myydään sako 7.33 50 juhlamalli

ylivääpeli

tarjolla harvineinen sako 7.33 50 juhla malli joita ei suomessa olle monta kekkosella yksi luvat oltava ok

48

19445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osmo.

      No jo on harvinainen,liekkö viellä edes keksitty.

      ¤¤¤¤-Osmo

      • ylivääpeli

        soitelle sakon tehtaille puh 0197431 riihimäki ne kertovat sulle


      • Osmo.-
        ylivääpeli kirjoitti:

        soitelle sakon tehtaille puh 0197431 riihimäki ne kertovat sulle

        No juu,katselin vaan näitä kotimaisia as,kauppiatten sivuja niin ei ole myynnissä
        tätä patruuna tyyppiä.Eli menee itsellisen latauksen puolelle.No,hirvilaillinen varmaan
        tehojen puolesta.

        -¤¤¤,Osmo.


    • 7 x 33

      Lieneekö tuo 7 x 33 Sako lainkaan pistooli, kiväärikaliperiksi olen luullut!
      Hirvikivääriksi ei siitä kylläkään ole

      • ylivääpeli

        huom ase on kivääri ei pistooli


      • ylivääpeli

        korjaus ase on kivääri joita on valmistu 52-56 3800 kpl ei kokotukilla. minun ase on täystukilla joita on vain muutama kpl tehty asian voi tarkasta kirjastta arma fennica suomalaiset aseet sivu 134 .joten ne jotka tietää aseita jotain tietää mistä on kysymys ps ei turhia viestejä jos taas tuntuu niin savu viestejä kiitos


      • pohojalaanen
        ylivääpeli kirjoitti:

        huom ase on kivääri ei pistooli

        No mitäkähän v****a se sit tekee ton yläotsikon pistoolit alla?! Asiaton tai ei mutta piäsinpähän sanomaan!!!


      • reloader
        ylivääpeli kirjoitti:

        korjaus ase on kivääri joita on valmistu 52-56 3800 kpl ei kokotukilla. minun ase on täystukilla joita on vain muutama kpl tehty asian voi tarkasta kirjastta arma fennica suomalaiset aseet sivu 134 .joten ne jotka tietää aseita jotain tietää mistä on kysymys ps ei turhia viestejä jos taas tuntuu niin savu viestejä kiitos

        Nauretteva käyttöaseena. 9mm hylsystä venytetty lintupyssykaliperi. Ampuminen kuin kiviä heittelisi. Sako aloitteli asevientiä mokomalla. Jenkit myönsi tarkaksi, mutta ulkonäkö kuulema kuin tiineellä sorsalla.


      • skrattande
        ylivääpeli kirjoitti:

        korjaus ase on kivääri joita on valmistu 52-56 3800 kpl ei kokotukilla. minun ase on täystukilla joita on vain muutama kpl tehty asian voi tarkasta kirjastta arma fennica suomalaiset aseet sivu 134 .joten ne jotka tietää aseita jotain tietää mistä on kysymys ps ei turhia viestejä jos taas tuntuu niin savu viestejä kiitos

        Ei mitään hyötyä aseessa. Ehkä sopii parammin kävelykepiksi.Hullut keräilijät maksavat itsensä kipeiksi.


      • ylivääpeli
        reloader kirjoitti:

        Nauretteva käyttöaseena. 9mm hylsystä venytetty lintupyssykaliperi. Ampuminen kuin kiviä heittelisi. Sako aloitteli asevientiä mokomalla. Jenkit myönsi tarkaksi, mutta ulkonäkö kuulema kuin tiineellä sorsalla.

        hei pitäisikö lukea vähän kirjalisuutta suomalaiset aseet sivu 136 niin eiköhän mäntylautojen läpi matka 25m läpisy 57mm että sileen.aseta käytetään peuran mets.jänis ym . itse ollen 100m tulitikku askin alas.p.s missä päin maa palloa käytetän lintu pyssynnä 9mm kun norsu pyssynä käytetään 10mm. nyt taitaa olla puurot ja vellit sekaisin


      • reloader
        ylivääpeli kirjoitti:

        hei pitäisikö lukea vähän kirjalisuutta suomalaiset aseet sivu 136 niin eiköhän mäntylautojen läpi matka 25m läpisy 57mm että sileen.aseta käytetään peuran mets.jänis ym . itse ollen 100m tulitikku askin alas.p.s missä päin maa palloa käytetän lintu pyssynnä 9mm kun norsu pyssynä käytetään 10mm. nyt taitaa olla puurot ja vellit sekaisin

        Koko ajan ollut kyse 7mm hakaisijasta. Lukisit itse niitä kirjoja. Hylsyn kantaisä on 9mm parab. Laitappa hylsyjen persiit vastakkain niin ymmärrät tai soita Sakolle. Kaliperi tosi surkea lintukiväriksi. Kävisi jotenkuten siluetin lähimmäisten kuvien harjoituspatruunaksi. Käytän vähän sopivampaa kaliperia 357 Rem,maximumia 10.2g luoti häipyy n.700m/sek piipunsuusta.


      • schnitter
        ylivääpeli kirjoitti:

        hei pitäisikö lukea vähän kirjalisuutta suomalaiset aseet sivu 136 niin eiköhän mäntylautojen läpi matka 25m läpisy 57mm että sileen.aseta käytetään peuran mets.jänis ym . itse ollen 100m tulitikku askin alas.p.s missä päin maa palloa käytetän lintu pyssynnä 9mm kun norsu pyssynä käytetään 10mm. nyt taitaa olla puurot ja vellit sekaisin

        Ammun 9mm Luger-piipulla T/C Contender-pistoolillani kiikarivarustuksella variksia ja harakoita. Ei ole metsästystä.(on siihen 22 Horn ja 223-piiputkin). Oletko huoltopuolen vänskä?


      • ylivääpeli
        reloader kirjoitti:

        Koko ajan ollut kyse 7mm hakaisijasta. Lukisit itse niitä kirjoja. Hylsyn kantaisä on 9mm parab. Laitappa hylsyjen persiit vastakkain niin ymmärrät tai soita Sakolle. Kaliperi tosi surkea lintukiväriksi. Kävisi jotenkuten siluetin lähimmäisten kuvien harjoituspatruunaksi. Käytän vähän sopivampaa kaliperia 357 Rem,maximumia 10.2g luoti häipyy n.700m/sek piipunsuusta.

        mitä siten vaikka hylsy on vaikka venytety 45 mitä sillä on välliä jos luoti painaa 5,7g lataus n110 vihtavuoren kun 9mm luoti hytrcok 7.5g lataus n310 vihtavuori 9mm täys vaipa cci tai lapua 8g sama lataus n310 tai virka asen 380(9mm) mutta hylsy lyhempi mutta samalataus/ en suositelle sinulle sa patruunoita vaikka ovat samaa kaliperia kun on eri ruutia/lataus.p.s lopetetaan tämmä pas..jauhamin minun puolestta ammu vaikka 45 varpusia. ja hyvää jatkoa


      • niinpä niin vänskä
        ylivääpeli kirjoitti:

        mitä siten vaikka hylsy on vaikka venytety 45 mitä sillä on välliä jos luoti painaa 5,7g lataus n110 vihtavuoren kun 9mm luoti hytrcok 7.5g lataus n310 vihtavuori 9mm täys vaipa cci tai lapua 8g sama lataus n310 tai virka asen 380(9mm) mutta hylsy lyhempi mutta samalataus/ en suositelle sinulle sa patruunoita vaikka ovat samaa kaliperia kun on eri ruutia/lataus.p.s lopetetaan tämmä pas..jauhamin minun puolestta ammu vaikka 45 varpusia. ja hyvää jatkoa

        Et lukenut tekstiä tarkasti tai et tiedä mikä ase on T / C Contender. Se on amerikkalainen vaihtopiippuase jota voi käyttää karbinina tai pistoolina koska siihen saa pistoolikahvan tai karbiinitukin. Pistoolina metsästys- tai siluettiase. Minulla useita piippuja. Nyt oli kyseessä 9mm Luger.Piippu on 10" pitkä. Lataan patruunat itse sellaisiksi kuin haluan. Esim: 8g R-381 luoti, o,53g N-350 ruutia. Latauspituus 32mm, nopeus piipunsuulla 486m/s. Kp:n patruunakin on "hengetön napsu". Jotkut pesittivät asetta 308 ja 7,62x53R patruunoille. Aseella on isoveli 300 Win magnumiin asti. Siis siitä saa hiukan piippua lyhentämällä pistoolin tällew patruunalle.


      • voi sinua vänskä
        niinpä niin vänskä kirjoitti:

        Et lukenut tekstiä tarkasti tai et tiedä mikä ase on T / C Contender. Se on amerikkalainen vaihtopiippuase jota voi käyttää karbinina tai pistoolina koska siihen saa pistoolikahvan tai karbiinitukin. Pistoolina metsästys- tai siluettiase. Minulla useita piippuja. Nyt oli kyseessä 9mm Luger.Piippu on 10" pitkä. Lataan patruunat itse sellaisiksi kuin haluan. Esim: 8g R-381 luoti, o,53g N-350 ruutia. Latauspituus 32mm, nopeus piipunsuulla 486m/s. Kp:n patruunakin on "hengetön napsu". Jotkut pesittivät asetta 308 ja 7,62x53R patruunoille. Aseella on isoveli 300 Win magnumiin asti. Siis siitä saa hiukan piippua lyhentämällä pistoolin tällew patruunalle.

        Kapiaiset väittävät Mosin Nagant (Krha)-kivääriä suomalaiseksi. Suomessa ei ole koskaan valmistettu ko asetta kokonaan. Erilaisia vesiota kyllä harsittu kasaan. Kuulut sie näihi uunoloihe vänskä?


      • skrattande
        ylivääpeli kirjoitti:

        mitä siten vaikka hylsy on vaikka venytety 45 mitä sillä on välliä jos luoti painaa 5,7g lataus n110 vihtavuoren kun 9mm luoti hytrcok 7.5g lataus n310 vihtavuori 9mm täys vaipa cci tai lapua 8g sama lataus n310 tai virka asen 380(9mm) mutta hylsy lyhempi mutta samalataus/ en suositelle sinulle sa patruunoita vaikka ovat samaa kaliperia kun on eri ruutia/lataus.p.s lopetetaan tämmä pas..jauhamin minun puolestta ammu vaikka 45 varpusia. ja hyvää jatkoa

        Heppoinen oli kapiaisen asetietuos. No, varusvarastolla ei pahemmin tiedot kerry.


      • skrattande
        ylivääpeli kirjoitti:

        mitä siten vaikka hylsy on vaikka venytety 45 mitä sillä on välliä jos luoti painaa 5,7g lataus n110 vihtavuoren kun 9mm luoti hytrcok 7.5g lataus n310 vihtavuori 9mm täys vaipa cci tai lapua 8g sama lataus n310 tai virka asen 380(9mm) mutta hylsy lyhempi mutta samalataus/ en suositelle sinulle sa patruunoita vaikka ovat samaa kaliperia kun on eri ruutia/lataus.p.s lopetetaan tämmä pas..jauhamin minun puolestta ammu vaikka 45 varpusia. ja hyvää jatkoa

        Eepä poeka paljoo ymmärtännynnä. On männynnä aeka hukkaa suome raskaassa. Hirveetä höpötystä piästel. Ee ollu komppanian äet. Suatto olla varusvarastolla aekoosa tappamassa. Levätköö raahassa.


      • ylivääpeli
        voi sinua vänskä kirjoitti:

        Kapiaiset väittävät Mosin Nagant (Krha)-kivääriä suomalaiseksi. Suomessa ei ole koskaan valmistettu ko asetta kokonaan. Erilaisia vesiota kyllä harsittu kasaan. Kuulut sie näihi uunoloihe vänskä?

        paljon reikijä vähän vaurijoita


      • skrattande
        ylivääpeli kirjoitti:

        paljon reikijä vähän vaurijoita

        Vaurioijako aiheuttaa vaurioita. Jos talitinttejä on liikaa, ota talit pois. Mikset ammu sillä "lintukiväärillä".


      • entinen naapuri
        skrattande kirjoitti:

        Ei mitään hyötyä aseessa. Ehkä sopii parammin kävelykepiksi.Hullut keräilijät maksavat itsensä kipeiksi.

        Kyseinen kaliberi, 7x33 ei suinkaan ole aivan tehoton. Pihtiputaalla eräs mies ampui ko. kaliberisella kiväärillään neljä poliisia 1960-luvun lopulla. Asetta säilytetään kuvassa olevassa rakennuksessa. Oikealta päädystä sisään, 15 metriä suoraan ja sitten vasemmalle. Sieltä se löytyy. Voitte käydä tarkastamassa jos pääsette sisälle.
        http://www.poliisi.fi/poliisi/krp/home.nsf/pages/83A4F16EE879EEA4C2256C8C003A0DC3


      • trapper
        entinen naapuri kirjoitti:

        Kyseinen kaliberi, 7x33 ei suinkaan ole aivan tehoton. Pihtiputaalla eräs mies ampui ko. kaliberisella kiväärillään neljä poliisia 1960-luvun lopulla. Asetta säilytetään kuvassa olevassa rakennuksessa. Oikealta päädystä sisään, 15 metriä suoraan ja sitten vasemmalle. Sieltä se löytyy. Voitte käydä tarkastamassa jos pääsette sisälle.
        http://www.poliisi.fi/poliisi/krp/home.nsf/pages/83A4F16EE879EEA4C2256C8C003A0DC3

        poliisit marssivat polkua pitkin loukkuun


      • jlkh
        entinen naapuri kirjoitti:

        Kyseinen kaliberi, 7x33 ei suinkaan ole aivan tehoton. Pihtiputaalla eräs mies ampui ko. kaliberisella kiväärillään neljä poliisia 1960-luvun lopulla. Asetta säilytetään kuvassa olevassa rakennuksessa. Oikealta päädystä sisään, 15 metriä suoraan ja sitten vasemmalle. Sieltä se löytyy. Voitte käydä tarkastamassa jos pääsette sisälle.
        http://www.poliisi.fi/poliisi/krp/home.nsf/pages/83A4F16EE879EEA4C2256C8C003A0DC3

        Minä olen kuullut että ampui 5,7:lla.


      • vittulan vittu

        tuo 7x33 on noin 50-luvulla valmistettujen sako kiväärien kaliiberi.. ei ole hirvilaillinen ja on hyvä lintukivääri... saa patruunoita kyseiseen kaliiberiin kun jaksaa etsiä hiukan !!
        esim. ase-kellari.. LOIMAA


      • 14vee
        vittulan vittu kirjoitti:

        tuo 7x33 on noin 50-luvulla valmistettujen sako kiväärien kaliiberi.. ei ole hirvilaillinen ja on hyvä lintukivääri... saa patruunoita kyseiseen kaliiberiin kun jaksaa etsiä hiukan !!
        esim. ase-kellari.. LOIMAA

        Tämäntyyppisiä väittelyjä käyvät peruskoulun 13 vuotiaat pojat välitunnilla.


    • päätellen
      • Holger Fransman,käyrätorvi

        Linkissä kunnon ase kal. 5,7x43 eli 222Rem. Se on hyvä lintukivääri. Tuo 7x33 on loukkuase.


      • L-46
        Holger Fransman,käyrätorvi kirjoitti:

        Linkissä kunnon ase kal. 5,7x43 eli 222Rem. Se on hyvä lintukivääri. Tuo 7x33 on loukkuase.

        Sako L-46 luodikkoahan valmistettiin ainakin kalipereissa .222Rem, 7x33 ja .25-20. Kaikkia tuotannossa olevia malleja, myös mallia Mannlicer = täyspitkällä tukilla. Kaliperi ei selviä kuvasta, oheistekstistä kylläkin


      • 222.Rem
        L-46 kirjoitti:

        Sako L-46 luodikkoahan valmistettiin ainakin kalipereissa .222Rem, 7x33 ja .25-20. Kaikkia tuotannossa olevia malleja, myös mallia Mannlicer = täyspitkällä tukilla. Kaliperi ei selviä kuvasta, oheistekstistä kylläkin

        Minulla tämä 222 mannlicher- tukilla ja Sakon omalla diopterilla ilman avotäht. suoraan tehtaalta tilattuna.Piipu on ns yksi tuhannesta.. Kyllä minä erotan aseen tussarista.


    • Valheella on snadit sporit.

      Kävin eduskuntatalon kahviossa ja näin Antero Kekkosen. Väitti, ettei hänellä ole 7x33-kivääriä. Kyllä politikot ovat kovia valehtelemaan. Haistattelin ja sanoin vääpelin kyllä tietävän. Meni ukko vähän punaiseksi naamaltaan.

      • ylivääpeli

        en tiedä kummassa kahviossa kävit mutta tämmä kekkonen on jo maanut hietaniemessä 1981 lähtijen jos olisit nähnyt matti kekkosen niin hän varmaan olisi keronut sinulle minä jopa olen nähnyt urho k kekkonen ampuu sillä kylläkin kekkosen perhekuvajan arkistosta(pastori)jos tiedät kuka se olli.


      • ylivääpeli

        tiedoksi sulle että martti antero kekkonen 5.4.46 kotka ei olle lähisukua urho k kekkoselle urkkin pojat ovat taneli ja matti eiköhän lopeteta tämmä asian keskustelu tähän.


      • arvaa kuka
        ylivääpeli kirjoitti:

        en tiedä kummassa kahviossa kävit mutta tämmä kekkonen on jo maanut hietaniemessä 1981 lähtijen jos olisit nähnyt matti kekkosen niin hän varmaan olisi keronut sinulle minä jopa olen nähnyt urho k kekkonen ampuu sillä kylläkin kekkosen perhekuvajan arkistosta(pastori)jos tiedät kuka se olli.

        Noin helppoa tämä on. Samalla saat ilmaista mainostilaa hernepyssyllesi.


      • joko arvasit?
        ylivääpeli kirjoitti:

        tiedoksi sulle että martti antero kekkonen 5.4.46 kotka ei olle lähisukua urho k kekkoselle urkkin pojat ovat taneli ja matti eiköhän lopeteta tämmä asian keskustelu tähän.

        Selvitä nyt Sylvi Uino, kirjailija. Saikohan koskaan ampua pilipaliluikulla?


      • samapa sama.
        joko arvasit? kirjoitti:

        Selvitä nyt Sylvi Uino, kirjailija. Saikohan koskaan ampua pilipaliluikulla?

        Meikälkäisellä Remington 30-06. Tämmösellä Hemingwayn Ernesti pamautti itsensä purjeveneeseensä.


      • Lutisnaipper
        samapa sama. kirjoitti:

        Meikälkäisellä Remington 30-06. Tämmösellä Hemingwayn Ernesti pamautti itsensä purjeveneeseensä.

        Rynkky 7,62x39 rökittää vääpelin "lintupössykän" 7x33.


      • fennoman
        Lutisnaipper kirjoitti:

        Rynkky 7,62x39 rökittää vääpelin "lintupössykän" 7x33.

        Kai sen verran tietoa on ettei snaippereita ole kuin kersanttiin asti.Sen ylempiä ei ole eikä snaipperiksi pääse.

        Jos taas olet niitä "snaipperikurssin" käyneitä, ole aivan hiljaa.

        Jos passissasi lukee arvona luutnanti ja koulutuksena Tarkka-ampuja,puhut paskaa.

        Jos taas tuo on vain nimimerkki,siitä paistaa läpi tietämättömyys.


      • Luti mikä luti
        fennoman kirjoitti:

        Kai sen verran tietoa on ettei snaippereita ole kuin kersanttiin asti.Sen ylempiä ei ole eikä snaipperiksi pääse.

        Jos taas olet niitä "snaipperikurssin" käyneitä, ole aivan hiljaa.

        Jos passissasi lukee arvona luutnanti ja koulutuksena Tarkka-ampuja,puhut paskaa.

        Jos taas tuo on vain nimimerkki,siitä paistaa läpi tietämättömyys.

        Koulutin aikoinaan pösilöitä.


      • 7x68
        Luti mikä luti kirjoitti:

        Koulutin aikoinaan pösilöitä.

        http://www.rekyyli.fi/board/viewtopic.php?p=13973#13973 Sahaamalla takatukin pistoolkahvaksi ja ktkaisemalla piipun 14"-mittaiseksi saat siluettipistoolin. Ensin tietysti neuvottelut jamahdollisesti lupa poliisilta


      • minä200
        fennoman kirjoitti:

        Kai sen verran tietoa on ettei snaippereita ole kuin kersanttiin asti.Sen ylempiä ei ole eikä snaipperiksi pääse.

        Jos taas olet niitä "snaipperikurssin" käyneitä, ole aivan hiljaa.

        Jos passissasi lukee arvona luutnanti ja koulutuksena Tarkka-ampuja,puhut paskaa.

        Jos taas tuo on vain nimimerkki,siitä paistaa läpi tietämättömyys.

        Kyllähän tarkka-ampuja autkin maasotakouluun huolitaan. Ainaki ennen, en tiiä miten nykyään...


    • ostoaikeissa

      Vieläkö olet myymässä asettasi. Miten sinuun saa yhteyden?

      • SAKOton

        Myynnissä on edelleen


    • Nimetön

      ilmoita yhteystietosi jos sako myynnissä.

    • veteraanin tytär

      Nyt menee asian viereen mutta kuitenkin.
      Tarkoittaako vänskä nykyään vääpeliä. Olen luullut sen tarkoittavan vänrikkiä.

      • Oikea 'vänskä'

        Kyllä vänskä vänrikkiä tarkoittaa.
        Eihän nämä tuommoista tiedä kun ovat asepalveluksensa suorittaneet Nikkilän sairaalassa hetekoita maalaten. Siviilipalveluksessa ei sotilasarvoja opeteta.


      • homppelit
        Oikea 'vänskä' kirjoitti:

        Kyllä vänskä vänrikkiä tarkoittaa.
        Eihän nämä tuommoista tiedä kun ovat asepalveluksensa suorittaneet Nikkilän sairaalassa hetekoita maalaten. Siviilipalveluksessa ei sotilasarvoja opeteta.

        volttia ja lopettakaa tämä p****n jauhaminen...


      • sulo kokki
        homppelit kirjoitti:

        volttia ja lopettakaa tämä p****n jauhaminen...

        vielä..itselläni ollut moinen lutku 10 vuotta sitten, patruunoita vaikea saada jos saa enää ollenkaan??
        aika onneton kaliiperi linnulle nyky mittapuun mukaan, mutta aikoinaan ollut suosittu mets kaliiperi.. tehot kyllä riittää mutta aikamoinen roikkukaliiperi..eikös se ahtaalle ajettu pihtiputaan pienviljelijä toivottanut kuuskyt luvun lopulla ne pidättämään tulleet 4 poliisia tervetulleeks juuri tällaisella 7x33 kaliiperilla?


    • ex-SAKOlainen

      :'D saipas taas makeat naurut,nimimerkki "vittulan vittu" antoi aika tyhjentävän ja oikean vastauksen.

    • iso vänskä

      Paljoko juhlamalli maksaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe