Kaksoistutkinto.

_Foxy_Lady_

Eli siis, voisiko joku kaksoistutkintoa suorittava, tai sen jo suorittanut, kertoa omakohtaisia kokemuksia opiskelusta; onko se kovin rankkaa, kuinka paljon vapaa-aikaa jää jne.
Haluaisin myös tietää, oletteko olleet koulussa hyviä/keskiverto-oppilaita, ja miten aiempi koulumenestys on vaikuttanut kaksoistutkinnon suorittamiseen.
Tarkoitan siis, että kuinka paljon työtä keskiverto-oppilas joutuu kaksoistutkinnon eteen tekemään. :>
Minulle on sanottu, että opiskelussa pärjää, jos on tarpeeksi motivaatiota.
Olen siis harkinnut suorittavani kaksoistutkinnon, mutta olisi kiva kuulla jonkun kokemuksia asiasta. Olen kyllä käynyt juttelemassa kouluni opon kanssa, joten tiedän yleisesti missä mennään.
Olen nyt lukion ykkösellä, ja suunnitelmissa on koulun vaihtaminen. Eli jos pääsen hakemaani kouluun, minulla on jo vuosi lukiota "pohjana."
Olisi kiva saada vastauksia.

8

2052

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaksoistutkintolainen

Moikka. Ite teen nyt ensimmäistä vuotta kaksoistutkintoa ja oon tykännyt. Ihmisillä on vielä sellanen käsitys että tämä koulu on rankka, mutta voin melkeinpä sanoa että lukioa rankempi se ei missään nimessä tule olemaan! vapaa aikaa se ei vie sen enempää kuin lukiokaan, ja suurin osahan siitä on ammatillisia opintoja. mille alalle lähtisit? Mää oon aina ollu tosi laiska opiskelemaan ja lukiosta lähin reilun seiskan keskiarvolla ja oon kyllä pärjänny ilman suurempaa panostamista. Ilman motivaatiota tietystikkään ei jaksa mutt mulla se on onneks korkeella. Suosittelen sulle kyllä kaksois tutkintoa kovasti!

• _Foxy_Lady_

Itse olen ajatellut pintakäsittelyalaa/maalarin tutkintoa. Onhan se niinkin, että sitten kun löytää sen oman juttunsa, niin kyllä motivaatiotakin löytyy. Ja haasteet on otettava vastaan, jos vaan siltä tuntuu. :>
        Alunperinkin ajattelin vaihtaa koulua sen takia, kun ei pelkkä lukio tunnu siltä omalta jutulta, mutta ylioppilaaksi haluaisin kuitenkin kirjoittaa.
        Millä alalla sä itse sitten olet?
        Opiskellaanko lukuaineita kummassakin, amiksen ja lukion puolella? Vai vaan toisessa? Mitä aineita sulla sitten on lukion valinnaisina?
        Kiitos jos taas viitsisit vastailla. :>

• per
        _Foxy_Lady_ kirjoitti:

Itse olen ajatellut pintakäsittelyalaa/maalarin tutkintoa. Onhan se niinkin, että sitten kun löytää sen oman juttunsa, niin kyllä motivaatiotakin löytyy. Ja haasteet on otettava vastaan, jos vaan siltä tuntuu. :>
        Alunperinkin ajattelin vaihtaa koulua sen takia, kun ei pelkkä lukio tunnu siltä omalta jutulta, mutta ylioppilaaksi haluaisin kuitenkin kirjoittaa.
        Opiskellaanko lukuaineita kummassakin, amiksen ja lukion puolella? Vai vaan toisessa? Mitä aineita sulla sitten on lukion valinnaisina?

suoritin kaksoistutkinnon pari vuotta sitten enkä kadu hetkeäkään. itsellä oli juuri fiilis että haluaa sen valkoisen lakin, mutta haluaa myös ammatin. ei ole sen rankempaa kuin se jos suorittaa vain toisen. ainoa miinuspuoli oli etten oikeastaan voinut täysillä panostaa vain toiseen. suhteellisen hyvillä arvosanoilla klaarasin molemmat koulut läpi ja olinpa ammattikoulussa luokan paraskin!
        joitakin ammatillisia kursseja piti suorittaa ns. omalla ajalla ja osan sai hyväksiluettua, mutta kaikki tuli kuitenkin suoritettua hyvän opintosuunnitelman avulla.
        mahtavinta oli valmistumispäivinä kun perjantaina sai amitsun paperit ja lauantaina lakin päähän, tunsi oikeasti tehneensä jotain melko suurta!eli suosittelen lämpimästi!!

• kaksoistutkintolainen
        _Foxy_Lady_ kirjoitti:

Oon lähihoitajalinjalla. Lukuaineita opiskellaan vain lukiopuolella ja ammatilliselta ne jää siis pois. Itse ei opiskeltaviin aineisiin juuri voi vaikuttaa, eli valinnaisia ei ole mahdollista suorittaa ammatillisella eikä lukiopuolella. Toki jos vapaa ajalla innostuu ottamaan kursseja niin saahan niistä merkinnän.

• lh + lukio

Viime keväänä valmistuin lähihoitajaksi ja ylioppilaaksi. Koulu ei kyllä minusta ollut rankkaa, itse olisin kokenut rankemmaksi varmaan käydä vain toisen (lukio = pelkkiä kirjoja ja teoriaa, lh-opinnot = ei riittävästi älyllisiä haasteita). Olin peruskoulussa noin ysin oppilas ja lukion päättötodistuksen keskiarvo taisi olla 8,6 ja lh-todistuksen 4,6 eli samoilla linjoilla. Luokallamme oli myös oppilas, jonka peruskoulun todistuksen keskiarvo oli ollut kutosen hujakoilla, ja molemmista kouluista valmistui, lh-opinnoista oikein hyvin arvosanoin. Eli aika paljon motivaatiokysymys.

Pitkiäkin päiviä oli, ja tiedonkulku oli onnetonta. Mutta täytyy sanoa että itseohjautuva opiskelu ja tiedonhankinta tulivat tutuiksi, siitä on etua nyt jatkossa. Nyt kun palauttelen mieleen, niin 16 aloittaneen joukosta viisi taisi suorittaa molemmat tutkinnot, eli joku kohta tökkäsi kahdella kolmanneksella, en tiedä oliko motivaatio vai mikä...

Mutta go for it. Antoisaa, monipuolista eikä varmaan liian rankkaa, jos ala kiinnostaa!

• saamu

Miten pystyit saamaan myös lukion päättötodistuksen? Eikös sitä saa vain ylioppilas todistuksen ja amiksen paperit? Entä pystyykö sitten kun/jos hakee ammattikorkeaan niin hakemaan molemmilla papereilla?

• edellinen
        saamu kirjoitti:

Miten pystyit saamaan myös lukion päättötodistuksen? Eikös sitä saa vain ylioppilas todistuksen ja amiksen paperit? Entä pystyykö sitten kun/jos hakee ammattikorkeaan niin hakemaan molemmilla papereilla?

Kaksoistutkinnossa voi suorittaa ylioppilastutkinnon ja ammattitutkinnon ilman lukion päättötodistusta tai sen kera. Tietysti voi suorittaa myös lukion ja ammattiopinnot ilman ylioppilastutkintoa, mutta sitä en tiedä voiko sitä kutsua kaksoistutkinnoksi. Tällaisissa tapauksissa on usein kyse siitä, että kirjoitukset eivät ole menneet läpi, mutta riittävä kurssimäärä on kasassa.

Suoritin lukiossa 55 kurssia sisältäen lukion pakolliset. Ammattiopinnoista huomioitiin 20 kurssia joten sain lukion päättötodistuksen. Ammattikoulun puolelle taas hyväksiluettiin äikät, matikat yms. ja vapaavalintaiset lukion puolelta, joten sain molemmat koulut suoritettua yhteensä neljään vuoteen ja kolme todistusta kouraan. Jos olisin suorittanut alle tuon 55 lukiokurssia tai en kaikkia pakollisia, minulla olisi ollut oikeus osallistua yo-tutkintokokeeseen, mutta en olisi saanut päättötodistusta.

Olenpas lahjakas selittämään epäselvästi =)

Ilmeisesti tuo päättötodistuksen tarpeellisuus kulkee vähän muoti-ilmiönä luokittain, omalta luokaltani kaikki pyrkivät saamaan myös sen, kun taas kaksi vuotta nuoremman sisareni luokalta kukaan ei havitellut lukion päättötodistusta.

Jatko-opintoihin olisin voinut hakea jollain seuraavista (AMK, hoitoala)
        - lukion päättötodistus & ylioppilastutkintotodistus
        - ammatillinen tutkintotodistus & ylioppilastutkintotodistus
        - ammatillisen tutkinnon todistus

Minun tapauksessani viimeisellä vaihtoehdolla sai parhaat pisteet. En tiedä onko ala- tai koulukohtaista eroavaisuutta, miten noita todistuksia voi yhdistellä.

• Anonyymi
        saamu kirjoitti:

Kaksoistutkinto tarkoittaa ylioppilastutkintoa ja ammattitutkintoa
        Kolmoistutkinnossa taas saa niiden lisäksi vielä lukion päättötodistuksen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe