheuta sillain stressiä kui ensimmäisiltä. Isommista lapsista on jo huimasti apua. Pystyvät röyhtäyttämään vauvaa, vaihtamaan vaippaa ja seurustelemaan vauvan kanssa. JA isommat lapset (kaikki alle kouluiän)leikkivät niin hyvin keskenään ettei aina tarvi olla hakemassa naapurista leikkikaveria. Päivät menee mukavasti ja mukulat tuovat iloa tähän arkeen. En väitä etteikö joskus väsyttäis, esim. kun joku lapsista sairastaa tai hyvällä lykyllä kaikki sairastaa yhtä aikaa. Minä en kuitenkaan luokittelisi meitä suurperheeksi, vaikka kyllähän me sitä ilmeisesti ollaan! :)
- eikä tää ole
kirjoitusvirhe.
eli yksi pilkku kahdeksan lasta on suurperhe Suomessa.- Miina I
1,8 lasta naista kohti, mikä on EU:n suurimpia lapsilukuja. Siihen lukuun on laskettu kaikki naimattomatkin naiset mukaan. Naimisissa olevilla naisilla on Suomessa on yleensä 2-3 lasta. Neljän lapsen perhe vasta on tavallista suurempi perhe, mutta 4-5-lapsisiakin perheitä on paljon.
- Täti
Meillä on viisi lasta, eikä minusta ole
koskaan tuntunut, että olemme suurperhe.
Luultavasti olemme lasten ollessa pienempiä saaneet (sääliviä?) katseita esim. huvipuistoissa, kun
rattaissa on istunut kaksi, ja kolme piipertänyt vierellä...
Ja etenkin silloin, kun kaikki olivat vielä alle
kouluikäisiä ...
Vaikka silloin tuntui ajoittain raskaalle,
niin nyt on jo helpompaa.. kaksi on jo opiskelujen
takia muuttanut pois kotoa. - täytyypä sanoa
että et kovin fiksu taida itsekään olla. Voi lapsi raukkaa!
- on lapsia 5,
ja todellakaan en koe itseäni suurperheen äidiksi,
vaikka muut niin ajattelisivatkin.
Kun meillä oli 4 lasta..niin vanhin oli vasta 5vuotias...joten ehkä se silloin herätti joissain ihmetystä?Sittemmin syntyi 5.s lapsi joukkoon...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855